Справа № 560/4805/23
РІШЕННЯ
іменем України
18 липня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К. розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Гілея" до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом до відповідача, в якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення № 0000/53/0404 від 03.01.2023 року, № 0000/72/0404 від 03.01.2023 року, № 0000/90/0404 від 03.01.2023 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що камеральною перевіркою ТОВ "Гілея" з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за жовтень 2022 року, проведеної ГУ ДПС у Хмельницькій області встановлено віднесення ТОВ "Гілея" до складу податкових зобов`язань жовтня 2022 року податкових накладних, зареєстрованих в ЄПРН з порушенням граничного строку, передбаченого статтею 201 ПК України.
За результатами перевірки відповідачем 03.01.2023 року винесені податкові повідомлення-рішення, а саме: № 0000/53/0404 на суму 446,67 грн., № 0000/72/0404 на суму 4080 грн., № 0000/90/0404 на суму 31464 грн., та направленні ТОВ "Гілея".
Позивач не погоджується з винесеними податковими повідомленнями-рішеннями, оскільки всі податкові накладні були надіслані до податкового органу без порушення строків, встановлених Податковим кодексом України.
На підставі наведеного позивач вважає, що позов підлягає задоволенню.
Ухвалою суду від 05.04.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Представник відповідача-Головного управління ДПС у Хмельницькій області подала до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнав та просить відмовити у задоволенні позову.
Підтверджуючи свою позицію, представник відповідача пояснила, що Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведено камеральну перевірку ТОВ "Гілея" з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за жовтень 2022 року.
Перевіркою встановлено, що відповідно до даних інформаційних систем контролюючого органу, ТОВ "Гілея" за період з 17.10.2022 року по 31.10.2022 року, зареєстровано 40 податкових накладних в ЄРПН 16.11.2022 року, при порушенні граничних термінів в 1 (один) день.
Позивач не надав документів які б підтвердили, що податкові накладні, зазначені в акті перевірки, подані на реєстрацію до ЄРПН у межах допустимих строків, встановлених ПК України, тобто не пізніше 15.11.2022 року.
За результатами перевірки податковим органом складено акт перевірки від 06.12.2022 року № 7555/22-01-04-04/30693226.
На підставі акту перевірки контролюючим органом прийняті податкові повідомлення-рішення якими до відповідача застосовані штрафні санкції.
Позивач подав скаргу до ДПС України на податкові повідомлення-рішення № 0000/53/0404, № 0000/72/0404 та № 0000/90/0404 від 03.01.2023 року, (ДПС вхідний № 1200/6 від 16.01.2023 року).
Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 13.03.2023 року № 6129/6/99-00-06-03-02-06 податкові повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Враховуючи наведене, представник відповідача вважає, що камеральна перевірка проведена за наявності на те законних підстав та відповідно до вимог ПК України, податкові повідомлення-рішення винесені в зв`язку із встановленими порушеннями позивачем вимог ПК України, щодо строків реєстрації податкових накладних в ЄПРН, тому у задоволенні позову необхідно відмовити.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій заперечив обставини наведені ГУ ДПС у Хмельницькій області у відзиві на позов та надала додаткові докази в підтвердження своїх позовних вимог, позовні вимоги просить задовольнити.
Представник відповідача подала до суду заперечення на відповідь на відзив, в якому заперечила пояснення надані позивачем у відповіді на відзив, у задоволенні позову просить відмовити.
Оскільки представник позивача подала заперечення на відповідь на відзив, позивач надав до суду з цього приводу письмові пояснення.
Суд, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.
Відповідно до пункту 200.10 статті 200 розділу V Податкового кодексу України, (далі ПК України), в порядку встановленому статтею 76 глави 8 розділу II ПК України, проведено камеральну перевірку достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за жовтень 2022 року (податкова декларація з податку на додану вартість № 9246071933 від 18.11.2022 року, з врахуванням уточнюючих розрахунків № 9256401785 від 30.11.2022 року та № 9257064260 від 30.11.2022 року).
За результатами перевірки складено акт перевірки від 06.12.2022 року № 7555/22-01-04-04/30693226.
Камеральною перевіркою встановлено порушення абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, а саме: податкові накладні за жовтень 2022 року зареєстровані ТОВ "Гілея" з порушенням граничних строків реєстрації.
На підставі висновків акту перевірки, Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області 03.01.2023 року винесені такі податкові повідомлення-рішення:
-№ 0000/53/0404, яким до ТОВ "Гілея" за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201, згідно із пунктом 120-1-1 статті 120-1 ПК України, застосовано штраф у сумі 466,67 грн.,
-№ 0000/72/0404, яким до ТОВ "Гілея" за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201, згідно із пунктом 120-1-1 статті 120-1 ПК України, застосовано штраф у сумі 4080 грн.,
-№ 0000/90/0404, яким до ТОВ "Гілея" за порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201, згідно із пунктом 120-1-1 статті 120-1 ПК України, застосовано штраф у сумі 31464,28 грн.
Позивач подав скаргу до ДПС України на податкові повідомлення-рішення № 0000/53/0404, № 0000/72/0404 та № 0000/90/0404 від 03.01.2023 року, без номера, датовану 13.01.2023 року, яка зареєстрована в ДПС України за вхідним № 1200/6 від 16.01.2023 року.
Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 13.03.2023 року № 6129/6/99-00-06-03-02-06, податкові повідомлення-рішення залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Встановлені при проведені перевірки порушення податкового законодавства ТОВ "Гілея", вчинені за таких обставин.
Згідно із поданою ТОВ "Гілея" податковою декларацією з податку на додану вартість за жовтень 2022 року (податкова декларація з податку на додану вартість № 9246071933 від 18.11.2022 року, з врахуванням уточнюючих розрахунків № 9256401785 від 30.11.2022 року та № 9257064260 від 30.11.2022 року) та додатками, задекларовано суму бюджетного відшкодування на рахунок у банку (р.20.2.1) за жовтень 2022 року в сумі 1191602 грн., сформованого за даними оплаченого від`ємного значення, що виникло у жовтні 2022 року.
Перевіркою встановлено віднесення ТОВ "Гілея" до складу податкових зобов`язань жовтня 2022 року, податкових накладних, зареєстрованих в ЄПРН з порушенням граничного строку, передбаченого статтею 201 ПК України.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно зі статтею 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Згідно з пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до пп. 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний, зокрема, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;
- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно пунктом 120-1.1 статті120 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.
Отже, ПК України визначено обов`язок платника податку зареєструвати в ЄРПН податкові накладні/розрахунки коригування, та у разі порушення визначених законодавством граничних строків для такої реєстрації застосовуються штрафні санкції.
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначає що у зв`язку з незалежних від нього причин, податкові накладні були зареєстровані в другій половині наступного робочого дня, 16.11.2022.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН.
Згідно п. 5 Порядку № 1246 Податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до п.п. 11-15 Порядку після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки податкової накладної.
За результатами перевірок, визначених п. 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
При цьому, за п. 3 Порядку операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Таким чином, як ПК України, так і Порядком передбачено, що у разі отримання контролюючим органом податкової накладної від платника податку, за результатами проведення їх перевірки платнику податку надсилається квитанція про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування протягом операційного дня.
Враховуючи вищевикладені норми Податкового кодексу України та Порядку №1246, квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, в усіх без виключення випадках, при направленні платником податків податкових накладних/розрахунків коригування для реєстрації має бути надіслана платнику податків до 20 години того ж дня.
Спірним питанням у цих правовідносинах є встановлення порушення строків реєстрації 40 податкових накладних, вказаних в акті перевірки та відображених в податковому повідомленні-рішенні.
Так, 15.11.2022 позивач в межах операційного дня за допомогою програмного забезпечення «M.E.Doc» з використанням «прямого з`єднання» направив в електронному форматі до Державної податкової служби (ДПС) для реєстрації в Єдиному реєстрі такі податкові накладні:
- ПН №135, покупець: ТОВ "Юнайтед Форест" відправлена 15.11.2022 о 15:44:39;
- ПН №307, покупець: ПП "СтеллаФлекс" відправлена 15.11.2022 о 15:46:41;
- ПН №122, покупець: ТОВ "Компанія "Юнівест Маркетинг", відправлена 15.11.2022 15:48:28;
- ПН №229, покупець: ТОВ "Палп Мілл Прінт" відправлена 15.11.2022 15:47:23;
- ПН №108, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:10:19;
- ПН №165, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:09:29;
- ПН №345, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:35:20;
- ПН №246, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:35:46;
- ПН №221, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:35:59;
- ПН №188, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:08:50;
- ПН №120, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:09:59;
- ПН №141, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:34:05;
- ПН №213, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:38:14;
- ПН №193, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:39:53;
- ПН №215, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:42:59;
- ПН №220, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:44:27;
- ПН №352, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:46:55;
- ПН №346, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:47:37;
- П Н №315, покупець: ТОВ "Рабен Україна", відправлена 15.11.2022 о 16:45:45;
- ПН №142, покупець: ТОВ "Видавничий дім "Укропол", відправлена 15.11.2022 о 16:48:28;
- ПН №343, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 15:59:00;
- ПН №204, покупець: ТОВ "Компанія "Юнівест Маркетинг", відправлена 15.11.2022 о 16:49:07;
- ПН №202, не надавалася отримувачу, відправлена: 15.11.2022 о 16:50:44;
- ПН №206, не надавалася отримувачу, відправлена 15.1 1.2022 о 16:50:44;
- ПН №208, покупець ТОВ "Торговий дім "Весма" відправлена 15.11.2022 о 16:51:07;
- ПН №237, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:52:46;
- ПН №312, покупець ТОВ "Маревен Фуд Європа", відправлена 15.11.2022 о 16:52:59;
- ПН №147, покупець ТОВ "Трайдент-Юг" відправлена 15.11.2022 о 15:56:52;
- ПН №223, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 15:58:19;
- ПН №214, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 15:59:16;
- ПН №183, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 15:59:16;
- ПН №329, покупець ТОВ "Укрпол", відправлена 15.11.2022 о 15:55:45;
- ПН№306, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 15:55:11;
- ПН №244, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:59:54;
- ПН №330, покупець: ПАТ "Вентиляційні системи", відправлена 15.11.2022 о 17:01:02;
- ПН №344, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 17:01:42;
- ПН №252, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 16:59:42;
- ПН №263, не надавалася отримувачу, відправлена 15.11.2022 о 17:00:16.
На підтвердження зазначених обставин до позовної заяви надано викопіювання протоколів руху документа/звіту та пов`язаних з ним повідомлень/квитанцій.
Зазначені роздруковані протоколи є належними та допустимими доказами, про що неодноразово зазначав Верховний Суд у висновках, викладених в постановах від 28.04.2020 у справі №810/198/16, від 20.10.2020 у справі №620/817/19, від 24.11.2021 у справі №200/12604/19-а.
Окрім того, не отримавши квитанцію про прийняття податкових накладних 15.11.2022 в той самий день, позивач здійснив повторну спробу відправлення 16.11.2022.
Тобто, всі спірні податкові накладні товариством були подані на реєстрацію 15.11.2022 року, однак квитанції про їх прийняття надійшли лише 16.11.2022.
Отже, порушення строків надсилання платнику податків квитанції про прийняття податкових накладних призвело до порушення строків реєстрації відповідних податкових накладних, оскільки станом на кінець операційного дня позивач не отримав інформації про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації накладних.
В свою чергу, пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Тобто, якщо до 20 години операційного дня, в який платником податків було направлено податкові накладні для їх реєстрації, йому не було надіслано квитанцію, відповідні податкові накладні вважаються зареєстрованими у цей день.
Аналогічну правову позицію було викладено Верховним Судом у постановах від 22.11.2018 у справі №813/815/18, від 23.01.2018 у справі №806/832/17, від 10.06.2019 у справі №802/1825/16-а.
Таким чином, суд дійшов висновку про направлення позивачем на реєстрацію 15.11.2022 податкових накладних в межах операційного дня та своєчасного виконання своїх зобов`язань, передбачених податковим законодавством з реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 109.1 ст. 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених цим Кодексом) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених цим Кодексом.
Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
При розгляді справ щодо накладення податковими органами штрафних санкцій на платника податків суд повинен встановити наявність чи відсутність вини платника податків, як необхідної складової податкового правопорушення.
Відповідно до позиції Верховного Суду, викладеної, зокрема, у постанові від 30 січня 2018 року по справі № 815/2745/17; від 26 червня 2018 року по справі № 808/2127/17; від 03 травня 2018 року по справі № 818/1070/17, платник податків може нести відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних лише якщо така несвоєчасна реєстрація зумовлена його винними діями.
Суд звертає увагу, що в постанові від 14 лютого 2019 року по справі №809/1040/17 Верховний Суд встановив: «...Суд касаційної інстанції зауважує, що відповідно до пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Оскільки судами встановлено, що позивач не допустив протиправних дій у даному випадку, тому навіть за умови відсутності у відповідача відомостей про дату виконання позивачем встановленого законом обов`язку з реєстрації податкової накладної, останній не підлягає притягненню до відповідальності.
Суд касаційної інстанції також погоджується з судами попередніх інстанцій про те, що доводи контролюючого органу на те, що платник повинен розрахувати всі ризики, пов`язані з роботою електронної системи та врахувати те, що відповідач повинен мати достатньо часу на проведення перевірки податкових накладних на відповідність не заслуговують на увагу, оскільки Порядком не встановлено будь-яких обмежень платнику у надсиланні податкових накладних для реєстрації в останній день 15-денного строку...».
Відповідно частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Суд звертає увагу, що надані відповідачем квитанції про реєстрацію податкових накладних від 16.11.2022 не спростовують встановлених судом обставин направлення позивачем на реєстрацію податкових накладних саме 15.11.2022.
Водночас реєстрація податкових накладних ДПС України 16.11.2022 не може слугувати підставою для покладення на позивача відповідальності за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.
На думку суду, зі свого боку позивачем були виконані всі можливі дії для своєчасної реєстрації ПН/РК.
Разом з тим, судом встановлено, що до кінця операційного дня 15.11.2022 квитанції про прийняття або неприйняття вказаних податкових накладних позивачу не надходили, отже в силу п. 201.10 ст. 201 ПК України такі податкові накладні вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних днем їх надіслання.
Суд звертає увагу, що законодавець передбачив можливість застосування до платника податків наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, передбачених статтею 120-1 ПК України, лише за наявності його вини. При цьому, ненаправлення відповідачем квитанції, що свідчить про прийняття ПН/РК з невідомої причини та, відповідно, незалежної від позивача, свідчить про відсутність вини суб`єкта господарювання.
Отже, суд дійшов висновку про те, що позивачем вжито всіх можливих заходів для проведення своєчасної реєстрації податкових накладних, що підтверджено належними доказами. Наведене виключає висновок про наявність у діях позивача, як платника податку, порушень діючого законодавства України щодо порушення реєстрації податкових накладних.
Такої ж правової позиції дотримується Верховний Суд у постановах від 28 вересня 2022 року у справі № 200/4176/20-а та від 01 грудня 2022 року у справі № 640/18804/19.
Враховуючи вищевикладене, позивачем не було пропущено встановлений граничний строк реєстрації спірних податкових накладних, тому відсутні підстави для застосування відповідачем штрафних санкцій, передбачених п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України.
Особливістю адміністративного судочинства, порівняно з іншими видами судочинства, є обов`язок суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх рішень, дій чи бездіяльності (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області №0000/53/0404 від 03.01.2023 року, №0000/72/0404 від 03.01.2023 року, №0000/90/0404 від 03.01.2023 року.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Гілея" судові витрати (судовий збір) в розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Гілея" (вул. Курчатова, 56-б,Хмельницький,Хмельницька область,29025 , код ЄДРПОУ - 30693226) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, буд. 17,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 44070171)
Головуючий суддя В.К. Блонський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2023 |
Оприлюднено | 24.07.2023 |
Номер документу | 112323098 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Блонський В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні