П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 липня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/607/23
Перша інстанція: суддя Самойлюк Г.П.,
повний текст судового рішення
складено 29.03.2023, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.при секретарі Абович Ю.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСТРАГАЗ» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
У січні 2022 року товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСТРАГАЗ» ( далі - позивач, ТОВ «ЕКСТРАГАЗ») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач, ГУ ДПС) з такими позовними вимогами:
- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління Державної податкової служби в Одеській області від 22.12.2022 року за №340-р в частині анулювання ліцензії ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» №15050314202100120 на право роздрібної торгівлі пальним;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби в Одеській області видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримати ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію, щодо анулювання ліцензії №15050314202100120 на право роздрібної торгівлі пальним.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржуване розпорядження прийняте у зв`язку зі встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Позивач не погоджується з правомірністю такого розпорядження, вказуючи на те, що на час подання зави про отримання вказаної ліцензії, всі документи, які додавались до такої заяви, відповідали вимогам законодавства та були перевірені відповідачем. Зазначає, що оскаржуване розпорядження не містить вмотивованого посилання на встановлення факту подання позивачем недостовірних даних, в чому така недостовірність полягає, у який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29.03.2023 року позов задоволено.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати, та прийняти по справі нову постанову про відмову у задоволенні позову.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.
Встановлені судом першої інстанції обставини справи полягають в наступному.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКСТРАГАЗ» зареєстровано 17.09.2019 року як суб`єкт господарської діяльності і одним з основних видів діяльності позивача є « 47.30. Роздрібна торгівля пальним», що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» подало до Головного управління ДПС в Одеській області заяву на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, до якої долучила наступні документи: договір оренди землі від 26.08.2020 року; дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах №525.21.51; дозвіл на експлуатацію обладнання, що працює під тиском №525.21.51; акт приймання газообладнання для проведення комплексного випробування (пуско-налагоджувальних робіт) від 27.09.2021 року; паспорт сосуду, працюючого під тиском; висновок експертизи №48/1.09.02-49.21 посудини, що працює під тиском.
На підставі поданої ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» заяви та долучених до неї документів Головним управлінням ДПС в Одеській області видано Ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером 15050314202100120, терміном дії з 29.12.2021 року до 29.12.2026 року, за адресою місця торгівлі: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, вул.Портова, 39-В/1.
22.12.2022 року розпорядженням Головного управління ДПС в Одеській області №340-р «Про анулювання ліцензій», ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним.
Як зазначено у витягу з вказаного розпорядження, причиною анулювання ліцензії є встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом з заявою на отримання ліцензії.
У листі ГУ ДПС від 05.01.2023 року №288/6/15-32-09-04-06 у відповідь на запит адвоката позивача ГУ ДПС конкретизувало причини анулювання ліцензії наступним чином: «В ліцензійній справі ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» відсутній акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства».
Вважаючи дане розпорядження відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції вірно визначив обсяг нормативно-правового регулювання, який підлягає застосуванню для вирішення цього спору, а саме:
У відповідності до положень ст.1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР) ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.
Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, та розміщується у вільному доступі.
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального містить відомості про:
ліцензіатів (для юридичних осіб - найменування, код ЄДРПОУ, для фізичних осіб - суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) - прізвище, ім`я, по батькові, номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку в паспорті), для спільної діяльності без створення юридичної особи - найменування, код ЄДРПОУ особи, відповідальної за ведення обліку спільної діяльності, для іноземного суб`єкта господарювання - найменування постійного представництва, реєстраційний номер постійного представництва);
місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (адреса);
дату видачі/призупинення/анулювання та термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.
Анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.
Згідно з положеннями ст.15 Закону України №481/95-ВР, роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Річна плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним становить 2000 гривень на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним справляється щорічно і зараховується до місцевих бюджетів згідно із законодавством.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.
Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;
рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво)марок акцизного податку(стосовно імпортерів);
рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.
Відповідно до ст.18 Закону №481/95-ВР, тимчасово до 01.01.2022 року, суб`єкти господарювання можуть отримувати ліцензію на право виробництва пального, право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 01.01.2014 року.
Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального), затверджений постановою Кабінету Міністрів України №545 від 19.06.2019 року (далі - Порядок №545).
Відповідно до абз.2 п.1 Порядку №545, Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 та 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (п.2 Порядку №545).
Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 та 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (п.6 Порядку №545).
Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії (п.7 Порядку №545).
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального розміщується на офіційному веб-сайті ДФС (п.8 Порядку №545).
Інформація, що міститься в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального, є відкритою (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) (п.9 Порядку №545).
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №340-р, як акт індивідуальної дії, не відповідає вимогам до таких актів, як чіткість та зрозумілість, оскільки в ньому не зазначено, які саме документи, що були подані разом із заявою на отримання ліцензії, містять недостовірні дані, і такі недоліки щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Також суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем не доведено факту зазначення позивачем недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії саме на момент їх подання, як то передбачено статтею 15 Закону №481/95-ВР, оскільки з листа ГУ ДПС від 05.01.2023 року №288/6/15-32-09-04-06 вбачається, що фактичною підставою для анулювання ліцензії ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» стало не встановлення недостовірних даних у документах, а те, що посадові особи ГУ ДПС в Одеській області переглянули ліцензійну справу ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» і виявили відсутність необхідного документа.
Апелянт не погоджується з доводами суду першої інстанції, постилаючись на те, що підставою для перевірки ліцензійної справи ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» став лист Управління стратегічних розслідувань в Одеській області від 20.12.2022 року №8652/55/114/032022, і оскільки за результатами перевірки було виявлено відсутність в цій ліцензійній справі акту вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або іншого документа, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, то це є належною підставою для анулювання виданої ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Надаючи оцінку висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.
Як вже встановлено вище, фактичною причиною для анулювання виданої позивачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним став висновок відповідача про те, що раніше подані позивачем документи для отримання такої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним не містять всіх необхідних документів, які передбачені ст.15 Закону України №481/95-ВР, а саме акту вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або іншого документа, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.
Такі обставини анулювання виданої позивачу ліцензії свідчать про те, що таке анулювання відбулось внаслідок власної помилки контролюючого органу, яку він допустив при видачі позивачу вищевказаної ліцензії.
Колегія суддів вважає, що при таких обставинах застосування до позивача негативних наслідків у вигляді анулювання ліцензій буде суперечити принципу належного урядування, який є складовим елементом принципу верховенства права, який є одним з основних засад адміністративного судочинства.
Відповідно до ч.1 та 2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини, який у рішенні від 20.01.2012 року «Рисовський проти України» ризик будь-якої помилки державного органу, у тому числі тої, причиною якої є їх власна недбалість, повинен покладатись на саму державу та її органи. Принцип належного урядування, як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Це є гарантією стабільності суспільних відносин, яка породжує у громадян впевненість у тому, що їх існуюче правове становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, тому саме на державний орган покладається обов`язок виправити свої помилки.
Отже, виявлення відповідачем власної помилки при виданні позивачу вказаної ліцензії не могло бути самостійною підставою для її анулювання.
Також колегія суддів зазначає, що положення абз.2 ч.37 ст.15 Закону №481/95-ВР не містять вичерпного переліку документів, які необхідні для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
При цьому, відповідач в оскаржуваному розпорядженні не вказав який саме документ підлягає поданню, з урахуванням особливостей спірних правовідносин.
Разом з тим, згідно Державного класифікатору будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого і введеного в дію наказом Держстандарту України №507 від 17.08.2000 (далі - ДК БС), об`єктами класифікації в ДК БС є будівлі виробничого та невиробничого призначення та інженерні споруди різного функціонального призначення.
ДК БС призначено для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб`єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) в Україні.
Пунктом 1 ДК БС визначено, що споруди є будівельними системами, пов`язаними з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт. Інженерні споруди - це об`ємні, площинні або лінійні наземні, надземні або підземні будівельні системи, що складаються з несучих та в окремих випадках огороджувальних конструкцій і призначені для виконання виробничих процесів різних видів, розміщення устаткування, матеріалів та виробів, для тимчасового перебування і пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів та т.ін.. До інженерних споруд відносяться: транспортні споруди (залізниці, шосейні дороги, злітно-посадкові смуги, мости, естакади тощо), трубопроводи та комунікації, дамби, комплексні промислові споруди, спортивні та розважальні споруди та т.ін..
Колегія суддів звертає увагу на те, що модульні автозаправні станції не віднесено до переліку споруд, що визначені ДК БС.
При цьому, ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером 15050314202100120 була видана ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» саме на автомобільний газозаправний пункт зрідженого вуглеводневого газу, тобто на модульну АГЗП-АЗС, яка є заводським обладнанням, тобто є рухомим майном, яке не пов`язане із земельною ділянкою фундаментом, та може бути вільно переміщене за допомогою вантажного автотранспорту без втрати свого функціонального призначення.
Таким чином, модульна АГЗП не підлягає введенню в експлуатацію як нерухоме майно згідно містобудівного законодавства.
Відповідно до абз.54 ч.1 ст.1 Закону №481/95-ВР, місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.
Зазначена в анульованій ліцензії модульна АГЗП розміщена позивачем за адресою місця торгівлі: Одеська обл., м.Білгород-Дністровський, вул.Портова, 39-В/1, право на використання земельної ділянки за цією адресою було підтверджено позивачем договором оренди землі від 26.08.2020 року, і за вказаною адресою знаходиться належна позивачу на праві власності згідно договору купівлі-продажу від 17.12.2019 року між ТОВ «Екстрагаз» та ОСОБА_1 приміщення операторської площею 6,8 кв.м., яка є складовою частиною станції технічного обслуговування автомобілів (а.с.76-78).
При цьому, розміщення модульної автозаправної станції, яка є заводським виробом, не передбачає здійснення будівельно-монтажних робіт для її встановлення.
Як слідує з матеріалів справи, введення позивачем в експлуатацію технологічного обладнання АГЗП за вказаною адресою торгівлі, було здійснено з актом приймання газообладнання для проведення комплексного випробування (пуско-налагоджувальних робіт) від 27.09.2021 року ( Додаток «Ю») (а.с.57).
Відповідно до частин 5 та 10 ст.21 Закону України «Про охорону праці» порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Як вже зазначено вище, до заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним позивач надав дозвіл ГУ Держпраці в Одеській області на виконання газонебезпечних робіт та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах №525.21.51 та на експлуатацію обладнання, що працює під тиском та призначене для експлуатації в потенційно вибухонебезпечному середовищі №524.21.51 (а.с.59-60).
Таким чином, ГУ Держпраці в Одеській області фактично дозволило позивачу експлуатувати колонку для ємності зрідженого газу, насоси, посудини, які працюють під тиском (резервуари) тощо, які установлені за адресою, вказаною в ліцензії.
Колегія суддів зазначає, що відповідальність суб`єкта господарювання у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, а відтак є підробленим (сфальшованим). Однак в рамках даного спору такого факту судом не встановлено.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів погоджується з рішенням суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування спірного розпорядження ГУ ДПС в Одеській області від 22.12.2022 року за №340-р в частині анулювання ліцензії ТОВ «ЕКСТРАГАЗ» №15050314202100120 на право роздрібної торгівлі пальним.
Також колегія суддів погоджується і з рішенням суду першої інстанції в частині зобов`язання відповідача видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримати ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію щодо анулювання ліцензії №15050314202100120 на право роздрібної торгівлі пальним, оскільки такий спосіб захисту узгоджується з положеннями Закону №481/95-ВР, якими прямо встановлений обов`язок по внесенню інформації про дію ліценцій суб`єкта господарювання до Реєстру.
Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Оскільки ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2023 року апелянту відстрочено сплату судового збору до ухвалення рішення по справі, судовий збір у розмірі 4026,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління ДПС в Одеській області.
Керуючись ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.329 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 березня 2023 року - без змін.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКСТРАГАЗ» (вул. Майстерська, 2/8, с. Лиманка, Одеська область, 65123, код ЄДРПОУ 43236086) за рахунок його бюджетних асигнувань судовий збір у розмірі 4026 (чотири тисячі двадцять шість) грн. 00 коп..
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 14 липня 2023 року.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2023 |
Оприлюднено | 17.07.2023 |
Номер документу | 112207325 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні