ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 липня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/4932/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/4932/23 за позовом ОСОБА_1 до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
24.04.2023 адвокат Портянко Євген Вікторович, здійснюючи представництво інтересів позивача ОСОБА_1 , звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (надалі - відповідач, Мачухівська сільська рада), в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не винесення на розгляд та не прийняття рішення сесією про надання на правах оренди позивачу земельної ділянки, кадастровий номер 5324085000:00:010:0051, площею 2,0259 га, цільове призначення: для ведення фермерського господарства, розташованої на території Судіївської сільської ради Полтавського району Полтавської області строком на 10 років, зобов`язавши при цьому Мачухівську сільську раду надати ОСОБА_1 цю земельну ділянку на правах оренди строком на 10 років згідно з поданою ним заявою від 31.01.2023.
В якості підстави для звернення до суду заявник вказує на неправомірну, як на його думку, бездіяльність відповідача, яка виразилася у не розгляді заяви ОСОБА_1 про надання йому на правах оренди земельної ділянки площею 2,0259 га, кадастровий номер 5324085000:00:010:0051. З листа Мачухівської сільської ради позивач дізнався про те, що Комісія з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища рекомендувала 24 сесії 8 скликання від 28.02.2023 не розглядати цю заяву у зв`язку з невідповідністю її вимогам ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України. Вважає, що така бездіяльність відповідача перешкоджає йому реалізувати право на отримання земельної ділянки в оренду для власних потреб.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 26.04.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні), витребувано докази.
Відповідач позов не визнав. У відзиві на позовну заяву зазначив, що прийняття рішення про надання земельної ділянки в оренду позивачу ОСОБА_1 є винятковим повноваженням органу місцевого самоврядування - Мачухівської сільської ради. Зобов`язання Мачухівської сільської ради не може бути належним та надійним способом захисту через неможливість подальшого виконання такого рішення суду. Так, згідно зі статтею 19 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", депутат місцевої ради користується правом ухвального голосу з усіх питань, що розглядаються на засіданнях ради та її органів, до складу яких він входить. Депутат місцевої ради набуває права ухвального голосу з моменту визнання його повноважень, з чого випливає, що депутати сільської ради голосують за проекти рішення самостійно. Отже, робота сільської ради як колегіального органу складається з роботи усіх депутатів, які входять до її складу. Поряд з цим, сільська рада не погоджується з вимогою про стягнення судових витрат, тому що до позовної заяви не додано жодних документів, які б підтверджували понесені судові витрати, окрім квитанції про сплату судового збору. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат (а.с. 23-24).
Розгляд справи, відповідно до частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
31.01.2023 за вх.259/02.7.4-02 до Мачухівської сільської ради надійшла заява ОСОБА_1 про надання йому на правах оренди земельної ділянки площею 2,0259 га, кадастровий номер 5324085000:00:010:0051, цільове призначення для ведення фермерського господарства, розташованої на території Судіївської сільської ради Полтавського району Полтавської області строком на 10 років (а.с. 11).
До вказаної заяви позивачем було додано: копії паспорта громадянина України та ідентифікаційного номеру, копію розпорядження голови Полтавської районної державної адміністрації від 04.04.2012 №246 "Про затвердження проекту землеустрою та передачу земельних ділянок в оренду", копію викопіювання щодо розташування земельної ділянки та Витягу з ДЗК (а.с. 12-14).
Листом Виконавчого комітету Мачухівської сільської ради від 06.03.2023 №02.7.4-02/534 сільський голова Білокінь В. повідомив позивача про те, що заява про надання на правах оренди земельної ділянки площею 2,0259 га для ведення фермерського господарства була розглянута на засіданні комісії з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища від 24.02.2023. Комісія рекомендувала 24 сесії 8 скликання від 28.02.2023 не розглядати цю заяву у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адіністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України) (а.с. 12).
Розцінюючи таку бездіяльність щодо не винесення на розгляд та не прийняття рішення сесією про надання на правах оренди жаданої земельної ділянки протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України №2768-ІІІ від 25.10.2001 (надалі - ЗК України).
Відповідно до статті 12 ЗК України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Згідно зі статтею 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
За змістом частини першої статті 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Частиною 6 ст. 123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат лісогосподарського виробництва (ч. 12 ст. 123 ЗК України).
Згідно з частинами 15, 16 статті 123 ЗК України, підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У відповідності до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 59 цього ж Закону, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Таким чином, розпорядчий індивідуальний правовий акт про надання земельної ділянки у користування оформляється рішенням ради.
Судовим розглядом встановлено, що 31.01.2023 за вх.259/02.7.04-02 до Мачухівської сільської ради надійшла заява ОСОБА_1 про надання на правах оренди земельної ділянки площею 2,0259 га, кадастровий номер 5324085000:00:010:0051, цільове призначення для ведення фермерського господарства, розташованої на території Судіївської сільської ради Полтавського району Полтавської області строком на 10 років (а.с. 11).
Листом Виконавчого комітету Мачухівської сільської ради від 06.03.2023 №02.7.4-02/534 позивача повідомлено про те, що заяву останнього про надання на правах оренди земельної ділянки площею 2,0259 га для ведення фермерського господарства було розглянуто на засіданні комісії з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища від 24.02.2023. Комісія рекомендувала 24 сесії 8 скликання від 28.02.2023 не розглядати дану заяву у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адіністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (стаття 118 частина 7 Земельного кодексу України) (а.с. 12).
З викладеного слідує, що заява ОСОБА_1 про надання на правах оренди земельної ділянки на пленарному засіданні Мачухівської сільської ради по суті не розглядалася та відповідне рішення (про надання або ненадання земельної ділянки) сільською радою за результатами розгляду такої заяви не приймалося.
При цьому суд зауважує, що лист Виконавчого комітету від 06.03.2023 №02.7.4-02/534 за змістом та формою не може вважатися відмовою у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування в розумінні статті 123 ЗК України.
Відсутність належним чином оформленого рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування після спливу встановленого законом місячного строку розгляду клопотання свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
Тож, відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені Земельним кодексом України, без дотримання вимог частини другої статті 2 КАС України, що свідчить про допущення відповідачем як суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності стосовно розгляду поданої позивачем заяви.
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 5 КАС України, способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Приймаючи до уваги вищенаведене, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 від 31.01.2023 за вх.259/02.7.4-02 та неприйняття рішення за результатами її розгляду на підставі статті 123 ЗК України.
При цьому вимога позивача про зобов`язання відповідача саме надати ОСОБА_1 земельну ділянку на правах оренди строком на 10 років згідно з поданою ним заявою від 31.01.2023 задоволеною бути не може з огляду на передчасність такої вимоги, враховуючи фактичне невирішення заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду у встановленому законодавством порядку.
Належним способом захисту порушених прав позивача у даному випадку є зобов`язання відповідача розглянути заяву ОСОБА_1 від 31.01.2023 за вх.259/02.7.4-02 та за результатами її розгляду по суті прийняти рішення відповідно до статті 123 ЗК України, яке оформити відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відтак позов слід задовольнити частково.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи на факт часткового задоволення адміністративного позову ОСОБА_1 , суд вважає за необхідне стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Мачухівської сільської ради 1/2 судових витрат зі сплати судового збору, тобто 536,80 грн.
Керуючись статтями 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 від 31.01.2023 за вх.259/02.7.4-02 та неприйняття рішення за результатами її розгляду на підставі статті 123 Земельного кодексу України.
Зобов`язати Мачухівську сільську раду Полтавського району Полтавської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 31.01.2023 за вх.259/02.7.4-02 та за результатами її розгляду по суті прийняти рішення відповідно до статті 123 Земельного кодексу України, яке оформити відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
В решті вимог - позов залишити без задоволення.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 частину судових витрат, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 536 (п`ятсот тридцять шість) грн 80 коп.
Позивач: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ).
Відповідач: Мачухівська сільська рада Полтавського району Полтавської області (ідентифікаційний код 21046808; вул. Історична (Л. Убийвовк), 1, с. Мачухи, Полтавський район, Полтавська область, 38754).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2023 |
Оприлюднено | 10.07.2023 |
Номер документу | 112037121 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні