Рішення
від 04.07.2023 по справі 918/445/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" липня 2023 р. м. РівнеСправа № 918/445/23

Господарський суд Рівненської області у складі головуючий суддя Торчинюк В.Г., при секретарі судового засідання Гупалюк О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Керівника Сарненської окружної прокуратури

в інтересах держави в особі: Державної служби України з безпеки на транспорті

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОПАЗ-ЛТД"

про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом

В засіданні приймали участь:

від прокуратури: Мельничук Лілія Олександрівна (в залі суду) - службове посвідчення № 071640 від 01 березня 2023 року

від позивача: не з`явився;

від відповідача: не з`явився.

Описова частина:

В травні 2023 року Керівник Сарненської окружної прокуратури звернувся у Господарський суд Рівненської області в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті із позовною заявою до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОПАЗ-ЛТД" про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 56 437 грн 80 коп.

Ухвалою суду від 11 травня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 918/445/23 за позовною заявою Керівник Сарненської окружної прокуратури до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОПАЗ-ЛТД" про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 56 437 грн 80 коп. Визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 06 червня 2023 року.

Ухвалою суду від 06 червня 2023 року відкладено розгляд справи по суті на 20 червня 2023 року.

Ухвалою суду від 20 червня 2023 року відкладено розгляд справи по суті на 04 липня 2023 року.

В судовому засіданні 04 липня 2023 року уповноважений представник прокуратури підтримав позов з підстав зазначених у позовній заяві, у свою чергу позивач та відповідач не забезпечили явку уповноважених представників, хоча про дату, місце та час судового засідання були належним чином повідомлені.

Суд зауважує, що правила процесуального кодексу не містять обмежень щодо кількості представників сторони. Норми параграфу 2 глави 4 ГПК України (Представники) передбачають можливість сторін брати участь в судовому процесі особисто, шляхом самопредставництва, або через представника. Водночас, особиста участь у справі особи не позбавляє її права мати в цій справі представника (ст. 56 ГПК України). Таким чином, відповідач не був позбавлений можливості взяти участь у судовому розгляді цієї справи. Окрім цього суд не визнавав явку сторін в засідання обов`язковою.

За змістом статті 178 ГПК України, у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, відповідач має право надіслати: 1) суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову; 2) позивачу, іншим відповідачам, а також третім особам - копію відзиву та доданих до нього документів.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Ухвалою суду від 11 травня 2023 року відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позов. Однак, станом на час проведення судового засідання, відповідач не надав відзив, клопотань про продовження строку для подання відзиву відповідачем не заявлено. З таких обставин суд робить висновок про можливість розгляду спору за наявними у справі матеріалами.

З врахуванням вищевикладеного, з огляду на належне повідомлення відповідача про розгляд справи, зокрема, матеріали справи містять телефонограму, повідомлення на електронну адресу відповідача, яку надав сам відповідач, а також рекомендовене повідомлення про вручення ухвали суду про відкладення розгляду справи, проте, відповідач будь яких поважних причин неявки представника в судове засідання суду не надав, суд не має підстав для відкладення розгляду справи.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Мотивувальна частина:

15 вересня 2020 року уповноваженими особами управління Укртрансбезпеки у Житомирській області, на підставі направлення на рейдову перевірку від 08.09.2020 № 010811 та щотижневого графіка проведення рейдових перевірок в пункті габаритно-вагового контролю, проведено рейдову перевірку транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів, щодо дотримання вимог транспортного законодавства.

Зокрема, 15.09.2020 здійснено перевірку (проведено габаритно-ваговий контроль) транспортного засобу марки "MERCEDES-BENZ 1844", державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , який належить Товариству з обмеженою відповідальністю "ТОПАЗ-ЛТД" (надалі - ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД"), вказаним транспортним засобом керував водій ОСОБА_1 .

Перевізником вантажу, згідно з товарно-транспортною накладною від 14.09.2020 № Р 403, є ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД".

В той же час, водій надав уповноваженим особам управління Укртрансбезпеки у Житомирській області для перевірки наступні документи: свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу марки "MERCEDES-BENZ 1844" (державний реєстраційний номер НОМЕР_1 ), відповідно до якого власником є ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД", свідоцтво про реєстрацію загального причепа марки "SCHMITZ SPR 24L" (державний реєстраційний номер НОМЕР_2 ), відповідно до якого власником є ОСОБА_2 , товарно-транспортну накладну від 14.09.2020 № Р 403.

Вбачається, за результатами габаритно-вагового контролю уповноваженими особами управління Укртрансбезпеки у Житомирській області складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 15.09.2020 № 033436, згідно з яким навантаження на вісь становить 15,79 т. при нормативно допустимому 11 тонн.

За результатами проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом уповноваженими особами управління Укртрансбезпеки у Житомирській області складено Акт № 223735 від 15.09.2020 року, в якому зафіксовано наступне порушення: "перевезення вантажу згідно ТТН з перевищенням вагових обмежень, а саме: навантаження на одиночну вісь складає 15,79 т., чим порушено п. 22.5 ПДР, затверджених постановою KMУ № 1306 від 10.10.2001 року". З вказаним порушенням ознайомлено водія ОСОБА_1 , останній вказаний Акт підписав без зауважень.

Крім того, зазначені обставини щодо перевищення нормативно допустимого навантаження відображені також у довідці про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 15.09.2020 року №048766.

З огляду на наведене, на підставі документів габаритно-вагового контролю уповноваженими особами Укртрансбезпеки складено розрахунок від 15.09.2020 № 223735 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, яким ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" нараховано плату за проїзд в сумі 1697,5 евро, що згідно інформації Національного банку України, по курсу евро станом на момент складення розрахунку відповідно до офіційного курсу валют, встановленому Національним банком України становить 56 437,80 гривень.

Копії вказаних документів вручено водію. Зауважень до правильності оформлення документів, в тому числі щодо відомостей про перевізника, ним не зазначено.

В подальшому, 17.09.2020 року контролюючим органом ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" скеровано лист № 71461/24/24-20 про необхідність внесення плати за проїзд великоваговим транспортом.

03.11.2020 року Поліським міжрегіональним управлінням Уктрансбезпеки складено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 223183, згідно з якою, у зв`язку з порушенням ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" вимог ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезення вантажу без відповідного дозволу, останнього притягнуто до адміністративної відповідальності та застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 34 000 гривень.

Як свідчать матеріали справи, вказана постанова оскаржувалася ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" шляхом звернення до Рівненського окружного адміністративного суду (справа №460/8434/20). Водночас, ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 03.02.2021 позовну заяву і додані до неї документи повернуто позивачу (ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД"). Відомостей про повторне звернення до суду із заявою про оскарження постанови про застосування адміністративно- господарського штрафу матеріали справи не містять, відповідачем не надані.

Вищевказана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу № 223183 від 03.11.2020 виконана, а штраф сплачено ТОВ "ТОПАЗ- ЛТД" у повному обсязі, що підтверджується копією розпорядження №64234947 від 24.02.2021 та постановою про закінчення виконавчого провадження від 25.02.2021 ВП №46234947, винесеною державним виконавцем Сарненського районного відділу державної виконавчої служби Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) Шевнею Д.С.

Відтак, сплата ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" штрафу за постановою № 223183 від 03.11.2020, складеною Поліським міжрегіональним управлінням Уктрансбезпеки, свідчить про повне визнання товариством факту вчинення порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезення вантажу автомобільним транспортом за наведених вище обставин.

Разом з тим, згідно з інформацією, наданою Державною службою України з безпеки на транспорті листом від 28.10.2022 №37915/5.2/24-22, листом від 17.02.23 №1396/86.3/15-23, вбачається, що заборгованість згідно акту № 223735 від 15.09.2020 року, довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 15.09.2020 року №048766 та розрахунку від 15.09.2020 № 223735 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в сумі 56 437,80 гривень, відповідачем не сплачена.

Щодо вказаних обставин справи, слід зазначити наступні норми законодавства.

Відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень, регулюється Законом України "Про автомобільний транспорт" та Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою КМУ від 08.11.2006 №1567 (у редакції станом на 15.09.2020, далі - Порядок №1567).

Відповідно до ч. 14 ст. 6 Закону України "Про автомобільний транспорт", державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Пунктом 4 Порядку № 1567 встановлено, що державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення планових, позапланових та рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Згідно з пунктами 12, 13 Порядку № 1567, рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених п.15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка, який складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.

Пунктом 14 Порядку № 1567 передбачено, що рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.

Відповідно до п. 15 Порядку № 1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом, виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

Разом з тим, механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою КМУ від 27.06.2007 № 879 (у редакції станом на 15.09.2020, далі - Порядок № 879).

За приписами ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

У силу вимог ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.

Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Водночас, згідно з п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою КМУ від 18.01.2001 № 30 (далі Правила - № 30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

В свою чергу, п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (у редакції станом на 15.09.2020), визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли фактична маса перевищує понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Судом встановлено, обставини щодо проведення уповноваженими особами Укртрансбезпеки під час перевірки 15.09.2020 габаритно-вагового контролю належного відповідачу транспортного засобу свідчать про те, що такі дії були вчинені відповідно до наданих законом повноважень та з дотриманням встановленої процедури.

Так, згідно з пп. 4 п. 2 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Місце здійснення габаритно-вагового контролю - спеціально облаштоване місце розташування стаціонарних або пересувних пунктів габаритно-вагового контролю (пп.7 п.2 Порядку № 879).

Згідно з пп. 9 п.2 Порядку № 879, пересувний пункт габаритно-вагового контролю (далі - пересувний пункт) - спеціальний транспортний засіб, обладнаний вимірювальною і зважувальною технікою для здійснення контролю. Ділянка дороги на відстані 100 метрів до пересувного пункту, 50 метрів за пересувним пунктом та узбіччя дороги за напрямком руху, де розташовано пункт, вважаються його межами. Місце здійснення габаритно-вагового контролю позначається відповідними тимчасовими дорожніми знаками.

За приписами п. 11 Порядку № 879, місце та режим роботи пересувного пункту встановлюється Укртрансбезпекою за погодженням з уповноваженим підрозділом Національної поліції.

Як зазначено вище та стверджено матеріалами справи, графік щоденної роботи пункту вагового та габаритного контролю, на III квартал 2020 року був затверджений начальником Управління патрульної поліції у Житомирській області, начальником Служби автомобільних доріг у Житомирській області, директором ДП "Житомирський облавтодор".

Тобто, місце та режим роботи зазначеного пересувного пункту були погоджені у встановленому порядку.

Також, встановлено, що повірку зважувального обладнання, на якому проводилося зважування транспортного засобу позивача, приладу автоматичного для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісі ТВА-20Д зав. № 18832, було проведено належним чином, що підтверджується виданим ДП "Житомирстандартметрологія" свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №П/573/Щ. Термін дії свідоцтва до 24.04.2021. За результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки відповідає вимогам ДСТУ ЕІЧ 45501 та експлуатаційної документації фірми-виробника.

Отже, зважувальне обладнання, на якому проводилося зважування транспортного засобу позивача, відповідає вимогам чинного законодавства.

Згідно з п. 21 Порядку № 879, плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по територ ії Укр аїни.

Також, п.п. 26,27 Порядку № 879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Відповідно до п. 28 Порядку № 879, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено п. 30 Порядку № 879, відповідно до якого плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 км проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 км проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 км проїзду; В - відстань перевезення, км. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 м.

Пунктом 31 Порядку № 879 передбачено, що при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.

Відповідно до п. 31-1 Порядку № 879, який був чинний на момент проведення перевірки, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 % - у подвійному розмірі; на 10 - 40 % - у потрійному розмірі; більше як на 40 % - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом ЗО календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.

У розділі 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, перевізником визначено фізичну або юридичну особу - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.

Відповідно до товарно-транспортної накладної № Р 403 від 14.09.2020 автомобільним перевізником є ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД", яким організовано та забезпечено перевезення вантажу автомобілем MERCEDES-BENZ 1844 НОМЕР_1 .

Таким чином, перевізником в розумінні вищенаведених норм законодавства є ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД", тому останній був зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати, внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Перевезення вантажу 15.09.2020 здійснювалось з перевищенням транспортним засобом, що належить на праві власності ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД", нормативно вагових параметрів, про що 15.09.2020 під час габаритно-вагового контролю працівниками Управління Укртрансбезпеки складено усі передбачені Порядком № 879 документи.

Згідно з ч. 3 ст. 5 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники правовідносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, дотримуючись вимог законодавства. Відносини у сфері господарювання регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України, нормативно-правовими актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також іншими нормативними актами (ст. 7 ГК України).

Учасники правовідносин у сфері господарювання несуть господарсько- правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання (ч. ч. 1, 2 ст. 216 ГК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 224 ГК України, учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Пунктами 37, 41 Порядку № 879 визначено, що учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством, а дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.

Зміст і призначення закріпленої у Порядку № 879 плати за проїзд великоваговим транспортним засобом полягає насамперед у відшкодуванні матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування. Положення цього нормативного акта, оприлюдненого в установленому законом порядку, у повній мірі визначають механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування.

Отже, визначення розміру заподіяних збитків відповідно до способу, передбаченого підзаконним нормативно-правовим актом, не суперечить чинному законодавству.

Аналогічний правовий висновок зроблено у постановах Великої Палати Верховного Суду у справі №926/16/19 від 12.02.2020 та №917/210/19 від 12.02.2020.

Відповідно до п. 31-1 Порядку № 879, який був чинний на момент проведення перевірки, перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

В той же час, за даними Державної служби України з безпеки на транспорті, відповідач ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" у визначений вище термін кошти у сумі 56437, 80 грн., добровільно не сплатив.

Підсумовуючи вказане вище, вбачається, при проведенні габаритно-вагового контролю, складанні відповідної довідки, акта про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, здійсненні розрахунку плати за проїзд посадові особи Укртрансбезпеки діяли на підставі та у спосіб, встановлені чинним законодавством, а також з дотриманням вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим заявлені до відповідача позовні вимоги є обґрунтованими.

Щодо підстав представництва прокурором інтересів держави.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, визначеному законом.

Частиною 3 ст. 4 ГПК України передбачено, що до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з ч.ч. З, 4 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Отже, Укртрансбезпека та її територіальні органи мають правові підстави для нарахування, а також вжиття заходів щодо стягнення плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автодорогами загального користування.

З урахуванням викладеного, прокурор звертається до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Укртрансбезпеки.

При цьому, звернення прокурора до суду у цій справі спрямовано саме на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання про стягнення коштів на користь держави.

Вбачається, Відділом державного нагляду (контролю) у Житомирській області Державної служби України з безпеки на транспорті скеровано на адресу Рівненської обласної прокуратури лист № 37915/5,2/24-22 від 28.10.2022, в якому зазначено про необхідність вжиття прокуратурою заходів реагування, спрямованих на примусове стягнення з ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

За результатами вивчення наданих матеріалів, Сарненською окружною прокуратурою, в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" на адресу Укртрансбезпеки скеровано лист від 08.02.2023 за вих. № 53-360вих-23 про наявні підстави для вжиття заходів цивільно-правового характеру шляхом стягнення з ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 56437,8 гривень.

Згідно відповіді Укртрансбезпеки від 17.02.2023 № 1396/86.3/15-23 контролюючий орган повідомив, що вказана заборгованість, на даний час, відповідачем не сплачена, водночас фінансування Укртрансбезпеки наразі не дозволяє самостійно ініціювати судовий спір про стягнення таких коштів, тому просить окружну прокуратуру звернутись до суду за захистом інтересів Укртрансбезпеки з відповідними позовними вимогами.

Враховуючи вказане, нездійснення службовими особами Укртрансбезпеки дій, які вони повинні були та могли здійснити протягом 2020-2023 років щодо стягнення з ТОВ "ТОПАЗ-ЛТД" нарахованої плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, внаслідок чого порушуються інтереси держави у вигляді ненадходження коштів до бюджету, беззаперечно свідчить про неналежне виконання позивачем своїх повноважень.

Таким чином, підставою реалізації прокурором представницьких функцій у даному випадку стала усвідомлена пасивна поведінка уповноваженого суб`єкта владних повноважень, тобто нездійснення захисту інтересів держави.

Підсумовуючи наведене вище, вбачається, що прокуратура правомірно звернулася з даним позовом.

З огляду на зазначене, судом встановлено, що позов є обгрунтований та доведений, грунтується на нормах закону, а також на доказах, які долучені до матеріалів справи, а тому суд позов задовольняє в повному обсязі та стягує з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОПАЗ-ЛТД" на користь держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 56 437, 80 грн.

Згідно частини 1 статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, повязаних з розглядом справи.

У відповідності до статті 129 ГПК України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

По справі в якості судових витрат заявлено оплату судового збору в розмірі 2 684 грн 00 коп., оскільки позов задоволено в повному обсязі, судові витрати покладаються на відповідача у зазначеному розмірі.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 233, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОПАЗ-ЛТД" (пров.Південний, буд. 3, смт.Клесів, Сарненський район, Рівненська обаласть, 34550, код ЄДРПОУ 13990808) на користь держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговим транспортним засобом в сумі 56 437, 80 (п`ятдесят шість тисяч чотириста тридцять сім) грн., що еквівалентно 1697,50 евро відповідно до офіційного курсу, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку в дохід Державного бюджету України (р/р ІІА858999980313171216000006797 в ГУК у Жит.обл./ТГ м.Житомир/22160100, код отримувача 37976485).

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "ТОПАЗ-ЛТД" (пров.Південний, буд. 3, смт.Клесів, Сарненський район, Рівненська обаласть, 34550, код ЄДРПОУ 13990808) на користь Рівненської обласної прокуратури (р/р 1/А2282017203431300010000153 71, МФО 820172, ЗКПО 02910077, банк одержувач Державна казначейська служба України, м. Київ, код класифікації видатків бюджету 2800) кошти витрачені на сплату судового збору при поданні позовної заяви до суду в сумі 2684,00 гривень.

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.

Повний текст рішення складено та підписано 11 липня 2023 року.

Суддя Вадим Торчинюк

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення04.07.2023
Оприлюднено17.07.2023
Номер документу112171993
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —918/445/23

Судовий наказ від 02.08.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Судовий наказ від 02.08.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Рішення від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Рішення від 04.07.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Ухвала від 06.06.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

Ухвала від 11.05.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Торчинюк В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні