ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 липня 2023 року м. Дніпросправа № 160/1760/23
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Чабаненко С.В., Лукманової О.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.04.2023 року (головуючий суддя Неклеса О.М.)
в адміністративній справі №160/1760/23 за позовом ОСОБА_1 до відповідачів Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Дніпропетровській області, Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області" про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся 01.02.2023 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до відповідачів Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Дніпропетровській області (відповідач-1), Державної установи "Територіальне медичне об`єднання МВС України по Дніпропетровській області" (відповідач-2), в якому просив:
- визнати протиправними дії Ліквідаційної комісія Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області, та Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області», щодо відмови ОСОБА_1 у зарахуванні до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно - пільговому обчисленні зокрема в її частині, - зарахування (підтвердження та включення) раніше не відомого та не врахованого до вислуги років на пільгових умовах часу служби (роботи), зокрема - періоду:
- з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
- з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх;
- з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області:
- з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
та відмови направлення заяви про призначення/перерахунок пенсії та всіх необхідні документів, затверджених Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року №3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення;
- зобов`язати Ліквідаційну комісію Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області, та Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області», зарахувати ОСОБА_1 до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно - пільговому обчисленні зокрема в її частині, - зарахування (підтвердження та включення) раніше не відомого та не врахованого до вислуги років на пільгових умовах часу служби (роботи), зокрема - періоду:
- з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
- з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх;
- з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
- зобов`язати Ліквідаційну комісію Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області, та Державну установу «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області» направити заяву ОСОБА_1 про призначення/перерахунок пенсії та всі необхідні документи, затверджені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року № 3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 20.12.2022 р. позивач звернувся із заявою до ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області, та ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області», в якій просив розглянути його заяву та зарахувати до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно - пільговому обчисленні зокрема в її частині, - зарахування (підтвердження та включення) раніше не відомого та не врахованого до вислуги років на пільгових умовах часу служби (роботи) (зокрема, періоди:
з 20.09.1982 р. по 28.06.1990 р.,
з 07.02.1990 р. по 01.11.1991 р.,
з 01.12.1995 р. по 21.10.1997 р.,
з 21.10.1997 р. по 04.09.1998 р.,
з 04.09.1998 р. по 03.03.2000 р.), після чого, як вважає позивач, його вислуга років в календарно-пільговому обчисленні склала більше 30 років, що надало б йому право на призначення/перерахунку пенсії з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення, згідно чинного законодавства яке діяло у 2005 році. Також ОСОБА_1 у зверненні до відповідачів просив направити його заяву про призначення/перерахунок пенсії та всі необхідні документи, затверджені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року №3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення, однак відповідачі протиправно відмовили у задоволенні вимог позивача. ОСОБА_1 вважає, що після отримання поданої ним заяви про підготовку документів відповідачі в межах своїх повноважень мали лише підготувати такі документи та направити їх до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області для вирішення питання про призначення/відмови у призначенні пенсії, вирішувати питання щодо наявності чи відсутності необхідного для призначення пенсії знаходиться поза межами повноважень цих структурних підрозділів МВС України, однак ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області, та ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області».
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.04.2023 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії Головного управління МВС України в Дніпропетровській області щодо не зарахування ОСОБА_1 пільгової вислуги років до його календарної вислуги років за часу служби (роботи), зокрема, за період:
з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх;
з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області.
Зобов`язано Ліквідаційну комісію Головного управління МВС України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок та зарахувати ОСОБА_1 пільгову вислугу років до його календарної вислуги років за час служби (роботи), зокрема, за період:
з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх;
з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992 р.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Свою позицію суд першої інстанції обґрунтував тим, що територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях (зокрема, відповідач-2) є уповноваженими органами для вирішення питань по прийманню заяв на призначення пенсії працівникам ОВС, оформлення документів для вирішення питання по призначенню пенсії та видачі щодо таких працівників довідок про грошове забезпечення, однак в межах спірних правовідносин позивач є особою, якому вже призначено пенсію з 09.02.2005 р. Зазначив, що питання щодо розрахунку вислуги років позивача відноситься до компетенції ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області, про що ОСОБА_1 також було повідомило в листі відповідача-2. Натомість, фактичні обставини справи свідчать, що відповідачем-1 не вчинено щодо позивача протиправних дій у вигляді відмови в зарахуванні до вислуги років позивача для перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно-пільговому обчисленні та відмови направлення заяви позивача про призначення/перерахунок пенсії та всіх необхідні документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, оскільки в листі ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області від 26.12.2022 року №20/3-К-833/Лк-2022 зазначено лише про пересилання заяви позивача за належністю до відповідача-2. Одночасно із цим, судом встановлено, що відповідачем-1 в межах спірних правовідносин допущено протиправну бездіяльність, оскільки в заяві позивача від 20.12.2022 р. останній просив, зокрема, зарахувати до його вислуги років для перерахунку пенсії окремі періоди служби в календарно-пільговому обчисленні, підготувати відповідні документи та направити їх разом із заявою на розгляд до органу Пенсійного фонду України, однак ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області вимоги позивача щодо зарахування відповідних періодів служби позивача в календарно-пільговому обчисленні не виконано. З урахуванням наведеного суд дійшов висновку про наявність підстав про визнання протиправної бездіяльності відповідача-1 щодо не зарахування пільгової вислуги років позивача до його календарної вислуги років.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головним управлінням МВС України в Дніпропетровській області подано апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог скасувати та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити.
Вказує, що зміни до Порядку №393 внесені постановою КМУ від 19.09.2007 №1144 не передбачали перерахування вислуги років колишнім особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ України (міліції), які були звільнені до набрання чинності вказаного нормативного акту. Відтак, відсутні правові підстави для покладення на Ліквідаційну комісію ГУМВС в Дніпропетровській області обов`язку щодо перерахунку вислуги років ОСОБА_1 , яка була розрахована в 2005 році у відповідності до норм Порядку №393, яким врегульовано порядок призначення пенсії особам рядового та начальницького складу.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) є пенсіонером Міністерства внутрішніх справ та отримує пенсію згідно Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та перебуває на пенсійному обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Дніпропетровській області.
Позивач стверджує, що у період з 20.09.1982 р. по 08.02.2005 р. він проходив службу на різних посадах УМВС України в Дніпропетровській області та при звільненні зі служби в органах внутрішніх справ його вислуга років в календарному обчисленні складала 24 роки, а в пільговому обчисленні вислуга років позивача становила 28 років, 10 місяців, 07 днів.
Згідно вислуги років 08.02.2005 р. ОСОБА_1 була призначена пенсія у розмірі 79% від грошового забезпечення.
Позивач зазначає, що 12.12.2022 р. він отримав від Ліквідаційної комісії ГУМВС України в Дніпропетровській області копію послужного списку, складеного на ім`я ОСОБА_1 .
Зі змісту цього послужного списку позивачу стало відомо, що йому не зараховано (підтверджено та включено) раніше не відомого та не врахованого часу служби (роботи), зокрема - періоду:
- з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді чергового інспектора по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
- з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектора інспекції в справах неповнолітніх;
- з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі КМСН УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старшого оперуповноваженого в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
- з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу КМСН УМВС України в Дніпропетровській області.
У подальшому наказом ГУ МВС України в Дніпропетровській області від 08.02.2005 №36 о/с відповідно до норм Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ України, звільнено за п.65 «а» (за віком) начальника контрольно-методичного відділу управління карного розшуку ГУМВС України в області України в Дніпропетровській області підполковника міліції ОСОБА_1 з 08.02.2005 р.
Вислуга років відповідно до наказу ГУ МВС України в Дніпропетровській області від 08.02.2005 №36 о/с встановлена начальнику контрольно-методичного відділу управління карного розшуку ГУ МВС України в області України в Дніпропетровській області підполковнику міліції ОСОБА_1 становила 24 роки 04 місця 05 днів, а в пільговому обчисленні 28 років 10 місяців 07 днів.
Позивач вважає, що в разі зарахування (підтвердження та включення) до вислуги років вказаних окремих періодів служби в календарно-пільговому обчисленні, вислуга років позивача в календарно - пільговому обчисленні збільшиться, та складатиме більше 30 років, що дає позивачу право, на призначення/перерахунок пенсії з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення, згідно чинного законодавства яке діяло у 2005 році.
20.12.2022 р. ОСОБА_1 звернувся до відповідачів із заявою щодо зарахування йому до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно - пільговому обчисленні вищевказаних періодів його служби та направити його заяву про призначення/перерахунок пенсії та всі необхідні документи, затверджені Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року №3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення.
У відповідь на цю заяву ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області направило ОСОБА_1 лист від 26.12.2022 року №20/3-К-833/Лк-2022.
Також позивач отримав від Сектору соціально-гуманітарних питань ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Дніпропетровській області» лист-відповідь за №33/24-6102 від 30.12.2022 р.
Позивач вважає, що відповідачі у цих листах фактично відмовили йому в зарахуванні до вислуги років для призначення/перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно-пільговому обчисленні зокрема в її частині, - зарахування (підтвердження та включення) раніше не відомого та не врахованого до вислуги років на пільгових умовах часу служби (роботи), та направленні його заяви про призначення/перерахунок пенсії та всіх необхідні документів, затверджених Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 року №3-1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, для вирішення питання про призначення/перерахунку пенсії за вислугу років з 08.02.2005 року у розмірі 90% від грошового забезпечення.
Позивач вважає протиправними дії відповідачів щодо не зарахування йому вислуги років у пільговому складі.
Суд першої інстанції позов задовольни частково.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ» №2262-ХІІ, норми постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей».
Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.
Згідно із статтею 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом
09.04.1992р. прийнято Закон України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ» №2262-ХІІ, яким визначено умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України - військовослужбовців Збройних Сил України, Прикордонних військ України, Національної гвардії України, Управління охорони вищих посадових осіб України, інших військових формувань, що створюються Верховною Радою України, Служби безпеки України, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України та членів їх сімей, а також військовослужбовців колишніх Збройних Сил СРСР, органів державної безпеки і внутрішніх справ СРСР та членів їх сімей.
Відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ» №2262-ХІІ, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» (Порядок №393).
Абзацом 8 пункту 1 Порядку №393 установлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ», особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ до вислуги років зараховуються час роботи в органах прокуратури і суду на посадах суддів, прокурорів, слідчих у випадках їх переходу на службу в органи внутрішніх справ на посади начальницького складу згідно з Переліком посад і за умовами, затверджуваними Міністерством внутрішніх справ України.
Також абзацом 9 пункту 1 Порядку №393 установлено, що до вислуги років зараховується також дійсна військова служба у Радянській Армії та Військово-Морському Флоті, прикордонних, внутрішніх, залізничних військах, в органах державної безпеки та інших військових формуваннях колишнього СРСР, а також служба в органах внутрішніх справ колишнього СРСР та інші види служби і періоди роботи, які відповідно до законодавства колишнього СРСР зараховувалися до вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям, а також особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ. Вислуга років (у тому числі на пільгових умовах) у цьому випадку обчислюється у порядку, встановленому законодавством колишнього СРСР, якщо цією постановою не передбачено більш пільгових умов зарахування до вислуги років часу служби для призначення пенсій військовослужбовцям та особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей» від 17.07.1992 р. №393 встановлено, що до вислуги років особам офіцерського складу Збройних Сил, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Цивільної оборони України та інших військових формувань, створених Верховною Радою України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки, Державної спеціальної служби транспорту, а також особам середнього, старшого і вищого начальницького складу органів внутрішніх справ та Державної кримінально-виконавчої служби України при призначенні пенсій згідно з пунктом «а» статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ» додатково зараховується час їхнього навчання (у тому числі заочно) у цивільних вищих навчальних закладах, а також у інших навчальних закладах, після закінчення яких присвоюється офіцерське звання, до вступу на військову службу або призначення на відповідну посаду в межах до п`яти років із розрахунку - один рік за шість місяців.
Відповідно до підпункту «в» пункту 3 Порядку №393 передбачено, що до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці 1 пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця:
час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах карного розшуку за переліком посад і умовами, що визначаються Міністерством внутрішніх справ;
час проходження служби особами начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах боротьби з економічною злочинністю за переліком посад і на умовах, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 року №780 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено зміни до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей», згідно з якими абзаци 24, 26, 27 і 29 підпункту «в», виключено.
Відповідно до ч. 1 ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Конституційний Суд України у своїх рішеннях від 13.05.1997 р. №1-зп, від 09.02.1999 р. №1-рп/99, від 05.04.2001 р. №3-рп/2001 та від 13.03.2012 р. №6-рп/2012 висловив позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів: закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акту в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акту не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Отже, зміст правовідносин, зокрема, прав та обов`язків особи, не може змінюватися зі зміною законодавчих норм.
З урахуванням наведеного, право позивача на зарахування при обчисленні вислуги років на пільгових умовах часу проходження служби в спеціальних підрозділах органів внутрішніх справ визначається за тими правилами, які були чинними на момент виникнення відповідного права.
Відтак, реалізація права працівникам на обчислення пільгової вислуги років, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» здійснюється з моменту їх вступу на службу до моменту скасування такої пільги постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 р. №780 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».
Відповідно до п.п. «а» та п.п. «г» п. 3 вказаного Порядку обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним у цій постанові, зараховується на пільгових умовах один місяць за сорок днів за час перебування на посаді міліціонера та один місяць служби за півтора місяці, зокрема, час проходження служби на посадах оперуповноваженого, старшого оперуповноваженого, заступника начальника в карному розшуку.
Пунктом 1 Порядку №393 встановлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, особам, зазначеним у пункті «ж» статті 2 1 такого Закону, до вислуги років зараховуються, зокрема служба в Національній поліції.
Отже, законодавством чітко визначено, що реалізація права працівникам на обчислення пільгової вислуги років, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» здійснюється з моменту їх вступу на службу до моменту скасування такої пільги постановою Кабінету Міністрів України від 20.07.2011 року № 780 «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (постанова набрала чинності 27.07.2011 р.).
Відповідно до абзацу 26 підпункту «в» пункту 3 Порядку №393 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України №1144 від 19.09.2007 р.) до вислуги років для призначення пенсій особам, зазначеним в абзаці 1 пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах один місяць служби за півтора місяця час проходження служби особами рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ у підрозділах кримінальної міліції у справах неповнолітніх, кримінальної міліції у справах дітей, боротьби з незаконним обігом наркотиків та боротьби із злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми, за переліком посад і умовами, що визначаються Міністерством внутрішніх справ.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України №366 від 01.10.2007 р. затверджено Перелік посад начальницького складу підрозділів кримінальної міліції у справах неповнолітніх, кримінальної міліції у справах дітей, боротьби з незаконним обігом наркотиків, боротьби зі злочинами, пов`язаними з торгівлею людьми, органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця, до якого включено посади «Оперуповноважений» та «Старший оперуповноважений».
Постановою Кабінету Міністрів України №780 від 20.07.2011 р. «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 та визнання такими, що втратили чинність деяких постанов Кабінету Міністрів України», зокрема, втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 року №1444 «Про доповнення пункту 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №39, відтоді одразу втратив чинність Перелік МВС №366 та Наказ Міністерства внутрішніх справ №366.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України №42 від 17.01.2002 р. затверджено Перелік посад працівників підрозділів карного розшуку органів внутрішніх справ, стаж роботи яких обчислюється з розрахунку 1,5 місяця служби за кожен місяць служби.
Пунктом 2 вказаного наказу встановлено, що вислуга років для призначення пенсії на пільгових умовах зараховується працівникам, які звільняються зі служби після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2001 року №1497, при цьому таким працівникам на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах.
Перелік посад, який затверджений наказом МВС України №42 від 17.01.2002 р., вислуга під час перебування на яких зараховується в пільговому обчисленні, у тому числі щодо не містить жодних обмежень до посад та підрозділів карного розшуку посад, на яких перебував я під час проходження служби в підрозділу карного розшуку.
В подальшому наказом МВС України №361 від 29.07.2008 р. скасовано наказ МВС України №42 від 17.01.2002 р. та затверджено Перелік посад працівників підрозділів карного розшуку (у тому числі боротьби зі злочинними посяганнями на вантажі), окремо визначених посад карного розшуку (у тому числі боротьби зі злочинними посяганнями на вантажі) органів внутрішніх справ, за якими зараховується час проходження служби на пільгових умовах з розрахунку один місяць служби за півтора місяця, крім усіх посад режимно-секретних, кадрових та інших підрозділів, які виконують функції із забезпечення діяльності підрозділів карного розшуку.
Постановою Кабінету Міністрів України №780 від 20.07.2011 р. «Про внесення змін до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено зміни до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 «Про порядок зачислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам і начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей», згідно з якими абзаци двадцять четвертий, двадцять шостий, двадцять сьомий і двадцять дев`ятий підпункту «в» - виключено.
Відтак, згідно діючого законодавства вислуга років для призначення пенсій на пільгових умовах зараховується весь час проходження служби на відповідних посадах, то зазначений час служби має переглядатись з дня звернення.
Відповідно до пункту «а» частини 1 статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б» - «д», «ж» статті 1 - 2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби:
по 30 вересня 2011 року і на день звільнення мають вислугу 20 років і більше;
з 1 жовтня 2011 року по 30 вересня 2012 року і на день звільнення мають вислугу 20 календарних років та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2012 року по 30 вересня 2013 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік і більше;
з 1 жовтня 2013 року по 30 вересня 2014 року і на день звільнення мають вислугу 21 календарний рік та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2014 року по 30 вересня 2015 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року і на день звільнення мають вислугу 22 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2016 року по 30 вересня 2017 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2017 року по 30 вересня 2018 року і на день звільнення мають вислугу 23 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2019 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки і більше;
з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року і на день звільнення мають вислугу 24 календарних роки та 6 місяців і більше;
з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.
Відповідно до ст. 171 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Аналіз вищенаведених правових норм у поєднанні з положеннями Порядку №393 дає підстави для висновку, що визначальною підставою у питанні можливості пільгового обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, який дає право на пенсію за вислугу років, є наявність законодавчого регулювання, яке передбачає включення зазначеного періоду (строку) до стажу роботи працівників певної категорії для реалізації цими особами права на призначення різних видів пенсій, чи інших соціальних виплат.
Основним актом, на підставі якого здійснюється таке регулювання є, зокрема, Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Можливість пільгового обчислення періоду проходження військової служби є похідною від визначальної підстави і має пов`язуватися не з категорією працівників, що реалізують право на пенсію за вислугу років, а зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті проходження військової служби в певний, визначений у законодавчому порядку період часу.
Така можливість передбачена Порядком №393.
Аналогічний висновок викладено Верховним Судом у постанові від 27.06.2018 р. у справі №750/9775/16-а.
Верховний Суд у вказаній постанові зазначив, що до актів правового регулювання умов і порядку призначення пенсій за вислугу років належать і ті правові акти, які передбачають пільгове (кратне) обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу роботи, що дає право на призначення й отримання різних видів пенсій та соціального забезпечення.
Суд апеляційної інстанції також вважає за необхідне зазначити, що Конституційний Суд України неодноразово розглядав питання, пов`язані з реалізацією права на соціальний захист, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція України виокремлює певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, належать громадяни, які відповідно до статті 17 Конституції України перебувають на службі у військових формуваннях та правоохоронних органах держави, забезпечуючи суверенітет і територіальну цілісність України, її економічну та інформаційну безпеку, а саме - у Збройних Силах України, органах Служби безпеки України, міліції, прокуратури, охорони державного кордону України, податкової міліції, державної охорони України, державної пожежної охорони, Державного департаменту України з питань виконання покарань тощо (рішення Конституційного Суду України від 06.07.1999 року № 8-рп/99 у справі щодо права на пільги та від 20.03.2002 року № 5-рп/2002 у справі щодо пільг, компенсацій і гарантій).
У зазначених вище рішеннях Конституційний Суд України вказав, що необхідність додаткових гарантій соціальної захищеності цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення зумовлена насамперед тим, що служба у Збройних Силах України, інших військових формуваннях та правоохоронних органах держави пов`язана з ризиком для життя і здоров`я, підвищеними вимогами до дисципліни, професійної придатності, фахових, фізичних, вольових та інших якостей. Це повинно компенсуватися наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексу організаційно-правових економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби, так і після її закінчення (Рішення № 5-рп/2002).
Таким чином, пільгова вислуга має враховуватися при призначенні пенсій згідно статті 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб».
Питання подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами), затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007р. №3-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2007 року за №135/13402 (Порядок №3-1).
Відповідно до п.1 Порядку №3-1 заяви про призначення пенсії за вислугу років особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно із зазначеним вище Законом, подаються цими особами до головних управлінь ПФУ в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи). Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).
Наказом МВС України від 17.09.2018 року №760, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України від10.10.2018 року №1152/32604, затверджено Інструкцію про організацію роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та з інших соціальних питань (далі - Інструкція).
Відповідно до п.1 ч.1 р.І ця Інструкція визначає процедуру організації в Міністерстві внутрішніх справ України, центральних органах виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України (Національна поліція України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі - ЦОВВ)), та Національній гвардії України роботи з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсійне забезпечення згідно із Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.
Уповноважені структурні підрозділи - визначені МВС, ЦОВВ та Національною гвардією України структурні підрозділи, на які покладено функції з підготовки та подання до органів, які призначають пенсії, необхідних для призначення пенсій документів (п. 3 р. 1 Інструкції).
Відповідно до п.п. 1, 2, 4 ч. і р. II Інструкції, уповноважені структурні підрозділи, організують роботу з оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій особам, які мають право на пенсію відповідно до чинного законодавства; розглядають листи та звернення із питань оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій, для отримання пільг, а також здійснюють прийом громадян, які звертаються з цих питань; готують та подають у встановленому чинним законодавством порядку до органів, які призначають пенсії, документи для призначення (перерахунку) пенсій.
Розділом III Інструкції визначено порядок організації роботи з оформлення документів для призначення пенсії.
Відповідно до ч. 1 р. III Інструкції, уповноважені структурні підрозділи:
1) приймають від особи, яка набула право на пенсію відповідно до Закону, заяву про призначення пенсії, документи згідно з Порядком. Не пізніше наступного робочого дня інформують письмово в довільній формі підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) та фінансового забезпечення (бухгалтерські підрозділи) про необхідність оформлення та подання уповноваженому структурному підрозділу документів для призначення (перерахунку) пенсії;
2) здійснюють перевірку обчислення вислуги років (страхового стажу) для призначення пенсії;
3) здійснюють перевірку поданих для призначення пенсії документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта та інших документів;
4) у разі якщо до заяви про призначення пенсії не додано необхідних для цього документів, витребовують їх від відповідного підрозділу персоналу (кадрового забезпечення) та підрозділу фінансового забезпечення (бухгалтерського підрозділу). Витребовувати документи, подання яких не передбачено Порядком забороняється;
5) у 10-денний строк з дня одержання заяви про призначення пенсії та всіх необхідних документів оформлюють особі, якій оформлюється пенсія, подання про призначення пенсії за формою, установленою Порядком, та направляють до органу, що призначає пенсії, за місцем проживання особи;
6) долучають до облікової справи особи отриману від органів, що призначають пенсії, розписку-повідомлення.
У відповідності до наказу МВС України від 25.02.2019 року № 129 уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до ПФУ документів про призначення пенсії є Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності МВС України з покладанням таких функцій на управління координації.
Пунктом 1 наказом Міністерства внутрішніх справ України №291 від 16.04.2021 року ''Про внесення змін до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 25.02.2019 за №129'', викладено в новій редакції підпункт 1 і 2 пункту 1 наказу, зокрема:
« 1. Визначити в Міністерстві внутрішніх справ України:
1) Департамент персоналу уповноваженим структурним підрозділом з підготовки та подання до органів Пенсійного фонду України документів для призначення (перерахунку) пенсій з покладанням таких функцій на управління координації пенсійних питань та соціальної роботи цього Департаменту;
2) територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях, місту Києву уповноваженими установами за видачу довідок про розмір грошового забезпечення з покладанням таких функцій на відповідні сектори (відділ) із соціально-гуманітарних питань цих державних установ».
При цьому, відповідальність перед особою, яка звернулась із заявою про призначення пенсії) за ненаправлення (несвоєчасне направлення) до органу, що призначає пенсії, подання та всіх необхідних документів (в тому числі тих, що їх мали надати відповідні підрозділи), несе уповноважений структурний підрозділ.
Отже, саме уповноважені структурні підрозділи здійснюють перевірку поданих звільненими зі служби особами заяв про призначення їм пенсії, здійснюють обчислення вислуги років для призначення пенсії та встановлюють наявність підстав для її призначення. Після цього такий орган законодавчо наділений компетенцією направити подання про призначення пенсії за вислугу років до територіального органу Пенсійного фонду України або відмовити у такому поданні.
Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 28.11.2018 р. у справі №537/1980/16-а, постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 17.06.2020 р. у справі №554/2032/17.
Згідно з частиною 5 статті 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, територіальні медичні об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по областях (зокрема, відповідач-2) є уповноваженими органами для вирішення питань по прийманню заяв на призначення пенсії працівникам ОВС, оформлення документів для вирішення питання по призначенню пенсії та видачі щодо таких працівників довідок про грошове забезпечення, однак в межах спірних правовідносин позивач є особою, якому вже призначено пенсію з 09.02.2005 р.
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що відповідачем-2 не порушено права позивача в межах спірних правовідносин.
Стосовно позовних вимог до ЛК ГУ ДМС України в Дніпропетровській області суд зазначає наступне.
Згідно із приписами п. 3 р. ІІІ Інструкції, підрозділи персоналу (кадрового забезпечення) апарату МВС, територіальних органів з надання сервісних послуг МВС, закладів, установ та підприємств, що належать до сфери управління МВС, ЦОВВ та Національної гвардії України:
1) обчислюють вислугу років та за потреби страховий стаж особи, яка набула право на пенсію, оформлюють розрахунок вислуги років для призначення пенсії (далі - розрахунок вислуги років) (додаток 3).
2) ознайомлюють особу, яка набула право на пенсію, із розрахунком вислуги років;
3) надають допомогу в оформленні документів для призначення пенсії особам, які набули право на пенсію.
В 5-денний строк після отримання інформації про прийняття від особи заяви про призначення пенсії розрахунок вислуги років разом з іншими документами, зазначеними в підпункті 1 цього пункту, подається до уповноваженого структурного підрозділу.
Отже, зважаючи на положення вищевказаної норми питання щодо розрахунку вислуги років позивача відноситься до компетенції Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Дніпропетровській області, про що ОСОБА_1 також було повідомило в листі відповідача-2.
Водночас аналіз фактичних обставини справи дають підстави для висновку, що відповідачем-1 не вчинено щодо позивача протиправних дій у вигляді відмови в зарахуванні до вислуги років позивача для перерахунку пенсії окремих періодів служби в календарно-пільговому обчисленні та відмови направлення заяви позивача про призначення/перерахунок пенсії та всіх необхідні документів до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, оскільки в листі Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Дніпропетровській області від 26.12.2022 року №20/3-К-833/Лк-2022 зазначено лише про пересилання заяви позивача за належністю до відповідача-2.
Одночасно із цим, матеріалами справи підтверджується, що відповідачем-1 в межах спірних правовідносин допущено протиправну бездіяльність, оскільки в заяві позивача від 20.12.2022 р. позивач просив, зокрема, зарахувати до його вислуги років для перерахунку пенсії окремі періоди служби в календарно-пільговому обчисленні, підготувати відповідні документи та направити їх разом із заявою на розгляд до органу Пенсійного фонду України, однак ЛК ГУ МВС України в Дніпропетровській області вимоги позивача щодо зарахування відповідних періодів служби позивача в календарно-пільговому обчисленні не виконано.
З урахуванням наведеного суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність підстав щодо визнання протиправної бездіяльності відповідача-1 щодо не зарахування пільгової вислуги років позивача до його календарної вислуги років.
Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З урахуванням наведеного, з метою ефективного захисту права позивача на пенсію суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку щодо визнання протиправною бездіяльність відповідача-1 стосовно не зарахування позивачу пільгової вислуги років до його календарної вислуги років за часу служби (роботи), зокрема, за період:
з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх;
з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області,
та зобов`язати відповідача-1 здійснити перерахунок та зарахувати позивачу пільгову вислугу років до його календарної вислуги років за час служби (роботи), зокрема, за період:
з 20.09.1982 року по 28.06.1990 року в підрозділі приймальника розподільника для неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді черговий інспектор по режиму приймальника розподільника для неповнолітніх;
з 07.02.1990 року по 01.11.1991 року в підрозділі інспекції в справах неповнолітніх УВС облвиконкому в Дніпропетровській області, на посаді інспектор інспекції в справах неповнолітніх;
з 01.12.1995 року по 21.10.1997 року в підрозділі Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області, на посаді старший оперуповноважений в особливо важливих справах КМСН УМВС України в Дніпропетровській області;
з 21.10.1997 року по 04.09.1998 року на посаді заступника начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області;
з 04.09.1998 року по 03.03.2000 року на посаді начальника відділу Кримінальної міліції у справах неповнолітніх УМВС України в Дніпропетровській області відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992 р.
В частині відмови в задоволенні позову рішення суду першої інстанції не переглядалося, оскільки в цій частині рішення суду не оскаржується.
Частиною 1 статті 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку колегії суддів апеляційної інстанції матеріали справи дають підстави для висновку, шо позивачем доведені обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.
При цьому, відповідачем-1 не доведено обставини, на яких ґрунтуються заперечення проти позовних вимог, не доведено правомірність дій/рішень відповідача-1 як суб`єкта владних повноважень.
Зокрема, відповідачем-1, як суб`єктом владних повноважень, не виконано покладеного на нього обов`язку доказування правомірності допущеної ним бездіяльності та не спростовано доводи позивача у відповідній частині.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення позову.
З огляду на викладене вище, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції не підлягає скасуванню, а апеляційна скарга задоволенню.
В силу ч. 5 ст. 328 КАС України рішення суду апеляційної інстанції не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених в підпунктах: «а», «б», «в», «г» пункту 2 ч. 5 статті 328 КАС України.
Виходячи з результатів апеляційного перегляду не підлягають розподілу витрати у справі.
Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Міністерства внутрішніх справ України в Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.04.2023 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття 05.07.2023та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, зазначених в підпунктах: «а», «б», «в», «г» пункту 2 ч. 5 статті 328 КАС України.
В силу п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України постанова може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова
суддяС.В. Чабаненко
суддяО.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2023 |
Оприлюднено | 10.07.2023 |
Номер документу | 112063913 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні