Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
19 липня 2023 року № 520/10643/23
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мельникова Р.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Харківській області, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, до Товариства з обмеженою відповідальністю "РУХ-М" про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДПС у Харківській області звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд:
- надати дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 8938,47 гривень перед бюджетом України за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю Рух-М (код ЄДРПОУ 35462873), що перебуває у податковій заставі.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "РУХ-М" перебуває на обліку у позивача як платник податків та має податковий борг у загальному розмірі 8938,47 грн. У зв`язку з наявністю податкового боргу позивачем було сформовано податкову вимогу від 03.07.2019 року №199184-55. Також позивач зазначив, що ним здійснювались заходи примусового виконання рішення суду, однак зазначені заходи не призвели до стягнення податкового боргу. У зв`язку з вказаним, позивач звернувся з даним позовом для отримання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Ухвалою суду від 15.05.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене провадження у справі за вищевказаним позовом.
Ухвалу суду від 15.05.2023 року було направлено на адресу відповідача, що відповідає даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте до суду повернувся конверт із судовими документами з відміткою відділення поштового зв`язку «за закінченням терміну зберігання».
Приписами ч.11 ст. 126 КАС України визначено, що у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Однак, відповідач правом подання до суду відзиву на позов, заяви про визнання позову або будь-якої іншої заяви не скористався.
Відповідно до ч. 2 ст. 175 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Відтак, відповідач належним чином повідомлений про наслідки неподання до суду відзиву на позов.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно до вимог ст. 229 КАС України.
Суд зазначає, що відповідно до положень ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Отже, враховуючи вищевикладене, дана справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в матеріалах справи доказами.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Рух-М» зареєстровано в якості суб`єкта господарювання - юридичної особи, перебуває в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 35462873, податкова адреса: мікрорайон 1, буд. 5, кв. 97, м. Лозова, Харківська обл., 64604.
Відповідно до п.15.1. ст. 15 Податкового Кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Відповідно до п.36.1 ст.36 Податкового кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Згідно пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно з п.19-1.1.2 ст.19-1 Податкового кодексу України однією із функцій контролюючих органів є контролювання своєчасності подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.
Відповідно до п.49.3 ст.49 Податкового кодексу України податкова декларація подається за вибором платника податків, якщо інше не передбачено цим Кодексом, в один із таких способів: а) особисто платником податків або уповноваженою на це особою; б) надсилається поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення; в) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
Згідно п.49.5 ст.49 Податкового кодексу України у разі надсилання податкової декларації поштою, платник податку зобов`язаний здійснити таке відправлення на адресу відповідного контролюючого органу не пізніше ніж за п`ять днів до закінчення граничного строку подання податкової декларації, визначеного цією статтею, а при поданні податкової звітності в електронній формі, - не пізніше закінчення останньої години дня, в якому спливає такий граничний строк.
Положення пп.49.18.1 п.49.18 ст.49 Податкового кодексу України передбачають, що податкові декларації, крім випадків, передбачених цим Кодексом, подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю (у тому числі в разі сплати місячних авансових внесків) - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Відповідно до п.54.1 статті 54 Податкового кодексу України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Підпунктом 57.1. статті 57 Податкового кодексу України визначено, що платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Пунктом 57.3 статті 57 Податкового кодексу України встановлено, що у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
Згідно п.п.14.1.175 Податкового кодексу України, сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання визнається податковим боргом.
Як вбачається зі змісту позовної заяви, Товариство з обмеженою відповідальністю «Рух-М» має податковий борг у загальній сумі 8938,47 грн., що виник на підставі несплати зобов`язань за:
- податкового повідомлення - рішення від 27.11.2019 № 0018315504 у розмірі 533,45 грн.;
- податковою декларацією з податку на прибуток підприємств від 27.02.2020 № 9334801187 у розмірі 1779,00 грн.;
- уточнюючим розрахунком з податку на додану вартість від 18.02.2020 № 9028162552 у розмірі 321,02 грн. (нараховано 1539,00 грн., сплачено 1217,98 грн.);
- уточнюючим розрахунком з податку на додану вартість від 18.02.2020 № 9028157805 у розмірі 96,00 грн.;
- уточнюючим розрахунком з податку на додану вартість від 18.02.2020 № 9028162552 у розмірі 46,00 грн.;
- податковою декларацією з податку на додану вартість від 18.02.2020 № 9028134977 у розмірі 158,00 грн.;
- податковою декларацією з податку на додану вартість від 18.03.2020 № 9141638539 у розмірі 135,00 грн.;
- податковою декларацією з податку на додану вартість від 22.06.2020 № 9056565745 у розмірі 308,00 грн.;
- уточнюючим розрахунком з податку на додану вартість від 16.07.2020 № 28687554 у розмірі 5400,00 грн.;
- уточнюючим розрахунком з податку на додану вартість від 16.07.2020 № 28687554 у розмірі 162,00 грн.
Відповідно до п.176.1е ст.176 Податкового кодексу України платники податку зобов`язані своєчасно сплачувати узгоджену суму податкових зобов`язань, а також суму штрафних (фінансових) санкцій, нарахованих контролюючим органом, та пені, за винятком суми, що оскаржується в адміністративному або судовому порядку.
Приписами пункту 59.1 статті 59 Податкового кодексу України встановлено, що у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до п.п. 59.4-59.5 ст.59 Податкового кодексу України, податкова вимога надсилається (вручається) також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суми податкових зобов`язань у встановлені цим Кодексом строки, без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Матеріали справи свідчать, що з метою доведення до платника інформації щодо наявності податкового боргу, контролюючим сформовано та направлено боржнику податкову вимогу від 03.07.2019 року №199184-55 щодо сплати податкового боргу, яка було вручена під підпис.
З наявних в матеріалах справи доказів вбачається, що останні містять лист від 12.04.2023 року №5509/5/20-40-13-09-18, відповідно до змісту якого податковий борг по Товариству з обмеженою відповідальністю «РУХ-М» (код ЄДРПОУ 35462873), з моменту направлення (вручення) податкової вимоги №199184-55 від 03.07.2019 року не переривався, а податкова вимога від 03.07.2019 року №199184-55 не скасовувалась, не оскаржувалась та на теперішній час є дійсною.
Під час розгляду справи встановлено, що рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 12.01.2021 року по справі №520/15045/2020 позовну Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43143704) до Товариства з обмеженою відповідальністю "РУХ-М" (м-н 1, буд. 5, кв. 97, м. Лозова, Лозівський район, Харківська область, 64604, код ЄДРПОУ 35462873) про стягнення податкового боргу задоволено; стягнуто до бюджету кошти у розмірі 12996 (дванадцять тисяч дев`ятсот дев`яносто шість) гривень 47 копійок у рахунок погашення податкового боргу з Товариства з обмеженою відповідальністю "РУХ-М" (м-н 1, буд. 5, кв. 97, м. Лозова, Лозівський район, Харківська область, 64604, код ЄДРПОУ 35462873), з усіх відкритих розрахунків.
За даними програми Діловодство спеціалізованого суду (ДСС) судом встановлено, що зазначене судове рішення в апеляційному порядку не оскаржувалось, у зв`язку з чим відповідно до приписів Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення по справі №520/15045/2020 набрало законної сили 12.02.2021 року.
Суд зазначає, що зі змісту позовної заяви вбачається, що з метою виконання рішення суду по справі №520/15045/2020 до установ банку направлялись інкасові доручення, проте результати направлення інкасових доручень до банківських установ, що обслуговуютьТОВ «Рух-М», не призвели до погашення податкового боргу, інкасові доручення повернуто без виконання у зв`язку з відсутністю коштів на розрахункових рахунках.
Відповідно до п.87.2 ст.87 Податкового кодексу України джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Згідно з п.88.1 ст.88 Податкового кодексу України з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Відповідно до п. 89.1 ст. 89 Податкового кодексу України право податкової застави виникає у разі: - у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
Згідно з пп. 89.2 ст.89 Податкового кодексу України з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
Відповідно до п.89.3 ст.89 Податкового кодексу майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису.
До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених Податковим кодексом України з врахуванням приписів ст.88, 89 цього Кодексу податковим керуючим здійснено опис майнаТОВ «Рух-М» в податкову заставу - акт №1/199184-55 від10.07.2020, який зареєстровано в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна12.05.2020.
Відповідно до підпунктів 95.1, 95.2, 95.3 ст. 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Суд зазначає, що процедура стягнення з платника податків податкового боргу за рахунок грошових коштів у судовому порядку передує виникненню права податкового органу на звернення до суду щодо надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.
Обов`язкові умови (обставини), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у податкового органу права на звернення до суду із даним позовом: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення податкової служби до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Лише сукупність вказаних обставин наділяє податковий орган правом на звернення до суду із позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.
Зазначена позиція суду узгоджується із висновками Верховного Суду, викладеними у у постанові від 05.03.2019 року по справі №818/909/16.
Враховуючи вищенаведене, суд зазначає, що Податковим кодексом України встановлена послідовність звернення до суду з вимогами щодо погашення податкового боргу платника.
При зверненні до суду з вимогою про надання дозволу на погашення заборгованості за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, податковий орган повинен обґрунтувати в першу чергу недостатність у такого платника грошових коштів - готівкових чи на рахунках у банку, достатніх для повного погашення його боргу перед бюджетом, а також зазначити, які заходи вжив податковий орган для того, щоб погасити борг платника за рахунок належних йому коштів та чим це підтверджується.
З огляду на встановлені під час розгляду справи обставини суд приходить до висновку, що наявні в матеріалах справи докази свідчать на користь обставин того, що контролюючим органом здійснювались заходи з метою погашення податкового боргу, проте останні до його зменшення не призвели, що свідчить про обґрунтованість позовних вимог позивача.
Також, суд зазначає, що відповідно до ч. 2 ст. 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
З огляду на зміст наведеної норми процесуального права та зважаючи на те, що вимогами заявленого позову є надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна підприємства, що перебуває у податковій заставі, предметом доказування у даній справі мають бути обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість його надання, встановлення обставин дотримання контролюючим органом порядку отримання такого дозволу або встановлення відсутності підстав для його надання. При цьому, оскільки рішення суб`єкта владних повноважень, а саме акти опису майна, та дії стосовно їх прийняття, не є предметом вказаного позову, то суд не має процесуальних повноважень у межах розгляду даної справи здійснювати їх правовий аналіз.
Відповідно до ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на обставини справи та встановлені докази, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача.
Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, (вул. Пушкінська, 46, м. Харків, 61057) до Товариства з обмеженою відповідальністю "РУХ-М" (м-н 1, буд. 5, кв. 97,м.Лозова,Лозівський район, Харківська область,64604) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків - задовольнити.
Надати дозвіл на погашення суми податкового боргу у розмірі 8938 (вісім тисяч дев`ятсот тридцять вісім) грн. 47 коп. перед бюджетом України за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю Рух-М (м-н 1, буд. 5, кв. 97,м.Лозова,Лозівський район, Харківська область,64604, код ЄДРПОУ 35462873), що перебуває у податковій заставі.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя Мельников Р.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2023 |
Оприлюднено | 21.07.2023 |
Номер документу | 112296110 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мельников Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні