Рішення
від 07.07.2023 по справі 160/6652/23
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2023 рокуСправа № 160/6652/23

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «М-Поінт» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

1.03.04.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю «М-Поінт» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про:

-визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю «М-Поінт» № 8294146/44441153 від 20.02.2023 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкової накладної № 1 від 28.02.2022;

-зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «М-Поінт» № 1 від 28.02.2022 датою її фактичного направлення для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

2.Ухвалою суду від 05.04.2023 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, учасникам справи надано строк для подання заяв по суті спору, витребувано докази у позивача.

3.24.04.2023 від ГУ ДПС у Дніпропетровській області та ДПС України надійшли відзиви на позовну заяву.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

4.Відповідно до приписів статей 187, 201 ПК України позивачем було складено податкову накладну № 1 від 28.02.2022 та направлено 15.02.2023 для реєстрації в ЄРПН, однак згідно отриманої квитанції № 1 податкову накладну прийнято, але реєстрація зупинена.

5.При цьому, ДПС у квитанції № 1 не навела перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

6.Проте, підприємством були подані копії первинних та інших документів, пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній у складі повідомлення, до якого були додані письмові пояснення та копії документів загальною кількістю 21 додаток.

7.За результатами розгляду наданих підприємством пояснень та копій документів прийнято оскаржуване рішення, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної.

8.Позивач з таким рішенням не погоджується, зазначає, що надав усі необхідні первинні документі, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення операції та факт виникнення податкових зобов`язань.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ

ГУ ДПС у Дніпропетровській області

9.Відповідач проти позову заперечив повністю, повідомив, що ТОВ «М-Поінт» не включено до переліку ризикових платників податку.

10.Для надання юридичної сили і доказовості первинні документи повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства та не порушувати публічний порядок. Крім того, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

11.Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції дії або події, що спричинили реальні зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства, тобто майновому стані платника податків.

12.Окремою підставою для відсутності у платника податків права на отримання податкових переваг є відсутність необхідних первинних документів, що підтверджують здійснення операцій, суттєві недоліки таких документів, або складання таких документів при фактичному нездійсненні заявлених операцій, тобто відображення у первинних документах недостовірних даних.

13.Комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваного рішення діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, передбачений законом, здійснює перевірку поданих платником податку копій документів.

14.Суд у разі ухвалення рішення про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.

ДПС України

15.Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що за результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів на підставі «ненадання платником податку копій документів (пункт 2), а саме: акт наданих послуг не містить деталізації щодо наданих послуг, відсутні у повному обсязі договори оренди, ліцензії та інше» прийнято рішення від 20.02.2023 № 8294146/44441153 щодо відмови у реєстрації податкової накладної від 28.02.2022 № 1.

16.Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги зобов`язання ДПС зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні в ЄРПН є передчасним.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

17.Товариство з обмеженою відповідальністю «М-Поінт» (код 44441153) зареєстроване 11.11.2021, основним видом діяльності є надання інших допоміжних послуг, н.в.і.у. (82.99).

18.Додатковими видами діяльності є:

-оптова торгівля тютюновими виробами (46.35);

-оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами (46.37);

-неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (46.39);

-оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткуванням, деталями до нього (46.52);

-роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами (47.11);

-роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах (47.26);

-роздрібна торгівля пальним (47.30);

-роздрібна торгівля комп`ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням у спеціалізованих магазинах (47.41);

-роздрібна торгівля телекомунікаційним устаткуванням у спеціалізованих магазинах (47.42);

-роздрібна торгівля з лотків і ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами (47.81);

-інші види роздрібної торгівлі (47.99);

-складське господарство (52.10);

-надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (68.20);

-дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки (73.20).

19.Згідно штатного розпису у позивача працює 45,5 осіб. Для здійснення господарської діяльності позивач:

-орендує офісне приміщення загальною площею 28,3 кв.м у ТОВ «Спецтрейд-21» за договором оренди нежитлового приміщення № 2/10-21А від 11.11.2021;

-має у власності торгівельні кіоски (малі архітектурні форми), які розміщені відповідно укладених договорів з КП «Дніпровські активи» міста» про використання об`єктів благоустрою міста не за функціональним призначенням, які є діючими на даний момент;

-орендує 54 кіоски за договорами оренди з КП «Дніпровські Активи» Дніпровської міської ради», згідно переліку;

-має ліцензію на роздрібну торгівлю тютюновими виробами № 0468031120200 від 19.01.2022, термін дії 21.01.2022 по 21.01.2023.

20.01.02.2022 між ТОВ «М-Поінт» (виконавець) та Підприємством з іноземною інвестицією «Імперіал Тобако Юкрейн» (код 20044494, замовник) укладено договір № С-02769367, відповідно до якого:

-пункт 1.1: послуги заходи, спрямовані виконавцем на забезпечення комерційних інтересів замовника на відповідній території у сфері вивчання ринку, політики цін, організації та управлінні рухом продукції до споживача, а також забезпечення споживача інформацією та належним рівнем обслуговування;

-пункт 2.1: замовник замовляє, а виконавець зобов`язується надати послуги, що споживаються в процесі ведення господарської діяльності замовника, які замовник зобов`язується прийняти та оплатити на умовах цього договору;

-пункт 2.2: умови надання послуг сторони узгоджують в відповідних додатках;

-пункт 3.1: сторони погодили звітний період надання послуг щоквартально, якщо інше не передбачено відповідним додатком на послуги.

21.Згідно договору № С-02769367 сторонами 28.02.2022 складено та підписано акт приймання-передачі наданих послуг.

22.За надані послуги замовником сплачено на користь ТОВ «М-Поінт» 162000 грн з урахуванням ПДВ платіжною інструкцією від 11.01.2023 № 000000131.

23.ТОВ «М-Поінт» складено таблицю даних платника податку на додану вартість за формою згідно додатку 5 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24.01.02.2023 головою комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №8189992/44441153 за результатами розгляду таблиці даних платника податку, зареєстрованої у контролюючому органі 27.01.2023 за № 9010325822 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість у зв`язку з наявністю у контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій: відсутність (недостатня кількість) найманих працівників, заробітна плата виплачується менше законодавчо встановленого рівня, відсутні 20-ОПП на офіс, склад.

25. 15.02.2023 ТОВ «М-Поінт» подано на реєстрацію податкову накладну від 28.02.2022 № 1, складену на Підприємство з іноземною інвестицією «Імперіал Тобако Юкрейн»:

-за номенклатурою товарів/послуг продавця: інші допоміжні комерційні послуги за період лютий 2022 року (послуги згідно з ДКПП 82.99.19-00.00), кількість 1, обсяги постачання без урахування ПДВ 135000 грн, сума ПДВ 27000 грн.

26.Згідно з квитанцією податкова накладна від 28.02.2022 № 1 надійшла 15.02.2023 о 09:28:29 та зареєстрована за № 9307721634, результат обробки: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 28.02.2022 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 82.99.19-00.00, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D» =.0000%, «Р» - 0. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

27.16.02.2023 за вих. № 1 ТОВ «М-Поінт» надані до ГУ ДПС у Дніпропетровській області пояснення з додатками (19 шт.) щодо зупинення реєстрації податкової накладної від 28.02.2022 № 1. Згідно квитанції № 2 документ отримано 16.02.2023 о 15:19, реєстраційний номер 9026787146.

28.У наданих позивачем поясненнях зазначено, зокрема:

-наявність достатніх трудових ресурсів: штатний розпис станом на 11.02.2022 сформовано на 45,5 штатних одиниць директор, 1 ревізор, 2 комірника, 1 бухгалтер, 41,5 одиниць продавців-консультантів. Місячний фонд оплати праці складає 161,675 тис. грн. Кількість працівників повністю задовольняє потреби підприємства у трудових ресурсах. Копії наказу про затвердження штатного розпису № 3 від 11.02.2022 та штатного розпису надаються. Відомість по виплаті зарплати за другу половину лютого 2022 року надається;

-підприємство орендує під офіс нежитлове приміщення у ТОВ «Спецтрейд-21» (44646658) згідно договору № 2/10-21А від 11.11.2021. Площа приміщення, що орендується, становить 28,3 кв.м. Згідно пункту 1.1. приміщення орендується для здійснення статутної діяльності;

-ТОВ «М-Поінт» для провадження господарської діяльності орендує 54 кіоска, за переліком;

-повідомляємо, що засобами електронного зв`язку нашим підприємством надано повідомлення за ф.20-ОПП про всі об`єкти, завдяки яким проводиться господарча діяльність;

-одним з постачальників є ТОВ «Тедіс Україна» (30622532) це український дистриб`ютор тютюнових виробів та супутніх товарів, один з найбільших дистриб`юторів тютюнових виробів в Україні;

-згідно з договором поставки № 37б-ДП/22 від 31.01.2022 було узгоджено асортимент, кількість та ціна товару, та здійснена оплата за товар. Копія платіжного доручення № 203 від 08.02.2022 на суму 185144,40 грн; № 207 від 10.02.2022 на суму 231850,74 грн надається. Придбаний товар в повному обсязі задовольняє виконання умов договору про надання послуг № С-02769367 від 01.02.2022 ТОВ «Імперіал Тобако Юкрейн» наявності продукції у торгових точках підприємства ТОВ «М-Поінт»;

-згідно з видатковими накладними № ДП22-00024833, ДП22-000024824, ДП22-000024832 від 09.02.2022, № ДП22-000025757, ДП22-25740, ДП22-00025740, ДП00-000025759, ДП22-000025755, ДП22-000025739 від 10.02.2022 ТОВ «М-Поінт» придбало у ТОВ «Тедіс Україна» товар сигарети в асортименті на суму 199307,52 грн (копія додається). Товар транспортувався автомобілем, який ми орендуємо у ТОВ «ТК Артвей» до Договору про надання послуг спецтехніки № 7Арт від 01.01.2022 (копія договору оренди автомобіля надається);

-отримання цього товару відбувалося у приміщенні (надалі кіоск), орендованому у КП «Дніпровські активи» Дніпровської міської ради» згідно договору № ТС-0217 та додатковій угоді на передачу приміщення ТОВ «М-Поінт» від 01.12.2021 до цього договору, за адресою: м. Дніпро, Самарський район, вул. 20-річчя Перемоги, б. 43-Д (копія додається). Товар розформували по іншим орендованим уіоскам (реєстр кіосків надається), де здійснювалася роздрібна торгівля кінцевому споживачу). Ліцензії на роздрібну торгівлю продажу тютюнових виробів на цей кіоск № 0468031120200 від 19.01.2022. Термін дії ліцензії з 21.01.2022 по 21.01.2023. Для підтримки наявності та асортименту товару ТОВ «М-Поінт» та ТОВ «Імперіал Тобако Юкрейн» уклали між собою договір про надання послуг № С-02769367 від 01.02.2022 (копія надається). Згідно з цим договором виконавець ТОВ «М-Поінт» надає замовнику ТОВ «Імперіал Тобако Юкрейн» послуги з підтримки наявності та асортименту продукції, які включають до себе послуги з реалізації продукції замовника, зобов`язання виставляти продукцію замовника в місцях продажу виконавця та інші послуги;

-на виконання пункту 2.1 договору про надання послуг № С-02769367 від 01.02.2022 був складений, узгоджений та підписаний акт надання послуг за 1-й квартал 2022 року від 28.02.2022 на суму 135000 грн (у тому числі ПДВ 27000 грн) (копія надається). Звітний період для послуг зазначається у пункті 3.1, тому аналізується календарний квартал;

-в нашому випадку першою подією було надання послуг, і підприємство ТОВ «М-Поінт» за правилом першої події виписали податкову накладну № 1 від 28.02.2022, яка відповідає нормам ПКУ та підлягає обов`язковій реєстрації в ЄРПН (копія додається).

29.До пояснень додано наступні документи:

-виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «М-Поінт»;

-витяг з реєстру платників податку на додану вартість № 2104654500233 від 28.12.2021;

-наказ про призначення директора № 1 від 11.11.2021;

-наказ про затвердження штатного розпису № 03 від 11.02.2022;

-штатний розпис від 11.02.2022;

-договір поставки № 37б-ДП/22 від 31.01.2022 ТОВ «Тедіс Україна»;

-договір оренди офісу № 2/10-21А від 11.11.2021 з ТОВ «Спецтрейд-21»;

-видаткові накладні № ДП22-00024833, ДП22-000024824, ДП22-000024832 від 09.02.2022, № ДП22-000025757, ДП22-25740, ДП22-00025740, ДП00-000025759, ДП22-000025755, ДП22-000025739 від 10.02.2022;

-платіжне доручення № 203 від 08.02.2022, № 207 від 10.02.2022;

-картка рахунку 631 за січень-лютий 2022 року;

-договір оренди кіоску № ТС-0217 з КП «Дніпровські активи» Дніпровської міської ради» з додатковою угодою від 01.12.2022;

-договір про надання послуг № С-02769367 від 01.02.2022 ТОВ «Імперіал Тобако Юкрейн»;

-акт надання послуг від 28.02.2022 на суму 135000 грн;

-платіжне доручення на оплату послуг від 11.01.2023;

-податкова накладна № 1 від 28.02.2022 на суму 135000 грн;

-квитанція № 9307721634 від 15.02.2022 на суму 135000 грн;

-картка по рахунку 361 за 2022 рік;

-відомість про отримання заробітної плати за другу половину лютого 2022 року;

-договір про надання послуг спецтехніки ТОВ «ТК Артвей» № 7 від 04.01.2022.

30.20.02.2023 комісією регіонального рівня прийнято рішення № 8294146/44441153 про відмову у реєстрації податкової накладної від 28.02.2022 № 1 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме:

-первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків/фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація: акт наданих послуг не містить деталізації щодо наданих послуг, відсутні у повному обсязі договори оренди, ліцензії та інше.

31.Товариством подано скаргу на оскаржуване у цій справі рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, яку рішенням від 01.03.2023 № 20815/44441153/2 залишено без задоволення.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

32.На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 ПК України).

33.Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

34.При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

35.Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

36.Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набрала чинності 01.02.2020 затверджено «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок № 1165, у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

37.Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.

38.Пунктом 3 Порядку № 1165 визначені ознаки безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

39.Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

40.Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2) (абзац перший пункту 5 Порядку № 1165).

41.Згідно із абзацом першим пункту 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

42.У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

43.Пунктом 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

44.Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3)пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

45.За приписами пункту 25 Порядку № 1165:

-Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

-Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

46.Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).

47.Відповідно до пункту 44 Порядку № 1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

48.Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165), обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

49.«Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/342216 (далі - Порядок № 520, у редакції чинній на момент спірних правовідносин) визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

50.Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня, пункт 2 Порядку № 520).

51.Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).

52.У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).

53.Згідно із пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

54.Відповідно до пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

55.Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).

56.«Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

57.Згідно із пунктом 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

58.Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

-прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування

-набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

-неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

59.Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку № 1246).

VІ. ОЦІНКА СУДУ

60.Враховуючи обов`язок платника податків відповідно до пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач склав податкову накладну та направив її для реєстрації.

61.Судом встановлено, що в розглянутому спорі контролюючий орган зупинив реєстрацію податкової накладної із посиланням на те, що обсяг постачання товару/послуги 82.99.19-00.00, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

62.При цьому, з договору № С-02769367 від 01.02.2022 вбачається, що позивач самостійно надає послуги у формі заходів, спрямованих виконавцем на забезпечення комерційних інтересів замовника у сфері вивчення ринку, політики цін, організації та управління рухом продукції до споживача, забезпечення споживача інформацією пор продукцію та належним рівнем обслуговуванням

63.Відповідач не підтвердив із яких критеріїв він виходив та як дійшов висновку про величину залишку таких послуг між їх придбанням та постачанням. Розрахунок, відповідно до якого відповідач дійшов висновку про відповідність першому критерію ризиковості здійснення операцій, до матеріалів справи не надано, у квитанції повідомлено показники «D», «P».

64.Процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.

65.У разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.

66.Натомість, відповідач, на виконання контрольних функцій, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати пояснення та копії документів, які необхідні для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, без визначення переліку документів.

67.При цьому, обсяг документів, які надаються платником податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

68.Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, імовірним є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

69.Аналогічний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 01.02.2023 у справі № 140/506/22 (ЄДРСР 108724635).

70.Також, у постановах від 29.06.2022 у справі 380/5383/21 (ЄДРСР 105024835), від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків із зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

71.Суд зазначає, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів.

72.Верховний Суд у постанові від 27.04.2023 у справі № 460/8040/20 (ЄДРСР 110502423) зазначив, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 16.02.2023 у справі № 380/7648/22 (ЄДРСР 109063942), від 14.12.2022 у справі № 560/11825/21 (ЄДРСР 107878016).

73.Крім того, здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства.

74.Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкової перевірки як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).

75.Верховний Суд за результатами аналізу пунктів 9 та 11 Порядку № 520 у постанові від 18.11.2021 у справі № 380/3498/20 (ЄДРСР 101191343) дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

76.Відмовляючи у реєстрації податкової накладної від 28.02.2022 № 1 відповідач зазначив про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків/фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

77.Однак, з метою реєстрації податкової накладної позивачем було виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарських операцій.

78.До матеріалів справи позивачем надані документи на підтвердження господарської діяльності платника податків, у тому числі документи на підтвердження зазначеної у податковій накладній господарської операції.

79.Суд наголошує на тому, що при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

80.Крім того, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

81.Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом. Відповідний висновок наведено у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20 (ЄДРСР 107731907).

82.З урахуванням викладеного, суд доходить висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

щодо зобов`язання вчинити певні дії

83.Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

84.З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

щодо розподілу судових витрат

85.З урахуванням викладеного, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, суд присуджує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2684 грн.

86.Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

87.Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «М-Поінт» (код 44441153; проспект Поля Олександра, буд. 98Д, м. Дніпро, 49000) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ВП 44118658; вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005), Державної податкової служби України (код 43005393; Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

88.Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.02.2023 № 8294146/44441153, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

89.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 28.02.2022 № 1, датою її фактичного надходження для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

90.Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «М-Поінт» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2684 грн.

91.Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.

Суддя І.О. Верба

Дата ухвалення рішення07.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112060182
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/6652/23

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 29.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 03.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 26.07.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 07.07.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні