Рішення
від 10.07.2023 по справі 440/4838/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/4838/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області про:

- визнання протиправним та скасування рішення Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області 24 сесії 8 скликання від 28.02.2023 № 24/VІІІ-1154 «Про відмовив наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 29,5594 га»;

- зобов`язання Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області надати громадянину ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби за кадастровим номером 5324085000:00:002:0040 площею 29,5594 га за межами населених пунктів на території Мачухівськї сільської ради Полтавського району Полтавської області для оренди на 49 років, згідно поданої заяви 21.01.2022.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.04.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач позов не визнав. У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено у перший робочий день після виходу з відпустки головуючого судді у даній справі.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

17.05.2021 позивач звернувся до Мачухівської сільської ради із заявою про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби з кадастровим номером 532408500:00:002:0040 площею 29,5594 га за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області для оренди на 49 років.

Листом Мачухівської сільської ради від 15.06.2021 №02-19/1495 позивачу повідомлено, що Комісія з питань регулювання земельних відносин, сільського господарства, охорони навколишнього середовища рекомендувала 7 сесії 8 скликання від 28.05.2021 не розглядати це питання через відсутність у власності позивача великої рогатої худоби.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15.06.2021 у справі №8550/21 визнано протиправною бездіяльність Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо невинесення на розгляд та неприйняття рішення сесією про надання дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби з кадастровим номером 5324085000:00:002:0040 площею 29,5594 га за межами населених пунктів на території Мачухівськї сільської ради Полтавського району Полтавської області для оренди на 49 років; зобов`язано Мачухівську сільську раду Полтавського району Полтавської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби з кадастровим номером 5324085000:00:002:0040 площею 29,5594 га за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області для оренди на 49років, з урахуванням висновків суду.

21.01.2022 позивач звернувся до Мачухівської сільської ради із заявою від 18.01.2022 про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби з кадастровим номером 5324085000:00:002:0040 площею 29,5594 га за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, виконавши рішення Полтавського окружного адміністративного суду у справі № 440/8550/21 від 15.06.2021.

19.12.2022 позивач звернувся до Мачухівської сільської ради із заявою, в якій просив терміново та невідкладно розглянути заяву від 21.01.2022.

Рішенням двадцять четвертої сесії восьмого скликання Мачухівської сільської ради від 28.02.2023 №24/VІІІ-1154 "Про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 29,5594 га" відмовлено позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 29,5594 га із земель комунальної власності (земельний масив з кадастровим номером: 5324085000:00:002:0040) за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, в зв`язку з тим, що бажане місце розташування земельної ділянки зазначене заявником в графічних матеріалах не відповідає принципам землеустрою, визначеними статтями 2, 6 Закону України "Про землеустрій" в частині раціональної системи землеволодінь та землекористувань.

Позивач не погодився з таким рішенням, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України.

Відповідно до приписів статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

За змістом частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Стаття 124 Земельного кодексу України визначає, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Так, абзацом шістнадцятим частини другої статті 134 Земельного кодексу України передбачено, що не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі: передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

Відповідно до частини 2 статті 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

За змістом частини 3 статті 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно із пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Частиною 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Відповідно до положень частин 1, 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Аналіз наведених правових норм свідчить, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 Земельного кодексу України, зокрема, у разі передачі в користування громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва (абз. 16 частини 2 статті 134 Земельного кодексу України).

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування регулюється статтями 123, 124 ЗК України. Цей порядок передбачає, що зацікавлена особа звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. У клопотанні зазначаються, зокрема, орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення і додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування надає дозвіл (або мотивовану відмову у його наданні).

Дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки фактично означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити предмет оренди. Цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду в майбутньому

Відповідна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 29.09.2020 у справі № 688/2908/16-ц.

Суд наголошує, що відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою має бути вмотивованою і прийматись лише з підстав невідповідності місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Рішенням двадцять четвертої сесії восьмого скликання Мачухівської сільської ради від 28.02.2023 №24/VІІІ-1154 відмовлено позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою в зв`язку з тим, що бажане місце розташування земельної ділянки, зазначене заявником в графічних матеріалах, не відповідає принципам землеустрою, визначеними статтями 2, 6 Закону України "Про землеустрій" в частині раціональної системи землеволодінь та землекористувань.

Суд зазначає, що доводи, покладені в основу вказаного рішення, не відповідають виключному переліку підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, передбаченими частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України.

Отже, суд приходить до висновку, що рішення двадцять четвертої сесії восьмого скликання Мачухівської сільської ради від 28.02.2023 №24/VІІІ-1154 про відмову позивачеві у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою прийнято відповідачем за відсутності законодавчо встановлених підстав.

Суд відхиляє доводи відповідача щодо відсутності будь-якої інформації, яка б підтверджувала наміри позивачем використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням з метою утримання худоби (корів, кіз, овець тощо), оскільки вказані обставини не були покладені в основу спірного рішення. Крім того, твердження відповідача також не свідчать про наявність законних підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.

З урахуванням викладеного, позов ОСОБА_1 в частині визнання протиправним та скасування Рішення Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області 24 сесії 8 скликання від 28.02.2023 року № 24/VІІІ-1154 "Про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 29,5594 га" є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Обираючи ефективний та належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд виходить з наступних міркувань.

Згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Частиною четвертою статті 245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Зважаючи на те, що Мачухівською сільською радою було прийнято рішення про відмову в наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою без наведення (встановлення) вичерпних підстав для відмови, передбачених статтею 123 ЗК України, суд вважає необхідним зобов`язати Мачухівську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.01.2022 (вх. № 172/02-19 від 21.01.2022) про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби з кадастровим номером 5324085000:00:002:0040 площею 29,5594 га за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.

Таким чином, позовна вимога про зобов`язання Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області надати громадянину ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби за кадастровим номером 5324085000:00:002:0040 площею 29,5594 га за межами населених пунктів на території Мачухівськї сільської ради Полтавського району Полтавської області для оренди на 49 років, згідно поданої заяви 21.01.2022, задоволенню не підлягає.

Отже, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 536,80 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (вул. Л. Убийвовк, 1, с. Мачухи, Полтавський район, Полтавська область, 38754, ідентифікаційний код 21046808) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області 24 сесії 8 скликання від 28.02.2023 № 24/VІІІ-1154 "Про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 29,5594 га".

Зобов`язати Мачухівську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.01.2022 (вх. № 172/02-19 від 21.01.2022) про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для сінокосіння і випасання худоби з кадастровим номером 5324085000:00:002:0040 площею 29,5594 га за межами населених пунктів на території Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, з урахуванням висновків суду.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Мачухівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 536,80 грн (п`ятсот тридцять шість гривень вісімдесят копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2023
Оприлюднено12.07.2023
Номер документу112091293
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —440/4838/23

Рішення від 10.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні