П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/40/23
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Фелонюк Д.Л.
Суддя-доповідач - Мацький Є.М.
04 липня 2023 року м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мацького Є.М.
суддів: Залімського І. Г. Сушка О.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 21 березня 2023 року у справі за адміністративним позовом Приватної агрофірми "Новий Світ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. В січні 2023 року Приватна агрофірма "Новий Світ" звернулась до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України, в якому просила:
1.1. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №7473095/31819545 від 17.10.2022 року;
1.2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 21 від 16.08.2022 року, датою її фактичного надходження - 13.09.2022 року;
1.3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №7413293/31819545 від 30.09.2022 року;
1.4. зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 22 від 29.08.2022 року, датою її фактичного надходження - 13.09.2022 року.
2. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що до контролюючого органу надано пояснення з посиланням на первинні документи, договори про господарську діяльність та інші документи, які підтверджують реальність господарських операцій, здійснених платником податків, та які є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних. Проте відповідач протиправно відмовив в їх реєстрації. При цьому відповідач не вказав які саме документи необхідні для реєстрації податкових накладних.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
3. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 21 березня 2023 року адміністративний позов задоволено.
3.1. Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7473095/31819545 від 17.10.2022 та №7413293/31819545 від 30.09.2022.
3.2. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені приватною агрофірмою "Новий Світ", податкові накладні №21 від 16.08.2022 та №22 від 29.08.2022 датою їх подання на реєстрацію - 13.09.2022.
3.3. Стягнуто на користь приватної агрофірми "Новий Світ" судовий збір у розмірі 4962 (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
4. Апелянт ГУ ДПС у Хмельницькій області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив його скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
5. В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що Головне управління ДПС у Хмельницькій області приймаючи оскаржуване рішення діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначений чинним законодавством України.
6. Вказує, що квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної має встановлену форму, яка не містить пунктів щодо визначення конкретного переліку документів необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. При цьому, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений пунктом 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520). Проте позивач не надав достатніх документів для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.
7. Апелянт вважає, що прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних після рішення суду про скасування рішення комісії є дискреційними повноваженнями Державної податкової служби України.
ІІ. ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
8. Судом встановлено, що Приватна агрофірма "Новий Світ" (код ЄДРПОУ 31819545) зареєстрована як юридична особа 23.08.2002. Видами діяльності є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11) (основний); вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів (01.13); розведення свиней (01.46); допоміжна діяльність у рослинництві (01.61); виробництво цукру (10.81); неспеціалізована оптова торгівля (46.90); вантажний автомобільний транспорт (49.41).
9. Позивач зареєстрований платником податку на додану вартість з 08.09.2004.
10. Згідно з звітом про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2021 році №29-сг, звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року №4-сг, звітом про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 1 грудня 2021 року №37-сг приватна агрофірма "Новий Світ" виростила та зібрала 60,778 тон цукрового буряка (фабричного).
11. Для здійснення сільськогосподарської діяльності приватна агрофірма "Новий Світ" купує дизельне пальне в ТОВ "Старокостянтинівська база нафтопродуктів" згідно з договорами поставки нафтопродуктів ДГ-0000044 від 20.02.2020 та №18/03-2021 від 18.03.2021.
12. Надходження паливно-мастильних матеріалів підтверджується: видатковими накладними №110 від 01.04.2021, №601 від 17.09.2020; товарно-транспортними накладними на відпуск нафтопродуктів №000000462 від 01.04.2021, №0000001849 від 17.09.2020; платіжними дорученнями №185 від 18.03.2021, №224 від 22.04.2021, №327 від 26.08.2020.
13. Добрива, засоби захисту рослин та насіння цукрового буряка позивач придбав у ТОВ "Фірма Ерідіон" відповідно до договорів поставки №311/21/29 від 30.07.2020, №311/20/29 від 23.12.2019 та укладених до них додатків №311/21/29/08 ззр від 26.01.2021, №311/20/29/11 мд-н від 19.05.2020, №311/20/29/18 мд-о від 22.07.2020, №311/21/29/07 від 26.01.2021, №311/21/29/10 нвв від 27.01.2021.
14. Придбання товару у ТОВ "Фірма Ерідіон" підтверджується видатковими накладними №57635 від 27.06.2020, №70578 від 31.08.2020, №2922 від 03.02.2021, №16262 від 23.03.2021, №16279 від 23.03.2021, №17472 від 24.03.2021, №17476 від 24.03.2021, №21520 від 31.03.2021; платіжними дорученнями №161 від 19.05.2020, №273 від 22.07.2020, №138 від 26.01.2021, №139 від 27.01.2021, №144 від 28.01.2021, №139 від 27.01.2021.
15. Про використання добрив, засобів захисту рослин в господарській діяльності позивача свідчать акти на використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин за квітень 2021 року та за травень 2021 року.
16. Цукровий буряк передано на переробку товариству з обмеженою відповідальністю "Старокостянтинівцукор" (видаткові накладні №50 від 23.11.2021, №51 від 23.11.2021, №52 від 23.11.2021; картка по рахунку №28 за 01.09.2021 - 19.10.2022 р.) згідно з договором переробки цукрових буряків на давальницьких умовах №02/17-11/21ДС від 17.11.2021, відповідно якого:
- предметом договору є зобов`язання сторін щодо переробки цукрових буряків урожаю 2021 року (пункт 1.1);
- якість продукції, отриманої в результаті переробки цукрового буряка повинна відповідати діючим стандартам якості щодо таких видів продукції та підтверджуватись сертифікатами якості (пункту 3.4);
- виробник (товариство з обмеженою відповідальністю "Старокостянтинівцукор") зберігає вироблену продукцію, що належить замовнику до 01 грудня 2021 року (пункт 8.2).
17. Приватна агрофірма "Новий Світ" отримала цукор від товариства з обмеженою відповідальністю "Старокостянтинівцукор", що підтверджується накладними на передачу готової продукції №2399 від 30.08.2022, №2400 від 30.08.2022, №2425 від 01.09.2022, №2430 від 01.09.2022, №2444 від 02.09.2022, №2445 від 02.09.2022, №2446 від 02.09.2022.
18. Якість виробленого цукру підтверджено сертифікатом відповідності №001011.
19. Зберігання білого цукру здійснювалося в складських приміщеннях товариства з обмеженою відповідальністю "Старокостянтинівцукор", що підтверджується: актами здачі-приймання робіт (надання послуг) №259 від 31.01.2022, №825 від 31.03.2022, №1320 від 31.05.2022, №1795 від 30.06.2022; платіжними дорученнями №4 від 10.02.2022, №63 від 16.05.2022, №108 від 20.06.2022, №131 від 08.07.2022; довідкою №19/10-01 від 19.10.2022; відомістю по залишках та оборотах за період 01.09.2021 - 19.10.2022.
20. Між приватною агрофірмою "Новий Світ" (постачальник) та ТОВ "Армісет" (покупець) 16.08.2022 укладено договір купівлі-продажу №4/1608, відповідно до умов якого:
- постачальник зобов`язується передати у власність покупця цукор білий кристалічний у мішкотарі, упакований в поліпропиленові мішки вагою 50 кг (+/- за ДСТУ 4623:2006), в загальній кількості 44,00 тон +/-5%, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар (пункт 1.1);
- ціна однієї тони товару на дату підписання даного договору становить 29250,00 грн, в тому числі ПДВ; ціна товару включає в себе вартість навантаження на автотранспорт покупця товару (пункт 1.2);
- загальна вартість товару за цим договором складає 1287000,00 грн (пункт 1.3);
- передача товару здійснюється з моменту підписання представниками сторін видаткових накладних, яка засвідчує факт передачі товару (пункт 1.4);
- термін поставки до 30 вересня 2022 року (пункт 1.6);
- розрахунки за цим договором здійснюються протягом двох банківських днів з моменту виставлення постачальником рахунку на оплату (пункт 2.1);
- датою проведення оплати вважається дата зарахування банком грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника (пункт 2.2);
- договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до "30" вересня 2022 року, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами свої зобов`язань по даному договору (пункт 7.1).
21. Приватною агрофірмою "Новий Світ" виставлено рахунок на оплату №17 від 16.08.2022 на загальну суму 1287000,00 грн, у тому числі 214500,00 грн ПДВ.
22. Відповідно до платіжного доручення №889 від 16.08.2022 ТОВ "Армісет" сплатило за товар 1287000,00 грн.
23. На виконання умов договору купівлі-продажу №4/1608 від 16.08.2022 позивач здійснив поставку цукру білого кристалічного у мішкотарі, упакованого в поліпропиленові мішки вагою 50 кг загальною кількістю 44 тони, що підтверджується: видатковими накладними №28 від 17.08.2022, №30 від 17.08.2022; довіреністю №8 від 16.08.2022; наказом "Про призначення директора ТОВ "АРМІСЕТ" № 1 К від 24.07.2020; заявами на завантаження партії товару №16/08-22-1 від 16.08.2022, №16/08-22-2 від 16.08.2022; заявками на отримання партії товару від 16.08.2022; накладними на передачу готової продукції №2257 від 17.08.2022, №2259 від 17.08.2022; товарно-транспортними накладними №59 від 17.08.2022, №61 від 17.08.2022; карткою по рахунку 361 по ТОВ "АРМІСЕТ" за серпень 2022 року; актом звірки взаємних розрахунків за період 01.08.2022 - 31.08.2022.
24. У зв`язку з викладеним складено податкову накладну №21 від 16.08.2022 на загальну суму 1287000,00 грн, у тому числі ПДВ 214500,00 грн. Ця накладна 13.09.2022 направлена на реєстрацію.
25. Згідно з квитанцією від 13.09.2022 №9182367312, надісланою автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, зупинено реєстрацію податкової накладної №21 від 216.08.2022 та зазначено, що "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 16.08.2022 №21 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1701, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=7.2978%, "Р"=1084600.14".
26. Позивач 10.10.2022 подав повідомлення №2 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та скановані копії документів, а також пояснення до податкової накладної №21 від 16.08.2021.
27. Проте рішенням №7473095/31819545 від 17.10.2022 відмовлено в реєстрації податкової накладної №21 від 16.08.2022. Підставою для відмови вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
28. У додатковій інформації вказаного рішення також зазначено, що "не надано картку рахунку 28 по номенклатурі цукор за період з 01.11.2021 по 31.08.2022р."
29. Не погоджуючись з зазначеним рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку. Рішенням ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.11.2022 №58704/31819545/2 залишено скаргу приватної агрофірми "Новий Світ" без задоволення та рішення №7473095/31819545 від 17.10.2022 - без змін.
30. Між приватною агрофірмою "Новий Світ" (постачальник/продавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Архімагір" (покупець) 29.08.2022 укладено договір купівлі-продажу №5/2908, відповідно до умов якого:
- постачальник зобов`язується передати у власність покупця цукор білий кристалічний у мішкотарі, упакований в поліпропиленові мішки вагою 50 кг (+/- за ДСТУ 4623:2006), в загальній кількості 53,00 тон +/-5%, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар (пункт 1.1);
- ціна однієї тони товару на дату підписання даного договору становить 29000,00 грн, в тому числі ПДВ; ціна товару включає в себе вартість навантаження на автотранспорт покупця товару (пункт. 1.2);
- загальна вартість товару за цим договором складає 1537000,21 грн (пункт 1.3);
- передача товару здійснюється з моменту підписання представниками сторін видаткових накладних, яка засвідчує факт передачі товару (пункт 1.4);
- термін поставки до 30 вересня 2022 року (пункт 1.6);
- розрахунки за цим договором здійснюються протягом двох банківських днів з моменту виставлення постачальником рахунку на оплату (пункт 2.1);
- датою проведення оплати вважається дата зарахування банком грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника (пункт 2.2);
- договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до "30" вересня 2022 року, але у будь-якому випадку до повного виконання сторонами свої зобов`язань по даному договору (пункт 7.1).
31. Приватна агрофірма "Новий Світ" виставила товариству з обмеженою відповідальністю "Архімагір" рахунок на оплату №18 від 29.08.2022 на загальну суму 1537000,21 грн, у тому числі ПДВ 256166,70 грн.
32. Відповідно до платіжного доручення №2328 від 29.08.2022 товариство з обмеженою відповідальністю "Архімагір" сплатило за товар 1537000,21 грн.
33. На виконання умов договору купівлі-продажу №5/2908 від 29.08.2022 позивач здійснив поставку цукру білого кристалічного у мішкотарі, упакованого в поліпропиленові мішки вагою 50 кг в загальній кількості 53 тони, що підтверджується: видатковими накладними №34 від 01.09.2022, №32 від 30.08.2022, №33 від 30.08.2022, №36 від 02.09.2022, №37 від 02.09.2022, №38 від 02.09.2022; заявкою на отримання партії товару від 01.09.2022; товарно-транспортними накладними №65 від 01.09.2022, №63 від 30.08.2022, №64 від 30.08.2022, №67 від 02.09.2022, №68 від 02.09.2022, №69 від 02.09.2022; довіреністю №6 від 29.08.2022; картками рахунку 361 по ТОВ "АРХІМАГІР" за серпень 2022р., за вересень 2022 р.
34. У зв`язку з викладеним складено податкову накладну №22 від 29.08.2022 на суму 1537000,21 грн, у тому числі ПДВ 256166,70 грн. Ця накладна 13.09.2022 направлена на реєстрацію.
35. Згідно з квитанцією від 13.09.2022 №9182374436, надісланою автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, зупинено реєстрацію податкової накладної №22 від 29.08.2022 та зазначено, що "Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.08.2022 №22 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1701, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=7.2978%, "Р"=1084600.14".
36. Позивач 28.09.2022 подав повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, та скановані копії документів, а також пояснення до податкової накладної №22 від 29.08.2022.
37. Проте рішенням №7413293/31819545 від 30.09.2022 відмовлено в реєстрації податкової накладної №22 від 29.08.2022. Підставою для відмови вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
38. У додатковій інформації вказаного рішення також зазначено, що "не надано сертифікат якості цукру, що передбачено п.3.4. Договору №02/17-11/21 ДС від 17.11.2021, укладеного з ТОВ "Старокостянтинівцукор" та первинні документи щодо зберігання цукру (акти наданих послуг, складські документи)".
39. Не погоджуючись з зазначеним рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку. Рішенням ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.10.2022 №52901/31819545/2 залишено скаргу приватної агрофірми "Новий Світ" без задоволення та рішення №7413293/31819545 від 30.09.2022 - без змін.
40. Позивач, вважаючи рішення №7473095/31819545 від 17.10.2022 та №7413293/31819545 від 30.09.2022 протиправними, звернувся з позовом до суду.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
41. Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
42. Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі ПК України).
43. Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
44. Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.
45. Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
46. Згідно з п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу. У разі реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до початку проведення перевірки, предметом якої є дотримання вимог цього Кодексу щодо своєчасності реєстрації таких документів в Єдиному реєстрі податкових накладних, штрафні санкції, передбачені пунктом 120-1.2 цієї статті, не застосовуються.
47. Відповідно до п. 5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних", податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
48. Згідно з п.12 Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
49. Тобто, причинами відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є: невідповідність податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); нечинність електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; відсутність реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; недотримання вимог, установлених п.192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України; відсутності суми податку на додану вартість відповідно до п.200-1.3 і 200-1.9 ст.200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 p.); відсутності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; наявності факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; недотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
50. Вирішуючи питання обґрунтованості апеляційної скарги колегія суддів виходить з такого.
51. Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивач надав пояснення та копії ряду первинних документів, складених під час здійснення відповідних господарських операцій, що підтверджується контролюючим органом.
52. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №21 від 16.08.2022 в рішенні №7473095/31819545 від 17.10.2022 зазначено не надання картки рахунку 28 по номенклатурі цукор за період з 01.11.2021 по 31.08.2022.
53. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №22 від 29.08.2022 в рішенні №7413293/31819545 від 30.09.2022 зазначено не надано сертифіката якості цукру, що передбачено п.3.4. Договору №02/17-11/21 ДС від 17.11.2021, укладеного з ТОВ "Старокостянтинівцукор" та первинних документів щодо зберігання цукру (акти наданих послуг, складські документи).
54. Позивач надав докази наявності білого цукру та документи щодо його зберігання, а також сертифікат відповідності №001011.
55. Приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. При реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкових накладних.
56. Водночас, як вірно зазначив суд першої інстанції, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути саме по собі підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.
57. При цьому, усі сумніви контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення відповідних перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених нормами ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
58. Таким чином, у контролюючого органу були наявні достатні документи для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, а наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних №21 від 16.08.2022 та №22 від 29.08.2022.
59. Проте, не зважаючи на наявність визначених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, та на те, що такі документи, необхідні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних №21 від 16.08.2022 та №22 від 29.08.2022, були достатніми та наданими контролюючому органу, останній відмовив в реєстрації податкових накладних за відсутності правових підстав для відмови.
60. Зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, не дало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів, а тому, враховуючи норми статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України позивач скористався наданим йому правом довести належними і допустимими доказам заявлені ним позовні вимоги у суді. Вказана правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 25.06.2019 у справі №1940/1950/18.
61. Таким чином, рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №7473095/31819545 від 17.10.2022 та №7413293/31819545 від 30.09.2022 є протиправними та їх слід скасувати.
62. В даному випадку, задоволення позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
63. Водночас, варто зазначити про наслідки відсутності реєстрації у ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, або реєстрації їх із порушенням встановленого ПК України строку.
64. Так, у разі порушення строку реєстрації, застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею 1201 ПК України, а згідно з п. 201.10 статті 201 ПК України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Також, у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.
65. Згідно з п. 20 Порядку № 1246, внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
66. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
67. З огляду на викладене, а також з метою ефективного, повного та належного захисту порушених прав позивача, суд першої інстанції правомірно зобов`язав ДПС України зареєструвати вказані вище податкові накладні в ЄРПН датою їх подання.
68. Враховуючи вище викладене колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги спростовуються встановленими у справі обставинами.
69. Колегія суддів звертає увагу, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
V. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.
70. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
71. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
72. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
73. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.
74. Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, які були б підставою для скасування судового рішення, а тому апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 21 березня 2023 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Мацький Є.М. Судді Залімський І. Г. Сушко О.О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2023 |
Оприлюднено | 06.07.2023 |
Номер документу | 111980852 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Мацький Є.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні