Придніпровський районний суд м.Черкаси
Справа № 711/3734/23
Провадження 2/711/1448/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2023 року Придніпровський районний суд м. Черкаси в складі:
головуючого - судді Кондрацької Н.М.
при секретарі Мелещенко О.В.
розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні в залі суду м. Черкаси цивільну справу за позовом Черкаської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно утримуваних грошових коштів, -
в с т а н о в и в:
Міський голова Черкаської міської ради Бондаренко А.В. звернувся до Придніпровського районного суду м. Черкаси із позовом до ОСОБА_1 про стягнення безпідставно утримуваних грошових коштів.
В обґрунтування позовних вимог вказано, що Черкаська міська рада є власником земельної ділянки загальною площею 0,6343 га кадастровий номер: 7110136400:02:089:0022, що знаходиться по АДРЕСА_1 та відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови, КВЦПЗ 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку). Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24.05.2023 № 333342173, ОСОБА_1 набув право власності на 2/3 частини нежитлового приміщення, що знаходиться по АДРЕСА_1 , реєстраційний номер майна 1839071101. Підставою виникнення права власності, як зазначено, є свідоцтво про право на спадщину за законом, серія та номер: 1705, виданий 28.05.2019 приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Черкаської області Ткаченко І.П. Дата прийняття рішення про державну реєстрацію 28.05.2019. Вказане нерухоме майно відповідача розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером: 7110136400:02:089:0022. Листом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 02.02.2023 № 353-01-25 на адресу відповідача направлялось повідомлення про необхідність оформлення права оренди землі розташованої за вказаною адресою та укладення договору про відшкодування збитків (неодержаного доходу). Відповідач на вищезазначений лист відповіді не надав. Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 16.12.2020 № НВ-7115604072020, вбачається, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 площею 0,6343 га, кадастровий номер: 7110136400:02:089:0022, зареєстрована 08.12.2020, з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку). Згідно витягу з ДРРП від 15.12.2020 № 237027170 вбачається що власником земельної ділянки з кадастровим номером: 7110136400:02:089:0022, площею 0,6343 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2249019671101) є Черкаська міська рада. Відповідач з моменту набуття права власності на нерухоме майно здійснював фактичне користування земельною ділянкою під його нерухомим майном, без відповідних правовстановлюючих документів та без здійснення оплати за таке фактичне користування. Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.12.2020 № 5359, нормативна грошова оцінка всієї земельної ділянки площею 6343 кв. м. з кадастровим номером 7110136400:02:089:0022, за 2020 рік становить 6 790 688, 94 грн. Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки становить 1070,58 грн. Згідно розрахунку частки та площі для нарахування плати за земельну ділянку для ОСОБА_1 , площа для нарахування плати за землю становить 1562,0 кв. м. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею встановленої для нарахування орендної плати 1562 кв. м. у 2020-2021 становить (1070,58 грн.* 1562 кв. м.) 1 672 245, 96 грн. Згідно інформації з Державного земельного кадастру від 24.05.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:02:089:0022 за 2023 рік становить 8 590 578,62 грн. для всієї площі. Тобто проводячи розрахунок для площі, для якої встановлено нарахування орендної плати визначаємо що сума за 1 кв.м. становить 1354,34 грн (8 590 578,62 / 6343=1354,34 грн за кв.м.), а грошова оцінка на площу 1562 кв.м. становить 2 115 479, 08 грн. (1354,34 *1562 =2 115 479, 08 грн). Відповідно до повідомлення Держгеокадастру від 12.01.2023 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік» вбачається, що значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рр. становить для земель несільськогосподарського призначення - 1,15. Розмір нормативно-грошової оцінки за 2022 рік було визначено математичним методом з урахуванням індексації та відповідно її розмір становить 1 839 547, 03 грн (2 115 479,08/1,15 =1 839 547, 03). Згідно розрахунку, за час фактичного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів за період з 08.12.2020 (дата державної реєстрації земельної ділянки) по 10.05.2023 загальний розмір заборгованості відповідача становить 131 256,22 грн. Рішеннями Черкаської міської ради №2-4690 від 27.06.2019 затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси. У розділі 8 Положення наявна таблиця, з пункту 10 якої вбачається, що за земельні ділянки яким КВЦПЗ присвоєно 03.10 належить до «Інші землі». Ставка орендної плати за користування такими земельними ділянками становить 3% від їх нормативно-грошової оцінки. За таких обставин, у зв`язку з фактичним користуванням відповідачем земельною ділянкою та ухиленням від сплати безпідставно збереженої за рахунок Черкаської міської ради орендної плати, порушенням прав територіальної громади м. Черкас через ненадходження грошових коштів до місцевого бюджету, позивач звернувся до суду та просить стягнути з відповідача безпідставно утримувані грошові кошти за таке фактичне користування земельною ділянкою у сумі 131 256, 22 грн., а також сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір у розмірі 2684,00 грн.
Відповідно до даних протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.06.2023, суддя Придніпровського районного суду м. Черкаси Кондрацька Н.М. визначена для розгляду судової справи № 711/3734/23, провадження № 2/711/1448/23.
Ухвалою Придніпровського районного суду м. Черкаси від 13.06.2023 відкрито провадження по справі та призначено її до судового розгляду за правилами загального позовного провадження. Відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
У підготовчому судовому засіданні представник позивача за довіреністю Слинько М.Г. позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив задовольнити з підстав, викладених в позовній заяві.
Відповідач ОСОБА_1 у підготовчому судовому засіданні позовні вимоги визнав у повному обсязі та не заперечував проти їх задоволення.
Заслухавши думку учасників процесу, дослідивши письмові матеріали справи та докази в їх сукупності, на підставі повного, об`єктивного та всебічного дослідження, суд встановив такі обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Частиною 1 статті 2 ЦПК України визначено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Право на судовий захист закріплено у статті 4 ЦПК України як право на звернення до суду за захистом, згідно з яким кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб, або державні чи суспільні інтереси.
Відповідно до статті 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до положень статей 12, 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками процесу. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (стаття 80 ЦПК України).
Статтею 89 ЦПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Судом встановлено, що згідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24.05.2023 № 333342173, ОСОБА_1 набув право власності на 2/3 частини нежитлового приміщення, що знаходиться по АДРЕСА_1 , реєстраційний номер майна 1839071101, на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом, серія та номер: 1705, виданий 28.05.2019 приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу Черкаської області Ткаченко І.П. Дата прийняття рішення про державну реєстрацію 28.05.2019. Вказане нерухоме майно відповідача розташоване на земельній ділянці з кадастровим номером: 7110136400:02:089:0022.
Відповідно до листа Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 02.02.2023 № 353-01-25, вбачається, що ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2 , направлялось повідомлення про необхідність оформлення права оренди землі розташованої за вказаною адресою та укладення договору про відшкодування збитків (неодержаного доходу), який залишено останнім без реагування.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 16.12.2020 № НВ-7115604072020, вбачається, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 площею 0,6343 га, кадастровий номер: 7110136400:02:089:0022, зареєстрована 08.12.2020, з цільовим призначенням: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).
Відповідно до витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 15.12.2020 № 237027170, власником земельної ділянки з кадастровим номером: 7110136400:02:089:0022, площею 0,6343 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2249019671101) є Черкаська міська рада.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.12.2020 № 5359, нормативна грошова оцінка всієї земельної ділянки площею 6343 кв. м. з кадастровим номером 7110136400:02:089:0022, за 2020 рік становить 6 790 688, 94 грн.
Нормативна грошова оцінка 1 кв.м. земельної ділянки становить 1070,58 грн., площа для нарахування плати за землю становить 1562,0 кв. м.
Згідно інформації з Державного земельного кадастру від 24.05.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7110136400:02:089:0022 за 2023 рік становить 8 590 578,62 грн. для всієї площі.
Відповідно до повідомлення Держгеокадастру від 12.01.2023 «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік» вбачається, що значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 рік становить для земель несільськогосподарського призначення - 1,15.
Рішеннями Черкаської міської ради №2-4690 від 27.06.2019 затверджено Положення про встановлення плати за землю на території міста Черкаси. У розділі 8 Положення наявна таблиця, з пункту 10 якої вбачається, що за земельні ділянки яким КВЦПЗ присвоєно 03.10 належить до «Інші землі». Ставка орендної плати за користування такими земельними ділянками становить 3% від їх нормативно-грошової оцінки.
Як вбачається з розрахунку Управління земельних ресурсів, землеустрою та інспектування, наданого позивачем до позовної заяви, загальна сума заборгованості за користування гр. ОСОБА_1 земельною ділянкою по АДРЕСА_1 , площею 0,6343 га, з якої площа для нарахування плати складає 0,1562 га, за період з 08.12.2020 ( дата державної реєстрації земельної ділянки) по 10.05.2023 становить 131 256,22 грн.
Тож, відповідач ОСОБА_1 , належним чином у встановленому законодавством порядку не оформив речове право на вказану земельну ділянку, договору оренди укладено не було, земельна ділянка відповідачем викуплена не була, однак відповідач продовжив користуватися вказаною земельною ділянкою не сплачуючи орендну плату за таке користування, внаслідок чого територіальна громада міста Черкаси в особі Черкаської міської ради позбавлена можливості отримати дохід у вигляді орендної плати за землю.
Таким чином, предметом позову в даній справі є стягнення з власника об`єкта нерухомого майна безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за фактичне користування без належних на те правових підстав земельною ділянкою, на якій цей об`єкт розташований.
Згідно частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно зі статтею 80 ЗК України є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Загальне правило щодо підстав та порядку набуття права на землю із земель комунальної власності визначено статтею 116 ЗК України, згідно з частинами 1, 2 якої громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Особливості набуття права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду визначені статтею 120 ЗК України та статтею 377 ЦК України.
Так, відповідно до частин 1, 2 статті 120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Відповідно до частини 1 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Згідно статті 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 206 ЗК України визначено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Статтею 14 ПК України визначеного, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.
Відповідач не є власником або постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата.
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно зі статтею 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем та визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (п. 288.4, п. 288.5).
Відповідно до статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Оскільки відповідач не звертався за оформленням права оренди на земельну ділянку, речові права відповідача на земельну ділянку не реєструвались, останній не набув належних прав власності або користування щодо земельної ділянки, а тому використовує земельну ділянку без достатніх правових підстав.
Відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладання договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондиційними. Для кондиційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України .
Такі правові висновки викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, провадження №14-77цс18 та постанові Верховного суду від 05.08.2022 в справі №922/2060/20.
Відповідно до частини 1 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з положеннями частини 1 статті 1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.
Особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, має право вимагати відшкодування зроблених нею необхідних витрат на майно від часу, з якого вона зобов`язана повернути доходи.
З огляду на викладене, враховуючи, що ОСОБА_1 використовував земельну ділянку розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , без достатніх правових підстав, у період з 08.12.2020 по 10.05.2023 не сплачував за користування земельною ділянкою орендну плату у встановленому законодавчими актами розмірі, у результаті чого безпідставно набула дохід, отриманий від безпідставно набутого майна, у Черкаської міської ради правомірно виникло право на стягнення коштів, отриманих безпідставно, як суми, яку мав би отримати місцевий бюджет.
Згідно розрахунку заборгованості, про який зазначалося вище, за період з 08.12.2020 по 10.05.2023 заборгованість ОСОБА_1 за користування земельною ділянкою по АДРЕСА_4 , площею 0,0711 га, кадастровий номер 7110136400:02:089:0022 становить 131256, 22 грн.
Суд погоджується з вказаним розрахунком, оскільки він здійснений у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, на підставі норм діючого законодавства та рішення Черкаської міської ради 27.06.2019 № 2-4690 «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси».
Крім того, проти такого розрахунку у судому засіданні відповідач не заперечував.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання про відшкодування судових витрат судом встановлено, що позивачем при зверненні до суду з позовом понесені витрати по оплаті судового збору в розмірі 2684,00 грн., що підтверджено платіжною інструкцією № 310 від 07.06.2023.
Відповідно до частини 1 статті 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позовні вимоги задоволено в повному обсязі, то сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодування за рахунок відповідача.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 120, 123, 124 ЗК України, ст.ст. 1212, 1214 ЦК України, ст.ст. 12, 13, 89, 141, 247, 259, 263, 264, 265, 279, 280-282, 352, 354, 355 ЦПК України, суд,-
в и р і ш и в :
Позовні вимоги задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 25212542, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36) безпідставно утримувані кошти в сумі 131256, 22 грн..
Стягнути з ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Черкаської міської ради (код ЄДРПОУ 25212542, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36) судовий збір в сумі 2684,00 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Черкаського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Повний текст виготовлений 30.06.2023.
Головуючий: Н. М. Кондрацька
Суд | Придніпровський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 13.07.2023 |
Номер документу | 112126951 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Придніпровський районний суд м.Черкас
Кондрацька Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні