Рішення
від 05.07.2023 по справі 160/8675/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 липня 2023 року Справа № 160/8675/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Коренева А.О.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕВС-АЛЬЯНС" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Головне управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗЄВС-АЛЬЯНС» з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Головне управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області, у якому позивач просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області щодо невжиття передбачених ст. 43 Податкового кодексу України заходів спрямованих на повернення помилково сплаченого грошового зобов`язання ТОВ «ЗЄВС-АЛЬЯНС» в розмірі 218248,25 гр;

зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області висновок про повернення помилково сплаченого грошового зобов`язання податку на прибуток в розмірі 218248,25 грн. з Державного бюджету.

На обґрунтування позову зазначено, що позивач було помилково сплачено податок на прибуток на рахунок отримувача (ІВАN)-UA178999980333199318000004581 згідно із платіжним дорученням від 19.01.2022 № 3 на суму 18 248,25, та № 6 на суму 200 000,00 грн., замість єдиного рахунку для сплати податків та внесків. У зв`язку з чим, позивачем неодноразово подавались до відповідача заяви через Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені з зазначенням всіх реквізитів та з двома додатками (квитанція №1 та квитанція №2). Заяви були підписані електронним підписом директора ТОВ «ЗЄВС-АЛЬЯНС» Пістуновим В.В та печаткою ТОВ «ЗЄВС-АЛЬЯНС» (ЄРДПОУ: 40569863) від 05.10.2022, 26.10.2022, 06.12.2022, 25.01.2023. Проте, жодних дій ГУ ДПС у Дніпропетровській області з повернення помилково сплаченого грошового зобов`язання вчинено не було.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 травня 2023 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

26 травня 2023 року представником Головного управління ДПС у Дніпропетровській області був поданий відзив, у якому просив відмовити у задоволенні позову посилаючись на те, що заяви ТОВ «ЗЄВС-АЛЬЯНС» про повернення надмірно сплачених сум грошових зобов`язань не відповідають вимогам ст. 43 Податкового кодексу України, зокрема у наданих заявах зазначена недостовірна інформація стосовно реквізитів.

02 червня 2023 року до суду надійшла відповідь на відзив, доводи якої відповідають доводам, викладеним у позовній заяві.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 31 травня 2023 року відмовлено у клопотанні Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про розгляд справи у порядку загального провадження.

Третя особа своїм правом на надання письмових пояснень не скористалась.

Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗЄВС-АЛЬЯНС» є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Судом встановлено та не заперечувалось відповідачем, що Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗЄВС-АЛЬЯНС» помилково сплачено податок на прибуток 19.01.2022 року в сумі 218 248,25 грн (2 платіжні доручення на суму 200 000 грн. та 18 248,25 грн. на рахунок (ІВАN) - UA178999980333199318000004581) замість єдиного рахунку на рахунок податку па прибуток (ІВАN) UA168999980385599000043005393 (а.с. 72-74).

Товариством з обмеженою відповідальністю «ЗЄВС-АЛЬЯНС» протягом 2022 року надавались заяви на повернення коштів в сумі 218 248,25 гр, як помилково сплачені від 21.03.2022 № 9042846092, 02.09.2022 № 9172933774, 05.10.2022 № 9200244766, 26.10.2022 № 92521556367, 06.12.2022 № 9261037268, 25.01.2023 №9007182334.

Головне управління ДПС у Дніпропетровській області відмовлено у поверненні коштів у зв`язку з тим, що у заявах ТОВ «ЗЄВС-АЛЬЯНС» зазначало недостовірну інформацію стосовно реквізитів, а саме у заяві платником зазначено одне платіжне доручення, замість двох.

Позивач не погодившись із вказаними діями відповідача звернувся до суду із вказаним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до підпункту 14.1.1 пункту 4.1 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.

Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань визначені статтею 43 Податкового кодексу України.

Згідно з пунктами 43.1 - 43.4 статті 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.

У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або на єдиний рахунок або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.

Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені.

Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.

У свою чергу, п.43.5 ст. 43 ПК України передбачено, що контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.

На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку.

Пунктом 43.6 ст. 43 ПК України передбачено, що повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку.

У свою чергу, механізм інформаційного обміну між ДПС, територіальними органами ДПС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок передбачений зокрема «Порядком інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення (перерахування) платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 11 лютого 2019 року № 60.

Відповідно до п.1 розділу ІІ Порядку № 60, повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які повертаються територіальним органом ДПС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу (далі - податкова декларація)), поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.

Заява може бути подана платником до територіального органу ДПС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-телекомунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах, електронних довірчих послуг та електронного документообігу.

У заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати і реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок), та визначає напрям перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються: на поточний рахунок платника податку в установі банку; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, незалежно від виду бюджету; у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету.

У свою чергу, п. 5 розділу ІІ Порядку № 60 встановлено, що якщо за результатами розгляду заяви підрозділом територіального органу ДПС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, встановлено правомірність повернення коштів, працівник цього підрозділу вносить до Журналу відмітку про правомірність повернення відповідної суми коштів.

У разі якщо за результатами розгляду заяви правомірність повернення коштів не встановлено, у строки, визначені абзацами другим-четвертим цього пункту, підрозділ територіального органу ДПС, що виконує функції з адміністрування відповідного податку, збору, платежу, готує та направляє платнику письмове повідомлення з відмовою у поверненні коштів із зазначенням причини такої відмови.

Втім, як вбачається із матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗЄВС-АЛЬЯНС» звернулося до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області із заявами від 05.10.2022, 26.10.2022, 06.12.2022, 25.01.2023 про повернення помилково сплачених грошових зобов`язання, однак на момент розгляду справи кошти на рахунок позивача не надходили.

Відповідач відмовляючи у поверненні коштів посилався на те, що платником у поданих заявах зазначено недостовірну інформація, а саме у заяві платником зазначено одне платіжне доручення замість двох.

На переконання суду, такі дії відповідача є протиправними, адже, як зазначалось вище, Порядком № 60 передбачено право платника подати до заяви копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету, а не обов`язок.

Водночас, суд зауважує, що відповідачем не заперечується, що позивачем сплачено кошти по податку на прибуток у розмірі 218 248,25 грн за двома платіжними дорученнями від 19.01.2022 року на неналежний рахунок, які підлягають поверненню відповідно до ст. 43 Податкового Кодексу України (а.с.72-74, 75, 76).

Відповідач відмовив позивачу у поверненні помилково сплачених сум, обґрунтувавши відмову наданням платником недостовірної інформації, однак такі обставини спростовано під час розгляду справи.

Щодо решти аргументів сторін, суд звертає увагу, що згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа «Серявін проти України», § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).

А отже, суд приходить до висновку про необхідність зобов`язання Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області висновок про повернення помилково сплаченого грошового зобов`язання податку на прибуток в розмірі 218 248,25 грн. з Державного бюджету.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч. ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Приймаючи до уваги викладене, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих правових підстав для задоволення позовних вимог позивача.

Відповідно до ч.1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом встановлено, що позивачем при зверненні до адміністративного суду із позовною заявою сплачено суму судового збору у розмірі 3274,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією № 144 від 18 квітня 2023 року.

А отже, суд приходить до висновку про стягнення на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ЗЄВС-АЛЬЯНС» (код ЄДРПОУ-40569863) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 3274,00 грн.

Відповідно до частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст. ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗЄВС-АЛЬЯНС» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору: Головне управління Державної казначейської служби України в Дніпропетровській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області щодо невжиття передбачених ст. 43 Податкового кодексу України заходів спрямованих на повернення помилково сплаченого грошового зобов`язання ТОВ «ЗЄВС-АЛЬЯНС» в розмірі 218 248,25 грн.

Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області подати до Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області висновок про повернення помилково сплаченого грошового зобов`язання податку на прибуток в розмірі 218 248,25 грн. з Державного бюджету.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ЗЄВС-АЛЬЯНС» (код ЄДРПОУ 40569863) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 44118658) судових витрат зі сплати судового збору у розмірі 3274,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя А.О. Коренев

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112033146
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/8675/23

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 16.10.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 10.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 05.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Коренев Андрій Олексійович

Ухвала від 31.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Коренев Андрій Олексійович

Ухвала від 08.05.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Коренев Андрій Олексійович

Ухвала від 27.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Коренев Андрій Олексійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні