Рішення
від 13.07.2023 по справі 200/2889/23
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 липня 2023 року Справа№200/2889/23

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Буряк І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРБУДІНВЕСТ-ТОРГ" до Головного управління ДПС у Донецькій області, Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

УСТАНОВИЛА:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест-Торг» (далі позивач, ТОВ «Укрбудінвест-Торг») звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС Донецькій у області (далі відповідач-1, ГУ ДПС у Донецькій області), Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі відповідач-2, ГУ ДПС у Вінницькій області) та Державної податкової служби України (далі відповідач-3, ДПС України) про:

визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.02.2023 за № 8337259/43445183 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 20 від 08.12.2022, складеної ТОВ «Укрбудінвест-Торг», ЄДРПОУ 43445183;

визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України № 27813/43445183/2 від 20.03.2023;

зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 20 від 08.12.2022, складену «Укрбудінвест-Торг».

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що за результатами господарської діяльності ним, відповідно вимог Податкового кодексу України, направлено на реєстрацію податкову накладну від 08.12.2022 № 20, реєстрацію якої було зупинено, у відповідних квитанціях зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 6815, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі поставляються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку, обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.

Підприємством надано повідомлення про подання пояснень та копій документів, однак комісіями як регіонального, так і центрального рівня такі враховані не були.

Позивач вважає спірні у справі рішення протиправними, оскільки ним було подано всі документи, які підтверджують придбання товару та його подальший продаж, і які є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної, отже такі підлягають скасуванню судом. При цьому позивач звертає увагу, що вичерпний перелік документів, які необхідно було подати податковим органом визначено не було.

Ухвалою суду від 26.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Вирішено розгляд справи здійснювати у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений ст. 258 КАС України. Витребувано у відповідачів докази у справі.

ГУ ДПС у Вінницькій області надано відзив на позовну заяву, де викладено прохання у позові відмовити, з огляду на таке.

За результатами розгляду наданих платником документів Комісією ГУ ДПС у Вінницькій області винесено рішення від 27.02.2023 за № 8337259/43445183 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 20 від 08.12.2022, складеної ТОВ «Укрбудінвест-Торг», оскільки платником податків не надано копій документів: по ланцюгу постачання не прослідковуються відповідні обсяги придбання. Не надано акти взаєморозрахунків з постачальниками та покупцями. Не підтверджено факт (подію) виписки даної накладної.

За таких обставин, вважає податковий орган, позивач фактично просить суд перебрати на себе функцію контролюючого органу в частині дослідження документів та визначення права позивача на реєстрацію спірної податкової накладної, що є неправомірною вимогою.

Окрім того, вимога щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є втручання у дискреційні повноваження контролюючого органу.

ДПС України надано відзив на позовну заяву, за змістом якого висловлено прохання у позові відмовити, з огляду на таке.

За результатами розгляду наданих ТОВ «Укрбудінвест-Торг» документів Комісією ГУ ДПС у Вінницькій області винесено рішення від 27.02.2023 за № 8337259/43445183 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 20 від 08.12.2022, складеної ТОВ «Укрбудінвест-Торг», оскільки платником податків не надано копій документів, так по ланцюгу постачання не прослідковуються відповідні обсяги придбання. Не надано акти взаєморозрахунків з постачальниками та покупцями. Не підтверджено факт (подію) виписки даної накладної.

Водночас, оскаржуване рішення ДПС України, яким відмовлено у задоволенні скарги на рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної саме по собі не є юридично значимим для позивача та не порушує його інтереси, а тому підстави для його скасування відсутні.

Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати спірну податкову накладну, то вказане є втручанням у дискреційні повноваження податкового органу. Належним способом захисту у такому випадку є зобов`язання Комісії регіонального рівня повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.

Судом установлено такі фактичні обставини у справі.

ТОВ «Укрбудінвест-Торг» зареєстроване у якості юридичної особи, включене до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців (код ЄДРПОУ 43445183), місцезнаходження юридичної особи: 85306, Донецька обл., м. Покровськ, вул. Шмідта, буд. 161 а. Код КВЕД (основний) 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. Крім того, відповідно наданих позивачем документів до видів діяльності, що здійснює ТОВ «Укрбудінвест-Торг» належить код КВЕД 46.90 неспеціалізована оптова торгівля.

06 грудня 2022 року між ТОВ «Укрбудінвест-Торг» (як постачальник) та Комунальним підприємством «Добропільський міський транспорт» (як покупець) укладено договір поставки № 43/22-Т, предметом якого є зобов`язання постачальника поставити у власність покупця суміш соляно-мінеральну, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити поставлений товар. (п. 1.1).

Найменування, одиниці виміру та загальна кількість товару, що підлягає поставці за даним договором … визначається у специфікаціях, що є невід`ємними частинами даного договору. (п. 1.2)

Пунктом 1.3 передбачено, що сторони дійшли згоди, що прийняття покупцем товару відповідно до видаткової накладної є підтвердження факту узгодження сторонами асортименту, якості, кількості та ціни товару.

Ціна товару встановлюється сторонами в специфікаціях до цього договору (п. 2.1)

Оплата за кожну партію товару здійснюється протягом 10 банківських днів після фактичного отримання товару покупцем, що підтверджується видатковою накладною підписаною уповноваженими представниками сторін, на підставі наданого постачальником рахунку, в національній валюті, шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника. Датою оплати вважається дата зарахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника (п. 2.4).

У п. 2.4.1 договору передбачено, що сторони можуть домовитися про інші умови оплати та визначити їх у відповідних специфікаціях, які є невід`ємними частинами цього договору.

08 грудня 2022 року між сторонами узгоджено Специфікацію № 1, що є додатком № 1 до договору поставки від 06.12.2022 № 43/22-Т на загальну кількість товару суміш соляно-мінеральна 28,690 т., на суму 197 961,00 грн. Умови поставки EXW (ІНКОТЕРМС 2010). Місце поставки товару Донецька обл., м. Покровськ, вул. Шмідта,161 А. Строк поставки до 20.12.2022.

Того ж дня ТОВ «Укрбудінвест-Торг» виписано на ім`я КП «Добропільський міський транспорт» рахунок на оплату № 979 з призначенням платежу: договір поставки від 06.12.2022 № 43/22, суміш соляно-мінеральна, кількість 28,69 т. на загальну суму 197 961,00 грн.

Також на виконання договору поставки від 06.12.2022 № 43/22-Т ТОВ «Укрбудінвест-Торг» 08.12.2022 виписано на ім`я КП «Добропільський міський транспорт» видаткову накладну № 917 за номенклатурою товару суміш соляно-мінеральна, кількість 28,69 т. на загальну суму 197 961,00 грн.

Факт транспортування за вказаною вище видатковою накладною підтверджується товарно-транспортною накладною від 08.12.2022 № 08/12/22.

15 грудня 2022 року КП «Добропільський міський транспорт» згідно платіжної інструкції № 2 перераховано на користь ТОВ «Укрбудінвест-Торг» грошові кошти за договором від 06.12.2022 № 43/22 у сумі 63 883,00 грн.

15 грудня 2022 року КП «Добропільський міський транспорт» згідно платіжної інструкції № 112 перераховано на користь ТОВ «Укрбудінвест-Торг» грошові кошти за договором від 06.12.2022 № 43/22 у сумі 134 078,00 грн.

Відповідно акту звірки взаємних розрахунків за період: грудень 2022 року між ТОВ «Укрбудінвест-Торг» та КП «Добропільський міський транспорт» заборгованість між сторонами відсутня

Крім того, у підтвердження факту придбання товару «суміш соляно-мінеральна» позивачем до матеріалів справи надано такі докази:

01 грудня 2022 року між ТОВ «УПК Трейдінг» (комітент) та ТОВ «Укрбудінвест-Торг» (комісіонер) укладено договір комісії № 58/22-К на продаж товару.

Предметом якого є зобов`язання комісіонера, діючи за дорученням комітента, реалізувати товар комітента, номенклатура, ціна якого зазначаються у прайс-листах комітента на продаж товару, та укласти від власного імені, але за рахунок комітента договори поставки/купівлі-продажу з покупцями на продаж цього товару. (п.1.1)

У матеріалах справи наявний договір оренди від 01.12.2022 № 5/22-АН між ТОВ «Компанія Укрінвест Ресурс» (орендодавець) та ТОВ «УПК Трейдінг» (орендар), предметом якого є передання орендодавцем у строкове платне користування орендарю виробничий майданчик площею 3 000,00кв.м., розташований за адресою: Україна, Донецька обл., м. Покровськ, вул. Шмідта, 161а.

08 грудня 2022 року ТОВ «УПК-Трейдінг» виписано на ім?я ТОВ «Укрбудінвест-Торг» податкову накладну № 74 за номенклатурою товару суміш соляно-мінеральна на загальну суму з ПДВ 1 646 961,00 грн.

30 грудня 2022 року між ТОВ «УПК-Трейдінг» та ТОВ «Укрбудінвест-Торг» складено акт надання послуг комісії № 1, про те, що комісіонер на виконання договору комісії на продаж від 01.12.2022 № 58/22-К отримав від комітента комісійну винагороду у розмірі 164,70 грн.

10 лютого 2023 згідно платіжної інструкції № 5286 ТОВ «УПК-Трейдінг» перерахувало ТОВ «Укрбудінвест-Торг» комісійну винагороду за виконання договору комісії на продаж від 01.12.2022 № 58/22-К у загальній сумі 219,97 грн.

Крім того, у матеріалах справи наявні наказ ТОВ «Укрбудінвест-Торг» від 31.12.2021 № 18 «Про затвердження штатного розпису» та відповідний штатний розпис на 01.01.2022, яким передбачено 6 штатних одиниць. З 01.11.2022 штатний розпис змінено, облікова чисельність працівників станом на 31.12.2022 складає 5 осіб.

Також наявний сертифікат відповідності RR № 000582 дійсний з 15.12.2022 по 14.12.2023, що виданий ТОВ «Укрбудінвест-Торг» на матеріал протиожеледний плавильний твердий соляно-мінеральна суміш, що випускається серійно ПрАТ «СГХП «Полімінерал».

08 грудня 2022 року ТОВ «Укрбудінвест-Торг» складено податкову накладну № 20 (спірна у справі) за номенклатурою товару суміш соляно-мінеральна на загальну суму з ПДВ 197 962,00 грн.

Згідно квитанції від 30.12.2022 (реєстраційний номер 9284916278) податкова накладна № 20 збережена, реєстрація зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 6815, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі поставляються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку, обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

23 лютого 2023 року позивачем подано пояснення з додатками за № 8 щодо суті здійснення господарської діяльності за податковою накладною від 08.12.2022 № 20. За змістом вказаних пояснень зазначено, що підприємство складено податкову накладну № 20 за оплатою від КП «Добропільській міський транспорт» у розмірі 197 961,00 грн. за товар суміш соляно-мінеральна. Постачальниками вказаного товару є ТОВ «Агро-НВ», за результатами постачання цим підприємством зареєстровано зведену податкову накладну № 782 від 31.12.2022 на загальну суму 18 674 775,35 грн. Викладено прохання податкову накладну № 20 розблокувати та повідомлено про надання копій документів.

Рішенням Комісії регіонального рівня від 27.02.2023 № 8337259/43445183 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 08.12.2022 № 20 з підстав ненадання платником податку копій документів, які підтверджують постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

На погоджуючись із вказаним вище рішенням Комісії регіонального рівня, ТОВ «Укрбудінвест-Торг» звернулось зі скаргою до Комісії центрального рівня, за змістом якої просило вказане рішення скасувати та зареєструвати податкову накладну № 20.

В обґрунтування підприємством зазначено, що оскаржуване рішення є незаконним, оскільки Комісією регіонального рівня детально не досліджено надані документи та пояснення. Причини незгоди, викладено у додатку до скарги. У вказаних поясненнях позивачем викладено суть і первинні документи господарських операцій за результатами якої складено податкову накладну № 20.

Рішенням Комісії центрального рівня від 20.03.2023 № 27813/43445183/2 за результатами розгляду скарги ТОВ «Укрбудінвест-Торг» від 27.02.2023 № 8337259, вказану скаргу залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня без змін. У якості підстави вказано ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання, товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження, продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

Отже, установлені судом фактичні обставини свідчать, що Комісією регіонального рівня відмовлено позивачу у реєстрації спірної податкової накладної у зв`язку із ненаданням документів, які підтверджують постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладних, розрахункових документів та/або банківських виписок.

Комісія центрального рівня залишила скарги позивача без задоволення, а оскаржувані рішення без змін, з тих підстав відсутності первинних документів щодо придбання/постачання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), накладних.

Правова позиція позивача обґрунтована тим, що товариством складено спірну податкову накладну за фактом першої події відвантаження товару покупцю, що прямо передбачено ПК України. Крім того, податковим органом не конкретизовано, які саме документи мають бути надані платником для реєстрації спірних податкових накладних.

Правова позиція відповідачів обґрунтована ненаданням платником достатніх доказів для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних

За встановлених фактичних обставин справи, правова позиція суду обґрунтована таким.

Податковий кодекс України (у редакції, чинній на момент спірних правовідносин, далі ПК України).

Стаття 185. Визначення об`єкта оподаткування

185.1. Об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, … ;

Стаття 187. Дата виникнення податкових зобов`язань

187.1. Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Стаття 201. Податкова накладна

201.1. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі Порядок № 1246)

Пункт 12. Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: … наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

Пункт 13. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пункт 14. Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

Пункт 15. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Пункт 17. У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пункт 19 Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

Пункт 20. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (застосовується у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) затверджено:

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (далі Порядок зупинення реєстрації ПН)

Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. (далі Порядок розгляду скарг)

Порядок зупинення реєстрації ПН .

Пункт 5. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пункт 7. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Пункт 10. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

11. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

25. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

26. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Критерії ризиковості здійснення операцій, передбачені Додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пункт 1. Обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520, у редакції, чинній на момент прийняття рішення Комісією регіонального рівня)

Пункт 2. Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пункт 3. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пункт 4. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пункт 5. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пункт 11. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: … та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

Пункт 13. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Висновки суду.

У постанові Верховного Суду від 30.07.2019 справа № 320/6312/18 зазначено, що вирішуючи питання щодо законності рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних, суди попередніх інстанцій мали надати оцінку рішенню (діям) щодо зупинення реєстрації цих податкових накладних, які за своїм змістом є передумовою для прийняття відповідачем оскаржуваних у даній справі рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.

Звідси, суд зазначає, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких контролюючий орган вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних та прийняв рішення про відмову у їх реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ризиків відповідної господарської операції; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваного рішення.

Верховним Судом у постановах від 27.04.2023 у справі № 460/8040/20 та від 02.04.2023 у справі №500/1836/22 зазначено: «… у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши, які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.».

Керуючись викладеним, суд зазначає таке.

Підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних визначено ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи) у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних та розрахункових документів/або банківських виписок.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Така позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 02.04.2019 у справі № 822/1878/18.

Правові норми закріплені у п. 11 Порядку № 1165 містять вимогу про те, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Натомість, як вбачається зі змісту рішення Комісії регіонального рівня, підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку копій документів, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, розрахункових документів (документи, які не надано, підкреслити), розрахункові документи та/або банківські виписки.

В приписі до вказаних пунктів, у дужках, зазначено, що документи, які не надано платником необхідно підкреслити. Між тим, спірне рішення відповідача-2 про відмову у реєстрації податкової накладної не містить жодних підкреслень, що свідчить про не надання комісією належної оцінки вирішенню питання, які ж саме документи платником податку не було подано і яким чином це унеможливило реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Верховним Судом у постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 вказано, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним. … . Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.».

Зі свого боку суд, дослідивши наявні у справі докази, встановив, що відповідачем-2 до матеріалів справи додано скріншот додатків, які були надані позивачем до повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено, там зокрема, рахується видаткова накладна від 08.12.2022 № 917, складена позивачем на виконання договору поставки від 06.12.2022 № 43/22-Т на ім`я КП «Добропільський міський транспорт» за фактом якої складено спірну у справі податкову накладну

Крім того у вказаному скріншоті також наявний перелік видаткових накладних, платіжних документів, договорів поставки, специфікації, а також документи, що підтверджують придбання товару по ланцюгу постачання.

Жодних нарікань щодо оформлення таких документів у рішенні Комісії регіонального рівня не наведено.

Отже, суд вважає, що висновки Комісії регіонального рівня, викладені у рішенні від 27.02.2023 № 8337259/43445183 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 20 необґрунтованими, оскільки позивачем надано як платіжні документи, так і документи щодо придбання/постачання товару тощо.

Водночас суд наголошує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Аналогічне викладено у постановах Верховного Суду від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а та від 31.05.2023 справа № 260/6334/21.

Отже, позивачем складено спірну податкову накладну за першою подією відвантаження товару (видаткова накладна від 08.12.2022 № 917) на виконання договору поставки від 06.12.2022 № 43/22-Т, як того вимагають правила формування податкового зобов`язання з податку на додану вартість (п. 187.1 ст. 187 ПК України).

Вказані обставини дають підстави для висновку, що Комісією регіонального рівня формально розглянуто пояснення та документи, що подавались позивачем для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, наслідком чого є прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Щодо вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 20.

Відповідно до пунктів 19-20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України, а днем реєстрації податкової накладної може бути день зазначений у рішенні суду.

Враховуючи встановлені судом обставини протиправного прийняття Комісією регіонального рівня рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну № 20 від 08.12.2022 датою її фактичного надходження 30.12.2022.

У даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірну податкову накладну датою її фактичного надходження, є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Щодо позовної вимоги про скасування рішення Комісії центрального рівня від 20.03.2023 № 27813/43445183/2.

Відповідно п. 12 Порядку № 520 (у редакції чинній з 08.03.2023) рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Натомість Порядком № 520 оскарження у судовому порядку рішення Комісії центрального рівня не передбачено.

Верховним Судом у постанові від 07.02.2020 у справі № 826/11086/18 вказано, що рішення Комісії ДПС України прийняте за результатами розгляду скарги на рішення Комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не є таким, що прийняте у зв`язку з реалізацією управлінських повноважень, а є актом вирішення спору в досудовому порядку, не створює юридичного наслідку для позивача, а визнання цього рішення протиправним та його скасування не призведе до відновлення порушеного права. Таким чином, відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог щодо скасування рішення Комісії ДПС України прийняте за результатами розгляду скарги на рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З врахуванням вищевикладеного, в задоволенні позовної вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення Комісії ДПС України за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 20.03.2023 №27813/43445183/2 належить відмовити.

Щодо судового збору.

Пунктом 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, збір становить - 1 розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу, що наразі складає 2684.00 грн.

Водночас, відповідно ч. 3 ст. 4 Закону України Про судовий збір при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Отже, оскільки позивач звернувся до суду в електронній формі, то розмір судового збору має складати 2 147,80 грн.

Позивачем сплачено судовий збір у загальному розмірі 2 684,00 грн.

Судові витрати покладаються на відповідача-2 пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Таким чином, суд, на підставі ч. 1 ст. 139 КАС України, стягує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2 судовий збір у розмірі 1073,90 грн. пропорційно задоволеним позовним вимогам.

В іншій частині надміру сплачений позивачем судовий збір у розмірі 536,20 грн. підлягає поверненню позивачу за правилами установленими ст. 7 Закону України Про судовий збір.

Керуючись статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРБУДІНВЕСТ-ТОРГ" (вулиця Шмідта, 161А м. Покровськ, Донецька область, 85306 ЄДРПОУ 43445183) до Головного управління ДПС у Донецькій області (87515, вулиця Італійська, 59, місто Маріуполь, ЄДРПОУ 4407018721028), Головного управління ДПС у Вінницькій області (шосе Хмельницького, 7 місто Вінниця, ЄДРПОУ 44069150) Державної податкової служби України (04053, м Київ, Львівська пл., 8, ЄДРПОУ 43005393) про скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області від 27.02.2023 № 8337259/43445183 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 20 від 08.12.2022.

Зобов`язати Державну податкову службу Украі?ни (04053. м. Киі?в, Львівська площа, 8. Код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест-Торг» податкову накладну № 20 від 08.12.2022 датою її фактичного подання 30 грудня 2022 року.

У решті позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Укрбудінвест-Торг» судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1073,90 (одна тисяча сімдесят три) грн.90 коп.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст рішення суду складено 13 липня 2023 року.

Суддя І.В. Буряк

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.07.2023
Оприлюднено17.07.2023
Номер документу112178432
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/2889/23

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 23.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 23.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 23.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 13.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Буряк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні