Рішення
від 14.07.2023 по справі 420/6710/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6710/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 липня 2023 рокум. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Свиди Л.І.

розглянувши в порядку письмового позовного провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №36955 від 23.03.2023 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» критеріям ризиковості платника податків, зобов`язання комісію Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачам строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу відповіді на відзиви.

Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що оскаржуване рішення не містить жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податків, немає доказів наявності податкової інформації, яка б свідчила про наявність ознак здійснення ризикових операцій позивачем з посиланням на відповідні документи. Позивач вважає, що контролюючий орган суттєво розширив перелік ризикових операцій, вказав 4 платника податків, заподіяних в ризикових операціях, не вказав конкретно період здійснення операцій, але у відповіді на адвокатський запит від 03.02.2023 року було вказано тільки 2 платника податків, операції з якими контролюючий орган вважав ризиковими, тобто контролюючий орган свідомо маніпулює інформацією, вказує все нові та нові підстави щоб зберегти за позивачем статус ризикового платника податку. На думку позивача постійна зміна контролюючим органом підстав для визначення статусу ризиковості позбавляє підприємство можливості адекватно реагувати на такі рішення, надавати вичерпний пакет документів для прийняття рішення контролюючим органом щодо невідповідності платника податків критеріям ризиковості.

З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідач позов не визнає, зазначає, що за результатами проведеного аналізу господарської діяльності ТОВ «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних встановлені операції з придбання товару/послуг від контрагентів-постачальників, які здійснюють ризикову фінансово-господарську діяльність, а саме: ТОВ «ГЛОБАЛ ТРАНСПОРТ СОЛЮШНЗ» (43552028) - Код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: (49.41) Організація транспортних послуг на митній території України. Також встановлені операції з продажу товару на контрагентів, які мають ознаки ризиковості (здійснюють ризикову діяльність): ТОВ «МЕБЕЛЬТРЕЙД» (37679543) - Код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова: (6307) тканина; ТОВ «ВАРАН-ЛТД» (40268873); ТОВ «РЕМІСТАР» (43860104). Вищевказана податкова інформація вказує на участь ТОВ «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» в ризикових операціях. Відповідач вказує, що подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості, та ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме: розрахунковий документ.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідача, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

ТОВ «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» є юридичною особою, основним з видів діяльності якого є - 52.29 інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, інші - діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; неспеціалізована оптова торгівля; вантажний автомобільний транспорт; вантажний морський транспорт; консультування з питань комерційної діяльності й керування.

15.02.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення №20655 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: встановлено проведення реалізації товару, придбання якого не простежується.

07.09.2022 року ТОВ «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» подало до контролюючого органу Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 07.09.2022 року з поясненнями від 06.09.2022 року

15.09.2022 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення №164370 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» критеріям ризиковості платника податку, яке прийнято з урахуванням отриманих інформації та копій документів від 07.09.2022 року №1, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості.

Адвокатом позивача був направлений запит до відповідача з проханням надати інформацію про суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття рішення про відповідність ТОВ «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» критеріям ризиковості платника податку, та надати інформацію, які саме конкретно ризикові операції та/або податкові накладні стали підставою для прийняття рішення про відповідність підприємства критеріям ризиковості платника податків.

На адвокатський запит була отримана відповідь листом від 03.02.2023 року, в якій вказано, що згідно даних інформаційно-комунікаційних систем ДПС України встановлено придбання товару ТОВ «ТГ «ТЕМІНАЛ ЮГ» протягом 2022 року у суб`єкта господарювання, який відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі податкових накладних №6 від 13.01.2022 року (2215,96 грн. ПДВ), №8 від 24.01.2022 року (100000,00 грн. ПДВ), №9 від 25.01.2022 року (58332,33 грн. ПДВ), №1 від 02.02.2022 року (46333,33 грн. ПДВ).

На підставі отриманої інформації щодо ризикових операцій ТОВ «ТГ «ТЕМІНАЛ ЮГ» надало до податкового органу пояснення та копії документів по операціям, вказаним в листі від 03.02.2023 року, шляхом направлення повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №1 від 17.03.2023 року.

Разом з повідомленням були надані копії наступних документів: пояснень; генерального договору транспортного експедирування №290920211/21 від 29.09.2021 року; рахунку на оплату №7 від 13.01.2022 року; акту надання послуг №7 від 18.01.2022 року; податкової накладної №6 від 13.01.2022 року; виписки з банку за 13.01.2022 року; договору поставки №1/ткань від 21.01.2022 року; рахунку №5 від 21.01.2022 року; видаткової накладної №14 від 01.04.2022 року; податкової накладної №8 від 24.01.2022 року; податкової накладної №9 від 25.01.2022 року; податкової накладної №1 від 02.02.2022 року; виписки з банку з 01.01.2022 року по 17.08.2022 року; рахунку №4 від 07.02.2022 року та рахунку №4а від 07.02.2022 року; акту виконаних робіт (послуг) №СФ-0000004-1 від 10.02.2022 року, акту виконаних робіт (послуг) №СФ-0000004-2 від 10.02.2022 року; контракту №PT-TY-2022-1 від 18.01.2022 року; ВМД №500500/2022/005543 від 15.02.2022 року; ВМД №500500/2022/005412 від 14.02.2022 року; інвойсу ZO0023/22 від 18.01.2022 року; CMR 037430; сертифікату №РL/МF/АN 0552996; платіжного доручення №1 від 25.01.2022 року

23.03.2023 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення №36955 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» критеріям ризиковості платника податку, яке прийнято з урахуванням отриманих інформації та копій документів від 17.03.2023 року №1, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: ненадання платником податків копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, оскільки подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості: розрахунковий документ.

Позивач не погодився із зазначеним рішенням та звернувся до суду з цим позовом.

Відповідно до п. 201.1, 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 5 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Додаток 1 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, містить Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.

Відповідно до п. 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що: виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку; відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Додаток 4 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, містить бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якому у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та вказуються про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Також, у бланку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (додаток 4 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165) зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Згідно з п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Суд зазначає, що посилання відповідача на п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість в оскаржуваному рішенні, як на підставу для віднесення позивача до критеріїв ризиковості платника податку, є досить загальним та не визначає конкретні підстави відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних необхідних документів для виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Таким чином, таке рішення є не обґрунтованим та з нього не вбачається підстави його прийняття.

Верховний Суд у постанові від 19 листопада 2021 року по справі №140/17441/20 зазначив, що при вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Суд зазначає, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Така ж позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.

Так, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Під час розгляду справи суд встановив, що позивач з метою виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, надав до відповідача пояснення щодо загальної діяльності підприємства та документи щодо податкових накладних, які були зазначені у відповіла на адвокатський запит.

Щодо податкової накладної №6 від 13.01.2022 року було зазначено наступне.

29 вересня 2021 року між ТОВ «ТГ«ТЕРМІНАЛ ЮГ» та ТОВ «Глобал Транспорт Солюшнз» укладений генеральний договір транспортного експедирування №290920211/21.

На підставі цього договору було виставлено рахунок на оплату послуг №7 від 13.01.2022 року на загальну суму 581910,01 грн., у тому числі ПДВ 2215,96 грн., який було сплачено ТОВ «ТГ«ТЕРМІНАЛ ЮГ» платіжним дорученням №8 від 13.01.2022 року

Між ТОВ «ТГ«ТЕРМІНАЛ Юг» та ТОВ «Глобал Транспорт Солюшнз» було підписано акт виконаних робіт №7 від 18.01.2022 року у сумі 581910,01 грн.

ТОВ «Глобал Транспорт Солюшнз» виписав податкову накладну №6 від 13.01.2022 року на суму 13295,73, у тому числі ПДВ 2215,96 грн., яка була зареєстрована в ЄРПН 31.01.2022 року, реєстраційний номер 9013735151.

Щодо податкової накладної №8 від 24.01.2022 року, №9 від 25.01.2022 року та №1 від 02.02.2022 року було зазначено наступне.

В січні 2022 року до ТОВ «ТГ «ТЕРМІНАЛ ЮГ» звернулось ТОВ «Мебельтрейд» з проханням знайти, закупити та поставити в Одесу тканину для оббивки меблів.

Між ТОВ «ТГ«ТЕРМІНАЛ ЮГ» та ТОВ «Мебельтрейд» укладений договір поставки №1/ткань від 21.01.2022 року

В рамках цього договору ТОВ «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» поставив ТОВ «Мебельтрейд» тканину для оббивки меблів на суму 1227994,66 грн., в тому числі ПДВ 204665,78 грн., що підтверджується видатковою накладною №14 від 01.04.2022 року

ТОВ «Мебельтрейд» здійснив попередню оплату за тканину: згідно платіжного доручення №1908 від 24.01.2022 року сплачено 300000,00 грн., в тому числі ПДВ 50000,00 грн.; згідно платіжного доручення №1909 від 24.01.2022 року сплачено 300000,00 грн., в тому числі ГІДВ 50000,00 грн.; згідно платіжного доручення №1910 від 25.01.2022 року сплачено 349994,00 грн., в тому числі ПДВ 58332,33 грн.; згідно платіжного доручення №1925 від 02.02.2022 року сплачено 119145,94 грн., в тому числі ПДВ 19857,66 грн.; згідно платіжного доручення №1926 від 02.02.2022 року сплачено 158854,06 грн., в тому числі ПДВ 26475,65 грн.

02.02.2022 року була здійснена попередня оплата на суму 270000,00 грн., у тому числі ПДВ 46333,33 грн.

За фактом отримання передплати ТОВ «ТГ «Термінал Юг» виписав податкові накладні: 24.01.2022 року податкову накладну №8 на суму 600000,00 грн., в тому числі ПДВ 100000,00 грн., яка зареєстрована в ЄРПН 15.02.2022 року; 25.01.2022 року податкову накладну №9 на суму 349994,00 грн., в тому числі ПДВ 58332,33 грн., яка зареєстрована в ЄРПН 15.02.2022 року.

За фактом отримання попередньої оплати у розмірі 270000,00 грн., у тому числі ПДВ 46333,33 грн. ТОВ «ТГ «ТЕРМІНАЛ ЮГ» виписало податкову накладну №1 від 02.02.2022 року на суму 270000,00 грн., в тому числі ПДВ 46333,33 грн., яку 09.08.2022 року направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, але її реєстрація була зупинена.

Проданий ТОВ «Мебельтрейд» товар був імпортований ТОВ «ТГ «Термінал Юг» на підставі контракту №PT-TY-2022-1 від 18.01.2022 року, укладеного між ТОВ «Транспортна Група «Термінал Юг» та «PIANPOL TEX» SP. Z.O.O., який був розмитнений згідно ВМД №500500/2022/005543 від 15.02.2022 року та ВМД №500500/2022/005412 від 14.02.2022 року зі сплатою мита в сумі - 77999,28 грн. та ПДВ - 216325,98 грн.

Компанія «PIANPOL TEX» SP. Z.O.O. надала інвойс Z00023/22 від 18.01.2022 року на суму 33124,76 доларів США для здійснення попередньо оплати за Товароку

Відповідно до платіжного доручення №1 від 25.01.2022 року вартість цього Товару була сплачена у розмірі 33124,76 доларів США.

Перевезення Товару з Польщі до України здійснював ФОП ОСОБА_1 .

Таким чином, на думку суду, позивачем були надані усі документи по фінансово-господарським операціям, на підставі яких були виписані (отримані) податкові накладні, та які ГУ ДПС в Одеській області вказало в листі вих. №2790/6/15-32-18-02-06 від 03.02.2023 року в якості підстави для віднесення ТОВ «ТГ «Термінал Юг» до ризикових платників податку.

Разом з цим, у рішенні від 23.03.2023 року №36955 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» критеріям ризиковості платника податку, яке прийнято з урахуванням отриманих інформації та копій документів від 17.03.2023 року №1, були зазначені вже інші підстави для віднесення підприємства до ризикових платників, що є неприпустимим, оскільки ставить позивача в ситуацію правової невизначеності, так як виконуючи попередні вимоги податкового органу з`являються нові підстави для віднесення підприємства до ризикових платників податків.

Відповідно до пп. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно з п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Відповідно до п. 71.1 ст. 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з положеннями ст. 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.

Згідно з пп. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, і необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Суд зазначає, що відсутність конкретизації щодо податкової інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка зазначена в оскаржуваному рішенні, з боку Комісії не тільки позбавляє права позивача на обґрунтоване та вмотивоване оскарження вказаних рішень, але і свідчить про недотримання суб`єктом владних повноважень вимог Конституції України щодо обов`язку діяти в межах повноважень, на підставі та у спосіб, встановлений законодавством.

Під час розгляду справи відповідач не надав до суду належних та допустимих доказів, які спростовують встановлені вище факти.

Відповідно до пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Податкового кодексу України податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах, крім іншого: презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.

Згідно з п. 56.21 ст. 56 Податкового кодексу України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Враховуючи не доведення податковим органом правомірності включення позивача до переліку ризикових платників податків, оскаржуване рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області №36955 від 23.03.2023 року, є необґрунтованим та протиправним, а тому підлягає скасуванню судом.

Щодо зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку суд зазначає наступне.

Наслідком прийняття відповідачем оскаржуваного рішення та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування. Такі наслідки носять для позивача виключно негативний характер з огляду на те, що строк реєстрації кожної податкової накладної значно збільшується, а на позивача покладається додатковий обов`язок щодо надання пояснень та документів, при цьому, остаточне рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову в реєстрації буде прийнято лише після надання таких пояснень та документів.

Негативні наслідки від необґрунтованого прийняття такого рішення є також у тому, що контрагенти позивача не мають можливості сформувати податковий кредит за податковою накладною, реєстрація якої зупинена, що у подальшому несе ризики припинення господарських відносин між позивачем та його контрагентами.

При цьому, право на оскарження в судовому порядку рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначається з норми пункту 6 Порядку №1165, за яким у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Право на звернення до суду також передбачено в затвердженій формі рішення (додаток 4 до Порядку №1165), а саме рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Аналогічна правова позиція також викладена в постанові Верховного Суду від 05 січня 2021 року по справі №640/11321/20.

Положеннями п. 6 Порядку №1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Враховуючи зазначену норму, суд дійшов висновку, що оскільки рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, підлягає скасуванню, то зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним і ефективним способом захисту порушеного права позивача.

Крім того, такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений. Тому позовні вимоги у зазначеній частині також підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню повністю.

Щодо судових витрат, зокрема сплаченого судового збору, то він підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань у відповідності до приписів ст. 139 КАС України.

Щодо вимог позивача про стягнення витрат на оплату професійної правничої допомоги в розмірі 8000,00 грн., то суд звертає увагу на наступне.

Відповідно до ст. 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами.

Розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.

Розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Так, на підтвердження витрат на професійну правничу допомогу позивачем наданий до суду договір про надання правової допомоги №30-01-23 від 30.01.2023 року, калькуляція винагороди (гонорару) виконавцю, платіжну інструкцію про оплату від 24.03.2023 року №38.

При визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності).

Суд звертає увагу, що ця справа є справою незначної складності, яка розглядалася в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, вона не містить великої кількості документів, які потребують вивчення та їх аналізу.

Виходячи з принципу обґрунтованості та пропорційності розміру судових витрат до предмета спору, співмірності розміру судових витрат зі складністю справи та наданих адвокатом послуг, часом, витраченим адвокатом на надання відповідних послуг, обсягом наданих послуг, ціною позову та значенням справи для сторони, суд дійшов висновку про стягнення з відповідача на користь позивача витрат на оплату професійної правничої допомоги у розмірі 3000,00 грн.

Керуючись ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» (вул. Бугаївська, буд. 21, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 38987833) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №36955 від 23.03.2023 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» критеріям ризиковості платника податків, зобов`язання комісію Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №36955 від 23.03.2023 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» критеріям ризиковості платника податків.

Зобов`язати комісію Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНСПОРТНА ГРУПА «ТЕРМІНАЛ ЮГ» (вул. Бугаївська, буд. 21, м. Одеса, 65005, код ЄДРПОУ 38987833) сплачений судовий збір у розмірі 2684,00 грн. та витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 3000,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

СуддяЛеонід СВИДА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.07.2023
Оприлюднено17.07.2023
Номер документу112205038
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/6710/23

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 31.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 17.08.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 14.07.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні