ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.07.2023Справа № 910/15063/22
Суддя Господарського суду міста Києва Головіна К. І., розглянувши у спрощеному позовному провадженні господарську справу
за позовною заявою Державної служби України з безпеки на транспорті
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гровнер Груп"
про стягнення 29 495,00 грн.
без повідомлення учасників справи
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду міста Києва з позовом звернулась Державна служба України з безпеки на транспорті (далі - Укртрансбезпека, позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гровнер Груп" (далі - ТОВ "Гровнер Груп", відповідач) про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 29 495,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 28.01.2020 за результатами проведення габаритно-вагового контролю належного відповідачу транспортного засобу «ДАФ», реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом МАЗ 93866, реєстраційний номер НОМЕР_2 , було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, встановлених п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001.
У позові Укртрансбезпека просить стягнути з відповідача плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 29 495,00 грн.
Ухвалою Господарського суду м. Києва від 06.01.2023 за вказаною позовною заявою було відкрите провадження, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін, учасникам справи надана можливість реалізувати свої процесуальні права та обов`язки.
Відповідач, належним чином повідомлений про розгляд справи, у строк, визначений законом, відзиву не надав, його позиція щодо заявлених вимог суду невідома. Згідно з ч. 9 ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Ураховуючи, що відповідач не скористався наданим йому правом у межах визначеного законом процесуального строку на подання відзиву, суд дійшов висновку про можливість вирішення спору за відсутності відзиву відповідача.
Отже, розглянувши заявлені позовні вимоги та дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Так, відповідно до Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт" центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю, вимоги до облаштування та технічного оснащення яких затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту; стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.
Пунктом 4 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006, державний контроль на автомобільному транспорті здійснюється посадовими особами органу державного контролю шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.
Установлено, що 28.01.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області, на підставі направлення № 009019 від 24.01.2020, на 272 км а/д М-06 «Київ-Чоп» було проведено рейдову перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Під час вказаної перевірки був зупинений транспортний засіб «ДАФ», реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з напівпричепом МАЗ 93866, реєстраційний номерний знак НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 . Згідно реєстраційних документів серії НОМЕР_3 зазначений транспортний засіб «ДАФ» належить ТОВ "Гровнер Груп".
Працівниками Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області проведено габаритно-ваговий контроль зазначеного транспортного засобу «ДАФ, за результатами якого було виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме: фактичне навантаження на одиночну вісь складало 12,775 т при допустимих 11 т, а на здвоєну - 24,310 т при допустимих 18 т (для контейнеровоза), що підтверджується наявними у справі копіями талона про зважування № 667 від 28.01.2020, довідки № 034632 від 28.01.2020 про результати габаритно-вагового контролю № 0001494 від 28.01.2020, акту № 192580 від 28.01.2020 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.
У подальшому Управлінням Укртрансбезпеки у Рівненській області було нараховано ТОВ "Гровнер Груп" плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 1087,56 євро, що еквівалентно 29 495,00 грн (відповідно до курсу НБУ станом на 28.01.2020 за 1 євро = 27,121 грн), про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 1494 від 28.01.2020.
18.02.2020 позивач звернувся до відповідача з вимогою сплатити до Державного бюджету України нараховану плату за проїзд великоваговим транспортом автомобільними дорогами загального користування в сумі 29 495,00 грн, проте вказана вимога була залишена відповідачем без виконання.
Разом з тим судом встановлено, що ТОВ "Гровнер Груп" оскаржило дії працівників Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області щодо проведення габаритно-вагового контролю та складання розрахункової плати за проїзд до Окружного адміністративного суду міста Києва.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.03.2020 у справі № 640/2704/20, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.06.2020, провадження в адміністративній справі за позовом ТОВ "Гровнер Груп" до Державної служби України з безпеки на транспорті про скасування розрахунку Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області № 1494 від 28.01.2020 було закрито.
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про автомобільні дороги" рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладено на перевізників.
Отже, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.
Відповідно до ч. 4 ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 (далі - Порядок № 879).
Відповідно до п. 2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Згідно з п. 6 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.
Судом вже встановлено, що за результатами проведеного 28.01.2020 габаритно-вагового контролю був складений акт № 0001494 від 28.01.2020, яким зафіксовано, що водій ОСОБА_1 , водій належного відповідачу автомобіля, здійснював перевезення вантажу із перевищенням вагових обмежень передбачених п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1306 від 10.10.2001, а саме - фактичне навантаження на одиночну вісь складало 12,775 т при допустимих 11 т, а на здвоєну - 24,310 т, при допустимих 18 т (для контейнеровоза).
Згідно п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 30 від 18.01.2001 (далі - Правила № 30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у п. 22.5 Правил дорожнього руху.
Відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху України за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Відповідно до п. 31-1 Порядку № 879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.
У матеріалах справи наявний розрахунок № 1494 від 28.01.2020 до акту № 0001494 від 28.01.2020 про перевищення транспортним засобом відповідача нормативних вагових параметрів, відповідно до якого за перевищення нормативних параметрів перевізнику нараховано до сплати 1 087,56 євро. Розрахунок проведений відповідно до затвердженої формули (з урахуванням норм п. 31-1 Порядку № 879, а саме: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В х К, де (П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів; К - коефіцієнт збільшення плати за проїзд (у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі).
Обрахований таким чином розмір плати за проїзд становить П = 1,14 х 3 х 318 = 1 087,56 євро.
Відповідно до п. 27 Порядку № 879 плата за проїзд справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України на день проведення розрахунку.
Отже, за офіційним курсом гривні встановленим НБУ станом на 28.01.2020 сума 1087,56 євро становить 29 495,00 грн.
При цьому пунктом 31-1 Порядку № 879 передбачений обов`язок перевізника протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки. Проте, ТОВ "Гровнер Груп" у визначений строк термін вказані кошти добровільно не сплатило.
На підставі викладеного, враховуючи, що доказів належної оплати за проїзд 28.01.2020 автомобільними дорогами транспортним засобом, вагові параметри якого перевищують нормативні, за розрахунком № 1494 від 28.01.2020 відповідач не надав, доводів позивача не спростував, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача такої плати в сумі 29 495,00 грн. є правомірними, а відтак, позов Укртрансбезпека підлягає задоволенню.
Відповідно до п. 26 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.
Отже, сума визначеної плати за проїзд 29 495,00 грн. підлягає стягненню з ТОВ "Гровнер Груп" на користь Державного бюджету.
Відповідно до ст. 129 ГПК України у разі задоволення позову судові витрати у вигляді судового збору покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 73 - 79, 129, 236 - 238, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Державної служби України з безпеки на транспорті до Товариства з обмеженою відповідальністю "Гровнер Груп" про стягнення 29 495,00 грн. задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Гровнер Груп" (03189, м. Київ, вул. Ломоносова, 58, кв. 122, ідентифікаційний код 40731194) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (01135, м. Київ, проспект Перемоги, 14, ідентифікаційний код 39816845) плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 29 495 (двадцять дев`ять тисяч чотириста дев`яносто п`ять) грн. 00 коп. та судовий збір у сумі 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. 00 коп.
Повний текст рішення складений 06 липня 2023 року.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 20-денний строк з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головіна К. І.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2023 |
Оприлюднено | 11.07.2023 |
Номер документу | 112057319 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Головіна К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні