КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 червня 2023 року справа №320/5924/22
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бест-Ерагон" до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області про визнання протиправним та скасування рішення.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Бест-Ерагон" (далі позивач, ТОВ "Бест-Ерагон") з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області (далі відповідач, Головне управління), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення №21 від 23.06.2022.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що в оскаржуваному рішенні відповідачем встановлено порушення відсутності декларування зміни ціни на пальне та, як наслідок, необґрунтоване підвищення ціни на пальне. Позивач вважає, що вказане рішення прийняте відповідачем на підставі висновків, зроблених за результатами перевірки позивача, які не відповідають фактичним обставинам та нормам чинного законодавства України.
Ухвалою Київського окружного адміністративного від 18.07.2022 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. Витребувано докази від сторін.
22.07.2022 позивачем до суду надані документи на вимогу ухвали суду від 18.07.2022.
12.08.2022 до суду надійшов відзив відповідача, у якому останній просить суд відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що реалізація товарів за роздрібною ціною, підвищеною на 5 і більше відсотків без процедури декларування зміни цін або недотримання строків їх застосування, є порушенням вимог щодо формування встановлення та застосування державних регульованих цін. Також відповідач наголосив, що позивачем здійснено декларування зміни ціни на пальне 29.06.2022, яке останнім здійснено на виконання припису Головного управління, свідчить про визнання факту наявного порушення позивачем.
23.08.2022 до суду надійшла відповідь позивача на відзив, у якій зазначено, що подача позивачем 29.06.2022 декларації про зміну ціни на пальне може свідчити лише про виконання останнім вимог діючого законодавства, щодо порядку декларування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341, та припису Головного управління, а подання даного позову свідчить про невизнання позивачем порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, саме за відсутності з 20.05.2022 державного регулювання цін шляхом установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання цін, надбавок, винагород, тощо (п.1 ч.1 ст. 13 Закону №21 від 23.06.2022).
При цьому, за порушення порядку декларування змін ціни та/або реєстрації ціни статтею 20 Закону, як і Порядком декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 застосування адміністративно-господарські санкції не передбачено.
Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.
З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
ТОВ "Бест-Ерагон" (ідентифікаційний код 39061233) зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності позивача є 47.30 Роздрібна торгівля пальним, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 36).
07.06.2022 ГУ Держпродспоживслужби в Київській області прийнято наказ №721-ОД "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) ТОВ "Бест-Ерагон", яким на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22, керуючись Законами України "Про ціни і ціноутворення", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказом Держпродспоживслужби від 20.12.2017 №1207 «Про впровадження процедури відеофіксації» та Положенням про Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області наказано здійснити в період з 07.06.2022 по 20.06.2022 позапланову перевірку ТОВ "Бест-Ерагон" (код ЄДРПОУ 39061233, юридична адреса: 08200, Київська обл., Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Соборна, б. 105, секція Б, кабінет 215; місце господарської діяльності: Київська обл., Обухівський район, с. Трипілля, вул. Франка, буд. 19) з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (а.с. 51).
На підставі вказаного наказу видано посвідчення (направлення) від 07.06.2022 №665 на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) ТОВ "Бест-Ерагон" з 07.06.2022 по 20.06.2022; підстава для здійснення заходу - доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22; предмет перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (а.с. 50).
Копію вказаного направлення вручена уповноваженій особі позивача 09.06.2022, що підтверджується розпискою про отримання на примірнику направлення, копія якого міститься у матеріалах справи (а.с. 50).
20.06.2022 посадовими особами Головного управління складено акт №34, за результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін ТОВ "Бест-Ерагон" (а.с. 57-82), додатками до якого є довідка про необґрунтовано отриману виручки ТОВ "Бест-Ерагон", що є невід`ємною частиною вказаного акту (а.с. 83-84).
Відповідачем 23.06.2022 винесено припис №13, яким зобов`язано позивача в двотижневий термін з дня отримання припису здійснити декларування роздрібних цін на бензини автомобільні та дизельне паливо відповідно до вимог Порядку декларування зміни роздрібних цін та товари, що мають істотну соціальну значущість і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобіганню i поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої короновірусом SARS-CoV- 2, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2020 №341.
В матеріалах справи міститься скріншот подання позивачем інформації про декларований товар через служби підтримки Дія з використанням кваліфікованого електронного підпису (а.с. 22).
23.06.2022 Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області за результатами розгляду матеріалів позапланової перевірки (акт перевірки від 20.06.2022 № 34) ТОВ "Бест-Ерагон", встановлено порушення вимог порядку формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на бензини автомобільні та дизельне паливо, а саме:
При перевірці формування, встановлення та застосування роздрібних цін на бензини автомобільні та дизельне паливо встановлено, що Товариство у період з 21.05.2022 по 07.06.2022 при реалізації бензину автомобільного А-95 та дизельного палива було збільшено роздрібні ціни на 5% і більше до роздрібних цін на бензин автомобільний А-95 та дизельне паливо станом на 12.05.2021 та не задекларовано відповідні зміни, чим порушено п. 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічної о призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою КМУ від 22.04.2020 №341 та п. 2, 3 ст. 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення», в результаті чого ТОВ "Бест-Ерагон" необґрунтовано одержана виручка в сумі 355 164,93 грн. (а.с. 87).
Рішенням відповідача від 23.06.2022 №21 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства ціни і ціноутворення вирішено вилучити у ТОВ "Бест-Ерагон" суму необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 355 164,93 грн. та застосувати штраф у розмірі 355 164,93 грн. (а.с. 88).
Позивач не погодившись із оскаржуваним рішенням, звернувся до суду з позовом у цій справі.
Вирішуючи спір по суті, суд враховує таке.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі по тексту - Закон №877-V).
Відповідно до приписів статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Частиною першою статті 2 Закону №877-V встановлено, що дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
За приписами частини першої статті 6 Закону №877-V підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Отже, однією з підстав для здійснення позапланових заходів є доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.
Відповідно до частин 1-5 статті 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
Суд зазначає, що у порушення вимог статті 7 Закону №877-V відповідачем у наказі від 07.06.2022 №721-ОД та у направленні на перевірку від 07.06.2022 №665 не визначено чітко предмет позапланової перевірки в частині періоду, за який буде здійснюватися така перевірка.
Згідно з частиною шостою статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В акті перевірки від 20.06.2022 №34 зазначено про порушення позивачем пунктів 2, 3, 4 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою КМУ від 22.04.2020 №341 (зі змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ №450 від 29.03.2021), пункту 3 статті 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення».
Відповідачем у вказаному акті встановлено, що позивач в період з 21.05.2022 по 07.06.2022 здійснював реалізацію бензинів автомобільних та дизельного пального за роздрібними цінами, які зросли на 5% і більше порівняно з роздрібними цінами на бензини автомобільні та дизельне паливо стоном на 12.05.2021, без відповідного декларування змін в порушення вимог чинного законодавства.
Згідно з частиною другою статті 12 Господарського кодексу України основними засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб`єктів господарювання є, зокрема, регулювання цін і тарифів.
Відповідно до частини другої статті 191 Господарського кодексу України державне регулювання цін здійснюється згідно із Законом України "Про ціни і ціноутворення" та іншими законами.
Статтею 192 Господарського кодексу України встановлено, що політика ціноутворення, порядок встановлення та застосування цін, повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо встановлення та регулювання цін, а також контролю за цінами і ціноутворенням визначаються законом про ціни і ціноутворення, іншими законодавчими актами.
Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Закон України "Про ціни і ціноутворення" від 21.06.2012 №5007-VI (далі - Закон №5007-VI) визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.
Відповідно до статті 1 Закону №5007-VI декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної.
Торговельна надбавка (націнка) - сума витрат суб`єкта господарювання, що пов`язані з обігом товару та здійснюються в процесі його продажу (реалізації) у роздрібній торгівлі, та прибутку. Гранична торговельна надбавка (націнка) є її максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб`єктом господарювання під час реалізації товару в роздрібній торгівлі.
Частиною третьою статті 12 Закону №5007-VI встановлено, що зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін. Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв`язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб`єкта господарювання.
Відповідно до статті 13 Закону №5007-VI державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом: 1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341 "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення" затверджено Порядок декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - Порядок), який визначає механізм декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, переліки яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 №341"Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення" (далі - товари).
Пунктом 3 цього Порядку передбачено, що декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. №341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни): на 15 відсотків і більше - за 30 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 10 відсотків і більше, але менше ніж 15 відсотків, - за 14 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2021 №450 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. №341" доповнено перелік товарів бензином та дизельним пальним та пункт 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого зазначеною постановою, абзацом такого змісту: "Декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни товару на 1 відсоток і більше порівняно з роздрібною ціною на момент декларування за 20 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування". Дана постанова набрала чинності 12.05.2021.
Отже, постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 341 з 12.05.2021 було запроваджено декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне.
Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 №474 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 і від 9 грудня 2020 р. №1236» абзац п`ятий пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. №341, виключено. Доповнено постанову Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. №1236 пунктом 41-4 такого змісту: "41-4. Установити на період дії карантину граничний рівень торговельної надбавки в розмірі: не більше 7 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра дизельного палива; не більше 5 гривень з урахуванням податку на додану вартість, що нараховується до середньої вартості 1 літра бензинів автомобільних. Середня вартість 1 літра дизельного палива ULSD 10 ppm та бензинів автомобільних GASOLINE 10 ppm визначається Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства на підставі розрахунків акціонерного товариства "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", проведених з урахуванням відповідних даних міжнародного інформаційного агентства Platts CIF NWE за попередні 10 днів, розрахункових коефіцієнтів 0,825 кг/літр та 0,745 кг/літр відповідно, сум митних платежів (акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) та податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) та щоденного офіційного курсу іноземної валюти, встановленого Національним банком у відповідному періоді. Акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" подає зазначені розрахунки Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 1, 11 і 21 числа. Інформація про середню вартість 1 літра дизельного палива та бензинів автомобільних оприлюднюється на офіційному веб-сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства щомісяця до 3, 13 і 23 числа.". Постанова набрала чинності 14.05.2021р.
Тобто, з 14.05.2021 встановлено регулювання цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне у формі встановлення граничних рівнів торгівельної надбавки (п.1 ч.1 ст.13 Закону України «Про ціни і ціноутворення») та скасоване регулювання цін (п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про ціни і ціноутворення») у формі попереднього декларування застосування роздрібних цін на пальне.
Починаючи з 14.05.2021 Міністерство економіки на своєму сайті щомісяця до 3, 13 і 23 числа оприлюднювали середню вартість 1 літра пального, а суб`єкти господарювання, які здійснюють роздрібний продаж пального, встановлювали на нього ціни в межах визначеної п.41-4 постанови КМУ № 1236 від 09.12.2020 граничної надбавки.
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2022 №594 "Про зупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. №1236" КМУ постановив зупинити дію пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 року №1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (Офіційний вісник України, 2021 р., № 1, ст. 14, №40, ст. 2387, № 46, ст. 2848; 2022 р., № 25, ст. 1331, № 28, ст. 1533) - із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 р. № 488. Дана постанова набрала чинності 20.05.2022.
Таким чином, з 20.05.2022 року тимчасово на ринку пального в Україні, не діє державне регулювання роздрібних цін взагалі (граничні торгівельні надбавки зупинені постановою від 17.05.2022 №594 "Про зупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. №1236", а обов`язкове попереднє декларування роздрібних цін взагалі скасовано постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 №474 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. №341 і від 9 грудня 2020 р. №1236»), в зв`язку із чим, роздрібні ціни на пальне отримали статус вільних цін, перевірка порядку формування, встановлення та застосування яких не відноситься до компетенції органів державного контролю за цінами з огляду на положення статті 11 Закону №5007-VI.
Так, статтею 11 Закону №5007-VI вільні ціни встановлюються суб`єктами господарювання самостійно за згодою сторін на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін.
За таких обставин, призначати та проводити перевірки дотримання позивачем порядку формування, встановлення та застосування роздрібних цін на пальне за період після 20.05.2022 року органи Держпродспоживслужби не мали права.
Перевірка позивача в рамках цієї справи була призначена 07.06.2022 та проведена відповідачем після 20.05.2022 (з 09.06.2022 по 20.06.2022) та охоплювала період з 21.05.2022 по 07.06.2022, тобто вже після скасування державного регулювання роздрібних цін у цій галузі та застосування вільних цін, що є неприпустимим з огляду на вищенаведене.
Відповідно до оскарженого рішення відповідача від 23.06.2022 №21 до позивача були застосовані штрафні санкції, передбачені пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення» за реалізацію бензину автомобільного А-95 та дизельного пального в період часу з 21.05.2022 року по 07.06.2022 року без декларування відповідних змін роздрібних цін.
Однак, як вже зазначалося судом вище, такий вид державного регулювання цін, як попереднє декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин марок А-92, А-95 і дизельне паливо скасований постановою Кабінету Міністрів України від 14.05.2021 №474 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341 і від 9 грудня 2020 р. №1236», якою абзац п`ятий пункту 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341, виключено.
Тобто, у суб`єктів господарювання після 14.05.2021 року відсутній обов`язок щодо здійснення попереднього декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне та бензин марок А-92, А-95, в зв`язку із чим до них не може бути застосована відповідальність, передбачена пунктом частини першої статті 20 Закону України «Про ціни та ціноутворення», оскільки така бездіяльність суб`єкта господарювання є правомірною.
Оскільки оскаржуване рішення винесене за відсутності правових підстав на день його видання, така поведінка суб`єкта владних повноважень не відповідає положенням частини другої статті 19 Конституції України та положенням частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а рішення відповідача про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення №21 від 23.06.2022 підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Суд також відхиляє доводи відповідача, що позивач фактично визнав свою вину у вчиненні порушення, оскільки виконав вимоги припису та у подальшому почав декларувати зміну цін на товари.
Кодексом адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Згідно приписів частини другої статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд вважає помилковим висновок про те, що виконання вимог припису свідчить про визнання позивачем виявлених порушень, оскільки у складних чи неоднозначних правовідносинах, коли немає впевненості у позитивному вирішенні для позивача результату спору, наслідки за невиконання припису можуть призвести до більш значних втрат у майбутньому. Тому, можна припустити, що позивач, виконуючи вимоги припису та розпочавши декларування цін на товари, намагався убезпечити себе від подальших санкцій та контролюючих заходів.
Але зазначені обставини не нівелюють обов`язок суду встановити, чи у спірних правовідносинах відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи з системного аналізу положень законодавства України та наявних в матеріалах справи доказів, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов позивача підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 10654,96 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 06.07.2022 №154 (а.с. 4).
Враховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 10654,96 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області
Керуючись статтями 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в :
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення №21 від 23.06.2022.
3. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Бест-Ерагон" (ідентифікаційний код 39061233, місцезнаходження: 08200, Київська обл., Бучанський район, м. Ірпінь, вул. Соборна, б. 105, секція Б, кабінет 215) судовий збір у розмірі 10654,96 грн. (десять тисяч шістсот п`ятдесят чотири грн. 96 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області (ідентифікаційний код 40323081, місцезнаходження: 08133, Київська область, м. Вишневе, вул. Балукова, 22).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Повний текст рішення суду складено 30.06.2023.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 10.07.2023 |
Номер документу | 112066612 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Карпушова Олена Віталіївна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні