ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 червня 2023 року Справа № 160/6371/23
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Букіної Л.Є., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СВІТ ТРАНС ДНІПРО" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,-
В С Т А Н О В И В:
До Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "СВІТ ТРАНС ДНІПРО" до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови № 357515 від 15.03.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 17000 гривень.
Позовні вимоги у заявах по суті обґрунтовані протиправною постановою відповідача, яка прийнята останнім без з`ясування усіх обставин та без належного повідомлення суб`єкта господарювання про її розгляд. Позивач наголошує, що ТЗ, за наслідками перевірки якого й прийнята оскаржена постанова, не був обладнаний тахографом, а відтак за приписами спеціального законодавства водій цього ТЗ повинен був вести виключно індивідуальну контрольну книжку, відсутність якої під час проведення перевірки працівниками відповідача у акті перевірки не зафіксовано. За цих обставин, відсутність картки водія та роздруківки з цифрового тахографу у спірних правовідносинах не може свідчити про допущення позивачем порушень законодавства про автомобільний транспорт, у зв`язку з чим, приймаючи оскаржену постанову за відсутності таких документів відповідач діяв не у спосіб, передбачений законодавства України. Відповідно, позивач просить позовні вимоги задовольнити та скасувати цю постанову.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.04.2023 р. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників процесу. Тією ж ухвалою суду запропоновано відповідачу надати відзив на позовну заяву.
Відповідач скористався наданим правом та надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву, в якому указав про відсутність підстав для задоволення позовних вимог з огляду на їх необгрунтованість. Зазначає, що приймаючи оскаржену постанову допущень вимог законодавства України не допустив, адже під час проведення перевірки встановлено, що водій ТЗ, який належить позивачеві, не мав при собі картки водія та роздруківку з цифрового тахографу. Звертає увагу, що суб`єкт господарювання належним чином повідомлений про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши відповідні норми чинного законодавства, суд виходить із такого.
Судом встановлено, що 19.01.2023 року працівниками Укртрансбезпеки проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень вантажів автомобільним транспортом - RENAULT, д.з. НОМЕР_1 , який належить Товариству з обмеженою відповідальністю "СВІТ ТРАНС ДНІПРО", під керуванням водія ОСОБА_1 , за результатами якої складено акт № 349426.
Перевіркою встановлено, що у водія відсутня особиста картка водія та роздруківка цифрового тахографу, яким обладнаний транспортний засіб.
15.03.2023 року уповноваженою особою Укртрансбезпеки прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 357515, якою на Товариство з обмеженою відповідальністю "СВІТ ТРАНС ДНІПРО" накладено адміністративно-господарські санкції у розмірі 17000 гривень відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 60 «Про автомобільний транспорт», а саме: перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 цього Закону, а саме особистої картки водія та роздруківки цифрового тахографу.
Не погоджуючись із вказаною постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.
При вирішені спору суд виходить із того, що згідно абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 року № 2344-III (далі Закон № 2344-III, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У свою чергу, частинами 1, 2 статті 48 Закону № 2344-III передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Відповідно до вимог ст. 18 Закону № 2344-III з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов`язані: організовувати роботу водіїв транспортних засобів, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України; здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху; забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці; здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Контроль за роботою водіїв транспортних засобів має забезпечувати належне виконання покладених на них обов`язків і включає організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, а також виконання водіями транспортних засобів вимог цього Закону та законодавства про працю.
Відповідно до ч.8 ст.53 Закону України «Про автомобільний транспорт» водії транспортних засобів, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов`язані допускати до перевірки тахографів посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв - тахокарти, а також, у разі якщо у транспортному засобі використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.
Положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв транспортних засобів визначається законодавством.
Пунктами 6.1-6.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджене наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 року № 340 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 вересня 2010 року за № 811/18106) (далі Положення № 340, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), передбачено, що автобуси, що використовуються для нерегулярних і регулярних спеціальних пасажирських перевезень, для регулярних пасажирських перевезень на міжміських автобусних маршрутах протяжністю понад 50 км, вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами.
Облік робочого часу водіїв здійснюється на основі табеля обліку використання робочого часу. Перевізник, який використовує водіїв за наймом, щомісяця складає графік змінності водіїв, веде відомість обліку робочого часу та відпочинку водія (додаток 2), у якій щодо кожної робочої зміни зазначаються планові та фактичні дані щодо маршруту, початок та кінець робочої зміни.
Водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3).
Згідно п. 3.3 Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, яка затверджена наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 року № 385 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 20 жовтня 2010 року за № 946/18241), водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.
За визначенням, наведеним у пункті 1.4 розділу І Інструкції №385, контрольний пристрій (тахограф) - це обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв.
Умови використання тахографів передбачені розділом III Інструкції №385.
Із системного аналізу наведених положень нормативно-правових актів слідує, що вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонн повинні бути обладнані діючими та повіреними тахографами, а водій, який керує таким ТЗ, повинен мати при собі картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом.
В свою чергу, у разі, якщо ТЗ не обладнаний тахографом, водій веде індивідуальну контрольну книжку водія.
Позивач не заперечував, що транспортний засіб, яким на момент перевірки здійснювалось внутрішнє перевезення вантажу, не був обладнаний тахографом, а відтак у водія були відсутні протоколи про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу. При цьому наполягав на тому, що водій ТЗ вів індивідуальну контрольну книжку, як це передбачено пунктом 6.3 Положення №340, копію якої долучив до позову
Як уже попередньо зазначено, пунктом 6.3 Положення №340 передбачено, що водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія (додаток 3). Водночас, системний аналіз приписів Положення №340 свідчить про те, що вантажні автомобілі з повною масою понад 3,5 тонни, які використовуються суб`єктами господарювання для внутрішніх перевезень вантажів, в обов`язковому порядку повинні бути обладнані діючим та повіреним тахографом.
Судом встановлено, що позивач надавав послуги з перевезення вантажів як суб`єкт господарювання, використовуючи найману працю водія, для перевезення вантажів ним використовувався вантажний автомобіль RENAULT, д.з. НОМЕР_1 . Доказів того, що цей автомобіль був з повною масою менше ніж 3,5 тонни суду не надано.
Відтак, згідно з вимогами пункту 6.1 Положення №340 вантажний автомобіль, якими виконувалися внутрішні перевезення вантажів, в обов`язковому порядку повинен був бути обладнаний діючим та повіреним тахографом. А для водіїв таких автомобілів, крім оформлення документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», обов`язковою також є наявність протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу.
Ведення водієм індивідуальної контрольної книжки не замінює обов`язок автомобільного перевізника використовувати для цього перевезення лише автомобіль, що обладнаний тахографом, а водія - мати відповідні документи, які підтверджують його використання.
Обставини щодо відсутності у водія особистої картки визнаються позивачем.
Отже матеріалами справи доведено факт вчинення позивачем господарських правопорушень - перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, перелік яких визначений статтею 48 цього Закону, за що абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачена відповідальність автомобільного перевізника у вигляді адміністративно-господарського штрафу у розмірі тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
При цьому, судом не встановлено порушення відповідачем процесуальних вимог під час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Суб`єкт господарювання повідомлений належним чином про її розгляд. Доводи останнього зводяться до переоцінки доказів та зазначених фактів не спростовують.
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про безпідставність позовних вимог.
Керуючись ст. 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "СВІТ ТРАНС ДНІПРО" відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, у разі якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного перегляду справи.
Рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя Л.Є. Букіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.06.2023 |
Оприлюднено | 07.07.2023 |
Номер документу | 112003359 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Букіна Лілія Євгенівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні