Рішення
від 17.07.2023 по справі 440/5415/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/5415/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/5415/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Д Лайт" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

27.04.2023 позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Д Лайт" (надалі - ТОВ "Д Лайт"), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - ГУДПС), Державної податкової служби України (надалі - ДПС), в якому просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.01.2023 №8063580/38116375 про відмову в реєстрації податкової накладної №32 від 06.12.2022 на загальну суму ПДВ 53 690,00 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - ЄРПН), поданої ТОВ "Д Лайт", та рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ДПС за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №8568/38116375/2 від 27.01.2023, зобов`язавши при цьому ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №32 від 06.12.2022 датою її фактичного подання на реєстрацію, тобто 27.12.2022;

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 11.01.2023 №8063581/38116375 про відмову в реєстрації податкової накладної №33 від 06.12.2022 на загальну суму ПДВ 53 690,00 грн в ЄРПН, поданої ТОВ "Д Лайт", та рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ДПС за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №8619/38116375/2 від 27.01.2023, зобов`язавши при цьому ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №33 від 06.12.2022 датою її фактичного подання на реєстрацію, тобто 28.12.2022;

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 11.01.2023 №8063582/38116375 про відмову в реєстрації податкової накладної №34 від 06.12.2022 на загальну суму ПДВ 51 960,00 грн в ЄРПН, поданої ТОВ "Д Лайт", та рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ДПС за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №8594/38116375/2 від 27.01.2023, зобов`язавши при цьому ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №34 від 06.12.2022 датою її фактичного подання на реєстрацію, тобто 28.12.2022;

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 11.01.2023 №8063583/38116375 про відмову в реєстрації податкової накладної №43 від 09.12.2022 на загальну суму ПДВ 53690,00 грн в ЄРПН, поданої ТОВ "Д Лайт", та рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ДПС за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №8639/38116375/2 від 27.01.2023, зобов`язавши при цьому ДПС зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №43 від 09.12.2022 датою її фактичного подання на реєстрацію, тобто 28.12.2022.

Наявність обставин, які свідчать про порушення прав добросовісного платника податків, заявник пов`язує з фактом протиправних, як на його думку, мотивів відмови в реєстрації податкових накладних за наявності усіх передбачених Податковим кодексом України на те передумов, зокрема пояснень і первинних документів, наданих на підтвердження господарських операцій за участю ТОВ "Авто-Регіон" на підставі договору на виконання робіт №81520 від 07.11.2022.

Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 05.05.2023 вищевказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 12.05.2023 заперечення представника ГУДПС проти розгляду за правилами спрощеного позовного провадження справи залишено без задоволення.

Відповідачі позов не визнали. У спільному відзиві на позов, що надійшов до суду через систему "Електронний суд" 19.05.2023, представник вказує на те, що в ході опрацювання документів, наданих Товариством до податкових накладних №32, 33, 34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022, складених з контрагентом ТОВ "Авто-Регіон" за наслідками надання послуг по виготовленню автомобілів, встановлено, що до повідомлення платником не надано документів на транспортування давальницьких комплектуючих від постачальника до місця виконання робіт, а саме - на склад виконавця за адресою: пр. Ярославський, 10, м. Кременчук, що передбачено п. 1.3, п. 4.4 договору на виконання робіт №81520 від 07.11.2022 та в подальшому до виконавця робіт ТОВ "Велмаш-Україна". Крім того, не надано банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги або акт звірки взаєморозрахунків з ТОВ "Велмаш-Україна" для підтвердження заборгованості або її відсутності. З цих міркувань представник обстоює позицію правомірності спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних (т. 1 а.с. 233-238).

У відповіді на відзив позивач зауважує, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №32, 33, 34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 містилося загальне посилання на пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, але вичерпного переліку конкретних документів, які платник податків повинен надати контролюючому органу не було визначено, а тому позивач, виходячи з вимог законодавства та умов укладеного ним договору №81520 від 07.11.2022 і фактично складених на виконання цього договору первинних документів, сам визначив та подав як до повідомлення про надання пояснень, так і до скарги на оскаржувані рішення необхідний перелік документів. Позивач наполягає на протиправності оскаржуваних рішень, зокрема з огляду і на те, що договором №81520 від 07.11.2022 не передбачено умови виставлення рахунків-фактури та інвойсів; проведення оплати за договором підтверджено відповідними банківськими виписками; відсутність заборгованості підтверджена актами звірки взаємних розрахунків; документів на транспортування давальницьких комплектуючих до ТОВ "Д Лайт", місце виконання робіт та місце передачі товару від ТОВ "Д Лайт" до ТОВ "Велмаш-Україна" знаходиться за однією адресою: пр. Ярославський, 10 у м. Кременчук Полтавської області, на підтвердження чого позивачем до ДПС надавалися копії договору № 124/22 від 15.06.2022 та договору суборенди №30 від 15.06.2022 з доказами належного виконання сторонами (т. 2 а.с. 64-73).

Розгляд справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

З виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань суд встановив, що юридичну особу позивача зареєстровано та включено до Реєстру 16.02.2012, про що вчинено запис №15881020000010559. Зареєстрованими видами економічної діяльності позивача за КВЕД є: 29.10 Виробництво автотранспортних засобів (основний); 28.22 Виробництво підіймального та вантажно-розвантажувального устатковання; 29.20 Виробництво кузовів для автотранспортних засобів, причепів і напівпричепів; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 46.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням; 85.60 Допоміжна діяльність у сфері освіти; 46.69 Оптова торгівля іншими машинами й устаткованням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 63.11 Оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов`язана з ними діяльність; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки; 74.10 Спеціалізована діяльність із дизайну; 33.12 Ремонт і технічне обслуговування машин і устатковання промислового призначення; 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання; 25.61 Оброблення металів та нанесення покриття на метали; 28.29 Виробництво інших машин і устатковання загального призначення, н.в.і.у.; 25.11 Виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій (т. 1 а.с. 198-207). Позивач має статус платника ПДВ.

В межах основних видів економічної діяльності позивача 07.11.2022 між ТОВ "Д Лайт" (Виконавець) та ТОВ "Авто-Регіон" код ЄДРПОУ 32982101 (Замовник) був укладений договір №81520, відповідно до якого Виконавець виконує роботи з монтажу, порядок і об`єм яких вказані в специфікаціях, що є невід`мною частиною даного Договору, а Замовник зобов`язується прийняти виконані Роботи та оплатити їх. Місце виконання робіт: склад Виконавця, пр. Ярославський, 10, м. Кременчук, Полтавська область. Загальна вартість робіт визначається сумою специфікацій, що є невід`ємною частиною даного Договору. Розрахунки здійснюються Замовником на підставі виставлених Виконавцем рахунків, шляхом безготівкового перерахування грошових коштів (т. 1 а.с. 38-44).

Згідно зі специфікацією №1 до Договору №81520 від 07.11.2022, позивач виконує роботи з виготовлення автомобіля вантажного, бортового, модель В14-1710, з краном-маніпулятором на давальницькому шасі Daewoo (шaci № KLTHC6AAINK000005), з давальницьким кран-маніпулятором HIAB X-CL-16 B-2 (серійний номер BLXCL1600134) та бортовою платформою з надрамником та КВП (коробкою відбору потужності): виготовлення автомобіля вантажного, бортового (з краном-маніпулятором) модель В14-1710 на шасі Daewoo НС6АА, вартістю 107380,00 грн (т. 1 а.с. 45-46).

Давальницькі комплектуючі були передані від ТОВ "Авто-Регіон" до ТОВ "Д Лайт" відповідно до Акту №1/12-ДП від 01.12.2022 прийому-передачі товару для проведення робіт/послуг по договору №81520 від 07.11.2022 (т. 1 а.с. 68-69) та товарно-транспортних накладних Р01-РО8 (т. 1 а.с. 70-85).

Після завершення виконання робіт, відповідно до Акту №179 від 06.12.2022 здачі-приймання виконаних робіт/послуг по договору №81520 від 07.11.2022, ТОВ "Авто-Регіон" прийняло виконані ТОВ "Д Лайт" роботи з виготовлення автомобіля вантажного бортового (з краном-маніпулятором) модель В14-1710 на шасі Daewoo HC6АА (т. 1 а.с. 86).

Товар був відвантажений згідно з товарно-транспортною накладною №179/1 від 06.12.2022 (т. 1 а.с. 87).

Відповідно до акту №1/12-ДВ від 06.12.2022 прийому-передачі товару для проведення робіт/послуг по договору №81520 від 07.11.2022, було визначено давальницькі комплектуючі, які використовувалися для виготовлення товару (т. 1 а.с. 88).

На підтвердження факту оплати господарської операції позивач надав банківські виписки по кореспонденту ТОВ "Авто-Регіон" за 06.12.2022 та за період з 01.11.2022 до 31.12.2022, акт звірки взаєморозрахунків станом за період 2022 року між ТОВ "Авто-Регіон" та ТОВ "Д Лайт" (т. 1 а.с. 89-93).

Також, згідно зі специфікацією №2 до Договору №81520 від 07.11.2022 позивач виконує роботи з виготовлення автомобіля вантажного, бортового, модель В14-1710, з краном-маніпулятором на давальницькому шасі Daewoo ( НОМЕР_1 ) з давальницьким кран-маніпулятором HIAB X-CL-16 B-2 (серійний номер BLXCL1600152) та бортовою платформою з надрамником та КВП (коробкою відбору потужності): виготовлення автомобіля вантажного, бортового (з краном-маніпулятором) модель В14-1710 на шасі Daewoo НС6АА, вартістю 107380,00 грн (т. 1 а.с. 47-48).

Давальницькі комплектуючі були передані від ТОВ "Авто-Регіон" до ТОВ "Д Лайт" відповідно до Акту №1/12-ДП від 01.12.2022 прийому-передачі товару для проведення робіт/послуг по договору №81520 від 07.11.2022 (т. 1 а.с. 68-69) та товарно-транспортних накладних Р01-РО8 (т. 1 а.с. 70-85).

Після завершення виконання робіт, відповідно до Акту №180 від 06.12.2022 здачі-приймання виконаних робіт/послуг по договору №81520 від 07.11.2022, ТОВ "Авто-Регіон" прийняло виконані ТОВ "Д Лайт" роботи з виготовлення автомобіля вантажного бортового (з краном-маніпулятором) модель В14-1710 на шасі Daewoo HC6АА (т. 1 а.с. 141).

Товар був відвантажений згідно з товарно-транспортною накладною №180/1 від 06.12.2022 (т. 1 а.с. 142).

Відповідно до акту №1/12-ДВ від 06.12.2022 прийому-передачі товару для проведення робіт/послуг за договором №81520 від 07.11.2022, було визначено давальницькі комплектуючі, які використовувалися для виготовлення товару (т. 1 а.с. 88).

На підтвердження факту оплати господарської операції позивач надав банківські виписки по кореспонденту ТОВ "Авто-Регіон" за 06.12.2022 та за період з 01.11.2022 до 31.12.2022 та акт звірки взаєморозрахунків станом за період 2022 року між ТОВ "Авто-Регіон" та ТОВ "Д Лайт" (т. 1 а.с. 89-93).

Крім того, згідно зі специфікацією №3 до Договору №81520 від 07.11.2022, позивач виконує роботи з виготовлення автомобіля вантажного, бортового, модель В14-1710, з краном-маніпулятором на давальницькому шасі Daewoo ( НОМЕР_2 ), з давальницьким кран-маніпулятором HIAB X-CL-16 B-3 ДК (серійний номер BLXCL1600198) та бортовою платформою з надрамником та КВП (коробкою відбору потужності): виготовлення автомобіля вантажного, бортового (з краном-маніпулятором) модель В14-1710 на шасі Daewoo НС6АА, вартістю 107920,00 грн (т. 1 а.с. 49-50).

Давальницькі комплектуючі були передані від ТОВ "Авто-Регіон" до ТОВ "Д Лайт" відповідно до Акту №1/12-ДП від 01.12.2022 прийому-передачі товару для проведення робіт/послуг за договором №81520 від 07.11.2022 (т. 1 а.с. 68-69) та товарно-транспортних накладних Р01-РО8 (т. 1 а.с. 70-85).

Після завершення виконання робіт, відповідно до Акту №181 від 06.12.2022 здачі-приймання виконаних робіт/послуг за договором №81520 від 07.11.2022, ТОВ "Авто-Регіон" прийняло виконані ТОВ "Д Лайт" роботи з виготовлення автомобіля вантажного бортового (з краном-маніпулятором) модель В14-1710 на шасі Daewoo HC6АА (т. 1 а.с. 158).

Товар був відвантажений згідно з товарно-транспортною накладною №181/1 від 06.12.2022 (т. 1 а.с. 157).

Відповідно до акту №1/12-ДВ від 06.12.2022 прийому-передачі товару для проведення робіт/послуг по договору №81520 від 07.11.2022, було визначено давальницькі комплектуючі, які використовувалися для виготовлення товару (т. 1 а.с. 88).

На підтвердження факту оплати господарської операції позивач надав банківські виписки по кореспонденту ТОВ "Авто-Регіон" за 06.12.2022 та за період з 01.11.2022 до 31.12.2022, акт звірки взаєморозрахунків станом за період 2022 року між ТОВ "Авто-Регіон" та ТОВ "Д Лайт" (т. 1 а.с. 89-93).

Окрім того, згідно зі специфікацією №5 до Договору №81520 від 07.11.2022, позивач виконує роботи з виготовлення автомобіля вантажного, бортового, модель В14-1730, з краном-маніпулятором на давальницькому шасі Daewoo (шaci № KLTHC6СAINK000003), з давальницьким кран-маніпулятором HIAB X-CL-16 B3 (серійний номер BLXCL1600120) та бортовою платформою з надрамником та КВП (коробкою відбору потужності): виготовлення автомобіля вантажного, бортового (з краном-маніпулятором) модель В14-1730 на шасі Daewoo НС6СА, вартістю 107380,00 грн (т. 1 а.с. 53-54).

Давальницькі комплектуючі були передані від ТОВ "Авто-Регіон" до ТОВ "Д Лайт" відповідно до Акту №1/12-ДП від 01.12.2022 прийому-передачі товару для проведення робіт/послуг по договору №81520 від 07.11.2022 (т. 1 а.с. 68-69) та товарно-транспортних накладних Р01-РО8 (т. 1 а.с. 70-85).

Після завершення виконання робіт, відповідно до Акту №182 від 09.12.2022 здачі-приймання виконаних робіт/послуг по договору №81520 від 07.11.2022, ТОВ "Авто-Регіон" прийняло виконані ТОВ "Д Лайт" роботи з виготовлення автомобіля вантажного бортового (з краном-маніпулятором) модель В14-1730 на шасі Daewoo HC6СА (т. 1 а.с. 173).

Товар був відвантажений згідно з товарно-транспортною накладною №182/1 від 09.12.2022 (т. 1 а.с. 174).

Відповідно до акту №1/12-ДВ від 06.12.2022 прийому-передачі товару для проведення робіт/послуг по договору № 81520 від 07.11.2022, було визначено давальницькі комплектуючі, які використовувалися для виготовлення товару (т. 1 а.с. 88).

На підтвердження факту оплати господарської операції позивач надав банківські виписки по кореспонденту ТОВ "Авто-Регіон" за 06.12.2022 та за період з 01.11.2022 до 31.12.2022 та акт звірки взаєморозрахунків станом за період 2022 року між ТОВ "Авто-Регіон" та ТОВ "Д Лайт" (т. 1 а.с. 89-93).

Позивач за наслідками вищевказаних господарських операцій за першою подією, відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України (відвантаження товару), склав та направив на реєстрацію податкові накладні №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022, які надіслав на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (т. 1 а.с. 26-27).

Проте замість повідомлення про реєстрацію цих накладних позивач отримав 4 однотипних квитанцій, у яких зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена". Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 29.10.9, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 28, 131, 147, 163).

Реагуючи на це, позивач надавав повідомлення від 06.01.2023 №4, №5, №6, №7, про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено (т. 1 а.с. 29, 132, 148, 164), та підтверджуючі документи, що не заперечується представником відповідачів у відзиві на позов.

У своїх письмових поясненнях ТОВ "Д Лайт" зазначило, що за умовою п. 1.3 та п. 4.4 договору №81520 від 07.11.2022 для виготовлення автомобілів на давальницькій основі ТОВ "Авто-Регіон" доставляє матеріали на склад ТОВ "Д Лайт" за адресою: м. Кременчук, пер. Ярославський, 10 своїми силами, перевізник ТОВ "Авто-Регіон", ТТН №Р01-08 від 01.12.2022, а ТОВ "Д Лайт" приймає матеріали згідно з актом прийому-передачі №1/12-ДП від 01.12.2022. ТОВ "Д Лайт" замовило виготовлення автомобілів у підприємства ТОВ "Велмаш-Україна" на давальницькій основі з наданих матеріалів, згідно з договором №58 від 31.12.2015 та специфікацій до договору на виготовлення такої продукції. ТОВ "Велмаш-Україна" має достатню кількість кваліфікованих працівників та необхідне виробниче обладнання. Транспортування матеріалів та виготовленої продукції між підприємствами автотранспортними засобами не здійснюється, так як склади ТОВ "Д Лайт" та виробничий корпус ТОВ "Велмаш-Україна" знаходяться за тією ж адресою: Полтавська обл., м. Кременчук, пер. Ярославський, 10. Передача матеріалів у виробництво проходить через акт прийому-передачі товару для проведення послуг до договору №58 від 30.12.2015. Після виготовлення продукція потрапляє на склад ТОВ "Д ЛАЙТ" з комплектом документів: акт виконаних робіт з виготовлення продукції, акт прийому-передачі матеріалів. ТОВ "Д Лайт" орендує приміщення за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, пер. Ярославський, 10, а також за адресою: Харківська область, Дергачівський район, м. Дергачі, вул. Лозівська, буд. 96Є, 96Б. ТОВ "Д Лайт" для переміщення продукції між складами орендує автомобіль грузовий ТАТА, модель LPT 613/38. Підприємство здає в суборенду ТОВ "Велмаш-Україна" частину приміщення за адресою: Полтавська область, м. Кременчук, пер. Ярославський, 10. ТОВ "Д Лайт" має на балансі основні засоби первісна вартість яких складає 4901,2 тис. грн, НМА - 282,9 тис грн. Чисельність працівників ТОВ "Д Лайт" - 52 особи в тому числі комірники, вантажники, водії, менеджери з продажу (т. 2 а.с. 28).

Однак Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, були прийняті рішення від 11.01.2023 №8063580/38116375, №8063581/38116375, №8063582/38116375, №8063583/38116375 про відмову в реєстрації в ЄРПН податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 відповідно з огляду на факт ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: До повідомлення платником не надано документів на транспортування давальницьких комплектуючих від постачальника до місця виконання робіт, а саме - на склад виконавця за адресою: пр. Ярославський, 10 м. Кременчук, що передбачено п. 1.3, п. 4.4 договору на виконання робіт №81520 від 07.11.2022 та в подальшому до виконавця робіт - ТОВ "Велмаш-Україна". Крім того, не надано банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги або акт звірки взаєморозрахунків із ТОВ "Велмаш-Україна" для підтвердження заборгованості або її відсутності (т. 1 а.с. 31-32, 134-135, 150-151, 166-167).

Не погоджуючись із правомірністю вказаних рішень Комісії, позивач 11.01.2023 оскаржив їх в адміністративному порядку.

Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 27.01.2023 №8568/38116375/2, №8619/38116375/2, №8594/38116375/2 та №8639/38116375/2 скаргу платника залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня - без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси. акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (т. 1 а.с. 35, 138, 154, 170).

Не погоджуючись із правомірністю мотивів, покладених в основу рішень Комісії від 11.01.2023 №8063580/38116375, №8063581/38116375, №8063582/38116375, №8063583/38116375 про відмову в реєстрації податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 в ЄРПН, а також рішень Комісії від 27.01.2023 №8568/38116375/2, №8619/38116375/2, №8594/38116375/2 та №8639/38116375/2 про залишення без задоволення скарг позивача, ТОВ "Д Лайт" звернувся до суду з цим позовом за правовим захистом.

Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Податковий кодекс України (надалі ПК України в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 статті 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (п. 201.10 ст. 201 ПК України).

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).

Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

11.12.2019 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №1165, якою, крім іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

За змістом пункту 2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Згідно з пунктом 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (п. 8 Порядку №1165).

Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Згідно з приписами пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 1 яких передбачено, що платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520), що, відповідно до пункту 1, визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пункту 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.

Згідно з ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Аналіз наведених вище положень Порядку №1165 свідчить на користь висновку про те, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1165).

У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що за результатами аналізу податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 контролюючий орган через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС направив ТОВ "Д Лайт" квитанції, у яких зазначено: "Документ збережено. Реєстрація зупинена". Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 29.10.9, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т. 1 а.с. 28, 131, 147, 163).

При цьому у надісланих платнику податку квитанціях відсутня будь-яка інформація на обґрунтування такого висновку податкового органу.

Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складених ТОВ "Д Лайт" податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому пунктом 11 Порядку №1165 передбачені вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій, суд встановив, що у них не зазначено ані конкретної інформації про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку, ані вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН.

При цьому суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію / відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у такому випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Верховний Суд у постанові від 08.02.2022 у справі №380/8213/21 зазначив, що зупинення реєстрації податкових накладних без переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не надало позивачу можливості надати достатній обсяг підтверджуючих документів. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Однак, у цій справі надіслані позивачу квитанції містили лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.

Посилання представника відповідачів на те, що перелік документів, надання яких є необхідним для розгляду питання про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, визначений пунктом 5 Порядку №520, суд визнає безпідставними, оскільки зазначеною нормою передбачено орієнтовний перелік таких документів (застосовано словосполучення "може включати"), що не дає платнику податків можливість достовірно визначити обсяг необхідних документів, надання яких податковому органу буде достатнім для реєстрації податкової накладної у ЄРПН.

У ході розгляду цієї справи відповідачами не надано пояснень разом з їх документальним підтвердженням щодо підстав встановлення відповідності Товариства пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.

За наведених обставин суд дійшов висновку про те, що відповідачами у ході розгляду цієї справи не доведено наявність визначених законом підстав для зупинення реєстрації податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 у ЄРПН.

Окрім того суд враховує те, що позивач після отримання квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної надіслав до податкового органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості їх складення.

Як слідує зі змісту витягу з протоколу засідання Комісії ГУДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 11.01.2023 №8, підставою для ухвалення рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 щодо надання послуг щодо виготовлення автомобілів на користь ТОВ "Авто-Регіон" були взяті обставини того, що до повідомлення платником не надано документів на транспортування давальницьких комплектуючих від постачальника до місця виконання робіт, а саме на склад виконавця за адресою: пр. Ярославський, 10 м. Кременчук, що передбачено п. 1.3, п. 4.4 договору на виконання робіт №81520 від 07.11.2022 та в подальшому до виконавця робіт - ТОВ "Велмаш-Україна". Крім того, не надано банківських документів, що підтверджують проведені розрахунки за надані послуги або акт звірки взаєморозрахунків із ТОВ "Велмаш-Україна" для підтвердження заборгованості або її відсутності (т. 1 а.с. 31-32, 134-135, 150-151, 166-167).

Водночас, відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.

Позивач у відповіді на відзив наполягав на протиправності оскаржуваних рішень, зокрема з огляду і на те, що договором №81520 від 07.11.2022 не передбачено виставлення рахунків-фактури та інвойсів; проведення оплати за договором підтверджено відповідними банківськими виписками; відсутність заборгованості підтверджена актами звірки взаємних розрахунків; документів на транспортування давальницьких комплектуючих до ТОВ "Д Лайт", місце виконання робіт та місце передачі товару від ТОВ "Д Лайт" до ТОВ "Велмаш-Україна" знаходиться за однією й тією ж адресою: пр. Ярославський, 10 в м. Кременчук Полтавської області, на підтвердження чого позивачем до ДПС надавалися копії договору № 124/22 від 15.06.2022 та договору суборенди №30 від 15.06.2022, з доказами належного виконання сторонами.

Разом з тим, у цій справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій, оскільки це питання має досліджуватися під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України включає в себе систему заходів, які вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

За викладених обставин суд дійшов висновку про безпідставність застосування до позивача процедури зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН, передбаченої Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних у ЄРПН, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності складення цієї податкової накладної, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.

Враховуючи все вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку щодо протиправності рішень Комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022, складених ТОВ "Д Лайт", та, як наслідок, обґрунтованість позовних вимог платника податку у цій частині.

Зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних контролюючим органом взято лише мотив про відповідність господарських операцій критеріям ризиковості, тоді як обґрунтованість такої підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку про те, що з метою надання позивачу ефективного способу захисту порушеного права у спірних відносинах слід зобов`язати ДПС зареєструвати відповідні податкові накладні у ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.

Відтак позов в означеній частині належить задовольнити.

Вирішуючи позовні вимоги про визнання протиправними рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 27.01.2023 №8568/38116375/2, №8619/38116375/2, №8594/38116375/2 та №8639/38116375/2 за наслідками розгляду скарг ТОВ "Д Лайт", суд виходить з такого.

Як встановлено судом, ТОВ "Д Лайт" зверталося до ГУДПС зі скаргами від 20.01.2023 щодо незгоди з рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 27.01.2023 №8568/38116375/2, №8619/38116375/2, №8594/38116375/2 та №8639/38116375/2, за результатами розгляду яких означені рішення були залишені без задоволення.

Позивач вважає, що рішення ГУДПС за результатами розгляду скарг платника порушують його права, у зв`язку з чим заявляє перед судом вимогу про визнання їх протиправними та скасування.

У зв`язку з цим суд зазначає, що згідно зі ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

При цьому неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку, а обов`язковою ознакою нормативно-правового акта чи правового акта індивідуальної дії є створення юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення.

Рішення контролюючих органів за результатами розгляду скарг платників податків не створює жодних правових наслідків у вигляді виникнення, зміни чи припинення прав платника податків, а тому не є актом індивідуальної дії у розумінні ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки не породжує правовідносин, що можуть бути предметом спору.

Тому відповідні вимоги позивача задоволенню не підлягають, а позов у цілому - слід задовольнити частково.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Факт сплати позивачем судового збору у розмірі 21 472,00 грн підтверджується платіжними інструкціями №37435 від 30.03.2023 та №37914 від 26.04.2023 (а.с. 24-25).

Зважаючи на обставини часткового задоволення адміністративного позову, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача 1/2 частину витрат зі сплати судового збору, тобто 10 736,00 грн. Інших судових витрат позивач не поніс.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Д Лайт" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.01.2023 №8063580/38116375, №8063581/38116375, №8063582/38116375 та №8063583/38116375.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №32, №33, №34 від 06.12.2022 та №43 від 09.12.2022 днем подання їх на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Д Лайт" (код ЄДРПОУ 38116375).

В решті вимог - позов залишити без задоволення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Д Лайт" частину судових витрат, що пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 10 736 (десять тисяч сімсот тридцять шість) грн 00 коп.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Д Лайт" (код ЄДРПОУ 38116375; вул. Ковпака, буд. 21, м. Полтава, 36007).

Відповідач: Головне управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, 36000).

Відповідач: Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду впродовж тридцяти днів з моменту його підписання.

Суддя Є.Б. Супрун

Дата ухвалення рішення17.07.2023
Оприлюднено19.07.2023
Номер документу112233742
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —440/5415/23

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 22.11.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Рішення від 17.07.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні