Ухвала
від 15.05.2023 по справі 523/1843/20
СУВОРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа №523/1843/20

Провадження №1-кп/523/382/23

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.05.2023 року Суворовський районний суд м. Одеси у складі:

головуючого судді ОСОБА_1

при секретарі ОСОБА_2

за участю прокурора відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_3

представників цивільного позивача Головного управління

Державної податковоїслужби вОдеській області ОСОБА_4 , ОСОБА_5

за участю захисників ОСОБА_6 , ОСОБА_7

в режимі відео конференції з обвинуваченим ОСОБА_8

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі Суворовського районного суду м. Одеси обвинувальний акт та клопотання сторони захисту про звільнення від кримінальної відповідальності у зв`язку з закінченням строків давності у кримінальному провадженні за №32018160000000013 від 14.02.2018 року відносно:

ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Одеси, громадянина України, з вищою освітою, одруженого, маючого на утриманні двох неповнолітніх дітей, 2013р.н., 2017р.н., працюючого директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», раніше не судимого.

Зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1

обвинуваченого у скоєнні злочину, передбаченого ст.212 ч.2 КК України, -

Встановив:

За змістом обвинувального акту встановлено, що ОСОБА_8 , будучи службовою особою, а саме директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», розташованому за адресою: м. Одеса, Миколаївська дорога, буд.128, корпус 1, офіс №201, на підставі протоколу №1 установчих зборів засновників ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» від 19.02.2016р., основним видом діяльності якого згідно реєстраційних даних є будівництво житлових i нежитлових будівель, якому був присвоєний код в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України 40287740 та 1.05.2016 року присвоєний індивідуальний податковий номер в якості платника податку на додану вартість (ПДВ), як керівник підприємства був зобов`язаний згідно зі ст.16 Податкового кодексу України вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Кодексом та законами, також в обов`язки ОСОБА_8 , діяльність якого пов`язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, входила відповідальність вести облік результатів своєї діяльності, надавати податковим органам декларацію про доходи та інші необхідні відомості для нарахування податків та інших обов`язкових платежів, сплачувати податки, збори в порядку і розмірах, встановлених п.п.3, 6 ст.8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» за №999-ХІ від 16.07.1999р.

Однак, ОСОБА_8 , займаючи посаду директора ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», достовірно знаючи про вказані вимоги законодавства, діючи умисно з корисливих мотивів, спрямованих на ухилення від сплати податків, усвідомлюючи протиправність своїх дій, передбачаючи настання суспільно небезпечних наслідків у вигляді несплати податків, маючи єдиний умисел, у звітний період вересень - грудень 2016 року та квітень-грудень 2017 року у бухгалтерському обліку зазначеного підприємства відобразив безтоварні операції про нібито виконання робіт, постачання товарів в адресу ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» від ТОВ «Будівельна індустрія успіху» (код ЄДРПОУ 41621295), ТОВ «Пром Строй Сервіс» (код ЄДРПОУ 40918177), ТОВ «Марія» (код ЄДРПОУ 23861578), ТОВ «Пракс-ЛТД», (код ЄДРПОУ 41385657), ТОВ «Грін Буд Лайн» (код ЄДРПОУ 40605639), ТОВ «Буд Фінанс Копмані» (код ЄДРПОУ 40638072), ТОВ «Бізнес помічник» (код ЄДРПОУ 41510941), ТОВ «Буд Інтернаціональ Груп» (код ЄДРПОУ 40860185), ТОВ «Ньювінд» (код ЄДРПОУ 41049206), ТОВ «Аль-Текс» (код ЄДРПОУ 41206809), ТОВ «Інвестспецкомплекс Одеса» (код ЄДРПОУ 40958691) та ТОВ «Дрим Тайм» (код ЄДРПОУ 41384758) на загальну суму 29243532 грв., з яких податок на додану вартість 4873922 грв., при цьому будучи достовірно обізнаним, що вказані взаємовідносини не мали місця та вказаними підприємствами не надавалися і не поставлялися.

Так, у період 20162017 років, ОСОБА_8 , будучи директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», підписавши, уклав договори підряду з Відділом освіти, молоді та спорту Лиманської районної державної адміністрації Одеської області, КНП «Центр первинної медико- санітарної допомоги» Лиманської районної ради Одеської області, КУ «Лиманська ЦРЛ», Лиманською районною радою Одеської області, Курісовською сільською радою Лиманського району Одеської області, Визирською сільською радою Лиманського району Одеської області, Шомполівською сільською радою Лиманського району Одеської області, Крижанівською сільською радою Лиманського району Одеської області, Красносільською сільською радою Лиманського району Одеської області та іншими (далі - Замовники) щодо виконання ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» будівельних робіт, зокрема капітального ремонту, поточного ремонту, реконструкції об`єктів, які зазначені у даних договорах, які виконувались не ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» власними силами, а документально із залученням нібито підприємств, з якими укладались відповідні договори, у тому числі з ТОВ «Будівельна індустрія успіху», ТОВ «Пром Строй Сервіс», ТОВ «Марія», ТОВ «Пракс-ЛТД», ТОВ «Грін Буд Лайн», ТОВ «Буд Фінанс Копмані», ТОВ «Бізнес помічник», ТОВ «Буд Інтернаціональ Груп», ТОВ «Ньювінд», ТОВ «Аль-Текс», ТОВ «Інвестспецкомплекс Одеса», ТОВ «Дрим Тайм», реквізити яких ОСОБА_8 , маючи єдиний намір, направленого на умисне ухилення від сплати податків, отримав у невстановленому слідством місці та час, від невстановлених слідством осіб, безпідставно включивши у звітні періоди вересень-грудень 2016 року, квітень-грудень 2017 року до складу податкового кредиту з податку на додану вартість ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» суми ПДВ, незаконно сформовані на підставі податкових накладних, отриманих від вказаних вище контрагентів, які відобразив у податкових деклараціях і додатках до них, на загальну суму ПДВ 5085307 грв., з урахуванням задекларованого від`ємного значення сума ПДВ складає 4873922 грн., достовірно знаючи про відсутність фактичного постачання товарів, робіт, послуг з боку вищезазначених підприємств.

До адреси ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» вищезазначеними підприємствами - контрагентами за період вересень-грудень 2016 року, квітень-грудень 2017 року у Єдиному реєстрі податкових накладних виписані та зареєстровані податкові накладні за номенклатурою послуг роботи з капітального, поточного ремонту та реконструкції, а також постачання будівельних матеріалів, зокрема:

- поточний ремонт вікон адмінбудівлі Курісовської сільської ради за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Курісове, вул. Партизанської слави, 28;

- капітальний ремонт водогону по вулиці Колгоспній від точки врізки в водогін діаметром 1200 мм до адміністративної будівлі № 2 розташованої за адресою: вул. Колгоспна, 88 д, с. Корсунці Комінтернівського району Одеської області протяжністю 562 п.м.;

- капітальний ремонт будівлі №2 Лиманської районної ради смт. Доброслав за адресою: Одеська область, Лиманський район, смт. Доброслав, вул. Центральна, 33;

- капітальний ремонт будівлі Нестоїтської ЗОШ І-ІІІ ступенів за адресою: с. Нестоїта, вул. Шкільна, 17, Подільського (Котовського) району Одеської області;

- капітальний ремонт адміністративної будівлі № 5 розташованої за адресою: вул. Шкільна, 1, в с. Красносілка Лиманського району Одеської

області;

- роботи з реконструкції каналу Тилігульський лиман-Чорне море на території Комінтернівського району Одеської області;

- капітальний ремонт будівлі Фонтанського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-гімназія» Комінтернівського району Одеської області;

- капітальний ремонт будівлі дитячого відділення КУ «Лиманська центральна районна лікарня» смт. Доброслав Лиманського району Одеської області;

- капітальний ремонт денного стаціонару амбулаторії с. Сичавка комунального закладу «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Комінтернівської районної ради Одеської області;

- послуги з промивання та очистки трубопроводів системи водопроводу, гарячого водопостачання та опалення в Йосипівській ЗОШ за адресою: 67811 с. Йосипівка, вул. Леніна, 101;

- послуги з промивання та очистки трубопроводів системи водопроводу, гарячого водопостачання та опалення в Марянівській ЗОШ за адресою: 67831 с. Марянівка, вул. Леніна, 2;

- реконструкція з`єднувального каналу Тилігульський лиман-Чорне море на території Комінтернівського району Одеської області;

- реконструкція ділянки каналізаційного трубопроводу від КНС-2 до камери гасіння, що розташована у зеленій зоні на північно-східній ділянці перехрестя доріг проспекту Леніна та вулиці Будівельників м. Южного Одеської області;

- капітальний ремонт будинку механізатора в с. Старі Шомполи Лиманського району Одеської області;

- капітальний ремонт даху Крижанівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.-ліцею-ДНЗ» в с. Крижанівка;

- капітальний ремонт комунального закладу «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Лиманської (Комінтернівської районної ради Одеської області денного стаціонару амбулаторія с. Сичавка;

- капітальний ремонт системи опалення та частини приміщення з заміною вікон амбулаторії села Курісове КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Лиманської районної ради Одеської області;

- капітальний ремонт будівлі Першотравневого НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів-ліцей (заміна вікон);

- капітальний ремонт огорожі стадіону та встановлення трибун смт. Доброслав Лиманського району Одеської області;

- капітальний ремонт (благоустрій) центральної площі с. Визирка Лиманського району;

- капітальний ремонт внутрішнього приміщення приймального відділення КУ «Лиманська центральна районна лікарня»;

- аванс за «Капітальний ремонт водогону по вул. Ново-Заградіївська Лиманського району Одеської області»;

- капітальний ремонт навчального корпусу початкової школи Крижанівського НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів-ліцей, за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Крижанівка, пров. Шкільний, 1;

- капітальний ремонт водопроводу до адмін. Буд №2;

- капітальний ремонт (заміна вікон) Гоноратської ЗОШ І-ІІІ ступенів за адресою: вул. Центральна, 91-а, с. Гонората Подільського району Одеської

області;

- капітальний ремонт (заміна вікон) Мардарівського НВК І-ІІІ ступенів за адресою: вул. Шкільна, 1-а, с. Мардарівка Подільського району Одеської області;

- капітальний ремонт (заміна вікон та дверей) Станіславського НВК І-ІІІ ступенів за адресою: вул. Шкільна, 2, с. Станіславка Подільського району Одеської області;

- капітальний ремонт (заміна вікон та дверей) Липецького НВК І-ІІІ ступенів за адресою: вул. Центральна, 327-б, с. Липецьке Подільського району Одеської області;

- капітальний ремонт (заміна вікон та дверей) Бочманівської ЗОШ І-ІІІ ступенів за адресою: вул. Центральна, 74, с. Бочманівка Подільського району Одеської області;

- капітальний ремонт Малофонтанського НВК І-ІІІ ступенів (заміна вікон) за адресою: вул. Шкільна, 34;

- кромка ПВХ 26х1,0мм (колір), кромка ПВХ 42х2,0мм (колір), кромка ПВХ 22х0,6мм (колір), кромка ПВХ 19х0,45мм (колір), кромка ПВХ 22х1,0мм (декор), кромка ПВХ 22х0,6мм (декор), балка будівельна (Н20) 3,9 м;

- капітальний ремонт будівлі Першотравневого НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів-ліцей (заміна вікон) Лиманського району Одеської області;

- капітальний ремонт пожежної водойми та зміна вікон будівлі Курісовської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманського району Одеської області;

- аванс 30% за Капітальний ремонт будівлі даху та фасаду полог. відд. КУ Лиман.ЦРЛ;

- капітальний ремонт приміщення Крижанівського НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів-ліцей- ДНЗ (підлога);

- капітальній ремонт сільського Будинку культури по адресу: Одеська область Лиманський район, с. Крижанівка вул. Ветеранів, 24;

- капітальній ремонт фасаду ДНЗ «Джерельце» с. Курісове Лиманського району Одеської області;

- капітальній ремонт приміщення спортивного залу Фонтанського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів гімназія» в с. Фонтанка Лиманського району Одеської області;

- капітальний ремонт приміщення Сербківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманського району Одеської області;

- аванс за капітальний ремонт будівлі Першотравневого НВК ЗОШ І-ІІІ ступенів-ліцей (заміна вікон) Лиманського району Одеської області;

- аванс за капітальний ремонт приміщення Сербківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманського району Одеської області;

- аванс за капітальний ремонт приміщення спортивного залу Фонтанського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів-гімназія» в с.Фонтанка Лиманського району Одеської області;

- аванс за «Капітальний ремонт фасаду ДНЗ «Джерельце» с.Курісове Лиманського району Одеської області;

- реконструкція Визирського сільського будинку культури по вул. Олексія Ставніцера, 57 в селі Визирка Лиманського району Одеської області;

- капітальній ремонт пожежної водойми та заміна вікон будівлі Курісовської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманського району Одеської області;

- капітальній ремонт (благоустрій) центральної площі с Визирка Лиманського району;

- капітальний ремонт будівлі: даху та фасаду пологового відділення КУ «Лиманська центральна районна лікарня» Лиманської районної ради Одеської області;

- капітальній ремонт системи опалення та частини приміщення з заміною вікон амбулаторії села Курісове КЗ «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Лиманської районної ради Одеської області.

Однак, як встановлено, фактично вищезазначені будівельні роботи в адресу ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» виконували не ТОВ «Будівельна індустрія успіху», ТОВ «Пром Строй Сервіс», ТОВ «Марія», ТОВ «Пракс-ЛТД», ТОВ «Грін Буд Лайн», ТОВ «Буд Фінанс Копмані», ТОВ «Бізнес помічник», ТОВ «Буд Інтернаціональ Груп», ТОВ «Ньювінд», ТОВ «Аль-Текс», ТОВ «Інвестспецкомплекс Одеса», ТОВ «Дрим Тайм», а особи, які не являлись ані працівниками даних підприємств, ані укладали з ними договори про надання послуг, не мають до них жодного відношення, тощо, про що було достовірно відомо ОСОБА_8 , який розраховувався з робітниками готівковими грошовими коштами, а виконання даних господарських операцій, а саме будівельних робіт та постачання товарів, незаконно, умисно, з метою ухилення від сплати податків відображав у бухгалтерському обліку та податковій звітності від фіктивних підприємств і підприємств з ознаками фіктивності, достовірно знаючи про те, що ці роботи ними не виконувались і товари не поставлялись.

В подальшому, з метою ухилення від сплати податків за вказаними операціями суми податкового кредиту нібито сформовані від ТОВ «Будівельна індустрія успіху», ТОВ «Пром Строй Сервіс», ТОВ «Марія», ТОВ «Пракс-ЛТД», ТОВ «Грін Буд Лайн», ТОВ «Буд Фінанс Копмані», ТОВ «Бізнес помічник», ТОВ «Буд Інтернаціональ Груп», ТОВ «Ньювінд», ТОВ «Аль-Текс», ТОВ «Інвестспецкомплекс Одеса», ТОВ «Дрим Тайм» відображено ОСОБА_8 у податкових деклараціях з податку на додану вартість та додатках №5 до них ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за звітні (податкові) періоди вересень-грудень 2016 року та квітень-грудень 2017 року на загальну суму податку на додану вартість 4873922 грн. Із застосуванням свого електронного цифрового підпису ОСОБА_8 сформовані податкові декларації підписані і їх подано до ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, а саме:

- податкова декларація з податку на додану вартість ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за вересень 2016 року підписана ОСОБА_8 як директором вказаного підприємства його електронним цифровим підписом, електронним цифровим відтиском печатки ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» та 11.10.2016р. відправлена ним до ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області засобами телекомунікаційного зв`язку, яка зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» (далі - ІС «Архів податкової звітності») 11.10.2016 р. за №9188710092. Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 своїм електронним цифровим підписом як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», скріплений ним електронним цифровим відтиском печатки ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» та зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 11.10.2016р. за №9188709991;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за жовтень 2016 року підписана ОСОБА_8 як директором вказаного підприємства та 17.11.2016р. вказана декларація була зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9220513093; Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 17.11.2019р. за №9220513025;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за листопад 2016 року підписана ОСОБА_8 як директором вказаного підприємства та 14.12.2016р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9241729677; Додаток № 5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 14.12.2016р. за №9241731094;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за грудень 2016 року підписана ОСОБА_8 , як директором вказаного підприємства та 20.01.2017р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9267629071; Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 20.01.2017р. за №9267629171;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за квітень 2017 року підписана ОСОБА_8 , як директором вказаного підприємства та 22.05.2017р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9094139572; Додаток №5 до вказаної податкової декларації, підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 22.05.2017р. за №9094139573;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за травень 2017 року підписана ОСОБА_8 , як директором вказаного підприємства та 17.06.2017р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9115835256; Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 17.06.2017р. за №9115835277.

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за червень 2017 року підписана ОСОБА_8 як директором вказаного підприємства та 19.07.2017 року вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9140136265; Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 19.07.2017р. за №9140145947;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за липень 2017 року підписана ОСОБА_8 , як директором вказаного підприємства та 21.08.2017р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9168538902; Додаток №5 до вказаної податкової декларації, підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 21.08.2017р. за №9168537736;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за серпень 2017 року підписана ОСОБА_8 , як директором вказаного підприємства та 20.09.2017р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9192113350; Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 20.09.2017р. за №9192110558;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за вересень 2017 року підписана ОСОБА_8 , як директором вказаного підприємства та 20.10.2017р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9218271624; Додаток №5 до вказаної податкової декларації, підписаний ОСОБА_8 , зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 20.10.2017р. за №9218273922;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за жовтень 2017 року підписана ОСОБА_8 , як директором вказаного підприємства та 20.11.2017р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9244867518; Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 20.11.2017р. за №9244867507;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за листопад 2017 року підписана ОСОБА_8 як директором вказаного підприємства та 19.12.2017р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9271945615; Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 19.12.2017р. за №9271945630;

- податкова декларація з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за грудень 2017 року підписана ОСОБА_8 як директором вказаного підприємства, та 21.01.2018р. вказана декларація зареєстрована у системі центрального рівня ДФС України ІС «Архів податкової звітності» за №9296583859; Додаток №5 до вказаної податкової декларації підписаний ОСОБА_8 , як директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», зареєстрований у ІС «Архів податкової звітності» 21.01.2018р. за №9296583876.

Всього в результаті умисних протиправних дій, направлених на умисне ухилення від сплати податків, ОСОБА_8 , займаючи посаду директора ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», умисно ухилився від сплати податку на додану вартість за звітний період вересень - грудень 2016 року, квітень-грудень 2017 року у загальній сумі 4873922 грн., що є коштами у великих розмірах, так як у більш ніж 5000 разів перевищує встановлений законом неоподаткований мінімум доходів громадян.

Таким чином, на підставі фактичних даних, викладених в обвинувальному акті, встановлено, що ОСОБА_8 , своїми діями скоїв умисне кримінальне правопорушення, передбачене ч.2 ст.212 КК України, як умисне ухилення від сплати податків, що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене службовою особою підприємства, яка зобов`язана їх сплачувати, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах.

2.05.2023 року під час судового провадження ОСОБА_8 та захисником ОСОБА_7 , діючого в інтересах обвинуваченого, було надане письмове клопотання про звільнення ОСОБА_8 від кримінальної відповідальності, передбаченої ст.212 ч.2 КК України, у зв`язку з закінченням строків давності, мотивуючи тим, що з моменту вчинення даного кримінального правопорушення пройшло більше п`яти років, інкримінований злочин відноситься до категорії злочину середньої тяжкості відповідно до положень ст.12 КК України в редакції на момент направлення обвинувального акту до суду; строк давності не зупинявся та не переривався через вчинення нового злочину.

Обвинувачений ОСОБА_8 у ході судового засідання підтримав клопотання про звільнення його від кримінальної відповідальності, підтвердивши, що йому зрозумілі права та підстави закриття кримінального провадження, зазначаючи, що вину в інкримінованому йому кримінальному правопорушенні, передбаченому ст.212 ч.2 КК України не визнає.

Представник цивільного позивача Головного управління Державної податкової служби в Одеській області ОСОБА_5 поклав вирішення питання на розсуд суду.

Прокурор ОСОБА_3 у судовому засіданні підтримав клопотання про звільнення ОСОБА_8 від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення передбаченого ст.212 ч.2 КК України, так як вважає, що є достатньо підстав для задоволення клопотання, мотивуючи тим, що строк притягнення до кримінальної відповідальності сплив.

Вислухавши думку учасників процесу прокурора ОСОБА_3 , який не заперечував проти задоволення клопотання сторони захисту про звільнення ОСОБА_8 від кримінальної відповідальності у зв`язку з закінченням строків давності; представника цивільного позивача Головного управління Державної податкової служби в Одеській області ОСОБА_5 , який поклав вирішення питання на розсуд суду, захисників ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , які наполягали на задоволенні клопотання; обвинуваченого, який просив задовольнити клопотання про закриття кримінального провадження, суд дійшов до висновку, що клопотання сторони захисту обґрунтоване та підлягає задоволенню за наступними підставами.

Вирішуючи питання щодо звільнення особи від кримінальної відповідальності, суд враховує положення ч.2, ч.3 ст.4 КК України за змістом якої кримінальна протиправність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння. Часом вчинення кримінального правопорушення визнається час вчинення особою передбаченої законом про кримінальну відповідальність дії або бездіяльності.

Судом встановлено, що кримінальне правопорушення, яке інкримінується ОСОБА_8 за остатнім часом було вчинене у січні 2018 року, а саме 21.01.2018 року, оскільки останню податкову декларацію з ПДВ ТОВ «Чорноморбуденергосервіс» за грудень 2017 року підписано ОСОБА_8 та відправлено до ДПІ у Суворовському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області безпосередньо 21.01.2018 року та зареєстровано у ІС «Архів податкової звітності» 21.01.2018 року, та його дії кваліфіковані за ч.2 ст.212 КК України за кваліфікуючими ознаками: умисне ухилення від сплати податків, що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене службовою особою підприємства, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах.

Згідно абзацу 8 пункту 1 розділу XIX Податкового кодексу України, податкова соціальна пільга дорівнює 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленого законом на 1 січня звітного податкового року, для будь-якого платника податку. Прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 1 січня 2017 року 1600 грн. 50 % = 800 грн. х 5000 = 4000000 грв.

Разом з цим на момент вчинення кримінального правопорушення та внесення відомостей до ЄРДР згідно примітки до ст.212 КК України вбачалося, що під значним розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів і інших обов`язкових платежів, які в тисячу і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян, під великим розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів і інших обов`язкових платежів, які в три тисячі і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян, під особливо великим розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів, інших обов`язкових платежів, які в п`ять тисяч і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян. Тобто дії ОСОБА_8 на той час необхідно було б кваліфікувати за ч.3 ст.212 КК України.

Частино 3 статті 212 КК України визначено, що особа несе відповідальність за діяння, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені особою, раніше судимою за ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів в особливо великих розмірах.

Санкцією ч.3 ст.212 КК України передбачалось покарання у вигляді штрафу від п`ятнадцяти тисяч до двадцяти п`яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років з конфіскацією майна.

В свою чергу Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо зменшення тиску на бізнес» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2019, № 40, ст.219), який набрав чинності 25.09.2019 року внесено зміни до примітка ст.212 КК України та її викладено у наступній редакції: під значним розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів і інших обов`язкових платежів, які в три тисячі і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян, під великим розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів і інших обов`язкових платежів, які в п`ять тисяч і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян, під особливо великим розміром коштів слід розуміти суми податків, зборів, інших обов`язкових платежів, які в сім тисяч і більше разів перевищують установлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Також, цим Законом внесено зміни до санкції ч.2 ст.212 КК України та встановлено покарання у вигляді штрафу від п`яти тисяч до семи тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Частино 2 статті 212 КК України визначено, що особа несе відповідальність за ті самі діяння, вчинені за попередньою змовою групою осіб, або якщо вони призвели до фактичного ненадходження до бюджетів чи державних цільових фондів коштів у великих розмірах.

Разом з цим Закон України №1888-IX від 17.11.2021року «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України та пов`язаного з цим удосконалення роботи деяких державних правоохоронних органів» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2022, № 7, ст. 53) внесено зміни в абзац 2 частини 2 статті 212 КК України та її викладено у наступній редакції: карається штрафом від десяти тисяч до п`ятнадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

В свою чергу не підлягає застосуванню санкція ч.2 ст.212 КК України, оскільки на момент вчинення злочину він мав кваліфікуватися за ч.3 ст. 212 КК України і відноситись до категорії тяжких, що з урахуванням вказаних вище змін є погіршенням становища обвинуваченого ОСОБА_8 , а зміни у примітці ст.212 КК України, які покращують становище обвинуваченого ОСОБА_8 , відбулись у той самий час, що і зміни в санкції ч.2 ст.212 КК України, тому підлягає застосуванню редакція примітки та санкції ч.2 ст. 212 КК України, які введені в дію Законом України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо зменшення тиску на бізнес» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2019р., №40, ст.219), який набрав чинності 25.09.2019 року.

Тобто санкція ч.2 ст.212 КК України, яка діє на теперішній час погіршує становище обвинуваченого ОСОБА_8 у порівнянні зі санкцією цієї ж частини ст.212 КК України, яка діяла на момент направлення обвинувального акту до суду, у зв`язку з чим з урахуванням вказаних змін та ст.5 КК України підлягає застосуванню санкція ч.2 ст.212 КК України, яка діяла на момент направлення обвинувального акту до суду, оскільки ці зміни покращують становище обвинуваченого.

Частиною 1 статті 5 КК України визначено, що закон про кримінальну відповідальність, що скасовує кримінальну протиправність діяння, пом`якшує кримінальну відповідальність або іншим чином поліпшує становище особи, має зворотну дію у часі, тобто поширюється на осіб, які вчинили відповідні діяння до набрання таким законом чинності, у тому числі на осіб, які відбувають покарання або відбули покарання, але мають судимість.

Згідно ч.4 ст.5 КК України якщо після вчинення особою діяння, передбаченого цим Кодексом, закон про кримінальну відповідальність змінювався кілька разів, зворотну дію в часі має той закон, що скасовує кримінальну протиправність діяння, пом`якшує кримінальну відповідальність або іншим чином поліпшує становище особи.

За викладених обставин, суд вважає за необхідне приймати рішення у кримінальному проваджені стосовно клопотання сторони захисту за наявних доказів, викладених безпосередньо в обвинувальному акті в межах висунутого ОСОБА_8 обвинувачення відповідно вимог ст.337 ч.1 КПК України.

Так, на підставі ст.284 ч.2 КПК України кримінальне провадження закривається судом у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності.

Згідно вимог ч.1 ст.285КПК України особа звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених законом України про кримінальну відповідальність. При цьому за змістом ч.2 ст. 285 КПК України особі, яка обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення та щодо якої передбачена можливість звільнення від кримінальної відповідальності у разі здійснення передбачених законом України про кримінальну відповідальність дій, роз`яснюється право на таке звільнення.

Статтею ст.286 ч.1 КК України передбачено, що звільнення від кримінальної відповідальності за вчинення кримінального правопорушення здійснюється судом.

Положеннями ст.286 ч.4 КПК України регламентовано, якщо під час здійснення судового провадження щодо провадження, яке надійшло до суду з обвинувальним актом, сторона кримінального провадження звернеться до суду з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності обвинуваченого, суд має невідкладно розглянути таке клопотання.

Правилами ч.3 ст.288КПК України передбачено, що суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.

Згідно ч.2 ст.12 КК України, яка діяла на той час, інкримінований ОСОБА_8 злочин відносився до категорії злочинів середньої тяжкості.

Разом з цим, статтею 44 ч.1, ч.2 КК України сформульовані правові підстави та порядок звільнення від кримінальної відповідальності, а саме особа, яка вчинила кримінальне правопорушення, звільняється від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом. Звільнення від кримінальної відповідальності у випадках, передбачених цим Кодексом, здійснюються виключно судом. Порядок звільнення від кримінальної відповідальності встановлюється законом.

Відповідно положень ст.49 ч.1 п.3 КК України, особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею злочину і до дня набрання вироком законної сили минуло п`ять років - у разі вчинення нетяжкого злочину, в редакції,що діяла на момент направлення обвинувального акту до суду.

Передбачений ст.49 КК України вид звільнення від кримінальної відповідальності застосовується за наявності трьох умов: закінчення зазначених у законі строків; не вчинення протягом цих строків нового злочину; не ухилення особи від слідства або суду.

Відповідно до статті 26 КПК України сторони кримінального провадження є вільними у використанні своїх прав у межах та у спосіб, передбачених цим Кодексом.

Щодо позиції сторони захисту невизнання ОСОБА_8 своєї вини в інкримінованому йому кримінальному правопорушенні за ознаками ст.212 ч.2 КК України, суд вважає за необхідне зазначити, що виходячи з положень закону, а саме ст.63Конституції України та ст.18КПК України визнання винуватості є правом, а не обов`язком обвинуваченого, а отже невизнання вказаною особою своєї вини у вчиненні кримінального правопорушення за наявності їхньої згоди на звільнення від кримінальної відповідальності не може бути перешкодою в реалізації ними свого права на таке звільнення та правовою підставою для відмови судом у задоволенні заявленого клопотання. Передбачений ст.49КК України інститут звільнення підозрюваного, обвинуваченого від кримінальної відповідальності не пов`язує таке звільнення із визнанням ними своєї винуватості у вчиненні злочину. Дана позиція визначена в постанові Верховного суду за № 730/67/16-к від 26.03.2020р.

Крім цього, Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові за №598/1781/17 від 17.06.2020 року звертає увагу, що звільнення від кримінальної відповідальності за ст.49 КК України є безумовним і здійснюється судом незалежно від факту примирення з потерпілим, відшкодування обвинуваченим шкоди потерпілому, щирого каяття тощо.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, приймаючи до уваги, що ОСОБА_8 є раніше не судимою особою, більше до кримінальної відповідальності не притягувався, у розшуку не перебував, від суду не ухилявся, тобто строк давності не зупинявся та не переривався через вчинення нового злочину; враховуючи характер та ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, яке мало місце у січні 2018 року, з урахуванням законодавства в редакції Кримінального Кодексу України, яка діяла на момент направлення обвинувального акту до суду відповідно до положень ст.49 ч.1 п.3 КК України, особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею злочину і до дня набрання вироком законної сили минуло п`ять років, встановивши наявність усіх передбачених законом обставин, а саме письмової згоди обвинуваченого на звільнення від кримінальної відповідальності та закриття кримінального провадження, суд дійшов до висновку, що є достатньо правових підстав для задоволення клопотання, що ОСОБА_8 підлягає звільненню від кримінальної відповідальності в порядку ст.49 КК України, кримінальне провадження закриттю за вищезазначеною статтею, так як строк давності притягнення до кримінальної відповідальності за ст.212 ч.2 КК України, який у даному випадку на момент розгляду справи становить п`ять років, сплинув.

Разом з цим, вивченням обвинувального акту встановлено, що до кримінального провадження під час досудового розслідування здійснювалось залучення експертів для проведення комп`ютерно-технічних та судово-економічних експертиз, загальна сума витрат яких складає 111470 гривень (30144 грн.; 10048 грн.; 23550 грн.; 23550 грн.; 24178 грн.)

Відповідно до вимог ст.124 ч.2 КПК України у разі ухвалення обвинувального вироку суд стягує з обвинуваченого на користь держави документально підтверджені витрати на залучення експерта.

Виходячи з положень ст.124 КПК України, стягнення з обвинуваченого витрат на залучення експертів можливе лише при ухваленні обвинувального вироку, а в даному випадку судове рішення викладене у формі ухвали про закриття кримінального провадження у зв`язку зі звільненням особи від кримінальної відповідальності, суд вважає за можливе вказані в обвинувальному акті судові витрати у загальній сумі 111470 грв. віднести на рахунок держави.

Також з`ясовано, що до кримінального провадження під час досудового розслідування долучалася в якості речових доказів первісна бухгалтерська документація господарської діяльності підприємств, долучених до матеріалів кримінального провадження досудового розслідування №32018160000000013 від 14.02.2018 року, які суд вважає за доцільне зберігати в матеріалах досудового розслідування вищевказаного кримінального провадження.

Крім цього, суд приймає до уваги, що в рамках даного кримінального провадження цивільним позивачем Головного управління Державної податкової служби в Одеській області був пред`явлений до ОСОБА_8 цивільний позов, датований 24.01.2020 року, про стягнення з обвинуваченого завданих державних збитків у розмірі 4873922 гривень.

Однак, відповідно положень ст.ст.128, 129 КПК України вищезазначений цивільний позов не підлягає вирішенню по суті, у зв`язку з прийнятим судом рішенням щодо звільнення обвинуваченого ОСОБА_8 від кримінальної відповідальності та закриття кримінального провадження, тому суд вважає за необхідне цивільний позов Головного управління ДПС в Одеській області залишити без розгляду, разом з цим роз`яснити положення ст.128 ч.7 КПК України відповідно до яких особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, а також особа, цивільний позов якої залишено без розгляду, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства.

Керуючись ст.ст.44, 49 КК України, ст.ст.128-129, 284-286, 288, 369-372, 394-395 КПК України, -

Постановив:

Клопотання сторони захисту про звільнення ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від кримінальної відповідальності на підставі ст.49 ч.1 п.3 КК України в редакції, чинній на час направлення обвинувального акту до суду задовольнити.

Звільнити ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від кримінальної відповідальності за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ст.212 ч.2 КК України у зв`язку із закінченням строку давності притягнення до кримінальної відповідальності.

Кримінальне провадження за №32018160000000013 від 14.02.2018 року внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ознаками ст.212 ч.2 КК України відносно ОСОБА_8 - закрити.

Речові докази - первісна бухгалтерська документація господарської діяльності підприємства, долучених до матеріалів кримінального провадження досудового розслідування №32018160000000013 від 14.02.2018 року - зберігати в матеріалах досудового розслідування вищевказаного кримінального провадження.

Процесуальні витрати у загальній сумі 111470 гривень, пов`язаних із залученням експертів для проведення комп`ютерно-технічних та судово-економічних експертиз під час досудового розслідування компенсувати за рахунок коштів Державного бюджету України в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Цивільний позов Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про стягнення з ОСОБА_8 завданих державних збитків у розмірі 4873922 гривень, заявленого у даному кримінальному провадженні - залишити без розгляду за підстав викладених в мотивувальній частині ухвали.

Ухвала суду може бути оскаржена до Одеського апеляційного суду через Суворовський районний суд м. Одеси протягом семи днів з дня її проголошення.

Суддя: ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення15.05.2023
Оприлюднено07.07.2023
Номер документу112012087
СудочинствоКримінальне
Сутьзвільнення від кримінальної відповідальності у зв`язку з закінченням строків давності у кримінальному провадженні за №32018160000000013 від 14.02.2018 року відносно: ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Одеси, громадянина України, з вищою освітою, одруженого, маючого на утриманні двох неповнолітніх дітей, 2013р.н., 2017р.н., працюючого директором ТОВ «Чорноморбуденергосервіс», раніше не судимого. Зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 обвинуваченого у скоєнні злочину, передбаченого ст.212 ч.2 КК України

Судовий реєстр по справі —523/1843/20

Ухвала від 15.05.2023

Кримінальне

Суворовський районний суд м.Одеси

Позняк В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні