ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2023 року справа №360/62/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Казначеєв Е.Г., Сіваченко І.В., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 р. у справі № 360/62/23 (головуючий І інстанції Шембелян В.С.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язати вчинити певні дії,-
У С Т А Н О В И В:
24 січня 2023 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі відповідач), відповідно до якого позивач просив суд: визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області щодо не зарахування до пільгового стажу на підземних роботах, який дає право на призначення пенсії згідно з ч.3 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування періодів роботи позивача з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 на Шахті імені Ілліча, з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій, з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське;визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області № 121630009139 від 30.12.2022 про відмову в призначенні пенсії; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах згідно з ч.3 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування з дати первинного звернення за пенсією, тобто з 27.09.2021, зарахувавши при цьому до пільгового стажу на підземних роботах, який дає право на призначення пенсії згідно з ч.3 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування періодів роботи позивача з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 на Шахті імені Ілліча, з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій, з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 27.09.2021 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах на підставі ч.3 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, оскільки на дату звернення мав понад 25 років пільгового підземного стажу.
Рішенням відповідача від 04.10.2021 №121630009139 йому було відмовлено у призначенні пенсії, вказане рішення позивач оскаржив до суду.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 21.02.2022, у справі 360/7779/21, яке було залишено без змін при апеляційному перегляді, було задоволено позов повністю.
На виконання вказаного рішення суду відповідач повторно розглянув заяву позивача про призначення пенсії та врахував до пільгового стажу за Списком №1 вказані у судовому рішенні періоди роботи позивача: з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 на Шахті імені Ілліча, з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій, з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське.
При цьому вказані періоди роботи не зараховано до пільгового підземного стажу, який надає право на пенсію за ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а до пільгового стажу за Списком 1, який надає право на пенсію на підставі ч. 1 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Після повторного розгляду заяви позивача відповідач прийняв рішення від 30.12.2022 №121630009139, яким знову відмовив у призначенні пенсії через відсутність необхідного пільгового підземного стажу.
Позивач звертає увагу, що з оскаржуваного рішення відповідача вбачається, що його пільговий підземний стаж складає 22 роки 4 місяці 26 днів, а спірний стаж, який враховано до Списку 1 і не враховано до підземного стажу 3 роки. Тобто у випадку належного виконання судового рішення і зарахування оскаржуваних періодів до пільгового підземного стажу за Списком 1, а не просто до Списку 1, підземний стаж позивача склав би 25 років 4 місяців 26 днів, а цього достатньо для призначення пенсії на підставі ч.3 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
З урахуванням викладеного, позивач просив задовольнити позовні вимоги повністю.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 р. у справі № 360/62/23 позов задоволено, внаслідок чого визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 30.12.2022 № 121630009139 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області зарахувати до пільгового підземного стажу періоди роботи: з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 на Шахті імені Ілліча, з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій та з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське, а також призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах згідно з вимогами ч.3 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 9 липня 2003 року № 1058-IV, з урахуванням вимог статті 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці від 02.09.2008 року за № 3455-IV, на підставі його заяви від 27.09.2021 та виплатити заборгованість за минулий час.
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що ОСОБА_1 27.09.2021 звернувся з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
За наслідком розгляду заяви ОСОБА_1 від 27.09.2021, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області було прийнято рішення №121630009139 від 04.10.2021 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 у справі 360/7779/21 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 27.09.2021 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зарахувавши до стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 період роботи з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 на Шахті імені Ілліча, з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій, з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське, та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 набрало законної сили 21.11.2022. На виконання вказаного рішення, Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області повторно розглянуто заяву ОСОБА_1 від 27.09.2021 на призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1 та винесено рішення №121630009139 від 30.12.2022 про відмову в призначенні пенсії за нормами ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р, територіальне місце розташування ВП Шахтоуправління Луганське ДП Луганськвугілля, код ЄДРПОУ 26410557 (м. Луганськ, вул. Лермонтова, буд. 1В) віднесено до території, на якій органи державної влади не здійснюють свою повноваження.
На день звернення (27.09.2021) страховий стаж ОСОБА_1 складав 27 років 6 місяців 3 дні, пільговий стаж на підземних роботах - 22 роки 6 місяців 20 днів (страховий та пільговий стаж враховано по 31.03.2021).
До пільгового стажу на підземних роботах зараховано періоди роботи позивача: - з 01.01.1998 по 08.07.2012, з 28.07.2012 по 16.07.2014 у ВП Шахтоуправлінні Луганське ДП Луганськвугілля за даними таблиці по спецстажу та відомостей про сплату підприємством страхових внесків реєстру застрахованих осіб; - з 20.08.2015 по 12.06.2018 у ВП Шахта імені Г.Г. Капустіна ПАТ Лисичанськвугілля за довідкою про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 07.02.2020 №16 та даними таблиці по спецстажу реєстру застрахованих осіб; - з 02.07.2018 по 31.03.2021 у ВП Шахта Гірська ДП Первомайськвугілля за довідками про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 27.09.2021 №81/1, №81/2 та даними таблиці по спецстажу та відомостей про сплату підприємством страхових внесків реєстру застрахованих осіб.
На виконання рішення суду Головним управлінням повторно розглянуто заяву від 27.09.2021 з урахуванням правової оцінки, викладеної у рішенні суду, до пільгового стажу роботи за Списком № 1 зараховано періоди роботи: - з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 ОСОБА_2 імені Ілліча; - з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвестій; - з 02.08.1996 по 31.12.1997 у Шахтоуправлінні Луганське.
За результатом розгляду страховий стаж позивача склав 53 роки 7 місяців 6 днів, в тому числі пільговий стаж на підземних роботах - 22 роки 4 місяці 23 дні (за Списком №202 (25 років) - 16 років 4 місяці 27 днів, за Списком №202 (20 років) - 5 років 11 місяців 29 днів), пільговий стаж за Списком №1 - 3 роки, що не дає права на призначення пенсії за нормами ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Справу розглянуто в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.
Відповідно до вимог ч. 1,2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги, і дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянин України.
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 21 лютого 2022 року у справі №360/7779/21, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2022 року, отже набрало законної сили 21.11.2021, позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 04.10.2021 № 121630009139 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Луганській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 27.09.2021 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зарахувавши до стажу на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 період роботи ОСОБА_1 з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 на Шахті імені Ілліча, з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій, з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське, та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Рішенням суду від 21.02.2022 у справі №360/7779/21 встановлено, що:
- 27.09.2021 ОСОБА_1 звернувся до управління Пенсійного фонду України в м. Сєвєродонецьку Луганської області з заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 1;
- 04.10.2021 ГУПФУ в Луганській області прийнято рішення № 121630009139 про відмову в призначенні пенсії. В обґрунтування оскарженого рішення ГУПФУ в Луганській області послалося на те, що пільговий стаж обчислено за даними, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного спеціального страхування та складає 22 років 06 місяці 20 днів. До пільгового стажу не зараховано періоди роботи: з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995, з 10.07.1995 по 30.09.1995, з 02.08.1996 по 31.12.1997 через відсутність довідок, передбачених пунктом 20 Порядку № 637;
- трудова книжка серії НОМЕР_1 від 29.07.1993, видана на ім`я ОСОБА_1 , містить такі записи щодо спірного періоду роботи:
Шахта імені Ілліча:
№ 1 від 07.07.1993 прийнято учнем гірника підземного з повним робочим днем під землею;
№ 2 від 26.07.1993 звільнено в зв`язку з закінченням виробничої практики;
№ 3 від 18.10.1993 прийнято учнем гірника І розряду підземним з повним робочим днем в шахті;
№ 4 від 22.02.1994 переведено учнем прохідника учнем гірника І розряду підземним з повним робочим днем в шахті;
№ 5 від 28.03.1994 переведено прохідником підземним з повним робочим днем в шахті;
№ 6 від 05.02.1995 звільнено за власним бажанням;
Шахта імені Ізвєстій:
№ 7 від 10.07.1995 прийнято гірничим майстром підземним з повним робочим днем;
№ 8 від 30.09.1995 звільнено за власним бажанням;
Шахтоуправління Луганське:
№ 11 від 02.08.1996 прийнято підземним гірничим майстром з повним робочим днем під землею;
№ 12 від 09.07.2012 призначено виконуючим обов`язки начальника зміни служби охорони праці, діяльність пов`язана з підземними роботами;
№ 13 від 28.07.2012 переведено підземним гірничим майстром з повним робочим днем під землею;
№ 14 від 01.02.2013 посаду гірничий майстер перейменовано на посаду майстер гірничий з повним робочим днем під землею;
№ 15 від 22.07.2015 звільнено за власним бажанням.
В рішенням суду від 21.02.2022 у справі №360/7779/21 також встановлено:
відповідно до записів трудової книжки позивача в період з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 ОСОБА_1 працював на Шахті імені Ілліча учнем гірника підземного з повним робочим днем під землею, учнем гірника І розряду підземним з повним робочим днем в шахті, учнем прохідника учнем гірника І розряду підземним з повним робочим днем в шахті, прохідником підземним з повним робочим днем в шахті; з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій гірничим майстром підземним з повним робочим днем; з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське підземним гірничим майстром з повним робочим днем під землею;
записи щодо спірного періоду у трудовій книжці проведено у відповідності до вимог Інструкції про порядок ведення трудових книжок, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального забезпечення України від 29.07.1993 № 58;
вищевказані посади, на яких ОСОБА_1 працював у спірний період, були передбачені:
- списком № 1, затвердженим постановою Ради Міністрів СРСР від 26.01.1991 №10, а саме: розділом I Гірничі роботи пункт 1 підпункт а) (1010100а) всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах;
- списком № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 № 162, а саме: розділом I Гірничі роботи пункт 1 підпункт а) (1010100а) всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах; підпункт б) (1010100б) керівники і спеціалісти підземних дільниць.
В рішенні від 21.02.2022 у справі №360/7779/21 судом також встановлено, що в спірний період ОСОБА_1 працював на Шахті імені Ілліча, на Шахті імені Ізвєстій та в Шахтоуправлінні Луганське за підземними професіями, які дають йому право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1.
Також встановлено, що у спірний період ОСОБА_1 працював повний робочий день на посадах, які дають йому право на пенсію за віком на пільгових умовах, позивачем надано довідки ДУП Центрвугілля від 26.02.2020 № 225, від 30.04.2020 № 605, від 23.07.2020 № 160, № 161 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, які не було прийнято до уваги відповідачем. Дослідженням довідок ДУП Центрвугілля від 26.02.2020 № 225, від 30.04.2020 № 605, від 23.07.2020 № 160, № 161 встановлено, що ОСОБА_1 працював повний робочий день на Шахті імені Ілліча з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995, на Шахті імені Ізвєстій з 10.07.1995 по 30.09.1995, в Шахтоуправлінні Луганське з 02.08.1996 по 31.12.1997 та виконував гірничі роботи за професіями, які передбачені списком № 1, затвердженим постановою Ради Міністрів СРСР від 26.01.1991 №10, а саме: розділом I пункт 1 підпункт 1010100а, списком № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.1994 № 162, а саме: розділом I пункт 1 підпункт 1010100а, підпункт 1010100б. Документи, видані органами та установами, що знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, як виняток можуть братись до уваги судом та оцінюватись разом із іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку.
Відповідно до вимог частини 2 статті 13 Закону України Про судоустрій та статус суддів 2 червня 2016 року № 1402-VIII судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.
В силу вимог ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Зазначені рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 у справі №360/7779/21 має преюдиційне значення при розгляді цієї справи в силу вимог ч.4 ст.78 КАС України, оскільки такі обставини встановлені судом саме відносно позивача. Тому вони не доказуються при розгляді цієї справи.
На виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 у справі №360/7779/21 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Луганській області повторно розглянуто заяву позивача від 27.09.2021 та рішенням від 30.12.2022 №121630009139 відмовлено в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону у зв`язку з відсутністю на день звернення необхідного підземного пільгового стажу як працівнику професій за 25 років.
В рішенні зазначено, що з урахуванням правової оцінки, викладеної у рішенні суду від 21.02.2022 у справі №360/7779/21, до пільгового стажу роботи за Списком №1 зараховано наступні періоди роботи: на шахті імені Ілліча з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 Шахті імені Ілліча; з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвестій; з 02.08.1996 по 31.12.1997 у Шахтоуправлінні Луганське.
В рішенні також зазначено, що пільговий підземний стаж обчислено згідно довідок про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, за даними Реєстру та з урахуванням кодів підстав для обліку спецстажу, що визначені в розділі Відомості по спеціальному стажу.
До пільгового підземного стажу як працівнику провідних професій (за умови зайнятості не менше 20 років), який складає 05 років 11 місяців 29 дні, зараховано періоди роботи прохідником на шахті імені Капустіна ПАТ Лисичанськвугілля (довідка №16 від 07.02.2020) з 02.08.2015 по 12.06.2018 з вилученням роботи на поверхні та страйків, з 02.07.2018 по 29.09.2021 гірником очисного вибою на шахті Гірська ДП Первомайсьвугілля (довідки №81/1, №81/2 від 27.09.2021) за вилученням простоїв, прогула, повістки.
До підземного пільгового стажу як працівнику професій за Списком №202 (за умови зайнятості не менше 25 років), що становить 16 років 04 місяці 27 днів, зараховано періоди роботи з 01.01.1998 по 08.07.2012, з 28.07.2012 по 16.07.2014 за даними трудової книжки та за даними по спеціальному стажу, наявними в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового соціального страхування.
До пільгового стажу за Списком №1 не зараховано період роботи у ВП Шахтоуправління Луганське ДП Луганськвугілля з 09.07.2012 по 27.07.2012 в якості виконуючого обов`язки начальника зміни служби охорони праці, пов`язаного з підземними роботами (відсутні відомості про безпосередню зайнятість 50% в шкідливих умовах праці).
Страховий стаж ОСОБА_1 складає 53 роки 07 місяців 06 днів, у тому числі: пільговий стаж за Списком №1 3 роки, підземний пільговий стаж за Списком №2 - 22 роки 4 місяців 26 днів, а саме: за Списком №2 (25 років) 16 років 04 місяці 27 днів та за Списком №2 (20 років) 05 років 11 місяців 29 днів.
Зарахувати до підземної пільгової роботи за Списком №202 (25 років) працівникам провідних професій повний рік роботи за 1 рік 3 місяці та роботу за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, які дають право на пільгове пенсійне забезпечення, за 9 місяців відсутні підстави, так як не відпрацьовано 10 років в провідних професіях.
На звернення позивача з питання виконання рішення Луганського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 по справі № 360/7779/21, відповідач листом від 10.01.2023 №128-11/В-02/8-1200/23 повідомив про відмову у призначенні пенсію.
При розрахунку стажу (Форма РС-право) пенсійним органом визначено загальний стаж роботи 53 років 7 місяців 6 днів, в тому числі стаж, який зараховано до пільгового за Списком №1 - 25 років. Спірні періоди роботи з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995, з 10.07.1995 по 30.09.1995 та з 02.08.1996 по 31.12.1997 зараховані до пільгового стажу за Списком №1 та не зараховані до підземного пільгового стажу.
Таким чином, відповідач дійшов висновку, що в позивача відсутній необхідний пільговий підземний стаж роботи для призначення пенсії згідно з ч.3 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Спірними питаннями цієї справи є саме правомірність неврахування до пільгового підземного стажу позивача періодів роботи на підставі відомостей його трудової книжки, а також наявність в нього понад 25 років пільгового підземного стажу за списком №1 для призначення пенсії на підставі ч.3 ст.14 Закону №1058 на момент звернення.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із статтею 46 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Статтею 62 Закону передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначає Закон України Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-1V.
Спірні правовідносини регулюються Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування № 1058-IV, Законом України Про пенсійне забезпечення від 05.11.1991 року, Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженим Постановою правління Пенсійного фонду України №22-1 від 25.11.2005 року.
Відповідно до вимог частини 3 статті 114 Закону № 1058 працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
Згідно з частиною 1 статті 44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Відповідно до статті 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку, зокрема, пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.
Статтею 62 Закону передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України № 63 від 12 серпня 1993 року затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі по тексту Порядок).
Пунктом 1 Порядку передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Підпунктом 1 пункту 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, визначено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці 1 цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбачених Законом України Про пенсійне забезпечення.
Порядок пенсійного забезпечення осіб, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених законодавством, що діяло раніше, визначається статтею 100 даного Закону.
Згідно зі статтею 100 Закону України Про пенсійне забезпечення особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах: а) особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік, необхідний для призначення пенсії відповідно до статті 12, знижується пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченому статтями 13-14 цього Закону, виходячи з вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.
Відповідно до підпункту 2 пункту 2.1. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846, до заяви про призначення пенсії, серед іншого, додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637.
Додаткові документи для підтвердження стажу роботи вимагаються лише у разі відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Як встановлено судом в рішенні Луганського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 у справі №360/7779/21 у період з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995, з 10.07.1995 по 30.09.1995 та з 02.08.1996 по 31.12.1997 позивач працював на підземних роботах з повним робочим днем під землею, які дають йому право на пенсію за віком на пільгових умовах за Списком № 1.
У відповідача відсутні правові підстави для неврахування до пільгового підземного стажу позивача за списком №1 періодів його роботи, що повністю підтверджені всіма наявними записами його трудової книжки, а саме: з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 позивач працював на Шахті імені Ілліча учнем гірника підземного з повним робочим днем під землею, учнем гірника І розряду підземним з повним робочим днем в шахті, учнем прохідника учнем гірника І розряду підземним з повним робочим днем в шахті, прохідником підземним з повним робочим днем в шахті; з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій гірничим майстром підземним з повним робочим днем; з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське підземним гірничим майстром з повним робочим днем під землею.
Згідно з розділом 1 Підземні гірничі роботи в шахтах і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт постанови Кабінету Міністрів України від 31.03.1994 No202, якою затверджено Список робіт і професій, що дають право на призначення пенсії незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, визначено, що право на пенсію незалежно від віку мають усі робітники, зайняті протягом повного робочого дня на підземних роботах, керівники і спеціалісти підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю).
Посилання відповідача у відзиві на роз`яснення Міністерства соціальної політики України від 20.01.1992 №8 Про порядок врахування трудового стажу, що дає право на пенсію незалежно від віку працівникам, безпосередньо зайнятим повний робочий день на роботах, передбачених статтею 14 Закону України Про пенсійне забезпечення є незмістовним, оскільки таке роз`яснення не є нормативним актом, отже не може змінювати норми законодавства, а також його надано щодо норми іншого пенсійного закону, ніж та, за якою позивач просить призначити йому пенсію.
Таким чином, за встановлених судом обставин наявні всі правові підстави для зарахування спірних періодів роботи позивача (загальною кількістю 3 роки 24 дні) до пільгового підземного стажу як за Списком №1 так і за Списком № 202 для призначення пенсії за ч.3 ст.114 Закону №1058.
Суд зауважує, що відповідно до оскарженого рішення на час звернення ОСОБА_1 відповідачем зараховано страховий стаж роботи 53 років 7 місяців 6 днів, у тому числі: пільговий стаж за Списком №1 3 роки (спірний пільговий підземний стаж в цій справі), підземний пільговий стаж за Списком №202 - 22 роки 4 місяців 26 днів.
Взагалі поняття Список №202 відсутнє в Законі №1058, отже таке визначення пільгового підземного стажу є умовним і окремих правових наслідків не має, оскільки весь наявний пільговий стаж позивача на підземних роботах має бути віднесено і до Списку №1 і до Списку №202, який надає право для призначення пенсії на пільгових умовах, за наявності його в достатній кількості.
З урахуванням спірних періодів: з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995, з 10.07.1995 по 30.09.1995 та з 02.08.1996 по 31.12.1997 (3 роки 24 дня), а також зарахованого відповідачем (22 роки 4 місяця 26 днів), загальний пільговий підземний стаж позивача складає понад 25 років, що надає йому право призначення пенсії за віком на підставі вимог ч.3 ст.114 Закону №1058 незалежно від віку - на дату звернення з заявою від 27.09.2021.
Статтею 1 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці визначено що дія цього Закону поширюється на працівників, які видобувають вугілля, залізну руду, руди кольорових і рідкісних металів, марганцеві, уранові, магнієві (солі калієво-магнієві та солі магнієві) та озокеритні руди, працівників шахтобудівних підприємств, які зайняті на підземних роботах повний робочий день, та працівників державних воєнізованих аварійно-рятувальних служб (формувань) у вугільній промисловості за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженим Кабінетом Міністрів України (далі - шахтарі), та членів їх сімей.
Згідно з статтею 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці мінімальний розмір пенсії шахтарям, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 років для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи, у розмірі 80 відсотків його заробітної плати (доходу), визначеної відповідно до статті 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Для обчислення розміру пенсій за віком за кожний повний рік стажу роботи на підземних роботах до страхового стажу додатково зараховується по одному року.
З урахуванням періодів зарахованого пільгового підземного стажу, який у позивача складає понад 25 років, під час призначення йому пенсії норми ст. 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці мають бути застосовані пенсійним органом.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акту чи окремих його положень.
Згідно з вимогами п.10 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд першої інстанції на підставі частини другої статті 9 КАС України дійшов висновку про необхідність вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права, та у спірних правовідносинах є достатнім та необхідним (ефективним).
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Враховуючи вище викладене, суд першої інстанції на підставі частини другої статті 9 КАС України дійшов висновку про необхідність вийти за межі позовних вимог та згідно з вимогами п.10 ч.2 ст.245 КАС України обрати інший спосіб захисту порушеного права позивача, а саме: скасування оскарженого рішення та зобов`язання відповідача зарахувати до пільгового підземного стажу періоди роботи позивача: з 07.07.1993 по 26.07.1993, з 18.10.1993 по 05.02.1995 на Шахті імені Ілліча, з 10.07.1995 по 30.09.1995 на Шахті імені Ізвєстій та з 02.08.1996 по 31.12.1997 в Шахтоуправлінні Луганське, а також призначити позивачу пенсію за віком на пільгових умовах згідно з вимогами ч.3 ст.114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 9 липня 2003 року № 1058-IV, з урахуванням вимог статті 8 Закону України Про підвищення престижності шахтарської праці від 02.09.2008 року за № 3455-IV, на підставі його заяви від 27.09.2021 та виплатити заборгованість за минулий час.
Суд наголошує, що відповідно до вимог ч. ч. 4-6 ст.13 Закону України Про судоустрій та статус суддів 2 червня 2016 року № 1402-VIII невиконання судових рішень має наслідком юридичну відповідальність, установлену законом; висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права; висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позову.
Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Ураховуючи наведене, колегія суддів не знаходить правових підстав для задоволення апеляційної скарги і відповідно для скасування оскаржуваного судового рішення, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, правові висновки суду першої інстанції скаржником не спростовані.
Керуючись 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 р. у справі № 360/62/23 залишити без задоволення. Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 березня 2023 р. у справі № 360/62/23 - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 04 липня 2023 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддяА.А. Блохін
Судді Е.Г. Казначеєв
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2023 |
Оприлюднено | 07.07.2023 |
Номер документу | 112007479 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні