РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2023 року справа № 580/3067/23
м. Черкаси
Суддя Черкаського окружного адміністративного суду Гаращенко В.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ротмістрівської сільської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Ротмістрівської сільської ради, в якій просить:
- визнати незаконною і безпідставною відмову Ротмістрівської сільської ради від 22.12.2022 в наданні позивачу обґрунтованого рішення про надання дозволу на продаж шляхом викупу земельної ділянки площею 49,0213 га для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с. Ташлик, кадастровий номер 7123789000:02:001:1054;
- зобов`язати Ротмістрівську сільську раду повторно розглянути заяву (клопотання) позивача про надання дозволу на продаж шляхом викупу земельної ділянки площею 49,0213 га для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту с. Ташлик, кадастровий номер 7123789000:02:001:1054, у відповідності до вимог ст. 128 ЗК України.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 01.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що йому на праві постійного користування належить земельна ділянка площею 49,0213 га з 08.11.2000 і використовується для ведення на ній фермерського господарства.
31.01.2022 позивач звернувся до Ротмістрівської сільської ради із заявою про передачу у власність шляхом викупу земельної ділянки, однак листом №02-38/66 від 12.01.2023 року Ротмістрівська сільська рада повідомила, що на сесії сільської ради, яка відбулася 22.12.2022 рішення не прийнято і надати його не можливо.
Вважаючи, що вказаними діями відповідач порушує його права, позивач звернувся за судовим захистом.
Ухвалою суду від 01.05.2023 про відкриття провадження в адміністративній справі встановлено відповідачу 15 (п`ятнадцятиденний) строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Роз`яснено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Копію ухвали про відкриття провадження у справі та копію позовної заяви з додатками отримано відповідачем 09.05.2023, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №1803105174011.
У відповідності до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідач у встановлений судом строк відзиву проти позову не подав, тому з урахуванням ч. 6 ст. 162 КАС України, суд визначив достатніми наявні в матеріалах справи докази та за відсутності поданого відповідачем відзиву проти позову, розглянути справу за наявними матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до такого висновку.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 на праві постійного користування належить земельна ділянка площею 49,0213 га за межами населеного пункту с. Ташлик, кадастровий номер 7123789000:02:001:1054, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер витягу: 296655109 від 27.01.2022.
31.01.2022 позивач звернувся до Ротмістрівської сільської ради із заявою про передачу у власність шляхом викупу земельної ділянки, кадастровий номер 7123789000:02:001:1054.
До заяви додано графічні матеріали, на яких зазначено місце розташування та розмір земельної ділянки; копія державного акту №ЧР 13-77, витягу з ДЗК, витягу з НГО на земельну ділянку, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
Листом №02-38/66 від 12.01.2023 Ротмістрівська сільська рада на заяву позивача від 24.12.2022 про видачу витягу з рішення сесії ради, повідомила, що на сесії сільської ради, яка відбулася 22.12.2022 рішення не прийнято депутатами і надати його не можливо.
Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір по суті, суд враховує, що відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (далі ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передані земельних ділянок у власність або надання їх у користування (п.2 цієї статті).
Відповідно до положень ч. 1 ст. 128 Земельного кодексу України, продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Згідно з ч. 2 ст. 128 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються: а) документ, що посвідчує право користування земельного ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 128 Земельного кодексу України, орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
При цьому, згідно з ч. 5 ст. 128 Земельного кодексу України, підставою для відмови в продажу земельної ділянки є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Частина 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачає, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч. 1, 5 ст. 46 цього ж Закону сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Ст. 12 ЗК України передбачає, що до повноважень сільських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення земельних спорів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Таким чином, враховуючи вищевказані законодавчі приписи, органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями розпоряджатися землями, які перебувають у комунальній власності.
З наведених норм законів слідує висновок, що в місячний строк на пленарному засіданні сесії рада розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, якщо такий проект відсутній, та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Разом з тим, за результатами розгляду заяв позивача Ротмістрівська сільська рада не вчинила жодних дій відповідно до вимог ст. 123 ЗК України та не прийняла жодного з рішень, які передбачені нормами ч. 3 ст. 128 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Приймаючи до уваги, що позивач не вірно обрав спосіб захисту порушеного права, а саме просить визнати протиправною відмову в наданні позивачу обґрунтованого рішення, тоді як відповідач допустив протиправну бездіяльність, тому суд для повного захисту прав позивача вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати неправомірною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 31.01.2022 про передачу у власність шляхом викупу земельної ділянки, кадастровий номер 7123789000:02:001:1054.
Щодо вимоги позивача зобов`язати відповідача вчинити певні дії суд зазначає, що в силу п. 2 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
Повноваження суду щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення, прямо передбачені в ч. 3 ст. 245 КАС України.
В рішенні від 16.09.2015 у справі № 21-1465а15 Верховний Суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Таким чином, у випадку невиконання обов`язку відповідачем, за наявності визначених законом умов, у суду виникають підстави для ефективного захисту порушеного права позивача, в тому числі шляхом зобов`язання відповідача вчинити певні дії, спрямовані на відновлення порушеного права, зокрема, прийняти рішення.
Як наслідок, для відновлення порушених прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Ротмістрівську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 31.01.2022 про передачу у власність шляхом викупу земельної ділянки, кадастровий номер 7123789000:02:001:1054 та прийняти одне з рішень, передбачених нормами ч. 3 ст. 128 Земельного кодексу України.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наведених обставин та особливостей правового регулювання, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу матеріалів справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Частиною 2 статті 4 Закону України від 27.02.2020 №3674-VI «Про судовий збір» визначено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру фізичною особою розмір ставки судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» встановлено розмір прожиткового мінімуму на одну особу для працездатних осіб на 2023 рік, а саме 2684 грн.
Позивач поніс судові витрати зі сплати судового збору за звернення до суду з позовом в сумі 2684 грн. згідно з квитанцією від 16.02.2023 №43, тоді як розмір судового збору, який повинен був заплатити позивач становить 1073,60 грн., тому надміру сплачений судовий збір в розмірі 1610,40 грн. підлягає поверненню позивачу з Державного бюджету України.
Зважаючи на результат вирішеного спору наявні підстави стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача частину сплаченого судового збору в сумі 1000 грн., пропорційно до задоволеної частини позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 12, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 від 31.01.2022 про передачу у власність шляхом викупу земельної ділянки, кадастровий номер 7123789000:02:001:1054.
Зобов`язати Ротмістрівську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 31.01.2022 про передачу у власність шляхом викупу земельної ділянки, кадастровий номер 7123789000:02:001:1054 та прийняти одне з рішень, передбачених нормами ч. 3 ст. 128 Земельного кодексу України.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Ротмістрівської сільської ради (вул. Михайлівська, буд. 18, с. Ротмістрівка, Черкаський р-н, Черкаської обл., 20726, код ЄДРПОУ 26359075) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 1000 (одна тисяча) грн.
Повернути ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) з Державного бюджету України надміру сплачений судовий збір в розмірі 1610 (одна тисяча шістсот десять) грн. 40 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.
Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2023 |
Оприлюднено | 17.07.2023 |
Номер документу | 112206487 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентин ГАРАЩЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні