Рішення
від 12.07.2023 по справі 620/5755/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 липня 2023 року м. Чернігів Справа № 620/5755/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС у Чернігівській області до Селянського (фермерського) господарства «Світанок», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - управління Державної казначейської служби у Чернігівському районі Чернігівської області про стягнення суми простроченої заборгованості,

У С Т А Н О В И В:

15.05.2023 Головне управління ДПС у Чернігівській області (далі ГУДПС у Чернігівській області, позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Селянського (фермерського) господарства «Світанок» (далі СГВК «Світанок», відповідач), у якому просить стягнути з відповідача прострочену заборгованість перед державою за бюджетною позичкою в загальній сумі 13620,80 грн., а саме: наданою в 1994-1997 роках відповідно до постанови КМУ від 31.05.1995 №370 у сумі 12833,00 грн., наданою відповідно до постанови КМУ від 10.12.1998 №1953 у сумі 179,50 грн., наданою відповідно до постанови КМУ від 11.09.1997 №1003 у сумі 541,63 грн. та нарахованої пені у сумі 66,67 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за відповідачем рахується прострочена заборгованість за бюджетною позичкою, наданою в 1994-1997 роках.

Ухвалою судді від 17.05.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також надано відповідачу 15-денний строк з дня вручення йому даної ухвали для надіслання відзиву на позов.

Від відповідача відзив на позов не надійшов, про розгляд справи повідомлений належним чином. За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в матеріалах справи доказами.

Від третьої особи надійшли пояснення, у яких управління Державної казначейської служби у Чернігівському районі Чернігівської області підтримало правову позицію ГУДПС у Чернігівській області та просило позов задовольнити.

Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений з наступних підстав.

СГВК «Світанок» зареєстроване як юридична особа у встановленому законом порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис (а.с. 4). Відповідач перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Чернігівській області за основним місцем обліку (а.с. 5).

Станом на дату звернення до суду з відповідним позовом відповідач має прострочену заборгованість за бюджетною позичкою, наданою в 1994-1997 роках відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 10.12.1998 №1953, від 11.09.1997 №1003, у сумі 13620,80 грн.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Відповідно до підпункту 20.1.19 пункту 20.1.19 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Пунктом 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового Кодексу України визначено, що погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу. Так, главою 9 розділу II Податкового кодексу України регулюються питання погашення податкового боргу платника податку.

Тим самим законодавець поширив процедуру погашення податкового боргу на порядок стягнення заборгованості за бюджетними позичками, наділивши у такий спосіб правовідносини позики, що виникли між державою як позикодавцем та господарюючим суб`єктом як позичальником, ознаками публічно-правових.

При цьому, органами стягнення є контролюючі органи, які під час вжиття заходів, спрямованих на погашення відповідної заборгованості, діють на виконання своїх владних повноважень щодо погашення податкового боргу, визначених Податковим кодексом України.

Отже, з огляду на тотожність порядку погашення податкового боргу та погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню), справи за позовами щодо стягнення заборгованості перед державою, зазначеної в пункті 1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, є справами адміністративної юрисдикції.

Такий правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2019 по справі №2а-3974/10/0770.

Порядок погашення податкового боргу платників податків, встановлений Податковим кодексом України, передбачає що контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі (пункт 95.1 статті 95 Податкового кодексу України).

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини (абзац перший пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України).

Крім того, порядок стягнення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою за кредитами з бюджету визначається частиною 9 статті 17 Бюджетного кодексу України.

Так, згідно абзацу першого частини дев`ятої зазначеної статті Бюджетного кодексу України така прострочена заборгованість стягується з суб`єкта господарювання податковими органами, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.

Відповідно до абзацу другого зазначеної правової норми позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється.

Згідно із пунктом 10 Порядку обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №174 ( надалі - Порядок №174), з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державно'!' казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами на суму нарахованої на неї пені; нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.

Відповідно до пункту 6 Порядку №174 облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками / фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички / фінансової допомоги, в якій вони надані.

Пунктом 15 вказаного Порядку передбачено, що прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом ЗО календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.

На підставі викладеного управління Державної казначейської служби України у Чернігівському районі Чернігівської області внесло до Головного управління ДПС у Чернігівській області подання за встановленою формою від 06.12.2022 №87, №93 та №95 для здійснення заходів щодо стягнення з відповідача простроченої заборгованості за бюджетною позичкою в загальній сумі 13620,80 грн. (з урахуванням пені в сумі 66,67 грн.) (а.с. 6-8).

Враховуючи те, що заборгованість у добровільному порядку відповідачем не сплачена, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління ДПС у Чернігівській області, які підтверджені належними та допустимими доказами, необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про судовий збір» підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Чернігівській області до Селянського (фермерського) господарства «Світанок», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - управління Державної казначейської служби у Чернігівському районі Чернігівської області про стягнення суми простроченої заборгованості задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Селянського (фермерського) господарства «Світанок» прострочену заборгованість перед державою за бюджетною позичкою, а саме:

наданою в 1994-1997 роках відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.1995 №370 у сумі 12 833 (дванадцять тисяч вісімсот тридцять три) грн. 00 коп. на р/р UA388999980313330452000025522, одержувач - ГУК у Черн.об./Черніг.р-н/01201173, код ЄДРПОУ: 37972475, Банк одержувача: Казначейство України (ЕАП), МФО 899998;

наданою відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.12.1998 №1953 у сумі 179 (сто сімдесят дев`ять) грн. 50 коп. на р/р UA208999980313360406000025522, одержувач - ГУК у Черн.об./Черніг.р-н/00263300, код ЄДРПОУ: 37972475, Банк одержувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998;

наданою відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.09.1997 №1003 у сумі 541 (п`ятсот сорок одна) грн. 63 коп. на р/р UA818999980313320404000025522, одержувач - ГУК у Черн.об./Черніг.р-н/00263200, код ЄДРПОУ: 37972475, Банк одержувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998;

та нарахованої пені у сумі 66 (шістдесят шість) грн. 67 коп. на р/р UA168999980313020115000025522, одержувач - ГУК у Черн.об./Черніг.р-н/24060300, код ЄДРПОУ: 37972475, Банк одержувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 12 липня 2023 року.

Позивач: Головне управління ДПС у Чернігівській області (код ЄДРПОУ ВП 44094124, вул. Реміснича, буд. 11, м. Чернігів, 14000).

Відповідач: Селянське (фермерське) господарство «Світанок» (код ЄДРПОУ 03796850, вул. Паркова, 15, с. Сиберіж, Чернігівський район, Чернігівська область, 15074).

Третя особа: Управління Державної казначейської служби у Чернігівському районі Чернігівської області (код ЄДРПОУ 38053813, вул. Реміснича, 27, м. Чернігів, 14000).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2023
Оприлюднено14.07.2023
Номер документу112154090
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо бюджетної системи та бюджетного процесу; державного боргу

Судовий реєстр по справі —620/5755/23

Рішення від 12.07.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 17.05.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні