Рішення
від 10.07.2023 по справі 600/4091/22-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2023 р. м. Чернівці Справа № 600/4091/22-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Маренича І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася в суд з позовом до Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації щодо прийняття рішення від 28.10.2022 року до особової справи про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації призначити ОСОБА_1 державну соціальну допомогу, як малозабезпеченій сім`ї.

В обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначила про те, що вона є багатодітною матір`ю, а її сім`я є малозабезпеченою. В 2022 році позивач звернулась до відповідача з заявою про призначення їй допомоги як малозабезпеченій сім`ї, проте отримувала відмову, у зв`язку з тим , що в складі сім`ї є працездатні особа, які не сплатили в належному розмірі ЄСВ протягом 3 місяців. Таку підставу для відмови в призначенні відповідної допомоги позивач вважає незаконною, тому звернулась до суду з даним позовом.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач у відзиві на позов просив відмовити в задоволенні позову повністю, оскільки вимоги ОСОБА_1 є безпідставними. Відмовивши в задоволенні заяви позивача про призначення державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї відповідач діяв на підставі, в межах та в спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Дослідивши письмові докази, судом встановлено наступне.

27.11.2009 зареєстрований шлюб між ОСОБА_2 та позивачкою, що підтверджується свідоцтвом про шлюб виданого 27.11.2009, актовий запис №12.

Управління праці та соціального захисту населення Бердянської РДА Запорізької області 02.08.2019 року присвоїло сім`ї ОСОБА_1 статус багатодітної сім`ї, що підтверджується відповідним посвідченням НОМЕР_1 .

З 01.11.2022 ОСОБА_1 одержує допомогу на дітей, які виховуються у багатодітних сім`ях, призначену на період з 01.11.2022 по 31.07.2025.

30.08.2022 позивач звернулась до Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації із заявою про призначення державної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

28.10.2022 Управлінням соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації прийнято рішення №188741 про відмову в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, у зв`язку з тим, що відсутня сплата єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців протягом періоду, за який враховуються доходи та інші обставини, які дають право на призначення допомоги ОСОБА_2 .

Таким чином, позивач вважає, що відповідач протиправно порушив її право на отримання відповідного виду соціальної допомоги та незаконно позбавив такого права малозабезпечену сім`ю.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Реалізація конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям і сприяння їх економічній самостійності регулюється Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям від 1 червня 2000 року № 1768-III (далі Закон № 1768-III).

Умови призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога), передбаченої Законом України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, перелік документів, необхідних для призначення такої допомоги, а також підстави для припинення її виплати регулюється Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003р № 250 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632 (Далі - Порядок).

Відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям позивач має право на такий вид державної допомоги, як малозабезпечена сім`я, що має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї, на підставі поданої заяви відповідних документів передбачених п. 5 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003р № 250 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632 (Далі - Порядок).

Як зазначає позивач та не спростовує відповідач, 30.08.2022 позивач звернулась до Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації із заявою про призначення державної допомоги малозабезпеченим сім`ям, до складу якої входить чоловік ОСОБА_2 ..

Відповідно до пункту 9 Порядку, середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - це обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців.

Шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (далі - період, за який враховуються доходи).

Згідно довідок про завантажені доходи ДФС за І-ІІI квартали 2022 року по податковому номеру 3232326015 у ОСОБА_2 дохід в І кварталі 2022 року складає 6959,99 грн. (сума державної та соціальної допомоги у вигляді адресних виплат (дохід з центру зайнятості) та згідно довідок про завантажені доходи ПФУ від 05.10.2022 дохід складає за січень-лютий 2022 року 5903,19 грн. (допомога по безробіттю). Будь які відомості щодо нарахування заробітної плати та сплати ЄСВ роботодавцем ДП Запоріжжя Агро за працівника ОСОБА_2 відсутні.

Крім того, позивачкою при поданні декларації про доходи та майновий стан осіб, зазначено доходи чоловіка за період з 01.01.2022 по 30.06.2022 лише як допомога по безробіттю, жодних відомостей про розмір заробітної плати чоловіка не зазначено та не надано довідку про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України.

Відповідно до пункту 11 Порядку, якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, і протягом цього періоду зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні менше трьох місяців або які (за яких) не сплатили (не сплачено) мінімального розміру єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, державна соціальна допомога призначається:

1) не більше ніж на два шестимісячних періоди, якщо:

у складі сім`ї є дитина з інвалідністю або особа з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду;

відсутність будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою (не менше ніж три місяці підряд) одного або кількох працездатних членів сім`ї, підтвердженою висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я.

Державна соціальна допомога за таких умов на наступний строк призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення виплати такої допомоги;

2) на один шестимісячний період, якщо малозабезпечена сім`я є багатодітною або у складі малозабезпеченої сім`ї є одинока мати (одинокий батько), що не перебуває у шлюбі, і запис про батька (матір) такої дитини до Книги реєстрації народжень внесено в установленому порядку за вказівкою матері (батька), або мати (батько) у разі смерті одного з батьків і звернулася (звернувся) за призначенням державної соціальної допомоги у липні - грудні 2020 року.

Згідно п. 11-1 Порядку визначено, що державна соціальна допомога призначається, якщо у складі малозабезпеченої сім`ї є особа, яка не сплатила або за неї не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, але протягом періоду, за який враховуються доходи, отримувала допомогу по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до статті 47-1 Закону України Про зайнятість населення

У відповідності до п.11-2 Порядку, якщо на дату звернення за призначенням державної соціальної допомоги у складі малозабезпеченої сім`ї є особа, яка втратила працездатність, в тому числі особа, яка досягла віку, визначеного частиною першою статті 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, але не набула права на пенсійну виплату у зв`язку з відсутністю страхового стажу, передбаченого зазначеною статтею, державна соціальна допомога призначається незалежно від сплати/несплати нею (за неї) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи.

Отже, суд звертає увагу, що Порядком чітко визначено обставини при яких може бути призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям при відсутності сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців.

Враховуючи те, що позивачкою до заяви не надано документ, що підтверджує сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців протягом періоду, за який враховуються доходи та інші обставини, які дають право на призначення допомоги, суд приходить до висновку про те, що підстав для застосування виключних обставин у відповідача не було.

Таким чином, відповідач відмовляючи позивачу у наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, діяв у спосіб та межах визначених чинним законодавством.

Відповідно до положень, закріплених ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 73 КАС України передбачено належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Згідно статей 74-76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ч. ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин, суд вважає такі дії відповідача правомірними та такими, які відповідають вимогам чинного законодавства, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

Оскільки в задоволенні адміністративного позову відмовлено, суд не вирішує питання про понесені судові витрати у вигляді сплаченого судового збору.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову - відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 )

Відповідач - Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації (пл. Центральна, 4, смт. Кельменці, Дністровський район, Чернівецька область, 60100, Код ЄДРПОУ 03196340)

Суддя І.В. Маренич

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2023
Оприлюднено12.07.2023
Номер документу112093493
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування)

Судовий реєстр по справі —600/4091/22-а

Постанова від 05.10.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Рішення від 10.07.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Маренич Ігор Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні