Рішення
від 10.07.2023 по справі 562/358/23
ЗДОЛБУНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 562/358/23

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ У К Р А Ї Н И

"10" липня 2023 р.

Здолбунівський районний суд Рівненської області

у складі: головуючого судді Кушніра О.Г.,

секретар судового засідання Парфенюк Т.А.,

учасники справи: представник позивача-адвокат Левченко К.В.,

представник відповідача Рощенко О.О.,

розглянувши увідкритому судовомузасіданні узалі судув м.ЗдолбунівРівненської областіадміністративну справуза позовом ОСОБА_1 доАдміністративної комісіївиконавчого комітетуЗдовбицької сільськоїради Рівненськогорайону Рівненськоїобласті,Здовбицької сільськоїради Рівненськогорайону Рівненськоїобласті проскасування постановипро адміністративнеправопорушення,-

в с т а н о в и в:

06 лютого 2023 року через Укрпошту ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом про скасування постанови №01 від 24 січня 2022 року, винесену Адміністративною комісією при виконавчому комітеті Здовбицької сільськоїради Рівненськогорайону Рівненськоїобласті про накладення на неї адміністративного стягнення за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.156 КУпАП, закриття провадження у справі та стягнення з бюджетних асигнувань виконавчого комітету Здовбицької сільської ради судових витрат в сумі 2036,80 коп.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що оскаржувана постанова винесена за результатами розгляду складеного поліцейським протоколу, в якій зазначено про продаж нею неповнолітній особі слабоалкогольного напою. З прийнятим адміністративною комісією рішенням вона не погоджується, оскільки матеріали справи не містять доказів, які б підтверджували вчинення нею адміністративного правопорушення, зокрема, матеріали не містять фото- чи відео доказів факту продажу алкогольних напоїв неповнолітній особі, не зазначено в протоколі свідків на підтвердження такого факту, касового чеку проданого покупцеві товару та вилучення цього товару у неповнолітньої особи, відомості про яку в матеріалах відсутні та не зазначені в протоколі.

Крім того, 24 січня 2023 року на розгляді справи адміністративною комісією вона присутньою не була, про розгляд справи дізналась лише 25 січня 2023 року з телефонного повідомлення невідомої особи та саме в цей день в сільській раді отримала оскаржувану постанову, при цьому письмове повідомлення про дату та час розгляду адміністративної справи отримала лише 27 січня 2023 року, у зв`язку з чим була позбавлена можливості взяти участь у розгляд справи, надати особисті пояснення та докази на захист своєї позиції та скористатися правовою допомогою.

У відзиві на позов відповідач зазначив, що, оскаржуване рішення є законним і таким, що не підлягає скасуванню, прийнято адміністративною комісією на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України. На розгляді справи адміністративною комісією ОСОБА_1 була присутньою та визнала свою вину у вчиненому адміністративному правопорушенні.

Ухвалою суду від 11 травня 2023 року до участі в справі в якості співвідповідача за клопотанням позивача залучено Адміністративну комісію при виконавчому комітеті Здовбицької сільської ради Рівненського району Рівненської області.

У судовому засіданні позивач та її представник позовні вимоги підтримали повністю та просять задоволити.

Представник відповідачів позовні вимоги не визнала з наведених у відзиві підстав.

З`ясувавши обставини справи та дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов таких висновків.

Відповідно положень ст.7 КУпАП ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.

Установлено,що 27грудня 2022року старшимінспектором секторуювенальної превенціїРівненського районногоуправління поліціїГУНП вРівненській областікапітаном поліціїАндрійчуком Р.В.складено протоколпро адміністративнеправопорушення серіїВАВ №725645про те,що 27грудня 2022року о19:30годині по АДРЕСА_1 в магазині«Смаколик» касир ОСОБА_1 в порушенняЗакону України«Про державнерегулювання виробництваі обігуспирту етилового,коньячного іплодового,алкогольних напоїв,тютюнових виробів,рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» здійснила продаж слабоалкогольного напою «Гараж» ємністю 0,44л неповнолітній особі, не переконавшись скільки їй років, чим вчинила адміністративне правопорушення, передбачене ч.2 ст.156 КУпАП.

В наданих працівникам поліції письмових поясненнях ОСОБА_1 свою вину у продажі слабоалкогольного напою «Гараж» дівчині без перевірки її віку визнала.

У складеному рапорті старший інспектор сектору ювенальної превенції Рівненського районного управління поліції ГУНП в Рівненській області капітаном поліції Андрійчук Р.В. зазначив, що під час спілкування з особою, для якої в магазині « ІНФОРМАЦІЯ_1 » було здійснено продаж слабоалкогольного напою «Гараж» ємністю 0,44л, встановлено, що ця особа є неповнолітньою, яка на підставі Закону України «Про захист персональних даних» не дала своєї згоди на обробку та використання в службових документах оргав0нів поліції своїх персональних даних.

24 січня 2023 року Адміністративною комісією при виконавчому комітеті Здовбицької сільськоїради Рівненськогорайону Рівненськоїобласті винесено постанову №01 про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.156 КУпАП у виді штрафу в розмірі чотирьохсот неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 6800 грн.

З протоколу №01 від 24 січня 2023 року засідання адміністративної комісії при виконавчому комітеті Здовбицької сільської ради Рівненського району Рівненської області, вбачається, що ОСОБА_1 була присутньою на розгляді справи та пояснювала продаж алкогольного напою «Гараж» без перевірки документів тим, що дівчина з вигляду не була схожою на неповнолітню особу.

Такі обставини присутності ОСОБА_1 на засідання адміністративної комісії та визнання нею своєї вини підтвердили в судовому засіданні свідки ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , що категорично заперечується позивачем, яка на підтвердження своїх доводів надала довідку ФОП « ОСОБА_4 » від 07 квітня 2023 року про те, що вона дійсно працювала 24 січня 2023 року з 08:00 до 17:00 години і нікуди не відлучалася з місяця роботи.

Відповідно до положень ч.1 ст.268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі.

Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

Згідно рішення Європейського Суду з прав людини від 06 вересня 2005 року у справі Гурепка проти України справа про адміністративне правопорушення за суттю є кримінальною, а адміністративне покарання фактично мало кримінальний характер з усіма гарантіями статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року. Крім того, відповідно до принципу рекомендацій № R (91) 1 Комітету - Міністрів Ради Європи державам - членам стосовно адміністративних санкцій, окрім сформульованих у резолюції (77) 31 принципів справедливо адміністративної процедури, що звичайно застосовуються до адміністративних актів, слід керуватись такими принципами: особа, стосовно якої розглядається можливість застосування адміністративної санкції, попередньо інформується щодо фактів, які їй ставляться в вину; вона має достатньо часу для підготовки свого захисту залежно від складності справи та суворості санкцій, що можуть бути застосовані; вона або її представник інформується стосовно характеру доказів зібраних у справі проти неї; вона має можливість висловити свою думку перед оголошенням рішення про санкцію; адміністративний акт про застосування санкцій містить мотиви, на яких вона ґрунтується.

Отже, особі, яка притягується до відповідальності має бути обов`язково повідомлено про підстави розгляду справи про адміністративне правопорушення, а також про день і місце такого розгляду, роз`яснено відповідні права та обов`язки.

Відомості про своєчасне повідомлення ОСОБА_1 про розгляд справи адміністративною комісією 24 січня 2023 року о 10:00 годині відповідач не надав, а надіслане їй 16 січня 2023 року запрошення на засідання адміністративної комісії остання отримала лише 27 січня 2023 року, що підтверджується трекінгом поштового відправлення.

У протоколі про адміністративне правопорушення серії ВАВ №725645 від 27 грудня 2022 року також відсутні відомості в графі щодо дати розгляду адміністративної справи.

Крім того, відповідно до ст.213, 218 КУпАП справи про адміністративні правопорушення, передбачені ч.2 ст.156 КУпАП розглядаються адміністративними комісіями при виконавчих комітетах сільських, селищних, міських рад.

Згідно ст.280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність (ч.1 ст.9 КУпАП).

Відповідальність за вчинення вказаного вище правопорушення, передбаченого ч.2 ст.156 КУпАП, настає за порушення працівником підприємства (організації) торгівлі або громадського харчування правил торгівлі пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, а саме: торгівля пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння у приміщеннях або на територіях, заборонених законом, або в інших місцях, визначених рішенням відповідного органу місцевого самоврядування як такі, де роздрібна торгівля пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння заборонена, або торгівля пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, електронними сигаретами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пристроями для споживання тютюнових виробів без їх згоряння через торгові автомати чи особами, які не досягли 18-річного віку, а також продаж пива (крім безалкогольного), алкогольних, слабоалкогольних напоїв, тютюнових виробів, електронних сигарет, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння особі, яка не досягла 18-річного віку, або продаж тютюнових виробів в упаковках, що містять менш як 20 сигарет або цигарок, чи поштучно (крім сигар), або торгівля пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, винами столовими у заборонений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування час доби.

Завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності (ст.245 КУпАП).

Разом з тим, надіслані на розгляд адміністративної комісії матеріали справи про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 не містять жодних доказів на підтвердження викладених у протоколів обставин вчиненого нею правопорушення, зокрема, пояснення неповнолітньої особи, свідків події, касовий чи товарний чек про реалізацію алкогольного напою, з якого можна було б встановити в якого суб`єкта господарювання був придбаний товар, відеозапис з камер спостереження чи нагрудних камер поліцейських тощо.

Допитаний всудовому засіданнів якостісвідка ОСОБА_5 показав, що при оформлені протоколу про адміністративне правопорушення жодні докази, крім пояснень самої ОСОБА_1 , не збиралися, свідки не опитувалися, товарний (касовий) чек на придбаний неповнолітньою особою слабоалкогольний напій не вилучався та протокол вилучення цього чеку і придбаного алкоголю не складався, відеозапис події не здійснювався, а в протоколі відомості про неповнолітню особу не зазначено через відсутність її згоди на обробку персональних даних.

Згідно ч.3 ст.62Конституції України обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях, а усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Сфера застосування принципу презумпції невинуватості є значно ширшою: він обов`язковий не лише для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших суспільних відносин.

Відповідно до правового висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові від 11 жовтня 2016 року по справі № 816/4340/14, визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі й обов`язок суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень.

У даній категорії справ, відповідач має довести факт законності прийняття оскаржуваного рішення чи вчинення дії і їх правомірність, або ж спростувати цей факт і довести правомірність своєї бездіяльності (ч.2 ст.77 КАС України).

У разі невиконання цього обов`язку адміністративний суд повинен задовольнити вимогу позивача і визнати протиправними рішення, дії чи бездіяльність, на які вказував позивач.

Відповідно до п.3 ч.3 ст.286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення.

З оглядуна викладене,суд дійшоввисновку,що оскаржуванапостанова Адміністративноїкомісії привиконавчому комітетіЗдовбицької сільськоїради Рівненськогорайону Рівненськоїобласті №01від 24січня 2023року пронакладення адміністративногостягнення на ОСОБА_1 завчинення правопорушення,передбаченого ч.2ст.156КУпАП є протиправною та підлягає скасуванню, а тому позовні вимоги позивача є обґрунтованими.

Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст.241 -250, 286, 293-295 КАС України, суд

у х в а л и в:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задоволити.

Скасувати постанову Адміністративної комісіївиконавчого комітетуЗдовбицької сільськоїради Рівненськогорайону Рівненськоїобласті №01 від 24 січня 2023 року про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_1 за вчинення правопорушення, передбаченого ч.2 ст.156 КУпАП, та справу про адміністративне правопорушення закрити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Здовбицької сільської ради Рівненського району Рівненської області (35709,Рівненська область,Рівненський район,с.Здовбиця,вул.Шосова,105,код ЄДРПОУ44545977)на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , проживаючої по АДРЕСА_2 ) понесені нею судові витрати в розмірі 2036 (дві тисячі тридцять шість) грн. 80 коп.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом 10 /десяти/ днів з дня його проголошення.

Текст повного рішення виготовлено 13 липня 2023 року.

Суддя:

СудЗдолбунівський районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення10.07.2023
Оприлюднено17.07.2023
Номер документу112174295
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них

Судовий реєстр по справі —562/358/23

Рішення від 10.07.2023

Адміністративне

Здолбунівський районний суд Рівненської області

Кушнір О. Г.

Рішення від 10.07.2023

Адміністративне

Здолбунівський районний суд Рівненської області

Кушнір О. Г.

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Здолбунівський районний суд Рівненської області

Кушнір О. Г.

Ухвала від 07.02.2023

Адміністративне

Здолбунівський районний суд Рівненської області

Кушнір О. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні