ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
30 червня 2023 року м. Ужгород№ 260/2587/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Іванчулинця Д.В., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області (вул. Степана Бандери, 20, м. Луцьк, Волинська область, 43025, код ЄДРПОУ 38009738) до Приватного підприємства «ВАРІАНТ-МС» (вул. Свалявська, буд.3А, м. Мукачево, Закарпатська область, 89611, код ЄДРПОУ 39293248) про стягнення адміністративно-господарських санкцій ,-
В С Т А Н О В И В:
12 квітня 2023 року, Державна екологічна інспекція у Волинській області (далі - позивач) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Приватного підприємства «ВАРІАНТ-МС» (далі відповідач), яким просить:
1) задовольнити позов Державної екологічної інспекції у Волинській області до Приватного підприємства «ВАРІАНТ-МС»;
2) стягнути з Приватного підприємства «ВАРІАНТ-МС». (ЄДРПОУ 39293248, юридична адреса: вул. Свалявська, буд. ЗА, м. Мукачево, Закарпатська обл., 89611) адміністративно-господарські санкції у розмірі 34 000,00 (тридцять чотири тисячі гривень, 00 копійок.), в дохід Державного бюджету України за наступними реквізитами: отримувач коштів - ГУК у Волин.обл/м.Ковель код класифікації доходів бюджету 24062100, Код отримувача (ЄДРПОУ) 38009371, номер рахунку (IBAN) UA108999980333149331000003564.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Державною екологічною інспекцією у Волинській області (далі - Інспекція) видано наказ та направлення про проведення планової перевірки характеристик продукції від 15.12.2021 р. № 101-РН, на підставі яких посадовими особами Інспекції в період з 16.12.2021р. по 20.12.2021р. проведено планову перевірку характеристик продукції, а саме: автомобільних бензинів та дизельних палив, за адресою розповсюдження продукції: вул. 1-го Травня, 190, м. Любомль, Ковельський район, Волинська область, 44301 (далі - АЗС), де здійснює господарську діяльність Приватне підприємство «ВАРІАНТ-МС», АЗС. За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки характеристик продукції від 20.12.2021 № 57-8/21, у якому зафіксовані порушення, а саме встановлено, що позначення дизельного палива ДП-3-Євро5-В0 в розрахункових документах (фіскальних чеках) не відповідає вимогам Технічного регламенту. З актом від 20.12.2021 ознайомлено директора Львівської філії АЗС ПП «ВАРІАНТ-МС». Інспекцією, внаслідок виявлених під час перевірки порушень, винесено рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021 № 239-8/21 щодо порушень в п. 1 розділу І акта від 20.12.2021. Встановлено термін виконання рішень до 05.01.2022р. Вказані рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021 вручено 20.12.2021 директору Львівської філії АЗС ПП «ВАРІАНТ-МС».
На адресу Державної екологічної інспекції 04.01.2022 № 1/8-22 від ПП «ВАРІАНТ-МС» надійшли повідомлення про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021 № 239-8/21 до повідомлення надано копії документів. На адресу Державної екологічної інспекції 05.01.2022 № 12/8-22 від Національного агентства з акредитації України надійшли повідомлення на запит Інспекції від 30.12.2021 № 8-2/3906, щодо паспорта якості 14.12.2021 № 629 на паливо дизельне ДП-3-Євро5-В0.
З метою перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, на підставі наказу та направлення на проведення перевірки від 13.01.2022 № 5-РН, Інспекцією в період з 13.01.2022 по 17.01.2022 проведено перевірку стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.01.2021 № 239-8/21.
Актом перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 17.01.2022 № 1-8/22 встановлено, що Рішення від 20.01.2021 №239-8/21 виконано частково в п. 7. п. 8. п. 9, п. 10. п. 19 Технічного регламенту та не може бути визнане результативним. Актом від 17.01.2022 № 1-8/22 встановлено, що на паспортах якості від 14.12.2021р. № 629 та від 04.01.2022 № 5 порушено правила та умови нанесення знаку відповідності, а саме: не нанесено знак відповідності технічним регламентам на паспорти якості. Паспорт якості, що виданий виготовлювачем продукції - нерезидентом України не може братися до уваги в якості документа, що підлягає перевірці органами ринкового нагляду, оскільки не узгоджується з чинними нормативно-правовими актами України.
Внаслідок перевірки стану виконання рішень, встановлено факт неповного виконання ПП «ВАРІАНТ-МС» рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021 № 239-8/21. Посадовими особами Інспекції складено протокол від 17.01.2022 №1-8/22 про виявлені порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність харчової продукції» (далі - Протокол від 17.01.2022). Зазначений Протокол вручено 17.01.2022 директору Львівської філії АЗС ПП «ВАРІАНТ-МС».
За результатами розгляду акту від 17.02.2022, протоколу від 17.01.2022, інших документів, складених та отриманих під час проведення перевірки до ПП «ВАРІАНТ-МС» застосовано адміністративно-господарські санкції шляхом винесення постанов про накладення штрафу від 26.01.2022 № 3-8/22, якою за неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021 № 239-8/21 до відповідача застосовано штраф в розмірі 34 000,00 грн. (дві тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Зазначену постанову направлено на адресу ПП «ВАРІАНТ-МС» рекомендованим повідомленням з супровідним листом від 26.01.2022 № 8-2/252, від 06.09.2022 № 8-2/1372, від 04.11.2022 № 8-2/1790 за допомогою засобів поштового зв`язку, яке повернуто 07.03.2022, 08.09.2022, 10.12.2022 у зв`язку з закінченням терміну зберігання.
Інспекцією повторно направлено постанову про накладення штрафу на суму 34 000,00 грн на адресу ПП «ВАРІАНТ-МС» рекомендованим повідомленням з супровідним листом від 15.02.2023 № 8-2/450 та отримана 25.02.2023 (номер поштового відправлення 4300603654534).
У зв`язку з тим, що штраф у добровільному порядку відповідачем не сплачено, позивач звернувся з даним позовом до суду.
17 квітня 2023 року ухвалою судді Закарпатського окружного адміністративного суду було відкрито спрощене позовне провадження у справі, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов п`ятнадцять днів з дня вручення йому копії даної ухвали суду та роз`яснено сторонам, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
26 квітня 2023 року до суду від позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог, зокрема в прохальній частині зазначити: 2. Стягнути з Приватного підприємства «ВАРІАНТ-МС». (ЄДРПОУ 39293248, юридична адреса: вул. Свалявська, буд. ЗА, м. Мукачево, Закарпатська обл., 89611) адміністративно-господарські санкції у розмірі 34 000,00 (тридцять чотири тисячі гривень, 00 копійок.), в дохід Державного бюджету України за наступними реквізитами: отримувач коштів - ГУК у Волин.обл/м.Ковель код класифікації доходів бюджету 21081100, Код отримувача (ЄДРПОУ) 38009371, номер рахунку (IBAN) UA308999980313080106000003564.
03 травня 2023 року на адресу суду повернулася ухвала про відкриття провадження від 17.04.2023 року з відміткою «Адресат відсутній за вказаною адресою».
Станом на день розгляду справи відповідачем відзиву на позовну заяву не подано.
Згідно ч. 5 ст. 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Судом встановлено, що у відповідності до вимог статей 11 та 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» від 02.12.2010 № 2735-V (далі - Закон № 2735-VІ), статті 21 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади», постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року № 1069 «Про затвердження переліку видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд» та керуючись Положенням про Державну екологічну інспекцію у Волинській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України № 47 від 02 лютого 2021 року, Секторального плану державного ринкового нагляду на 2021 рік, затвердженого Головою Державної екологічної інспекції України 24 листопада 2020 року (а.с.18), Державною екологічною інспекцією у Волинській області (далі Інспекція або позивач) видано наказ та направлення про проведення планової перевірки характеристик продукції від 15 грудня 2021 року № 101-РН (а.с.19, 20), на підставі яких посадовими особами Інспекції в період з 16 грудня 2021 року по 20 грудня 2021 року проведено планову перевірку характеристик продукції, а саме: автомобільних бензинів та дизельних палив, за адресою розповсюдження продукції: вул. 1-го Травня, 190, м. Любомль, Ковельський район, Волинська область, 44301 (далі - АЗС), де здійснює господарську діяльність Приватне підприємство «ВАРІАНТ-МС», АЗС (ЄДРПОУ 39293248, юридична адреса: вул. Свалявська, буд. 3А, м. Мукачево, Закарпатська обл., 89611), (далі - ПП «ВАРІАНТ-МС» або відповідач).
Як встановлено судом встановлено із матеріалів даної справи, за результатами проведеної перевірки позивачем складено акт перевірки характеристик продукції від 20 грудня 2021 року № 57-8/21 (далі - акт від 20.12.2021), у якому зафіксовані наступні порушення (а.с.21-24).
Так, під час проведення перевірки надано документ про якість Паспорт якості №154548_4199709 від 03.11.2021 на паливо дизельне клас F (завод - виробник Akcine bendrove «ORLEN Lietuva», Литва), що реалізується за адресою: вул. 1-го Травня, 190, м. Любомль, Ковельський район, Волинська область, 44301, який не відповідає вимогам Технічного регламенту - в паспорті позначення палива не відповідає вимогам позначення дизельного палива; відсутня дата виготовлення палива; відсутні нормативні значення та фактичні результати випробувань (проведені акредитованою випробувальною лабораторією), які підтверджують відповідність марки палива вимогам Технічного регламенту; відсутні посилання на нормативні документи на методи випробування згідно з нормативним документом на паливо (Національний стандарт України «Паливо дизельне Євро. Технічні умови. ДСТУ 7688:2015»); відсутні відомості щодо декларації про відповідність; відсутній гарантійний строк зберігання. Декларацію про відповідність на дизельне паливо не надано. Встановлено, що позначення дизельного палива ДП-3-Євро5-В0 в розрахункових документах (фіскальних чеках) не відповідає вимогам Технічного регламенту. Порушено вимоги п. 7, п. 8, п. 9. п. 10. п. 13, п. 19, п. 24 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 №927 та додатку 1 до Технічного регламенту «Вимоги щодо позначення автомобільного бензину і дизельного палива» та додатку 3 до Технічного регламенту «Вимоги щодо характеристик дизельного палива» (далі - Технічний регламент № 927).
З актом від 20 грудня 2021 року ознайомлено директора Львівської філії АЗС ПП «ВАРІАНТ-МС» Колещук Ю.М. та вручено 1 примірник, що підтверджується підписом останнього (а.с.22 на звороті).
Судом також встановлено, що відповідно до приписів статей 29, 30, 33 Закону № 2735-VI позивачем, внаслідок виявлених під час перевірки порушень, винесено рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів у вигляді обмеження надання продукції на ринку з вимогою усунення формальної невідповідності відповідно до встановлених вимог шляхом взаємодії із суб`єктами господарювання у ланцюгу постачання відповідної продукції або в інший спосіб, що не суперечить законодавству, а саме: рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20 грудня 2021 року № 239-8/21 щодо порушень в п. 1 розділу І акта від 20.12.2021 (а.с.29, 30). Встановлено термін виконання рішень до 05.01.2022 року.
Вказані рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021р. вручено 20.12.2021р. директору Львівської філії АЗС ПП «ВАРІАНТ-МС» Колещук Ю.М., що підтверджується його підписом (а.с.30).
Так, в ході судового розгляду встановлено, що на адресу Державної екологічної інспекції 04 січня 2022 року № 1/8-22 від ПП «ВАРІАНТ-МС» надійшли повідомлення про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021 № 239-8/21 до повідомлення надано копії документів (а.с.31-37).
Так, на адресу Державної екологічної інспекції 05 січня 2022 року № 12/8-22 від Національного агентства з акредитації України надійшли повідомлення на запит Інспекції від 30.12.2021 № 8-2/3906, щодо паспорта якості 14.12.2021 № 629 на паливо дизельне ДП-3-Свро5-В0 (а.с.40).
У відповідності до статті 34 Закону № 2735-VI, з метою перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, на підставі наказу та направлення на проведення перевірки від 13.01.2022 № 5-РН (а.с.41, 42), позивачем в період з 13 січня 2022 року по 17 січня 2022 року проведено перевірку стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20 січня 2021 року № 239-8/21.
Актом перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 17.01.2022 № 1-8/22 (далі - акт від 17.01.2022), встановлено наступне (а.с.43-45).
1. Рішення про вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів від 20.01.2021 №239-8/21 виконано частково в п. 7, п. 8, п. 9, п. 10, п. 19 Технічного регламенту та не може бути визнане результативним. Надано документ про якість (паспорт якості) № 629 від 14.12.2021 на паливо дизельне ДП-3-Євро5-В0 (підприємство-виробник «ORLEN Lietuva», Литва), виданий випробувальною лабораторією ТОВ «Максі Енерджі» (дата відбирання проби: 13.12.2021р., дата проведення випробувань: 14.12.2021р., номер партії (резервуару): резервуар РВС №25, товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) № В00004872 від 29.12.21, видаткова накладна № 00157 від 30.12.2021р.), в якому відсутній знак відповідності технічним регламентам.
В паспорті якості №629 від 14.12.2021 під знаком * позначаються показники якості нафтопродукту: 1) масова частка поліциклічних ароматичних вуглеводнів; 2) цетанове число дизельного палива зимового; 3)змащувальна здатність(діаметр плями зносу при температурі 60 оС; 4)об`ємна частка метилових/етилових естерів жирних кислот для дизельних палив В0), що проставляються лабораторією згідно паспорту підприємства виробника № 155009 4242225 від 27.11.2021р., який не надано.
В реєстрі акредитованих ООВ Національного агентства з акредитації України в переліку випробувальних лабораторій акредитованих на відповідність вимогам ДСТУ ISO/IEC 17025 відсутня Випробувальна лабораторія ТОВ «Максі Енерджі». Згідно листа Національного агентства з акредитації України №2-5/4-15 від 05.01.2022, Випробувальна лабораторія ТОВ «Максі Енерджі» не проходила процедуру акредитації та не має атестата про акредитацію НААУ відповідно до вимог діючих в Україні стандартів ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 або ДСТУ ISO/IEC 17025:2017.
На іншу партію палива (дата відбирання проби: 04.01.2022р., дата проведення випробувань: 04.01.2022р., номер партії (резервуару): резервуар РВС №51, товарно-транспортна накладна на відпуск нафтопродуктів (нафти) №В00000105 від 12.01.22, видаткова накладна №00038 від 12.01.2022р.) додатково надано паспорт якості №5 від 04.01.2022р. на паливо дизельне ДП- 3-Євро5-В0 (підприємство-виробник AO «Куйбьішевский НПЗ», г. Самара, РФ), виданий випробувальною лабораторією ТОВ «Максі Енерджі», який не відповідає вимогам Технічного регламенту: в паспорті якості відсутній знак відповідності технічним регламентам; випробувальною лабораторією ТОВ «Максі Енерджі» не проведені випробування характеристик палива дизельного ДП-3-Євро5-В0 по показниках - 1) масова частка поліциклічних ароматичних вуглеводнів; 2) цетанове число дизельного палива зимового; 3) змащувальназдатність (діаметр плями зносу при температурі 60С; 4) об`ємна частка метилових/етилових естерів жирних кислот для дизельних палив В0.
В паспорті якості №5 від 04.01.2022р. зазначено, що паливо містить протизношувальну присадку «Комплексал-Зко «Д», антистатичну «Kerostal 8168», депресорно-диспергуючу «ВЗС-410Д» відповідно до паспорту УПП «Запад-Транснефтепродукт» №1563 від 15.12.2021, який не надано. В реєстрі акредитованих ООВ Національного агентства з акредитації України в переліку випробувальних лабораторій акредитованих на відповідність вимогам ДСТУ ISO/IEC 17025 відсутня Випробувальна лабораторія ТОВ «Максі Енерджі». Згідно листа Національного агентства з акредитації України №2-5/4-15 від 05.01.2022, Випробувальна лабораторія ТОВ «Максі Енерджі» не проходила процедуру акредитації та не має атестата про акредитацію НААУ відповідно до вимог діючих в Україні стандартів ДСТУ EN ISO/IEC 17025:2019 або ДСТУ ISO/IEC 17025:2017. Що не відповідає вимогам п.13, п.20, п.24 «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 №927 та додатку 3 до Технічного регламенту "Вимоги щодо характеристик дизельного палива", Постанови КМУ від 30.12.2015 №1184 «Про затвердження форми, опису знаку відповідності технічним регламентам».
Актом від 17.01.2022 № 1-8/22 встановлено, що на паспортах якості від 14.12.2021р. № 629 та від 04.01.2022 № 5 порушено правила та умови нанесення знаку відповідності, а саме: не нанесено знак відповідності технічним регламентам на паспорти якості.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» державний ринковий нагляд - діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам.
Встановлені вимоги щодо нехарчової продукції та її обігу на ринку України, встановлені технічними регламентами.
Відповідно до пп. «а» п. 1 ч. 2 ст. 24 Закону України «Про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції» під час проведення планових перевірок характеристик продукції у її розповсюджувачів на початковому етапі перевірки об`єктами перевірки є наявність знака відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено технічним регламентом на відповідний вид продукції, та додержання вимог щодо форми, опису, правил та умов нанесення знака відповідності технічним регламентам, а також правил його застосування.
Згідно з ч. З ст. 29 Закону України «Про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції» орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо усунення формальної невідповідності, якщо цей орган встановить будь-яку таку невідповідність, зокрема, якщо не було нанесено знак відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено відповідним технічним регламентом.
Як встановлено ст. 29 Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», у випадках, визначених у технічних регламентах, на продукцію та/або на інші об`єкти, що зазначені в таких технічних регламентах (табличку з технічними даними, пакування, супровідні документи тощо), повинен наноситися знак відповідності технічним регламентам.
Як визначено у Законі України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» знак відповідності технічним регламентам - маркування, за допомогою якого виробник вказує, що продукція відповідає застосовним вимогам, визначеним у технічних регламентах, якими передбачене нанесення цього маркування (далі - знак відповідності).
Статтею 1 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» встановлено, що «виробник» - це:
фізична чи юридична особа - резидент України, яка є виготовлювачем продукції, або будь-яка інша особа - резидент України, яка заявляє про себе як про виготовлювача, розміщуючи на продукції відповідно до законодавства своє найменування, торговельну марку чи інше позначення, або особа - резидент України, яка відновлює продукцію;
уповноважений представник виготовлювача продукції в Україні (у разі якщо виготовлювачем продукції є фізична чи юридична особа - нерезидент України);
імпортер продукції (у разі якщо виготовлювачем продукції є фізична чи юридична особа - нерезидент України, яка не має свого уповноваженого представника в Україні).
Вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі - палива), що виробляються, вводяться в обіг та реалізуються на території України, встановлює Технічний регламент № 927.
Відповідно до п. 5 Технічного регламенту № 927 дозволяється виготовлення, введення в обіг і обіг палив, які відповідають вимогам цього Технічного регламенту.
Пунктом 8 Технічного регламенту № 927 визначено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
Документ про якість (паспорт якості) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів.
Відповідно до п. 20 Технічного регламенту № 927 перед введенням в обіг палив на документ про якість (паспорт якості) палива виробником повинен бути нанесений національний знак відповідності, який підтверджує відповідність палива вимогам цього Технічного регламенту, так, щоб забезпечувалася його видимість, розбірливість та незмивність.
Форму знака відповідності технічним регламентам, його опис, правила та умови нанесення затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1184 «Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення».
Виходячи з аналізу наведених норм, нанесення знака відповідності на документ про якість палива є обов`язковим, та перевіряється під час здійснення заходів ринкового нагляду, а його відсутність є підставою для вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів. При цьому, знак відповідності наносить виробник перед введенням палива в обіг, вказуючи тим самим що продукція відповідає вимогам, визначеним у технічних регламентах.
Разом з тим, якщо виготовлювачем продукції є юридична особа - нерезидент України, така особа не може вважатися виробником продукції в контексті законодавства України про ринковий нагляд і контроль продукції.
З наведеного слідує, що ОАО «Мознрський нефтеперерабатнвающий завод», республіка Білорусь (далі - Мозьірский НПЗ) не є виробником, а тому не наділений правом підтверджувати відповідність продукції технічним регламентам України шляхом нанесення знака відповідності на видані ним документи про якість палива.
В розумінні Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», юридична особа - резидент України, яка вводить в обіг на ринку України продукцію походженням з іншої країни вважається імпортером.
Виходячи з викладеного, з врахуванням вимог п. 20 Технічного регламенту № 927, нанесення знака відповідності на документи про якість у даному випадку можливе лише уповноваженим представником виготовлювача-нерезидента України, або імпортером, перед введенням продукції в обіг. При цьому документ про якість (паспорт якості) палива повинен відповідати вимогам Технічного регламенту № 927.
Разом з тим, недотримання виробником вимог п. 20 Технічного регламенту № 927, не звільняє відповідача від обов`язку здійснювати реалізацію палива у відповідності до встановлених вимог. У відповідності до п. 5 Технічного регламенту № 927, суб`єкт господарювання може здійснювати реалізацію продукції лише за умови відповідності палив вимогам цього Технічного регламенту, а отже наявність на паспорті якості знака відповідності технічним регламентам є обов`язковою.
Зауважимо, що Закон України «Про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції» встановлює однакові вимоги щодо всіх суб`єктів господарювання під час здійснення заходів ринкового нагляду.
Не нанесення виробником знаку відповідності на документи про якість свідчить про те що продукція не відповідає встановленим вимогам.
Згідно з п. 9 Технічного регламенту № 927 документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити, зокрема, нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам цього Технічного регламенту.
Пунктом 24 Технічного регламенту № 927 визначено, що правила та методи досліджень (випробувань), в тому числі відбору проб, необхідних для виконання вимог цього Технічного регламенту, та проведення оцінки відповідності, встановлюються національними стандартами, а в разі їх відсутності (до прийняття національних стандартів) - діючими нормативними документами.
Випробування палив для підтвердження виконання вимог цього Технічного регламенту проводяться акредитованими випробувальними лабораторіями.
З вищенаведеного випливає, що відомості, які зазначаються у документі про якість палива, повинні бути отримані та оформленні в порядку, визначеному Технічним регламентом № 927, який чітко встановлює вимогу щодо обов`язкової наявності паспорта якості на паливо, перелік обов`язкових відомостей, які зазначаються у ньому, а також вимоги до них цих відомостей, зокрема, щодо нанесення знака відповідності, якості палив та проведення їх випробувань, тощо. Лише за умови дотримання усіх вимог, встановлених цим Технічним регламентом, стає можливим введення в обіг та обіг палива.
Єдиний порядок організації та проведення робіт, пов`язаних з контролюванням якості, зокрема, нафтопродуктів під час їх приймання, зберігання, транспортування та відпуску встановлює Інструкція з контролювання якості нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затверджена Наказом Мінпаливенерго України, Держспоживстандарту України від 04.06.2007 № 271/121 (далі - Інструкція № 271/121).
Даною Інструкцією визначено, що випробувальна лабораторія - лабораторія, яка проводить технічні операції, що полягають у визначенні однієї чи декількох характеристик нафти і нафтопродуктів згідно з установленою процедурою.
Акредитована лабораторія - лабораторія, акредитована на право виконання відповідної роботи з випробувань нафти та/або нафтопродуктів у певній (заявленій) області у відповідності до вимог нормативних документів на нафту та нафтопродукти і методи їх випробувань.
Паспорт якості - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафти та/або нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, і їх відповідність вимогам нормативних документів.
Пунктом 5.6 Інструкції № 271/121 встановлено, що згідно з результатами випробувань проб нафти та/або нафтопродуктів випробувальна лабораторія оформлює паспорт якості за формою N 11- НК.
Паспорт, що видається випробувальною лабораторією на нафту або нафтопродукт, який відпускається, заповнюється в повному обсязі показників, обумовлених нормативним документом на нафтопродукт. Значення показників, що не визначались випробувальною лабораторією, переносяться з даних паспорта, виданого вантажовідправником чи іншою випробувальною лабораторією, до якої проба надсилалась на випробування, про що робиться відповідна примітка.
Отже на виконання вимог Технічного регламенту № 927, випробування палив та видача паспорта якості за встановленою формою, що оформляється відповідно до результатів випробувань випробувальною лабораторією, повинні здійснюватись у відповідності до Інструкції № 271/121, яка є обов`язковою при здійсненні діяльності зі зберігання, транспортування та відпуску нафтопродуктів.
Враховуючи вищезазначене, паспорт якості, що виданий виготовлювачем продукції - нерезидентом України не може братися до уваги в якості документа, що підлягає перевірці органами ринкового нагляду, оскільки не узгоджується з чинними нормативно-правовими актами України.
Внаслідок перевірки стану виконання рішень, встановлено факт неповного виконання ПП «ВАРІАНТ-МС» рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021 № 239-8/21.
Згідно з ч. 6 ст. 44 Закону № 2735-VI посадовими особами Інспекції складено протокол від 17.01.2022 №1-8/22 про виявлені порушення вимог Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» та Закону України «Про загальну безпечність харчової продукції» (далі - Протокол від 17.01.2022) (а.с.51). Зазначений Протокол вручено 17.01.2022 директору Львівської філії АЗС ПП «ВАРІАНТ-МС» Колещук Ю.М., що підтверджується його підписом (а.с.51 на звороті).
За результатами розгляду акту від 17.02.2022, протоколу від 17.01.2022, інших документів, складених та отриманих під час проведення перевірки, на підставі п. З ч. 4 ст. 44 Закону № 2735-VI, до ПП «ВАРІАНТ-МС» застосовано адміністративно-господарські санкції шляхом винесення постанов про накладення штрафу від 26.01.2022 № 3-8/22, якою за неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 20.12.2021 № 239-8/21 до відповідача застосовано штраф в розмірі 34 000,00 грн. (дві тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) (а.с.52).
Зазначену постанову про накладення штрафу на суму 34 000,00 грн. направлено на адресу ПП «ВАРІАНТ-МС» рекомендованим повідомленням з супровідним листом від 26.01.2022 № 8-2/252, від 06.09.2022 № 8-2/1372, від 04.11.2022 р. № 8-2/1790 за допомогою засобів поштового зв`язку, яке повернуто 07.03.2022, 08.09.2022, 10.12.2022 у зв`язку з закінченням терміну зберігання (додається: рекомендоване повідомлення № 4302524650496, 4302525506836, 4302525727280; довідки про причини повернення).
Інспекцією повторно направлено постанову про накладення штрафу на суму 34 000,00 грн на адресу ПП «ВАРІАНТ-МС» рекомендованим повідомленням з супровідним листом від 15.02.2023 № 8-2/450 та отримана 25 лютого 2022 року (номер поштового відправлення 4300603654534).
Станом на день розгляду справи по суті, штраф в суму 34 000,00 грн., накладений постановою від 26.01.2022, відповідачем не сплачено.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади здійснення державного ринкового нагляду і контролю нехарчової продукції встановлені Законом № 273 5-VI.
Відповідно до статті 10 Закону № 2735-VI ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності. Органи ринкового нагляду та сфери їх відповідальності визначаються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 року №1069 затверджено «Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд», відповідно до якої Державна екологічна інспекція України здійснює державний ринковий нагляд за автомобільними бензинами, дизельним, судновим та котельним паливом.
Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Волинській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України (далі - Держекоінспекція) від 02.02.2021 № 47, Державна екологічна інспекція у Волинській області є територіальним органом Держекоінспекціїта їй підпорядковується. Основними завданнями Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції на території Волинської області.
За приписами ст. 11 Закону № 2735-VI з метою здійснення ринкового нагляду органи ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності, зокрема: проводять перевірки характеристик продукції; приймають у випадках та порядку, визначених цим Законом, рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, здійснюють контроль стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень; вживають у порядку, визначеному цим та іншими законами України, заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні порушень вимог цього Закону та встановлених вимог.
Статтею 15 Закону № 2735-VІ встановлено, що посадові особи, які здійснюють ринковий нагляд, мають право, крім іншого: проводити у випадках і порядку, визначених цим Законом, перевірки документів та обстеження зразків продукції, відбирати зразки продукції і забезпечувати проведення їх експертизи (випробування); вимагати від суб`єктів господарювання надання документів і матеріалів, необхідних для здійснення ринкового нагляду, одержувати копії таких документів і матеріалів; складати акти перевірок та застосовувати в установленому законом порядку адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу до суб`єктів господарювання за порушення вимог цього Закону, Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та встановлених вимог; складати на основі актів перевірок протоколи про адміністративні правопорушення у сфері здійснення ринкового нагляду та розглядати справи про відповідні адміністративні правопорушення згідно із законом.
У ст. 22 Закону № 2735-VI визначено, що заходами ринкового нагляду є, зокрема: перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування); обмежувальні (корегувальні) заходи, що включають, в тому числі, обмеження надання продукції на ринку; контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.
Порядок проведення перевірок характеристик продукції визначено ст. 23 Закону № 273 5-VI, відповідно до якої під час проведення перевірок характеристик продукції проводиться, зокрема, перевірка документів.
Предметом таких перевірок є характеристики продукції певного виду (типу), категорії та/або групи.
Перевірки характеристик продукції проводяться на підставі наказів органів ринкового нагляду та направлень на проведення перевірки, що видаються та оформлюються відповідно до цього Закону.
Під час перевірки характеристик продукції у випадках, передбачених цим Законом, перевірці підлягають такі документи (їх копії) та інформація: декларація про відповідність; супровідна документація, що додається до відповідної продукції (включаючи інструкцію щодо користування продукцією); загальний опис продукції, а також повний склад технічної документації на відповідну продукцію, передбачений технічним регламентом; документи щодо системи якості чи системи управління якістю; висновки експертиз та протоколи випробувань зразків відповідної продукції, відібраних (узятих) у межах здійснення ринкового нагляду і контролю продукції; документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг (товарно-супровідна документація або договори); документи і матеріали щодо стану виконання суб`єктом господарювання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, у тому числі в межах моніторингу дій суб`єктів господарювання, що вживаються ними для вилучення відповідної продукції з обігу та/або її відкликання; повідомлення та інша інформація, надана суб`єктами господарювання, митними органами, органами з оцінки відповідності згідно з положеннями цього Закону та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції».
Орган ринкового нагляду має право вимагати надання таких документів лише в обсязі, що необхідний для встановлення ланцюга постачання продукції.
Посадова особа, яка здійснює ринковий нагляд, перед початком перевірки зобов`язана роз`яснити суб`єкту господарювання, продукція якого перевіряється, порядок оскарження рішень, приписів, дій та бездіяльності органів ринкового нагляду та їх посадових осіб.
Вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі - палива), що виробляються, вводяться в обіг та реалізуються на території України, встановлені Технічним регламентом № 927.
Пунктом 5 Технічного регламенту № 927 встановлено, що дозволяється виготовлення, введення в обіг і обіг палив, які відповідають вимогам цього Технічного регламенту.
Згідно з п. 8 Технічного регламенту № 927 визначено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.
Відповідно до вимог п. 9 Технічного регламенту Ш 927 документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити: дату видачі і номер документа; назву, марку (категорію) - для суднових та котельних палив; позначення палива - для автомобільного бензину та дизельного палива; назву та адресу підприємства - виробника; назву та адресу розповсюджувача (за наявності); дату виготовлення палива; дату відбирання проби та дату проведення випробування; нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам цього Технічного регламенту; відомості щодо декларації про відповідність; посилання на нормативні документи на методи випробування згідно з нормативним документом на паливо; номер партії (резервуара); дані про вид та кількість добавок (присадок); підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою; гарантійний строк зберігання.
Пунктом 20 Технічного регламенту № 927 встановлено, що перед введенням в обіг та під час надання палива на ринку на документ про якість (паспорт якості) виробником повинен бути нанесений знак відповідності технічним регламентам, який підтверджує відповідність палива вимогам цього Технічного регламенту, так, щоб забезпечувалася його видимість, розбірливість та незмивність.
У разі проведення оцінки відповідності призначеним органом з оцінки відповідності до знаку відповідності додається його ідентифікаційний номер.
Зображення знака відповідності технічним регламентам виконується згідно з формою та описом, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1184 "Про затвердження форми, опису знака відповідності технічним регламентам, правил та умов його нанесення" (Офіційний вісник України, 2016 p., № 6, ст. 299).
Пунктом 24 Технічного регламенту № 927 визначено, що правила та методи випробувань, у тому числі відбирання проб, необхідних для виконання вимог цього Технічного регламенту, та проведення оцінки відповідності, встановлюються національними стандартами, перелік яких затверджується і оприлюднюється відповідно до законодавства, а в разі їх відсутності (до прийняття національних стандартів) - нормативними документами.
Випробування палив для підтвердження виконання вимог цього Технічного регламенту проводяться акредитованими випробувальними лабораторіями.
Відповідно до ч. 3 ст. 29 Закону № 2735-VI Орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо усунення формальної невідповідності, якщо цей орган встановить будь-яку таку невідповідність: знак відповідності технічним регламентам було нанесено з порушенням вимог, визначених у відповідному технічному регламенті; не було нанесено знак відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено відповідним технічним регламентом; не було складено декларацію про відповідність або декларація про відповідність (її копія чи спрощена декларація про відповідність) не супроводжує продукцію, якщо це передбачено відповідним технічним регламентом; декларацію про відповідність було складено з порушенням вимог; органу ринкового нагляду не надано доступу до технічної документації або вона є неповною; вчинено інші порушення встановлених вимог, визначені у відповідному технічному регламенті як формальна невідповідність.
Перелік порушень встановлених вимог, які вважаються формальною невідповідністю, уточнюється у відповідних технічних регламентах.
Відповідно до статті 30 Закону № 2735-VI обмеження надання продукції на ринку здійснюються, зокрема, шляхом усунення формальної невідповідності (згідно з частиною третьою статті 29 цього Закону).
Статтею 33 Закону № 2735-VI встановлено, що обмежувальні (корегувальні) заходи запроваджуються відповідними рішеннями органів ринкового нагляду.
Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів можуть бути прийняті, зокрема, за результатами проведених органами ринкового нагляду перевірок характеристик продукції.
У рішенні органу ринкового нагляду про заборону чи обмеження надання продукції на ринку, вилучення продукції з обігу або її відкликання зазначаються, крім іншого, способи, порядок і строки оскарження суб`єктом господарювання цього рішення.
Відповідно до ст. 8 Закону № 2735-VI суб`єкти господарювання зобов`язані при здійсненні господарської діяльності ефективно взаємодіяти між собою під час вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, передбачених цим Законом.
Приписами статті 34 Закону № 2735-VI визначено порядок здійснення контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів.
Так, з метою контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів органи ринкового нагляду, крім іншого, проводять перевірки стану виконання суб`єктами господарювання цих рішень.
Суб`єкт господарювання, якого стосується рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, має у визначений у такому рішенні строк надати (надіслати) органу ринкового нагляду, що прийняв відповідне рішення, повідомлення про його виконання. До цього повідомлення суб`єкт господарювання може додавати документи або їх копії, що підтверджують виконання рішення.
У разі якщо інформація, що міститься в повідомленні суб`єкта господарювання про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, та долучені до рішення документи є недостатніми для підтвердження результативності виконання цього рішення, а також за наявності обґрунтованих сумнівів щодо достовірності цієї інформації відповідний орган ринкового нагляду проводить перевірку стану виконання суб`єктом господарювання такого рішення.
Під час проведення перевірки стану виконання рішення орган ринкового нагляду встановлює ступінь виконання суб`єктом господарювання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та результативність їх виконання.
У разі якщо за результатами аналізу повідомлення суб`єкта господарювання про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або перевірки стану виконання цього рішення встановлено факт повного та результативного виконання суб`єктом господарювання відповідного рішення (крім рішення про заборону надання продукції на ринку), орган ринкового нагляду невідкладно приймає рішення про скасування такого рішення.
У разі якщо за результатами аналізу повідомлення суб`єкта господарювання про виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів та/або перевірки стану виконання цього рішення встановлено факт невиконання чи часткового виконання суб`єктом господарювання відповідного рішення або виконання рішення не може бути визнано результативним, орган ринкового нагляду невідкладно приймає рішення про внесення змін до зазначеного рішення. Такі зміни можуть передбачати вжиття нових обмежувальних (корегувальних) заходів.
Відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 44 Закону № 2735-VI до суб`єкта господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції у вигляді штрафу в разі невиконання або неповного виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів щодо усунення формальної невідповідності, визначених частиною третьою статті 29 цього Закону, - у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для осіб, які ввели продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважаються такими, що ввели продукцію в обіг, та у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян для розповсюджувачів.
Адміністративно-господарські санкції накладаються на особу, яка ввела продукцію в обіг або відповідно до цього Закону вважається такою, що ввела продукцію в обіг, та/або на розповсюджувача за кожну модель, артикул чи партію продукції, яка є небезпечною, становить ризик та/або не відповідає встановленим вимогам, незалежно від кількості одиниць такої продукції та/або місць її реалізації.
Суми штрафів, що накладаються органами ринкового нагляду, зараховуються до Державного бюджету України.
Про вчинення порушень, зазначених у цій статті, посадові особи органів ринкового нагляду, що виявили правопорушення, складають протокол на підставі документів, що містять інформацію про походження продукції та її обіг.
Протокол разом з актом перевірки, поясненнями фізичної особи, у тому числі фізичної особи - підприємця, чи керівника юридичної особи або уповноваженої ним особи (у разі їх наявності) та документами, що стосуються справи, не пізніше наступного робочого дня за днем його складання передається керівнику чи заступнику керівника органу ринкового нагляду, які розглядають справу протягом 15 календарних днів з дня отримання протоколу та відповідних документів і приймають рішення про накладення штрафу. Кожний штраф оформляється окремою постановою.
Суб`єкт господарювання має сплатити штраф у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання постанови про його накладення.
У разі несплати штрафу в зазначений строк він стягується в судовому порядку.
Отже, Інспекцією проведені перевірки характеристик продукції, що реалізується ПП «ВАРІАНТ-МС» в результаті яких виявлено порушення законодавства про державний ринковий нагляд та внаслідок чого прийнято рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів. Відповідач оскаржував дані рішення, разом з тим вживав заходи щодо усунення формальної невідповідності, наслідок яких не можна вважати результативними, а тому не виконав їх.
Відтак, невиконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів стало підставою для накладення на відповідача адміністративно-господарських санкцій у вигляді штрафів на загальну суму 34 000,00 грн.
При цьому слід зауважити, що порушення встановлені актом перевірки були підставою для винесення рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів. Разом з тим, під час вирішення питання щодо наявності підстав для накладення штрафу, встановлюється факт невиконання рішень, а не порушення які стали підставою для їх винесення.
Пунктом 5 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
За наведених обставин, позовні вимоги підтверджені належними і допустимими доказами, такі відповідачем не спростовані (відзиву на позов відповідач суду не надав) та підлягають до задоволення повністю.
Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 78, 139, 243, 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Державної екологічної інспекції у Волинській області (вул..Степана Бандери, 20, м. Луцьк, Волинська область, 43025, код ЄДРПОУ 38009738) до Приватного підприємства «ВАРІАНТ-МС» (вул. Свалявська, буд. 3А, м. Мукачево, Закарпатська область, 89611, код ЄДРПОУ 39293248) про стягнення адміністративно-господарських санкцій задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного підприємства «ВАРІАНТ-МС» (вул. Свалявська, буд. 3А, м. Мукачево, Закарпатська область, 89611, код ЄДРПОУ 39293248) адміністративно-господарські санкції у розмірі 34 000,00 (тридцять чотири тисячі гривень, 00 копійок.) в дохід Державного бюджету України за наступними реквізитами: отримувач коштів - ГУК у Волин.обл/м.Ковель код класифікації доходів бюджету 21081100, Код отримувача (ЄДРПОУ) 38009371, номер рахунку (IBAN) UA308999980313080106000003564.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяД.В. Іванчулинець
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2023 |
Оприлюднено | 14.07.2023 |
Номер документу | 112150659 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні