справа № 361/3203/23
провадження № 1-кс/361/997/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.07.2023 м. Бровари
Слідчий суддя Броварського міськрайонного суду Київської областi ОСОБА_1 ,
за участю: секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
слідчого ОСОБА_3 ,
підозрюваного ОСОБА_4 , його представника адвоката ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Бровари клопотання слідчого СВ Броварського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Київській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 , яке погоджене прокурором Броварської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_6 , про відсторонення від посади в рамках кримінального провадження, внесеного 22.02.2023 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42023112130000021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України,-
ВСТАНОВИВ:
Слідчий слідчої групи Броварського РУП за погодженням з прокурором Броварської окружної прокуратури звернувся до Броварського міськрайонного суду Київської областi по вказаному кримінальному провадженню про відсторонення ОСОБА_4 , який підозрюється в службовій недбалості, тобто в неналежному виконанні службовою особою своїх службових обовязків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
В обґрунтування клопотання зазначив, що досудовим розслідування встановлено, що згідно рішення Березанської міської ради Київської області «Про затвердження першого заступника міського голови» від 04.02.2020 № 969-84-VII -першим заступником міського голови Березанської міської ради затверджено ОСОБА_4 , останньому також відповідно до Розпорядження міського голови Березанської міської ради ОСОБА_7 «Про надання права підпису» від 14.02.2020 №25, надано право першого підпису на розпорядження рахунками виконавчого комітету Березанської міської ради та підписання платіжних, розрахункових та інших розпорядчих документів.
Відповідно до розподілу повноважень та функціональних обов`язків між міським головою, першим заступником міського голови, заступниками міського голови з питань діяльності виконавчих органів, керуючим справами виконавчого комітету та секретарем ради, затвердженого розпорядженням міського голови Березанської міської ради ОСОБА_7 № 72 від 29.06.2022, ОСОБА_4 наділений організаційно розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями, зокрема:
спрямовує, координує та контролює діяльність виконавчих органів міської ради, а також комунальних підприємств, установ, організацій щодо формування та виконання міського бюджету;
здійснює контроль, аналіз й оцінку стану економічного та соціального розвитку громади у відповідних сферах, її соціально-економічних наслідків;
згідно з чинним законодавством контролює у відповідних сферах здійснення виконавчими органами міської ради делегованих їм повноважень виконавчої влади;
координує в межах своєї компетенції діяльність структурних підрозділів виконавчих органів міської ради;
спирається у своїй діяльності на відповідні підрозділи виконавчого комітету міської ради відповідно до розподілу повноважень;
забезпечує проведення експертизи проектів рішень міської ради та її виконавчих органів, інших нормативно-правових актів.
відповідає (відповідно до розподілу обов?язків) за кваліфіковане та своєчасне виконання структурними підрозділами виконавчого комітету актів і доручень Президента України, Кабінету Міністрів України, рішень міської ради та її виконавчого комітету, розпоряджень та доручень міського голови, а також інших обов?язків, що передбачені відповідними положеннями про управління, відділи та інші виконавчі органи ради.
Окрім того, перший заступник Березанського міського голови ОСОБА_4 , відповідно до розподілу повноважень та функціональних обов`язків здійснює керівництво діяльністю, у тому числі, сектором з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення та відділом бухгалтерського обліку та господарського забезпечення.
Таким чином, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді першого заступника Березанського міського голови виконує організаційно-розпорядчі та адміністративно - господарські функції у виконавчому органі Березанської міської ради, та відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України є службовою особою.
Відповідно до статей 27, 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в України», частини 1, 2 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» та наказу Міністерства економіки України «Про затвердження Примірного положення про уповноважену особу» від 08.06.2021 № 40, з метою забезпечення максимальної ефективності використання та економії бюджетних коштів, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі товарів, робіт та послуг було визначено уповноважену особу відповідальною за організацію та проведення процедур закупівель - головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення апарату Березанської міської ради та її виконавчого комітету ОСОБА_8 , згідно рішення Виконавчого комітету Березанської міської ради Броварського району Київської області від 17.12.2021 № 226.
Згідно із пунктом 5 вказаного рішення, передбачено, що контроль за виконанням вказаного рішення покладено на першого заступника міського голови ОСОБА_4 .
Рішенням Березанської міської ради Броварського району Київської області від 26.07.2022 № 99 внесено зміни до рішення Березанської міської ради від 23.12.2021 № 369-31-VІІІ «Про бюджет Березанської міської територіальної громади на 2022 рік».
Згідно Розподілу витрат Березанської міської територіальної громади на реалізацію місцевих/регіональних програм у 2022 році (Додаток № 7 до Рішенням Березанської міської ради Броварського району Київської області від 26.07.2022 № 99) передбачено заходи та роботи з територіальної оборони в рамках виконання програми «Програма проведення заходів та робіт з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки місцевого значення ІНФОРМАЦІЯ_1 на 2022 рік» за КПКВ 0218240 «Заходи та роботи з територіальної оборони» на суму 6 449 000,00 гривень.
Довідкою про зміни до кошторису на 2022 рік від 26.07.2022, яка затверджена першим заступником міського голови ОСОБА_4 (на підставі Рішення Березанської міської ради Броварського району Київської області від 26.07.2022 № 99) Виконавчим комітетом Березанської міської ради по спеціальному фонду за КПКВ 0218240 «Заходи та роботи з територіальної оборони» по КЕКВ 3110 «Придбання обладнання предметів довгострокового користування» збільшено видатки на суму 1 100 000,00 гривень.
Протоколами щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 01.08.2022 № 12 та від 14.08.2022 № 14 затверджено зміни до річного плану закупівель Березанської міської ради на 2022 рік, в зв`язку з потребою, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану», з урахуванням принципів здійснення публічних закупівель, передбачених законодавством у сфері публічних закупівель.
Так, змінами до Річного плану закупівель на 2022 рік заплановано придбання транспортного засобу, що був у використанні (вантажний автомобіль КамАЗ 5320, очікуваною вартістю закупівель 1 100 000,00 грн за спрощеною закупівлею.
Згідно з інформацією розміщеною в інформаційно-телекомунікаційній системі Prozorro за номером ID: UA-2022-08-01-004208-а від 01.08.2022 Виконавчим комітетом Березанської міської ради Броварського району Київської області (ЄДРПОУ 22202046) оприлюднено оголошення про проведення спрощеної закупівлі на закупівлю вантажного автомобіля КамАЗ 5320 (що був в використанні) (код ДК 021:2015:34110000-1: Транспортні засоби, що були у використанні) з очікуваною вартістю 1 100 000,00 гривень. Однак, вищевказана закупівля не відбулась в зв`язку з відсутністю пропозицій.
В подальшому, керуючись Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (в редакції станом на 10.08.2022) Виконавчим комітетом Березанської міської ради Броварського району Київської області, в особі Першого заступника міської голови ОСОБА_4 здійснено закупівлю без застосування порядку проведення спрощених закупівель, шляхом укладення договіру з фізичною особою ОСОБА_9 від 18.08.2022 № 88 на суму 1 100 000,00 грн, який оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу за номером ID : UA-2022-10-18-001776-а.
Відповідно до підпункту 4 пункту 1 Постанови № 169 від 28.02.2022 (в редакції станом на 10.08.2022) відповідальною за організацію та проведення закупівель, визначених у підпункті 1 цього пункту, може бути уповноважена особа або інша особа, визначена замовником.
Замовники відповідно до пункту 3 Постанови № 169 від 28.02.2022 (в редакції станом на 10.08.2022) повинні дотримуватись такого принципу здійснення публічних закупівель, як максимальна економія, ефективність.
Разом з тим, під час досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_8 не дотрималась принципів максимальної економії, ефективності використання коштів, які передбачені пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (в редакції станом на 10.08.2022).
В подальшому, порушуючи рішення Виконавчого комітету Березанської міської ради Броварського району Київської області від 17.12.2021 № 226 «Про уповноважену особу, відповідальну за організацію та проведення процедур закупівель, і затвердження Положення», згідно якого контроль за виконанням вказаного рішення покладено на першого заступника міського голови Березанської міської ради ОСОБА_4 , останній, неналежно виконуючи свої службові обов`язки, через несумлінне ставлення до них, не перевірив та не проконтролював дотримання уповноваженою особою - ОСОБА_8 максимальної ефективності використання та економії бюджетних коштів, відкритості та прозорості на стадіях підготовки та проведення закупівлі, здійснив підписання договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88.
В подальшому, згідно договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88 укладеного між Виконавчим комітетом Березанської міської ради, в особі першого заступника міської голови ОСОБА_4 , та фізичною особою ОСОБА_9 (паспорт НЕ № НОМЕР_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ), з іншої сторони, Виконавчим комітетом Березанської міської ради Броварського району Київської області (ЄДРПОУ 22202046), було придбано транспортний засіб марки КамАЗ 53202, 1986 року випуску, типу - вантажний самоскид, що був у використанні.
Згідно з накладною від 18.08.2022 № 1 та Акту приймання-передачі майна від 18.08.2022 № 1, відповідно до яких фізичною особою ОСОБА_9 передано Виконавчому комітету Березанської міської ради, в особі ОСОБА_4 вантажний автомобіль КамАЗ 53202, оранжевий, 1986 року, що був в використанні в кількості 1шт на загальну суму 1 100 000,00 гривень.
Відповідно до виписки Державної казначейської служби України за 19.08.2022 та платіжних доручень Виконавчим комітетом Березанської міської ради здійснено перерахування коштів з рахунку НОМЕР_3 ДКСУ м. Київ на загальну суму 1 100 000,00 грн, а саме:
- від 18.08.2022 № 2 перераховано ФОП ОСОБА_9 на рахунок НОМЕР_4 , відкритому в Філії Черкаського ОУ АТ «Ощадбанк» кошти в сумі 1 028 500,00 грн з призначенням платежу «матеріально-технічне забезпечення підрозд. ТРО (вантаж. а/м КАМАЗ 53202 самоскид) за договором від 18.08.2022 № 88 та накладної від 18.08.2022 № 1»;
- від 18.08.2022 № 3 перераховано ГУК у Київській області на рахунок UA068999980333179340000010754 в Казначейство України кошти в сумі 55 000,00 грн з призначенням платежу «податок з доходу фізичних осіб 5% за договором від 18.08.2022 № 88»;
- від 18.08.2022 № 4 перераховано ГУК у Київській області на рахунок UA508999980313080063000010001 в Казначейство України кошти в сумі 16 500,00 грн з призначенням платежу «військовий збір 1,5% за договором від 18.08.2022 № 88».
Відповідно до частини 2 ст. 44 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 992-VІІІ за придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, відповідно до вимог цього Закону, та укладення договорів, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівлеь, визначених цим Законом, та за порушення вимог цього Закону службові (посадові) особи, уповноважена особа замовника та керівники замовників несуть відповідальність згідно із законами України.
За результатами проведення транспортно-товарознавчої експертизи від 13.06.2023 № 3181 встановлено, що ринкова вартість автомобіля «КАМАЗ 53202» реєстраційний номер НОМЕР_5 , станом на 18.08.2022 становила 266 966,33 гривні.
З урахуванням висновку судово-економічної експертизи №СЕ-19/111-23/31742-ЕК від 27.06.2023 встановлено, що внаслідок придбання Виконавчим комітетом Березанської міської ради Броварського району Київської області (ЄДРПОУ 22202046), транспортного засобу марки КАМАЗ 53202, 1986 року випуску, типу - вантажний самоскид, що був у використанні, згідно договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88, у фізичної особи ОСОБА_9 , Виконавчому комітету Березанської міської ради Київській області (код ЄДРПОУ 22202046) завдано майнової шкоди на загальну суму 833 033,67 гривень.
З огляду на вищевикладене, ОСОБА_4 будучи службовою особою, наділений організаційно розпорядчими та адміністративно - господарськими функціями, неналежно виконуючи свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, не перевірив та не проконтролював дотримання, забезпечення максимальної ефективності використання та економії бюджетних коштів, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі транспортного засобу марки КамАЗ 53202, 1986 року випуску, типу - вантажний самоскид, що був у використанні, здійснив підписання договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88, внаслідок чого, було здійснено його оплату, що призвело до спричинення Виконавчому комітету Березанської міської ради Київській області (код ЄДРПОУ 22202046) майнової шкоди на загальну суму 833 033,67 гривень.
29.06.2023 ОСОБА_4 було повідомлено про підозру у службовій недбалості, тобто у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам, тобто у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
В клопотанні зазначено, що причетність ОСОБА_4 до вчинення інкримінованого йому кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, повністю доведена, обґрунтована та підтверджується зібраними під час досудового розслідування доказами, що містяться в матеріалах досудового розслідування у кримінальному провадженні, а саме :
-Оглядом документів від 09.03.2023, з додатками, під час проведення якого було оглянуто електронну систему публічних закупівель «Prozorro»;
-Оглядом документів від 06.06.2023, з додатками, під час проведення якого було оглянуто електронну систему публічних закупівель «Prozorro»;
-Протоколом проведення обшуку від 27.04.2023 під час проведення якого у Березанській міській раді Броварського району, що розташована за адресою: Київська обл., Броварський р-н., м. Березань, вул. Героїв Небесної Сотні, буд. 1 було виявлено та вилучено: тендерна документація по закупівлі транспортного засобу марки «Камаз 53202»; накази на призначення на посаду ОСОБА_4 , посадові/функціональні обов`язки останнього, мобільний телефон, яким користується ОСОБА_4 ;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_9 від 27.04.2023, який повідомив, що продав за прямим договором транспортний засіб марки «Камаз 53202» Виконавчому комітету Березанської міської ради;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_8 від 01.05.2023, яка повідомила, що перебуває на посаді головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку та господарського забезпечення Виконавчого комітету Березанської міської ради та на останню покладені обов`язки уповноваженої особи із проведення закупівель та в липні 2022 року було подано оголошення про закупівлю транспортного засобу марки «Камаз» з оголошеною вартістю 1100000 гривень. Однак дана закупівля не відбулась, оскільки ніхто не взяв участь;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_10 від 09.06.2023, який повідомив що перебуває на посаді начальника КП «Березанський ККП» та в жовтні 2022 року отримав на баланс підприємства транспортний засіб марки «Камаз 53202», який він не оглядав та який перебував у справному стані, після чого транспортний засіб використовувався підприємством;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_11 від 09.06.2023, який повідомив, що працює на посаді водія КП «Березанський ККП» та приблизно в жовтні 2022 року був закріплений за транспортним засобом марки «Камаз 53202» та здійснював експлуатацію т/з;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_12 від 09.06.2023, який повідомив, що перебуває на посаді начальника відділу з питань НС та ЦЗН Виконавчого комітету Березанської міської ради та 01.08.2022 подав доповідну записку на ім`я міського голови м. Березань, в якій було проінформовано міського голову про необхідність придбання вантажного автомобіля типу «Камаз» з вантажопідйомністю 10 тон;
-Протоколом допиту свідка ОСОБА_13 від 09.06.2023, який повідомив, що перебуває на посаді начальника КП «Березанькомунсервіс виконавчого комітету» та відповідно до рішення сесії № 145 від 07.10.2022 Виконавчим комітетом Березанської міської ради передано на баланс комунального підприємства та 08.10.2022 вказаний т/з передано на підставі договору оренди КП «Березанський ККП» для подальшого користування;
-Висновком судового експерта Київського відділення ННЦ «ІСЕ ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса» № 3181 від 08.06.2023, згідно якого ринкова вартість автомобіля «КАМАЗ 53202» д.н.з. НОМЕР_5 , станом на 18.08.2022 р., становила 266 966,33 грн.;
-Довідкою Північного офісу Держаудитслужби від 20.06.2023, згідно якої Замовником при плануванні закупівлі недотримано принципу максимальної економії, ефективності, внаслідок чого понесено зайві витрати на загальну суму 833 033, 67 грн.;
-Висновком судової економічної експертизи від 27.06.2023 № СЕ-19/111-23/31742-ЕК, згідно якого довідка аудиту Північного офісу Держаудитслужби від 20.06.2023 в частині завданого збитку у розмірі 833 033,67 грн. внаслідок придбання Виконавчим комітетом Березанської міської ради, транспортного засобу марки «Камаз» моделі 53202, 1986 року випуску, типу - вантажний самоскид, що був у використанні, згідно договору купівлі-продажу транспортного засобу від 18.08.2022 № 88 у фізичної особи ОСОБА_9 з урахуванням висновку експерта за результатами проведення транспортно-товарознавчої експертизи від 13.06.2023 № 3181 документально підтверджується;
-Іншими матеріалами у їх сукупності.
Саме перебування ОСОБА_4 на посаді першого заступника Березанського міського голови, сприяло вчиненню ним зазначеного кримінального правопорушення.
Крім того, ОСОБА_4 перебуваючи посаді першого заступника голови Березанської міської ради може незаконно вплинути на свідків, які дають покази щодо його причетності до вказаного кримінального правопорушення. Перебуваючи на вказаній посаді, ОСОБА_4 з метою уникнення від кримінальної відповідальності, може здійснювати вплив на ще не допитаних як свідків, колег, підлеглих, щодо відомих їм обставин вчиненого кримінального правопорушення, здійснювати вплив на осіб, які згідно ч. 3 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» повинні приймати рішення про проведення та проводити службове розслідування з метою виявлення причин та умов, що сприяли вчиненню цього корупційного правопорушення та невиконанню вимог цього Закону.
Також подальше перебування ОСОБА_4 на посаді першого заступника голови Березанської міської ради, не гарантуватиме запобігання ризиків повторного вчинення ним аналогічних злочинів, оскільки він знехтував положеннями Основного Закону щодо неухильного додержання Конституції України та законів України; знехтував положеннями Кримінального кодексу України щодо прямої заборони вчиняти правопорушення.
Беручи до уваги викладене вище встановлено, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні нетяжкого злочину, який вчинено під час перебування на посаді першого заступника голови Березанської міської ради, що унеможливлює виконання ним своїх службових обов'язків на час кримінального провадження, оскільки продовжуючи перебувати на вказаній посаді підозрюваний матиме можливість в подальшому вчиняти злочини. Головним аргументом відсторонення підозрюваного від посади є те, що кримінальне правопорушення (злочин), який інкримінується ОСОБА_4 , пов`язане із виконанням ним своїх службових обов`язків.
Окрім того, відповідно до ч. 5 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» особа, якій повідомлено про підозру у вчиненні нею злочину у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді в порядку, визначеному законом.
Таким чином, повідомивши ОСОБА_4 про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, за який передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від двох до п'яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років зі штрафом від двохсот до семисот п'ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян або без такого ОСОБА_4 має бути відсторонений від займаної посади.
Враховуючи те, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні нетяжкого злочину, за який передбачене покарання у вигляді позбавлення волі на строк від двох до п'яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років зі штрафом від двохсот до семисот п'ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян або без такого, та перебуваючи на посаді першого заступника голови Березанської міської ради, використовуючи свої службові повноваження та зв'язки з колегами по службі, він може незаконно впливати на свідків з метою зміни останніми своїх показань, знищити документи, які мають значення для досудового розслідування, чи протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином, а також те, що саме перебування його на вказаній посаді сприяло скоєнню ним кримінального правопорушення.
Слідчий в судовому засіданні клопотання підтримав, посилаючись на заявлені в клопотанні обставини.
Захисник підозрюваного проти задоволення клопотання заперечив посилаючись на його необґрунтованість та безпідставність, так як слідчий, прокурор ні в клопотанні, ні в судовому засіданні не довели наявність зазначених в ч. 1 ст. 157 КПК України підстав для відсторонення ОСОБА_4 від посади та не надали підтверджуючих доказів. Наведені в клопотанні обставини - декларативні, підстави не відповідають закону, мають абстрактний характер. Вплив на свідків не підтверджується, не вказані особи, на яких може бути вчинений такий вплив чи факти впливу на когось із свідків. Дана справа являється документальною, при цьому всі документи зібрані, вилучені і знаходяться в органу досудового розслідування. Інкримінований ОСОБА_4 злочин не являється корупційним, тому слідчий безпідставно посилається на ч. 5 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції». Також зазначає, що в даний час в Березанській громаді склалася ситуація, коли голова склав свої повноваження, тому ОСОБА_4 фактично здійснює повноваження міського голови, очолює чисельні комісії, в тому числі з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій, з питань евакуації, пройшов відповідне навчання у сфері цивільного захисту, тому у разі його усунення в даний час, в умовах військового стану в країні, від виконання обов'язків може мати негативні наслідки для всієї Березанської громади в цілому. Просить взяти до уваги, що ОСОБА_4 з'являвся на всі виклики слідчого, не перешкоджав і не перешкоджає слідству, виключно позитивно характеризується, має сім'ю та виховує неповнолітню дочку.
Захисник просить долучити до матеріалів справи та врахувати при прийнятті рішення клопотання секретаря Березанської міської ради ОСОБА_14 , який підтверджує вилучення в рамках даного кримінального провадження оригіналів відповідних документів з Березанської міської ради. Також підтверджує дострокове припинення повноважень Березанського міського голови ОСОБА_7 з 30.06.2023, станом на 03.07.2023 секретар міської ради ОСОБА_14 не має права підпису на документах, юридичних підстав, щоб очолити дорадчі органи виконавчого комітету Березанської міської ради. Відсторонення ОСОБА_4 від посади першого заступника міського голови негативно вплине, а точніше зупинить на деякий час життєдіяльність Березанської громади: роботу комунальних служб, лікарень, садків та ін.
Підозрюваний ОСОБА_4 підтримав свого захисника.
Заслухавши доводи сторін, дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя прийшов до наступних висновків.
Стаття 43 Конституції України передбачає, що держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
За положеннями ст. 2 КПК України завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.
Відсторонення особи від посади під час кримінального провадження повинне здійснюватися виключно з підстав та у порядку, передбаченому КПК України.
Так, відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 154 КПК України відсторонення від посади може бути здійснено щодо особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців. Строк відсторонення від посади може бути продовжено відповідно до вимог статті 158 цього Кодексу.
Частиною 1 ст. 155 КПК України передбачено, що прокурор, слідчий за погодженням з прокурором має право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування або суду під час судового провадження із клопотанням про відсторонення особи від посади.
Згідно із ч. 1 ст. 157 КПК України слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Як вбачається з матеріалів судового провадження 22.02.2023 по кримінальному провадженню №42023112130000021 з попередньою кваліфікацією за ч. 2 ст. 367 КК України внесені відомості до ЄРДР по факту закупівлі 18.08.2022 вантажного автомобіля КАМАЗ 1986 року випуску за завищеною вартістю, орган досудового розслідування - Броварське РУП ГУНП в Київській області.
29.06.2023 ОСОБА_4 повідомлено про те, що він підозрюється у службовій недбалості, тобто у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам, тобто у вчиненні кримінального правопорушення (злочину), передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.
Санкцією ч. 2 ст. 367 КК України передбачено покарання від двох до п`яти років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та зі штрафом від двохсот п`ятдесяти до семисот п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або без такого, тобто злочин належить до нетяжкого.
Так, з матеріалів кримінального провадження вбачається, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення при виконанні ним безпосередніх службових обов'язків першого заступника міського голови, тобто перебування на займаній ним посаді і сприяло вчиненню кримінального правопорушення.
Оцінюючи обґрунтованість підозри у вчиненні ОСОБА_4 кримінального правопорушення за наведених у повідомленні про підозру обставин, слідчий суддя керується стандартом доказування «обґрунтована підозра», який є менш суворим у порівнянні зі стандартом доказування «поза розумним сумнівом», який застосовується під час розгляду висунутого особі обвинувачення по суті, та не передбачає оцінку доказів з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винуватою чи невинуватою у вчиненні злочину.
При дослідженні доданих до клопотання доказів, не вирішуючи питання про доведеність вини та правильність кваліфікації дій, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованої підозри про причетність ОСОБА_4 до вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, що стверджується наявними в долучених до клопотання документах даними : оглядами документів від 09.03.2023 та від 06.06.2023, протоколом проведення обшуку від 27.04.2023, протоколами допитів свідків, висновком судової економічної експертизи, довідкою Північного офісу Держаудитслужби від 20.06.2023, які на даній стадії процесу свідчать про наявність достатніх підстав вважати, що сталася подія кримінального правопорушення та підозрюваний ОСОБА_4 причетний до цієї події.
Зазначені у клопотанні обставини підозри мають місце та підтверджуються на цьому етапі розслідування достатньою сукупністю даних, наведених у матеріалах клопотання. В той же час на даному етапі провадження слідчий суддя не вправі вирішувати питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов'язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих даних визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї обмежувального заходу.
Для застосування відсторонення від посади слідчий, прокурор зобов'язані, за положеннями ч. 1 ст. 157 КПК України, довести наявність достатніх підстав вважати, що такий захід є необхідним для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного, обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконним шляхом впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Підставність заявленого клопотання слідчий обґрунтовує тим, що саме перебування ОСОБА_4 на посаді першого заступника Березанського міського голови, сприяло вчиненню ним зазначеного кримінального правопорушення, крім того, підозрюваний ОСОБА_4 може незаконно вплинути на свідків як допитаних, так я недопитаних, колег, підлеглих, знищити документи, які мають значення для досудового розслідування; його перебування на посаді не гарантуватиме запобігання ризиків повторного вчинення ним аналогічних злочинів, а головним аргументом відсторонення його від посади є те, що кримінальне правопорушення, яке інкримінується ОСОБА_4 , пов'язане із виконанням ним службових обов'язків, тому він у відповідності до вимог ч. 5 ст. 65 Закону України «Про запобігання корупції» підлягає відстороненню від посади.
Водночас в клопотанні не викладені та в судовому засіданні слідчим не наведені обставини, що дають підстави вважати, що підозрюваний ОСОБА_15 , перебуваючи на посаді, знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливатиме на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджатиме кримінальному провадженню іншим чином.
Будь-яких доказів того, що підозрюваним здійснюється будь-який вплив на свідків або підозрюваний іншим чином перешкоджає або має намір перешкодити кримінальному провадженню, може знищити, сховати чи спотворити документи, речові докази, слідчому судді не надано.
Згідно примітки ст. 55 КК України кримінальне правопорушення, передбачене статтею 367 КК України, не являється ні корупційним кримінальним правопорушенням, ні кримінальним правопорушенням, пов`язаним з корупцією.
Під час розгляду клопотання слідчий суддя враховує, що підозрюваний ОСОБА_4 має місце реєстрації та проживання, характеризується виключно позитивно, одружений, має на утриманні малолітню дитину.
Варто також відзначити, що до матеріалів клопотання не долучено жодного належного доказу на підтвердження того, що перебуваючи на посаді ОСОБА_4 буде продовжувати інкриміновану йому злочинну діяльність. Зокрема, матеріали клопотання вказують на те, що інкримінований підозрюваному злочин завершено у серпні 2022 році. Натомість жодних даних про те, що підозрюваний чи будь-які інші фігуранти даного кримінального провадження продовжили незаконну діяльність або ж мають намір вчинити інше правопорушення, матеріали клопотання не містять.
Також, тривалість кримінального провадження та обсяг доказів якими обґрунтована підозра, з огляду на вже застосований до ОСОБА_4 запобіжний захід, свідчать про те, що ризик того, що підозрюваний перебуваючи на посаді, знищить чи підробить речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, малоймовірний, адже орган досудового розслідування вже провів відповідний комплекс слідчих дій задля отримання цих документів у своє розпорядження.
Водночас, ухвалюючи рішення слідчий суддя також враховує клопотання секретаря Березанської міської ради ОСОБА_14 , в якому останній підтверджує вилучення в рамках даного кримінального провадження оригіналів відповідних документів з Березанської міської ради та повідомляє про дострокове припинення повноважень Березанського міського голови ОСОБА_7 з 30.06.2023, тому відсторонення ОСОБА_4 від посади першого заступника міського голови може негативно вплинути на життєдіяльність Березанської громади.
Наведені вище обставини вказують на те, що в ході розгляду клопотання не доведено наявність достатніх підстав вважати, що такий захід як відсторонення від посади на даний час необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Крім того, ухвалюючи рішення за клопотанням, слідчий суддя враховує наслідки такого відсторонення для інших осіб, зокрема негативні наслідки мешканців Березанської громади, про які зазначено, зокрема у наведеному вище клопотанні секретаря Березанської міської ради ОСОБА_14 .
З урахуванням викладеного, беручи до уваги, що ризик знищення документів, що мають важливе значення не доведено, ризик впливу на свідків та учасників кримінального провадження має умовний характер, у слідчого судді наявні сумніви, що потреби досудового розслідування виправдовують додаткове обмеження прав підозрюваного шляхом відсторонення від займаної ним посади, що зумовлює відмову в задоволенні клопотання.
Керуючись ст. ст. 154, 156-157, 309, 372, 395 КПК України, слідчий суддя -
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання слідчого СВ Броварського районного управління поліції Головного управління Національної поліції в Київській області старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 , яке погоджене прокурором у кримінальному провадженні - першим заступником керівника Броварської окружної прокуратури Київської області ОСОБА_6 , про відсторонення ОСОБА_4 від посади першого заступника міського голови Березаньської міської ради в межах строку досудового розслідування кримінального провадження, внесеного 22.02.2023 до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42023112130000021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України - залишити без задоволення.
Копію ухвали вручити учасникам судового провадження.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом 5 днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Броварський міськрайонний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2023 |
Оприлюднено | 11.07.2023 |
Номер документу | 112072400 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Броварський міськрайонний суд Київської області
Сіренко Н. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні