ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 липня 2023 року Чернігів Справа № 620/5883/23
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Ткаченко О.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Чернігівській області до Комунального підприємства "Вербівка" Добрянської селищної ради про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна,
У С Т А Н О В И В:
Головне управління ДПС у Чернігівській області звернулось до суду з позовом до Комунального підприємство "Вербівка" Добрянської селищної ради (далі - КП «ВЕРБІВКА»), в якому просить надати Головному управлінню ДПС у Чернігівській області дозвіл на погашення податкового боргу Комунального підприємства «ВЕРБІВКА» Добрянської селищної ради в сумі 77415 грн. 19 коп. за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідач є платником податків і зобов`язаний сплачувати належні суми податків і зборів у встановлені законодавством терміни, однак всупереч вимогам Податкового кодексу України відповідач свої податкові зобов`язання виконує неналежним чином та має податковий борг.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.05.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі без повідомлення сторін.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідач відзив на позов не подав.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Комунальне підприємство "Вербівка" Добрянської селищної ради має статус юридичної особи, що підтверджується записом у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.01.2023.
Відповідач перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Чернігівській області (Ріпкинське ДПІ) за основним місцем обліку.
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Підпункт 4.1.1. пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України (далі - ПК України, ПКУ) передбачає, що однією із основних засад податкового законодавства України є загальність оподаткування, яка полягає в тому, що кожна особа зобов`язана сплачувати встановлені цим Кодексом, законами з питань митної справи податки та збори, платником яких вона є згідно з положеннями цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори у строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 ст.14 ПК України встановлено, що податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Положеннями абзацу першого підпункту 87.1 статті 87 ПК України визначено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.
Згідно з підпунктом 87.2 статті 87 ПК України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Підпунктами 88.1, 88.2 статті 88 ПК України встановлено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
Відповідно до підпунктів 95.1, 95.2 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги ( в редакції, що діяла до 16.01.2020 року - 60 днів).
Таким чином, встановлено черговість вжиття податковим органом заходів щодо погашення податкового боргу: спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків, а у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Пунктом 95.3 статті 95 ПК України встановлено, що стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Системний аналіз наведених норм законодавства дає підстави для висновку про те, що податковий борг має бути узгодженим, а звернення контролюючим органом до суду з позовними вимогами щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватись після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податку, зокрема шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку, і лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутися до суду з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Таким чином, обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із даним позовом є:
наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку;
недостатність коштів для погашення податкового боргу на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків;
наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Тільки сукупність вказаних обставин наділяє контролюючого орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду: від 06.05.2020 у справі № 820/899/17; від 01.10.2021 у справі №440/1449/20; від 03.08.2022 у справі №520/6746/2020; від 19.07.2022 у справі № 280/3620/20.
Наявність податкового боргу та його узгодженість підтверджена рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.11.2021 у справі №620/11628/21, відповідно до якого суд постановив стягнути з КП «ВЕРБІВКА» суму податкової заборгованості 79580 грн. 63 коп., а саме:
по податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачений юридичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості у сумі 79429,27 грн. (в т.ч. основний платіж - 51761,58 грн., штрафні санкції - 13577,90 грн., пеня - 14089,79 грн.);
податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності у сумі 151,36 грн.
Станом на дату подачі цього позову судове рішення від 16.11.2021 у справі №620/11628/21 відповідачем у добровільному порядку не виконано та з урахуванням часткової сплати податкового боргу за цим рішенням наразі непогашеною є сума податкового боргу 77 415 грн. 19 коп.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру судових рішень рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.11.2021 у справі №620/11628/2 відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України набрало законної сили 16.12.2021 (а.с.16-19).
Підстави та суми нарахованого зобов`язання, а також розмір податкового боргу підтверджуються інтегрованою карткою платника ПДВ, що відповідно до Наказу Міністерства фінансів України від 12.01.2021 року № 5 Про затвердження Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загально обов`язкове державне соціальне страхування (зареєстрований в Міністерстві юстиції 15.03.2021 за N321/35943) ведеться з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків та зборів, містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу.
Відповідно до приписів пунктів 59.1 та 59.4 ст.59 Податкового кодексу України контролюючий орган надсилає податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання/вручення ППР, у разі коли у платника податків виник податковий борг, а також у разі коли платник податків самостійно подав податкову декларацію, але не погасив суми податкового зобов`язання у строк, установлений ПК України (без попереднього надсилання ППР).
Відповідно до пунктів 59.1 та 59.4 статті 59 Податкового кодексу України контролюючий орган надсилає податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання/вручення ППР, у разі коли у платника податків виник податковий борг, а також у разі коли платник податків самостійно подав податкову декларацію, але не погасив суми податкового зобов`язання у строк, установлений ПК України (без попереднього надсилання ППР).
Контролюючим органом на адресу відповідача надсилалась податкова вимога від 17.09.2020 №234698-53 рекомендованим листом з повідомленням про вручення, що передбачено приписами пункту 58.3 статті 58, пункту 42.2 статті 42 ПК України, конверт повернувся з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою» (а.с.12).
Зазначена податкова вимога була вручена відповідачу, що підтверджується відповідним повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Положеннями пункту 59.5 статті 59 ПК України визначено, що у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Факт передачі майна відповідача у податкову заставу підтверджується наступними обставинами та наданими доказами.
Відповідно до пункту 87.2 статті 87 ПК України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу майна, а також будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Статтею 88 ПК України визначено, що з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення.
Згідно положень, наведених у п. 89.1 ст. 89 ПК України, право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку (пп. 89.1.1 п. 89.1 ст. 89 ПК України); несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу (пп. 89.1.2 п. 89.1 ст. 89 ПК України).
Пунктом 89.2 ст. 89 ПК України встановлено, що з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
Відповідно до п. 89.3 ст. 89 ПК України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника органу державної податкової служби, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом державної податкової служби.
На підставі вищезазначених правових норм:
відповідачу 22.09.2020 за №11073/10/25-01-53-06-10 був направлений лист-застереження з пропозицією визначити активи для проведення опису у податкову заставу та рішення керівника контролюючого органу про опис майна у податкову заставу від 21.09.2020 (а.с.13 зворот);
податковим керуючим відповідно до підпункту 89.3 статті 89 ПК України складено Акт опису активів, на які поширюється право податкової застави, №201/25-01-13-03-23 від 04.08.2021 із зазначенням в ньому загальної вартості такого майна у загальній сумі 80 120 грн. 65 коп. (а.с.14).
Відповідно до вимог пункту 89.8 статті 89 ПК України податкова застава зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію обтяження, що підтверджується витягом від 04.08.2021р. №74132984 (а.с.15).
Недостатність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, необхідних для погашення податкового боргу підтверджується наступним.
Відповідно до пункту 95.3 статті 95 ПК України до банку, що обслуговує рахунок відповідача, Головним управлінням ДПС у Чернігівській області була направлена платіжна інструкція для стягнення податкового боргу (інкасове доручення) від 27.02.2023 №192 на суму 77415,19 грн.
Разом з тим, платіжна інструкція від 27.02.2023 №192 повернута банком без виконання згідно з пунктами 12, 63 Інструкції про безготівкові розрахунки в національній валюті користувачів платіжних послуг, затвердженою постановою Правління Національного банку України №163 від 29.07.2022, у зв`язку з тим, що зазначений рахунок не обслуговується (а.с.20).
З наведених обставин погашення податкового боргу Комунального підприємства "Вербівка" Добрянської селищної ради з посиланням на відповідні докази вбачається, що податковий орган дійсно вжив усю передбачену Податковим кодексом України сукупність заходів, спрямованих на стягнення коштів з платника податків, до звернення з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
При цьому є наявною вся сукупність умов (узгоджена сума податкового боргу, відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, наявність майна відповідача у податковій заставі), що надає право контролюючому органу відповідно до підпункт 20.1.34. пункту 20.1 статті 20 ПК України звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління ДПС у Чернігівській області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Головного управління ДПС у Чернігівській області до Комунального підприємства "Вербівка" Добрянської селищної ради про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна задовольнити повністю.
Надати Головному управлінню ДПС у Чернігівській області дозвіл на погашення податкового боргу Комунального підприємства "Вербівка" Добрянської селищної ради в сумі 77415,19 грн за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач: Головне управління ДПС у Чернігівській області, вул. Реміснича, 11, Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ ВП 44094124.
Відповідач: Комунальне підприємство "Вербівка" Добрянської селищної ради (вул. П.Тичини, 103, с. Вербівка, Ріпкинський район, Чернігівська область, 15011, код ЄДРПОУ 32314512).
Повний текст рішення складено 18 липня 2023 року.
Суддя О.Є. Ткаченко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2023 |
Оприлюднено | 20.07.2023 |
Номер документу | 112265221 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ткаченко О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні