Постанова
від 19.07.2023 по справі 640/15430/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 липня 2023 року

м. Київ

справа № 640/15430/19

адміністративне провадження № К/9901/26066/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 15.04.2020 (головуючий суддя: Аверкова В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 (головуючий суддя: Бабенко К.А., судді: Степанюк А.Г., Черпіцька Л.Т.) у справі № 640/15430/19 за позовом Головного управління ДФС у м. Києві до Державного реєстратора Комунального підприємства «Реєстраційний центр нерухомості та бізнесу» Прошкіна Олександра Васильовича про відміну державної реєстрації припинення Публічного акціонерного товариства «Терра Банк»,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У серпні 2019 року Головне управління ДФС у м. Києві (далі - позивач або ГУ ДФС у м. Києві) звернулося Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державного реєстратора Комунального підприємства «Реєстраційний центр нерухомості та бізнесу» Прошкіна Олександра Васильовича (далі - відповідач), в якому просило відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи ПАТ «Терра Банк» (код ЄДРПОУ 24425738) запис від 15.05.2019 №10701110044044222.

Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 15.04.2020, яке залишене без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020, у задоволенні позову відмовив.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд касаційної інстанції скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову в повному обсязі.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 29.10.2020 відкрито касаційне провадження у справі.

За результатами повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначений новий склад суду.

Ухвалою Верховного Суду від 18.07.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПАТ «Терра Банк» (код ЄДРПОУ 24445738) зареєстроване 18.10.1996 Печерською районною в м. Києві державною адміністрацією. Місцезнаходження юридичної особи: місто Київ, Печерський район, бульвар Дружби Народів, будинок 25-В.

28.03.2019 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державним реєстратором Демешко В.В. Печерської районної в місті Києві державної адміністрації внесено рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення ПАТ «Терра Банк» в результаті ліквідації.

15.05.2019 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідачем внесено запис №10701110044044222 про припинення юридичної особи ПАТ «Терра Банк» у результаті ліквідації.

Вважаючи, що відповідач не мав правових підстав для припинення юридичної особи ПАТ «Терра Банк», позивач звернувся із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що в порядку інформаційної взаємодії, 03.04.2019 було направлено відповідачу повідомлення за формою 27-ОПП про наявність заперечення проти припинення юридичної особи ПАТ «Терра Банк» у зв`язку із наявністю заборгованості зі сплати податкових платежів. Проте всупереч передбаченої абзацом 7 пункту11 статті 28 Закону України від 15.05.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі - Закон № 755-IV) підстави для відмови у проведенні реєстрації припинення юридичної особи (надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування) відповідачем проведено реєстраційну дію припинення ПАТ «Терра Банк». Своєю чергою, припинення юридичної особи тягне за собою неможливість забезпечення погашення податкових зобов`язань платника податків та ненадходження відповідних коштів до Державного бюджету України.

Відповідач відзив на позовну заяву не подав.

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є підставою для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи, що ліквідується, за виключенням банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України від 23.02.2012 № 4452-VI «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (далі - Закон № 4452-VI).

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до постанови правління Національного банку України від 21.08.2014 № 518 «Про віднесення ПАТ «Терра Банк» до категорії неплатоспроможних» виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 21.08.2014 № 72 «Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ «Терра Банк», яким з 22.08.2014 запроваджено тимчасову адміністрацію. Згодом, на підставі постанови правління Національного банку України від 23.12.2014 № 831 «Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ «Терра Банк» виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 24.12.2014 № 159 «Про початок процедури ліквідації ПАТ «Терра Банк» та призначення уповноваженої особи на ліквідацію» згідно з яким з 24.12.2014 розпочато процедуру ліквідації.

Отже, суди попередніх інстанцій констатували, що для правовідносин, які виникають під час тимчасової адміністрації банку або ліквідації банку пріоритетними є норми Закону № 4452-VI.

Своєю чергою, під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов`язань, а вимоги за зобов`язаннями банку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред`являтися тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до положень Закону № 4452-VI.

Вимоги за зобов`язаннями банку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред`являтися тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до статті 52 Закону № 4452-VI.

Одночасно суди констатували, що подані ПАТ «Терра Банк» документи для проведення реєстрації припинення юридичної особи відповідали вимогам статті 17 Закону № 755-IV.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до неправильного вирішення спору. Скаржник наполягає, що державний реєстратор, вчиняючи реєстраційні дії з припинення ПАТ «Терра Банк», не забезпечив дотримання інтересів держави, вимог статті 107 Цивільного кодексу України, статей 15, 17, 27 і 28 Закону № 755-IV, що тягне за собою неможливість забезпечення погашення податкових зобов`язань платника податків та ненадходження відповідних коштів до Державного бюджету України. Зазначає, що в порядку інформаційної взаємодії, податкова надіслала відповідачу повідомлення за формою 27-ОПП про наявність заперечення проти припинення юридичної особи ПАТ «Терра Банк», що пов`язано із наявністю заборгованості зі сплати податків, однак державний реєстратор, всупереч прямої підстави для відмови у проведенні реєстраційних дій, вніс запис про припинення юридичної особи.

Щодо застосування норм права у подібних правовідносинах скаржник послався на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 03.04.2018 у справі №820/874/17.

Відповідач процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.

VІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам учасників справи, висловленим у касаційній скарзі, Верховний Суд виходить з такого.

Контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо: припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів. (пункт 67.2 статті 67 Податкового кодексу України).

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулює Закон України №755-IV.

У пункті 4 частини першої статті 1 цього Закону визначено, що державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.

Судами попередніх інстанцій з інформації, зазначеній у Витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т.1, а.с. 9-16), установлено, що 15.05.2019 відповідачем здійснено державну реєстрацію припинення юридичної особи - ПАТ «Терра Банк», в результаті ліквідації.

Так, постановою Правління Національного банку України «Про віднесення ПАТ «Терра Банк» до категорії неплатоспроможних» від 21.08.2014 № 518 віднесено ПАТ «Терра Банк» до категорії неплатоспроможних.

Згодом постановою Правління Національного банку України «Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства «Терра Банк» від 23.12.2014 № 831 відкликано банківську ліцензію та ліквідовано ПАТ «Терра Банк».

Частиною п`ятнадцятою, шістнадцятою статті 17 Закону № 755-IV визначено, що для державної реєстрації рішення про припинення банку у зв`язку з прийняттям рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку Фондом гарантування вкладів фізичних осіб подаються: 1) копія рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; 2) копія рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про призначення уповноваженої особи Фонду.

Для державної реєстрації припинення банку у зв`язку з прийняттям рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку подається рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про затвердження звіту про завершення ліквідації банку.

Отже Законом визначний окремий перелік документів для припинення банку у зв`язку із його ліквідацією.

Суд апеляційної інстанції констатував, що подані заявником документи для проведення припинення банку, що пов`язано із ліквідацією, відповідають вимогам статті 17 Закону № 755-IV.

Своєю чергою, скаржник наполягає, що у державного реєстратора були обґрунтовані підстави відмовити заявнику у державній реєстрації припинення ПАТ «Терра Банк» у зв`язку із надходженням від податкового органу, в порядку інформаційної взаємодії, повідомлення за формою № 27-ОПП про наявність у юридичної особи заборгованості зі сплати зі сплати податків і зборів.

Частиною першою статті 13 Закону № 755-IV визначено, що інформаційна взаємодія між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених цією статтею, здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами.

Приписами підпункту 2 пункту 2 наказу Міністерства юстиції України «Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України» від 18.03.2016 № 759/5/371 (зі змінами) передбачено, що до запровадження обміну документами в електронній формі між Реєстром та інформаційними системами Державної фіскальної служби України щодо подання запитів державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і передачі до Реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів, про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, про узгодження плану реорганізації юридичної особи такі відомості передаються Державною фіскальною службою України до Реєстру з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України, зокрема, про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів - шляхом надсилання повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою №27-ОПП.

Так, позивачем 03.04.2019 було направлено відповідачу повідомлення за формою 27-ОПП про наявність заперечення проти припинення юридичної особи ПАТ «Терра Банк» у зв`язку із наявною податковою заборгованістю по ПДВ у сумі 2 748 708,07 грн та податку на прибуток 406 623 544 грн.

Згідно із абзацом 7 пункту 11 частини першої статті 28 Закону № 755-IV підстави для відмови у державній реєстрації: щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

Отже, законодавцем передбачено, що надходження від податкового органу відомостей про наявність заборгованості із сплати податків і зборів щодо юридичної особи, що ліквідується, є підставою для відмови у державній реєстрації, за винятком банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону №4452-VI.

Так, пунктами 6 та 16 частини першої статті 2 Закону № 4452-VI встановлено, що ліквідація банку - процедура припинення банку як юридичної особи відповідно до законодавства; тимчасова адміністрація - процедура виведення банку з ринку, що запроваджується Фондом стосовно неплатоспроможного банку в порядку, встановленому цим Законом.

Відповідно до частини третьої статті 46 цього Закону під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов`язань (у тому числі зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), крім витрат, безпосередньо пов`язаних із здійсненням ліквідаційної процедури. Вимоги за зобов`язаннями банку із сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред`являтися тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до статті 52 цього Закону.

Частиною першою статті 49 Закону №4452-VI встановлено, що фонд припиняє приймання вимог кредиторів після закінчення 30 днів з дня опублікування відомостей відповідно до частини другої статті 45 цього Закону. Будь-які вимоги, що надійшли після закінчення цього строку, вважаються погашеними, крім вимог вкладників у межах гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами.

Отже, під час здійснення ліквідації у банку не виникає жодних додаткових зобов`язань, а вимоги за зобов`язаннями банку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред`являтися тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до положень Закону № 4452-VI. Вимоги за зобов`язаннями банку зі сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), що виникли під час проведення ліквідації, можуть пред`являтися тільки в межах ліквідаційної процедури та погашаються у сьому чергу відповідно до статті 52 Закону № 4452-VI.

Зважаючи на те, що у спірному випадку процедура ліквідації ПАТ «Терра Банк» здійснювалась відповідно до вимог Закону № 4452-VI, та враховуючи обмеження застосування абз. 7 пункту 11 частини першої статті 28 Закону № 755-IV щодо банків, колегія суддів погоджується із висновками судів попередніх інстанцій про відсутність у державного реєстратора підстав для відмови у державній реєстрації припинення банку у зв`язку із надходження від податкового органу інформації про наявність податкової заборгованості.

Одночасно колегія суддів вважає помилковими посилання скаржника на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 03.04.2018 у справі №820/874/17, з огляду на відмінність правовідносин.

Так у справі №820/874/17, на відміну від цієї справи, мало місце припинення юридичної особи у зв`язку із ліквідацією за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу, прийнятому не у порядку, встановленому Законом №4452-VI.

Доводи касаційної скарги не містять належних та об`єктивно обумовлених міркувань, які б спростовували наведені висновки судів попередніх інстанцій.

VІІІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Згідно статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 345, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 15.04.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у справі №640/15430/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Судді Верховного Суду: С. М. Чиркін

Я. О. Берназюк

В. М. Шарапа

Дата ухвалення рішення19.07.2023
Оприлюднено20.07.2023
Номер документу112298606
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/15430/19

Постанова від 19.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Постанова від 22.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Рішення від 15.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аверкова В.В.

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аверкова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні