Рішення
від 28.11.2022 по справі 640/31479/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2022 року м. Київ № 640/31479/21

Окружний адміністративний суд міста Києва в складі судді Донця В.А., секретар судового засідання Барміна Г.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Ікс-Спорт" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень рішень,

за участю:

представників позивача - адвокат Фоменко М.С., адвокат Стрельцов Г.А.;

представника відповідача - Скрибка І.Ю.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд Ікс-Спорт" звернулося до суду з позовом:

- визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у місті Києві форми "В4" від 27 липня 2021 року №00560860704 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 16 066 440,00 грн.;

- визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у місті Києві форми "Р" від 27 липня 2021 року №00560870704 про заниження грошового зобов`язання з ПДВ на загальну суму 14758405,00 грн, у тому числі за основним платежем - 11806724,00 грн, штрафними (фінансовими) санкціями - 2 951 681,00 грн.

Ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва: від 09.11.2021 відкрито провадження у справі, постановлено здійснити розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, встановлено строки для подання зав по суті та доказів; від 31.01.2022 закрито підготовче провадження та призначено адміністративну справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні.

Судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

В обґрунтування позовним вимог вказано, що висновки акта перевірки не відповідають дійсності, а тому оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечено та вказано: у ході проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП "Гранд Ікс-Спорт" 23.06.2021 вручено лист від 18.06.2021 № 16045/1/26-15-07-04-01-13 щодо проведення інвентаризації в присутності представників, що здійснюють перевірку. ПП "Гранд Ікс-Спорт" листом від 24.06.2021 № 240621-1 повідомлено, що, відповідно до наказу про проведення інвентаризації в м. Київ від 23.06.2021 № 230621-1, з 24.06.2021 проводиться інвентаризація товарно-матеріальних цінностей, основних фондів та інших активів. ПП "Гранд Ікс-Спорт" фактично не мало можливості зберігати залишки товару на складі за адресою смт. Ворзель, вул. Ковельська, буд. 10 на загальну суму 139 365 821,50 грн., крім того ПДВ - 27 873 164,30 грн. стосовно врахування реального часу здійснення операцій та наявності основних засобів, що економічно необхідні для виконання такої діяльності. Перевіркою не підтверджено наявність залишків товару на складі за адресою смт. Ворзель, вул. Ковельська, буд. 10 на загальну суму 139 365 821,50 грн., крім того ПДВ - 27 873 164,30, а такі товари вважаються використаними ПП "Гранд Ікс-Спорт" в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Крім того, представник Відповідача зазначив, що ПП "Гранд Ікс-Спорт", в порушення положень Наказу Міністерства статистики України "Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів" від 21 червня 1996 року №193, не надано до перевірки: журнал обліку вантажів, що надійшли; журнал реєстрації довіреностей (форма № М-3), що застосовується для реєстрації виданих довіреностей та розписки про їх одержання; прибутковий ордер (форма № М-4), що застосовується для обліку матеріалів, які надходять на підприємство від постачальників чи з переробки; картка складського обліку матеріалів (форма № М-12), що застосовується для обліку руху матеріалів на складі за кожним сортом, видом та розміром, заповнюється на кожний номенклатурний номер матеріалу і ведеться матеріально відповідальною особою (комірником, зав. складом); реєстр приймання-здачі документів (форма № М-13), що застосовується для реєстрації прибутково-видаткових документів, які здаються до бухгалтерії; відомість обліку залишків матеріалів на складі (форма № М-14).

Таким чином, за висновками Відповідача ПП "Гранд Ікс-Спорт" порушено: п. 188.1 ст.188, п.189.1 ст.189, п.198.5 ст.198 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI, із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено податкове зобов`язання в загальній сумі 27 873 164 грн, в тому числі за квітень 2021 року в сумі 27 873 164 грн; п.201.1, п.201.7, п.201.10 ст.201 ПК України не виписано (не оформлено) та не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні на загальну суму 139 365 821,50 грн, крім того ПДВ - 27873164,30 грн.

Під час судового розгляду справи представник позивача позов підтримав, представник відповідача позов не визнав.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, суд установив.

Головне управління ДПС у м. Києві, з 17.06.2021 по 29.06.2021 (з врахуванням продовження терміну проведення перевірки на підставі наказу від 23.06.2021 №5227-п), на підставі направлень від 17.06.2021 № 11179/26-15-07-04-01, № 11180/26-15-07-04-01 та наказу Головного управління ДПС у м. Києві від 10.06.2021р. № 4752-п відповідно до пп.78.1.8 п.78.1 ст.78 ПК України, була проведена документальна позапланова виїзна перевірка ПП "Гранд Ікс-Спорт" з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за квітень 2021 в податковій декларації з податку на додану вартість від 18.05.2021 № 9130101591 від`ємного значення з податку на додану вартість,

За наслідками проведеної перевірки Головним управлінням ДПС у м. Києві було складено акт від 06 липня 2021 року №51477/26-15-07-04-01/37405064 про результати документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Ікс-Спорт" з питань законності декларування від`ємного значення з податку на додану вартість за квітень 2021 року.

Як свідчить розділ 4 "Висновок" вказаного вище акту перевірки, службовими особами податкового органу встановлені наступні порушення вимог чинного законодавства України:

п.188.1 ст.188, п.189.1, ст.189, п.198.5 ст.198 ПК України, зі змінами та доповненнями, оскільки ним завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, на суму 16 066 440 грн за квітень 2021 р., та занижено податкове зобов`язання з ПДВ по декларації за квітень 2021 р., у розмірі 11 806 724 грн;

п.201.1, п.201.7, п.201.10 ст.201 ПК України не виписано (не оформлено) та не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні на загальну суму 139 365 821,50 грн, крім того ПДВ - 27 873 164,30грн.

В подальшому, на підставі акту перевірки від 06 липня 2021року № 51477/26-15-07-04-01/37405064, відповідачем винесені податкові повідомлення - рішення:

форми "В4" від 27 липня 2021 р., № 00560860704 про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість в розмірі 16 066 440,00грн.;

форми "Р" від 27 липня 2021 р., № 00560870704 про заниження грошового зобов`язання з ПДВ на загальну суму14 758 405,00 грн., у тому числі за основним платежем - 11 806 724 грн., штрафними (фінансовими) санкціями - 2 951 681 грн.

Не погоджуючись із вказаними податковими повідомленнями-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи спір, суд ураховує таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, порядок їх адміністрування, права та обов`язки платників податків, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (з наступними змінами та доповненнями, в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, ПК України).

Відповідно до підпункту 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 ПК України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Відповідно до пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Підпунктом ''а'' пункту 198.1 статті 198 ПК України встановлено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.

Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг (пункт 198.2 статті 198 ПК України).

Згідно з пунктом 198.3 цієї статті податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (абзац другий цього пункту).

Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу (пункт 198.6 статті 198 Податкового кодексу України).

Пунктом 200.4 статті 200 ПК України визначено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету; та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Як визначено нормою пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до частин першої, другої статті 9 Закону України ''Про бухгалтерський облік та фінансову звітність'' від 16.07.1999 №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис, аналог власноручного підпису або підпис, прирівняний до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронний цифровий підпис", або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Як підсумок вимог наведених правових норм, у податковому обліку господарські операції з придбання/реалізації товарів (послуг) повинні бути підтверджені відповідними документами, які містять відомості про господарську операцію, підтверджують її фактичне здійснення. Обов`язковим звітним документом в податковому обліку з ПДВ для підтвердження суми податкового кредиту є податкова накладна.

З аналізу матеріалів справи судом встановлено, що ПП "Гранд Ікс-Спорт" у періоді, що підлягав перевірці (квітень 2021р.), здійснювало господарську діяльність у сфері оптової торгівлі іншими товарами господарського призначення (спортивним одягом, взуттям та інвентарем) (код за КВЕД 2010:46.49).

Судом встановлено, що між позивачем (Суборендарем) та ТОВ "МАКЛЕН" (код 35086914) (Орендарем) 01.01.2021 було укладено договір суборенди за № 010121-5, відповідно до умов якого позивачем отримано у платне строкове користування (суборенду) нежитлове приміщення, що складається з частини складського приміщення загальною площею 1 600 кв.м., із розташуванням на 1 поверсі будівлі складського комплексу, який знаходиться за адресою: Київська області, місто Ірпінь смт. Ворзель, вулиця Ковельська, будинок 10. (т. 1, а.с. 184-188)

Фактичне використання позивачем у господарській діяльності отриманого у суборенду складського приміщення для зберігання товару у квітні 2021 р. підтверджується: актом здачі-прийняття робіт від 30.04.2021 р. № ОУ-0000041 та платіжним дорученням від 01.04.2021 №110 на загальну суму 205651,20 грн. (т. 1, а.с. 192-193). Відомості щодо фактичного використання складського приміщення за вказаною адресою зазначено у повідомленні про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП).

Відповідно до наданих до перевірки документів та зведених регістрів бухгалтерського обліку, оборотно-сальдової відомості та картки бухгалтерського рахунку 281 "Товари на складі" на балансі позивача станом на 30 квітня 2021 року, обліковувалися залишки придбаних та нереалізованих товарів, а саме: станом на 01 квітня 2021р. на загальну суму 139 232 700,62 грн., крім того ПДВ - 27 846 540,12 грн; станом на 30 квітня 2021 р., на загальну суму 139365 821,50 грн, крім того ПДВ - 27 873 164,30грн. Безпосередньо у квітні 2021 року придбано (оприбутковано на баланс) товар на суму 9 646 998,03 грн; реалізовано (списано з балансу) на 9 513 877,13 грн.

Відповідно до пп.20.1.9 п.20.1 ст.20 ПК України встановлено, що контролюючі органи мають право вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки. Водночас, платник податків відповідно до пп.16.1.9 п.16.9 ст.16 ПК України зобов`язаний виконувати законні вимоги посадової особи контролюючого органу.

У відповідності до приписів частини шостої статті 145 Господарського кодексу України та частини першої статті 10 Закону "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 № 996-XIV інвентаризацією є передбачений законом спосіб перевірки активів і зобов`язань підприємства, під час якої перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан і оцінка, що необхідні для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності.

Згідно з абз.6 п.7 розділу І Положенням про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 №879 (надалі - Положення № 879) проведення інвентаризації є обов`язковим, на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації. У цьому випадку інвентаризація має розпочатися у строки та в обсязі, зазначені у належним чином оформленому документі цього органу, але не раніше дня отримання відповідного документа.

Разом з тим, форма вимоги контролюючого органу про проведення інвентаризації або ж обов`язкові вимоги до її оформлення та змісту ПК України та іншими нормативно-правовими актами не встановлені.

В ході проведення перевірки 23.06.2021 р. позивачем отримано лист податкового органу від 18.06.2021 №16045/1/26-15-07-04-01-13 з вимогою провести інвентаризацію фактично наявних у ПП "Гранд Ікс-Спорт" товарно-матеріальних цінностей, основних фондів та інших активів в присутності представника Головного управління ДПС у м. Києві, що фактично здійснює перевірку.

Про початок проведення інвентаризації було завчасно повідомлено відповідача листом від 24.06.2021 № 240621-1 (фактично отримано Головним управлінням ДПС у м. Києві 24.06.2021), при цьому судом не було встановлено наявності будь-яких заперечень (письмових або усних) щодо фактичної присутності посадових осіб Головного управління ДПС у м. Києві під час проведення інвентаризації не висловлювалося.

На виконання листа відповідача від 23.06.2021 р. та відповідно до наказу по ПП "Гранд Ікс-Спорт" від 23.06.2021 р. № 230621-1 "Про проведення інвентаризації", відповідно до протоколу від 25.06.2021 р. засідання інвентаризаційної комісії, з 25.06.2021 було проведено інвентаризацію фактично наявних у позивача товарно-матеріальних цінностей, основних засобів та інших активів станом на 25.06.2021 (т. 1, а.с. 201-205)

В свою чергу, за результатами проведеної інвентаризації Позивачем були складені інвентаризаційні описи товару (опт. скл. 2, бух. Рахунки 281, 286) від 29.06.2021 р. за № 2 та 3 відповідно до яких нестач та надлишків товару не виявлено.

Відповідно до інвентаризаційних документів станом на дату проведення інвентаризації (на 25.06.2021 р.) встановлено фактичну кількість товару на складах позивача - 147 997 одиниць на загальну суму 143 178 445,31 грн.

Результати проведеної інвентаризації затверджені протоколом засідання інвентаризаційної комісії від 29.06.2021 р. "Про розгляд результатів інвентаризації" (т. 1, а.с. 203-204) та наказом від 29.062021 р. № 290621-1 "Про затвердження результатів інвентаризації" (т. 1, а.с. 200). Результати проведеної інвентаризації листом від 29.06.2021 р. № 290621-1 було направлено до Головного управління ДПС у м. Києві, для ознайомлення осіб які проводили перевірку.

В той же час, відповідачем в акті перевірки від 06.07.2021 № 51477/26-15-07-04-01/37405064 було зазначено, що встановити фактичну наявність залишків товарно-матеріальних цінностей на складі станом на 30.04.2021, та їх відповідність даним бухгалтерського обліку неможливо, оскільки підприємством інвентаризація товарів проведена самостійно без залучення представників Головного управління ДПС у м. Києві. Також службові особи Відповідача у вказаному акті зазначили, що залишки придбаних ПП "Гранд Ікс-Спорт" товарів не використовувались у господарській діяльності, але і не залишились у підприємства, у зв`язку з їх відсутністю. Відсутність наявних залишків придбаного товару, на думку відповідача, свідчить про відсутність зв`язку придбання таких товарів із господарською діяльністю підприємства при відсутності фінансового результату.

Беручи до уваги викладені висновки відповідача, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до норм пп.20.1.13 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України, контролюючі органи, визначені пп. 41.1.1 п. 41.1 ст. 41 цього Кодексу, мають право доступу під час проведення перевірок до територій, приміщень (крім житла громадян) та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об`єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов`язані з іншими об`єктами оподаткування та/або можуть бути джерелом погашення податкового боргу.

Організація та основні правила проведення інвентаризації врегульовано Положенням про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 р. № 879 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.10.2014 за № 1365/26142 (надалі - Положення № 879).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Положення № 879 для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія з представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об`єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства.

У разі проведення інвентаризації за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації, посадові особи відповідного органу (за їх згодою) можуть бути присутні при проведенні інвентаризації.

Зі змісту наведених законодавчих норм вбачається лише право доступу контролюючим органам під час проведення перевірок до територій, приміщень (крім житла громадян) та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності. Водночас присутність посадових осіб органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації, не є обов`язковим.

Зазначена правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 13.02.2019 у справі № 820/817/17.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Правомірність проведення позивачем інвентаризації фактично наявних товарно-матеріальних цінностей, майна та інших активів додатково підтверджується відсутністю звернення відповідача до адміністративного суду за підтвердженням обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків відповідно до пп.94.2.8 п.94.2 ст.94 ПК України в порядку ст.283 КАС України.

Судом встановлено, що з метою проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей на вимогу контролюючого органу директором ПП "Гранд Ікс-Спорт" видано наказ про проведення інвентаризації від 23.06.2021 № 230621-1 (т. 1, а.с. 196-197) та проведено таку інвентаризацію станом на дату завершення перевірки.

Крім того, Позивачем листом від 24.06.2021 №240621-1 було повідомлено уповноважених осіб Відповідача про початок проведення інвентаризації товарно-матеріальних цінностей, основних фондів та інших активів, у відповідності до наказу про проведення інвентаризації від 23.06.2021 № 230621-1 та повідомлено, що про результати такої інвентаризації будуть повідомлені додатково.

В той же час, слід зазначити, що відповідачем фактично проігноровано письмове повідомлення ПП "Гранд Ікс-Спорт" від 24.06.2021 №240621-1, зокрема, самостійний виїзд у визначений період часу за місцезнаходженням складських приміщень Позивача задля участі у проведенні інвентаризації та огляду приміщень фахівцями Головного управління ДПС у м.Києві не здійснювався, що підтверджується листом ТОВ "МАКЛЕН" від 02.07.2021 №02/07/21.

Згідно із пп.83.1.6 п.83.1 ст.83 ПК України для посадових осіб контролюючих органів під час проведення перевірок підставами для висновків є, серед іншого, інші матеріали, отримані в порядку та у спосіб, передбачені цим Кодексом або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на контролюючі органи.

В подальшому, позивач надав можливість перевіряючим ознайомитися з інвентаризаційним описом товарно-матеріальних цінностей, направивши на адресу Головного управління ДПС у м. Києві лист № 290621-1 від 29.06.2021 р., з додатками: наказ ПП "Гранд Ікс-Спорт" № 230621-1 від 23.06.2021; акт контрольної перевірки інвентаризації цінностей на складі оптовому станом на 25.06.2021; акт інвентаризації основних засобів № 2 від 25.06.2021 р.; акт інвентаризації грошових коштів № 3 від 25.06.2021.

Незважаючи на викладене, суд приходить до висновку, що Відповідачем в порушення пп.83.1.6 п.83.1 ст.83 ПК України, п.1 розділу II Положення №879 в акті перевірки неправомірно було не враховано результати проведеної інвентаризації та протиправно зазначено про не підтвердження наявності залишків товару позивача на складі станом на 30.04.2021 р., внаслідок проведення інвентаризації без участі представників ГУ ДПС у м. Києві. 2.2.

Крім того, в якості доказів неможливості зберігання позивачем товару на загальну суму 139 365 821,50 грн, крім того ПДВ - 27 873 164,30 грн, Відповідачем в акті перевірки від 06 липня 2021 року № 51477/26-15-07-04-01/37405064 було зазначено про невідповідність загальних площ приміщень, що отримує в суборенду ТОВ "МАКЛЕН" з метою подальшої суборенди.

Судом встановлено, що зазначений висновок про невідповідність у ТОВ "МАКЛЕН" площ нежитлових (складських) приміщень Відповідачем обґрунтовано на підставі відомостей (номенклатури послуги) податкових накладних, які зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В той же час, суд зауважує, що Відповідачем не враховано, що податкові накладні складаються у момент виникнення податкових зобов`язань з ПДВ за правилами першої події, що чітко встановлено п.187.1 ст.187 ПК України: за датою, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню або дата поставки товару (надання послуг (виконання робіт).

Суд погоджується з аргументами Позивача про те, що під час порівняння площ об`єктів оренди та суборенди, відповідачем проігноровано, що ТОВ "МАКЛЕН" надає, крім складських приміщень, у суборенду відкриті асфальтові майданчики (2 000,0 кв.м.), офісні приміщення (273,0 кв.м.) та службові приміщення - дах будівлі (10 496,0 кв.м.). В ході проведення перевірки Відповідачем безпідставно не було взято до уваги, що площа нежитлових приміщень, що орендувалася ТОВ "МАКЛЕН" у квітні 2021 р., становила 10 795,10кв.м., площа складських приміщень, що передавалася ТОВ "МАКЛЕН" у суборенду становила 8 048,3 кв.м., у тому числі передано у користування ПП "Гранд Ікс-Спорт" складські приміщення площею 1 600 кв.м.

Слід зазначити, що Відповідачем в ході перевірки не організовано та не проведено зустрічну звірку з ТОВ "МАКЛЕН" з метою встановлення фактичних площ складських приміщень, переданих у суборенду, що призвело до викривлення висновків акту перевірки.

Тобто, з викладеного вище вбачається, що площа приміщень належних Позивачу не була врахована перевіряючими особами Відповідача у повному обсязі, що в свою чергу і призвело до неправомірних і необґрунтованих висновків за результатами проведеної перевірки.

Щодо використання товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ, запасів), що перебували на балансі позивача станом на 30.04.2021, у господарській діяльності підприємства, суд вважає за необхідне зазначити таке.

В акті перевірки від 06 липня 2021року № 51477/26-15-07-04-01/37405064 службовими особами Відповідача зазначено, що у ПП "Гранд Ікс-Спорт" станом на 30.04.2021 р. (останній календарний день перевіреного періоду) обліковувалися залишки ТМЦ (запасів) на загальну суму 139 365 821,50 грн., крім того ПДВ - 27 873 164,30 грн., що підтверджується загальною оборотно-сальдовою відомістю по бухгалтерському субрахунку 281 "Товари на складі" за місцями зберігання.

Відповідно до узагальнюючої відомості ПП "Гранд Ікс-Спорт" "Аналіз руху товару (за всіма складами, по всіх ТМЦ" за період з 30.04.2021 р. по 30.04.2022 р.:

станом на 30.04.2021 на балансі позивача обліковувалися залишки ТМЦ (запасів) у кількості 146 062,94 од. вартістю 139 365 821,50 грн, без ПДВ (гр.4-5 відомості);

за період з 30.04.2021 по 30.04.2022 придбано (оприбутковано на баланс) ТМЦ (запасів) у кількості 121 769 од. на суму 135 996 410,14 грн, без ПДВ;

за період з 30.04.2021 по 30.04.2022 списано з балансу за собівартістю ТМЦ (запасів) при реалізації у кількості 142 740,51 од. на суму 142 682 152,97 грн;

за період з 30.04.2021 по 30.04.2022 продано (реалізовано) ТМЦ (запасів) у кількості 142 740,51 од. на суму 155 960 701,79 грн, крім того ПДВ - 31 192 139,24 грн.;

станом на 30.04.2022 на балансі позивача обліковувалися залишки ТМЦ (запасів) у кількості 125 091,43 од. (гр.4 + гр.6-гр.8: 146 062,94 + 121 769,00-142 740,51) на суму 132 680 078,67 грн, (гр.5+гр.7-гр.9: 139 365 821,50+135 996 410,14-142 682 152,97).

З аналізу матеріалів справи судом встановлено, що Позивачем отримано чистий дохід від реалізації ТМЦ (запасів), у тому числі які обліковувалися на залишках станом на 30 квітня 2021 р., на загальну суму 13 278 548,82 грн, який обраховується як різниця між ціною реалізації ТМЦ без ПДВ та собівартістю запасів (гр.11-гр.9: 155 960 701,79 - 142 682 152,97). Чиста торгівельна націнка при реалізації ТМЦ (запасів) за період з 30.04.2021 р. по 30.04.2022 р. становила 9,3 % (155 960 701,79 - 142 682 152,97)/142 682 152,97 х 100 %).

На підставі вказаних обставин, відповідно до приписів податкового законодавства, ПП "Гранд Ікс-Спорт" були складені та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкові накладні на суму поставок, у тому числі ПДВ.

Також, Позивачем за період з 30.04.2021 р. по 30.04.2022 р. були задекларовані податкові зобов`язання з ПДВ (ряд.9 декларацій) на суму 170 145 848,00 грн, крім того ПДВ - 34 030 069,00 грн, що підтверджується відповідною податковою звітністю з додатками, а саме: квітень 2021 р.: 10 292 997 грн, крім того ПДВ - 2 058 599 грн; травень 2021 р: 5 544 499 грн, крім того ПДВ - 1 109 800 грн; червень 2021 р.; 6 066 775грн, крім того ПДВ - 1 213 355 грн; липень 2021 р.: 5 518 307 грн, крім того ПДВ - 1 103 661 грн; серпень 2021 р.: 12 052 412 грн, крім того ПДВ - 2 410 482 грн; вересень 2021 р.; 15 873 315 грн, крім того ПДВ - 2 410 482 грн; жовтень 2021 р.: 24 717 935 грн, крім того ПДВ - 4 943 587 грн; листопад 2021 р.: 26 235 665 грн, крім того ПДВ - 4 943 587 грн; грудень 2021 р.; 37 043 632 грн, крім того ПДВ - 7 408 726 грн; - січень 2022 р.: 9 753 883 грн, крім того ПДВ - 1 950 777 грн; лютий 2022 р.: 16 307 868 грн, крім того ПДВ - 3 261 574 грн; - березень 2022 р.: 1 500грн, крім того ПДВ - 300 грн; квітень 2022 р.; 737 060 грн, крім того ПДВ - 147 412 грн.

Відомості щодо складених та зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних (з номенклатурою товарів, сумами поставок та ПДВ), податкова звітність наявна у відповідача.

Як зазначалося вище, станом на 30.04.2022 р., на балансі позивача обліковувалися залишки ТМЦ (запасів) у кількості 125 091,43 од., на суму без ПДВ 132 680 078,67 грн.

В свою чергу, суд звертає увагу, що у лютому 2022 р. ПП "Гранд Ікс-Спорт" укладено низку договорів відповідального зберігання, ТМЦ (запаси) зберігалися в інших складських приміщеннях.

Станом на 30.04.2022 р. на складському приміщенні у селищі міського типу Ворзель, вулиця Ковельська, будинок 10 зберігалися ТМЦ (запаси) позивача у кількості 71554,43 од. на суму без ПДВ - 67032514,52 грн.

В свою чергу, як вже було встановлено судом вище, між позивачем та товариством з обмеженою відповідальністю "МАКЛЕН" 01.01.2021 р., було укладено договір суборенди за № 010121-5, предметом якого є отримання у тимчасове платне користування частини нежитлового приміщення, що складається з частини складського приміщення загальною площею 1 600 кв.м., розташованого на 1-му поверсі будівлі складського комплексу, який знаходиться за адресою: Київська область, місто Ірпінь, селище міського типу Ворзель, вулиця Ковельська, будинок 10; розміщення об`єкту суборенди зазначено у Додатку №1 до Договору, який є його невід`ємною частиною.

Власником складського комплексу за адресом: Київська область, місто Ірпінь, селище міського типу Ворзель, вулиця Ковельська, будинок 10, є Дочірнє підприємство "ІСТТЕХ" (ідентифікаційний код 25267572).

З наданих до матеріалів справи документів та пояснень представника Позивача судом встановлено, що за повідомленням ТОВ "МАКЛЕН", складський комплекс, частина якого перебувала у тимчасовому платному користуванні (суборенді) у ПП "Гранд Ікс-Спорт", повністю знищено внаслідок ворожого обстрілу разом із майном, товарно-матеріальними цінностями, що перебували у вказаних приміщеннях на зберіганні.

27.04.2022 за участю заступника начальника відділу запобігання НС Бучанського РУ Головного управління ДСНС України у Київській області підполковника служби цивільного захисту Кульчицького О.А. та керівника ДП "ІСТТЕХ" Ковтуна В.В. складено акт, відповідно до якого зафіксовано факт пожежі і відсутності залучення сил та засобів для її гасіння за адресою: Київська область, місто Ірпінь, селище міського типу Ворзель, вулиця Ковельська, будинок 10, яка орієнтовно виникла 03.03.2022, у зв`язку із веденням активних бойових дій.

Відповідно до акту: пожежею знищено складський комплекс; перегородки; всі інженерні мережі та комунікації складського комплексу, товарно-матеріальні цінності (зокрема, непродовольчі товари), побутова техніка та інше майно, яке знаходилось в складському комплексі. Також знищено сонячну електростанцію.

На підставі вказаних вище обставин, ПП "Гранд Ікс-Спорт" 13.05.2022, було винесено наказ за № 1/інв про призначення робочої інвентаризаційної комісії задля проведення інвентаризації товарно - матеріальних цінностей (запасів) у зв`язку із забезпеченням безпечного та безперешкодного доступу уповноважених осіб до активів (запасів) до зруйнованого складського комплексу за адресою: Київська область, місто Ірпінь, селище міського типу Ворзель, вулиця Ковельська, будинок 10.

Відповідно до наказу від 13.05.2022 №2/інв призначено проведення інвентаризації товарно - матеріальних цінностей (запасів) у строк 5 (п`ять) робочих днів з 16.05.2022 по 20.05.2022 р. (включно) станом на 01.05.2022; під час зазначеної інвентаризації зобов`язано комісію перевірити і документально підтвердити (або спростувати) їх фактичну наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінки; з`ясувати причини їх знищення.

З урахуванням наказів від 13.05.2022, №1/інв та 2/інв, робочою інвентаризаційною комісією за участю запрошених осіб, проведена інвентаризація товарно-матеріальних цінностей (запасів), що перебували на зберіганні у зруйнованому складському комплексі за адресою: Київська область, м. Ірпінь, смт. Ворзель, вул. Ковельська, буд. 10, про що складено інвентаризаційну опис запасів від 25.05.2022 № 1, згідно якої:

а) кількість порядкових номерів в описі: 13722 (тринадцять тисяч сімсот двадцять два);

б) загальна кількість одиниць (фактично): 0 (нуль) одиниць;

в) вартість фактична: 0 (нуль) гривень 0 (нуль) копійок;

г) загальна кількість одиниць заданими бухгалтерського обліку: 71554 (сімдесят одна тисяча п`ятсот п`ятдесят чотири) цілих 43 (сорок три) сотих одиниць;

ґ) балансова вартість запасів за даними бухгалтерського обліку: 67032514 (шістдесят сім мільйонів тридцять дві тисячі п`ятсот чотирнадцять) грн. 52 коп.

Відповідно до звіряльної відомості від 25.05.2022 № 1 результатів інвентаризації встановлено нестачу товарно - матеріальних цінностей (запасів) у кількості 71 554,43 одиниць балансовою вартістю 67 032 514,52 грн.

Згідно із протоколом інвентаризаційної комісії від 27.05.2022 № 1 причиною нестачі товарно - матеріальних цінностей (запасів) у кількості 71554,43 одиниць балансовою вартістю 67032514,52 грн. є їх повне знищення внаслідок пожежі, яка виникла на складському комплексі, внаслідок бойових дій російської федерації.

Наказом від 27.05.2022 № 3/інв було затверджено протокол робочої інвентаризаційної комісії від 27.05.2022 №1 та вирішено відобразити результати інвентаризації у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності відповідно до чинного законодавства України.

Тобто, внаслідок збройної агресії з боку російської федерації на складському комплексі за адресою: Київська область, місто Ірпінь, селище міського типу Ворзель, вулиця Ковельська, будинок 10 знищено ТМЦ (запаси), що належали на праві приватної власності ПП "Гранд Ікс-Спорт", у кількості 71 554,430 одиниць на суму без ПДВ - 67 032 514,52 грн.

Вказані вище обставини підтверджують висновки інвентаризації проведеної позивачем за вимогою податкового органу, що підтверджує викладені вище висновки про необґрунтованість та безпідставність висновків викладених службовими особами відповідача у Акті перевірки.

Щодо посилань Відповідача про ненадання облікових регістрів (документів) з обліку сировини та матеріалів, ведення яких передбачено наказом Міністерства статистики України від 21.06.1996 №193 "Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів", суд зазначає таке.

Типові первинні форми облікових документів, як слідує із Наказу №193, використовуються для обліку виключно сировини та матеріалів.

Згідно із Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 № 291 (надалі - Інструкція № 291) для узагальнення інформації про наявність і рух належних підприємству запасів сировини і матеріалів призначено рахунок 20 "Виробничі запаси", які має субрахунок 201 "Сировина та матеріали".

На субрахунку 201 "Сировина й матеріали" відображаються наявність та рух сировини та основних матеріалів, які входять до складу продукції, що виготовляється, або є необхідними компонентами при її виготовленні.

Водночас, на рахунку 28 "Товари" ведеться облік руху товарно-матеріальних цінностей, що надійшли на підприємство з метою продажу та має субрахунок 281 "Товари на складі".

На субрахунку 281 за дебетом відображається збільшення товарів та їх вартості, за кредитом - зменшення; ведеться облік руху та наявності товарних запасів, що знаходяться на оптових та розподільчих базах, складах, овочесховищах, морозильниках тощо.

Беручи до уваги, що Позивач обліковує ТМЦ на субрахунку 281, останні не є сировиною та матеріалами, які відображаються на рахунку 20 "Виробничі запаси", тому облік товарів здійснюється позивачем без застосування типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів, затверджених Наказом № 193.

Крім цього, суд звертає увагу, що наказ Міністерства статистики України від 21 червня 1996 № 193 "Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів" визнано таким, що втратив чинність згідно наказів Державної служби статистики від 17.09.2021 № 238 та від 22.10.2021 № 266.

Щодо висновку акта перевірки від 06.06.2021 №51477/26-15-07-04-01/37405064 про порушення Позивачем п.201.1, п.201.7, п.201.10 ст.201 ПК України, відповідно до якого службовими особами зазначено, що Позивачем не виписано (не оформлено) та не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні на загальну суму 139 365 821,50 грн, крім того ПДВ - 27 873 164,30грн, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України встановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

В той же час, беручи до уваги відсутність порушення в частині декларування податкових зобов`язань з ПДВ, суд приходить до висновку, що у ПП "Гранд Ікс-Спорт" відсутній обов`язок в даному випадку складати та реєструвати в Єдиному реєстрі податкові накладні відповідно до статті 201 ПК України, що свідчить про неможливість застосування управлінням штрафу за відсутність факту такої реєстрації згідно із п.120 ст.120 Кодексу.

З огляду на викладене, суд вбачає підстави для скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень з огляду на недоведеність факту нестачі товарно-матеріальних цінностей і, як наслідок, порушення позивачем податкового законодавства в цілому.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачем сплачено судовий збір в розмірі 22700,00 грн. відповідно до платіжного доручення від 18.10.2021 №195.

Оскільки, позов задоволено повністю, то на користь позивача слід присудити понесені ним судові витрати в розмірі 22700,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтею 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у місті Києві від 27 липня 2021 року №00560860704.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у місті Києві від 27 липня 2021 року №00560870704.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гранд Ікс-Спорт" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 22700,00 грн. (двадцять дві тисячі сімсот гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у місті Києві.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Гранд Ікс-Спорт" (ідентифікаційний код 37405064, місцезнаходження: 04050 місто Київ, вулиця Глибочицька, будинок 53).

Відповідач: Головне управління ДПС у м. Києві (ідентифікаційний код 44116011, місцезнаходження: 04116, місто Київ, вулиця Шолуденка, будинок 33/19).

Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення складено 14 грудня 2022 року.

Суддя В.А. Донець

Дата ухвалення рішення28.11.2022
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112031470
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —640/31479/21

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 07.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 15.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 29.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 25.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Постанова від 25.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Рішення від 28.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Донець В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні