Постанова
від 06.07.2023 по справі 925/1382/22
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"06" липня 2023 р. Справа№ 925/1382/22

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Алданової С.О.

суддів: Корсака В.А.

Євсікова О.О.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Черкаська виробничо-торгова компанія"

на рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023

у справі № 925/1382/22 (суддя: Спаських Н.М.)

за позовом Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Черкаська виробничо-торгова компанія"

про стягнення 35 785,88 грн,

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради звернулось до Господарського суду Черкаської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Черкаська виробничо-торгова компанія", в якому просить суд стягнути з відповідача плату за скид стічних вод з перевищенням забруднюючих речовин у розмірі 35 785,88 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач в порушення вимог чинного законодавства здійснював скид стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, у зв`язку з чим йому нараховано плату в сумі 35 785,88 грн.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22 позов задоволено. Стягнуто з відповідача на користь позивача 35 785,88 грн за скид понаднормативних забруднень у стічні води та 2 481,00 грн на відшкодування сплаченого судового збору.

Приймаючи рішення у даній справі, місцевий господарський суд, дійшов висновку, що вимоги про стягнення з відповідача 35785,88 грн плати за скид понаднормативних забруднень у стічних водах є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія" звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22 та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач посилається на те, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зазначає, що в рішенні суду першої інстанції неправомірно було застосовано позицію позивача щодо включення в період розрахунку - дня безпосереднього відбору проб (01.06.2022) і в тому числі показники лічильника за червень місяць 2022 року в розмірі - 842 м3. Також, скаржник вказує, що позивач порушив норми чинного законодавства та перевищив встановлену законом гранично допустиму кількість днів та, зокрема періоди, під час проведення розрахунку штрафу.

Також в апеляційній скарзі скаржник просить поновити строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.04.2023 апеляційну скаргу у справі № 925/1382/22 передано на розгляд колегії суддів у складі: Алданова С.О. (головуючий), Корсак В.А., Євсіков О.О.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 01.05.2023 поновлено ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія" строк на апеляційне оскарження рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія" на рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22; справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження, без повідомлення учасників справи; зупинено дію рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22; витребувано з Господарського суду Черкаської області матеріали справи № 925/1382/22; запропоновано учасникам судового процесу подати відзив, заперечення на апеляційну скаргу та інші заяви/клопотання протягом 10 днів з дня отримання даної ухвали.

До Північного апеляційного господарського суду з Господарського суду Черкаської області на виконання вимог ухвали апеляційного суду від 01.05.2023, надійшли матеріали справи № 925/1382/22.

Учасники справи належним чином повідомлені про розгляд Північним апеляційним господарським судом апеляційної скарги ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія" на рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22, що підтверджується наявними в матеріалах справи повідомленнями про вручення поштового відправлення.

12.05.2023 на адресу Північного апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. Вказує, що апелянт не навів обґрунтувань щодо допущених місцевим господарським судом норм процесуального права при ухваленні оскаржуваного рішення та яким чином такі порушення призвели до неправильного вирішення справи. Зазначає, що відповідач не скористався правом надати власний контррозрахунок плати за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненням, концентрація яких перевищує допустимі норми.

Відповідно до статті 269, частини 1 статті 270 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. У суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених при перегляді справ в порядку апеляційного провадження.

За змістом частини 3 статті 270 ГПК України розгляд справ у суді апеляційної інстанції здійснюється у судовому засіданні з повідомленням учасників справи, крім випадків, передбачених частиною 10 цієї статті та частиною 2 статті 271 цього Кодексу.

Частиною 10 статті 270 ГПК України унормовано, що апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

З урахуванням конкретних обставин справи суд апеляційної інстанції за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи.

Відповідно до частини 5 статті 12 ГПК України для цілей цього Кодексу малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Оскільки необхідності призначення справи до розгляду у відкритому засіданні судом не встановлено, ця постанова Північного апеляційного господарського суду прийнята за результатами дослідження наявних в матеріалах справи документів в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази в їх сукупності, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, Північний апеляційний господарський суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 18.02.2022 між КП "Черкасиводоканал" (виконавець) та ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія" (споживач) укладено договір №26 з індивідуальним споживачем у будівлі, приміщення якої є самостійним нерухомим майном, про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, за умовами якого виконавець зобов`язується надавати споживачеві послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, а споживач зобов`язується оплачувати надані послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у порядку, строки та на умовах, передбачених договором.

Договір укладається строком на один рік. Якщо за місяць до закінчення цього строку жодна із сторін не повідомить письмово іншу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на один рік (пункт 52 договору).

Відповідно до розділу Інші умови договору сторони домовилися про те, що розрахунок середньорічного об`єму стічних вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій (далі - поверхневі стічні води), і неорганізовано потрапляють в мережі водовідведення споживача або через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на території споживача, у мережі водовідведення виконавця, як при загально сплавній, так і при роздільній системі водовідведення, здійснюється у відповідності до вимог "Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України", затверджених Наказом Міністерства з питань житлоово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190.

Приймання стічних вод від споживача у каналізаційну мережу м. Черкаси здійснюється на підставі Правил приймання стічних вод у каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480.

Обсяг наданих споживачу послуг з централізованого водовідведення визначаються на рівні обсягів спожитих ним послуг з централізованого водопостачання та постачання гарячої води.

Гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах які скидаються споживачем у міську каналізацію, повинні відповідати Правилам приймання стічних вод у каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням Черкаської міської ради від 24.04 2019 №490.

За перевищення гранично допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах споживача, що скидаються ним у комунальну каналізацію, споживач сплачує Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднюючих речовин відповідно до Правил приймання.

Наказом № 1 від 04.01.2022 відповідачем визначено, зокрема, Гнилокваса С.А., відповідальною особою з правом підписувати акти відбору проб стічних вод та брати участь у відборі проб уповноваженими представниками КП "Черкасиводоканал".

З метою проведення контролю якості стічних вод, що скидаються відповідачем у міську каналізаційну мережу, 01.06.2022 представниками лабораторії КП "Черкасиводоканал" в присутності уповноваженого представника відповідача Гнилокваса С.А. з контрольного колодязя по вул. Смілянська, 159/3 у м. Черкаси здійснено відбір разової контрольної проби стічної води відповідача про, що складено акт відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси №307, підписаний представниками сторін без зауважень.

Від відбору паралельної та арбітражної проб представник відповідача відмовився про, що зроблено відмітку у вищенаведеному акті.

За результатами хімічного аналізу відібраних стічних вод з контрольного колодязя відповідача, проведених лабораторією водоканалу виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме: іони амонію (фактична концентрація 25,07 при допустимій 14,3), фосфати (фактична концентрація 9,89 при допустимій 3,44).

Відповідачу нарахована плата за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах відповідача в розмірі 35 785,88 грн з ПДВ.

ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія" не спростовано висновки лабораторії позивача про рівень концентрації забруднюючих речовин у стічних водах належними і допустимими доказами, оскільки паралельну та арбітражну пробу відповідач не отримував при відборі проб води.

Про результати лабораторних досліджень було направлено телефонограму відповідачу від 03.06.2022 та 07.07.2022 позивачем на адресу відповідача листом №2255/30 направлено протокол та рахунок на оплату.

Кошти за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах відповідача в розмірі 35 785,88 грн відповідачем у добровільному порядку не сплачено, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Суд зазначає, що спір у даній справі стосується правомірності нарахування позивачем та стягнення з відповідача плати за скид стічних вод з понаднормативним вмістом допустимих концентрацій забруднюючих речовин у систему каналізації міста Черкаси, розрахованої позивачем на підставі положень, визначених місцевими правилами приймання стічних вод.

Порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України визначають Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190.

Ці Правила є обов`язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб-підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об`єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод.

Згідно зі статтею 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Відповідно до статті 131 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.

Місцеві правила включають:

основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;

популяційний еквівалент населеного пункту;

основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;

вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод;

визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;

розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод;

визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод;

інші вимоги, передбачені законом.

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, наказом від 01.12.2017 №316 затвердило Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Пунктом 3 розділу І Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, визначено, що арбітражна проба - це частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача за його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виробник, контрольна проба - це проба стічних вод споживача (субспоживача), відібрана виробником з контрольного колодязя з метою визначення складу стічних вод, що відводяться до системи централізованого водовідведення виробника.

Розділом VI затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення встановлено, що споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод.

Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".

З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення допустимих концентрацій (ДК) забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача.

У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті, представник виробника зазначає про це в журналі або акті.

У разі виявлення перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами та місцевими правилами приймання, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.

У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів.

У разі незгоди споживача з результатами даних лабораторії виробника щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виробником та споживачем.

У місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо:

1) відбору проб стічних вод на аналіз;

2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 "Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод", Правил користування.

Рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 №480 затверджено Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси (далі - Правила), якими у таблиці №1 пункту 1.18 передбачив допустимі концентрації забруднюючих речовин якості стічних вод споживачів при скиді у каналізаційну мережу м. Черкаси, у тому числі іонів амонію та фосфатів 10 мг на один дм3 води.

Пунктом 1.3 Правил визначено, що арбітражна проба - це частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача за його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виробник, контрольна проба - це проба стічних вод споживача (субспоживача), відібрана виробником з контрольного колодязя з метою визначення складу стічних вод, що відводяться до системи централізованого водовідведення виробника; паралельна проба - це частина контрольної проби для дослідження споживачем.

За приписами пункту 3.12 Правил у разі виявлення КП "Черкасиводоканал" під час контролю якості стічних вод, що скидають споживачі, перевищення фактичної концентрації одного виду забруднення (Cf) понад установлену цими Правилами допустимою концентрацією (ДК) коефіцієнт кратності (Кк) для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень визначають за формулою: Кк = СfчДК - 1. Коефіцієнт кратності при перевищенні ДК однієї речовини не може перевищувати 5, крім випадків, передбачених пунктами 3.7, 3.8 цього розділу.

Згідно з пунктом 6.5 Правил споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення, повинні забезпечити можливість проведення КП "Черкасиводоканал" у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод.

Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії КП "Черкасиводоканал" (пункт 6.6 Правил).

Відповідно до пункту 6.7 Правил КП "Черкасиводоканал" здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають споживачі. Цю роботу організовує адміністрація КП "Черкасиводоканал", яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами споживача, які затверджує керівник КП "Черкасиводоканал".

Пунктом 6.9 Правил встановлено, що з метою контролю якості стічних вод споживачів КП "Черкасиводоканал" здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Відбір контрольних разових проб стічних вод споживачів виконується уповноваженим представником КП "Черкасиводоканал", який має необхідне технічне забезпечення та несе відповідальність за відбір, доставку, зберігання, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при доставці проб до лабораторії.

Відбір контрольних разових проб здійснюється з контрольного колодязя в присутності представника споживача та фіксується в акті відбору проб, який підписують як представник КП "Черкасиводоканал", так і представник споживача (додаток 1 до Порядку відбору проб).

У разі відмови представника споживача поставити свій підпис представник КП "Черкасиводоканал" зазначає про це в акті.

Згідно з пунктом 6.14 Правил у разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами, КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу повідомлення (телефонограмою, електронною поштою) про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу. У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протокол до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.

Плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного КП "Черкасиводоканал", до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта (пункт 6.15 Правил).

Відповідно до пункту 6.16 Правил плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунка за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протоколу до рахунка про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми. У разі прострочення платежів з споживачів стягується пеня згідно з умовами договору.

Додатком №4 до Правил є Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скиданні у міську каналізаційну мережу м. Черкаси встановлено, що відбір проб проводиться шляхом ручного відбору контрольних проб.

Згідно з пунктом 4.5 додатку №4 до Правил при виконанні контрольного відбору стічних вод споживача, за його ініціативою, може бути відібрана паралельна чи паралельна та арбітражна проби стічної води. Для цього контрольна проба відбирається у достатньому об`ємі, який за призначенням ділиться на три проби: контрольна для виробника, паралельна для споживача та арбітражна. Розділення на частини проби, призначеної для аналізу нафтопродуктів та інших речовин, що не повністю розчиняються у воді, не допускається. Необхідно провести в лабораторії виробника екстракцію, потім отриманий екстракт розділити на проби контрольну, паралельну та арбітражну. Про відбір паралельної та арбітражної проб робиться відповідний запис в акті відбору.

Лабораторні аналізи контрольної та паралельної проб проводяться одночасно (пунктом 4.6 додатку №4 до Правил).

Відповідно до пункту 4.7 додатку №4 до Правил арбітражна проба опечатується або опломбовується виробником та скріплюється підписами представників виробника та споживача і зберігається в холодильній шафі лабораторії виробника. Дослідження арбітражної проби за ініціативи споживача проводиться або одночасно з дослідженням контрольної та паралельної проб, або вона зберігається допустимий час до отримання результату аналізу паралельної проби. Розпломбування та аналіз арбітражної проби виконується в арбітражній лабораторії в присутності представників обох сторін. Результати лабораторних досліджень та протокол розпломбування надаються обом сторонам.

Дослідження паралельної та арбітражної проб виконуються за кошти споживача (пункт 4.8 додатку №4 до Правил).

За приписами пункту 5.1 додатку №4 до Правил з метою контролю складу і властивостей стічних вод споживача, виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення вмісту забруднюючих речовин понад допустимі є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Як зазначалось вище, за результатом хімічного аналізу відібраної стічної води з контрольного колодязя відповідача, проведеного лабораторією КП "Черкасиводоканал" було виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме: іони амонію, фосфати.

Про результати лабораторних досліджень було направлено телефонограму відповідачу від 03.06.2022, а також 07.07.2022 позивач на адресу відповідача листом №2255/30 направив відповідні протокол та рахунок на оплату.

Відповідач належними і допустимими доказами не спростував доводів позивача про фактичне встановлення у стічних водах перевищення іонів амонію та фосфатів понад нормативні обсяги.

Відповідно до Правил приймання стічних вод споживачі зобов`язані повністю сплачувати рахунки за скид стічних вод з перевищенням ГДК забруднюючих речовин у строки встановлені Правилами.

Пунктом 6.16 Правил встановлено, що плата за скид стічних вод до системи централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму скидання вносяться споживачем на рахунок КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунку.

Статтями 44, 77 Водного кодексу України визначені обов`язки водокористувачів, які зобов`язані, зокрема, дотримуватися встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та лімітів скидання забруднюючих речовин. Також передбачено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Згідно зі статтею 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі розміри викидів та скидів у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних та біологічних факторів.

Відповідно до частини 2 статті 509 ЦК України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, у тому числі із договорів.

За приписами статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Зобов`язання, згідно статей 525, 526 ЦК України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Відповідно до частини 1 статті 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами-юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

Згідно з протоколом позивача від 30.06.2022 №15 за наслідками встановленого перевищення концентрації іонів амонію та фосфатів відповідачу нараховано плату за понаднормативний скид забруднюючих речовин у розмірі 35 785,88 грн.

Щодо розрахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми суд зазначає наступне.

За приписами пункту 6.15 Правил плата за понаднормативний скид каналізаційних стоків ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія" стягується за період з 04.03.2022 по 01.06.2022 включно (дев`яносто днів). Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період.

Для визначення обсягу стічних вод для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень приймається середньодобовий об`єм стоків за місяці, що входять у розрахунковий період з 04.03.2022 по 01.06.2022 включно, - березень, квітень, травень, червень.

Об`єм скинутих ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія" стічних вод у березні 2022 року - 305 м3, у квітні - 864 м3, у травні - 662 м3, у червні - 842 м3 (згідно з показами лічильника). Відповідач проти наведених даних не заперечував.

Відповідно до пункту 3.15 Правил обсяг стічних вод для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень за період з 04.03.2022 по 01.06.2022 включно становить:

(305 м3 + 864 м3 + 662 м3 + 842 м3 ) / 122 = 21,91 м3 /добу

тут 122 - це загальна кількість діб у повних місяцях, що входять у розрахунковий період.

Обсяг стічних вод, скинутих відповідачем у каналізаційні стоки за період з 04.03.2022 по 01.06.2022 (90 діб включно) становить 1972 м3

(21,91 м3 /добу * 90 днів = 1971,9)

Враховуючи наявність двох каналізаційних випусків від ТОВ "Черкаська виробничо-торгова компанія", обсяг стічних вод, скинутих по каналізаційному випуску з контрольним колодязем ККконтр.1, складає 986 м3 (1972 м3 : 2 = 986 м3).

Згідно з пунктом 3.14 Правил коефіцієнт кратності для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень становить:

Кк = (25,07 - 14,3)/ 14,3 + (9,89 - 3,44)/ 3,44 = 2,63 (ці вихідні дані взято з таблиці до протоколу №15 про фактичну і допустиму концентрацію забруднюючих речовин.

Відповідно до пункту 3.6 Правил плата за скид становить:

986 х 2,63 х 13,80 = 35 785,88 грн, в т.ч. ПДВ 5 964,31 грн,

де 13,80 - тариф на централізоване водовідведення, грн./м3 з ПДВ.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, позивач обґрунтовано враховує у розрахунках крайню дату 01.06.2022 як день складення акта відбору проб стічних вод, оскільки згідно з пунктом 6.15 Правил плата стягується за період від попереднього відбору контрольної проби до дати зафіксованого порушення, але не більше 90 днів.

В судовій практиці оприлюднено правові висновки, що згідно з правилами української мови про вживання прийменника до для числових позначень, наприклад, до 10.07.2020, то 10.07.2020 є останнім днем виконання зобов`язання, тобто прийменник "до" виражає кінцеву календарну дату та за сферою використання закріплений за офіційним діловим стилем, тоді як прийменник по - за розмовним (вказані прийменники в українській мові є тотожними та відрізняються лише за сферою використання) (вказане знайшло своє застосування у судовій практиці, зокрема у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі №803/350/17 та у справі №815/4720/16, від 13.06.2018 у справі №815/1298/17, від 14.08.2018 у справі №803/1387/17, від 28.08.2018 у справі №814/4170/15, від 08.10.2018 у справі №927/490/18).

Для розрахунку скиду води за 1 день по 90 денному періоду з 04.03.2022 по 01.06.2022 позивачу попередньо слід визначити середньодобове споживання комунальної послуги за всі 4 місяці (122 дні), дні яких повністю повинні входити у розрахунок та перемножити на 90 днів.

Слід зазначити, що відповідач власних контрозрахунків плати за скид забруднених вод на пропозицію суду до справи не надав, тому правильність розрахунків позивача відповідачем не заперечена та не спростована належним чином.

Договір між сторонами не містить окремих умов, які дозволяють відповідачу сплачувати спірні кошти не відразу після їх нарахування, а через певний період часу (з відстроченням платежу).

Відповідно до пункту 6.16. Правил плата за скид стічних вод до системи централізованого водовідведення, у разі порушення вимог щодо якості і режиму скидання, вносяться споживачем на рахунок КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунку.

Враховуючи вищевикладене, на переконання колегії суддів, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 35 785,88 грн є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Твердження скаржника про те, що 05.04.2023 після ознайомлення з матеріалами справи останнім було виявлено, що представник позивача надав до суду клопотання про долучення доказів до якого було додано розрахунок плати без номера та дати, в якому було змінено період та методику нарахування, відхиляються колегію суддів з огляду на те, що згідно з протоколом судового засідання від 20.03.2023, у якому була присутня представник відповідача, головуючим суддею оголошено, які документи подані сторонами та ухвалено приєднати подані документи до матеріалів справи.

Слід зазначити, що відповідач не був позбавлений у встановленому законом порядку ознайомитися з матеріалами справи, зокрема, з поданими позивачем документами та надати відповідні заперечення або пояснення щодо них.

Крім того, згідно з частиною 2 статті 277 ГПК України порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Інші доводи апеляційної скарги, взяті судовою колегією до уваги, однак не спростовують вищенаведених висновків суду.

З урахуванням наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, з яким погоджується судова колегія, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами 1-3 статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Аналогічна норма міститься й у частині 1 статті 74 ГПК України.

Отже, за загальним правилом, обов`язок (тягар) доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини. При цьому доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості. Обов`язок доказування тих або інших обставин справи визначається предметом спору.

За приписами статті 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд апеляційної інстанції, серед іншого, враховує, що відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень і застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини, як джерело права.

Відповідно до пункту 58 рішення ЄСПЛ Справа "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04) від 10.02.2010 у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 09.12.1994, серія A, №303-A, п. 29).

Згідно зі статтею 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, доводи апеляційної скарги про те, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, - не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи в апеляційному порядку.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів Північного апеляційного господарського суду вважає, що місцевим господарським судом належним чином досліджено обставини справи та надано цим обставинам відповідну правову оцінку, рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22 відповідає фактичним обставинам справи, не суперечить чинному законодавству України, а тому передбачених законом підстав для зміни чи скасування оскаржуваного рішення в розумінні приписів статті 277 ГПК України не вбачається. Скаржником не наведено переконливих аргументів у відповідності з нормами чинного законодавства, щодо спростування висновків суду першої інстанції.

Судові витрати зі сплати судового збору, що були понесені стороною в суді апеляційної інстанції, в порядку статті 129 ГПК України, покладаються на апелянта (відповідача у даній справі).

Керуючись ст. ст. 129, 269, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст. ст. 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Черкаська виробничо-торгова компанія" на рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22 залишити без змін.

3. Поновити дію рішення Господарського суду Черкаської області від 21.03.2023 у справі № 925/1382/22.

3. Судовий збір, сплачений стороною у зв`язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Черкаська виробничо-торгова компанія".

4. Справу № 925/1382/22 повернути до Господарського суду Чернігівської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, що визначені в частині 3 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя С.О. Алданова

Судді В.А. Корсак

О.О. Євсіков

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112043601
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —925/1382/22

Судовий наказ від 22.08.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Постанова від 06.07.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Ухвала від 01.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Алданова С.О.

Рішення від 21.03.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 02.03.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 14.02.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 20.01.2023

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

Ухвала від 23.12.2022

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Спаських Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні