Постанова
від 03.07.2023 по справі 200/9339/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2023 року справа №200/9339/21

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Гайдара А.В., Гаврищук Т.Г., Казначеєва Е.Г., секретар судового засідання Передерій Є.О., за участю представника відповідача 2 Болотіна М.С., розглянув у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року (головуючий суддя І інстанції Стойка В.В.), складене у повному обсязі 08 жовтня 2021 року у м. Слов`янськ Донецької області, у справі № 200/9339/21 за позовом Фермерського господарства «ВЕСТА-ПЛЮС» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язати вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач - Фермерське господарство«ВЕСТА-ПЛЮС»- звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Донецькій області, Державної податкової служби України, у якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776976/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 19.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮС» № 1 від 19.10.2020р. датою її фактичного подання -21.10.2020р.;ї

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДІ1С у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776977/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 20.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮС» №2 від 19.10.2020р. датою її фактичного подання - 10.11.2020р.;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДІІС у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776975/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 21.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮС» №4 від 21.10.2020р. датою її фактичного подання - 11Л1,2020р.;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Д1ІС у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776970/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 22.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮЄ» №6 від 22.10.2020р. датою її фактичного подання - 12.11.2020р.;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776974/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 23.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮС» №7 від 23.10.2020р. датою її фактичного подання - 13.11.2020р.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року позовні вимоги задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776976/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 19.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮС» № 1 від 19.10.2020р. датою її фактичного подання -21.10.2020р. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДІ1С у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776977/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 20.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮС» №2 від 19.10.2020р. датою її фактичного подання - 10.11.2020р. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДІІС у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776975/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 21.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮС» №4 від 21.10.2020р. датою її фактичного подання - 11Л1,2020р. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління Д1ІС у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776970/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 22.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮЄ» №6 від 22.10.2020р. датою її фактичного подання - 12.11.2020р. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Донецькій області від 17.06.2021р. №2776974/32714169 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 23.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Фермерського господарства «ВЕСТА- ПЛЮС» №7 від 23.10.2020р. датою її фактичного подання - 13.11.2020р.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Донецькій області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просило скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволені позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що позивачем не підтверджено реальність господарських операцій по спірним податковим накладним.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги. просив її задовольнити.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином; надав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Суд апеляційної інстанції, заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевірив матеріали справи і обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідив правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції залишити без змін, з наступних підстав.

Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Фермерське господарство«ВЕСТА-ПЛЮС»(ЄДРПОУ: 32714169), місцезнаходження: Донецька область, Бахмутський район, с. Яковлівка, вул. Спеціалістів, 25) є юридичною особою, яка пройшла передбачену законом державну реєстрацію, перебуває на обліку як платник податків та згідност. 43 Кодексу адміністративного судочинства Україниздатний здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки.

Відповідачі - Головне управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 44070187, місцезнаходження: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59), Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ: 43005393, місцезнаходження: м. Київ, Львівська площа, 8) є суб`єктами владних повноважень, які в даних правовідносинах реалізують наданіПодатковим кодексом Україниповноваження та згідност.43 Кодексу адміністративного судочинства Україниздатні здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки.

Судом встановлено, що позивач є суб`єктом господарювання, основним видом економічної діяльності якого є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Фермерське господарство «ВЕСТА-ПЛЮС» укладало договори про надання послуг обробки грунту, посівів, внесення добрив і засобів захисту рослин, збору врожаю з транспортуванням, тощо із ТОВ «БАХМУТ-АГРО» (ЄДРПОУ: 36834945) №14 від 05.11.2019р. та із СТОВ «ІЛЮС» (ЄДРПОУ: 30878856) №03/20 від 03.03.2020р.

За умовами цих договорів ТОВ «БАХМУТ-АГРО» та СТОВ «ІЛЮС» за завданням ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» виконували своєю технікою, засобами, матеріалами, насінням та робочою силою повний цикл послуг пов`язаних з виробництвом сільськогосподарської продукції, а ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» здійснювало оплату вартості наданих послуг, включаючи вартість матеріалів.

Згідно зі звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року за формою №4-сг, затвердженою Наказом Держстату від 06.07.2018 №133 позивачем зазначено, що під пшеницею озимою посівна площа складає 380 га, а під соняшником - 408,35 га.

За результатами наданих послуг відповідно до договору №14 від 05.11.2019р. ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» із ТОВ «БАХМУТ-АГРО» підписано наступні Акти здачі-приймання робіт (надання послуг):

Акт №2 від 19.05.2020р. - комплекс послуг: посів соняшника врожаю 2020 року, на суму 31871,90 грн. з ПДВ; акт №20 від 19.11.2019р. - комплекс послуг: посів пшениці озимої з внесенням добрив та посівним матеріалом, на суму 1 727 328,00 грн. з ПДВ; акт № 45 від 21.04.2020р. - комплекс послуг: прикоренева підгодівля пшениці озимої, на суму 4 104,00 грн. з ПДВ; акт № 22 від 01.08.2020р. - комплекс послуг: збір врожаю пшениці озимої, на суму 228000,00 грн. з ПДВ.

За результатами наданих послуг відповідно до договору №03/20 від 03.03.2020р. ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» із СТОВ «ІЛЮС» підписано: акт № 4 від 17.03.2020р. - комплекс послуг: живлення добривами, на суму 20 542,80 грн. з ПДВ; акт № 11 від 28.09.2020р. комплекс послуг: збір врожаю соняшника врожаю 2020 року, на суму 245 004,00 грн. з ПДВ.

За виконанні послуги за умовами договору №03/20 від 03.03.2020р. ФГ «ВЕСТА- ПЛЮС» здійснило розрахунки із СТОВ «ІЛЮС» згідно платіжних доручень №262 та №263 від 22.10.2020р. у сумі 20542,80 грн. і в сумі 245004,00 грн.

За виконанні послуги за умовами договору №14 від 05.11.2019р. ФГ «ВЕСТА- ПЛЮС» здійснило розрахунки із ТОВ «БАХМУТ-АГРО» згідно платіжних доручень №№264, 265, 266, 267 від 22.10.2020р. на суми: 228000,00 грн., 4104,00 грн., 31871,90 грн., 1727328,00 грн.

Згідно зі звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культур за формою №37-сг, затвердженою Наказом Держстату від 14.01.2020р. №46 відповідно до якого ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» зібрало врожай насіння соняшника у кількості 6166,05 центнер та пшениці озимої у кількості 15010,00 центнер.

Крім того позивачем укладені Договори поставки із ТОВ «Сателлит» (ЄДРІЮУ: 13501985) та ТОВ «КОФКО АГР1 РЕСОРС13 УКРАЇНА» (3591952 Г), а саме:

-Договір від 16.10.2020р. №Р90303. згідно якого ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» зобов`язується поставити і передати у власність, а ТОВ «Сателлит» прийняти і оплатити насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року загальної кількості 615,000 тон +/- 5% за ціною 12683,33 грн. без ПДВ, крім того ПДВ 20% - 2536,67 грн. за 1 тону. На отримання 645,75 тон придбаного товару ТОВ «Сателлит» видано Довіреність від 16.10.2020р. №1487 торгівельному представнику Корнійко Дмитру Михайловичу;

-Договір від 21.10.2020р. №42843, згідно якого ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» зобов`язується поставити і передати у власність, а ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» прийняти і оплатити українську м`яку пшеницю 2 класу врожаю 2020 року загальної кількості 500 тон +/- 5% за ціною 6250,00 грн. без ПДВ, крім того ПДВ 20% - 1250,00 грн. за 1 тону. На отримання 525 тон придбаного товару ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» видано Довіреність від 21.10.2020р. №23018 торгівельному представнику Корнійко Дмитру Михайловичу;

-Договір від 22.10.2020р. №42853, згідно якого Господарство зобов`язується поставити і передати у власність, а ГОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» прийняти і оплатити українську м`яку пшеницю 2 класу врожаю 2020 року загальної кількості 430 тон +/- 5% за ціною 6258,33 грн. без ПДВ, крім того ПДВ 20% - 1251.67 грн. за 1 тону. Па отримання 451,5 тон придбаного товару ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» видано Довіреність від 22.10.2020р. №23025 торгівельному представнику Корнійко Дмитру Михайловичу

Згідно договору поставки від 21, і 0.2020р. №42843 ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» поставило ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» українську м`яку пшеницю 2 класу врожаю 2020 року у кількості 500,00 тон відповідно до видаткової накладної №3 від 22.10.2020р.

Згідно договору поставки від 22.10.2020р. №42853 ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» поставило ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» українську м`яку пшеницю 3 класу врожаю 2020 року у кількості 430,00 тон відповідно до видаткової накладної №5 від 22.10.2020р.

За умовами Договору поставки від 16.10.2020р. №Р90303 ТОВ «Сателлит» здійснило оплату 80% вартості поставленого товару, а саме: на суму 621772.12 з ПДВ 21.10.2020р.; на суму 1 567 280.40 з ПДВ 21.10.2020р.; на суму 2 154 696.81 з ПДВ 22.10.2020р.; на суму 1 542 164,62 з ПДВ 23.10.2020р.; на суму 1 263 791.28 з ПДВ 26.10.2020р.

За умовами Договору поставки від 21.10.2020р. №42843 ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» здійснило оплату 80% вартості поставленого товару у сумі 3 000 000,00 грн. з ПДВ 22.10.2020р.

За умовами Договору поставки від 22.10.2020р. №42853 ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» здійснило оплату 80% вартості поставленого товару у сумі 2 583 438,62 грн. з ПДВ 22.10.2020р.

Здійснення розрахунків за зазначеними договорами поставки підтверджується роздруківкою по руху коштів ФГ «Веста-Плюс» за інтервал дат по контрагенту ТОВ «Сателлит» з 21.10.2020р. по 31.10.2020р. та по контрагенту ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» з 21.10.2020р. по 31.10.2020р.

Відповідно до статті 201 Податкового кодексу України та Порядку ведення Сдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010р. №1246, Фермерське господарство «ВЕСТА-ПЛЮС» (далі - ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС») сформувало і направило на реєстрацію наступні податкові накладні:

-21 жовтня 2020 року було направлено для реєстрації податкову накладну №1 сформовану 19.10.2020р. (далі за текстом - Накладна №1) на підставі Договору поставки №Р90303 від 16.10.2020р. укладеного із ТОВ «САТЕЛЛИТ» (код ЄДРПОУ: 13501985) та Видаткової накладної на поставку 134,12 тон насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року на суму 1 959 100.50 гри. у тому числі ПДВ -326 516,75 гривень.

-10 листопада 2020 року було направлено для реєстрації податкову накладну №2 сформовану 20.10.2020р. (далі за текстом - Накладна №2) па підставі Договору поставки №Р90303 від 16.10.2020р. укладеного із ТОВ «САТЕЛЛИТ» (код ЄДРПОУ: 13501985) та Видаткової накладної на поставку 53,38 тон насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року на суму 777 215,15 грн. у тому числі ПДВ - 129 535,86 гривень.

-06 листопада 2020 року направлено для реєстрації податкову накладну №3 сформовану 22.10.2020р. (далі за текстом - Накладна №3) на підставі Договору поставки №42843 від 21.10.2020р. укладеного із ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРС13 УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ: 35919521) та Видаткової накладної на поставку 500 тон Української м`якої пшениці 2 класу врожаю 2020 року на суму 3 750 000,00 грн. в тому числі ПДВ - 625 000,00 гривень.

-11 листопада 2020 року направлено для реєстрації податкову накладну №4 сформовану 21.10.2020р. (далі за текстом - Накладна №4) на підставі Договору поставки №Р90303 від 16.10.2020р. укладеного із ТОВ «САТЕЛЛИТ» (код ЄДРПОУ: 13501985) та Видаткової накладної на поставку 184,86 тон насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року на суму 2 693 371,01 грн. у тому числі ПДВ - 448 895,17 гривень.

-12 листопада 2020 року направлено для реєстрації податкову накладну №5 сформовану 22.10.2020р. (далі за текстом - Накладна №5) на підставі Договору поставки №42853 від 22.10.2020р. укладеного із ТОВ «КОФКО АГРІ РЕСОРСІЗ УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ: 35919521) та Видаткової накладної на поставку 430 тон Української м`якої пшениці 3 класу врожаю 2020 року на суму 3 229 298,28 грн. в тому числі ПДВ - 538 216,38 гривень.

-12 листопада 2020 року направлено для реєстрації податкову накладну №6 сформовану 22.10.2020р. (далі за текстом - Накладна №6) па підставі Договору поставки №Р90303 від 16.10.2020р. укладеного із ТОВ «САТЕЛЛИТ» (код ЄДРПОУ: 13501985) та Видаткової накладної на поставку 132,58 тон насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року на суму 1 927 705,78 грн. у тому числі ПДВ - 321 284,30 гривень.

-13 листопада 2020 року направлено для реєстрації податкову накладну №7 сформовану 23.10.2020р. (далі за текстом - Накладна №7) на підставі Договору поставки №Р90303 від 16.10.2020р. укладеного із ТОВ «САТЕЛЛИТ» (код ЄДРПОУ: 13501985) та Видаткової накладної на поставку 107,84 тон насіння соняшника українського походження врожаю 2020 року на суму 1 579 739,10 грн. у тому числі ПДВ - 263 289,85 гривень

За результатами поданих на реєстрацію вищезазначених податкових накладних ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» отримало наступні квитанції:

-по Накладній №1 21.10.2020р. отримано Квитанцію, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/PK від 19.10.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що па постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій;

-по Накладній №2 11.11.2020р. отримано Квитанцію, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/PK від 20.10.2020 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій;

-по Накладній №3 09.11.2020р. отримано Квитанцію, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.10.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає н. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій;

- по Накладній №4 11.11,2020р. отримано Квитанцію, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 21.10.2020 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги. що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій;

-по Накладній №5 12.11.2020р. отримано Квитанцію, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.10.2020 №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій;

-по Накладній №6 12.11.2020р. отримано Квитанцію, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 22.10.2020 №6 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій;

-по Накладній №7 13.11.2020р. отримано Квитанцію, в якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 23.10.2020 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяги постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Отже, підстава зупинення Накладних №1 - №7 була одна й та сама - п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог Порядку № 520 ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» надіслало повідомлення про подання пояснень та копій документів від 31.05.2021р. №1 та №2 до податкових накладних №3 та №5 і Повідомлення про подання пояснень та копій документів від 10.06.2021р. №1 - №5 щодо податкових накладних №1, №2, №4, №6, №7. До Повідомлень Фермерським господарством «ВЕСТА-ПЛЮС» додавалися копії наступних документів:Лист - пояснення №1/05 від 31,05.2021р.; Лист-пояснення №2/05 від 31.05.2021р.; Лист - пояснення №01/06 від 10.06.2021р.; Лист - пояснення №2/06 від 10.06.2021 р.; Лист - пояснення №3/06 від 10.06.2021 р.; Лист пояснення №04/06 від і 0.06.2021р.; Лист - пояснення №05/06 від 10.06.2021 р.; Копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №4 від 17.03.2020р; Копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №20 від 19.11.2019р; Копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №22 від 01.08.2020р; Копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №45 від 21.04.2020р; Копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №2 від 19.05.2020р; Копія Акту здачі-приймання робіт (надання послуг) №11 від 28.09.2020р; Копія Видаткової накладної №3 від 22.10.2020р. до Договору №42843 від 21.10.2020р.; Копія Видаткової накладної №5 від 22.10.2020р. до Договору №42853 від 22.10.2020р.; Копія Видаткової накладної №1 від 19.10.2020р. до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Видаткової накладної №2 від 20.10.2020р до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Видаткової накладної №4 від 21.10.2020р до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Видаткової накладної №6 від 22.10.2020р до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Видаткової накладної №7 від 23.10.2020р до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Листа Міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті ГУ Держгеокадастру у Донецькій області від 09.06.2020р. №385/111-20; Копія Довідки про підтвердження сільськогосподарським товаровиробником статусу платника єдиного податку четвертої групи від 10.04.2020р. №31213/10/05-99-50-04; Копія Довіреності представника ТОВ «Сателлит» Корнійко Д.М. №1487 від 16.10.2020р.; Копія Довіреності представника ТОВ «Кофко Агрі Ресорсіз Україна» Корнійко Д.М. №23018 від 21.10.2020р.; Копія Довіреності представника ТОВ «Кофко Агрі Ресорсіз Україна» Корнійко Д.М. №23025 від 22.10.2020р.; Копія Договору на надання послуг №14 від 05.11.2019р.; Копія Договору Поставки №42843 від 21.10.2020р.; Копія Договору Поставки №42853 від 22.10.2020р.; Копія Договору Поставки №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Договору на надання послуг №03/20 від 03.03.2020р.; Копія Звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур па 01.12.2020р. форма №37-сг з квитанцією №2 про доставку звіту до Держстату України 01.12.2020р.; Копія Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2020 року форма №4-сг із квитанцією №1 про одержання Дєржстатом 01.06.2020р.; Копія Форми №47 ТОВ «Артемівський КХП» Аналіз зерна карточка №65 від 22.10.2020р.; Копія Форми №47 ТОВ «Артемівський КХП» Аналіз зерна карточка №73 від 22.10.2020р.; Копія платіжного доручення №262 від 22.10.2020р.; Копія платіжного доручення №264 від 22.10.2020р.; Копія платіжного доручення №265 від 22.10.2020р.; Копія платіжного доручення №267 від 22.10.2020р.; Копія Платіжного доручення №263 від 22.10.2020р.; Копія Платіжного доручення №266 від 22.10.2020р.; Копія Рахунку на оплату №3 від 22.10.2020р. до Договору №42843 від 21.10.2020р.; Копія Рахунку на оплату №5 від 22.10.2020р. до Договору №42853 від 22.10.2020р.; Копія Рахунку на оплату №4 від 17.03.2020р. до Договору №03/20 від 03.03.2020р.; Копія Рахунку на оплату №71 від 21.04.2020р. до Договору №14 від 05.11.2019р.; Копія Рахунку на оплату №94 від 01.08.2020р. до Договору №14 від 05.11.2019р.; Копія Рахунку на оплату №265 від 19.11.2019р. до Договору №14 від 05.11.2019р.; Роздруківка руху коштів по рахунку ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» за інтервал дат з 21.10.2020р. по 31.10.2020р. із ТОВ «КОФКО АГ РІ РЕСОРСІЗ УКРАЙІА»; Копія Складської квитанції на зерно №875 від 22.10.2020р. ТОА «Артемівський КХП»; Копія Складської квитанції на зерно №885 від 22.10.2020р. ТОА «Артемівський КХП»; Копія Рахунку на оплату №1 від 19.10.2020р. до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Рахунку на оплату №2 від 20.10.2020р. до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Рахунку на оплату №4 від 21.10.2020р. до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Рахунку на оплату №6 від 22.10.2020р. до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Рахунку на оплату №7 від 23.10.2020р. до Договору №Р90303 від 16.10.2020р.; Копія Рахунку на оплату №48 від 28.09.2020р. до Договору №03/20 від 03.03.2020р.; Копія Рахунку на оплату №94 від 19.05.2020р. до Договору №14 від 05.11.2019р.; Копія реєстру отримання насіння соняшника представником ТОВ «Сателлит». Роздруківка руху коштів по рахунку ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» за інтервал дат з 21.10.2020р. по 31.10.2020р. із 'ГОВ «Сателлит».

За результатами розгляду пояснень ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» Комісією з питань зупинення реєстрації податкової пакладної/розрахупку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Донецькій області (далі - Регіональна комісія) прийняті наступні рішення:

-по Накладній №1 прийнято Рішення від 17.06.2021р. №2776976/32714169, яким відмовлено ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» в реєстрації податкової накладної №1 від 19.10.2020р.;

-по Накладній №2 прийнято Рішення від 17.06.2021р. №2776977/32714169, яким відмовлено ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» в реєстрації податкової накладної №2 від 20.10.2020р.;

-по Накладній № 3 Регіональною комісією прийняте рішення від 07.06.2021р. №2738423/32714169 про реєстрацію податкової накладної №3 від 22Л 0.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням вимог пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України;

-по Накладній №4 прийнято Рішення від 17.06.2021р. №2776975/32714169, яким відмовлено ФГ" «ВЕСТА-ПЛЮС» в реєстрації податкової накладної №4 від 21,10.2020р.;

-по Накладній №5 Регіональною комісією прийняте рішення від 07.06.2021р. №2738424/32714169 про реєстрацію податкової накладної №5 від 22.10.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням вимог пункту 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України;

-по Накладній №6 прийнято Рішення від 17.06.2021р. №2776970/32714169, яким відмовлено ФГ «ВЕСТА-ГШЮС» в реєстрації податкової накладної №6 від 22.10.2020р.:

-по Накладній №7 прийнято Рішення від 17.06.2021р. №2776974/32714169, яким відмовлено ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» в реєстрації податкової накладної №7 від 23.10.2020р.

У відмові в реєстрації Накладних №1, №2 №4, №6, №7, у спірних рішеннях Регіональна комісія зазначила однакові підстави, а саме: ненадання платником копій документів:первинних документів щодо постачання/придбання товарі послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів. актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому залишилися не заповненими Графи«додаткова інформація», у яких можливо було навести конкретні відсутні чи неправильно складені документи.

Не погодившись із рішеннями Регіональної комісії, керуючись п. 56.3 ст. 56 Податкового кодексу України 18 червня 2021 року ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» звернулося до Державної податкової служби України зі скаргами на рішення Регіональної комісії від 17.06.2021р.№2776976/32714169, №2776977/32714169, №2776975/32714169, №2776970/32714169 та №2776974/32714169 до Накладних №1 , 2, 4, 6, 7, а саме: скарга на рішення від 17.06.2021р. №2776976/32714169, яке відповідно до Квитанції №2 прийняте 23.06.2021р.; скарга на рішення від 17.06.2021р. №2776977/32714169, яке відповідно до Квитанції №2 прийняте 16.06.2021р.; скарга на рішення від 17.06.2021р. №2776975/32714169, яке відповідно до Квитанції №2 прийняте 23.06.2021р.; скарга на рішення від 17.06.2021р. №2776970/32714169, яке відповідно до Квитанції №2 прийняте 24.06.2021р.; скарга на рішення від 17.06.2021р. №2776974/32714169, яке відповідно до Квитанції №2 прийняте 24.06.2021 р.

За результатами розгляду вище перелічених скарг ФГ «ВЕСТА-ПЛЮС» Державною податковою службою України винесено наступні рішення:

-рішення від 29.06.2021р. №29836/32714169/2, яким скаргу на рішення регіональної комісії від 17.06.2021р. №2776976/32714169 залишено без задоволення на підставі ненадання платником податку копій первинних документівщодопостачання/придбання товарів/послуг, зберіганняі транспортування,навантаження, розвантаження продукції,складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси;

-рішення ДПС від 24.06.2021р. №29302/32714169/2, яким скаргу на рішення регіональної комісії від 17.06.2021р. №2776977/32714169 залишено без задоволення на підставі ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберіганняі транспортування навантаження, розвантаженняпродукції,складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси;

-рішення ДПС від 29.06.2021р. №29840/32714169/2, яким скаргу на рішення регіональної комісії від 17.06.2021р. №2776975/32714169 залишено без задоволення на підставі ненадання платником податку копій первинних документівщодо постачання/придбання товарів/послуг зберіганняі транспортування,навантаження, розвантаженняпродукції,складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси;

- рішення ДПС від 01.07.2021р. №30396/32714169/2, яким скаргу на рішення регіональної комісії від 17.06.2021р. №2776970/32714169 залишено без задоволення на підставі ненадання платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження,розвантаження продукції,складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків;

- рішення ДПС від 01.07.2021р. №30392/32714169/2, яким скаргу на рішення регіональної комісії від 17.06.2021р. №2776974/32714169 залишено без задоволення на підставі ненадання платником податку копій договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них, копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження,розвантаженняпродукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків;

Позивач, не погоджуючись із відмовою у реєстрації податкових накладних та діями відповідача щодо неприйняття документів, звернувся до суду із даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції при прийнятті рішеннядійшов висновку, що відповідач протиправно відмовив у реєстрації податкових накладних, достеменно не вказавши, які саме документи необхідно надати позивачу.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно із положеннями пункту 201.10 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Таким чином, зміст цієї норми передбачає обов`язок реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк визначений Податковим кодексом України.

За приписами пункту 74.2. статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

За приписами пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

За правилами пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 Порядку №1246).

Аналіз вказаних норм свідчить, що діючим законодавством встановлено перелік інформації, обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної.

Без зазначення детальної інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; або

2) відображеної в податковій накладній/розрахунку коригування операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції.

Разом з тим дії відповідача щодо зупинення реєстрації податкових накладних не є предметом спору в даній справі.

Щодо подій, які відбулися після зупинення реєстрації податкових накладних позивача, суд зазначає наступне.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість є додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.

Відповідно до п.п. 10 та 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, які є Додатком 3 до Порядку №1165, критерієм ризиковості здійснення операцій визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

З 14.12.2019 набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджений Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п. 1 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, цей Порядок визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 2 цього Порядку визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі Головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Як встановлено судами, після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних позивачем як платником податків в порядку, встановленому законодавством, до контролюючого органу подані повідомлення, письмові пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, і копії відповідних документів, які підтверджували реальність здійснення господарських операцій по податковій накладній.

Факт складання документів з порушенням вимог законодавства контролюючим органом не встановлено, що підтверджується змістом спірних рішень.

Між тим, за результатом розгляду письмових пояснень та копій документів, що подані платником податків, комісією регіонального рівня контролюючого органу щодо поданої позивачем податкової накладної прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою для прийняття такого рішення стало ненадання платником податку копій документів.

Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з п.п. 6 та 9 вказаного Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Згідно з п.п. 3 та 10 вказаного Порядку комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Відповідно до п. 11 Порядку комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.

В порушення наведених вимог законодавства оскаржуване рішення містить лише загальний перелік документів, що передбачений формою такого рішення (додаток до вказаного Порядку), і підкреслення документів, які, на думку контролюючого органу, позивачем не надані, однак мали би бути надані щодо господарських операцій позивача, не містять.

Матеріали електронної справи містять копії первинних документів, оформлених позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надавалися до податкового органу разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних складених у відповідності до вимог законодавства та засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

Жодних доводів та доказів щодо невідповідності наданих позивачем документів вимогам чинного законодавства, чи їх недостатності для підтвердження реальності здійснення господарських операцій, і, відповідно, можливості реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, - відповідачами суду не представлено.

Відтак, позивачем подано контролюючому органу ряд копій первинних документів, підтверджуючих наявність законних підстав для реєстрації податкових накладних.

Вказані первинні документи досліджені судом в повному обсязі та містяться в матеріалах справи.

Податковий орган не навів в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних конкретного переліку документів, які має надати позивач для підтвердження господарської операції і надав можливість позивачу самостійно визначити обсяг необхідних документів, виходячи з конкретного критерію ризиковості.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що позивачем фактично на власний розсуд були надані первинні документи підтвердження операцій.

Отже, наведені обставини свідчать, що управління формально підійшло до встановлення правомірності формування позивачем податкових накладних, а висновки, викладені в рішеннях Комісії про відмову в реєстрації податкових накладних в єдиному реєстрі податкових накладних, не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, адже відповідач не був позбавлений можливості після отримання наданих позивачем документів дослідити правочини, які укладалися між позивачем та його контрагентами, і винести законне та обґрунтоване рішення. Проте, зазначене, контролюючим органом, здійснено не було.

Зі спірних рішень вбачається, що підставою для їх прийняття стало ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання придбання товарів/послуг, зберігання, транспортування, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити);

Документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити);

розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків

При юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкових накладних суд першої інстанції обґрунтовано врахував, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено перелік документів, необхідних для їх реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимоги контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів критерію правової визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимоги. Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. У разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідає критерію обґрунтованості.

Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16 квітня 2019 року касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28 жовтня 2019 року касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).

З огляду на викладені обставини, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції стосовно безпідставності та невмотивованості оскаржуваних рішень податкового органу, таким чином, є правильним висновок суду першої інстанції щодо визнання їх протиправними та скасування.

При прийнятті цього рішення судом враховуються позиції Верховного Суду, викладені в постановах від 22 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18 та від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17, від 21 лютого 2020 року у справі № 640/1131/19, - в яких суд, зокрема, вказав, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави їх прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість.

Тобто, рішення фіскального органу не відповідає наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує його неоднозначне трактування, що, у свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції щодо необхідності визнання протиправними та скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v.Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Відповідно до положень ч.1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не містять доказів, які б спростовували висновки суду першої інстанції.

Керуючись статтями 250, 272, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року в справі № 200/9339/21 залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2021 року в справі № 200/9339/21 залишити без змін

Вступну та резолютивну частини постанови проголошено в судовому засіданні 03 липня 2023 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 03 липня 2023 року.

Судді А.В. Гайдар

Т.Г.Гаврищук

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2023
Оприлюднено05.07.2023
Номер документу111947548
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/9339/21

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 07.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стойка В.В.

Ухвала від 03.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 03.07.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Постанова від 03.07.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 03.07.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні