ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2371/23
11 липня 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМІНВЕСТ-Т» до Тернопільської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМІНВЕСТ-Т» (далі - ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т») через представника - адвоката Матвіяса Андрія Богдановича звернулося до суду з позовом до Тернопільської міської ради, у якому просить визнати протиправною бездіяльність Тернопільської міської ради, яка полягає у неприйняті рішення за результатами розгляду клопотання ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1347 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером 6110100000:12:002:0078 за адресою вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль, та зобов`язати повторно розглянути таке клопотання.
В обґрунтування позову вказано, що рішенням Тернопільської міської ради ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,14 га в оренду терміном на 5 років для обслуговування нежитлових приміщень за адресою: вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль. Цим же рішенням позивача зобов`язано в шестимісячний термін подати на затвердження такий проект землеустрою.
23.03.2023 представником позивача через Центр надання адміністративних послуг Тернопільської міської ради подано клопотання до відповідача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1347 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером 6110100000:12:002:0078 за адресою: вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль. У відповідь на адвокатський запит представника позивача Тернопільська міська рада повідомила, що за результатами розгляду заяви ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» підготовлено проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який подано на розгляд сесії Тернопільської міської ради. Однак за результатами його розгляду рішення не прийнято.
Позивач стверджує, що за наслідками розгляду на пленарному засіданні органу місцевого самоврядування поданої заяви мало бути прийняте одне із двох рішень: про затвердження проекту землеустрою або про відмову у його затвердженні з викладенням мотивів такої відмови.
Відтак вважає бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо не прийняття жодного рішення за його заявою протиправною і такою, що порушує його права та законні інтереси, що й стало підставою звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою суду від 26.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), та з урахуванням положень статей 257-262 КАС України.
09.06.2023 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, у якому Тернопільська міська рада проти прозову заперечує з огляду на таке.
23.03.2023 позивач звернувся до Тернопільської міської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Відповідь на заяву було надано листом від 03.05.2023 №10498/2023, у якому зазначено, що проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Старий Поділ, 11 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т»» був поданий на розгляд сесії міської ради, котра відбулась 28.04.2023. За результатами розгляду рішення не прийнято.
Звернуто увагу, що підготовка проектів рішення міської ради та винесення їх на пленарне засідання сесії регулюється Регламентом Тернопільської міської ради, затвердженим рішенням міської ради від 18.11.2020 №8/1/13. Статтею 24 Регламенту визначено, що проект рішення готує розробник питання у міській Раді або, за розпорядженням міського голови чи за дорученням міської ради, відповідні виконавчі органи (відділи, управління) міської ради.
Проекти рішень міської ради складаються в електронній формі в системі електронного документообігу «АСКОД», відповідно до Інструкції з діловодства у Тернопільській міській раді.
На голосування вносяться виключно документи, розглянуті профільною постійною комісією, завізовані управлінням правового забезпечення та відповідним заступником міського голови.
Представник відповідача зазначає, що за результатами розгляду звернення позивача від 23.03.2023 було підготовлено відповідний проект рішення ради про затвердження проекту землеустрою та подано його на відповідні погодження та розгляд постійними комісіями міської ради. Вказаний проект рішення виносився на розгляд постійної комісії міської ради з питань містобудування, а також на розгляд постійної комісії міської ради з питань регулювання земельних відносин та екології, проект погоджений комісіями.
27.03.2023 проект рішення був оприлюднений на офіційному сайті Тернопільської міської ради.
Враховуючи наведене, представник відповідача стверджує, що Тернопільською міською радою вчинено всі необхідні дії, щодо розгляду заяви позивача від 23.03.2023, а саме підготовлено відповідний проект рішення ради, оприлюднено його на офіційному сайті міської ради, подано на відповідні погодження та на розгляд постійних комісій, а також на розгляд пленарного засідання сесії Тернопільської міської ради. За результатами голосування на сесії міської ради рішення не прийнято.
Отже, виходячи з обставин даної справи, враховуючи приписи положень законодавства, якими врегульовано спірні правовідносини, представник відповідача вважає, що в діях Тернопільської міської ради відсутня протиправна бездіяльність, а тому просить у задоволені позовних вимог відмовити (а.с.63-64).
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позовній заяві та відзиві на позов, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Рішенням двадцять третьої сесії Тернопільської міської ради восьмого скликання №8/23/71 від 03.03.2023 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,14 га в оренду терміном на 5 років для обслуговування нежитлових приміщень за адресою: вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль, зобов`язано ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» в шестимісячний термін подати на затвердження проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки (а.с.14, 37).
На підставі вказаного рішення Тернопільської міської ради та на замовлення ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1347 га в оренду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.16-39).
23.03.2023 позивач через Центр надання адміністративних послуг Тернопільської міської ради звернувся із заявою до Тернопільської міської ради щодо затвердження вищезгаданого проекту землеустрою. До заяви було подано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.15).
Так, за результатами розгляду заяви ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» Тернопільською міською радою було підготовлено проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Старий Поділ, 11 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т»», який 27.03.2023 оприлюднено на офіційному сайті Тернопільської міської ради (а.с.67).
Вказаний проект рішення 20.04.2023 розглянуто постійною комісією Тернопільської міської ради з питань містобудування. Результат голосування за проект: за - 6, проти - 0, утримались - 0. Рішення прийнято. Вирішено погодити проект рішення міської ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Старий Поділ, 11 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т»» (а.с.65).
Також проект рішення 20.04.2023 розглянуто постійною комісією Тернопільської міської ради з питань регулювання земельних відносин та екології. Результат голосування за проект: «за» - 6, «проти» - 0, «утримались» - 0. Рішення прийнято. Вирішено погодити проект рішення міської ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Старий Поділ, 11 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т»» (а.с.66).
У подальшому проект рішення подано на розгляд двадцять п`ятої сесії Тернопільської міської ради восьмого скликання.
Згідно протоколу поіменного голосування двадцять п`ятої сесії Тернопільської міської ради восьмого скликання від 28.04.2023 зазначений проект рішення не прийнято, встановлено такі результати голосування: за «4», «проти» - 0, «утримались» - 32, «не брали участь в голосуванні» 1 (а.с.54).
Листом Тернопільської міської ради від 03.05.2023 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» повідомлено, що за результатами розгляду вищевказаного проекту, рішення сесією міської ради не прийнято (а.с.49).
На адвокатський запит представника позивача від 10.05.2023 (а.с.50-51) Тернопільською міською радою надано відповідь у листі від 16.05.2023, у якому вказано, що на підставі звернення, зареєстрованого у ЦНАП 23.03.2023, відповідними виконавчими органами міської ради було підготовлено проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Старий Поділ, 11 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т»». Враховуючи, що даний проект пройшов всі погодження, його було включено у порядок денний та подано на розгляд двадцять п`ятої сесії міської ради восьмого скликання 28.04.2023. За результатами розгляду рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Старий Поділ, 11 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т»» на двадцять п`ятій сесії міської ради восьмого скликання 28.04.2023 не прийнято (а.с.52).
Не погодившись з такою бездіяльністю органу місцевого самоврядування, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Згідно зі статтею 13 Конституції України, земля є об`єктом права власності Українського народу; від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
За змістом статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель (частина друга статті 4 ЗК України).
Відповідно до пункту в статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
За змістом частини другої статті 93 ЗК України земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Частинами першою та другою статті 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 ЗК України.
В силу положень частини першої статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР).
Відповідно до частини першої статті 10 Закону 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Положеннями статті 25 Закону № 280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР, виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
За змістом підпункту 9 пункту «б» частини першої статті 33 Закону № 280/97-ВР, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.
Частиною п`ятою статті 46 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності не рідше ніж один раз на місяць.
Згідно із частиною першою статті 60 Закону №280/97-ВР, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить, зокрема, право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси.
Проаналізувавши наведені норми, суд зазначає, що в силу приписів Закону № 280/97-ВР та ЗК України саме відповідач наділений виключною компетенцією щодо передачі земельних ділянок територіальних громад у власність чи користування громадян та юридичних осіб. Вирішення питань про передачу земель територіальної громади у власність чи користування є виключним правом міської ради як суб`єкта права власності на землю. Як наслідок, саме відповідач, відповідно до покладених на нього завдань, розпоряджається землями комунальної власності в порядку, визначеному чинним законодавством.
Частиною першою статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
За змістом частини другої статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 134 ЗК України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (частина третя стаття 124 ЗК України).
Так, згідно з частиною першою статті 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Нормами частини шостої статті 123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюється, зокрема, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (частина дванадцята статті 123 ЗК України).
Статтею 59 Закону № 280/97-ВР встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймаються на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
З огляду на викладене, чинним законодавством встановлено, що за результатами розгляду клопотання заінтересованої особи з питання затвердження проекту землеустрою чи відмову у його затвердженні, повинно прийматись рішення на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування.
При цьому, слід зазначити, що за наслідком розгляду саме на пленарних засіданнях органу місцевого самоврядування питань щодо земельних відносин, приймається одне із двох рішень, зокрема затверджується проект землеустрою або мотивована відмова у його затвердженні.
Згідно з частинами п`ятнадцятою, шістнадцятою статті 123 ЗК України підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
У свою чергу, порядок затвердження документації із землеустрою визначений статтею 186 ЗК України. Так, згідно з пунктом 6 частини третьої статті 186 ЗК України, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Частинами восьмою-десятою статті 186 ЗК України встановлено, що підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб`єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, визначеного Законом України «Про землеустрій»; надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами чи організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею; проведення будь-яких обстежень, експертиз чи робіт.
Кожен орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інший суб`єкт, визначений цією статтею, розглядає та погоджує документацію із землеустрою самостійно та незалежно від погодження такої документації іншими органами.
Висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження (частина десята статті 186 ЗК України).
Отже, підставою для відмови у затвердженні документації із землеустрою ЗК України визначає невідповідність положень документації із землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації. Також ЗК України встановлює обов`язок відповідного органу місцевого самоврядування у рішенні про відмову у затвердженні проекту землеустрою вказувати вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію.
Суд звертає увагу, що за нормами частини третьої статті 59 Закону №280/97-ВР рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію (частина п`ята статті 59 Закону №280/97-ВР).
Відповідно до статті 5 Регламенту Тернопільської міської ради сьомого скликання, затвердженого рішенням ради №8/1/13 від 18.11.2020, зі змінами і доповненнями, який розміщений на офіційному сайті Тернопільської міської ради (https://ternopilcity.gov.ua/sesiya/reglament-sesii-miskoi-radi/44027.html), у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності Ради та утворюваних нею органів, несе обов`язки перед виборцями, Радою та її органами, виконує їх доручення; депутат Ради зобов`язаний виконувати обов`язки, що покладені на нього діючим законодавством та даним Регламентом, брати участь у роботі Ради, роботі постійних комісій та інших її органів, до складу яких він входить, всебічно сприяти виконанню їх рішень.
За змістом частини другої статті 39 Регламенту Тернопільської міської ради рішення Ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу Ради, крім випадків, передбачених законами України. При встановленні результатів голосування до загального складу Ради включається міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні Ради, і враховується його голос.
Рішення Ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, прямо передбачених законом, у яких рішення приймаються таємним голосуванням (частина перша статті 39 Регламенту Тернопільської міської ради).
Правовий статус депутата місцевої ради, як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого органу та рівноправного члена місцевої ради, а також гарантії депутатської діяльності визначені та встановлені Конституцією України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про статус депутатів місцевих рад".
Згідно з положеннями статті 2 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Як встановлено судом, проект рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Старий Поділ, 11 ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т»» виносився на обговорення на засіданнях постійних комісій Тернопільської міської ради з питань містобудування та з питань регулювання земельних відносин та екології і був цими комісіями погоджений без зауважень, проте в подальшому Тернопільська міська рада на засіданні сесії відповідне рішення не прийняла фактично через відсутність голосів під час голосування даного проекту рішення.
Проект рішення про відмову позивачу в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на засідання ради не виносився, не обговорювався і рішення ради з цього питання не приймалось.
Тобто за наслідками розгляду заяви позивача ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1347 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером 6110100000:12:002:0078 за адресою вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль, відповідачем не було прийнято жодного акта ради, як суб`єкта земельних правовідносин, у формі рішення.
При цьому, витяг з протоколу від 28.04.2023 відображає лише результати голосування, мотивів прийняття того чи іншого рішення, які б дозволяли скористатись можливістю його оскарження, не містять і не відповідають визначенню акта органу місцевого самоврядування. Як вбачається з вказаного витягу, майже всі депутати утримались від голосування, волевиявлення щодо поданого на розгляд проекту депутати ради не висловили.
У свою чергу приписи Регламенту Тернопільської міської ради та Закону №280/97-ВР не звільняють орган місцевого самоврядування від обов`язку прийняти за результатами розгляду відповідної заяви рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про мотивовану відмову у його затвердженні.
Таким чином, Тернопільська міська рада, не приймаючи жодного рішення щодо питання затвердження проекту землеустрою, виготовленого на замовлення ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т», діяла всупереч вимогам статті 59 Закону №280/97-ВР та нормам Регламенту Тернопільської міської ради.
Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду, висловленою у постанові від 19.05.2020 у справі №221/285/17, у якій суд дійшов висновку, що оскільки питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях відповідної ради, тому способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.
Зазначені висновки були застосовані Верховним Судом також у постанові від 10.09.2020 при розгляді справи № 420/6027/19 та підтримані у постанові Верховного Суду від 16.03.2023 у справі №420/6028/19.
Також суд звертає увагу, що за правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 у справі №П/9901/137/18 (800/426/17), під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Відсутність належним чином оформленого рішення Тернопільської міської ради про затвердження розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи про відмову у затвердженні такого проекту землеустрою у формі рішення, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.
Щодо відсутності достатньої кількості голосів для прийняття міською радою відповідного рішення суд вважає, що органом місцевого самоврядування не було наведено будь-яких підстав для відмови у задоволенні поданої заяви позивача. Єдина наведена підстава - недостатня кількість голосів депутатів для прийняття рішення радою, не надає достатніх юридичних підстав для такої відмови.
Допускаючи такий нерозгляд звернення (клопотання) позивача, відповідач створив умови для юридичної невизначеності, а тому така поведінка органу місцевого самоврядування має ознаки свавільної і не відповідає вимогам закону.
Звідси, відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що передбачені ЗК України, Законом України Про місцеве самоврядування в Україні, без дотримання вимог частини другої статті 2 КАС України, що свідчить про допущення відповідачем як суб`єктом владних повноважень протиправної бездіяльності стосовно розгляду поданої ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» заяви (клопотання).
За вказаних обставин, суд дійшов висновку, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, яка полягає у відсутності належного розгляду заяви ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1347 га в оренду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером 6110100000:12:002:0078 за адресою: вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль, бо Тернопільською міською радою не прийняте жодного рішення за результатами розгляду клопотання ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1347 га для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером 6110100000:12:002:0078 за адресою вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль.
У цій частині позов підлягає задоволенню.
Також належить задовольнити похідну позовну вимогу зобов`язального характеру шляхом прийняття рішення про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ТОВ «ПРОМІНВЕСТ-Т» від 23.03.2023 із прийняттям за результатами її розгляду в установленому порядку рішення та врахуванням висновків, наведених в мотивувальній частині цього судового рішення.
Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не довів правомірності допущеної бездіяльності. З огляду на встановлені обставини справи та наведені положення законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
Оскільки позов підлягає задоволенню, то відповідно до частини першої статті 139 КАС України позивачу слід відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 2684,00 грн, сплачений відповідно до квитанції від 24.05.2023 (а.с.55).
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМІНВЕСТ-Т» до Тернопільської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Тернопільської міської ради, яка полягає у відсутності належного розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМІНВЕСТ-Т» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1347 га в оренду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером 6110100000:12:002:0078 за адресою: вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль.
Зобов`язати Тернопільську міську раду повторно розглянути заяву (клопотання) Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМІНВЕСТ-Т» від 23.03.2023 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1347 га в оренду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі з кадастровим номером 6110100000:12:002:0078 за адресою вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль, із прийняттям за результатами її розгляду в установленому порядку рішення та врахуванням висновків, наведених в мотивувальній частині цього судового рішення.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРОМІНВЕСТ-Т» судовий збір у сумі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн 00 коп).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМІНВЕСТ-Т» (вулиця Старий Поділ, 11, місто Тернопіль, 46008, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 44931694.
Відповідач: Тернопільська міська рада (вулиця Листопадова, 5, місто Тернопіль, 46001, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 34334305).
Повний текст рішення складено та підписано 11 липня 2023 року.
СуддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2023 |
Оприлюднено | 13.07.2023 |
Номер документу | 112122883 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні