СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 липня 2023 року Справа № 480/4639/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелети С.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін у приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 звернулась до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області, і просить суд визнати протиправними дії відповідача щодо не зарахування до страхового стажу позивача періодів її роботи головним бухгалтером Митрофанівського храму смт. Недригайлів Роменського району Сумської області: з 19.05.1992 по 31.12.1992 (0 років 7 місяців 13 днів); з 01.01.1996 по 31.12.1996 (1 рік 0 місяців 0 днів); з 01.10.1997 по 14.01.1998 (0 років 3 місяці 14 днів); з 16.02.1998 по 14.04.1998 (0 років 1 місяць 30 днів); з 01.05.1998 по 14.07.1998 (0 років 2 місяці 14 днів); з 16.08.1998 по 14.10.1998 (0 років 1 місяць 29 днів); з 16.11.1998 по 14.01.1999 (0 років 1 місяць 30 днів); з 16.12.1999 по 31.12.2003 (4 роки 0 місяців 16 днів); 01.02.2004 (0 років 0 місяців 1 день); з 01.05.2013 по 31.12.2013 (0 років 8 місяців 0 днів); з 01.12.2014 по 30.04.2015 (0 років 5 місяців 0 днів); з 01.06.2015 по 31.07.2015 (0 років 2 місяці 0 днів); з 01.10.2015 по 31.12.2015 (0 років 3 місяці 0 днів); з 01.01.2017 по 28.02.2017 (0 років 2 місяці 0 днів), а також щодо часткового зарахування до страхового стажу позивача періодів її роботи головним бухгалтером Митрофанівського храму смт. Недригайлів Роменського району Сумської області: з 01.01.2004 по 31.01.2004 (0 років 0 місяців 9 днів замість належних 0 років 1 місяця 0 днів); з 02.02.2004 по 30.04.2013 (1 років 1 місяць 12 днів замість належних 9 років 2 місяців 29 днів); з 01.01.2014 по 30.11.2014 (0 років 2 місяці 27 днів замість належних 0 років 11 місяців 0 днів); з 01.05.2015 по 31.05.2015 (0 років 0 місяців 11 днів замість належних 0 років 1 місяця 0 днів); з 01.08.2015 по 30.09.2015 (0 років 0 місяців 20 днів замість належних 0 років 2 місяців 0 днів); з 01.01.2016 по 31.12.2016 (0 років 11 місяців 28 днів замість належних 1 року 0 місяців 0 днів); з 01.03.2017 по 30.09.2018 (0 років 2 місяців 15 днів замість належних 1 року 7 місяців 0 днів); з 01.10.2018 по 31.10.2018 (0 років 0 місяців 4 днів замість належних 0 року 1 місяців 0 днів); з 01.11.2018 по 31.07.2022 (0 років 4 місяці 24 дні замість належних 3 років 9 місяців 0 днів); зобов`язати відповідача зарахувати позивачу до страхового стражу періоди її роботи головним бухгалтером Митрофанівського храму смт. Недригайлів Роменського району Сумської області: з 19.05.1992 по 31.12.1992 (0 років 7 місяців 13 днів); з 01.01.1996 по 31.12.1996 (1 рік 0 місяців 0 днів); з 01.10.1997 по 14.01.1998 (0 років 3 місяці 14 дні); з 16.02.1998 по 14.04.1998 (0 років 1 місяць 30 днів); з 01.05.1998 по 14.07.1998 (0 років 2 місяці 14 дні); з 16.08.1998 по 14.10.1998 (0 років 1 місяць 29 днів); з 16.11.1998 по 14.01.1999 (0 років 1 місяць 30 днів); з 16.12.1999 по 31.12.2003 (4 роки 0 місяців 16 днів); 01.02.2004 (0 років 0 місяців 1 день); з 01.05.2013 по 31.12.2013 (0 років 8 місяців 0 днів); з 01.12.2014 по 30.04.2015 (0 років 5 місяців 0 днів); з 01.06.2015 по 31.07.2015 (0 років 2 місяці 0 днів); з 01.10.2015 по 31.12.2015 (0 років 3 місяці 0 днів); з 01.01.2017 по 28.02.2017 (0 років 2 місяці 0 днів); з 01.01.2004 по 31.01.2004 (0 років 1 місяць 0 днів); з 02.02.2004 по 30.04.2013 (9 років 2 місяці 29 днів); з 01.01.2014 по 30.11.2014 (0 років 11 місяців 0 днів); з 01.05.2015 по 31.05.2015 (0 років 1 місяць 0 днів); з 01.08.2015 по 30.09.2015 (0 років 2 місяці 0 днів); з 01.01.2016 по 31.12.2016 (1 рік 0 місяців 0 днів); з 01.03.2017 по 30.09.2018 (1 рік 7 місяців 0 днів); з 01.10.2018 по 31.10.2018 (0 років 1 місяць 0 днів); з 01.11.2018 по 31.07.2022 (3 роки 9 місяців 0 днів); зобов`язати відповідача здійснити перерахунок пенсії позивача з 22.07.2022, виходячи із загального страхового стажу позивача у 45 років 2 місяці 18 днів (замість 23 років 01 місця 08 днів), нарахувавши та виплативши позивачу заборгованість з виплатити належного розміру пенсії, що утворилася у період з 22.07.2022 по момент такого перерахунку, з урахуванням вже виплачених за цей період сум.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при призначенні пенсії та здійсненні розрахунку її розміру, відповідач підрахував загальний страховий стаж роботи позивача не в повному обсязі, а саме частин періоду роботи позивача взагалі не було включено у відповідний розрахунок, а частину періоду роботи зараховано лише частково. Позивач зазначає, що відповідачем неправомірно до загального страхового стажу не враховано період роботи в Митрофанівському храмі на посаді бухгалтера, враховуючи те, що на зазначеній посаді позивач працює з 19.05.1992.
Позивач вважає таку бездіяльність відповідача протиправною, у зв`язку із чим звернулась до суду за захистом своїх прав.
Відповідач повідомлявся про розгляд даної справи належним чином, проте заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву в строки, передбачені статтею 261 КАС України, до суду не надав, на виконання вимог ухвали суду представником відповідача надано лише документи, які були витребувані судом. У додаткових поясненнях від 27.06.2023 зазначено, що до страхового стажу позивача не включено спірні періоди у зв`язку із відсутністю сплати страхових внесків, а період з 01.01.2004 по 31.07.2022 стаж розраховано пропорційно сплаченим страховим внескам.
Судом було відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, звільнено позивача від сплати судового збору.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Матеріалами справи підтверджується, що позивачу на підставі рішення Сумського окружного адміністративного суду від 27.10.2022 по справі № 480/6284/22 призначено пенсію за віком з 22.07.2022, що підтверджується протоколом про призначення пенсії.
Під час призначення пенсії ГУ ПФУ в Сумській області здійснило підрахунок стажу позивача, який на час призначення пенсії становить 23р. 01 міс. 08 дн., що підтверджується даними протоколу про призначення пенсії, зазначено в листі ГУ ПФУ в Сумській області від 08.03.2023 №1800-0202-8/9244
Позивач не погодилася із тим, що до під час призначення пенсії ГУ ПФУ в Сумській області не було здійснено належного підрахунку стажу позивача, а саме період з 01.01.2004 по 31.01.2004 (0 років 1 місяць 0 днів); з 02.02.2004 по 30.04.2013 (9 років 2 місяці 29 днів); з 01.01.2014 по 30.11.2014 (0 років 11 місяців 0 днів); з 01.05.2015 по 31.05.2015 (0 років 1 місяць 0 днів); з 01.08.2015 по 30.09.2015 (0 років 2 місяці 0 днів); з 01.01.2016 по 31.12.2016 (1 рік 0 місяців 0 днів); з 01.03.2017 по 30.09.2018 (1 рік 7 місяців 0 днів); з 01.10.2018 по 31.10.2018 (0 років 1 місяць 0 днів); з 01.11.2018 по 31.07.2022 (3 роки 9 місяців 0 днів) не враховано в стаж позивача в належному обрахунку, а підрахунок здійснено лише частково. Крім того, ГУ ПФУ в Сумській області до стажу позивача взагалі не врахувало період з 19.05.1992 по 31.12.1992 (0 років 7 місяців 13 днів); з 01.01.1996 по 31.12.1996 (1 рік 0 місяців 0 днів); з 01.10.1997 по 14.01.1998 (0 років 3 місяці 14 дні); з 16.02.1998 по 14.04.1998 (0 років 1 місяць 30 днів); з 01.05.1998 по 14.07.1998 (0 років 2 місяці 14 дні); з 16.08.1998 по 14.10.1998 (0 років 1 місяць 29 днів); з 16.11.1998 по 14.01.1999 (0 років 1 місяць 30 днів); з 16.12.1999 по 31.12.2003 (4 роки 0 місяців 16 днів); 01.02.2004 (0 років 0 місяців 1 день); з 01.05.2013 по 31.12.2013 (0 років 8 місяців 0 днів); з 01.12.2014 по 30.04.2015 (0 років 5 місяців 0 днів); з 01.06.2015 по 31.07.2015 (0 років 2 місяці 0 днів); з 01.10.2015 по 31.12.2015 (0 років 3 місяці 0 днів); з 01.01.2017 по 28.02.2017 (0 років 2 місяці 0 днів).
Враховуючи те, що на час призначення пенсії позивачу стаж підраховано невірно відповідачем, що впливає на належну до виплату суму пенсії, у зв`язку із чим позивач звернулась до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій встановлені Законом України від 09.07.2003 № 1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", який набрав чинності 01.01.2004.
Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", виключно цим Законом визначаються, зокрема, умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат. Згідно з ч. 1 ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
За приписами ч. 2 ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. Також, ч. 4 ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
З аналізу зазначених норм законодавства суд вбачає, що до набрання чинності Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", а саме: до 01.01.2004, періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу, в порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло до 01.01.2004.
Відповідно до ст. 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення", основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 затверджений Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній (далі - Порядок № 637). Згідно з п. 1 Порядку № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Пунктом 3 Порядку № 637 встановлено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи. Отже, необхідність підтверджувати періоди роботи для визначення стажу роботи виникає у разі відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.
Згідно з п. 2.2 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України 29.07.93 № 58 (далі - Інструкція № 58), заповнення трудової книжки вперше проводиться власником або уповноваженим ним органом не пізніше тижневого строку з дня прийняття працівника на роботу або прийняття студента вищого, учня професійно-технічного навчального закладу, що здобули професію (кваліфікацію) за освітньо-кваліфікаційним рівнем "кваліфікований робітник", "молодший спеціаліст", "бакалавр", "спеціаліст" та продовжують навчатися на наступному освітньо-кваліфікаційному рівні, на стажування. До трудової книжки вносяться: відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження; відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення; відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіх у роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України; відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з цим винагороди.
Пунктом 2.4 Інструкції № 58 визначено, що усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказу (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати тексту наказу (розпорядження).
Матеріалами справи підтверджується, що разом із заявою про призначення пенсії, позивачка надала відповідачу трудову книжку, документи про навчання, довідку від 21 червня 2022 року про призначення на служіння в Митрофанівському храмі смт Недригайлів Роменського району Сумської області.
Відповідно до записів в трудовій книжки позивач з 19.05.1992 прийнята на посаду бухгалтера в Митрофанівському храмі смт Недригайлів.
В межах розгляду справи №480/6284/22 судом було досліджено довідку від 21.06.2022 про призначення позивачки на служіння в Митрофанівському храмі смт Недригайлів Роменського району Сумської області та встановлено , що позивач дійсно працювала в Митрофанівському храмі смт. Недригайлів з 01.08.1976 (наказ № 22 від 31.07.1976) по 31.08.1976 (наказ № 26 від 31.08.1976) на посаді техпрацівниці, з 01.06.1977 ( наказ № 31 від 30.05.1977) по 31.08.1979 (наказ № 37 від 31.08.1979) на посаді казначея, з 19.05.1992 (наказ № 42 від 19.05.1992) працює по даний час на посаді головного бухгалтера. Підстава видачі довідки: книги наказів за 1976-1979 рр., 1992-рік-2022 рр. Таким чином у довідці від 21.06.2020 зафіксовано стаж роботи позивачки в Митрофанівському храмі смт. Недригайлів у вказані періоди.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
У відповідача в наявності дані з 01.01.2004 по червень 2022р. про отриману заробітну плату позивачем, що підтверджується індивідуальними відомостями про застраховану особу (Форма ОК-5)
Відповідно до розрахунку страхового стажу позивача, що було здійснено ГУ ПФУ в Сумській області на час призначення пенсії позивачу в 23 р. 1 міс. 8 дн., період роботи головним бухгалтером Митрофанівського храму смт. Недригайлів з 19.05.1992 по 31.12.1992; з 01.01.1996 по 31.12.1996 ; з 01.10.1997 по 14.01.1998; з 16.02.1998 по 14.04.1998; з 01.05.1998 по 14.07.1998 ; з 16.08.1998 по 14.10.1998; з 16.11.1998 по 14.01.1999; з 16.12.1999 по 31.12.2003; 01.02.2004; з 01.05.2013 по 31.12.2013; з 01.12.2014 по 30.04.2015; з 01.06.2015 по 31.07.2015; з 01.10.2015 по 31.12.2015; з 01.01.2017 по 28.02.2017 взагалі не зараховано до стажу позивача.
Крім того, відповідно до розрахунку страхового стажу позивача, що було здійснено ГУ ПФУ в Сумській області на час призначення пенсії позивачу в 23 р. 1 міс. 8 дн., період роботи головним бухгалтером Митрофанівського храму смт. Недригайлів було зараховано та визначено, що період з 01.01.2004 по 31.01.2004 (0 років 0 місяців 9 днів); з 02.02.2004 по 30.04.2013 (1 років 1 місяць 12 днів); з 01.01.2014 по 30.11.2014 (0 років 2 місяці 27 днів); з 01.05.2015 по 31.05.2015 (0 років 0 місяців 11 днів); з 01.08.2015 по 30.09.2015 (0 років 0 місяців 20 днів); з 01.01.2016 по 31.12.2016 (0 років 11 місяців 28 днів); з 01.03.2017 по 30.09.2018 (0 років 2 місяців 15 днів); з 01.10.2018 по 31.10.2018 (0 років 0 місяців 4 днів); з 01.11.2018 по 31.07.2022 (0 років 4 місяці 24 дні).
Відповідач у додаткових поясненнях, наданих суду, зазначає, що розрахунок страхового стажу не враховано період з 19.05.1992 по 31.12.1992, з 01.01.1996 по 31.12.1996, з 01.10.1997 по 31.12.1997 у зв`язку із відсутністю сплачених страхових внесків. Період з 01.01.2004 по 31.07.2022 стаж враховано пропорційно сплаченим страховим внескам.
Відповідно до довідки ГУ ПФУ в Сумській області у відповідача наявна інформація про періоди сплати Митрофанівським храмом смт. Недригайлів (і.к. 23639555) страхових внесків за позивача, починаючи з 01.01.1993. Так, в довідці від 11.08.2002 ГУ ПФУ в Сумській області зазначено, що з 01.01.1993 по 31.12.1995, з 01.01.1997 по 30.09.1997, за січень-лютий, квітень, липень, серпень, жовтень, листопад 1998р., з січня по грудень 1999 сплачені страхові внески.
Надаючи правову оцінку зазначеному спірному періоду та зазначених підстав не зарахування до страхового стажу позивача, суд вважає позицію відповідача, викладену в додаткових поясненнях необґрунтованими та безпідставними, оскільки відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків та про відсутність даних про підтвердження сплати внесків для нарахування пенсії не є підставою для позбавлення позивача права на зарахування спірного періоду роботи до страхового стажу, враховуючи наступне.
Відповідно до статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписом пункту 6 частини 1 статті 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Зі змісту частини 3 статті 23 Загальної Декларації прав людини та пункту 4 частини першої Європейської Соціальної хартії випливає, що кожна особа похилого віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист, за роки важкої праці та шкідливих робіт, - яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначені Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003 №1058-IV (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі по тексту - Закон України №1058-IV).
Відповідно до статті 1 Закону України №1058-IV пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.
Страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Згідно зі статтею 20 Закону України №1058-IV страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Відповідно до приписів частини четвертої статті 24 Закону України №1058-IV встановлено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини першої статті 114 Закону України №1058-IV право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Положеннями статті 62 Закону України №1788-XII встановлено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Зазначена правова норма кореспондується з пунктом 1.1. Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, яка затверджена наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення від 29.07.1993 №58.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 №637 затверджено Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній. Як зазначено вище, згідно пункту 1 Порядку №637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно ч. 1 ст. 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі Закон) страховий стаж період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Порядок обчислення та сплати страхових внесків визначено у ст. 20 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, відповідно до якої страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі. Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.
Відповідно до положень ст. 106 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.
Отже, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не у повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.
Крім того, обов`язок контролю за своєчасною сплатою страхових внесків, в т.ч. і в спірний період покладено було на територіальний орган пенсійного фонду України відповідно до чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства.
За приписами частини 6 статті 20 Закону №1058, страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків (частини 12 статті 20 Закону №1058).
Згідно із пунктом 10 частини 1 статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010, № 2464-VI (далі Закон №2464), страхувальники роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.
Зокрема частиною першою статті 4 Закону №2464 встановлено, що платниками єдиного внеску є роботодавці.
Згідно із частиною другою статті 25 Закону №2464-VI, у разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов`язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею.
Податковим кодексом України встановлено, що особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у вигляді заробітної плати, є роботодавець, який виплачує такі доходи на користь платника податку (пункт 171.1 статті 171).
Як свідчать матеріали справи, позивач з 19.05.1992 працює головним бухгалтером Митрофанівського храму смт. Недригайлів, що підтверджується копією трудової книжки позивача.
Суд зазначає, що внаслідок невиконання Митрофанівським храмом смт. Недригайлів обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України, а також обов`язку територіального органу Пенсійного фонду України відповідно до чинного законодавства щодо контролю за своєчасною сплатою страхових внесків, позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.
Несвоєчасна сплата загальнообов`язкових страхових внесків не повинна порушувати права особи на належне пенсійне забезпечення, оскільки, обов`язок своєчасної сплати страхових внесків до пенсійного фонду та відповідальність за нарахування, утримання та виплату (перерахування) до бюджету податку з доходів у виді заробітної плати покладені на роботодавця, який виплачує такі доходи на користь платника податку внаслідок чого несвоєчасна сплата єдиного внеску роботодавцем не може позбавляти працівників підприємства права на зарахування періоду роботи працівника до страхового стажу, фактично позбавляючи особу права власності на пенсію в належному розмірі.
Суд зазначає, що відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії не є підставою для позбавлення позивача права на зарахування спірного періоду роботи до страхового стажу.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі №208/6680/16-а (2а/208/245/16). Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 27 березня 2018 року у справі № 208/6680/16-а (2а/208/245/16), від 24.05.2018 по справі № 490/12392/16-а адміністративне провадження № К/9901/2310/18, від 04.09.2018 у справі № 482/434/17, від 01 листопада 2018 року у справі № 199/1852/15-а, від 27 лютого 2019 року у справі № 638/5795/17, від 31 жовтня 2019 року у справі № 683/1814/16-а, від 23 березня 2020 року у справі № 535/1031/16-а та від 26 березня 2020 року у справі № 299/3616/16-а, від 04.03.2020 по справі № 284/289/16-а касаційні провадження №К/9901/24637/18, №К/9901/24641/18, від 02 серпня 2022 справа № 560/4616/20 провадження № К/9901/9083/21, а тому відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України підлягають застосуванню при розгляді цієї справі.
Так, Верховним Судом у постановах зазначено, що не нарахування та несплата страхувальником страхових внесків за працівника, не може бути підставою для неврахування йому в майбутньому певних періодів роботи до складу страхового стажу для призначення пенсії.
Відповідно до правових висновків, викладених в постанові Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 по справі №755/10947/17, під час вирішення тотожних спорів суди мають враховувати саме останню правову позицію.
17 липня 1997 року Україна ратифікувала Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод, та певні протоколи до неї, і ця обставина з огляду на приписи ч.1 ст. 9 Конституції України, Закону України від 29.06.2004 року Про міжнародні договори свідчить про обов`язковість застосування національними судами України норм Конвенції.
ЄСПЛ у рішенні Толстой-Мілославскій проти Сполученого Королівства від 23.06.1995 року (скарга №18139\91), зазначає, що застосовуваний національний закон повинен відповідати критерію якості, тобто щоб він був доступним для всіх осіб, які мають до нього відношення, і досить чітко сформульованим для того, щоб вони могли - користуючись відповідною консультацією, якщо це необхідно, - передбачити ступінь, яка є розумною у сформованій ситуації, тих наслідків, які дана дія може спричинити за собою.
Таким чином, враховуючи те, що підставою для не зарахування спірних періодів роботи позивача стала відсутність даних про підтвердження сплати внесків, суд вважає, що відповідачем протиправно не зараховано до страхового стажу спірний період роботи у належному підрахунку.
В даному випадку, судом визнається необґрунтованим та безпідставним підрахунок страхового стажу позивача в 23р. 1 м. 8 дн., оскільки такі розрахунки не відповідають даним трудової книжки, враховуючи те,що позивач з 19.05.1992 працює в Митрофанівському храмі смт.Недригайлів, а тому період роботи повинен бути обрахований відповідачем належним чином незважаючи на несплату роботодавцем страхових внесків за позивача.
За наведених обставин, а також ураховуючи те, що матеріали справи не містять доказів у підтвердження того, що дані трудової книжки позивача містять неправдиві або недостовірні відомості, суд дійшов висновку, що наведеними відомостями в трудовій книжки стверджується факт роботи позивача, який є достатньою підставою для підтвердження вказаного стажу та зарахування періоду роботи під час перерахунку пенсії.
З урахуванням вищевикладеного, суд зазначає, що період роботи у Митрофанівському храмі смт.Недригайлів з 19.05.1992 по 31.12.1992; з 01.01.1996 по 31.12.1996; з 01.10.1997 по 14.01.1998; з 16.02.1998 по 14.04.1998; з 01.05.1998 по 14.07.1998; з 16.08.1998 по 14.10.1998; з 16.11.1998 по 14.01.1999; з 16.12.1999 по 31.12.2003 ; 01.02.2004; з 01.05.2013 по 31.12.2013 ; з 01.12.2014 по 30.04.2015 ; з 01.06.2015 по 31.07.2015 ; з 01.10.2015 по 31.12.2015 ; з 01.01.2017 по 28.02.2017; з 01.01.2004 по 31.01.2004; з 02.02.2004 по 30.04.2013; з 01.01.2014 по 30.11.2014; з 01.05.2015 по 31.05.2015 ; з 01.08.2015 по 30.09.2015 ; з 01.01.2016 по 31.12.2016 ; з 01.03.2017 по 30.09.2018 ; з 01.10.2018 по 31.10.2018; з 01.11.2018 по 31.07.2022 підлягає зарахуванню до страхового стажу позивача.
Разом із тим, не підлягають задоволенню позовні вимоги позивача щодо зобов`язання відповідача зарахувати відповідний спірний період до стажу із самостійно підрахованого позивачем страхового стажу, враховуючи те, що в даному випадку, такі вимоги є передчасними. В даному випадку, судом враховується, що відповідач на час виникнення спірних правовідносин визначив страховий стаж в 23 роки 1 міс. 9 днів, враховуючи те, що заперечує щодо включення спірного періоду у зв`язку із відсутністю сплати страхових внесків, а тому під час зарахування спірного періоду саме на ГУ ПФУ в Сумській області покладено обов`язок належного підрахунку спірного періоду до страхового стажу позивача.
Підрахунок загального страхового стажу належить до дискреційних повноважень Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області. Суд не має повноважень на розрахунок страхового стажу особи до такого стражу до моменту проведення такого розрахунку відповідачем. Суд наділений лише повноваженнями перевірити правильність такого розрахунку у контексті застосування нормативно-правових приписів, що регулюють спірні правовідносини.
Крім того, суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України та не вправі підміняти собою держані органи, компетенція яких чітко регламентована чинним законодавством.
Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень.
Виходячи зі змісту положень КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
В даному випадку, відповідачем частина періоду взагалі не була підрахована позивачу у зв`язку із відсутністю доказів сплати страхових внесків за зазначений період, і саме в межах розгляду даної справи судом позицію відповідача визнана неправомірною та необґрунтовано, враховуючи вищевикладене. Крім того, інший період роботи позивача був підрахований позивачу, але не включений також з підстав відсутності доказів сплати страхових внесків за зазначений період, і саме в межах розгляду даної справи судом позиція відповідача також визнана неправомірною та необґрунтовано, враховуючи вищевикладене.
Таким чином в межах розгляду даної справи відповідачем неправомірно визначено стаж позивача на момент призначення пенсії 23 роки 1 місяць 8 днів, а тому відповідач зобов`язаний здійснити перерахунок стажу позивача з дня призначення та підрахувати такий стаж із зарахуванням до страхового стажу позивача період роботи період роботи у Митрофанівському храмі смт.Недригайлів з 19.05.1992 по 31.12.1992; з 01.01.1996 по 31.12.1996; з 01.10.1997 по 14.01.1998; з 16.02.1998 по 14.04.1998; з 01.05.1998 по 14.07.1998; з 16.08.1998 по 14.10.1998; з 16.11.1998 по 14.01.1999; з 16.12.1999 по 31.12.2003 ; 01.02.2004; з 01.05.2013 по 31.12.2013 ; з 01.12.2014 по 30.04.2015 ; з 01.06.2015 по 31.07.2015 ; з 01.10.2015 по 31.12.2015 ; з 01.01.2017 по 28.02.2017; з 01.01.2004 по 31.01.2004; з 02.02.2004 по 30.04.2013; з 01.01.2014 по 30.11.2014; з 01.05.2015 по 31.05.2015 ; з 01.08.2015 по 30.09.2015 ; з 01.01.2016 по 31.12.2016 ; з 01.03.2017 по 30.09.2018 ; з 01.10.2018 по 31.10.2018; з 01.11.2018 по 31.07.2022, у зв`язку із чим провести відповідний перерахунок та виплату пенсії з дня призначення 22.07.2022 включаючи до стажу період роботи позивача з 19.05.1992 у Митрофінівському храмі смт.Недригайлів.
Враховуючи зазначене, суд вважає за необхідне обрати належний спосіб захисту порушеного права позивача у відповідності до ст. 9 КАС України та визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не зарахування до страхового стажу позивача у зв`язку із відсутністю інформації про сплачені суми страхових внесків період роботи у Митрофанівському храмі смт.Недригайлів з 19.05.1992 по 31.12.1992; з 01.01.1996 по 31.12.1996; з 01.10.1997 по 14.01.1998; з 16.02.1998 по 14.04.1998; з 01.05.1998 по 14.07.1998; з 16.08.1998 по 14.10.1998; з 16.11.1998 по 14.01.1999; з 16.12.1999 по 31.12.2003 ; 01.02.2004; з 01.05.2013 по 31.12.2013 ; з 01.12.2014 по 30.04.2015 ; з 01.06.2015 по 31.07.2015 ; з 01.10.2015 по 31.12.2015 ; з 01.01.2017 по 28.02.2017; з 01.01.2004 по 31.01.2004; з 02.02.2004 по 30.04.2013; з 01.01.2014 по 30.11.2014; з 01.05.2015 по 31.05.2015 ; з 01.08.2015 по 30.09.2015 ; з 01.01.2016 по 31.12.2016 ; з 01.03.2017 по 30.09.2018 ; з 01.10.2018 по 31.10.2018; з 01.11.2018 по 31.07.2022, а також зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області здійснити перерахунок страхового стажу позивача та зарахувати до страхового стажу позивача період роботи у Митрофанівському храмі смт.Недригайлів з 19.05.1992 по 31.12.1992; з 01.01.1996 по 31.12.1996; з 01.10.1997 по 14.01.1998; з 16.02.1998 по 14.04.1998; з 01.05.1998 по 14.07.1998; з 16.08.1998 по 14.10.1998; з 16.11.1998 по 14.01.1999; з 16.12.1999 по 31.12.2003 ; 01.02.2004; з 01.05.2013 по 31.12.2013 ; з 01.12.2014 по 30.04.2015 ; з 01.06.2015 по 31.07.2015 ; з 01.10.2015 по 31.12.2015 ; з 01.01.2017 по 28.02.2017; з 01.01.2004 по 31.01.2004; з 02.02.2004 по 30.04.2013; з 01.01.2014 по 30.11.2014; з 01.05.2015 по 31.05.2015 ; з 01.08.2015 по 30.09.2015 ; з 01.01.2016 по 31.12.2016 ; з 01.03.2017 по 30.09.2018 ; з 01.10.2018 по 31.10.2018; з 01.11.2018 по 31.07.2022 та провести відповідний перерахунок та виплату пенсії з дня призначення 22.07.2022, з урахуванням виплачених сум.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області щодо не зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 ) у зв`язку із відсутністю інформації про сплачені суми страхових внесків період роботи у Митрофанівському храмі смт.Недригайлів з 19.05.1992 по 31.12.1992; з 01.01.1996 по 31.12.1996; з 01.10.1997 по 14.01.1998; з 16.02.1998 по 14.04.1998; з 01.05.1998 по 14.07.1998; з 16.08.1998 по 14.10.1998; з 16.11.1998 по 14.01.1999; з 16.12.1999 по 31.12.2003 ; 01.02.2004; з 01.05.2013 по 31.12.2013 ; з 01.12.2014 по 30.04.2015 ; з 01.06.2015 по 31.07.2015 ; з 01.10.2015 по 31.12.2015 ; з 01.01.2017 по 28.02.2017; з 01.01.2004 по 31.01.2004; з 02.02.2004 по 30.04.2013; з 01.01.2014 по 30.11.2014; з 01.05.2015 по 31.05.2015 ; з 01.08.2015 по 30.09.2015 ; з 01.01.2016 по 31.12.2016 ; з 01.03.2017 по 30.09.2018 ; з 01.10.2018 по 31.10.2018; з 01.11.2018 по 31.07.2022.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області (40009, м. Суми, вул. Пушкіна, 1, код ЄДРПОУ 21108013) здійснити перерахунок страхового стажу та зарахувати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 ) до страхового стажу період роботи у Митрофанівському храмі смт.Недригайлів з 19.05.1992 по 31.12.1992; з 01.01.1996 по 31.12.1996; з 01.10.1997 по 14.01.1998; з 16.02.1998 по 14.04.1998; з 01.05.1998 по 14.07.1998; з 16.08.1998 по 14.10.1998; з 16.11.1998 по 14.01.1999; з 16.12.1999 по 31.12.2003; 01.02.2004; з 01.05.2013 по 31.12.2013; з 01.12.2014 по 30.04.2015; з 01.06.2015 по 31.07.2015; з 01.10.2015 по 31.12.2015; з 01.01.2017 по 28.02.2017; з 01.01.2004 по 31.01.2004; з 02.02.2004 по 30.04.2013; з 01.01.2014 по 30.11.2014; з 01.05.2015 по 31.05.2015; з 01.08.2015 по 30.09.2015; з 01.01.2016 по 31.12.2016; з 01.03.2017 по 30.09.2018; з 01.10.2018 по 31.10.2018; з 01.11.2018 по 31.07.2022, а також здійснити з 22.07.2022 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 ) із включенням до страхового стажу період роботи у Митрофанівському храмі смт.Недригайлів з 19.05.1992 по 31.12.1992; з 01.01.1996 по 31.12.1996; з 01.10.1997 по 14.01.1998; з 16.02.1998 по 14.04.1998; з 01.05.1998 по 14.07.1998; з 16.08.1998 по 14.10.1998; з 16.11.1998 по 14.01.1999; з 16.12.1999 по 31.12.2003 ; 01.02.2004; з 01.05.2013 по 31.12.2013 ; з 01.12.2014 по 30.04.2015 ; з 01.06.2015 по 31.07.2015 ; з 01.10.2015 по 31.12.2015 ; з 01.01.2017 по 28.02.2017; з 01.01.2004 по 31.01.2004; з 02.02.2004 по 30.04.2013; з 01.01.2014 по 30.11.2014; з 01.05.2015 по 31.05.2015 ; з 01.08.2015 по 30.09.2015 ; з 01.01.2016 по 31.12.2016 ; з 01.03.2017 по 30.09.2018 ; з 01.10.2018 по 31.10.2018; з 01.11.2018 по 31.07.2022, із урахуванням виплачених сум.
В задоволенні інших вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.07.2023 |
Оприлюднено | 10.07.2023 |
Номер документу | 112062714 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні