Справа № 560/8990/23
РІШЕННЯ
іменем України
19 липня 2023 рокум. ХмельницькийХмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар" про стягнення простроченої заборгованості,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар", в якому просить стягнути з відповідача прострочену заборгованість за іноземним кредитом у сумі 3604755,07 грн.
Позивач вказує, що за відповідачем станом на 01.02.2023 рахується заборгованість в розмірі 3604755,07 гривень за іноземним кредитом.
Ухвалою суду від 15.06.2023 відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Зазначена ухвала надіслана на адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням про вручення, однак до суду повернувся конверт з відміткою "Не вручено. Не проживає за вказаною адресою".
Відзив на позовну заяву у встановлений судом строк відповідачем не надано, тому суд вирішує справу за наявними матеріалами з урахуванням ст. 126 КАС України, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Встановивши фактичні обставини на які позивач покликається як на підставу своїх вимог, оцінивши докази, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.
31.12.2003 року між Міністерством фінансів України, Українською аграрною біржею (Боржник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агростар" укладено Угоду від 31.12.2003 №130-04/167 про реструктурування простроченої станом на 01.01.2003 заборгованості перед державою в сумі 169537,28 доларів США. Поручителем по даній угоді виступило ТОВ "Агростар".
Відповідно до цієї Угоди, у разі невиконання або неналежного виконання Боржником зобов`язань за цією Угодою щодо здійснення платежів з погашення заборгованості та/або сплати відсотків на суму своєчасно нездійснених за угодою платежів нараховується пеня в національній валюті за обліковою ставкою Національного банку із застосуванням коефіцієнта 1,2 за кожен день прострочення платежу до повного виконання Боржником таких зобов`язань. Поручитель зобов`язується за письмовою вимогою Мінфіну сплатити за зобов`язаннями Боржника, визначеними цією угодою, включаючи пеню, протягом трьох банківських днів з дати отримання зазначеної вимоги.
З метою забезпечення виконання зобов`язань Боржника за Угодою про реструктурування, між ВАТ "Державний експортно-імпортний банк України" та ТОВ Агростар як заставодавцем укладено Договір застави №130-04/167/034 від 23.06.2004.
У зв`язку з невиконанням Боржником зобов`язань за цією Угодою Міністерством фінансів України листом №31-05120-11-16/15412 від 21.08.2004 направлено письмову вимогу до ТОВ Агростар погасити заборгованість, з урахуванням пені, шляхом перерахування коштів у валюті заборгованості або в національній валюті за офіційним обмінним курсом НБУ на дату здійснення платежу на зазначені рахунки Державного казначейства України.
Крім того, листом Міністерства фінансів України №31-23020-09-16/14054 від 16.04.2008 на виконання Постанови КМУ №299 від 02.04.2008, відповідно до п.3 Порядку, затвердженого постановою КМУ від 15.03.2006, пропонувалось ТОВ Агростар оформити зазначену вище заборгованість простими векселями на ім`я Міністерства фінансів України. Проте, згоди від ТОВ Агростар не отримано.
Однак, незважаючи на вимоги Міністерства фінансів України вищевказана заборгованість ТОВ Агростар погашена не була.
У зв`язку із наявністю станом на 01.12.2019 заборгованості у ТОВ «Агростар» в рамках Угоди про реструктурування від 31.12.2003 № 130-04/167, рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 05.03.2020 по справі №560/694/20, яке набрало законної сили, задоволено позов Головного управління ДПС у Хмельницькій області до ТОВ «Агростар» про стягнення простроченої заборгованості за іноземним кредитом в сумі 10258834,41 грн.
Також, рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 25 березня 2022 року по справі №560/19589/21, яке набрало законної сили, адміністративний позов Головного управління ДПС у Хмельницькій області задоволено. Стягнуто до Державного бюджету України з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар" прострочену заборгованість за іноземним кредитом у сумі 1249219,17 грн.
Надалі у зв`язку із наявністю станом на 01.02.2023 реструктуризованої заборгованості у ТОВ «Агростар» в рамках Угоди про реструктурування від 31.12.2003 № 130-04/167, та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 174 "Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості" до податкового органу надійшли подання Старокостянтинівського управління Державної казначейської служби України Хмельницької області від 24.02.2023 для здійснення до ТОВ «Агростар» подальших заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (Іноземний кредит), а саме:
- №70 від 19.04.2023 про вжиття заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг за іноземним кредитом) станом на 01 квітня 2023 року у сумі 6199740,98 грн. (169537,28 USD), з них новостворена заборгованість, що заявляється до стягнення становить 1472160,02 грн.;
- №71 від 19.04.2023 про вжиття заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (відсотки за іноземним кредитом) станом на 01 квітня 2021 року у сумі 120460,63 грн. (3294,10 USD), з них новостворена заборгованість, що заявляється до стягнення становить 28603,99 грн;
- №72 від 19.04.2023 про вжиття заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (пеня) станом на 01 квітня 2023 року у сумі 8792607,24 грн. (169537,28 USD), з них новостворена заборгованість, що заявляється до стягнення становить 2103991,06 грн.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.
Згідно зі статтею 17 Бюджетного кодексу України (зі змінами та доповненнями) у разі виконання державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) гарантійних зобов`язань перед кредиторами шляхом здійснення платежів за рахунок коштів державного (місцевого) бюджету або шляхом укладання з такими кредиторами договорів про реструктурування сум, повернення яких гарантовано, у суб`єктів господарювання, зобов`язання яких гарантовані, з моменту такого виконання виникає прострочена заборгованість перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими під державні (місцеві) гарантії, в обсязі фактичних витрат державного (місцевого) бюджету та/або таких реструктурованих сум, а до держави (Автономної Республіки Крим, обласної ради чи територіальної громади міста) переходять права кредитора та право вимагати від таких суб`єктів господарювання погашення заборгованості в установленому законом порядку, якщо такі права не були передбачені відповідними договорами.
Якщо договором, укладеним із суб`єктом господарювання, передбачаються зобов`язання такого суб`єкта з погашення та обслуговування кредитів (позик), залучених державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста), невиконання або неналежне виконання таких зобов`язань за договором тягне перехід до держави (Автономної Республіки Крим, обласної ради чи територіальної громади міста) права стягнення простроченої заборгованості у повному обсязі незалежно від стану виконання державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) зобов`язань за такими кредитами (позиками).
Відповідно до частини 9 статті 17 Бюджетного кодексу України, прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.
Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється.
У відповідності до Положення про Державну казначейську службу України (правонаступника Державного казначейства України), затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №460/2011 Державне казначейство України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України. Казначейство України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.
Наказом Міністерства фінансів України від 30 квітня 1996 року №88 затверджено Порядок зарахування до державного бюджету сум, стягнутих у безспірному порядку з юридичних осіб України - позичальників для погашення заборгованості за іноземними кредитами одержаними під гарантії Уряду України який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 травня 1996 року за №6247/1272 (далі - Порядок №88).
Відповідно до пункту 1 Порядку №88 Управління зовнішнього боргу відповідно до інформації Банка-агента (Укрексімбанк) надає інформацію за формою (додаток N 1) галузевим управлінням Міністерства фінансів та Головному управлінню Державного казначейства щодо юридичних осіб України, які порушили графік платежів та сум витрат Державного бюджету з обслуговування та погашення згаданих кредитів. Головне управління Державного казначейства надає зазначену інформацію за цією ж формою територіальним органам Державного казначейства.
Згідно з пунктом 2 Порядку №88 у разі не відшкодування позичальником витрат державного бюджету у місячний термін Державні податкові інспекції відповідно до подання за форою (додаток N2) територіальних органів Державного казначейства, оформлених відповідно до інформації Головного управління Державного казначейства, стягують з боржника у безспірному повну суму нездійснених у строк платежів з врахуванням пені.
Матеріалами справи підтверджено, що до податкового органу надійшли подання Старокостянтинівського управління Державної казначейської служби України Хмельницької області від 24.02.2023 для здійснення до ТОВ «Агростар» подальших заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (Іноземний кредит), а саме: №70 від 19.04.2023 про вжиття заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (основний борг за іноземним кредитом) станом на 01 квітня 2023 року у сумі 6199740,98 грн. (169537,28 USD), з них новостворена заборгованість, що заявляється до стягнення становить 1472160,02 грн.; №71 від 19.04.2023 про вжиття заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (відсотки за іноземним кредитом) станом на 01 квітня 2021 року у сумі 120460,63 грн. (3294,10 USD), з них новостворена заборгованість, що заявляється до стягнення становить 28603,99 грн; №72 від 19.04.2023 про вжиття заходів щодо стягнення простроченої заборгованості (пеня) станом на 01 квітня 2023 року у сумі 8792607,24 грн. (169537,28 USD), з них новостворена заборгованість, що заявляється до стягнення становить 2103991,06 грн.
Статтею 19-1 Податкового кодексу України визначено функції контролюючих органів, зокрема, здійснення погашення податкового боргу, стягнення своєчасно не нарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів (стаття 19-1.1.22 Податкового кодексу України), функції звернення до суду у випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до підпункту 19-1.1.38 пункту 19-1 статті 19-1 Податкового кодексу України контролюючі органи забезпечують стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному Податковим кодексом та іншими законами України.
Контролюючі органи мають право стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Згідно частини 1 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України встановлено, що "погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу.
З метою забезпечення виконання статті 17 Бюджетного кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 2 березня 2011 року №174 затверджено - Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою наданими Міністерством фінансів у 1993 - 1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості.
Пунктом 1 Порядку №174 встановлено, що механізм нарахування пені Мінфіном на суми простроченої заборгованості перед державою за кредитами, залученими державою під державні гарантії та територіальними органами Державної казначейської служби України на суми простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою наданими Мінфіном у 1993 - 1998 роках.
Згідно з пунктом 3 Порядку №174 облік заборгованості, в тому числі простроченої, за кредитами ведеться Мінфіном та банком-агентом у валюті кредиту, в якій вони надані.
Державна казначейська служба на підставі інформації, що подана Мінфіном, здійснює врахування коштів до державного бюджету на рахунки, відкриті в Державній казначейській службі України, в розрізі кодів бюджетної класифікації боржників та угод (частина 5 пункту 4 Порядку).
Пунктом 6 зазначеного Порядку встановлено, що облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби України у валюті бюджетної позички/фінансової допомоги, в якій вони надані.
Відповідно до пункту 10 Порядку №174 з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби України до кінця місяця, що настає за звітним періодом інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені.
Пунктом 12 Порядку №174 встановлено, що пеня, нараховується: Мінфіном на прострочену заборгованість за кредитами; територіальними органами Державної казначейської служби за місцем реєстрації боржника, на прострочену заборгованість за бюджетними позичками/фінансовою допомогою.
Відповідно до пункту 15 Порядку №174 прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.
Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється.
Таким чином, ГУ ДПС у Хмельницькій області є органом який має право стягнення простроченої заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії на підставі отриманих даних від територіальних органів Державної казначейської служби.
Суд враховує, що саме по собі подання носить лише обліковий, інформативний характер щодо наявності суми простроченої заборгованості за кредитами, бюджетними позичками / фінансовою допомогою перед державою.
Законом України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні визначаються правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні.
В частині 1 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні закріплено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкуванням оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Статтею 1 вказаного Закону визначено поняття первинного документу - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно з частиною 4 статті 70 КАС України (в редакції, чинній на час розгляду даної справи судами першої та апеляційної інстанцій) обставини, які за законом повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися ніякими іншими засобами доказування, крім випадків, коли щодо таких обставин не виникає спору.
Відтак, належними доказами, які підтверджують наявність чи відсутність заборгованості, а також встановлюють розмір заборгованості за бюджетною позичкою, можуть бути виключно первинні документи, оформлені у відповідності до вимог статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , оскільки тільки первинні документи, які підтверджують факти здійснення господарських операцій і складені під час здійснення господарської операції, є правовою підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 22 жовтня 2019 року №826/8966/14.
Позивачем на підтвердження суми заборгованості відповідача додано до позовної заяви довідку про заборгованість станом на 26.04.2023, розрахунок суми позовних вимог, згідно яких новоутворена прострочена заборгованість за кредитом понад суму, яку було раніше стягнуто за рішеннями суду, складає 3604755,07 грн.
Крім того, надано копію Угоди про реструктурування від 31.12.2003 №130-04/167; копію договору застави № 130-04/167/034 від 23.06.2004, укладеного між ВАТ «Державний експортно-імпортний банк України» та відповідачем, згідно з яким відповідач на забезпечення своїх зобов`язань за Угодою про реструктурування від 31.12.2003 №130-04/167 заставляє майнові вимоги за довгостроковими договорами на проведення збирання сільськогосподарських культур із сільськогосподарськими товаровиробниками; лист Міністерства фінансів України від 16.04.2008 № 31-23020-09-16/14054, в якому відповідачеві пропонується оформити прострочену заборгованість векселями.
Таким чином, матеріалами справи підтверджено виникнення у відповідача обов`язків поручителя за зобов`язаннями Української аграрної біржи згідно з Угодою від 31.12.2003 року №130-04/167 про реструктурування простроченої станом на 01.01.2003 заборгованості перед державою в сумі 169537,28 доларів США.
В сукупності зазначені документи підтверджують наявність у відповідача простроченої заборгованості за Угодою про реструктурування від 31.12.2003 №130-04/167.
Додатково суд враховує те, що з боку відповідача не було висунуто жодних заперечень стосовно підстав виникнення заборгованості та її розміру.
Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи наведене, а також те, що на час розгляду справи заборгованість, що додатково утворилася не сплачена, суд задовольняє адміністративний позов.
Серед іншого, суд враховує, що Верховний Суд у постанові від 29.01.2019 у справі №807/257/14 дійшов висновку, що спір про стягнення заборгованості перед Державним бюджетом за бюджетною позичкою та фінансовою допомогою належить до адміністративної юрисдикції.
Судових витрат, які визначені ст. 132 КАС України, і підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України, немає.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління ДПС у Хмельницькій області задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростар" прострочену заборгованість за іноземним кредитом у сумі 3604755,07 грн (три мільйони шістсот чотири тисячі сімсот п`ятдесят п`ять гривень сім копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 19 липня 2023 року
Позивач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, Хмельницький, Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 44070171) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Агростар" (вул. І. Франка, 39, кв. 24,Старокостянтинів,Хмельницька область,31100 , код ЄДРПОУ - 30743355) Головуючий суддя А.І. Петричкович
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2023 |
Оприлюднено | 21.07.2023 |
Номер документу | 112296553 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Петричкович А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні