ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2023 року ЛуцькСправа № 140/2068/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Будівельна компанія «Інвестор» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Будівельна компанія «Інвестор» (далі ПП «БК «Інвестор») звернулося із позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення (далі ППР).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно із ППР від 18.11.2022 №005704048 ГУ ДПС у Волинській області позивачу нараховано штраф за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних (далі ПН) в сумі 43076,46грн. Рішенням Державної податкової служби України (далі ДПС України) від 01.02.2023 №2561/6/99-00-06-03-01-06 вказане ППР скасовано на суму 7000,40 грн.
Позивач вважає ППР від 18.11.2022 № 005704048 протиправним з огляду на те, що всі ПН були направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) в проміжку з 8 год 00 хв до 20 год 00 хв, як це передбачено пунктом 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок №1246), відтак підприємством не порушено граничних термінів реєстрації ПН. Крім того, застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію ПН в ЄРПН порушує норми підпункту 52-1 пункту 52 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (далі ПК України).
Позивач просить визнати протиправним та скасувати ППР ГУ ДПС у Волинській області від 18.11.2022 №0057040408.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 01.03.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.96).
08.03.2023 у цій справі до суду надійшла заява ПП «БК «Інвестор» (вих.№11 від 07.03.2023) про зміну предмета позову, у якій позивач просить визнати протиправним та скасувати ППР від 17.02.2023 № 0020910408 про застосування штрафу на суму 36706,06грн (а.с.98).
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 10.03.2023 прийнято до розгляду заяву про заміну предмета позову (а. с. 106).
В поданому до суду відзиві на позовну заяву (а.с.110-116) представник відповідача Ковальчук Ю.М. позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності винесеного ППР.
Вказує, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 №2120-ІХ (далі Закон №2120-ІХ) внесено зміни до ПК України, а саме пункт 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України доповнено підпунктом 69.18, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.
Звертає увагу суду, що в ПК України стоїть чітке розмежування обрахування строків із використанням «до», «включно», «по», а вживання «до» треба тлумачити як граничну дату, яка не включається до строку, тобто від завершується напередодні. Стосовно реєстрації ПН «до 15.07.2022», то останнім днем такого строку вважається день, що передує цьому терміну «14.07.2022».
В поданій до суду відповіді на відзив (а.с.120-121) позивач з доводами відзиву не погодився з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача Ковальчук Ю.М. подала до суду також відзив на заяву про заміну предмета позову (а.с.124-126) та заперечення на відповідь на відзив (а.с.130-131), у яких просить відмовити у задоволенні позову з підстав правомірності ППР від 17.02.2023 №0020910408.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення повністю з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що ГУ ДПС у Волинській області проведено камеральну перевірку ПП «БК «Інвестор» щодо недотримання граничних строків реєстрації ПН в ЄРПН за березень, червень, липень 2022 року, за результатами якої складено акт щодо недотримання граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.10.2022 № 6778/03-20-04-07/38796184 (а. с. 20-24).
В акті перевірки від 20.10.2022 № 6778/03-20-04-07/38796184 встановлено порушення ПП «БК «Інвестор» пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині несвоєчасної реєстрації ПН в ЄРПН, а саме стосовно таких ПН:
№19 від 23.03.2022, зареєстрована 15.07.2022, граничний термін реєстрації 14.07.2022;
№21 від 13.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022;
№23 від 15.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022;
№18 від 08.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022;
№22 від 14.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022;
№19 від 09.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022;
№20 від 10.06.2022, зареєстрована 01.07.2022, граничний термін реєстрації 30.06.2022;
№47 від 24.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№45 від 21.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№41 від 29.07.2022, зареєстрована 18.08.2022, граничний термін реєстрації 15.08.2022;
№35 від 16.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№49 від 30.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№46 від 23.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№44 від 21.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№39 від 17.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№42 від 21.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№43 від 21.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№37 від 17.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№36 від 17.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№38 від 17.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№40 від 19.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№50 від 30.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022;
№48 від 27.06.2022, зареєстрована 18.07.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022.
На підставі акту перевірки від 20.10.2022 №6778/03-20-04-07/38796184 ГУ ДПС у Волинській області винесено ППР форми «Н» № 0057040408 від 18.11.2022, яким до позивача, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України та абзацом третім підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, застосовано штраф в розмірі 43076,46 грн (а. с. 5-7), яке було оскаржено до ДПС України.
Рішенням ДПС України від 01.02.2023 скасовано ППР ГУ ДПС у Волинській області № 0057040408 від 18.11.2022 в частині застосування штрафу в сумі 7000,40грн, тобто, за порушення термінів реєстрації ПН №19 від 23.03.2022 на суму ПДВ 70004,04грн, в іншій частині вказане ППР залишено без змін (а.с.8-12).
17.02.2023 ГУ ДПС у Волинській області, на підставі акту перевірки від 20.10.2022 №6778/03-20-04-07/38796184 та рішення ДПС України від 01.02.2023, винесло ППР №0020910408, яким до позивача, за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України та абзацом третім підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, за червень, липень 2022 року застосовано штраф в розмірі 36076,06грн (а.с.99-101).
При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
За змістом пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченогостаттею 201цього Кодексу, для реєстраціїподаткової накладноїта/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно допункту 198.5статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначенихпідпунктами "а" - "г"цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно достатті 199цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно доабзацу одинадцятогопункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимогстатей 192і201цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в такихподаткових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в такихподаткових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в такихподаткових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в такихподаткових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в такихподаткових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Пунктами 2, 3 Порядку №1246 встановлено, що операційний день частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Згідно з пунктом 4 Порядку № 1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 11 Порядку № 1246 встановлено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Згідно з пунктом 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Відповідно до пункту 15 Порядку № 1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Отже, у будь-якому випадку контролюючий орган протягом операційного дня зобов`язаний надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (аналогічний правовий висновок зроблено Верховним Судом у постанові від 17.04.2018 у справі № 820/6330/16).
Крім того, після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем. Строки, визначені для реєстрації податкових накладних, встановлені у календарних днях, при цьому право платника податку для реєстрації податкових накладних пов`язане виключно з операційним днем, який відповідно до Порядку №1246 триває з 8-ї до 20-ї години. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Наведені нормативні положення дають підстави для висновку, що в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної (розрахунку коригування); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДПС, та/або безпосередніх дій працівників ДПС, на яку (які) платник податку не має впливу.
Такі висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 03.04.2020 у справі №160/5380/19.
У цьому контексті встановлена нормою пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею (аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 10.06.2019 у справі № 802/1825/16-а, від 12.07.2019 у справі № 0940/1600/18).
Так, судом встановлено, що:
податкова накладна № 21 від 13.06.2022 (а. с. 28-29), була надіслана позивачем до контролюючого органу 30.06.2022, про що свідчить проставлений підпис та печатка 30.06.2022 о 18:45 та знаходилась в статусі «очікується доставка» 30.06.2022 в 18:45, повідомлення 01.07.2022 о 14:33, квитанція № 1 01.07.2022 о 14:33 (а. с. 73);
податкова накладна № 23 від 15.06.2022 (а. с. 30-31), була надіслана позивачем до контролюючого органу 30.06.2022, про що свідчить проставлений підпис та печатка 30.06.2022 о 18:45 та знаходилась в статусі «очікується доставка» 30.06.2022 в 18:45, повідомлення 01.07.2022 о 14:33, квитанція № 1 01.07.2022 о 14:33 (а. с. 74);
податкова накладна № 18 від 08.06.2022 (а. с. 32-33), була надіслана позивачем до контролюючого органу 30.06.2022, про що свідчить проставлений підпис та печатка 30.06.2022 о 18:45 та знаходилась в статусі «очікується доставка» 30.06.2022 в 18:45, повідомлення 01.07.2022 о 14:33, квитанція № 1 01.07.2022 о 14:33 (а. с. 75);
податкова накладна № 22 від 14.06.2022 (а. с. 34-35), була надіслана позивачем до контролюючого органу 30.06.2022, про що свідчить проставлений підпис та печатка 30.06.2022 о 18:45 та знаходилась в статусі «очікується доставка» 30.06.2022 в 18:45, повідомлення 01.07.2022 о 14:33, квитанція № 1 01.07.2022 о 14:33 (а. с. 76);
податкова накладна № 19 від 09.06.2022 (а. с. 36-37), була надіслана позивачем до контролюючого органу 30.06.2022, про що свідчить проставлений підпис та печатка 30.06.2022 о 18:45 та знаходилась в статусі «очікується доставка» 30.06.2022 в 18:45, повідомлення 01.07.2022 о 14:33, квитанція № 1 01.07.2022 о 14:33 (а. с. 77);
податкова накладна № 20 від 10.06.2022 (а. с. 38-39), була надіслана позивачем до контролюючого органу 30.06.2022, про що свідчить проставлений підпис та печатка 30.06.2022 о 18:45 та знаходилась в статусі «очікується доставка» 30.06.2022 в 18:45, повідомлення 01.07.2022 о 14:33, квитанція № 1 01.07.2022 о 14:33 (а. с. 78);
податкова накладна № 47 від 24.06.2022 (а. с. 40-41), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція № 1 18.07.2022 о 11:25 (а. с.79);
податкова накладна № 45 від 21.06.2022 (а. с. 42-43), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція № 1 18.07.2022 о 11:25 (а. с.80);
податкова накладна № 41 від 20.06.2022 (а. с. 44-45), була надіслана позивачем до контролюючого органу 13.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 13.07.2022 в 14:14, повідомлення 13.07.2022 о 21:06, квитанція № 1 13.07.2022 о 21:06 (а.с.81);
податкова накладна № 35 від 16.06.2022 (а. с. 46-47), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с.82);
податкова накладна № 49 від 30.06.2022 (а. с. 48-49), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с.83);
податкова накладна № 46 від 23.06.2022 (а. с. 50-51), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с.84);
податкова накладна № 44 від 21.06.2022 (а. с. 52-53), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с.85);
податкова накладна №39 від 17.06.2022 (а.с.54-55), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с.86);
податкова накладна № 42 від 21.06.2022 (а. с. 56-57), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с. 87);
податкова накладна № 43 від 21.06.2022 (а. с. 58-59), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с. 88);
податкова накладна № 37 від 17.06.2022 (а. с. 60-61), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с. 89);
податкова накладна № 36 від 17.06.2022 (а. с. 62-63), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с. 90);
податкова накладна № 38 від 17.06.2022 (а. с. 64-65), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить проставлений підпис та печатка 15.07.2022 в 17:56 та знаходилась в статусі «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с. 91);
податкова накладна № 40 від 19.06.2022 (а. с. 66-67), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с. 92);
податкова накладна № 50 від 30.06.2022 (а. с. 68-69), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с. 93);
податкова накладна № 48 від 27.06.2022 (а. с. 70-71), була надіслана позивачем до контролюючого органу 15.07.2022, про що свідчить статус ПН «очікується доставка» 15.07.2022 в 17:56, повідомлення 18.07.2022 о 11:25, квитанція №1 18.07.2022 о 11:25 (а. с. 94).
Відтак, суд дійшов висновку, що ПП «БК «Інвестор» протягом операційного дня у строк, встановлений пунктом 201.10 статті 201 ПК України (зокрема, у проміжках часу з 11 до 19 год) направило в електронному форматі до ДПС України для реєстрації в ЄРПН ПН №21 від 13.06.2022, №23 від 15.06.2022, №18 від 08.06.2022, №22 від 14.06.2022, №19 від 09.06.2022, №20 від 10.06.2022, №47 від 24.06.2022, №45 від 21.06.2022, №41 від 20.06.2022, №35 від 16.06.2022, №49 від 30.06.2022, №46 від 23.06.2022, №44 від 21.06.2022, №39 від 17.06.2022, №42 від 21.06.2022, №43 від 21.06.2022, №37 від 17.06.2022, №36 від 17.06.2022, №38 від 17.06.2022, №40 від 19.06.2022, №50 від 30.06.2022, №48 від 27.06.2022.
Разом з тим, функція протоколу «Очікується доставка» свідчить про те, що вищезазначені ПН відправлені, очікується доставка до податкового органу, про факт якої буде свідчити квитанція № 1, яка надсилається платнику податків не пізніше наступного дня.
Таким чином, долученими ПП «БК «Інвестор» скриншотами та протоколами з програмного забезпечення для подання звітності до контролюючих органів та обміну первинними документами в електронному вигляді підтверджується, що податкові накладні були подані в останній день граничного строку визначеного статтею 201 ПК України, однак не були зареєстровані ДПС України того ж дня, а зареєстровані наступного, відтак позивач надіславши для реєстрації вказані ПН своєчасно виконав свої зобов`язання, передбачені податковим законодавством з реєстрації ПН в ЄРПН.
Верховний Суд у постанові від 22.11.2021 у справі № 160/10558/19 дійшов висновку про те, що при розгляді справ про застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних принциповим є не дата фактичного надходження податкових накладних до ЄРПН, а дата їх відправлення виходячи з технічного способу реєстрації податкових накладних, тому скріншоти з програми «M.E.Doc» є належним засобом доказування.
Водночас, відповідач не надав суду доказів несправності засобів телекомунікаційного зв`язку платника податків чи інших доказів на підтвердження наявності вини позивача у порушенні граничного строку направлення на реєстрацію податкових накладних.
Крім того, в порушення вимог пункту 201.10 статті 201 ПК України контролюючим органом не надіслані позивачу протягом операційного дня направлення податкових накладних квитанцій в електронному вигляді у текстовому форматі про прийняття зазначених податкових накладних або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкових накладних, з незалежних від позивача причин, тобто з причин, які не залежали від його волі.
Таким чином, у зв`язку з недотриманням контролюючим органом обов`язку із надіслання платнику податку квитанції про прийняття розрахунків коригування або про їх неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації розрахунків коригування, із врахуванням правових наслідків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, відповідно до приписів якого, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 23.01.2018 у справі № 806/832/17).
Суд дійшов висновку, що позивач виконав свій обов`язок щодо реєстрації в ЄРПН ПН №21 від 13.06.2022, №23 від 15.06.2022, №18 від 08.06.2022, №22 від 14.06.2022, №19 від 09.06.2022, №20 від 10.06.2022, №47 від 24.06.2022, №45 від 21.06.2022, №41 від 20.06.2022, №35 від 16.06.2022, №49 від 30.06.2022, №46 від 23.06.2022, №44 від 21.06.2022, №39 від 17.06.2022, №42 від 21.06.2022, №43 від 21.06.2022, №37 від 17.06.2022, №36 від 17.06.2022, №38 від 17.06.2022, №40 від 19.06.2022, №50 від 30.06.2022, №48 від 27.06.2022 у строк, встановлений пунктом 201.10 статті 201 ПК України.
Стосовно посилань представника відповідача у відзиві на підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, яким встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 08 години до 18 години, суд зазначає про таке.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 прийняття та перевірка ПН здійснюється в автоматизованому режимі, після чого формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації ПН. Таким чином, ПН реєструється автоматично без участі у цьому працівників ДПС (постанови Верховного Суду від 19.01.2019 у справі № 808/2275/16, від 04.06.2020 у справі № 802/1801/16-а).
Пунктом 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (далі Порядок №557), операційний день визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг. При цьому конкретні часові межі операційного дня Порядком №557 не визначені, тоді як пунктом 3 Порядку № 1246 встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20 години. Така тривалість операційного дня застосовується в цілях статті 201 ПК України як встановлена спеціальною нормою, що регулює порядок направлення електронного документа - податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) до ДПС для реєстрації в ЄРПН.
Верховний Суд в ухвалі від 15.09.2020 у справі № 640/19254/19 наголосив на необхідності розмежування «операційного дня для обміну електронними документами» та «операційного дня для реєстрації податкових накладних».
Крім того, автоматичний (віддалений) прийом ПН для реєстрації у ЄРПН - комп`ютерними системами ДПС не створює жодної небезпеки для платників податків.
На думку суду, підпункт 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України не стосується визначення операційного дня, протягом якого здійснюється реєстрація ПН.
За приписами пункту 109.1 статті 109 ПК України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Аналіз зазначеної норми дає підстави вважати, що законодавець передбачив можливість застосування до платника наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, передбачених статтею 120-1 ПК України, лише за наявності його вини.
Отже, позивач вжив заходів щодо реєстрації ПН у строк, встановлений пунктом 201.10 статті 201 ПК України та їх фактична реєстрація відбулася, про що зазначено в акті перевірки та підтверджується матеріалами справи.
З огляду на викладені обставини, суд вважає, що позивачем вчинено всіх залежних від нього заходів для недопущення порушення законодавства при реєстрації ПН в ЄРПН. На думку суду, вина позивача в порушенні граничного строку реєстрації зазначених ПН є відсутньою, що відповідно виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності, оскільки штраф, передбачений пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, за своєю правовою природою є фінансовою відповідальністю платника податків за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, а відтак, може бути застосований виключно за умови наявності його вини. Відтак, висновки контролюючого органу про порушення ПП «БК «Інвестор» пункту 201.10 статті 201 ПК України щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є необґрунтованими та безпідставними.
З урахуванням встановлених обставин справи, на підставі наданих судустаттею 245 КАС Україниповноважень, позовні вимоги з наведених вище мотивів підлягають до задоволення у спосіб прийняття судом рішення про визнання протиправним та скасування ППР від 17.02.2023 № 0020910408.
Згідно із частиною першоюстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2684,00 грн, що сплачений відповідно до платіжної інструкції від 13.02.2023 №637 (а.с.4, 14).
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 17 лютого 2023 року № 0020910408.
Стягнути з Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «Будівельна компанія «Інвестор» (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Коперника, 13в, ідентифікаційний код 38796184) судовий збір в розмірі 2684 гривень 00 копійок (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні нуль копійок).
Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.М. Валюх
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2023 |
Оприлюднено | 06.07.2023 |
Номер документу | 111973762 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Бруновська Надія Володимирівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні