ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 липня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/15315/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Канигіної Т.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди, а саме просить:
- визнати протиправними дії Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги при розгляді заяви № П-1853 від 25.08.2021, які полягають у відмові в наданні безоплатної вторинної правової допомоги позивачу щодо складання документів процесуального та правового характеру на адресу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Президента України з питань порушення прав людини і основоположних свобод, з інших питань;
- зобов`язати Полтавський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги з надання безоплатної вторинної правової допомоги в повному обсязі розглянути заяву № П-1853 від 25.08.2021 та призначити захисника для надання правової допомоги та складання документів процесуального характеру;
- стягнути з Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги на користь позивача моральну шкоду у розмірі 10000,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 25.08.2021 ОСОБА_1 звернувся до Полтавського МЦ з надання БПВД із заявою про надання безоплатної вторинної правової допомоги, яка полягає у складенні документів процесуального характеру. За результатами розгляду цієї заяви відповідачем відмовлено у наданні безоплатної вторинної правової допомоги листом від 08.09.2021 №01-24/1388 та повідомлено, що у заяві відсутній повний виклад обставин, яким обґрунтовуються вимоги позивача. Крім того, за твердженням позивача, зазначена відмова суперечить вимогам Закону України "Про безоплатну правову допомогу", порушує права ОСОБА_1 , негативно впливає на моральний стан позивача та завдає останньому моральної шкоди, яка полягає у душевних стражданнях та переживаннях, порушенні звичайного способу життя.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.11.2021 у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про звільнення від сплати судового збору відмовлено. Позовну заяву ОСОБА_1 (Державна установа "Полтавська установа виконання покарань №23" Міністерства юстиції України) до Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди залишено без руху.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 у задоволенні клопотання ОСОБА_1 від 10.12.2021 про звільнення від сплати судового збору відмовлено. Продовжено строк для усунення недоліків позовної заяви ОСОБА_1 до Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди до 18.01.2022.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 позовну заяву ОСОБА_1 (Державна установа "Полтавська установа виконання покарань №23" Міністерства юстиції України) до Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди повернуто позивачеві.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 06.02.2023 апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 задоволено. Ухвалу Полтавського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 у справі № 440/15315/21 скасовано. Справу № 440/15315/21 направлено до Полтавського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Справа № 440/15315/21 надійшла до Полтавського окружного адміністративного суду 10.04.2023, що підтверджується даними реєстрації на вхідному штампі.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17.04.2023 позовну заяву ОСОБА_1 до Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди залишено без руху.
03.05.2023 до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків позовної заяви, до якої додано оригінал позовної заяви, копію такої позовної заяви для відповідача, належним чином засвідчені копії документів, доданих до позовної заяви в обґрунтування позовних вимог, а також їх копії для відповідача.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні), витребувано докази.
22.05.2023 до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що заява позивача від 25.08.2021 розглянута відповідно до вимог Закону України "Про безоплатну правову допомогу" та за результатами її розгляду прийнято наказ, також видано доручення для надання правової послуги, передбаченої пунктом 2 частини другої статті 13 Закону України "Про безоплатну правову допомогу". За твердженням відповідача, вимоги про стягнення моральної шкоди також необґрунтовані.
Відповідно до частини восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 є засудженим до покарання у вигляді довічного позбавлення волі та на час виникнення спірних правовідносин відбував покарання у Державній установі "Полтавська установа виконання покарань (№23)".
Позивач через Державну установу "Полтавська установа виконання покарань (№23)" направив до Полтавського МЦ з надання БПВД заяву про надання правової допомоги від 25.08.2021 вих. № П-1853, у якій просив надати правову допомогу, яка полягає у складенні документів процесуального та правового характеру на адресу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Президента України з питань порушення прав людини і основоположних свобод, з інших питань.
У листі Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги від 08.09.2021 №01-24/1388 зазначено, що оскільки у заяві позивач просив надати безоплатну правову допомогу для складання документів, які передбачені Законом України "Про звернення громадян", Місцевим центром, у рамках надання безоплатної первинної правової допомоги позивачу роз`яснено порядок подання та вимоги до змісту заяв і скарг. Складення проекту скарги не являється можливим за відсутності деталізованого опису суті порушеного питання, що має обов`язково міститися у зверненні громадянина. Щодо документів процесуального характеру зауважено, що у чинному законодавстві України відсутні визначення понять "документ процесуального характеру", "процесуальний документ". Відповідно до навчального посібника "Процесуальне діловодство" В.Г. Стовпець, О.В.Стовпець - Херсон: Грінь Д.С., 2016. - 200 с. процесуальний документ - це вид юридичного документу, на які поширюються вимоги процесуального закону. Опираючись на доктринальні визначення теорії держави та права, яка є фундаментальною юридичною наукою і навчальною дисципліною, документами процесуального характеру можна назвати документи, що передбачені відповідними процесуальними кодексами, із зазначенням порядку їх подання та вимог до їх змісту.
Крім того зазначено, що звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Президента України не передбачені процесуальними кодексами, тому відносяться до документів непроцесуального характеру, допомога у складенні яких надається у рамках безоплатної первинної правової допомоги відповідно до пункту 3 частини другої: статті 7 Закону України "Про безоплатну правову допомогу".
Додатково зазначено, що можливо отримати безоплатну первинну правову допомогу під час роботи консультаційного пункту доступу до безоплатної правової допомоги в приміщенні Державної установи "Полтавська установа виконання покарань (№23)" 08 вересня та 13 жовтня 2021 року з 10-00 до 11-00 години. Працівник Місцевого центру, який забезпечує роботу консультаційного пункту, здійснює прийом осіб, які звернулися для отримання безоплатної правової допомоги, надає правову інформацію, консультації і роз`яснення з правових питань, а також за необхідності забезпечує складення заяв, скарг та інших документів правового характеру. У подальшому, про найближчий день та час роботи консультаційного пункту доступу до безоплатної правової допомоги, а також місце його роботи на території установи виконання покарань, позивач можете дізнатися, звернувшись до адміністрації установи виконання покарань.
Позивач, не погоджуючись із діями відповідача, звернуся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з статтею 59 Конституції України кожен має право на професійну правничу допомогу. У випадках, передбачених законом, ця допомога надається безоплатно. Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав.
Зміст права на безоплатну правову допомогу, порядок реалізації цього права, підстави та порядок надання безоплатної правової допомоги, державні гарантії щодо надання безоплатної правової допомоги визначено Законом України "Про безоплатну правову допомогу" від 02.06.2011 №3460-VI (далі за текстом - Закон № 3460-VI).
Відповідно до статті 1 Закону № 3460-VI:
безоплатна правова допомога - правова допомога, що гарантується державою та повністю або частково надається за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів та інших джерел;
правова допомога - надання правових послуг, спрямованих на забезпечення реалізації прав і свобод людини і громадянина, захисту цих прав і свобод, їх відновлення у разі порушення;
правові послуги - надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань; складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру; здійснення представництва інтересів особи в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; забезпечення захисту особи від обвинувачення; надання особі допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації.
Згідно зі статтею 3 Закону № 3460-VI право на безоплатну правову допомогу - гарантована Конституцією України можливість громадянина України, іноземця, особи без громадянства, у тому числі біженця чи особи, яка потребує додаткового захисту, отримати в повному обсязі безоплатну первинну правову допомогу, а також можливість певної категорії осіб отримати безоплатну вторинну правову допомогу у випадках, передбачених цим Законом.
Частиною другою статті 13 Закону № 3460-VI встановлено, що безоплатна вторинна правова допомога включає такі види правових послуг: 1) захист; 2) здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; 3) складення документів процесуального характеру.
Перелік категорій осіб, які мають гарантоване право на отримання безоплатної вторинної правової допомоги, визначено в частині першій статті 14 Закону № 3460-VI.
Згідно з пунктом 7 частини першої статті 14 Закону № 3460-VI право на безоплатну вторинну правову допомогу згідно з цим Законом та іншими законами України мають особи, у кримінальних провадженнях стосовно яких відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України захисник залучається слідчим, прокурором, слідчим суддею чи судом для здійснення захисту за призначенням або проведення окремої процесуальної дії, а також особи, засуджені до покарання у вигляді позбавлення волі, тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців або обмеження волі, - на всі види правових послуг, передбачені частиною другою статті 13 цього Закону.
Порядок розгляду звернення особи про надання безоплатної вторинної правової допомоги встановлено положеннями статті 19 Закону № 3460-VI, частинами першою, третьою та четвертою якої передбачено, що у разі звернення особи про надання одного з видів безоплатної вторинної правової допомоги Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги зобов`язаний протягом десяти днів з дня надходження звернення прийняти рішення щодо надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Якщо особа належить до однієї з категорій осіб, передбачених частиною першою статті 14 цього Закону, Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги приймає рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги і письмово повідомляє про це особу або її законного представника, а також суд, орган державної влади, орган місцевого самоврядування, в яких здійснюватиметься представництво інтересів особи.
Якщо особа не має підстав для отримання безоплатної вторинної правової допомоги, Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги приймає рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги і надсилає копію цього рішення особі, яка звернулася про надання такої допомоги, з одночасним роз`ясненням порядку оскарження рішення про відмову в наданні безоплатної вторинної правової допомоги.
Судом встановлено, що оскільки ОСОБА_1 є засудженим до покарання у вигляді довічного позбавлення волі та на час виникнення спірних правовідносин відбував покарання в Полтавській установі виконання покарань (№23), який відповідно до пункту 7 частини першої статті 14 Закону №3460-VI має право на отримання безоплатної вторинної правової допомоги на всі види правових послуг, передбачених частиною другою статті 13 цього Закону, зокрема, на складення документів процесуального характеру, здійснення представництва його інтересів в суді, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами.
Відповідно до частини першої статті 21 Закону № 3460-VI після прийняття рішення про надання безоплатної вторинної правової допомоги Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги призначає адвоката, який надає безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом.
Основні характеристики моделі гарантованого державою надання безоплатної первинної та вторинної правової допомоги, передбачені законодавством, працівниками місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, визначені Порядком надання безоплатної правової допомоги працівниками місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, затвердженим наказом Координаційного центру з надання правової допомоги № 2 від 28.01.2019 (далі - Порядок № 2).
Згідно з положеннями пункту 3 Порядку № 2 під час надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі - БВПД) працівник центру, зокрема:
1) надає БВПД в межах повноважень, визначених наказом центру про уповноваження працівника центру для надання такої допомоги (далі - наказ), а також звернення клієнта про надання БВПД, на підставі якого центром прийнято рішення про надання БВПД;
2) не пізніше п`яти робочих днів після прийняття наказу проводить перше конфіденційне побачення з клієнтом, з`ясовує обставини справи, отримує від нього інформацію, що має правове значення, ознайомлюється з наявними у клієнта документами. У разі необхідності отримання інформації чи документів, що можуть бути надані виключно клієнтом, повідомляє про це клієнта та роз`яснює неможливість подальшого надання БВПД без наданих клієнтом інформації чи документів.
3) після вивчення обставин справи переконується у наявності фактичних і правових підстав щодо вирішення питання, з яким звернувся клієнт до центру, та повідомляє клієнту, який орієнтовний час і обсяг роботи необхідний для надання БВПД та які можливі правові наслідки у разі досягнення результату, що бажає клієнт. При цьому не гарантує клієнтові досягнення певного результату виконання наказу та не сприяє прямо або опосередковано формуванню у нього необґрунтованих сподівань, а також уявлення, що працівник центру може вплинути на результат іншими засобами, крім сумлінного виконання своїх обов`язків. За результатами обговорення з клієнтом узгоджує правову позицію у справі та оформляє протокол узгодження правових питань, примірна форма якого наведена у додатку 1 до цього Порядку;
4) пропонує клієнту надати довіреність із визначеним обсягом повноважень;
З огляду на положення підпункту 1 пункту 3 Порядку № 2 під час надання БВПД адвокат надає БВПД в межах повноважень, визначених наказом центру про уповноваження працівника центру для надання такої допомоги (далі - наказ), а також звернення клієнта про надання БВПД, на підставі якого центром приймається відповідний наказ.
Як вищезазначено, позивач через Державну установу "Полтавська установа виконання покарань (№23)" направив до Полтавського МЦ з надання БПВД заяву про надання правової допомоги від 25.08.2021 вих. № П-1853, у якій просив надати правову допомогу, яка полягає у складенні документів процесуального та правового характеру на адресу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Президента України з питань порушення прав людини і основоположних свобод, з інших питань.
У листі Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги від 08.09.2021 №01-24/1388 зазначено, що оскільки у заяві позивач просив надати безоплатну правову допомогу для складання документів, які передбачені Законом України "Про звернення громадян", Місцевим центром, у рамках надання безоплатної первинної правової допомоги позивачу роз`яснено порядок подання та вимоги до змісту заяв і скарг. Складення проекту скарги не являється можливим за відсутності деталізованого опису суті порушеного питання, що має обов`язково міститися у зверненні громадянина. Щодо документів процесуального характеру зауважено, що у чинному законодавстві України відсутні визначення понять "документ процесуального характеру", "процесуальний документ". Відповідно до навчального посібника "Процесуальне діловодство" В.Г. Стовпець, О.В.Стовпець - Херсон: Грінь Д.С., 2016. - 200 с. процесуальний документ - це вид юридичного документу, на які поширюються вимоги процесуального закону. Опираючись на доктринальні визначення теорії держави та права, яка є фундаментальною юридичною наукою і навчальною дисципліною, документами процесуального характеру можна назвати документи, що передбачені відповідними процесуальними кодексами, із зазначенням порядку їх подання та вимог до їх змісту.
Крім того зазначено, що звернення до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Президента України не передбачені процесуальними кодексами, тому відносяться до документів непроцесуального характеру, допомога у складенні яких надається у рамках безоплатної первинної правової допомоги відповідно до пункту 3 частини другої: статті 7 Закону України "Про безоплатну правову допомогу".
Додатково зазначено, що можливо отримати безоплатну первинну правову допомогу під час роботи консультаційного пункту доступу до безоплатної правової допомоги в приміщенні Державної установи "Полтавська установа виконання покарань (№23)" 08 вересня та 13 жовтня 2021 року з 10-00 до 11-00 години. Працівник Місцевого центру, який забезпечує роботу консультаційного пункту, здійснює прийом осіб, які звернулися для отримання безоплатної правової допомоги, надає правову інформацію, консультації і роз`яснення з правових питань, а також за необхідності забезпечує складення заяв, скарг та інших документів правового характеру. У подальшому, про найближчий день та час роботи консультаційного пункту доступу до безоплатної правової допомоги, а також місце його роботи на території установи виконання покарань, позивач можете дізнатися, звернувшись до адміністрації установи виконання покарань.
При цьому, позивач вважає, що йому не надано вторинну правову допомогу, передбачену пунктом 3 частиною другою статті 13 Закону №3460-VI, про яку він просив у заяві від 25.08.2021.
Водночас, перелік правових послуг, які охоплює безоплатна первинна правова допомога, а також порядок їх надання, відмінний від переліку та порядку надання правових послуг в межах безоплатної вторинної правової допомоги.
Суть безоплатної первинної правової допомоги полягає в інформуванні особи про її права і свободи, порядок їх реалізації, відновлення у випадку їх порушення та порядок оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (частина перша статті 7 Закону № 3460-VI), водночас, безоплатна вторинна правова допомога полягає у створенні рівних можливостей для доступу осіб до правосуддя (частина перша статті 13 Закону № 3460-VI).
Так, відповідно до частини другої статті 7 Закону №3460-VI до переліку правових послуг в межах безоплатної первинної правової допомоги Законом №3460-VI віднесено, зокрема, надання правової інформації; надання консультацій і роз`яснень з правових питань; складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру); надання консультацій, роз`яснень та підготовка проектів договорів користування земельними ділянками (оренда, суборенда, земельний сервітут, емфітевзис, суперфіцій) для сільського населення - власників земельних ділянок; надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації.
При цьому, безоплатна вторинна правова допомога включає такі види правових послуг: захист; здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; складення документів процесуального характеру.
З аналізу наведеного слідує, що в межах безоплатної первинної правової допомоги можуть бути складені усі документи правового характеру (заяви, скарги та інші документи), крім документів процесуального характеру, складення яких є правовою послугою в межах надання безоплатної вторинної правової допомоги.
Суд зазначає, що хоча законодавство України не містить визначення понять "документ правового характеру" та "документ процесуального характеру", проте, з аналізу положень Закону № 3460-VI вбачається, що документ правового характеру є поняттям більш широким і включає заяви, скарги, інші документи, у тому числі і документи процесуального характеру.
Слід зазначити, що в усіх процесуальних законах, якими врегульовані судові процедури, вживається таке поняття як "процесуальний документ", який складається як судом, так і іншими учасниками процесу.
Водночас, саме процесуальними законами передбачені види, порядок складення і подання процесуальних документів.
Згідно з пунктом 1-2 Методики обчислення розміру винагороди адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.2014 № 465 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 1048) для цілей цієї Методики документами процесуального характеру вважаються виключно документи, передбачені відповідними процесуальними кодексами.
Отже, з наведеного слідує, що під документом процесуального характеру, складення якого є правовою послугою в межах безплатної вторинної правової допомоги, у Законі № 3460-VI (пункт 3 частини другої статті 13 цього Закону) розуміється документ, що складається відповідно до вимог процесуального закону.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про звернення громадян" від 02.10.1996 № 393/96-ВР громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об`єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов`язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Згідно зі статтею 3 Закону України "Про звернення громадян" під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Таким чином, інші заяви і клопотання, про складання яких просив ОСОБА_1 , у заяві від 25.08.2021 не передбачені процесуальними законами, є документами правового характеру, та не відносяться до документів у розумінні пункту 3 частини другої статті 13 № 3460-VI.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Пунктом 8 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України позивача визначено як особу, особу, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
З наведених процесуальних норм Закону випливає, що судовому захисту підлягає лише порушене право. Так, до адміністративного суду вправі звернутися кожна особа, яка вважає, що її право чи охоронюваний законом інтерес порушено чи оспорюється. У контексті наведених приписів Кодексу адміністративного судочинства України підставою для звернення особи до суду з позовом є її суб`єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні прав чи свобод, однак, обов`язковою умовою здійснення такого захисту судом є об`єктивна наявність відповідного порушеного права чи законного інтересу.
Таким чином, відсутні підстави для задоволення позовних вимог у частині визнання протиправними дії Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги при розгляді заяви № П-1853 від 25.08.2021, які полягають у відмові в наданні безоплатної вторинної правової допомоги позивачу щодо складання документів процесуального та правового характеру на адресу Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та Президента України з питань порушення прав людини і основоположних свобод, з інших питань.
Позовні вимоги стосовно зобов`язання відповідача в повному обсязі розглянути заяву № П-1853 від 25.08.2021 та призначити захисника для надання правової допомоги та складання документів процесуального характеру, а також щодо стягнення з відповідача на користь позивача моральну шкоду у розмірі 10000,00 грн є похідними від попередньої (основної) позовної вимоги.
Таким чином, за відсутності підстав для задоволення основної позовної вимоги, відсутні й підстави для задоволення похідних вимог про зобов`язання вчинити певні дії та про стягнення моральної шкоди.
Позивач від сплати судового збору звільнений, доказів щодо понесення інших судових витрат позивачем не надано.
Отже, підстави для розподілу судових витрат відповідно до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 243-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (Державна установа "Закарпатська установа виконання покарань №9", вул. Довженка, 8а, м. Ужгород, 88000, рнокпп НОМЕР_1 ) до Полтавського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги (вул. Європейська, 37/40, м. Полтава, 36011, код ЄДРПОУ 39788483) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Канигіна Т.С.
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2023 |
Оприлюднено | 05.07.2023 |
Номер документу | 111976138 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері надання безоплатної правничої допомоги |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Т.С. Канигіна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні