Рішення
від 06.07.2023 по справі 560/5619/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5619/23

РІШЕННЯ

іменем України

06 липня 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся в Хмельницький окружний адміністративний суд з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якій просить суд:

1. Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в скасуванні відомостей про реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176, площею 2,2003 га, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в Державному земельному кадастрі.

2. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176, площею 2,2003 га, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом закриття Поземельної книги із скасуванням кадастрового номеру.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що є фізичною особою-підприємцем та здійснює діяльність щодо видобування корисних копалин (піску). Зазначає, що розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації від 26.10.2016 №465/2016-р позивачеві надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в межах гірничого відводу, орієнтовною площею 4,0000 га, за рахунок земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами, що знаходиться за межами будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, що знаходиться за межами населених пунктів на території Великожванчицької сільської ради Дунаєвецького району. Розглянувши звернення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 щодо розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 4,000 га за рахунок земель державної власності, листом від 04.04.2023 №009 землевпорядною організацією ТОВ "КАЙЛАЗ-К" повідомило позивача про неможливість сформувати земельну ділянку підставі розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації від 26.10.2016 №465/2016-р, оскільки в межах ділянки, яка передбачається для відведення, сформована ділянка з кадастровим номером 6821880600:07:04:0176. Позивач зазначає, що безпідставна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176 в Державному земельному кадастрі, без жодних правових підстав, грубо порушує права позивача та інтереси, оскільки вона сформована в межах наданого позивачеві гірничого відводу.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 06.04.2023 позовну заяву фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 , залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви - 5 днів з дня вручення йому ухвали про залишення позовної заяви без руху.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.04.2023 відкрито провадження в адміністративній справі, залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 , розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідачем 28.04.2023 подано відзив на позовну заяву, у якому проти позову фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 заперечує. Зазначає, що позивач звернувся в Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою від 08.03.2023 про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176, площею 2,2003 га, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. За результатом звернення позивача, листом Управління надання адміністративний послуг Головного управління від 23.03.2023 №545/291-23 позивача повідомлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176 зареєстрована в Державному земельному кадастрі 07.12.2015 на підставі заяви гр. ОСОБА_2 . Листом позивача також повідомлено, що Відділ не може встановити, що право на ділянку 6821880600:07:004:0176 було не зареєстроване з вини заявника. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області вважає, що доводи позивача про незаконність дій державного кадастрового реєстратора щодо реєстрації спірної земельної ділянки є необґрунтованими та помилковими. Просить в задоволенні позову відмовити.

Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 10.05.2023 до суду надійшли пояснення, у яких зазначає, що вона є власником земельної частки паю, на території Великожванчицької сільської ради, площею 2,2 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з кадастровим номером 6821880600:06:003:0263. Зазначає, що до земельної ділянки кадастровим номером 6821880600:07:004:0176 не має жодного відношення та ніколи не була її власником. Вказує, що оформляла технічну документацію лише на земельну ділянку з кадастровим номером 6821880600:06:003:0263, яку надав ОСОБА_1 до суду. Вважає, що ділянку з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176 потрібно скасувати в земельному кадастрі. Проти позовної заяви ОСОБА_1 не заперечує та просить прийняти рішення на його користь.

Справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Суд встановив такі обставини справи.

Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, ОСОБА_1 є фізичною особою-підприємцем та здійснює діяльність щодо видобування корисних копалин (піску).

Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації від 26.10.2016 №465/2016-р позивачеві надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в межах гірничого відводу, орієнтовною площею 4,0000 га, за рахунок земель державної власності (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов`язані з користуванням надрами, що знаходиться за межами будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, що знаходиться за межами населених пунктів на території Великожванчицької сільської ради Дунаєвецького району.

За результатами розгляду звернення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 щодо розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 4,000 га за рахунок земель державної власності, листом від 04.04.2023 №009 землевпорядною організацією ТОВ "КАЙЛАЗ-К" повідомлено позивача про неможливість сформувати земельну ділянку підставі розпорядження Хмельницької обласної державної адміністрації від 26.10.2016 №465/2016-р, оскільки в межах ділянки, яка передбачається для відведення, сформована ділянка з кадастровим номером 6821880600:07:04:0176.

Позивач звернувся в Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою від 08.03.2023 про скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176, площею 2,2003 га, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Листом Управління надання адміністративний послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 28.03.2023 №545/291-23 позивача повідомлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176 зареєстрована в Державному земельному кадастрі 07.12.2015 на підставі заяви гр. ОСОБА_2 . Згідно п. 13 Земельного кодексу України якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровано в Державному земельному кадастрі та відповідно до п.10 Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором а земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав. Відділ не може встановити, що право на ділянку 6821880600:07:004:0176 було не зареєстроване з вини заявника, а тому запропоновано звернутися до суду.

Позивач зазначає, що безпідставна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176 в Державному земельному кадастрі, без жодних правових підстав, грубо порушує його позивача та інтереси, оскільки вона сформована в межах наданого позивачеві гірничого відводу, а тому звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 3 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються; документування всіх відомостей Державного земельного кадастру.

Згідно з ч. 2 ст. 5 Закону України "Про Державний земельний кадастр" Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

Програмне забезпечення Державного земельного кадастру має забезпечувати розподільне зберігання відомостей Державного земельного кадастру, документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру, з метою підтвердження їх походження, цілісності та достовірності (ч. 6 ст. 5 Закону України "Про Державний земельний кадастр").

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про Державний земельний кадастр" до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів, координат поворотних точок, геометричних параметрів, назв, адрес будівель, споруд та інженерних мереж, ідентифікаторів об`єктів будівництва та закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; відомості про заходи щодо охорони земель і ґрунтів; нормативна грошова оцінка; частину земельної ділянки, на якій може проводитися гідротехнічна меліорація; відомості про назву, код (номер) меліоративної мережі, яка забезпечує гідротехнічну меліорацію відповідної земельної ділянки; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку; відомості про земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами.

Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер.

Частиною 6 ст. 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера.

Відповідно до ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною 10 статті 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Відповідно до п. 4 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (далі - Порядок № 1051) ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр.

Згідно з п. 6 Порядку № 1051 до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та державних кадастрових реєстраторів його територіальних органів (у тому числі таких, що провадять свою діяльність на районному (міському) рівні, в мм. Києві та Севастополі) належать, зокрема, здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації.

Пунктом 50 Порядку № 1051 поземельна книга в електронній (цифровій) формі відкривається шляхом її формування за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру з використанням даних електронного документа. Поземельна книга в електронній (цифровій) формі засвідчується кваліфікованим електронним підписом Державного кадастрового реєстратора. Не завірені кваліфікованим електронним підписом Державного кадастрового реєстратора записи у Поземельній книзі в електронній (цифровій) формі вважаються недійсними. Дата відкриття Поземельної книги є датою державної реєстрації земельної ділянки. Номером Поземельної книги є кадастровий номер земельної ділянки.

Відповідно до п. 114 Порядку № 1051 державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:

1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;

2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру;

3) ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.

Пунктом 57 Порядку № 1051 визначено, що Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки у випадках, визначених пунктом 114 цього Порядку, та у разі виправлення помилки відповідно до пункту 156-2 цього Порядку.

Згідно з п. 60 Порядку № 1051 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_2 є власником земельної частки паю, на території Великожванчицької сільської ради, площею 2,2 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з кадастровим номером 6821880600:06:003:0263 та виготовляла технічну документацію на земельну ділянку з кадастровим номером 6821880600:06:003:0263 (копія якої міститься в матеріалах справи).

Таким чином, позовні вимоги фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Отже, порушені права позивача підлягають відновленню, шляхом зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176, площею 2,2003 га, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом закриття Поземельної книги із скасуванням кадастрового номеру.

Частиною 2 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У відповідності до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Судом також враховується, що згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Позивач сплатив судовий збір у розмірі 2684,00 гривень, тому ці витрати необхідно присудити на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області в скасуванні відомостей про реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176, площею 2,2003 га, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в Державному земельному кадастрі.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6821880600:07:004:0176, площею 2,2003 га, цільове призначення: 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва шляхом закриття Поземельної книги із скасуванням кадастрового номеру.

Стягнути на користь фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 судовий збір в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39767479) Третя особа:ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2

Головуючий суддя О.О. Михайлов

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112038611
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —560/5619/23

Рішення від 06.07.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні