Герб України

Рішення від 05.07.2023 по справі 480/2571/23

Сумський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 липня 2023 року Справа № 480/2571/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/2571/23

за позовом ОСОБА_1

до Головного військово-медичного клінічного центру (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби, Обласного комунального закладу "Сумський обласний центр медико-соціальної експертизи",

третя особа - Міністерство оборони України

про визнання висновків частково незаконними,-

В С Т А Н О В И В:

До Сумського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Головного військово-медичного клінічного центру (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби, Обласного комунального закладу "Сумський обласний центр медико-соціальної експертизи", третя особа - Міністерство оборони України, в якій просить:

1. Визнати частково незаконним висновок військово-лікарської комісії (ВЛК) Головного військово-медичного клінічного центру (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби № 80/31 від 20 січня 2023 року в частині того, що захворювання ОСОБА_1 не пов`язане з проходженням військової служби.

2. Визнати частково незаконним висновок медико-соціальної експертизи (МСЕК) Обласного комунального закладу Сумський обласний центр медико-соціальної експертизи від 7 березня 2023 року при встановленні третьої групи інвалідності в частині того, що захворювання ОСОБА_1 не пов`язане з проходженням військової служби.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 26.10.2022 р. позивач був мобілізований в якості добровольця до Збройних сил України у складі підрозділів державної прикордонної служби України і проходив дійсну військову службу до 14.02.2023 року у військовій частині № НОМЕР_1 .

Під час призову на дійсну військову службу позивач пройшов військово-лікарську комісію, у тому числі консультацію у кардіолога та обстеження на апараті ультра-звукової діагностики. Жодних захворювань серцево-судинної системи при призові на дійсну військову службу у позивача діагностовано не було і позивач був визнаний придатним для проходження військової служби.

Після значних фізичних навантажень під час перебування на навчанні на полігоні у грудні 2022 р. у позивача вперше погіршився стан здоров`я, був госпіталізований у лікувальний заклад у м. Черкаси.

Після одужання у складі військової частини № НОМЕР_1 проходив службу по охороні державного кордону України у зоні бойових дій у Сумській області. Після місяця боєзіткнень та артилерійських обстрілів у позивача знову погіршився стан здоров`я і був госпіталізований до КУ СОР Сумська обласна клінічна лікарня, а потім переведений у Центральний клінічний госпіталь Державної прикордонної служби України.

Згідно висновку № 80/21 від 20.01.2023 р. військово-лікарської комісії у позивача діагностовано ряд хвороб та зазначено, що захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби.

Постанова ВЛК про непридатність до військової служби за військовою спеціальністю. На підставі ст. 42-а, 40-б, 54-в графи II Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби, непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

Рішенням МСЕК від 07.03.2023 р. позивачу встановлено III (3) групу інвалідності з причиною інвалідності, не пов`язаною з проходженням військової служби.

З такими висновками ВЛК та MCEК позивач не погоджується і вважає їх незаконними у частині встановлення причини інвалідності, не пов`язаної з проходженням військової служби, оскільки як слідує з висновку ВЛК, позивач був визнаний непридатним до військової служби за сукупністю наявних у нього захворювань на підставі ст. 42-а, 40-б, 54-в графи II Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служб.

В описаному діагнозі захворювань позивача, на підставі яких був направлений для проходження МСЕК, значна їх частина є хронічними та не впливають на придатність до військової служби та не є підставою для встановлення третьої групи інвалідності. Але такі частини захворювань як аневризма інфраренального відділу аорти з розповсюдженням на загальні клубові артерії зі значним порушенням кровообігу та функції... атеросклероз аорти, фіброз аортального клапана були відсутні при призові до Збройних сил України та не були діагностовано при проходженні призовної медичної комісії.

Позивач зазначив, що згідно із спеціальної медичної літератури, інтернет ресурсів, аневризми аорти розвиваються у пацієнтів при звуженні внутрішнього діаметру судин до 50% та як правило за наслідком надмірних фізичних навантажень. Діагностувати звуження судин можна лише шляхом проведення коронографії судин, а не у результаті УЗД. Тому вважає, що з урахуванням віку, регулярні фізичні навантаження на полігоні навчального центру та під час безпосереднього проходження служби і викликали виникнення описаних у діагнозі аневризм. Саме такі причини називали усі лікарі, які здійснювали лікування у зазначених вище лікувальних закладах.

Позивач вважає, висновок ВЛК та МСЕК продиктований небажанням здійснити виплату, передбачену Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 р. № 975 зі змінами Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, а тому звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 27.03.2023 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач (Обласний комунальний заклад "Сумський обласний центр медико-соціальної експертизи") у відзиві на позовну заяву зазначив, що 06 березня 2023 року направлення позивача надійшло на обласну МСЕК № 1 (форма медичної документації № 088/о). Найменування лікувально-профілактичного закладу, який направив хворого: Комунальне некомерційне підприємство Клінічна лікарня Святого Пантелеймона Сумської міської ради.

Огляд гр. ОСОБА_1 відбувся 07 березня 2023 року обласною МСЕК № 1 комісією та встановлений діагноз: Аневризма інфраренального відділу аорти з розповсюдженням на загальні клубові артерії зі значним порушенням кровообігу та функції. Аневризма лівої підколінної артерії зі значним порушенням функції. Облітеруючий атеросклероз вісцеральних артерій з оклюзією загальної печінкової артерії, атеросклероз артерій нижніх кінцівок І ст. Ішемічна хвороба серця. Дифузний кардіосклероз. Пароксизмальна форма фібриляції передсердь нормосистолічний варіант. СН І ст. зі збереженою систолічною функцією лівого шлуночку.

07.03.2023 після ретельного вивчення медичних документів, огляду хворого, лікарі- експерти обласної МСЕК № 1 колегіально прийняли рішення про визнання громадянина ОСОБА_1 особою з інвалідністю третьої групи, причина інвалідності Захворювання, ні, не пов`язані з проходженням військової служби. Інвалідність встановлена без зазначення чергового терміну переогляду. Обгрунтування експертного рішення: обмеження життєдіяльності І ст. Громадянину ОСОБА_1 роз`яснено рішення обласної МСЕК, видана довідка серії 12 ААВ 663139 та індивідуальна програма реабілітації особи з інвалідністю № 104. Протипоказана середньої важкості та важка фізична праця.

Комісія проводила засідання у повному складі і колегіально прийняла рішення. Відомості щодо результату експертного огляду і прийнятого рішення внесені до акта огляду № 187 від 07.03.2023 (форма № 157/о, затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 30.07.2012 № 577), який підписаний головою комісії, її членами та засвідчений печаткою обласної МСЕК № 1.

Рішення обласної МСЕК від 07.03.2023 прийнято відповідно до Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні від 21.03.1991 № 875-ХІІ, Закону України Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні від 06.10.2005 № 2961-ІУ, Положення про медико-соціальну експертизу, Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності (далі - Положення), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1317, Інструкції про встановлення груп інвалідності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05.09.2011 р. № 561.

Відповідно до пункту 12 Положення №1317 причинний зв`язок інвалідності колишніх військовослужбовців з перебуванням на фронті або з виконанням ними інших обов`язків військової служби встановлюється на підставі документів, виданих військово-лікувальними закладами, а також інших документів, що підтверджують факт отримання поранення (захворювання).

Відповідач зауважив, що причинний зв`язок інвалідності позивача Захворювання, ні, не пов`язані з проходженням військової служби встановлено відповідно до свідоцтва про хворобу № 80/31 від 20.01.2023 Госпітальної військово-лікарської комісії Головного військово-медичного клінічного центру (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби України.

Тобто, порядок проведення експертизи обласною МСЕК № 1 дотримано, тому вимогу позивача щодо визнання частково незаконним висновку медико-соціальної експертизи (МСЕК) Обласного комунального закладу Сумський обласний Центр медико-соціальної експертизи від 7 березня 2023 року при встановленні третьої групи інвалідності в частині того, що захворювання ОСОБА_1 не пов`язані з проходженням військової служби відповідач вважає безпідставною, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 20-24).

Відповідач (Головний військово-медичний клінічний центр (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби України (далі - Головний центр)) у відзиві на позовну заяву зазначив, що позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими, враховуючи наступне.

При обґрунтуванні своїх позовних вимог позивач зазначає, що діагноз аневризма інфраренального відділу аорти з розповсюдженням на загальні клубові артерії зі значним порушенням кровообігу та функції був у нього відсутній при призові до Збройних сил України та не був діагностований при проходженні призовної медичної комісії. При цьому зазначає, що такий діагноз може бути діагностований тільки при проведенні коронографії судин.

Крім цього, такі захворювання як аневризма інфраренального відділу аорти з розповсюдженням на загальні клубові артерії зі значним порушенням кровообігу та функції, аневризма лівої підколінної артерії зі значним порушенням функції, атеросклероз аорти, фіброз аортального клапана, не розвиваються блискавично, а формуються і прогресують протягом десятків років.

Посилання позивача, що аневризма аорти є наслідком надмірних навантажень при проходженні військової служби, є хибним.

Позивач був мобілізований 26 жовтня 2022 року Сумським РВК.

Відповідно до медичної документації:

- вперше погіршення загального стану відмітив після фізичного навантаження в листопаді 2022 року, перебував на стаціонарному лікуванні в КНП ЧОКЦЧОР м. Черкаси з 02.11. по 10.11.2022;

- з 09.12. по 19.12.2022 перебував на стаціонарному лікуванні в КНП СОР Сумській обласній лікарні;

- з 26.12. по 29.12.2022 перебував на стаціонарному лікуванні в Головному центрі;

- з 04.01. по 20.01.2023 перебував на стаціонарному лікуванні в Головному центрі.

У зв`язку з виявленням захворювання, яке зумовлює непридатність позивача до військової служби з виключенням з військового обліку та згідно з пунктом 3 Глави 4 Розділу III Положення направлений на ВЛК за рішенням начальника Головного центру, був представлений на ВЛК та на підставі ст. 42-а, 40-б, 54-в графи II Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби, визнаний непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку. На підставі пункту 22 Глави 4 Розділу III Положення надавалося звільнення від виконання службових обов`язків за станом здоров`я на строк, необхідний для оформлення звільнення, але не більше 30 календарних днів.

Отже, за час проходження військової служби з 26.10.2022 по 14.02.2023 (110 днів) позивач 60 днів знаходився на стаціонарному обстеженні та лікуванні чи був звільнений від виконання службових обов`язків.

Відповідно до підпункту 7 пункту 4 Глави 12 Розділу III Положення постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв приймаються у формулюванні: Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби - якщо воно виникло в того, хто пройшов медичний огляд, до призову на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, прийняття на військову службу за контрактом (у тому числі захворювання, не діагностовані при призові (під час прийому на військову службу), але патогенетично їх розвиток почався до призову (до прийому) на військову службу) і військова служба не вплинула на вже наявне захворювання і придатність до військової служби.

Отже, дії Головного військово-медичного клінічного центру (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби України є правомірними та ґрунтуються на нормах чинного законодавства, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а. с. 44-46).

У відповіді на відзив позивач зазначив, що доказів своєї позиції, що аневризми у позивача виникли задовго до призову на військову службу, Головним центром не надано, а тому вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню (а.с. 56).

Третя особа (Міністерство оборони України) у поясненнях зазначила, що вважає позовні вимоги необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи із наступного.

06 березня 2023 року направлення позивача надійшло на обласну МСЕК № 1, огляд якого відбувся 07 березня 2023 року обласною МСЕК № 1 та після ретельного вивчення медичних документів, огляду хворого, лікарі-експерти обласної МСЕК № 1 колегіально прийняли рішення про визнання громадянина ОСОБА_1 особою з інвалідністю третьої групи, причина інвалідності Захворювання, ні, не пов`язані з проходженням військової служби. Інвалідність встановлена без зазначення чергового терміну переогляду. Обґрунтування експертного рішення: обмеження життєдіяльності І ст. Громадянину ОСОБА_1 роз`яснено рішення обласної МСЕК, видана довідка серії 12 ААВ 663139 та індивідуальна програма реабілітації особи з інвалідністю № 104. Протипоказана середньої важкості та важка фізична праця.

Комісія проводила засідання у повному складі і колегіально прийняла рішення. Відомості щодо результату експертного огляду і прийнятого рішення внесені до акта огляду № 187 від 07.03.2023, який підписаний головою комісії, її членами та засвідчений печаткою обласної МСЕК № 1.

Рішення обласної МСЕК від 07.03.2023 прийнято відповідно до Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні від 21.03.1991 № 875-ХІІ Закону України Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні від 06.10.2005 № 2961-ІУ, Положення про медико-соціальну експертизу, Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності (далі - Положення), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1317, Інструкції про встановлення груп інвалідності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05.09.2011 р. № 561.

Відповідно по пункту 12 Положення № 1317 причинний зв`язок інвалідності колишніх військовослужбовців з перебуванням на фронті або з виконанням ними інших обов`язків військової служби встановлюється на підставі документів, виданих військово-лікувальними закладами, а також інших документів, що підтверджують факт отримання поранення (захворювання).

Третя особа зауважила, що причинний зв`язок інвалідності позивача Захворювання, ні, не пов`язані з проходженням військової служби встановлено відповідно до свідоцтва про хворобу № 80/31 від 20.01.2023 Госпітальної військово-лікарської комісії Головного військово-медичного клінічного центру (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби України.

Тобто, порядок проведення експертизи обласною МСЕК № 1 дотримано, тому вимогу позивача щодо визнання частково незаконним висновку медико-соціальної експертизи (МСЕК) Обласного комунального закладу Сумський обласний Центр медико-соціальної експертизи від 7 березня 2023 року при встановленні третьої групи інвалідності в частині того, що захворювання ОСОБА_1 не пов`язані з проходженням військової служби вважає безпідставною, а тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 62-63).

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що 26.10.2022 на підставі Указу Президента України № 69/2022 від 24.02.2022 "Про загальну мобілізацію" ОСОБА_1 призваний у Збройні Сили України та 14.02.2023 на підставі наказу № 154-ос від 14.02.2023 звільнений (демобілізований) у запас, що підтверджується відповідними записами у військовому квитку серія НОМЕР_2 (а.с. 8).

Військово-лікарською комісією 20.01.2023 р. складено свідоцтво про хворобу № 80/31 про діагностування у ОСОБА_1 (а.с. 11): аневризма інфраренального відділу аорти з розповсюдженням на загальні клубові артерії зі значним порушенням кровообігу та функції. Аневризма лівої підколінної артерії зі значним порушенням функції. Облітеруючий атеросклероз вісцеральних артерій з оклюзією загальної печінкової артерії, атеросклероз артерій нижніх кінцівок 1 ст. атеросклероз аорти, фіброз аортального клапана. Дифузний кардіосклероз. Пароксизмальна форма фібриляції передсердь нормосистологічний варіант. CHA2DS2VASC-2, за шкалою HAS-BLED- І бал. СН І ст. зі збереженою систолічною функцією лівого шлуночка (ФН-54%). ІІ ФК. NYНА. Змішаний зоб II ст. без порушення функції. Віддалені наслідки операції (2010 р.) - холецистектомії з приводу жовчнокам`яної хвороби, хронічного калькульозного холециститу у вигляді післяопераційної відсутності жовчного міхура без клінічних проявів. Ускладнений карієс зубів. Вторинна адентія верхньої та нижньої щелепи. Простий короткозорий астигматизм ст. 1.0Д обох очей при гостроті зору з корекцією 1.0 кожним оком. Хронічний гастрит, фаза ремісії.

Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби.

Постанова ВЛК про непридатність до військової служби за військовою спеціальністю. На підставі ст. 42-а, 40-б, 54-в графи II Розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби, непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

16.02.2023 КП "Клінічна лікарня св.Пантелеймона" Сумської міської ради складено направлення на медико-соціальну експертну комісію (МСЕК) ОСОБА_1 (а.с. 29-32).

07.03.2023 Обласним комунальним закладом "Сумський обласний центр медико-соціальної експертизи" складено акт № 117 огляду медико-соціальною експертною комісією ОСОБА_1 , за результатами якого останньому встановлено 3 групу інвалідності та зазначено, що Захворювання, НІ, не пов`язані з проходженням військової служби (а.с. 25-28).

Не погодившись з висновком комісії про встановлення захворювання таким, що не пов`язане з проходженням військової служби, позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Правове регулювання щодо даних правовідносин передбачене Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон №2232).

Згідно з ч.1 ст.1 Закону №2232 захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Як встановлено ч.3 ст.1 Закону №2232 військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Підпунктом "б" п.2 ч.4 ст.26 Закону №2232 визначено, що звільнення військовослужбовців з військової служби під час дії воєнного стану здійснюється: за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку.

Так, повноваження військово-лікарської комісії Державної прикордонної служби України визначені Положенням про проходження медичного огляду у Державній прикордонній службі України (далі - Положення), затвердженого наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України № 333 від 06 травня 2009 року (у редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 15 серпня 2016 року №804).

Пункт 1 глави 1 розділу І Положення передбачено, що це Положення визначає порядок проведення військово-лікарськими комісіями Держприкордонслужби медичного огляду громадян призовного віку, військовозобов`язаних та жінок, які приймаються на військову службу за контрактом, кандидатів на навчання у вищих військово-навчальних закладах (далі - ВВНЗ), військовослужбовців Держприкордонслужби та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), колишніх військовослужбовців Держприкордонслужби та військових частин прикордонних військ СРСР та їх органів управління, дислокованих на території України, працівників Держприкордонслужби, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I, II груп патогенності, працівників суден забезпечення плавскладу та працівників льотного складу Держприкордонслужби з метою визначення їх придатності за станом здоров`я до військової служби (роботи за фахом), установлення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв та визначення необхідності і умов застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Пунктами 1-2 глави 1 розділу Положення визначено, що Центральна військово-лікарська комісія Державної прикордонної служби України (далі - ЦВЛК) є органом медичного забезпечення Держприкордонслужби, має печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, інші печатки та штампи. Формування структури та штату ЦВЛК здійснюється відповідно до профілю її діяльності, покладених на неї завдань, кваліфікаційних вимог до персоналу.

ЦВЛК є органом вищого рівня із проведення медичного огляду ВЛК в Держприкордонслужбі і здійснює методичне керівництво діяльністю ВЛК Держприкордонслужби з питань проведення медичного огляду осіб, зазначених у пункті 1 розділу I цього Положення.

Пунктом 8 глави 2 розділу ІІ передбачено, що ЦВЛК має право:

приймати постанови згідно з цим Положенням, переглядати або скасовувати постанови постійно діючих, тимчасово діючих ВЛК (ЛЛК) нижчого рівня, переглядати власні постанови;

оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1 розділу I цього Положення;

перевіряти роботу ВЛК (ЛЛК) з питань організації та проведення ними медичного огляду;

витребовувати документи, що характеризують обставини отримання особою, що оглядається, захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва, необхідні для прийняття постанови про їх причинний зв`язок, а саме:

матеріали службового розслідування, дізнання або судового розгляду, витяги з наказів, форми Нвс-5, Нвс-1, НПвс (додатки 1-3 до Інструкції про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків у Державній прикордонній службі України, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 березня 2016 року № 199, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 18 квітня 2016 року за № 574/28704) (далі - Інструкція);

документи з особових та пенсійних справ, медичні документи;

архівні довідки, характеристики та інші документи, необхідні для прийняття постанови (у разі надання копій зазначених документів такі копії підшиваються до складеного протоколу та передаються до архіву Держприкордонслужби зі строком зберігання 50 років);

за погодженням з Адміністрацією Держприкордонслужби залучати лікарів-спеціалістів закладів охорони здоров`я Держприкордонслужби, представників органу Держприкордонслужби, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, для визначення результатів медичного огляду;

перевіряти організацію, стан та результати медичного огляду кандидатів на навчання у ВВНЗ, а також осіб, які приймаються на військову службу за контрактом;

ініціювати направлення в заклади охорони здоров`я Держприкордонслужби на контрольний та повторний огляди військовослужбовців та членів їх сімей, військовозобов`язаних, працівників Держприкордонслужби;

запитувати та отримувати від органів Держприкордонслужби узагальнені результати медичного огляду військовослужбовців згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2001 року № 559 "Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок";

запитувати від закладів охорони здоров`я, органів Держприкордонслужби, військових комісаріатів та ВВНЗ інформацію для узагальнення та оцінки результатів медичного огляду ВЛК (ЛЛК);

надавати до Адміністрації Держприкордонслужби знеособлені результати медичного огляду військовослужбовців, членів їх сімей, кандидатів на навчання у ВВНЗ, громадян, яких добирають на військову службу за контрактом, та інших осіб, зазначених у пункті 1 розділу І цього Положення;

розглядати, переглядати та скасовувати, затверджувати (не затверджувати), а також контролювати постанови будь-якої ВЛК (ЛЛК), строк розгляду свідоцтв про хворобу становить не більше 5 робочих днів з дня їх отримання ЦВЛК;

розглядати документи ВЛК, які складені за результатами проведених у разі направлення медичних оглядів військовослужбовців в закладах охорони здоров`я інших військових формувань, та виносити власну постанову;

у разі незатвердження постанови ВЛК (ЛЛК) скасовувати її та протягом п`яти робочих днів з дати її скасування виносити іншу постанову із зазначеного питання;

у разі неповного проведення медичного огляду особи чи недотримання ВЛК (ЛЛК) при проведенні медичного огляду вимог цього Положення скасовувати постанову та направляти свідоцтво про хворобу на доопрацювання з викладенням причин, через які постанову ВЛК (ЛЛК) не затверджено;

надавати роз`яснення щодо формулювань постанов ВЛК (ЛЛК);

перевіряти організацію та стан лікувально-діагностичної роботи в закладах охорони здоров`я Держприкордонслужби, органах Держприкордонслужби з питань здійснення медичного огляду ВЛК;

рекомендувати направлення військовослужбовців на обстеження в інтересах медичного огляду ВЛК до спеціалізованих закладів охорони здоров`я.

П.1-3 глави 3 розділу ІІ Положення передбачено, що з метою проведення медичного огляду у Держприкордонслужбі утворюються:

постійно діючі ВЛК (ЛЛК);

тимчасово діючі ВЛК (ВЛК ВВНЗ (далі - ТдВЛК ВВНЗ) для медичного огляду кандидатів на навчання у ВВНЗ Держприкордонслужби, кандидатів на військову службу за контрактом).

Членами постійно та тимчасово діючих ВЛК (ЛЛК) призначаються особи, які мають кваліфікаційну категорію за однією з лікарських спеціальностей. Головою ВЛК (ЛЛК) призначається один із лікарів, що входить до її складу, має досвід роботи з питань проведення медичного огляду ВЛК, а також пройшов підготовку (удосконалення) з військово-лікарської експертизи. Секретарем ВЛК (ЛЛК) призначається військовослужбовець або працівник - молодший спеціаліст з медичною освітою.

Постійно діючі, тимчасово діючі ВЛК (ЛЛК) створюються у складі не менше трьох лікарів (терапевт, хірург, невропатолог). Якщо до складу комісії входять понад три лікарі, до неї також призначаються лікарі інших спеціальностей. Для проведення огляду ВЛК осіб із психічними захворюваннями та розладами психіки до складу госпітальної (гарнізонної) комісії включається лікар-психіатр.

Пунктами 1-3 глави 1 розділу ІІІ Положення передбачено, що медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності:

кандидатів до військової служби за контрактом;

кандидатів до участі у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у складі національного контингенту та національного персоналу;

військовослужбовців до військової служби;

військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю;

військовослужбовців до служби в плавскладі Держприкордонслужби;

кандидатів на навчання у ВВНЗ;

військовослужбовців, працівників Держприкордонслужби для роботи з ДІВ, джерелами ЕМП, ЛВ, мікроорганізмами I, II груп патогенності;

працівників суден забезпечення плавскладу Держприкордонслужби.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення необхідності тривалого спеціалізованого лікування, медичного спостереження за членами сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я.

Постанови ВЛК приймаються на підставі розкладу хвороб, станів, фізичних вад та пояснення щодо застосування статей, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 5), таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 6), постанови ЛЛК -на підставі Переліку хвороб, станів та фізичних вад, що визначає ступінь придатності до льотної роботи та льотного навчання у Збройних Силах України (далі - Перелік хвороб) та Пояснення щодо застосування статей Переліку хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до льотної роботи та льотного навчання у Збройних Силах України згідно з додатками 22, 23 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року № 402, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за № 1109/15800. Розклад хвороб розроблено відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я десятого перегляду (далі - МКХ-10).

Згідно п.1-4 глави 12 Розділу ІІІ у разі коли під час медичного огляду військовослужбовців Держприкордонслужби встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у військовослужбовців Держприкордонслужби при медичному огляді визначають постійно діючі госпітальні (гарнізонні) ВЛК, у складних випадках - ЦВЛК.

Причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у колишніх військовослужбовців Держприкордонслужби та військових частин прикордонних військ СРСР та їх органів управління, дислокованих на території України, визначає ЦВЛК та оформлюється протоколом засідання ЦВЛК з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв у колишнього військовослужбовця.

Постанови ВЛК про причинний зв`язок захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв приймаються в таких формулюваннях:

1) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час захисту Батьківщини або виконання обов`язків військової служби під час служби у складі діючої армії та флоту в роки Великої Вітчизняної війни та війни з Японією (Другої світової війни), участі у бойових діях з розмінування боєприпасів часів Великої Вітчизняної війни (Другої світової війни), а також при безпосередній охороні державного кордону чи суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні у складі прикордонного наряду, екіпажу корабля (катера), екіпажу літака (вертольота), або під час проведення оперативно-розшукових заходів, або здійснення самостійно чи в складі підрозділу відбиття збройного нападу чи вторгнення на територію України військових груп і злочинних угруповань;

2) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане за наявності обставин, передбачених частиною третьою статті 24 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу";

при ураженнях, зумовлених дією ДІВ, джерел ЕМП, ЛВ, мікроорганізмів I, II груп патогенності, а також токсичних речовин, які виникають у зв`язку з виконанням обов`язків військової служби, приймається постанова "Травма (зазначити фактор), ТАК, пов`язана з виконанням обов`язків військової служби";

3) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), одержане в результаті нещасного випадку, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно одержане за обставин, не пов`язаних з виконанням обов`язків військової служби, або одержане внаслідок вчинення цією особою правопорушення;

4) "Захворювання, поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії" - якщо захворювання виникло, поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане в період перебування в країнах, де велись бойові дії (Перелік держав і періодів бойових дій на їх території, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 лютого 1994 року № 63 (із змінами)), і військовослужбовець визнаний учасником бойових дій;

зазначена постанова ВЛК приймається також, коли наявне захворювання за зазначений період служби досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі й тимчасової) до військової служби. Постанова в такому формулюванні приймається при хронічних, повільно прогресуючих захворюваннях, за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з країни, де велись бойові дії, або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести початок захворювання на період участі в бойових діях;

5) "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, що входять до складу діючої армії, або коли захворювання, яке виникло до цього, у період служби у військових частинах і установах, які входять до складу діючої армії, досягло такого розвитку, що обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби;

постанова ВЛК у такому формулюванні приймається щодо військовослужбовців, які брали участь у бойових діях, зазначених у абзаці другому пункту 4 цієї глави, а також тих, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і визнані учасниками бойових дій, за наявності медичних документів, виданих (складених) у зазначений період, які підтверджують факт виникнення (розвитку) захворювання в період перебування в діючій армії або у складі сил і засобів, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;

зазначена постанова ВЛК приймається також при хронічних повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з діючої армії, складу сил та засобів, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дозволяють віднести початок захворювання на період перебування в діючій армії або безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;

6) "Захворювання (поранення, травма, каліцтво), ТАК, пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в період служби у військових частинах та установах, які не входять до складу діючої армії, або коли захворювання, що виникло до військової служби, у період служби досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності;

у такому самому формулюванні приймаються постанови ВЛК при медичному огляді військовослужбовців за результатами захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних ними в період проходження військової служби, коли документи про обставини їх одержання на момент медичного огляду відсутні;

7) "Захворювання, НІ, не пов`язане з проходженням військової служби" - якщо воно виникло в того, хто пройшов медичний огляд, до призову на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, прийняття на військову службу за контрактом (у тому числі захворювання, не діагностовані при призові (під час прийому на військову службу), але патогенетично їх розвиток почався до призову (до прийому) на військову службу) і військова служба не вплинула на вже наявне захворювання і придатність до військової служби;

постанова ВЛК в такому формулюванні приймається також за наслідками захворювань, поранень, травм, контузій, каліцтв, якщо вони одержані до призову на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, прийняття на військову службу за контрактом і військова служба не вплинула на вже наявні наслідки захворювання, поранення, травми, контузії, каліцтва і придатність до військової служби;

8) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби під час участі в бойових діях у складі ІНФОРМАЦІЯ_1 " - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) отримане військовослужбовцем при виконанні миротворчих операцій Місії ООН на території інших держав, де велись бойові дії, і він визнаний учасником бойових дій;

9) "Захворювання, ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби під час участі в бойових діях у складі ІНФОРМАЦІЯ_1 " - якщо захворювання виникло у військовослужбовця при виконанні миротворчих операцій у складі Миротворчих Сил ООН на території інших держав, де велись бойові дії, або захворювання, що виникло до виконання миротворчих операцій, за період служби у складі миротворчого персоналу досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності, та він визнаний учасником бойових дій;

постанова в такому формулюванні приймається при хронічних, повільно прогресуючих захворюваннях за наявності медичних документів, виданих у перші десять років після вибуття військовослужбовця з країни, де велися бойові дії, або пізніше, але за даними за зазначені десять років, якщо вони дають змогу віднести початок захворювання на період участі в бойових діях у складі ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

10) "Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби у складі Миротворчих Сил ООН" - якщо захворювання виникло у військовослужбовця при виконанні миротворчих операцій у складі Миротворчих Сил ООН на території інших держав, де не велись бойові дії, або захворювання, що виникло до виконання миротворчих операцій у складі Миротворчих Сил ООН, за період служби у складі миротворчого персоналу досягло такого розвитку, який обмежує придатність або призводить до непридатності (у тому числі тимчасової) до військової служби, служби з військової спеціальності;

11) "Поранення (травма, контузія, каліцтво), ТАК, пов`язане з виконанням обов`язків військової служби у складі миротворчого персоналу" - якщо поранення (травма, контузія, каліцтво) одержане під час виконання обов`язків військової служби у складі миротворчого персоналу.

Судом встановлено, що військово-лікарською комісією прийнято рішення про визнання громадянина ОСОБА_1 особою з інвалідністю третьої групи, причина інвалідності «Захворювання, ні, не пов`язані з проходженням військової служби». Інвалідність встановлена без зазначення чергового терміну переогляду. Обґрунтування експертного рішення: обмеження життєдіяльності І ст. Громадянину ОСОБА_1 роз`яснено рішення обласної МСЕК, видана довідка серії 12 ААВ 663139 та індивідуальна програма реабілітації особи з інвалідністю № 104. Протипоказана середньої важкості та важка фізична праця яке, на думку позивача, є протиправним, оскільки, як вважає позивач, не було надано правильну оцінку хворобі, що має позивач, зокрема правильності визначення початку перебігу хвороби, а саме до початку проходження військової служби або безпосередньо під час проходження військової служби.

При цьому суд зауважує, що у своєму позові позивач не ставить під сумнів законність процедури прийняття відповідачем цього рішення.

Разом з тим, суд зазначає, що питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу.

Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача, щодо часу виникнення хвороби, виходить за межі судового розгляду.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи сукупність викладених вище обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Згідно із частинами 1, 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Враховуючи викладене, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного військово-медичного клінічного центру (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби, Обласного комунального закладу "Сумський обласний центр медико-соціальної експертизи", третя особа - Міністерство оборони України про визнання висновків частково незаконними.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного військово-медичного клінічного центру (Центральний клінічний госпіталь) Державної прикордонної служби, Обласного комунального закладу "Сумський обласний центр медико-соціальної експертизи", третя особа - Міністерство оборони України про визнання висновків частково незаконними відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2023
Оприлюднено07.07.2023
Номер документу112006224
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи

Судовий реєстр по справі —480/2571/23

Рішення від 05.07.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні