Справа №127/19562/23
Провадження №1-кс/127/7547/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 липня 2023 року м. Вінниця
Слідчий суддя Вінницького міського суду Вінницької області ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши клопотання старшого слідчог СУ ГУНП у Вінницькій області ОСОБА_3 про накладення арешту на майно та передачу майна в управління для реалізації Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, -
В С Т А Н О В И В:
Слідчий ОСОБА_3 звернулася до слідчого судді з клопотанням, яке погоджено прокурором ОСОБА_4 про накладення арешту на земельні ділянки:
кадастровийномер 0523482800:01:003:0170, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 4, 1355 га.;
земельна ділянкакадастровий номер 0523482800:01:003:0165, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 4, 1237 га.;
кадастровийномер 0523482800:01:003:0167, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 5, 5656 га;
кадастровий номер 0523482800:01:003:0171, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 1, 4507 га, 0,0653 га, 0,0933 га, 0,0576га.;
кадастровийномер 0523482800:08:000:0203, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 7, 7814 га, 0,0244 га, 5,0770 га.;
яка розташована за межами с.Сопин Погребищанської територіальної громади, суміжної із земельними ділянками за кадастровими номерами 0523482800:01:001:0023 і 0523482800:01:001:0027 та, відомості щодо якої не внесено до Державного земельного кадастру, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 4, 2959 га.
Також передати Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (м. Київ, вул. Бориса Грінченка, 1, код ЄДРПОУ 41037901)шляхом передачів управліннядля реалізаціїв порядкута наумовах,визначенихст.ст.19,21 Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» посіви сільськогосподарських культур, які знаходиться на зазначених земельних ділянках;
Просила розглянути клопотання без повідомлення представників СФГ «Дружба-Л»., оскільки є ризик того, що вказані особи, дізнавшись про внесення та розгляд цього клопотання, почнуть здійснювати перешкоди, що унеможливлять накладення арешту і передачу в управління Національному агентству відповідного майна, що у подальшому створить додаткові перешкоди у забезпеченні конфіскації майна та відшкодуванні шкоди, завданої кримінальним правопорушенням.
Мотивувала клопотання тим, що Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції у Вінницькій області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42021022240000069 від 02.09.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 197-1, ч. 2 ст. 364 КК України.
Досудовим розслідуванням установлено, що невстановлені особи використовують землі на території Погребищенської ОТГ Вінницького району Вінницької області, які використовуються для вирощування сільськогосподарських культур, що свідчить про самовільне зайняття та використання земельних ділянок.
В ходіпроведення оглядуземельної ділянкикадастровий номер 0523482800:01:003:0170, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада із застосуванням геодезичних приладів та вимірювань встановлено факт використання земельної ділянки , наявність пожнивних решток с\г культури соняшнику та самовільного використання СФГ ОСОБА_5 4, 1355 га з її площі.
В ходіпроведення оглядуземельної ділянкикадастровий номер 0523482800:01:003:0165, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада із застосуванням геодезичних приладів та вимірювань встановлено факт використання земельної ділянки , наявність пожнивних решток с\г культури соняшнику та самовільного використання СФГ ОСОБА_5 4, 1237 га з її площі.
В ходіпроведення оглядуземельної ділянки кадастровийномер 0523482800:01:003:0167, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада із застосуванням геодезичних приладів та вимірювань встановлено факт використання земельної ділянки , наявність пожнивних решток с\г культури соняшнику та самовільного використання СФГ ОСОБА_5 5, 5656 га з її площі.
В ходіпроведення оглядуземельної ділянки кадастровийномер 0523482800:01:003:0171, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада із застосуванням геодезичних приладів та вимірювань встановлено факт використання земельної ділянки , механічної обробки грунту у вигляді оранки та самовільного використання СФГ ОСОБА_5 ділянок площею 1, 4507 га, 0,0653 га, 0,0933 га, 0,0576га з її загальної площі.
В ходіпроведення оглядуземельної ділянки кадастровийномер 0523482800:08:000:0203, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада із застосуванням геодезичних приладів та вимірювань встановлено факт використання земельної ділянки , механічної обробки грунту у вигляді оранки та самовільного використання СФГ ОСОБА_5 ділянок площею 7, 7814 га, 0,0244 га, 5,0770 га з їїзагальної площі.
В ході проведення огляду земельної ділянки, яка розташована за межами с.Сопин Погребищанської територіальної громади, суміжної із земельними ділянками за кадастровими номерами 0523482800:01:001:0023 і 0523482800:01:001:0027 та, відомості щодо якої не внесено до Державного земельного кадастру, власником якої є Погребищанська територіальна громада із застосуванням геодезичних приладів та вимірювань встановлено факт використання земельної ділянки , механічної обробки грунту у вигляді оранки та самовільного використання СФГ ОСОБА_5 діляноки площею 4, 2959 га.
Загальна площа самовільно використовуємих СФГ ОСОБА_6 земельних ділянок становить 32,6704 га.
Договори оренди Погребищенською міською радою із будь ким щодо вказаних вище ділянок не укладалися. Відповідно до оперативної інформації, на вказаних земельних ділянках на даний час незаконно вирощуються сільськогосподарські культури.
Так,земельні ділянкита можливийна нихурожай 29.06.2023слідчим винесено відповідну постанову.
Окрім цього, вище зазначений посіви рослин підпадають під ознаки майна, що підлягає спеціальній конфіскації, оскільки підпадають під ознаки зазначені в п. 1 ч. 1 ст. 96-2 КК України, а саме: одержані внаслідок вчинення злочину та/або є доходами від такого майна.
Згідно з абзацом 2 ч. 1 ст. 170 КК України завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.
Тому є підстави вважати що при не накладенні арешту на посіви сільськогосподарських культур, що знаходиться на земельних ділянках з кадастровими номерами:
земельна ділянкакадастровий номер 0523482800:01:003:0170, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 4, 1355 га.;
земельна ділянкакадастровий номер 0523482800:01:003:0165, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 4, 1237 га.;
земельна ділянкакадастровий номер 0523482800:01:003:0167, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 5, 5656 га;
земельнаділянка кадастровийномер 0523482800:01:003:0171, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 1, 4507 га, 0,0653 га, 0,0933 га, 0,0576га.;
земельна ділянкакадастровий номер 0523482800:08:000:0203, яка знаходиться за межами с. Сопин Погребищанської територіальної громади, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 7, 7814 га, 0,0244 га, 5,0770 га.;
земельна ділянка, яка розташована за межами с.Сопин Погребищанської територіальної громади, суміжної із земельними ділянками за кадастровими номерами 0523482800:01:001:0023 і 0523482800:01:001:0027 та, відомості щодо якої не внесено до Державного земельного кадастру, власником якої є Погребищанська територіальна громада, площею 4, 2959 га.
За наявними оперативними даними вказані земельні ділянки без будь яких правовстановлюючих документів використовуються СФГ «Наумчук І.К.».
Загальна площа самовільно використовуємих СФГ «Наумчук І.К.» земельних ділянок становить 32,6704 га.
Так, існують цілком обґрунтовані ризики приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення чи відчуження зазначеного майна.
Вказане майно має доказове значення у кримінальному провадженні, а отже необхідно усунути будь-яку можливість стороннім особам користуватись ним.
Не накладення арешту на зазначене майно призведе до фактично повного знищення слідів кримінального правопорушення, а отже - до неможливості виконання завдань кримінального провадження, передбачених ст. 2 КПК України.
Так, АРМА є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.
Правові та організаційні засади функціонування АРМА визначає Закон України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі Закон).
Таким чином, на підставі вищевикладеного, з метою забезпечення збереження економічної вартості арештованого майна та об`єктивну необхідність виключити прямий або опосередкований вплив та посягання на нього, запобігти можливості знищення, відчуження майна керуючись вимогами ст. ст. 36, 98, 100 КПК України, ст. ст. 1, 9, 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» слідча звернулася з даним клопотанням до суду.
В судове засідання слідча не з"явилася, натомість надала судузаяву пророзгляд клопотанняу їївідсутності,клопотання підтримала на підставі наведених обставин, та просила його задоволити.
Дослідивши матеріали клопотання, слідчий суддя приходить до наступного висновку.
Згідно з п. 3 ч. 2 ст. 100 КПК України, речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості.
В ч. 7 ст. 100 КПК України зазначається, що у випадках, передбачених пунктами 2, 4 та абзацом сьомим частини шостої цієї статті, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно із статтями 171-173 цього Кодексу. Прокурор у випадку, передбаченому абзацом сьомим частини шостої цієї статті, не пізніше наступного робочого дня з моменту постановлення ухвали слідчого судді, суду надсилає копію цієї ухвали Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, із зверненням щодо прийняття активів, а також вживає невідкладних заходів щодо передачі цих активів Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України від 10 листопада 2015 року № 772-VIII «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі за текстом - Закон України від 10 листопада 2015 року № 772-VIII) Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - Національне агентство), є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.
Згідно положень ч.1 ст. 19 Закону України від 10 листопада 2015 року № 772-VIII Національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.
Зазначені активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів, копії яких надсилаються Національному агентству не пізніше наступного робочого дня після їх винесення (надання) з відповідним зверненням прокурора.
Так, згідно ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове позбавлення підозрюваного, обвинуваченого або осіб, які в силу закону несуть цивільну відповідальність за шкоду, завдану діяннями підозрюваного, обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, а також юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, у разі якщо до такої юридичної особи може бути застосовано захід кримінально-правового характеру у вигляді конфіскації майна, можливості відчужувати певне його майно за ухвалою слідчого судді або суду до скасування арешту майна у встановленому цим Кодексом порядку. Відповідно до вимог цього Кодексу арешт майна може також передбачати заборону для особи, на майно якої накладено арешт, іншої особи, у володінні якої перебуває майно, розпоряджатися будь-яким чином таким майном та використовувати його.
Слідчий суддя або суд під час судового провадження накладає арешт на майно, якщо є достатні підстави вважати, що вони відповідають критеріям, зазначеним у частині другій статті 167 цього Кодексу. Крім того, у випадку задоволення цивільного позову суд за клопотанням прокурора, цивільного позивача може вирішити питання про накладення арешту на майно для забезпечення цивільного позову до набрання судовим рішенням законної сили, якщо таких заходів не було вжито раніше.
У відповідності до ч.3 ст.172 КПК України слідчий суддя, суд, встановивши, що клопотання про арешт майна подано без додержання вимог статті 171 цього Кодексу, повертає його прокурору, цивільному позивачу та встановлює строк в сімдесят дві години для усунення недоліків, про що постановляє ухвалу. У такому разі тимчасово вилучене в особи майно підлягає негайному поверненню після спливу встановленого суддею строку, а у разі звернення в межах встановленого суддею строку з клопотанням після усунення недоліків - після розгляду клопотання та відмови в його задоволенні.
В судовому засіданні встановлено, що слідчим управлінням Головного управління Національної поліції у Вінницькій області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42021022240000069 від 02.09.2021, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 197-1, ч. 2 ст. 364 КК України.
Всупереч ст.171 КПК України слідчим не надано документи чи інші матеріали, що підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, якими слідчий, прокурор обґрунтовують доводи клопотання.
Крім того слідчим не зазначено у прохальній частині клопотання про встановлення заборони користування майном, внаслідок чого, виникає правова невизначеність між правами власника та управителя майном, що нівелює доцільність передачі майна в управління АРМА.
Як вбачається зі змісту клопотання, вказаний захід забезпечення кримінального провадження слід застосувати у зв`язку з тим, що перелічені земельні ділянки, є речовими доказами в рамках кримінального провадження, натомість вказаної постанови до матеріалів клопотання не долучено.
Також, слід вказати, що жодній особі по даному кримінальному провадженню не повідомлено про підозру та не визначені цивільні відповідачі по справі в порядку визначеному ч.1 ст.62 КПК, за якою цивільним відповідачем у кримінальному провадженні може бути фізична або юридична особа, яка в силу закону несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану кримінально протиправними діями (бездіяльністю) підозрюваного, обвинуваченого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, та до якої пред`явлено цивільний позов у порядку, встановленому цим Кодексом.
Крім того, з матеріалів клопотання вбачається, що слідчий чи прокурор, жодного разу не зверталися до законного власника майном з пропозицією добровільно передати таке майно в АРМА за письмовою згодою. В матеріалах клопотання відсутня така відмова. Проте, порушивши процесуальний порядок слідчий вирішив одразу звернутися до слідчого судді.
Крім того, всупереч ч.6 ст.100 КПК України ініціатором клопотання, прокурором не надано доказів ризику знищення майна, яке перебуває у власності Погребищанської територіальної громади в особі СФГ "Дружба-Л" або зменшення економічної вартості.
Отже, слідчий суддя з урахуванням принципу розумності та співрозмірності обмеження права власності завданням кримінального провадження, враховуючи відсутність належного обґрунтування необхідності передачі зазначеного у клопотанні майна на зберігання Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, приходить до висновку про необхідність повернути дане клопотання прокурору та встановити строк в 72 години для усунення недоліків.
З поданих матеріалів клопотання вбачається, що клопотання про арешт майна подано без додержання вимог статті 171 цього Кодексу, зокрема слідчим, на підтвердження вимог клопотання про арешт вказаного транспортного засобу не додано жодних письмових доказів на підтвердження своїх вимог.
На підставі вищевикладеного, слідчий суддя вважає, що дане клопотання подано з порушенням, встановленим ч.1 ст. 171 КПК України, а тому слід повернути клопотання прокурору для усунення недоліків..
Керуючись ст. ст. 100, 309, 369-372 КПК України, Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», слідчий суддя, -
УХВАЛИВ:
Повернути клопотання старшого слідчого СУ ГУНП у Вінницькій області ОСОБА_3 про накладення арешту на майно Погребищанської територіальної громади в особі СФГ "Дружба-Л" та передачу майна в управління для реалізації Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів - прокурору та встановити строк в 72 години для усунення недоліків.
Ухвала слідчого судді не підлягає апеляційному оскарженню, заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження.
Слідчий суддя:
Суд | Вінницький міський суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2023 |
Оприлюднено | 03.05.2024 |
Номер документу | 112308812 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Вінницький міський суд Вінницької області
Клапоущак С. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні