Рішення
від 04.07.2023 по справі 924/475/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"04" липня 2023 р. Справа № 924/475/23

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлусти У.О., розглянувши у залі судового засідання № 305 справу

за позовом Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс", м. Хмельницький

до гаражного кооперативу "Університетський", м. Хмельницький

про стягнення 9140,95 грн заборгованості,

Представники сторін: не з`явилися

Процесуальні дії по справі.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 08.05.2023р. відкрито провадження у справі № 924/475/23 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання по справі, надано строк для подання відзиву та відповіді на відзив.

Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 20.06.2023р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

Хмельницьке комунальне підприємство "Спецкомунтранс" звернулося з позовом до суду про стягнення з гаражного кооперативу "Університетський" 9140,95 грн заборгованості за надані послуги з поводження з побутовими відходами за період з липня 2021 року по березень 2023 року (включно) на підставі договору № 4937 від 17.02.2017р. про надання послуг з вивезення побутових відходів та договору № 4937 від 17.08.2022р. про надання послуг з поводження з побутовими відходами. Позовні вимоги мотивує неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань з своєчасної оплати наданих позивачем послуг.

Представником позивача надано суду відповідь на відзив на позовну заяву від 19.06.2023р., у якій зазначено, зокрема, що щомісяця контролери Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс" надавали відповідачу рахунок та два примірника акта виконаних робіт. На даний час вмотивованої відповіді про відмову підписати акти виконаних робіт від гаражного кооперативу "Університетський" на адресу позивача не надходило, а тому послуги вважаються прийнятими в повному обсязі. Інших претензій щодо якості надання послуг від відповідача також не надходило. Крім того, вказано, що у п. 4 договору від 17.08.2022р. сторонами погоджено, що для вивезення твердих відходів за контейнерною схемою використовується технічно справний 1 контейнер місткістю 1,10 куб.м, що належить виконавцеві. У додатку № 2 до договору від 17.02.2017р. було визначено місце накопичення відходів - майданчик загального користування за адресою: вул. Тернопільська, 14. Також позивачем пояснено, що оскільки з відповідачем було підписано нову редакцію договору № 4937, у даному договорі не було передбачено місце накопичення відходів, але фактично воно залишилося попереднім. Окрім того, позивачем відмічено, що рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 22.07.2021р. № 723 були затверджені нові норми надання послуг з вивезення побутових відходів, що вплинуло на розмір вартості послуг, але через велику кількість абонентів донарахування було здійснено лише в серпні 2022 року.

У додаткових поясненнях від 19.06.2023р. представником позивача зазначено, що контейнерна схема надання послуг з вивезення твердих побутових відходів це не графічне відображення, а безпосередньо процес накопичення твердих побутових відходів у контейнер, вміст якого переноситься у сміттєвоз і потім захоронюється на полігоні побутових відходів.

Представником відповідача подано до суду відзив на позов, у якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки позивач не надав жодного доказу (зокрема актів приймання-передачі наданих послуг) на підтвердження факту надання відповідачу послуг, а тому не має підстав для оплати зазначених послуг. Крім того, відповідач вказує, що він не мав можливості отримувати послуги, так як позивач не надав у розпорядження відповідачу технічно справний контейнер місткістю 1,1 куб.м. У місці накопичення відходів (вул. Тернопільська, 14, майданчик загального користування) стоять лише контейнери для житлових будинків та магазинів тієї місцевості, а для гаражного кооперативу у вказаному місці контейнер відсутній. Також відповідач звертає увагу на невірний розрахунок заборгованості за серпень 2022 року.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, в заяві надісланій на адресу суду підтримав доводи викладені в заявах по суті справи. Представник відповідача в судове засідання не з`явився, причин суду не повідомив.

Перелік обставин, які є предметом доказування; та доказів, якими сторони підтверджують або спростовують наявність даних обставин.

Відповідно до статуту Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс" (нова редакція), затвердженого рішенням Хмельницької міської ради № 24 від 25.11.2022 року, предметом діяльності комунального підприємства є: поводження (збирання, перевезення, сортування, утилізація, захоронення) з твердими побутовими відходами; вивезення великогабаритних побутових відходів; вивезення рідких відходів. Окрім того, підприємство здійснює діяльність зокрема з: ремонту та обслуговування контейнерів для збору твердих побутових відходів; обслуговування контейнерних майданчиків.

Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 87 від 08.02.2018 року "Про введення в дію рішення конкурсної комісії про визначення переможців конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Хмельницького", з метою впорядкування надання мешканцям міста Хмельницького своєчасних, належної якості послуг з вивезення побутових відходів, відповідно до рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради "Про організацію та проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Хмельницького" від 26.10.2017 № 773, керуючись законами України "Про відходи" та "Про місцеве самоврядування в Україні", визначено переможцем конкурсу з вивезення побутових відходів за лотом № 1 міське комунальне підприємство "Спецкомунтранс" строком на п`ять років.

Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 328 від 13.04.2023 року "Про введення в дію рішення конкурсної комісії про визначення переможців конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території Хмельницької міської територіальної громади", з метою впорядкування надання мешканцям Хмельницької міської територіальної громади своєчасних, належної якості послуг з вивезення побутових відходів, відповідно до рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради "Про організацію та проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території Хмельницької міської територіальної громади" від 23.02.2023 № 153, керуючись законами України "Про відходи" та "Про місцеве самоврядування в Україні", визначено комунальне підприємство "Спецкомунтранс" переможцем конкурсу з вивезення побутових відходів на території Хмельницької міської територіальної громади за лотом № 1, а саме: на території міста Хмельницького, обмеженої з півночі землями Олешинського старостинського округу ХМТГ та Лісогринівецької сільської громади. Східна межа міста обмежена землями Давидковецького та Копистинського старостинського округу ХМТГ. Південна частина межує з землями Копистинського старостинського округу ХМТГ по вул. Проектна, 10 і далі по вул. Проектній до річки Кудрянка, далі по річці Кудрянка та ставках на ній до західної межі земель Розсошанської сільської громади. З заходу територія обмежена землями Шаровечківського старостинського округу ХМТГ та Чорноострівської сільської громади. Уповноважено заступника міського голови укласти договір з переможцем конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території Хмельницької міської територіальної громади за лотом 1 строком на 5 років.

17.02.2017р. року між Хмельницьким комунальним підприємством "Спецкомунтранс" (виконавець) та гаражним кооперативом "Університетський" (споживач) укладено договір № 4937 про надання послуг з вивезення побутових відходів, за умовами якого виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення та захоронення побутових відходів (ДК 021:2015 90510000-5), а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених цим договором на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради № 104 від 24.02.2005р. "Про визначення Хмельницького комунального підприємства "Спецкомнунтранс" виконавцем житлово-комунальних послуг з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів та виділення із квартирної плати (плати за утримання житла) витрат з вивезення та знешкодження твердих побутових відходів", та відповідно до схеми санітарної очистки міста Хмельницького, затвердженої рішенням виконкому Хмельницької міської ради № 223 від 28.03.2013р (п. 1 договору).

Відповідно до п. 2 договору сторонами погоджено, що виконавець надає споживачеві послуги з вивезення твердих, великогабаритних, ремонтних і рідких відходів.

Згідно п. 3 договору послуги з вивезення твердих відходів надаються за контейнерною схемою.

У відповідності до п. 4 договору для вивезення твердих відходів за контейнерною схемою використовуються технічно справні 1 контейнери місткістю 1,10 куб. метрів, що належать виконавцеві. Виконавець вивозить тверді відходи за контейнерною схемою з 07:00 год. до 23:00 год.

Згідно п.п. 11, 12 договору обсяг надання послуг розраховується виконавцем на підставі норм, затверджених органом місцевого самоврядування. Розрахунок обсягу і вартості послуг здійснюється згідно додатку № 1 даного договору, у відповідності до постанови КМУ від 10.12.2008р. № 1070 "Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів".

Як передбачено п. 13 договору, підставою для оплати споживачем обсягу щомісячно наданих послуг є даний договір та підписаний сторонами акт приймання-передачі наданих послуг.

Розрахунковим періодом є календарний місяць (п. 14 договору).

У разі застосування щомісячної системи оплати послуг платежі вносяться не пізніше, ніж до 5 числа місяця, що настає за розрахунковим (п. 15 договору).

Послуги оплачуються готівкою або в безготівковій формі (п.16 договору).

У разі зміни вартості послуги, її виконавець повідомляє не пізніше ніж за 30 днів про це споживачеві із зазначенням причин і відповідних обґрунтувань. У разі прийняття органом місцевого самоврядування рішення про зміну вартості послуг (тарифів), виконавець повідомляє про це споживачеві через засоби масової інформації або шляхом повідомлення у рахунку, виставленому для оплати. Споживач зобов`язується здійснювати оплату за новими тарифами з дня введення їх в дію (п. 19 договору).

Відповідно до пп. 1 п. 21 договору споживач зобов`язується протягом 10 днів місяця, що настає за розрахунковим, з дня отримання акта приймання-передачі наданих послуг, підписати його та повернути виконавцю, або надати виконавцю обґрунтоване повідомлення причин його непідписання. Якщо в передбачені цим пунктом терміни споживач не повертає виконавцю підписаний акт приймання-передачі наданих послуг, або не повідомляє причин його не підписання, роботи вважаються прийняті споживачем, що є підставою для проведення розрахунку.

У відповідності до пп. 2 п. 21 договору споживач зобов`язується оплачувати в установлений договором строк надані йому послуги з вивезення відходів.

Згідно пп. 4 п. 21 договору споживач зобов`язується визначати разом з виконавцем місця розташування контейнерних майданчиків, створювати умови для вільного доступу до таких майданчиків.

Умовами пп. 1-4, 7, 8 п. 23 договору погоджено обов`язки виконавця, зокрема, надавати послуги відповідно до вимог законодавства про відходи, санітарних норм і правил, Правил надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджених Кабінетом Міністрів України, та цього договору; погодити із споживачем місця розташування контейнерних майданчиків, визначати їх кількість, необхідну для збирання твердих, великогабаритних і ремонтних відходів, перевіряти наявність таких майданчиків відповідно до розрахунків; обладнати контейнерні майданчики та забезпечувати утримання у належному санітарно-технічному стані контейнерів та контейнерних майданчиків у разі перебування їх у власності виконавця; збирати і перевозити відходи спеціально обладнаними для цього транспортними засобами; надавати своєчасну та достовірну інформацію про тарифи та послуги, умови оплати, графік вивезення відходів; вести облік претензій, які пред`являє споживач у зв`язку з невиконанням умов цього договору.

Відповідно до п. 27 договору у разі ненадання або надання послуг не в повному обсязі, зниження їх якості, споживач викликає представника виконавця для складання акта-претензії, в якому зазначаються строки, види порушення кількісних та якісних показників, тощо.

Договір діє з 01.03.2017р. до 28.02.2018р. і набирає чинності з дня його укладання відповідно до ч. 3 ст. 631 ЦК України (п. 31 договору).

Як передбачено п. 33 договору, договір вважається таким, що продовжений, якщо за місяць до закінчення строку його дії одна із сторін не заявила про відмову від договору або про його перегляд.

Договір підписано сторонами та скріплено печаткою позивача.

У додатках №№ 1 та 2 до договору сторонами погоджено розрахунок обсягу і вартості послуг з вивезення побутових відходів та місце збирання відходів (вул. Тернопільська, 14, майданчик загального користування).

17.08.2022р. року між Хмельницьким комунальним підприємством "Спецкомунтранс" (виконавець) та гаражним кооперативом "Університетський" (споживач) укладено договір № 4937 про надання послуг з поводження з побутовими відходами, за умовами якого виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з поводження з побутовими відходами (послуги) (ДК 021:2015 90500000-2 послуги у сфері поводження зі сміттям та відходами), а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати послуги за встановленими тарифами у строки на умовах, передбачених цим договором, на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 08.02.2018р. № 87 "Про введення в дію рішення конкурсної комісії про визначення переможців конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території міста Хмельницького" та відповідно до правил благоустрою території м. Хмельницького (рішення Хмельницької міської ради від 11.12.2019р. № 50 (нова редакція)), розроблених з урахуванням схеми санітарної очистки міста Хмельницького, що затверджена рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 28.03.2013р. № 223, яке розміщено на офіційному веб-сайті виконавця за посиланням https://skt.km.ua.

Відповідно до п. 2 договору сторонами погоджено, що виконавець надає споживачеві послуги з поводження з твердими, великогабаритними, рідкими відходами.

Згідно п. 3 договору послуги з вивезення твердих відходів надаються за контейнерною схемою.

У відповідності до п. 4 договору для вивезення твердих відходів за контейнерною схемою використовуються технічно справні 1 контейнери місткістю 1,10 куб. метрів, що належать виконавцеві. Виконавець вивозить тверді відходи за контейнерною схемою з 07:00 год. до 23:00 год.

У відповідності до пп. 3 п. 12 договору споживач зобов`язується оплачувати в установлений договором строк надані йому послуги з поводження побутовими відходами.

Згідно пп. 4 п. 12 договору споживач зобов`язується здійснювати оплату за новими тарифами з дня введення їх в дію.

Як передбачено пп. 9 п. 12 договору, споживач зобов`язується визначати разом із виконавцем місця розташування контейнерних майданчиків, створювати умови для вільного доступу до таких майданчиків.

Відповідно до пп. 14 п. 12 договору споживач зобов`язується протягом 10 днів місяця з дня отримання акта приймання-передачі наданих послуг, підписати його та повернути виконавцю, або надати виконавцю обґрунтоване повідомлення причин його непідписання. Якщо в передбачені цим пунктом терміни споживач не повертає виконавцю підписаний акт приймання-передачі наданих послуг, або не повідомляє причин його не підписання, роботи вважаються прийняті споживачем, що є підставою для проведення розрахунку.

Умовами пп. 1-4, 9 п. 14 договору погоджено обов`язки виконавця, зокрема, забезпечувати своєчасність надання, безперервність і відповідну якість послуг згідно із законодавством про житлово-комунальні послуги та про відходи та умовами договору, у тому числі шляхом створення системи управління якістю відповідно до національних або міжнародних стандартів; готувати та укладати із споживачем договори про надання послуг з визначенням відповідальності за дотримання умов їх виконання згідно з типовим договором; без додаткової оплати надавати в установленому законодавством порядку та публікувати на власному веб-сайті необхідну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, порядок надання послуг, графік вивезення побутових відходів, щомісячні обсяги переданих різних видів побутових відходів іншим суб`єктам господарювання на місця видалення відходів або об`єкти оброблення та утилізації відходів з наведенням коду операції поводження з відходами відповідно до наказу Держстату від 23.01.2015р. № 24 "Про затвердження переліків категорій, груп відходів і операцій поводження з відходами"; розглядати у визначений законодавством строк претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки розміру плати за послуги в разі їх ненадання, надання не в повному обсязі, несвоєчасно або неналежної якості, а також в інших випадках, визначених договором; інформувати споживача про намір зміни тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами.

Згідно п. 15 договору згідно з рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 27.05.2021р. № 498 "Про встановлення Хмельницькому комунальному підприємству "Спецкомунтранс" тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами", тариф на послугу з поводження з кубічним метром відходів становить: 90,89 грн за 1 куб.м вивезення твердих побутових відходів (для споживачів, які користуються контейнерами на контейнерних майданчиках в місцях загального користування); 34,33 грн за 1 куб.м захоронення побутових відходів.

Розрахунковим періодом є календарний місяць. Споживач вносить плату виконавцю, яка складається з плати за послугу, що розраховується виходячи з розміру затверджених тарифів на послугу та обсягів надання послуг визначених відповідно до законодавства (п. 16 договору).

У відповідності до п. 17 договору у разі застосування щомісячної системи оплати послуг споживач здійснює оплату за цим договором не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим, що є граничним строком внесення плати за спожиту послугу.

Відповідно до п. 18 договору виконавець формує на підставі норм надання послуг рахунок на оплату послуг та надає споживачеві у строк не пізніше ніж за 10 календарних днів до граничного строку внесення плати за послуги. Рахунок надається на паперовому носії. На вимогу або за згодою споживача рахунок може надаватися в електронній формі, зокрема за допомогою доступу до електронних систем обліку розрахунків споживачів.

Згідно п. 20 договору споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення цього договору.

Відповідно до п. 22 договору у разі ненадання або надання послуг не в повному обсязі, зниження їх якості, споживач викликає виконавця послуг (його представника) для перевірки кількості та/або якості наданих послуг.

Як передбачено п. 25 договору, у разі прийняття органом місцевого самоврядування рішення про зміну тарифів на послугу, норм надання послуг, виконавець в строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам із зазначенням рішення відповідних органів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті виконавця послуг. У разі зміни тарифів, норм надання послуг протягом строку дії договору нові тарифи, норми надання послуг з поводження з побутовими відходами застосовуються з моменту введення в дію без внесення додаткових змін до договору.

Згідно п. 28 договору договір укладається на 1 рік.

Відповідно до п. 29 договору договір вважається таким, що продовжений, якщо за місяць до закінчення строку його дії одна із сторін не заявила про відмову від договору або про його перегляд.

Договір підписано сторонами та скріплено їх печатками.

Позивач звернувся до відповідача із претензіями № 2231 від 21.10.2021р., № 1702 від 14.07.2021р., № 65 від 10.01.2023р., у яких просить сплатити заборгованість за договором № 4937 від 17.02.2017р. в розмірі 1126,79 грн, 4507,73 грн, 7826,11 грн відповідно.

Відповідно до розрахунку заборгованості гаражного кооперативу "Університетський" станом на 01.04.2023р. заборгованість останнього за період липень 2021 року - березень 2023 року становить 9140,94 грн.

Крім того, в матеріалах справи наявні копії: розпорядження Хмельницького міського голови № 411-к від 27.09.2018р. про призначення Зіміна О.Л. на посаду директора Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс"; відомості з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України від 27.12.2022р.; виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27.12.2022р.

З вищевикладеного, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів (визнання більш вірогідними), аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України (далі - ГК України) майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

З положень ст. 509 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ст. 173 ГК України вбачається, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, а в силу вимог ч. 1 ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

З матеріалів справи слідує, що 17.02.2017р. року між Хмельницьким комунальним підприємством "Спецкомунтранс" (виконавець) та гаражним кооперативом "Університетський" (споживач) укладено договір № 4937 про надання послуг з вивезення побутових відходів, за умовами якого виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з вивезення та захоронення побутових відходів, а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати послуги за встановленими тарифами у строки і на умовах, передбачених цим договором.

В подальшому у зв`язку з прийняттям змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.2008р. № 1070 "Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів" було затверджено нову редакцію типового договору про надання послуг з поводження з побутовими відходами. Тому, 17.08.2022р. року між Хмельницьким комунальним підприємством "Спецкомунтранс" (виконавець) та гаражним кооперативом "Університетський" (споживач) було укладено договір № 4937 про надання послуг з поводження з побутовими відходами, за умовами якого виконавець зобов`язується згідно з графіком надавати послуги з поводження з побутовими відходами (послуги), а споживач зобов`язується своєчасно оплачувати послуги за встановленими тарифами у строки на умовах, передбачених цим договором.

Доказів припинення дії договору № 4937 від 17.08.2022р. матеріали справи не містять та учасниками справи не надано.

Статтею 901 ЦК України встановлено, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно зі ст. 903 ЦК України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

У статті 1 Закону України "Про відходи" зазначено, що побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов`язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення; послуги з вивезення побутових відходів - збирання, зберігання та перевезення побутових відходів, що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, затвердженими органом місцевого самоврядування.

Суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами укладають договори з юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів на певній території, на якій знаходиться об`єкт утворення відходів (ч. 4 ст. 17 Закону України "Про відходи").

Статтею 35-1 Закону України "Про відходи" встановлено, що поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм, стандартів і правил.

Власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів.

Виконавця послуг з вивезення побутових відходів визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

До житлово-комунальних послуг належать, зокрема, комунальні послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами (ст. 5 вищевказаного Закону).

В силу ч. 1 ст. 9 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" споживач здійснює оплату за спожиті житлово-комунальні послуги щомісяця, якщо інший порядок та строки не визначені відповідним договором. Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення відповідного договору.

Відповідно до п.п. 14, 15, 16 договору № 4937 від 17.02.2017р. (діючого на час нарахування позивачем заборгованості за спірний період: липень 2021р. - липень 2022р.) розрахунковим періодом є календарний місяць. У разі застосування щомісячної системи оплати послуг платежі вносяться не пізніше, ніж до 5 числа місяця, що настає за розрахунковим. Послуги оплачуються готівкою або в безготівковій формі.

При цьому, у разі зміни вартості послуги, її виконавець повідомляє не пізніше ніж за 30 днів про це споживачеві із зазначенням причин і відповідних обґрунтувань. У разі прийняття органом місцевого самоврядування рішення про зміну вартості послуг (тарифів), виконавець повідомляє про це споживачеві через засоби масової інформації або шляхом повідомлення у рахунку, виставленому для оплати. Споживач зобов`язується здійснювати оплату за новими тарифами з дня введення їх в дію (п. 19 договору).

Крім того, відповідно до п.п. 16, 17, 20 договору № 4937 від 17.08.2022р. (нова редакція) розрахунковим періодом є календарний місяць. Споживач вносить плату виконавцю, яка складається з плати за послугу, що розраховується виходячи з розміру затверджених тарифів на послугу та обсягів надання послуг визначених відповідно до законодавства. У разі застосування щомісячної системи оплати послуг споживач здійснює оплату за цим договором не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим, що є граничним строком внесення плати за спожиту послугу. Споживач не звільняється від оплати житлово-комунальних послуг, отриманих ним до укладення цього договору.

Положеннями ст.ст. 525, 526 ЦК України, ст. 193 ГК України встановлено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускається.

Згідно з ч. 1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Невиконання зобов`язання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) стаття 610 ЦК України визначає, як порушення зобов`язання.

Частиною 1 ст. 612 ЦК України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Як вбачається із розрахунку заборгованості гаражного кооперативу "Університетський" станом на 01.04.2023р., за надані послуги по вивезенню та знешкодженню твердих та рідких побутових відходів позивач за період з липня 2021 року по березень 2023 року (включно) надав відповідачу послуги на загальну суму 9140,95 грн. Проте, матеріали справи не містять доказів повної або часткової сплати отриманих послуг, з чого суд дійшов висновку про існування заборгованості у відповідача перед позивачем на вказану суму.

Таким чином, позовні вимоги про стягнення 9140,95 грн боргу в судовому порядку заявлені правомірно та є обґрунтованими, у зв`язку з чим позов Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс" до гаражного кооперативу "Університетський" про стягнення 9140,95 грн заборгованості за надані послуги з поводження з побутовими відходами за період з липня 2021р. по березень 2023р. (включно) на підставі договору № 4937 від 17.02.2017р. про надання послуг з вивезення побутових відходів та договору № 4937 від 17.08.2022р. про надання послуг з поводження з побутовими відходами, суд задовольняє в повному обсязі.

Щодо доводів відповідача про те, що протягом спірного періоду він не отримував послуг від позивача, а також не отримував актів приймання-передачі наданих послуг, судом зазначається, що за період з липня 2021 року по березень 2023р. відповідач у відповідності до пункту 27 договору від 17.02.2017р. та п. 22 договору від 17.08.2022р. жодного разу не звертався до позивача із повідомленням про виклик представника виконавця у зв`язку із ненадання останнім послуг з поводження з побутовими відходами. Акт-претензія споживачем також не складався. Доказів протилежного матеріали справ не містять. Крім того, судом зауважується, що відповідач не надав доказів про укладення договору про надання послуг з вивезення побутових відходів з іншими виконавцями. Відтак, зважаючи на відсутність претензій з боку відповідача, послуги вважаються надані за чинним договором якісно та в повному обсязі.

Стосовно тверджень відповідача про ненадання йому у розпорядження контейнера місткістю 1,1 куб.м, судом зазначається, що відповідно до п. 4 договору від 17.08.2022р. для вивезення твердих відходів за контейнерною схемою використовуються технічно справні 1 контейнери місткістю 1,10 куб. метрів, що належать виконавцеві. Тобто, контейнери, що знаходяться на по вул. Тернопільська, 14, майданчик загального користування, належать виключно Хмельницькому комунальному підприємству "Спецкомунтранс" і за умовами договору не повинні передаватися ні відповідачу, ні для житлових будинків та магазинів тієї місцевості. Крім того, відповідачем не доведено належними доказами, що користувачі майданчика загального користування по вул. Тернопільська, 14 забороняють відповідачу та членам гаражного кооперативу користуватися сміттєвими контейнерами. Також судом зауважується, що, незважаючи на те, що договором від 17.08.2022р. не врегульовано місце збирання відходів, відповідач у відповідності до пп. 9 п. 12 договору зобов`язувався визначати разом із виконавцем місця розташування контейнерних майданчиків, створювати умови для вільного доступу до таких майданчиків. Однак, споживач не звертався до виконавця з відповідними зверненнями.

Щодо заперечень відповідача про невірний розрахунок заборгованості за серпень 2022 року, судом зазначається, що відповідно до п. 25 договору від 17.08.2022р. у разі прийняття органом місцевого самоврядування рішення про зміну тарифів на послугу, норм надання послуг, виконавець в строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам із зазначенням рішення відповідних органів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті виконавця послуг. У разі зміни тарифів, норм надання послуг протягом строку дії договору нові тарифи, норми надання послуг з поводження з побутовими відходами застосовуються з моменту введення в дію без внесення додаткових змін до договору. Так, рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 22.07.2021р. № 723 були затверджені нові норми надання послуг з вивезення побутових відходів. Дане рішення розміщене на веб-сайті позивача в розділі "Тарифи". Таким чином, із наведеного слідує, що споживач був обізнаний із новим розміром вартості послуг, однак будь-яких заперечень щодо нарахованих виконавцем щомісячних сум наданих послуг за спірний період не пред`являв. Також судом звертається увага, що вищевказані норми надання послуг були затверджені ще у липні 2021 року, в той час як згідно розрахунку позивача збільшена сума оплати послуг почала нараховуватися, починаючи з вересня 2022 року, тому судом враховуються твердження позивача про те, що нові норми надання послуг вплинули як на розмір вартості послуг, так і на загальний розмір заборгованості відповідача, а також твердження про донарахування розміру вартості послуг у сумі 1189,60 грн в серпні 2022 року.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Статтею 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Верховний Суд неодноразово наголошував щодо необхідності застосування категорій стандартів доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зокрема, цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язок суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто, коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17). Аналогічний стандарт доказування застосовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 18.03.2020 у справі № 129/1033/13-ц (провадження № 14-400цс19).

Враховуючи вищенаведене у сукупності, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 9140,95 грн заборгованості заявлені правомірно та підлягають задоволенню. Доказів, які би спростовували наявність заборгованості, суду не подано.

Розподіл судових витрат між сторонами.

Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.

Керуючись статтями 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс", м. Хмельницький до гаражного кооперативу "Університетський", м. Хмельницький про стягнення 9140,95 грн заборгованості задовольнити.

Стягнути з гаражного кооперативу "Університетський" (Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Тернопільська, 12/3, ідентифікаційний код 26514185) на користь Хмельницького комунального підприємства "Спецкомунтранс" (Хмельницька область, м. Хмельницький, вул. Князя Святослава Хороброго, 1, ідентифікаційний код 03356565) 9140,95 грн (дев`ять тисяч сто сорок гривень 95 коп.) заборгованості, 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 04.07.2023 року.

Суддя С.В. Заверуха

Відрук.: 3 прим.

1- до справи;

2 - позивачу (29008, м. Хмельницький, вул. Князя Святослава Хороброго, 1);

3- відповідачу (29000, м. Хмельницький, вул. Тернопільська, буд. 12/3).

Всім рек. з повід.

Електронна адреса позивача - skt_office@ukr.net

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено07.07.2023
Номер документу111972288
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —924/475/23

Рішення від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 30.05.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Заверуха С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні