ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 липня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/448/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,
за участю:
секретаря судового засідання Рябухи Ю.В.,
представника Полтавської обласної прокуратури Лисенко Н.М.,
представника відповідача-4 Нескородя В.М.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом першого заступника керівника Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та Товариства з обмеженою відповідальністю "Орієнталь" про зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Перший заступник керівника Полтавської обласної прокуратури /надалі позивач/ в інтересах держави в особі Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ОСОБА_1 /надалі відповідач-1, ОСОБА_1 /, ОСОБА_2 /надалі відповідач-2, ОСОБА_2 /, ОСОБА_3 /надалі відповідач-3, ОСОБА_3 / та Товариства з обмеженою відповідальністю "Орієнталь" /надалі відповідач-4, ТОВ "Орієнталь"/ про:
- зобов`язання ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та Товариства з обмеженою відповідальністю "Орієнталь" протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду законної сили укласти з Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради охоронний договір на щойно виявлений об`єкт історії та архітектури місцевого значення - Житловий будинок із вбудованими магазинами (Міський особняк) по вул. Небесної Сотні, 15/32 у м. Полтаві, на умовах і в порядку, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 року №1768 /а.с. 1-18/.
Позов обґрунтований тим, що відповідачами з моменту внесення об`єкту історії та архітектури місцевого значення - Житловий будинок із вбудованими магазинами (Міський особняк) по вул. Небесної Сотні, 15/32 у м. Полтаві до Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Полтавської області, затвердженого розпорядженням Голови Полтавської обласної державної адміністрації № 529 від 16 липня 2021 року, не укладено з органом охорони культурної спадщини охоронного договору, чим порушено інтереси держави у сфері охорони культурної спадщини та може призвести до руйнування та зміни зовнішнього вигляду пам`ятки, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби та втрати її матеріальної автентичності.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19 січня 2023 року зобов`язано Виконавчий комітет Полтавської міської ради надати до суду інформацію про зареєстроване місце проживання (перебування): ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , останнє відоме місце проживання: АДРЕСА_1 ); ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2 , останнє відоме місце проживання: АДРЕСА_2 ); ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_3 , останнє відоме місце проживання: АДРЕСА_3 ).
02 лютого 2023 року від Управління реєстрації, зняття з реєстрації місця проживання фізичних осіб Департаменту з питань реєстрації Полтавської міської ради до суду надійшла інформація про те, що за відомостями Реєстру територіальної громади Полтавської міської територіальної громади місце проживання: гр. ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстровано за адресою: АДРЕСА_4 /а.с. 82/; гр. ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , зареєстровано за адресою: АДРЕСА_5 /а.с. 83/; гр. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстровано за адресою: АДРЕСА_6 /а.с. 81/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, а також розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.
Відзиви на позовну заяву від відповідачів не надходили.
Відповідач-4 позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 94-97/ зазначив, що ТОВ "Орієнталь" не отримувало жодних повідомлень відповідно до пункту 2 Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 року №1768, а тому цей позов подано до суду передчасно. Крім того, позивачем не залучено до справи усіх володільців нерухомого майна у вказаному будинку за адресою: АДРЕСА_7 .
У відповіді на відзив відповідача-4 /а.с.122-125/ позивач зазначив, що обов`язок укладення охоронного договору покладається саме на власника пам`ятки, а не на орган охорони культурної спадщини і саме від власника повинна виходити ініціатива укладення охоронного договору. Відповідач-4 як власник пам`ятки архітектури протягом 1 місяця з моменту набуття права власності на пам`ятку культурної спадщини місцевого значення зобов`язаний укласти з Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради охоронний договір. При цьому законодавством не передбачено, що Департамент культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради зобов`язаний повідомляти всіх власників щодо виявленого об`єкту культурної спадщини. Згідно із інформаційною довідкою Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна будівля «Житловий будинок із вбудованими магазинами (Міський особняк)» по АДРЕСА_7 перебуває у приватній власності ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та Товариства з обмеженою відповідальністю "Орієнталь". Водночас відповідачем-4 не наведено інших осіб, які є співвласниками такої пам`ятки архітектури місцевого значення.
Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року витребувано докази та розгляд справи №440/448/23 постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, а також продовжено строк підготовчого провадження у справі, а ухвалою від 16 травня 2023 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду.
У судовому засіданні представник Полтавської обласної прокуратури підтримала позовні вимоги, посилаючись на обставини та норми, що викладені у позовній заяві, а представник відповідача-4 проти задоволення позову заперечував з підстав, зазначених у його відзиві на позовну заяву.
Позивач та відповідач-1, відповідач-2, відповідач-3 повідомлялися про дату, час та місце розгляду справи у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, та в судове засідання не з`явилися.
Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази, оцінивши доводи учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Рішенням одинадцятої сесії Полтавської міської ради народних депутатів двадцять першого скликання від 17 січня 1992 року "Про надання статусу пам`ятників історії та архітектури місцевого значення" /а.с.33-зворот 35/ надано статус пам`ятників історії та архітектури місцевого значення спорудам згідно додатку №1, до якого під №21 включено будівлю «Дохідний дім» (сучасне використання: Житловий будинок з вбудованим магазином) за адресою: АДРЕСА_8 .
Розпорядженням Голови Полтавської обласної державної адміністрації від 16 липня 2021 року № 529 "Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 15.10.2020 № 590" /а.с.19-24/ затверджено Перелік щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Полтавської області, до якого внесено «Житловий будинок із вбудованим магазином (Дохідний дім)» за адресою: м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 15.
Наказом Департаменту культури і туризму Полтавської обласної державної адміністрації "Про укладення охоронних договорів" № 9 від 19 січня 2021 року /а.с. 25/ делеговано структурним підрозділам сфери охорони культурної спадщини міських рад, виконавчих комітетів територіальних громад, повноваження укладати охоронні договори на пам`ятки та щойно виявлені об`єкти культурної спадщини, що розташовані на їх території, в установленому порядку відповідно до чинного законодавства: з власниками (користувачами) або уповноваженими ними органами (особами) незалежно від форм власності на ці об`єкти; з органом охорони культурної спадщини облдержадміністрації (департаментом культури і туризму облдержадміністрації) у разі, якщо об`єкти безпосередньо перебувають у власності територіальної громади, міста без визначення балансоутримувача пам`яток чи щойно виявлених об`єктів.
Наказом Департаменту культури і туризму Полтавської обласної державної адміністрації від 22 листопада 2021 року №186 "Про укладення охоронних договорів" /а.с. 26-27/ наказано вважати таким, що втратив чинність, зокрема, наказ Департаменту культури і туризму облдержадміністрації № 9 від 19 січня 2021 року "Про укладення охоронних договорів", та делегувати відповідним структурним підрозділам виконавчих комітетів та рад відповідних сільських, селищних, міських об`єднаних територіальних громад повноваження укладати охоронні договори на пам`ятки та щойно виявлені об`єкти культурної спадщини чи їх частини з власниками або уповноваженими ними органами (особами), незалежно від форм власності на ці об`єкти, в установленому порядку відповідно до чинного законодавства.
Листом Полтавської обласної державної адміністрації №15859/1/01-52 від 03 грудня 2021 року /а.с. 37-зворот 38/ повідомлено Полтавській обласній прокуратурі на звернення від 23 листопада 2021 року №15/2-534вих.21 про те, що було переглянуто раніше затверджені переліки щодо виявлених об`єктів культурної спадщини та затверджено їх розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 15 жовтня 2020 року №590 (зі змінами), до списку якого, зокрема, увійшла і зазначена в запиті будівля «Житловий будинок з вбудованими магазинами (Дохідний дім)» за адресою: м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 15.
Листом Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради від 20 грудня 2021 року №01-11-01-24/2001 /а.с. 32-зворот - 33/ на звернення Полтавської обласної прокуратури від 23 листопада 2021 року №15/2-533вих.21 /а.с. 31-32/ повідомлено, що нерухома пам`ятка культурної спадщини м. Полтава, зокрема, «Дохідний дім» (вул. Небесної Сотні, 15/32), рішенням 11-ї сесії Полтавської міської ради народних депутатів 21-го скликання від 17 січня 1992 року внесена до Списку пам`яток історії та архітектури місцевого значення. Через відсутність у власника розробленої і відповідним чином погодженої з органами охорони культурної спадщини (місцевого самоврядування та обласної державної адміністрації) облікової документації на пам`ятку охоронний договір не укладений.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (номер інформаційної довідки 317790562) /а.с. 28-29/ власником нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_7 , є: ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Орієнталь" (ідентифікаційний код 24829648).
Полтавська обласна прокуратура у листі №15/2-597вих.21 від 24 грудня 2021 року /а.с.39-40/ та листі №15/2-38ВИХ-22 від 28 січня 2022 року /а.с. 41-42/, що направлені Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради, прохала повідомити власників пам`яток історії та архітектури та уповноважених ними органів рекомендованими листами з повідомленням про вручення щодо необхідності укласти охоронні договори на визначені об`єкти культурної спадщини, зокрема «Дохідний дім» по АДРЕСА_7 , у місячний строк на умовах і в порядку, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2001 року №1768. У разі відсутності звернень власників будівлі до Департаменту про укладення охоронного договору пропонувало звернутися до суду з позовними заявами про зобов`язання укласти охоронний договір на вказану пам`ятку культурної спадщини.
Листом Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради від 18 лютого 2022 року /а.с. 43-46/ повідомлено Полтавській окружній прокуратурі щодо повідомлення власників торгівельного дому, розташованого за адресою: АДРЕСА_7 , що направлені рекомендаційні листи на власників щодо виготовлення облікової документації та укладення охоронного договору (копії листів ФОП ОСОБА_2 , ТОВ «Орієнталь» та ФОП ОСОБА_1 додаються).
Листом Полтавської обласної прокуратури №15/2-130ВИХ-22 від 25 травня 2022 року /а.с. 58-59/ повідомлено Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради в порядку частини четвертої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» про наявність порушення інтересів держави та необхідність вжиття заходів реагування до їх поновлення (самостійного звернення до суду з відповідним позовом у разі не укладення з власниками пам`яток культурної спадщини, зокрема «Дохідний дім» по АДРЕСА_7 , охоронних договорів). У разі відсутності звернень власників будівлі до Департаменту про укладення охоронного договору запропоновано звернутися до суду з позовними заявами про зобов`язання укласти охоронний договір на вказану пам`ятку культурної спадщини. У разі невжиття заходів реагування в судовому порядку прохало повідомити про відповідні причини. Крім того, прохало проінформувати про результати розгляду рекомендованих листів власниками (уповноваженими особами) об`єктів культурної спадщини, зокрема «Дохідний дім» (вул. Небесної Сотні, 15/32) та надати належним чином підтверджуючих документів про вручення рекомендованих листів, відповідей на них, копій конвертів з відповідними відмітками про отримання, відмову одержувача від одержання поштового відправлення, «адресат вибув», «адресат відсутній» та інші документи (за наявності).
Листом Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради №01-11-01-24/509 від 07 червня 2021 року /а.с. 59-зворот/ повідомлено Полтавській окружній прокуратурі на лист №15/2-130вих-22 від 25 травня 2022 року про те, що Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради 18 лютого 2022 року направлено рекомендаційні листи на власників (уповноважених осіб) щойно виявлених об`єктів культурної спадщини, зокрема за адресою: АДРЕСА_9 , щодо необхідності виготовлення облікової документації та укладення охоронного договору. Додано: рекомендоване поштове відправлення №3600315025263 від 18 лютого 2022 року, адресоване ТОВ «Орієнталь» на адресу: вул. Небесної Сотні, 15/32, м. Полтава, яке не вручене адресату із зазначенням причин такого невручення «по даному адресу не існує» /а.с. 60/; ФОП ОСОБА_2 на адресу: АДРЕСА_7 , яке не вручене адресату із зазначенням причин такого невручення «неправильно зазначена (відсутня) адреса» /а.с. 60-зворот/; ФОП ОСОБА_1 на адресу: АДРЕСА_7 , яке не вручене адресату із зазначенням причин такого невручення «неправильно зазначена (відсутня) адреса» /а.с. 61/.
Розпорядженням Голови Полтавської обласної військової адміністрації від 09 травня 2023 року № 264 "Про внесення змін до розпорядження голови облдержадміністрації від 15.10.2020 № 590" /а.с. 239-240/ внесено зміни до розпорядження голови облдержадміністрації від 15 грудня 2020 року № 590 «Про затвердження Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Полтавської області» (зі змінами), зокрема, викладено підпункт 22.42 пункту 22 Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Полтавського району Полтавської області у новій редакції: найменування об`єкта культурної спадщини «Житловий будинок із вбудованими магазинами (Дохідний дім)», власник або уповноважений ним орган (у разі наявності) « ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «Орієнталь», місцезнаходження об`єкта культурної спадщини «м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 15/32, дата утворення «кінець ХІХ століття», вид «об`єкт історії та архітектури», автентичність (збережено / збережено частково) «збережено».
Разом з цим, як стверджує прокурор, на цей час охоронний договір на об`єкт історії та архітектури місцевого значення - Житловий будинок із вбудованими магазинами (Міський особняк) по вул. Небесної Сотні, 15/32 у м. Полтаві, із власниками не укладено, що свідчить про неналежне здійснення захисту інтересів держави в сфері охорони культурної спадщини Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради та дає право прокурору на звернення до суду в інтересах держави з цим позовом.
Правовий висновок про те, що прокурор має право звертатися до суду в інтересах держави у сфері охорони культурної спадщини, викладений, зокрема, у постановах Верховного Суду від 02 грудня 2020 року у справі №734/519/15-ц, від 17 березня 2021 року у справі №925/3/20, від 09 листопада 2022 року у справі №260/437/21, від 17 листопада 2022 року у справі №640/16767/21.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частин четвертої та п`ятої статті 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які перебувають за її межами.
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулюються Законом України "Про охорону культурної спадщини" від 08 червня 2000 року №1805-III /надалі - Закон №1805-III/, яким встановлено, що об`єкти культурної спадщини, які знаходяться на території України, у межах її територіального моря та прилеглої зони, охороняються державою. Охорона об`єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до визначень, наведених у статті 1 Закону №1805-III, культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини; об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність; нерухомий об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який не може бути перенесений на інше місце без втрати його цінності з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду та збереження своєї автентичності; пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України; охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини; виявлення об`єкта культурної спадщини - сукупність науково-дослідних, пошукових заходів з метою визначення наявності та культурної цінності об`єкта культурної спадщини; щойно виявлений об`єкт культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Переліку об`єктів культурної спадщини відповідно до цього Закону.
Пунктом 3 розділу Х Прикінцеві положення Закону №1805-III передбачено, що об`єкти, включені до списків (переліків) пам`яток історії та культури відповідно до Закону Української РСР "Про охорону і використання пам`яток історії та культури", визнаються пам`ятками відповідно до цього Закону; а пунктом 5 вказаного розділу визнано таким, що втратив чинність Закон Української РСР "Про охорону і використання пам`яток історії та культури" (Відомості Верховної Ради УРСР, 1978 р., N 30, ст. 426; 1984 р., N 7, ст. 145) (втратив чинність 12 липня 2000 року).
Відповідно до положень частини третьої статті 17 Закону Української РСР "Про охорону і використання пам`яток історії та культури" перелік пам`яток місцевого значення затверджуються виконавчими комітетами обласних, міських (міст республіканського підпорядкування) Рад народних депутатів.
Як свідчать встановлені судом обставини справи, рішенням одинадцятої сесії Полтавської міської ради народних депутатів двадцять першого скликання від 17 січня 1992 року "Про надання статусу пам`ятників історії та архітектури місцевого значення" будівлі «Дохідний дім» (сучасне використання: Житловий будинок з вбудованим магазином) за адресою: вул. Леніна (сучасна назва вулиці «Небесної Сотні»), 15, м. Полтава надано статус пам`ятника історії та архітектури місцевого значення, а Розпорядженням голови Полтавської обласної державної адміністрації від 16 липня 2021 року № 529 затверджено Перелік щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Полтавської області, до якого внесено «Житловий будинок із вбудованим магазином (Дохідний дім)» за адресою: м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 15. Також розпорядженням Голови Полтавської обласної військової адміністрації від 09 травня 2023 року № 264 внесено зміни до розпорядження Голови облдержадміністрації від 15 грудня 2020 року № 590, а саме: підпункт 22.42 пункту 22 Переліку щойно виявлених об`єктів культурної спадщини Полтавського району Полтавської області викладено у новій редакції: найменування об`єкта культурної спадщини «Житловий будинок із вбудованими магазинами (Дохідний дім)», власник або уповноважений ним орган (у разі наявності) « ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ТОВ «Орієнталь», місцезнаходження о`єкта культурної спадщини «м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 15/32, дата утворення «кінець ХІХ століття», вид «об`єкт історії та архітектури», автентичність (збережено / збережено частково) «збережено».
Таким чином, Житловий будинок із вбудованими магазинами (Дохідний дім) за адресою м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 15/32, має статус пам`ятки культурної спадщини та є об`єктом правового регулювання Закону №1805-III.
Згідно з пунктом 17 частини першої статті 6 Закону №1805-III до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить: укладення охоронних договорів на пам`ятки.
Частиною другою статті 14 Закону №1805-III передбачено, що об`єкт культурної спадщини до вирішення питання про його реєстрацію як пам`ятки вноситься до Переліку об`єктів культурної спадщини і набуває правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини, про що відповідний орган охорони культурної спадщини в письмовій формі повідомляє власника цього об`єкта або уповноважений ним орган (особу). Перелік щойно виявлених об`єктів культурної спадщини ведеться органами охорони культурної спадщини та публікується такими органами на своїх офіційних веб-сайтах. Включення об`єкта до такого переліку здійснюється одночасно з набуттям ним статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини.
Відповідно до частин першої та четвертої статті 23 Закону №1805-III усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір. Відсутність охоронного договору не звільняє особу від обов`язків, що випливають із цього Закону.
Частиною третьою статті 23 Закону №1805-III встановлено, що порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" Кабінет Міністрів України 28 грудня 2001 року постановою №1768 затвердив Порядок укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини /надалі - Порядок №1768/.
Згідно із пунктами 1, 2 Порядку №1768 охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини (далі - пам`ятка) чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована.
Власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.
Аналіз наведеного правового регулювання свідчить про те, що охоронний договір укладається з метою забезпечення власником збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини. Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а лише встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму. Охоронний договір, що укладений на підставі статті 23 Закону №1805-III, за висновком, сформульованим у постанові Верховного Суду від 23 грудня 2019 року у справі №806/1536/18, є адміністративним договором.
Згідно з наявною в матеріалах справи Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна (номер інформаційної довідки 317790562) власниками нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_7 , є: ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Орієнталь" (ідентифікаційний код 24829648).
Тож відповідачі, як власники пам`ятки культурної спадщини - Житловий будинок із вбудованими магазинами (Дохідний дім) за адресою м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 15/32, протягом 1 місяця з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування, визнання будівлі щойно виявленим об`єктом історії та архітектури повинні були укласти охоронний договір з органом охорони культурної спадщини, яким у м. Полтаві є Департамент культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради відповідно до наказу Департаменту культури і туризму Полтавської обласної державної адміністрації від 22 листопада 2021 року №186 "Про укладення охоронних договорів".
При цьому суд зазначає, що саме юридичні або фізичні особи, у власності або користуванні яких перебувають об`єкти культурної спадщини чи їх частини, зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір встановленого зразка, до якого мають бути додані додаткові документи.
Саме такий висновок сформульований Верховним Судом у постанові від 13 грудня 2018 року у справі №826/4605/16 та підтриманий у постанові від 19 лютого 2021 року у справі № 826/25854/15.
Станом на момент розгляду справи відповідачі свого обов`язку щодо укладення охоронного договору, передбаченого статтею 23 Закону №1805-III, не виконали.
Така поведінка відповідачів свідчить лише про відсутність у них наміру добровільно виконати вимоги закону, що суперечить загальним засадам правової держави.
Державний інтерес у цій справі полягає в попередженні порушень пам`яткоохоронного законодавства відповідачами, забезпечення укладення ними охоронного договору на щойно виявлений об`єкт історії та архітектури - Житловий будинок із вбудованими магазинами (Дохідний дім) по вул. Небесної Сотні, 15/32 у м. Полтаві, з метою встановлення режиму використання пам`ятки та відповідальності відповідачів за порушення такого режиму. Поряд з державним інтересом наявний також і суспільний інтерес, який полягає в охороні та збереженні культурних пам`яток для нинішнього і майбутніх поколінь.
Зважаючи на встановлені судовим розглядом обставини справи та нормативно-правове регулювання спірних правовідносин суд визнає доведеним факт порушення відповідачами вимог статті 23 Закону №1805-III.
За таких обставин позов заступника керівника Полтавської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради до ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та Товариства з обмеженою відповідальністю "Орієнталь" належить задовольнити у повному обсязі у спосіб, обраний прокурором.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки прокурор, який є суб`єктом владних повноважень, витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, не поніс, то підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов першого заступника керівника Полтавської обласної прокуратури (вул. 1100-річчя Полтави, буд. 7, м. Полтава, Полтавська область, 36000) в інтересах держави в особі Департаменту культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради ( майдан Незалежності, буд. 5, м. Полтава, Полтавська область, 36003, ідентифікаційний код 43434119 ) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_3 ) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Орієнталь" (вул. Пилипа Орлика, буд. 28, кв. 11, м. Полтава, Полтавська область, 36020, ідентифікаційний код 24829648) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Зобов`язати ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та Товариство з обмеженою відповідальністю "Орієнталь" протягом одного місяця з дати набрання рішенням суду у цій справі законної сили укласти з Департаментом культури, молоді та сім`ї Полтавської міської ради охоронний договір на щойно виявлений об`єкт культурної спадщини Полтавської області: об`єкт історії та архітектури - " Житловий будинок із вбудованими магазинами (Дохідний дім) по вул. Небесної Сотні, 15/32 у м. Полтаві, на умовах і в порядку, що визначені постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини" від 28 грудня 2001 року №1768.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 07 липня 2023 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2023 |
Оприлюднено | 10.07.2023 |
Номер документу | 112062080 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні