Рішення
від 17.07.2023 по справі 380/7184/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 липня 2023 року

справа №380/7184/23

провадження № П/380/7246/23

Львівський окружний адміністративний суд в складі

головуючого-судді Морська Г.М.

секретар судового засідання Роздін Ю.Н.

за участю представника відповідача: Леськіва Б.Я.

розглянувши в м.Львові за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ТзОВ "Мтд-транс" до Львівської митниці Державної митної служби про визнання протиправними та скасування карток відмови у прийнятті митної декларації ,-

ВСТАНОВИВ :

Товариство з обмеженою відповідальністю "МТД-ТРАНС" (далі - позивач) звернулося до суду із адміністративним позовом до Львівської митниці (далі - відповідач), у якому просить:

- визнати протиправним та скасувати Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA209230/2023/000940 та №UA209230/2023/000941, що видані 03.04.2023 відділом митного оформлення "Муроване" митного поста "Львів-Північний" Львівської митниці - Товариства з обмеженою відповідальністю "МТД-ТРАНС".

Ухвалою суду від 12.04.2023 відкрито провадження у справі, визначено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою від 24.04.2023 визначено подальший розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Ухвалами від 09.05.2023 та 08.06.2023 розгляд справи відкладений до 17.07.2023.

У судовому засіданні 17.07.2023 проголошені вступна та резолютивні частини рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що

1) 23 лютого 2023 року між продавцем PHU «KADA» EKSPORT-ІMPORT MIROSLAW DZIEWULAK (Польща) та покупцем ТОВ «МТД-ТРАНС» укладений Договір №23/02/03 про купівлю-продаж транспортного засобу. Згідно п.1.1 Договору, - продавець зобов`язується доставити, а покупець повинен прийняти і оплатити товар - тягач сідельний DAF XF, 2015 року випуску, в кількості 1 шт (VIN: НОМЕР_1 ), з характеристиками згідно інвойсу.

23 лютого 2023 на виконання Договору продавцем виготовлений інвойс №550/02/2023, згідно якого покупцем проведено оплату та придбаний сідельний тягач DAF XF, 2015 року випуску з VIN-кодом: НОМЕР_1 . за даними якого, країною походження т/з є Нідерланди. 01 квітня 2023 Товариством «МТД-ТРАНС» оформлено та подано Відділу митного оформлення «Муроване» митного поста «Львів-Північний» Львівської митниці Декларацію типу ІМ 40 ДЕ №23UА209230034352U5, в якій декларантом застосовано преференційну ставку ввізного мита - 0%, котра, за законодавством, застосовується до товарів, з походженням із території Євросоюзу. Однак, у застосуванні преференційного тарифу до вищезазначеного товару та прийнятті поданої для митного оформлення митної декларації, митним органом відмовлено, у зв`язку з чим видано Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА209230/2023/000940.

2) 23 лютого 2023 року між продавцем PHU «KADA» EKSPORT-IMPORТ MIROSLAW DZIEWULAK (Польща) та покупцем ТОВ «МТД-ТРАНС» укладений Договір №23/02/04 про купівлю-продаж транспортного засобу. Згідно п.1. Договору, - продавець зобов`язується доставити, а покупець повинен прийняти і оплатити товар - Напівпричіп KOEGEL SN24, 2015 року випуску, в кількості 1 шт. (VR WK0S0002400185120) з характеристиками згідно інвойсу. 23 лютого 2023 на виконання Договору продавцем виготовлений інвойс №551/02/2023, згідно якого покупцем проведено оплату та придбано Напівпричіп KOEGEL SN24, 2015 року випуску, в кількості 1 шт. з VIN-кодом: НОМЕР_2 , за даними якого, країною походження т/з є Німеччина. 01 квітня 2023 Товариством «МТД-ТРАНС» оформлено та подано до Відділу митного оформлення «Муроване» митного поста «Львів-Північний» Львівської митниці Декларацію типу ІМ 40 ДЕ № 23UА2092300343531і4, в якій декларантом застосовано преференційну ставку ввізного мита - 0%, котра, за законодавством, застосовується до товарів, з походженням із Євросоюзу. Однак, у застосуванні преференційного тарифу до вищезазначеного товару та прийнятті поданої для митного оформлення митної декларації, митним органом відмовлено, у зв`язку з чим видано Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА20923 0/2023/000941.

Стверджує, що в результаті неправомірних дій та рішень органів Держмитслужби, ТОВ «МТД- ТРАНС» змушене надмірно сплатити до Державного бюджету України ввізне мито в розмірі 10% та ін. платежі. Вважає відмову у застосуванні преференційного тарифу та видачу двох Карток відмови неправомірними, оскільки разом з митною декларацією декларант, в кожному окремому випадку, надав митному органу документи, що підтверджують підстави придбання товару, його кількісних та якісних характеристик, цінового та вартісного обґрунтування та документи, що підтверджують преференційне походження товару, а саме: рахунок-фактуру (інвойс), сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.І, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу, платіжний документ, що підтверджує оплату товару, зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу товарів, копію митної декларації країни відправлення та ін. документи (згідно переліку, відображеному в Картці відмови).

Із вказаних підстав просить суд задовольнити позов.

Відповідач надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що подані до митного оформлення сертифікати з перевезення товару EUR.1. видано (складено) експортером який експортував товари, походження яких не підтверджено митними органами країн ЄС в попередніх випадках митного оформлення, митним органом прийнято картки відмови №UA209230/2023/000941 та №UA209230/2023/000940 на підставі неможливості завершення митного оформлення, у зв`язку із не підтвердженням походження задекларованого товару митними органами країн ЄС відповідно до норм статті 32 Доповнення І "Щодо визначення поняття "походження товарів" і методів адміністративного співробітництва" до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження в рамках Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами членами, з іншої сторони від 27.06.2014.

Окрім цього, листом Державної митної служби України від 02.07.2021 року №08- 1.4/15-03/7/6496 було доведено до відома керівників митних органів про Алгоритм дій працівників митниці Держмитслужби при проведенні перевірки документів про преференційне походження товару із залученням митних адміністрацій країни експорту. Відповідно до вищезазначеного Алгоритму дій передбачено (пункт 2), що під час митного оформлення призупиняються тарифні преференції до отримання результатів перевірки достовірності сертифіката з перевезення товару EUR.1 або декларації походження (інвойс) у таких випадках: 2.2) сертифікат з перевезення товару EUR.1 видано експортеру товарів, походження яких не підтверджено митними органами країни експорту за запитом Держмитслужби і в подальшому експортує такі ідентичні товари (за тим же кодом згідно з УКТЗЕД, або за тим же кодом згідно з УКТЗЕД та описом та/або маркою та/або артикулом тощо) із сертифікатом з перевезення товару EUR.1 (до ідентичних товарів також відносяться вживані транспортні засоби товарних позицій 8701, 8702, 8703, 8704, 8705, 8716 згідно з УКТЗЕД незалежно від їх коду згідно з УКТЗЕД)

Таким чином, з огляду на те, що сертифікати з перевезення товару EUR.1, які були подані підприємством, який у попередній період здійснював поставку ідентичних товарів від експортера з непідтвердженим преференційним походженням, митним органом правомірно було відмовлено у митному оформленні митної декларації з оформленням картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленню випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

Із вказаних підстав просить суд відмовити у задоволенні позову.

Розглянувши наявні у справі документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.

23 лютого 2023 року між продавцем PHU «KADA» EKSPORT-ІMPORT MIROSLAW DZIEWULAK (Польща) та покупцем ТОВ «МТД-ТРАНС» укладений Договір №23/02/03 про купівлю-продаж транспортного засобу.

Згідно п.1.1 Договору, - продавець зобов`язується доставити, а покупець повинен прийняти і оплатити товар - тягач сідельний DAF XF, 2015 року випуску, в кількості 1 шт (VIN: НОМЕР_1 ), з характеристиками згідно інвойсу.

23 лютого 2023 на виконання Договору продавцем виготовлений інвойс №550/02/2023, згідно якого покупцем проведено оплату та придбаний сідельний тягач DAF XF, 2015 року випуску з VIN-кодом: НОМЕР_1 , за даними якого, країною походження т/з є Нідерланди.

01 квітня 2023 Товариством «МТД-ТРАНС» оформлено та подано Відділу митного оформлення «Муроване» митного поста «Львів-Північний» Львівської митниці Декларацію типу ІМ 40 ДЕ №23UА209230034352U5, в якій декларантом застосовано преференційну ставку ввізного мита - 0%, котра, за законодавством, застосовується до товарів, з походженням із території Євросоюзу.

Митним органом відмовлено у застосуванні преференційного тарифу до вищезазначеного товару та прийнятті поданої для митного оформлення митної декларації, митним органом, у зв`язку з чим видано Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА209230/2023/000940 від 03.04.2023.

Також 23 лютого 2023 між продавцем PHU «KADA» EKSPORT-IMPORТ MIROSLAW DZIEWULAK (Польща) та покупцем ТОВ «МТД-ТРАНС» було укладений Договір №23/02/04 про купівлю-продаж транспортного засобу.

Згідно п.1. Договору, - продавець зобов`язується поставити, а покупець - прийняти і оплатити товар - Напівпричіп KOEGEL SN24, 2015 року випуску, в кількості 1 шт. (VR WK0S0002400185120) з характеристиками згідно інвойсу.

23 лютого 2023 на виконання Договору продавцем виготовлений інвойс №551/02/2023, згідно якого покупцем проведена оплата та придбаний Напівпричіп KOEGEL SN24, 2015 року випуску, в кількості 1 шт. з VIN-кодом: НОМЕР_2 , за даними якого, країною походження т/з є Німеччина.

01 квітня 2023 Товариством «МТД-ТРАНС» оформлено та подано до Відділу митного оформлення «Муроване» митного поста «Львів-Північний» Львівської митниці Декларацію типу ІМ 40 ДЕ № 23UА2092300343531U4, в якій декларантом застосовано преференційну ставку ввізного мита - 0%, котра, за законодавством, застосовується до товарів, з походженням із Євросоюзу.

Митним органом відмовлено у застосуванні преференційного тарифу до вищезазначеного товару та прийнятті поданої для митного оформлення митної декларації, митним органом, у зв`язку з чим видано Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UА20923 0/2023/000941 від 03.04.2023.

Не погодившись із картками-відмовами, позивач звернувся до суду.

Причиною відмови у прийнятті поданих до митного оформлення митних декларацій вказано наступне: «Неможливість завершення митного оформлення у зв`язку з тим, що документ про походження визначається непридатним для застосування преференцій відповідно до норм статті 32 Доповнення І "Щодо визначення поняття "походження товарів" і методів адміністративного співробітництва" до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження в рамках Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами членами, з іншої сторони від 27.06.2014 року, оскільки даний експортер експортував товари, походження яких не підтверджено митними органами країн ЄС».

Надаючи оцінку позиціям сторін у справі, суд застосовує наступні правові норми.

Митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України. Митний контроль здійснюється виключно митними органами відповідно до цього Кодексу та інших законів України. Митний контроль передбачає виконання митними органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань митної справи (ч. 1-3 ст. 318 МУ України).

Ввізне мито є диференційованим щодо товарів, що походять з держав, які спільно з Україною входять до митних союзів або утворюють з нею зони вільної торгівлі. У разі встановлення будь-якого спеціального преференційного митного режиму згідно з міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України. До товарів, що походять з України або з держав - членів Світової організації торгівлі, або з держав, з якими Україна уклала двосторонні або регіональні угоди щодо режиму найбільшого сприяння, застосовуються пільгові ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України, якщо інше не встановлено законом. До решти товарів застосовуються повні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України (ч. 5 ст. 280 МК України).

Допускається встановлення тарифних пільг (тарифних преференцій) щодо ставок Митного тарифу України у вигляді звільнення від оподаткування ввізним митом, зниження ставок ввізного мита або встановлення тарифних квот відповідно до законодавства України та для ввезення товарів, що походять з держав, з якими укладено відповідні міжнародні договори (ч. 1 ст. 281 МК України).

Країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, а також забезпечення обліку цих товарів у статистиці зовнішньої торгівлі. Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених цим Кодексом. Під країною походження товару можуть розумітися група країн, митні союзи країн, регіон чи частина країни, якщо є необхідність їх виділення з метою визначення походження товару (ч. 1-3 ст. 36 МК України).

Документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару, засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару. Країна походження товару заявляється (декларується) митному органу шляхом зазначення назви країни походження товару та відомостей про документи, що підтверджують походження товару, у митній декларації. Сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом даної країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару (ч. 1-3 ст. 43 МК України).

Законом України «Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони» від 16 вересня 2014 року №167 8-VII ратифіковано Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.

Відповідно до статті 25 глави 1 розділу IV цієї Угоди, сторони поступово створюють зону вільної торгівлі протягом перехідного періоду, що не перевищує 10 років починаючи з дати набрання чинності цією Угодою-1, відповідно до положень цієї Угоди та відповідно до Статті XXIV Генеральної угоди про тарифи та торгівлю 1994 року.

Відповідно статті 26 глави 1 розділу IV Угоди, положення цієї Глави застосовуються до торгівлі товарами-2, що походять з територій Сторін. Для цілей цієї Глави "походження" означає, що товар підпадає під правила походження, викладені в Протоколі І до Угоди про асоціацію ("Щодо визначення концепції "походження товарів" і методів адміністративного співробітництва").

Згідно частини 1 статті 16 Протоколу І, товари, що походять з Європейського Союзу, і товари, що походять з України, після ввезення до України чи Європейського Союзу відповідно підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів: (а) сертифікат з перевезення товару ЕURІ, зразок якого наведений у Додатку III до цього Протоколу; або UА/ЕU/Р1/uа 14; (b) у випадках, вказаних у статті 22(1) цього Протоколу, - декларація, що надалі іменуватиметься "декларацією інвойс", надана експортером до інвойса, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати; текст декларації інвойс наведений у Додатку IV до цього Протоколу.

Статтею 15 Доповнення I до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження (далі - Конвенція), до якої Україна приєдналася у відповідності до Закону України від 17.11.2017 № 2187-VІІІ, визначено, що товари, які походять з однієї з Договірних Сторін, і ввозяться в інші Договірні Сторони, підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з документів, що підтверджують походження, зокрема, за умови подання сертифіката з перевезення товару форми EUR.1.

Відповідно до положення ст. 15 Регіональної конвенції товари, що походять з однієї з Договірних Сторін, і ввозяться в інші Договірні Сторони, підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів, що підтверджують походження:

(a) сертифікат з перевезення товару EUR.1, зразок якого наведений у Додатку III а;

(b) сертифікат з перевезення товару EUR-MED, зразок якого наведений у Додатку III b;

(c) у випадках, вказаних у Статті 21(1), декларація (надалі іменуватиметься "декларацією походження" або "декларацією походження EUR-MED"), надана експортером до інвойса, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати. Текст декларації походження наведений у Додатку IV a і b.

Відповідно до частини 2 ст. 31 Регіональної конвенції з метою належного застосування цієї Конвенції Договірні Сторони повинні допомагати один одному, через компетентні митні адміністрації у перевірці достовірності сертифікатів з перевезення товару EUR.1 та EUR-MED, декларацій про походження і декларацій про походження EUR-MED та правильності інформації, що міститься в цих документів.

Статтею 32 Регіональної конвенції визначено наступне:

« 1.Подальші перевірки підтверджень походження мають здійснюватися у довільному порядку або тоді, коли митні органи Договірної сторони-імпортера мають обґрунтовані сумніви в достовірності таких документів, статусі походження відповідних товарів або виконанні інших вимог цієї Конвенції.

2. З метою реалізації положень пункту 1 цієї Статті митні органи Договірної сторони імпортера повинні повернути сертифікат з перевезення товару ЕІЖ. 1 або ЕІЖ-МЕО та інвойс, якщо він була поданий, декларацію про походження або декларацію про походження ЕІЖ - МЕО, або копії цих документів митним органам країни експорту, вказавши, за необхідності, причини запиту. Будь-які отримані документи й інформація, що вказують на недостовірність інформації, наведеної в підтвердженні походження, повинні бути надіслані для обґрунтування запиту про здійснення перевірки .

3. Перевірка має бути здійснена митними органами Договірної сторони - експортера. Для виконання цього завдання вони мають право вимагати будь-яких доказів і здійснювати будь-яку перевірку рахунків експортера та інші перевірки, які вважатимуть належними. 4. Якщо митні органи Договірної сторони імпортера вирішують призупинити надання преференційного режиму для товарів, щодо яких здійснюється перевірка, до надходження результатів цієї перевірки, імпортеру пропонується видача продукції із застосуванням будь-яких запобіжних заходів, які вважатимуться необхідними».

Відтак, наявність у контролюючого органу сумнівів щодо наданих декларантом документів на підтвердження заявленої ним країни походження товару є лише обставиною для перевірки таких документів та не може бути беззаперечною підставою для відмови у застосуванні преференційної ставки мита.

Такий висновок узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постановах від 23.04.2019 у справі № 817/4660/13-а, від 01.08.2019 у справі № 400/2924/18, від 03.03.2020 у справі № 803/1208/17.

Судом встановлено, що позивач для розмитнення ввезеного товару подав до митного органу наступні документи:

Разом із ІМ 40 ДЕ №23UА209230034352U5:

- рахунок-фактуру (інвойс) № 550/02/2023 від 23.02.2023;

- сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.І № PL/MF/AS 0477775 від 28.02.2023;

- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_3 від 13.11.2018;

- платіжний документ, що підтверджує оплату товару № 111JBKLN3 від 16.03.2023;

- зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу товарів № 23/02/03 від 23.02.2023;

- договір про надання послуг митного брокера № 24/16 від 07.08.2020;

- копію митної декларації країни відправлення № 23PL301010Е0417750 від 31.03.2023.

Разом із ІМ 40 ДЕ №23UА209230034353U4:

- рахунок-фактуру (інвойс) № 551/02/2023 від 23.02.2023;

- сертифікат з перевезення (походження) товару форми EUR.І № PL/MF/AS 0477779 від 28.02.2023;

- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_4 від 17.07.2018;

- платіжний документ, що підтверджує оплату товару № 109JBKLN3 від 02.03.2023;

- зовнішньоекономічний договір купівлі-продажу товарів № 23/02/03 від 23.02.2023;

- договір про надання послуг митного брокера № 24/16 від 07.08.2020;

- копію митної декларації країни відправлення № 23PL301010Е0417750 від 31.03.2023.

Як слідує з матеріалів справи з метою підтвердження походження товару для застосування преференційного режиму оподаткування за ставкою ввізного мита 0% під час митного оформлення позивач надав митному органу: два Сертифікати походження товару форми EUR.І від 28.02.2023 № PL/MF/AS 0477779 та № PL/MF/AS 0477775, у яких у графі 2 місцем походження товару зазначений Європейський Союз, що не заперечувалось відповідачем.

Також у сертифікатах зазначені VIN-коди транспортних засобів, ввезених на територію України, які співпадають із VIN-кодами, нанесеними на транспортні засоби, фото яких надала митниця до відзиву.

Позивач стверджує, що під час перевірки митним органом, окрім іншого, використані свідоцтва про реєстрацію та рахунки-фактури, виставлені польським контрагентом. В цих документах (як і в самому Сертифікаті) відображені VIN-коди транспортних засобів, які використовується усіма легальними автовиробниками світу. Структура VIN-кoдy визначається міжнародним стандартом ІSО 3779:2012, впровадженим Міжнародною організацією зі стандартизації. Стандарт застосовується для маркування механічних транспортних засобів, причіпних транспортних засобів, мотоциклів та мопедів, з метою їх однозначної ідентифікації. В Україні діє Державний стандарт України ДСТУ ІSО 3779:2012 «Колісні транспортні засоби. Номер ідентифікаційний транспортного засобу (VIN)...», вимоги якого гармонізовано з вимогами міжнародного стандарту ІSО 3779:2012, який є відповідником цього міжнародного стандарту.

Згідно пункту 2.2. Вимог до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу, методи такої перевірки, затверджених однойменним Наказом Міністерства інфраструктури України №710, - ідентифікацію виробника, категорії, моделі, дати виготовлення завершеного ТЗ, його призначення, типу двигуна, окремих технічних характеристик здійснюють за даними міжнародного ідентифікаційного номера (VIN Vehiclе Identification Number). При цьому, відповідно до ДСТУ ISO 3779, VIN складається із таких трьох структурних частин: Перша частина - міжнародний ідентифікаційний код виробника (WMI), складається із трьох символів (арабських цифр та/або великих латинських літер), попередньо присвоєних виробникам КТЗ національною організацією згідно з ДСТУ ISO 3780 для їх ідентифікації. Перші дві літери коду «XL» «WK.», в конкретному випадку визначають країн-виробників - Нідерланди та Німеччину. Лише за даними VIN-коду, який використовується для ідентифікації транспортних засобів, посадові особи митного органу могли визначити країни походження транспортних засобів.

На підтвердження правомірності спірних рішень митниця надала суду лист митних органів Польщі № 0201-22-010392 від 25.01.2022, у якому зазначено: «…з посиланням на Ваш лист 15/15-03/11/2022 від 17.06.2021 повідомляємо, що в рамках перевірки походження експортер не надав відповідних документів, які підтверджують преференційне походження з ЄС вказаних товарів на рахунках-фактурах № 722/03/2021 від 11.03.2021, № 723/03/2021 від 11.03.2021».

Суд відмічає, що митниця не надала суду жодних доказів, що за наведеною вище поставкою 2021 року продавцем PHU «KADA» EKSPORT-IMPORТ MIROSLAW DZIEWULAK (Польща) були виписані сертифікати EUR.І на підтвердження походження товару, і інформація, зазначена продавцем у цих сертифікатах, у подальшому не була підтверджена митним органом країни експортера.

Також відповідачем суду не надана відповідь митного органу Польщі щодо не підтвердження преференційного походження товару із ЄС на підставі поданих до розмитнення позивачем сертифікатів EUR.І № PL/MF/AS 0477775 та EUR.І № PL/MF/AS 0477779 від 28.02.2023.

Разом із тим позивач надав суду лист-відповідь постачальника PHU «KADA» EKSPORT-IMPORТ MIROSLAW DZIEWULAK (Польща) на звернення позивача про підтвердження преференційного походження придбаного товару від 08.06.2023, у якому зазначено:

«… З приводу Вашого листа щодо підтвердження преференційного походження придбаних у нас тягача DAF XF, 2015 року випуску (VIN: НОМЕР_5 ) та напівпричіпа KOEGEL SN24, 2015 року випуску (VIN НОМЕР_6 ) повідомляємо наступне.

1.Митні органи Польщі не зверталися до нас з вимогою підтвердити походження куплених вами транспортних засобів.

2.Наше підприємство підтверджує те, що тягач DAF з VIN: НОМЕР_1 виготовлений в Нідерландах, напівпричіп KOEGEL з VIN НОМЕР_6 виготовлений в Німеччині.

3.Гарантуємо, що у випадку звернення до нашого підприємства митних органів - ми підтвердимо європейське преференційне походження тягача DAF з VIN: НОМЕР_1 та напівпричепа KOEGEL з VIN НОМЕР_6 …».

Суд наголошує, що за правилом пункту 4 статті 32 Доповнення І до Регіональної Конвенції митний орган країни ввезення може прийняти рішення про призупинення надання преференційного режиму тільки для товарів, щодо яких здійснюється перевірка.

Відповідно, необхідною умовою для прийняття такого рішення є звернення митного органу до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, із запитом про проведення перевірки документів про походження товару за процедурою, визначеною статтею 32 Доповнення І.

Таким чином, надіслання запиту про проведення перевірки має передувати прийняттю рішення про призупинення надання преференційного режиму для відповідних товарів; аналогічний порядок передбачений частиною 5 статті 45 МК України.

Окрім того, органи доходів і зборів наділені повноваженнями здійснювати митний контроль після завершення процедури митного оформлення та випуску товарів шляхом проведення документальних виїзних (планових або позапланових) та документальних невиїзних перевірок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, зокрема, щодо обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування (частина 3 статті 345 МК України).

Підсумовуючи вказане, суд приходить до висновку, що за наявності сумнівів з приводу достовірності задекларованої декларантом країни походження товару митний орган наділений повноваженнями надіслати запити до митних органів країни - експортера про проведення перевірки документів про походження товару, призупинивши надання преференційного режиму для товарів. В свою чергу, прийняття митним органом оскаржуваних карток відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення за встановлених обставин суд вважає протиправним.

За приписами пункту 4 частини першої статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, разом із тим, якщо суб`єкт владних повноважень надасть докази правомірності свого рішення, то обов`язок спростувати такі докази покладається на позивача, що кореспондується із принципом змагальності сторін, закріпленому у ст. 3 КАС України.

Судом встановлено, що відповідач всупереч вказаним правовим нормам не довів правомірність оскаржених позивачем рішень, відтак позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262, 291, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ :

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA209230/2023/000940 від 03.04.2023.

Визнати протиправною та скасувати Картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA209230/2023/000941 від 03.04.2023.

Стягнути з Львівської митниці (код ЄДРПОУ 43971343, 79000, м.Львів, вул.Костюшка,1) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "МТД-ТРАНС" (ЄДРПОУ 42826764 адреса: 030, Львівська область, м. Жовква, вул. Грінченка, 5) сплачений судовий збір у сумі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 19 липня 2023 року.

Суддя Морська Г.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112321255
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —380/7184/23

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 23.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 10.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 17.07.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні