ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/5779/22 пров. № СК-А/857/15984/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПліша М.А.,
суддів Ніколіна В.В., Качмара В.Я.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року (головуючий суддя Сподарик Н.І., м. Львів) по справі за адміністративним позовом Фермерського господарства «Біоконцепт-Гарденія» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Фермерське господарство «Біоконцепт-Гарденія» звернулося в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, в якому просило: визнати протиправним та скасувати рішення №3600287/40537462 від 30.12.2021 Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 27.09.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних та рішення №3754184/40537462 від 03.02.2022 Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 04.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних; рішення №3754185/40537462 від 03.02.2022 Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №1 від 27.09.2021, №1 від 04.10.2021, №2 від 04.10.2021 днем їх фактичного подання на реєстрацію.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року у адміністративний позов задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №3600287/40537462 від 30.12.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 27.09.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №3754184/40537462 від 03.02.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 04.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №3754185/40537462 від 03.02.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 27.09.2021, що складена фермерським господарством «Біоконцепт-Гарденія» датою її подання на реєстрацію.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 04.10.2021, що складена фермерським господарством «Біоконцепт-Гарденія» датою її подання на реєстрацію.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 04.10.2021, що складена фермерським господарством «Біоконцепт-Гарденія» датою її подання на реєстрацію.
Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Львівській області оскаржило його в апеляційному порядку, просить скасувати таке і постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
В апеляційній скарзі зазначає, що відповідно до п.63.3 ст.63 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний повідомляти про всі об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з розд. VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.04.2014 №462) шляхом подання повідомлення за ф.№20-ОПП.
Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Враховуючи вищенаведене, контролюючим органом було дотримано усіх вимог заначених у пунктах 10, 11 Порядку 1165. Відповідно до пунктів 2, 3, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі по тексту - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: - договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; - договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; - первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; - розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; - документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9). Згідно з п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: - ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; - та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; - та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Відповідно до рішень комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3600287/40537462 від 30.12.2021, №3754184/40537462 від 03.02.2021, №3754185/40537462 від 03.02.2021 відмовлено в реєстрації податкових накладних№1 від 27.09.2021, №1 04.10.2021, №2 від 04.10.2021 з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів; документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Судом першої інстанції не враховано, що позивачем не надано документи на придбання саджанців, добрив, актів їх використання, ззр, звіт 4-СГ та відсутність складських приміщень.
До позовної заяви долучено більший обсяг документів, ніж був у розпорядженні комісії при розгляді питання щодо реєстрації чи відмови у реєстрації спірної податкової накладної.
Також вказує, що позовні вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, слід розцінювати саме як вимоги про втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Згідно п. 3 ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Згідно ч.1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що така не підлягає задоволенню з наступних міркувань.
Судом першої інстанції встановлено, що Фермерське господарство «Біоконцепт-Гарденія» зареєстроване, як юридична особа, за адресою: 80543, Львівська область, Буський район, с. Кізлів, вул. Франка, 76; код ЄДРПОУ 40537462, набуло правового статусу суб`єкта господарювання юридичної особи, як платник податків, зборів (обов`язкових платежів), знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області.
Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основні види діяльності Фермерського господарства «Біоконцепт-Гарденія»: 01.25 Вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників (основний); 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.30 Відтворення рослин; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 46.31 Оптова торгівля фруктами й овочами; 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування; 47.81 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчових продуктами, напоями та тютюновими виробами.
Позивач є платником ПДВ з 03.10.2019.
Позивач здійснює підприємницьку та господарську діяльність на орендованих земельних ділянках згідно договорів оренди земельних ділянок №5, №6, №7, №8 від 26.08.2014, договорів оренди земельної ділянки від 06.11.2014, укладених з ГУ Держземагенством у Львівській області, та договору оренди землі від 20.05.2016, укладеного з ГУ Держгеокадастру у Львівській області, що підтверджується копією довідки 20-ОПП та копією звіту про площі та валові збори сільськогосподарських культур 29-СГ. Земельні ділянки розташовані за адресою: Україна, Львівська область, Кам`янка-Бузький район, с. Банюнин, с. Дідилів, с.Кізлів.
У позивача у строковому платному користуванні відповідно до договору оренди обладнання № 17/03/20-1 від 17.03.2020 перебуває агротехнічне та інше обладнання, зокрема: фреза суцільної обробітку грунту причіпна, помпа причіпна, культиватор причіпний, комбайн JOANNA причіпний, фреза грунтообробна міжрядна причіпна для трактора, дископлуг причіпний, плуг причіпний, обприскувач причіпний польовий, обприскувач причіпний садовий, косилка причіпна садова, мульчер причіпний, скоба причіпна для викопки саджанців, жужа причіпна, підгортач дисковий причіпний, дискова борона важка причіпна, фреза садова причіпна, розкидач мін. добрив причіпний, зварювальний апарат (інвертор), мотокоса ручна, мотопомпа бензинова.
Відповідно до договору найму (оренди) транспортних засобів від 17.03.2020 у строковому платному володінні та користуванні позивача перебувають транспортні засоби: спеціалізований вантажний фургон малотонажний MERCEDES-BENZ 412В, 2000 року виписку; причіп легковий марки КНОТТ, модель 31-3117, 2012 року випуску; мінітрактор марки DONGFENG DF-244, 2014 року випуску, трактор колісний марки БЕЛАРУС-892, 2018 року виписку.
Якість продукції Позивача підтверджується сертифікатами стандарту міжнародних акредитованих органів сертифікації з органічного виробництва і переробки №21-0710-06-01 UA-BIO-108, які еквівалентні регламентам європейського союзу.
01.07.2020 між ТзОВ «ЯРОФРУТ» (покупець) та фермерським господарством «БІОКОНЦЕПТ-ГАРДЕНІЯ» укладено договір купівлі-продажу №01/БТ/0, відповідно до якого продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити товар (ягоди, фрукти, овочі органічні свіжі або швидкозаморожені), в порядку та на умовах, визначених цим договором.
Відповідно до п.2.1 договору, ціна, асортимент та кількість товару згідно цього договору, встановлюються в національній валюті України та вказуються у відпускних документах (видаткових накладних). У випадку наявності невідповідності або розбіжностей, покупець приймає товару на зберігання до моменту надання виправленої видаткової накладної продавцем.
Згідно п. 2.2 договору, покупець здійснює оплату партії товару протягом 3 банківських днів з моменту фактичного відвантаження товару, при наданні продавцем всіх необхідних документів. Можлива передоплата на підставі замовлення або рахунку на товар по усній або письмовій домовленості сторін.
Оплата здійснюється за допомогою банківського переказу платіжним дорученням на розрахункових рахунок продавця (п. 2.3 договору).
Відповідно до п. 3.1 договору, доставка товару здійснюється за рахунок продавця (DAP, згідно INCOTERMS 2010) або ж в окремих випадках може здійснюватись на рахунок покупця (EXW, згідно INCOTERMS 2010).
Згідно п. 3.2 договору, кожна поставка товару повинна супроводжуватись наступними документами: видаткова накладна; товарно-транспортна накладна (у разі постачання товару за рахунок покупця); інші документи за згодою покупця та продавця (акти приймання, акти передачі, пакувальні листи, сертифікати відповідності, специфікації якості тощо).
Відповідно до п. 3.3 договору, зобов`язання продавця щодо термінів поставки, асортименту, кількості і якості товару вважаються виконаними з моменту підписання видаткової накладної представниками продавця та покупця.
Згідно з п. 8.1 договору, такий вважається укладеним і набирає чинності з моменту підписання уповноваженими особами обох сторін.
Термін дії договору до « 31» грудня 2020 року. У випадку відсутності у 30 денний термін повідомленням від сторін про відмову від договору, договір вважається продовженим на тих самих умовах (п. 8.2 договору).
За результатами зібраного урожаю, придбаної продукції та на підставі укладеного позивачем з ТзОВ «Джі Пі Агро» Договору №01062021-2 про надання послуг по переробці давальницької сировини від 01.06.2021, фермерським господарством «Біоконцепт-Гадренія» в період липня 2021 року було передано ТзОВ «Джі Пі Агро» на переробку (сортування, фасування, пакування та заморозку) давальницьку сировину (смородина) в обсязі 28264,4 кг, що підтверджується актами приймання-передачі № 0807-1 від 08 липня 2021 року, №0907-1 від 09 липня 2021 року, №1007-1 від 10 липня 2021 року, №1307-1 від 13 липня 2021 року, №1407-1 від 14 липня 2021 року, №1507-1 від 15липня 2021 року, №1607-1 від 16 липня 2021 року, №1707-1 від 17 липня 2021 року, №1807-1 від 18 липня 2021 року, №1907-1 від 19 липня 2021 року, №2007-1 від 20 липня 2021 року, №2107-1 від 21 липня 2021 року, №2207-1 від 22 липня 2021 року, №2307-1 від 23 липня 2021 року, №2407-1 від 24 липня 2021 року, №2607-1 від 26 липня 2021 року, а також товарно-транспортними накладними № 0807-1 від 08 липня 2021 року, №0907-1 від 09 липня 2021р, № 1007-1 від 10 липня 2021 року, №1307-1 від 13 липня 2021 року, №1407-1 від 14 липня 2021 року, №1507-1 від 15 липня 2021 року, №1607-1 від 16 липня 2021 року, № 1707-1 від 17 липня 2021 року, №1807-1 від 18 липня 2021 року, № 1907-1 від 19 липня 2021 року, №2007-1 від 20 липня 2021 року, №2107-1 від 21 липня 2021 року, № 2207-1 від 22 липня 2021 року, № 2307-1 від 23 липня 2021 року, №2407-1 від 24 липня 2021 року, № 2607-1 від 26 липня 2021 року.
Після завершення процесу переробки давальницької сировини (смородини) між позивачем та ТзОВ «Джі Пі Агро» було підписано Акт наданих послуг з переробки № 46 від 04 жовтня 2021 року, відповідно до якого обсяг смородини після переробки (за винятком виробничих втрат) склав 26617 кг, вартість послуг з переробки становила 194304,10 грн. з ПДВ.
Вартість вказаних послуг була оплачена позивачем на підставі рахунку на оплату №33 від 04.10.2021 у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням №303 від 21.12.2021.
27.09.2021 на підставі рахунку фактури №1609-1 від 16.09.2021 та на виконання умов Договору купівлі-продажу № 01/БТ/0 від 01.07.2020 ТзОВ «Ярофрут» здійснило авансову оплату за товар (смородину органічну заморожену) на загальну суму 600000,00 грн, в тому числі ПДВ - 100000,00 грн, що підтверджується банківською випискою за період з 27.09. 2021 по 27.09.2021.
04 жовтня 2021 року позивачем на виконання умов Договору купівлі-продажу № 01/БТ/0 від 01.07.2020 реалізовано на користь ТзОВ «Ярофрут» готову продукцію, а саме: смородину органічну заморожену на загальну суму 1437318,00 гривень. Здійснення поставок за вказаним договором підтверджується: видатковими накладними № РН-0000014 від 04.10.2021р. обсягом 12617 кг. на суму 681318,00 грн., у т.ч. ПДВ 113553,00 грн, № РН-0000015 від 04.10.2021р. обсягом 14000 кг. на суму 756000,00 грн у т.ч. ПДВ 126000,00 грн; товарно-транспортними накладними № 0410-1 від 04 жовтня 2021 року та № 0410-2 від 04 жовтня 2021 року.
Оплата покупцем поставленої продукції здійснена у повному обсязі, кошти від покупця надійшли:
- 09.11.2021 в сумі 300000,00 грн.(в тому числі ПДВ 50000,00 гри.), 12.11.2021 в сумі 100000,00 грн.(в тому числі ПДВ 16666,67 грн.); 16.11.2021 в сумі 437285,60 грн.(в тому числі ПДВ 72880,93 грн.) та 02.12.2021 в сумі 32,40 грн. в тому числі ПДВ 5,40 грн.).
Вказане підтверджується платіжними дорученнями №3767 від 09.11.2021, №3798 від 12.11.2021, № 3812 від 16.11.2021, № 3956 від 02.12.2021 та банківською випискою за період з 09.11. 2021 по 09.11.2021.
У відповідності до п.п. «б» п. 187.1 ст.187 та п.201.1 ст.201 ПКУ та на виконання податкових зобов`язань, 27.09.2021 та 04.10.2021 фермерським господарством «Біоконцепт-Гадренія» складено податкові накладні №1 від 27.09.2021 на загальну суму 600000,00 грн, в тому числі ПДВ 100000,00 грн., №1 від 04.10.2021 на загальну суму 81318,00 грн в тому числі ПДВ 13553,00 грн та №2 від 04.10.2021 на загальну суму 756000,00 грн в тому числі ПДВ 126000,00 грн та відправлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманими позивачем квитанціями від 13.10.2021 та від 19.01.2022 податкові накладні №1 від 27.09.2021, №1 від 04.10.2021 та №2 від 04.10.2021 прийнято, але реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Також зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0810, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідно п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
07.12.2021 позивачем подано бухгалтерську довідку вих №0712-1 від 07.12.2021, в якій зазначив, що основним видом діяльності фермерського господарство «Біоконцепт-Гадренія» є вирощування ягід суниці, смородини, малини ревеню. Для здійснення підприємницької діяльності використовуються орендовані земельні ділянки, загальною площею 137.0128 га. Ділянки розташовані України, Львівська область, Кам`янка-Бузький район. Для вирощування та збору урожаю використовується техніка, яка орендується. Для збору урожаю набираються робітники по цивільно-правових договорах. Продукція фермерського господарства «Біоконцепт-Гадренія» має сертифікати стандарту міжнародних акредитованих органів сертифікації з органічного виробництва і переробки, який еквівалентний регламентам європейського союзу.
Таку довідку було подано щодо податкових накладних №1 від 27.09.2021, №1 від 04.10.2021 та №2 від 04.10.2021.
Позивач зазначає, що ним було направлено на адресу ДПС копії документів, що підтверджують реальність здійснення операцій по зупинених податкових накладних, зокрема: копію штатного розпису позивача, копію витягів з договорів оренди земельних ділянок №5 від 26.08.2014, №6 від 26.08.2014, від 06.11.2014, №8 від 26.08.2014, від 20.05.2016, копію довідки 20-ОПП (земельні ділянки, транспортні засоби); звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур 29-СГ, об`єднану звітність позивача, копію договору оренди обладнання №17/03/20-1 від 17.03.2020, копію договору найму (оренди) транспортних засобів від 17.03.2020, копії сертифікатів стандарту міжнародних акредитованих органів сертифікації з органічного виробництва і переробки, який еквівалентний регламентам європейського союзу, копію договору про надання послуг по переробці давальницької сировини, копії актів приймання-передачі за період 08 липня 2021 року по 26 липня 2021 року; копії товарно-транспортних накладних за період 08 липня 2021 року по 26 липня 2021 року, копію акту наданих послуг з переробки №46 від 04.10.2021, копію рахунку на оплату №33 від 04.10.2021, копію платіжного доручення №303 від 21.12.2021, копію рахунку фактури №1609-1 від 16.092021, копію договору купівлі продажу №01/БТ/0 від 01.07.2020, копію виписки за період з 27.09.202, копії видаткових накладних та товарно-транспортних накладних а період жовтня 2021, копії платіжних доручень.
Комісією Головного управління ДПС в Львівській області прийнято рішення №3600287/40537462 від 30.12.2021, №3754184/40537462 від 03.02.2022 та №3754185/40537462 від 03.02.2022 про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 27.09.2021, № 1 від 04.10.2021 та №2 від 04.10.2021.
Підставами для відмови у реєстрації податкових накладних в зазначених вище рішеннях вказано: «ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форма та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок.
Не погодившись з вказаними рішеннями, позивачем подано 09.01.2021 скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3600287/40537462 від 30.12.2021, 04.02.2022 подано скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3754184/40537462 від 03.02.2022 та №3754185/40537462 від 03.02.2022, в яких просив скасувати рішення комісії регіонального рівня та зареєструвати податкові накладні №1 від 27.09.2021, № 1 від 04.10.2021 та №2 від 04.10.2021.
До кожної з вказаних скарг позивачем додано документи у кількості 32 шт.
13.01.2022 Комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги позивача було прийнято рішення №1724/40537462/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3600287/40537462 від 30.12.2021 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 27.09.2021 без змін.
14.02.2022 Комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги позивача було прийнято рішення №7704/40537462/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3754185/40537462 від 03.02.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 04.10.2021 без змін.
14.02.2022 Комісією ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатами розгляду скарги позивача було прийнято рішення №7705/40537462/2, яким залишено скаргу позивача без задоволення, рішення Комісії Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3754184/40537462 від 03.02.2022 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 04.10.2021 без змін.
Постановляючи рішення, суд першої інстанції виходи з того, що згідно підпунктів «а» та «б» підпункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податків з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Згідно із абзацами першим-третім пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно із абзацом першим пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Як установлено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацом першим пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно із абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Відповідно до абзацу п`ятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Згідно абзацу десятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Також, у даній спірній ситуації судом першої інстанції враховано, що згідно підпункту 14.1.160 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Згідно абзацу першого пункту 2 Порядку № 1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 8 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно із пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 13-14 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
Згідно із пунктом 17 Порядку № 1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Згідно з пунктом 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).
Як встановлено судом першої інстанції, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 27.09.202, №2 від 04.10.2021 та №1 від 04.10.2021 слугувало те, що податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 0810, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідно п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Тож, судом першої інстанції враховано, що пункт 1 додатку 3 до Порядку №1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій, зокрема, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Суд першої інстанції правильно вважав, що відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 27.09.202, №2 від 04.10.2021 та №1 від 04.10.2021 зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій. Контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податкових накладних, які подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС, що свідчить про необґрунтованість таких квитанцій.
З огляду на зазначене, суд вірно вказав, що квитанції від 13.10.2021 та від 19.01.2022 про зупинення реєстрації податкових накладних №1 від 27.09.202, №2 від 04.10.2021 та №1 від 04.10.2021 не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (їх) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до такої, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.
У даній спірній ситуації, судом першої інстанції враховано, що механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами», затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Згідно оскаржуваних рішень, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних є ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форма та галузевої специфіки, накладних.
У рішенні в графі «додаткова інформація» не зазначено конкретних документів.
Суд першої інстанції правильно зауважив, що контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних №1 від 27.09.2021, №2 від 04.10.2021 та №1 від 04.10.2021.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було.
Судом, також встановлено, що позивачем надавались відповідачу копії документів, які підтверджують здійснення господарських операцій по яких складено податкові накладні. Вказані документи долучені позивачем також до матеріалів справи.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що надіслані позивачем копії первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із ТзОВ «ЯРОФРУТ» та були достатніми для прийняття податковим органом рішень про реєстрацію податкових накладних.
Як правильно зазначено судом першої інстанції, факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних не спростовує факту здійснення платником податків господарської операції, що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Також, судом першої інстанції вірно зазначено, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції врахував, також, що відповідно до вимог п.п.201.1, 201.10 ст.201 ПК України від 02.12.2010 №2755-VI, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з нормами п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (надалі по тексту - Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.
Як вже зазначалось вище, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відсутні.
За таких обставин суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про підставність позовних вимог.
З огляду на зазначене вище, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а рішення відповідає нормам матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 322, ст. 325, ст. 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 20 червня 2022 року по справі № 380/5779/22 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя М. А. Пліш судді В. В. Ніколін В. Я. Качмар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2023 |
Оприлюднено | 06.07.2023 |
Номер документу | 111981474 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Пліш Михайло Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні