Рішення
від 06.07.2023 по справі 380/7596/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа №380/7596/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 липня 2023 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Желік О.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Рітейл менеджмент системс» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в:

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Рітейл менеджмент системс» до Головного управління ДПС у Львівській області із вимогами:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області № 15465/13-01-07-10 від 30 грудня 2022 року.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що за результатами документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» з питань дотримання вимог Закону України від 21.06.2018 № 2473-VIII «Про валюту і валютні операції» (із змінами та доповненнями) по договору від 18.05.2021 № SAL-2021-05, укладеному з фірмою-нерезидентом «Cafescal» S.A. DE C.V. (Республіка Ель-Сальвадор), по контракту від 02.08.2021 №02/08/21-imp, укладеному з фірмою-нерезидентом «!Fest Coffee Mission» Sp.z.o.o. (Польща) та по контракту від 04.08.2021 № 04/08/21-imp. укладеному з фірмою-нерезидентом «!Fest Coffee Mission» Sp.z.o.o. (Польща), встановлено порушення ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» частини 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції», в результаті чого допущено порушення законодавчо встановленого строку розрахунків по імпортних операціях за зовнішньоекономічними контрактами, а саме: по договору від 18.05.2021 №SAL-2021-05 (дата здійснення авансового платежу - 15.06.2021), укладеному з нерезидентом «Cafescal» S.A. DE C.V. (Республіка ЕльСальвадор), по контракту від 02.08.2021 № 02/08/21-imp (дата здійснення авансового платежу - 03.08.2021) та по імпортному контракту від 04.08.2021 № 04/08/21-imp (дата здійснення авансового платежу - 05.08.2021 року), укладених з нерезидентом «!Fest Coffee Mission» Sp.z.o.o. (Польща).

На підставі акту від 30.11.2022 №16253/13-01-07-10-09/38208773, прийнятим за результатом проведення перевірки, Головним управлінням ДПС у Львівській області винесено податкове повідомленнярішення від 30.12.2022 №15465/13-01-07-10 за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та накладено на позивача пеню в загальній сумі 608661,06 грн.

Позивач вважає оскаржуване рішення податкового органу протиправним, оскільки у відповідності до редакції п. 69.9. Підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (яка діє з 27.05.2022), для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Відтак, позивач наголошує, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів зупиненні у силу прямої дії вимог Податкового кодексу України.

Окрім цього, позивач як на підставу для визнання протиправним винесеного податковим органом рішення посилається й на форс-мажорні обставини, що виникли у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану. Зазначені форс-мажорні обставини, як вважає позивач, підтверджуються сертифікатами про форс-мажорні обставини, яких на момент проведення перевірки у позивача не було. Разом з тим, позивач звертає увагу на те, що право надавати заперечення щодо висновків контролюючого органу та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів

Таким чином, позивач просить визнати протиправним і скасувати відповідне податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області.

Ухвалою судді від 17.04.2023 в справі відкрито провадження в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами.

Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 04.05.2023. Представник відповідача щодо задоволення позову заперечив та вказав, що згідно з частиною 1 статті 3 Закону України «Про валюту і валютні операції» відносини, що виникають у сфері здійснення валютних операцій, валютного регулювання і валютного нагляду, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України, а також нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону. Відповідно до частини 2 статті 3 Закону України «Про валюту і валютні операції», питання здійснення валютних операцій, основи валютного регулювання та нагляду регулюються виключно цим Законом. Зміна положень цього Закону здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону. Зміна положень цього Закону може здійснюватися виключно окремими законами про внесення змін до цього Закону. Відповідно до частини 3 статті 3 Закону України «Про валюту і валютні операції», у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовуються положення цього Закону. Отже, як зазначає відповідач, дія підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу не поширюється на строки розрахунків, встановлені Законом України «Про валюту і валютні операції».

У частині доводів позивача щодо наявності форс-мажорних обставин представник відповідача зазначив, що ТОВ «Рітейл менеджмент системс» до проведення перевірки та у ході адміністративного оскарження не надано відповідної довідки про підтвердження форс-мажорних обставин та висновку на продовження термінів розрахунків, а контролюючий орган складає Акт та виносить податкове повідомлення-рішення за документами та матеріалами, які йому надані під час перевірки.

Розглянувши позов, подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Між нерезидентом «!Fest Coffee Mission» (Польща) та ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» укладено імпортний контракт від 02.08.2021 № 02/08/21-imp про поставку товару.

На виконання умов контракту від 02.08.2021 № 02/08/21-imp ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» здійснило попередню оплату за товар на рахунок нерезидента «!Fest Coffee Mission» на загальну суму 200 000,00 доларів США.

У свою чергу нерезидент «!Fest Coffee Mission» здійснив поставку товару на загальну суму 200 000,00 доларів США.

Головне управління ДПС у Львівській області за результатами перевірки наданих документів встановлено порушення граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, за зовнішньоекономічною операцією з імпорту товарів за контрактом від 02.08.2021 №02/08/21-imp:nтовар на суму 106 686,84 доларів США (платіжне доручення від 03.08.2021 на суму 200 000,00 доларів США, граничний термін надходження товару - 02.08.2022) надійшов 09.08.2022 (МД від 09.08.2022 № UA209170/2022/060220 на суму 106 686,84 доларів США) з порушенням граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, на 7 днів (з 03.08.2022 до 09.08.2022).

На підставі зазначеного порушення ГУ ДПС у Львівській області нараховано пеню в розмірі 81 929,16 гривень.

Між нерезидентом «!Fest Coffee Mission» (Польща) та ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» укладено імпортний контракт від 02.08.2021 № 02/08/21-imp про поставку товару.

На виконання умов контракту від 04.08.2021 № 04/08/21-imp ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» здійснило попередню оплату за товар на рахунок нерезидента «!Fest Coffee Mission» на загальну суму 350 000,00 доларів США.

Товар на суму 350 000,00 доларів США не поставлено на територію України.

Водночас, нерезидент «!Fest Coffee Mission» повернув грошові кошти на поточний рахунок ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» на загальну суму 350 000,00 доларів США.

Головне управління ДПС у Львівській області за результатами перевірки наданих документів встановлено порушення граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, за зовнішньоекономічною операцією з імпорту товарів за контрактом від 04.08.2021 № 04/08/21-imp: попередню оплату за товар на суму 350 000,00 доларів США (платіжне доручення від 05.08.2021, граничний термін повернення грошових коштів - 04.08.2022) повернуто: - 05.08.2022 у сумі 280 000,00 доларів США з порушенням граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, на 1 день (05.08.2022); - 08.08.2022у сумі 70 000,00 доларів США з порушенням граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, на 4 дні (з 05.08.2022 до 08.08.2022).

На підставі зазначених порушень ГУ ДПС у Львівській області нараховано пеню в розмірі 61 435,25 гривень.

Між нерезидентом «Cafescal» (Республіка Ель-Сальвадор) та ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» укладено імпортний контракт від 18.05.2021 № SAL-2021-05 про поставку товару.

Відповідно до умов додаткової угоди від 01.06.2021 б/н до контракту від 18.05.2021 № SAL-2021-05: ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» має право здійснити перепродаж товару нерезиденту «!Fest Coffee Mission» за згодою нерезидента «Cafescal» на суму 54 425,13 доларів США, про що укладається окремий договір купівлі-продажу з нерезидентом «!Fest Coffee Mission».

На підставі зазначеної додаткової угоди між ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» та нерезидентом «!Fest Coffee Mission» укладено експортний контракт від 07.03.2022 № 07/03/22-ішр про поставку товару.

Відповідно до умов додаткової угоди від 25.04.2022 б/н до контракту від 18.05.2021 № SAL-2021-05: у випадку не поставки товару або недопоставки товару в повному обсязі, порушення строків поставки кави, нерезидент «!Fest Coffee Mission» має право повернути ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» кошти у розмірі 44 654,59 доларів США із своїх рахунків.

На виконання умов контракту від 18.05.2021 № SAL-2021-05 ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» здійснило попередню оплату за товар на рахунок нерезидента «Cafescal» на загальну суму 107 079,72 доларів США. Товар на суму 107 079,72 доларів США не поставлено на територію України.

Відповідно до умов контракту від 07.03.2022 № 07/03/22-ішр ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» здійснило експорт товару без вивезення з митної території України (МД від 27.05.2022 ТІ № MRN 22PL322080NU52ZJ69, документ від 27.05.2022 № PZ 2022/00116) на суму 54 425,13 доларів США.

Також, на поточний рахунок ТОВ «Рітейл Менеджмент Системс» повернуто грошові кошти (попередня оплата за товар) на загальну суму 52 654,59 долари США, у т. ч.: на суму 8 000,00 доларів США від нерезидента «Cafescal»; на суму 44 654,59 долари США від нерезидента «!Fest Coffee Mission».

Головне управління ДПС у Львівській області за результатами перевірки наданих документів встановлено порушення граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, за зовнішньоекономічною операцією з імпорту товарів за контрактом від 18.05.2021 № SAL-2021-05 на суму 107 079,72 доларів США: - попередню оплату за товар на суму 8 000,00 доларів США (платіжне доручення від 15.06.2021 № 7 на суму 107 079,72 доларів США, граничний термін надходження товару 14.06.2022) повернуто нерезидентом «Cafescal» 17.06.2022 з порушенням граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, на 3 дні (з 15.06.2022 до 17.06.2022); - грошові кошти за поставлений товар (без вивезення з митної території України) в сумі 54 425,13 доларів США (платіжне доручення від 15.06.2021 № 7 на суму 107 079,72 доларів США, граничний термін надходження товару 14.06.2022) надійшли від нерезидента «!Fest Coffee Mission» 24.06.2022 з порушенням граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, на 10 днів (з 15.06.2022 до 24.06.2022); - попередню оплату за товар на суму 44 654,59 долари США (платіжне доручення від 15.06.2021 № 7 на суму 107 079,72 доларів США, граничний термін надходження товару - 14.06.2022) повернуто нерезидентом «!Fest Coffee Mission» 28.09.2022 з порушенням граничних строків розрахунків, встановлених НБУ, на 106 днів (з 15.06.2022 до 28.09.2022).

На підставі зазначених порушень ГУ ДПС у Львівській області нараховано пеню в розмірі 465 296,65 гривень.

За результатами проведеної перевірки прийнято Акт перевірки від 30.11.2022 №16253/13-01-07-10-09/38208773, яким встановлено порушення п. 3 статті 13 Закону України від 21.06.2018 №2473-VIII «Про валюту і валютні операції» по імпортних операціях за зовнішньоекономічними контрактами:

- від 18.05.2021 № SAL-2021-05 (дата здійснення авансового платежу - 15.06.2021 року), укладеного з нерезидентом «СAFESCAL» S.A. DE C.V. (Республіка ЕльСальвадор);

- від 02.08.2021 № 02/08/21-imp (дата здійснення авансового платежу - 03.08.2021 року), укладеного з нерезидентом «!FEST COFFEE MISSION» Sp.z.o.o. (Польща);

- від 04.08.2021 № 04/08/21-imp (дата здійснення авансового платежу - 05.08.2021 року), укладеного з нерезидентом «!FEST COFFEE MISSION» Sp.z.o.o. (Польща);

Так, на підставі Акта перевірки від 30.11.2022 №16253/13-01-07-10-09/38208773, ГУ ДПС у Львівській області винесено податкове повідомлення рішення від 30.12.2022 року №15465/13-01-07-10 за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності та накладено пеню у сумі 608661,06 грн.

Вважаючи зазначене податкове повідомлення рішення протиправним, позивач звернувся до суду з метою його скасування.

Аналізуючи спірні правовідносини, доводи й аргументи сторін, суд відзначає наступне.

Правові засади здійснення валютних операцій, валютного регулювання та валютного нагляду, права та обов`язки суб`єктів валютних операцій і уповноважених установ та встановлює відповідальність за порушення ними валютного законодавства визначає Закон України «Про валюту і валютні операції» №2473-VIII від 21.06.2018 (далі Закон №2473-VIII).

Відповідно до вимог ч. 4, 6 ст.11 Закону №2473-VIII, органами валютного нагляду відповідно до цього Закону є Національний банк України та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Органи валютного нагляду в межах своєї компетенції здійснюють нагляд за дотриманням резидентами та нерезидентами валютного законодавства. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, здійснює валютний нагляд за дотриманням резидентами (крім уповноважених установ) та нерезидентами вимог валютного законодавства.

Відповідно до вимог частини 1 ст. 13 Закону №2473-VIII, Національний банк України має право встановлювати граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Національний банк України має право встановлювати винятки та (або) особливості запровадження цього заходу захисту для окремих товарів та (або) галузей економіки за поданням Кабінету Міністрів України.

Національний банк України має право встановлювати мінімальні граничні суми операцій з експорту та імпорту товарів, на які поширюються встановлені відповідно до цього Закону граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Пунктом 21 розділу II Положення, затвердженого постановою НБУ від 02.01.2019 №5, (у редакції чинні на момент платежу) установлено, що граничні строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів становлять 365 календарних днів.

Згідно з ч. 3 ст. 13 Закону №2473-VIII, у разі встановлення Національним банком України граничного строку розрахунків за операціями резидентів з імпорту товарів їх поставка має здійснюватися у строки, зазначені в договорах, але не пізніше встановленого Національним банком України граничного строку розрахунків з дня здійснення авансового платежу (попередньої оплати).

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Закону №2473 за окремими операціями з експорту та імпорту товарів граничні строки розрахунків, встановлені Національним банком України, можуть бути подовжені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, шляхом видачі висновку.

Відповідно до вимог ч. 8 статті 13 Закону №2473-VIII, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.

Щодо зупинення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Згідно пп. 41.1.1. п. 41.1. статті 41 ПК України контролюючими органами, зокрема, є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи;

Відповідно до п. 19-1.1.4. та п. 19-1.1.34. ст. 19-1. Податкового кодексу України (далі ПК України), контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:

здійснюють контроль за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), проведення розрахункових операцій, а також за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, наявністю торгових патентів;

забезпечують визначення в установлених цим Кодексом, іншими законами України випадках сум податкових та грошових зобов`язань платників податків, застосування і своєчасне стягнення сум передбачених законом штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

У зв`язку з введенням в дію Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX, Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 року № 2118-IX, відповідно до якого Підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнили пунктом 69.9 такого змісту: «Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи».

У подальшому, Законом України від 12.05.2022 року №2260-IX внесено зміни до п. 69.9. Підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, згідно якого визначено: «Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, окрім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;

строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.».

Системне тлумачення вищенаведених норм дає суду підстави дійти висновку про те, що на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи (у даному випадку Головне управління ДПС у Львівській області) покладено обов`язок щодо контролю за встановленими законом строками проведення розрахунків в іноземній валюті.

Як вбачається з вищевказаного п. 69.9. Підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

З урахуванням наведеного суд висновує, що дія норми п. 69.9. Підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які випливають з Закону №2473-VIII, адже контроль за дотриманням строків розрахунків в іноземній валюті покладено саме на контролюючі органи.

Відповідач у відзиві посилається на частину 3 статті 3 Закону №2473-VIII, яка передбачає, що у разі якщо положення інших законів суперечать положенням цього Закону, застосовуються положення цього Закону.

Водночас суд звертає увагу на те, що у положеннях ПК України серед основних засад податкового законодавства передбачено принцип презумпції правомірності рішень платника податків суть якого зводиться до того, що у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Отже, мова йде не лише про загальнообов`язкове усунення юридичних колізій, яке є одночасно і правом (повноваженням), і процесуальним обов`язком суду при звичайному (безвідносно до виду правовідносин) правозастосуванні. Мова про порядок вирішення ситуацій, у яких стикаються (конфліктують) інтереси платника податків і контролюючого органу, а норми податкового права, що регулюють такі правовідносини, прямо чи внаслідок їх тлумачення, а також у своїй сукупності, не є однозначними та допускають множинне трактування їхніх прав та обов`язків, внаслідок якого можливе вирішення справи як на користь платника, так і проти нього.

Презумпція сформульована як принцип у статті 4 ПК України (пункт 4.1.4). Саме таким чином встановлено найвищий ступінь її імперативності. Крім того, презумпція також закріплена як спеціальна норма у пункті 56.21 статті 56 ПК України саме для цього виду правовідносин, що означає безумовне її врахування при вирішенні спорів, що регулюються означеною статтею.

Відповідні правові висновки висвітлені у постанові Верховного Суду від 10.02.2021 у справі №380/671/20.

Таким чином, керуючись принципом презумпції правомірності рішень платника податків, суд знову ж таки приходить до висновку щодо поширення дії норми п. 69.9. Підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України на правовідносини з приводу строків розрахунків в іноземній валюті, а отже й, заразом, щодо зупинення строків їх перебігу.

Щодо форс-мажорних обставин як підстав для пропуску строку розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів.

Відповідно до п. 69.2. Підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності

Згідно із підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України, обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Згідно з ч. 6 статті 13 Закону №2473-VIII, у разі якщо виконання договору, передбаченого частинами другою або третьою цієї статті, зупиняється у зв`язку з виникненням форс-мажорних обставин, перебіг строку розрахунків, установленого згідно з частиною першою цієї статті, та нарахування пені відповідно до частини п`ятої цієї статті зупиняється на весь період дії форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем закінчення дії таких обставин.

Підтвердженням виникнення та закінчення дії форс-мажорних обставин є відповідна довідка уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або третьої країни відповідно до умов цього договору (контракту).

Частиною 8 ст. 13 Закону №2473-VIII встановлено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, за результатами перевірки стягує у встановленому законом порядку з резидентів пеню, передбачену частиною п`ятою цієї статті.

Єдиний порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) в системі ТПП України встановлено Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затвердженим Рішення президії ТПП України 15.07.2014 № 40(3) (далі Регламент).

Згідно пп.3.1.1. п.3.1. Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (Force Majeure) - це надзвичайні та невідворотні обставини, які об`єктивно впливають на виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків за законодавчими і іншими нормативними актами, дію яких неможливо було передбачити та дія яких унеможливлює їх виконання протягом певного періоду часу.

Дія таких обставин може бути викликана:

- винятковими погодними умовами і стихійним лихом (Acts of God) (епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо);

- непередбаченими обставинами, що відбуваються незалежно від волі і бажання заявника (загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись, ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго), дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дія суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, обмеження комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту тощо);

- умовами, регламентованими відповідними рішеннями та актами державних органів влади, закриттям морських проток, ембарго, забороною (обмеження) експорту/імпорту тощо.

Вищезазначений перелік обставин не є вичерпним.

Пунктом 3.3. Регламенту встановлено, що сертифікат (в певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - сертифікат) - документ встановленої ТПП України форми, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.

У відповідності до п.6.1. та п.6.2. Регламенту підставою для засвідчення форс-мажорних обставин є наявність однієї або більше форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), перелічених у ст. 3.1 Регламенту, визначених як непереборний вплив на виконання відповідного зобов`язання таким чином, що унеможливлює його виконання у термін, що настав (наявність причинно-наслідкового зв`язку між обставиною та неможливістю виконання зобов`язання в термін, передбачений відповідно законодавством, відомчими нормативними актами, договором, контрактом, угодою, типовим договором тощо).

Форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов`язаннях/обов`язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

За результатами розгляду документів ТПП України / регіональна ТПП видає сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (п.6.11. Регламенту).

Аналізуючи вищенаведені норми права суд відзначає, що підставою для зупинення строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів є наявність форс-мажорних обставин. Такі форс-мажорні обставини засвідчуються відповідним сертифікатом, виданим ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою.

Як встановив суд, позивачем до матеріалів справ долучено наступні сертифікати:

- сертифікат №4600-23-1901 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (згідно Договору SAL-2021-05 від 18.05.2021);

- сертифікат №4600-23-1902 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (згідно Контракту №04/08/21-imp від 04.08.2021);

- сертифікат №4600-23-1903 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (згідно Контракту №02/08/21-imp від 02.08.2021).

Таким чином, строки розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів за Договором SAL-2021-05 від 18.05.2021, Контрактом №04/08/21-imp від 04.08.2021 та Контрактом №02/08/21-imp від 02.08.2021 зупинялись у зв`язку із настанням форс-мажорних обставин, що підтверджує доводи позивача в цій частині.

Відповідач у відзиві вказує на те, що вищевказані сертифікати не надавалися позивачем під час здійснення контролюючим органом перевірки.

Разом з тим, суд зазначає, що положення Кодексу адміністративного судочинства України зобов`язують суд вжити заходів, необхідних для з`ясування всіх обставин у справі, запропонувати сторонам подати докази на підтвердження своєї правової позиції, у разі необхідності витребувати докази з власної ініціативи, всебічно, повно та об`єктивно оцінити наявні у справі докази тощо.

Суд не може обмежити право платника довести в судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, поданням виключно тих доказів, що надавались ним під час проведення податкової перевірки.

Право надавати заперечення щодо висновків контролюючого органу та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів.

До відповідних правових висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 22.11.2022 у справі №600/2482/21-а.

Схожі висновки висвітлені й у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 у справі № 200/6156/20-а, згідно яких За приписами пункту 44.6 статті 44 ПК України у разі, якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.

При цьому суд не може обмежити право платника довести у судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, поданням виключно тих доказів, що надавались ним під час проведення податкової перевірки. Право надавати заперечення щодо висновків органу державної фіскальної служби та долучати до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів.

З урахуванням зазначеного суд критично оцінює твердження щодо не надання сертифікатів про форс-мажорні обставини під час здійснення перевірки.

Натомість суд зазначає, що у вказаних правовідносинах норми податкового законодавства не обмежують період подання платником податків необхідних документів лише часом проведення податкової перевірки, оскільки платник податків може довести у судовому процесі обставини, на яких ґрунтуються його вимоги. Право надавати заперечення щодо висновків податкового органу та долучити до матеріалів справи докази на підтвердження таких заперечень надається платнику як на усіх стадіях податкового контролю, так і на стадіях судового процесу, на яких допускається подання учасником процесу нових доказів. В іншому випадку, обмеження судом предмету дослідження призвело би до неповноти дослідження та порушення справедливого балансу.

Відтак, враховуючи все вищевикладене в сукупності суд приходить до висновку, що позивачем не пропущено строку здійснення розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, а отже винесене Головним управління ДПС у Львівській області податкове повідомлення-рішення №15465/13-01-07-10 від 30 грудня 2022 року слід визнати протиправним та скасувати.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до положень ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 Кодексу адміністративного судочинства України.

Зібрані і досліджені матеріали цієї справи підтверджують та обґрунтовують позовні вимоги, з якими до суду звернувся позивач. При цьому, відповідачем не доведено правомірність своїх дій та рішень у відповідності до вимог, встановлених ч. 2 ст. 19 Основного Закону та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Відтак, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також їх письмові доводи, суд приходить до обґрунтованого висновку про те, що позов є підставним й підлягає задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється у відповідності до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 14, 73-78, 90, 132, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області №15465/13-01-07-10 від 30 грудня 2022 року.

Стягнути з Головного управління ДПС у Львівській області (код ЄДРПОУ 43698090) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Рітейл менеджмент системс» (ЄДРПОУ 38208773) сплачений при подачі позову судовий збір в сумі 9130 (дев`ять тисяч сто тридцять) грн. 50 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Желік О.М.

Дата ухвалення рішення06.07.2023
Оприлюднено10.07.2023
Номер документу112061515
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —380/7596/23

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 22.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 24.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 06.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Желік Олександра Мирославівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні