Постанова
від 20.07.2023 по справі 420/17755/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 липня 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/17755/22

Головуючий в І інстанції: Бездрабко О.І.

Дата та місце ухвалення рішення: 13.02.2023 р. м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

судді-доповідача Шеметенко Л.П.

судді Домусчі С.Д.

судді Турецької І.О.

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2023 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Південний перевалочний комплекс» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Південний перевалочний комплекс» (далі - позивач) звернулось з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних від 27.10.2022 року № 7519717/41128218 про відмову в реєстрації податкової накладної № 54 від 04.10.2022 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному державному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданої ТОВ «Південний перевалочний комплекс» податкової накладної № 54 від 04.10.2022 року на загальну суму 5394000 грн. днем її надходження.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2023 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 27.10.2022 року № 7519717/41128218 про відмову у реєстрації податкової накладної від 04.10.2022 року № 54 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Південний перевалочний комплекс» податкову накладну від 04.10.2022 року № 54 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання на реєстрацію.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, відповідач-1 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального права.

Представником позивача поданий відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ «Південний перевалочний комплекс» зареєстровано, як юридичну особу 06.02.2017 року, види діяльності за КВЕД, зокрема: 43.39 Інші роботи із завершення будівництва (основний); 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 49.20 Вантажний залізничний транспорт; 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів.

Згідно витягу з реєстру платників податку на додану вартість від 02.03.2017 року № 1715024500017, ТОВ «Південний перевалочний комплекс» зареєстровано платником податку на додану вартість 01.03.2017 року.

Суд першої інстанції також встановив, що на підставі договору купівлі-продажу від 07.12.2018 року № ДМЗК-2018/р ТОВ «Південний перевалочний комплекс» придбало у ТОВ «Дослідно-механічний завод «КАРПАТИ» залізничні вагони-хопери бункерного типу для перевезення зерна моделі 19-6869 ТУ 3182-869-01395963-2014 у кількості 50 штук згідно специфікації від 11.12.2018 року № 1.

Відповідно до договору купівлі-продажу від 05.01.2018 року № 05/01/2018-К позивач придбав у ТОВ «УКРТРАНСДИЗЕЛЬ» вагони хопери бункерного типу для перевезення зерна у кількості 29 штук згідно специфікацій від 19.01.2018 року, від 08.02.2018 року № 2, актів приймання-передачі від 16.08.2018 року, від 27.07.2018 року.

07.07.2020 року між ТОВ «Південний перевалочний комплекс» (Орендодавець) та ТОВ «МВК ТРАНС» (Орендар) укладено договір оренди № 16, за умовами якого Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування вагони-зерновози для перевезення зернових вантажів та продуктів переробки олійних культур, моделі 19-752.

Пунктом 1.2 договору визначено, що кількість, дата та місце (станція) передачі РС в оренду та місце (станція) повернення РС з оренди, технічний стан РС, номери вагонів вказуються у відповідних додаткових угодах до цього договору та відображаються у актах прийому-передачі та актах технічного стану вагонів.

Відповідно до актів прийому-передачі від 22.07.2020 року №№ 1, 2, від 24.07.2020 року № 3, від 25.07.2020 року № 4 позивачем передано ТОВ «МВК ТРАНС» вагони згідно з вказаним договором, всього у кількості 29 вагонів.

Додатковими угодами від 23.12.2021 року № 10, від 24.12.2021 року № 11, від 30.09.2022 року № 12 визначено вартість оренди однієї одиниці РС за одну добу оренди, зокрема, з 01 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року визначено вартість - 6000 грн. з ПДВ.

Згідно акту наданих послуг від 31.10.2022 року № 344 з додатком № 1, ТОВ «МВК ТРАНС» отримані послуги з оренди у ТОВ «Південний перевалочний комплекс» вагонів за жовтень 2022 року, кількість вагонів 29, кількість днів 31, вартість за одну добу 6000 грн. за кожний вагон, загальна вартість 5394000 грн., у тому числі ПДВ - 899000 грн.

Позивачем виставлено ТОВ «МВК ТРАНС» рахунок від 30.09.2022 року № 256 на суму 5394000 грн., у тому числі ПДВ - 899000 грн.

Платіжним дорученням від 04.10.2022 року № 751 ТОВ «МВК ТРАНС» сплачено позивачу 5394000 грн. за оренду вагонів за договором від 07.07.2020 року № 16 згідно рахунку від 30.09.2022 року № 256.

У зв`язку з отриманням коштів за платіжним дорученням від 04.10.2022 року № 751, ТОВ «Південний перевалочний комплекс» складено на отримувача послуг ТОВ «МВК ТРАНС» податкову накладну № 54 від 04.10.2022 року на загальну суму 5394000 грн. (оренда вагонів (жовтень 2022 року)) та надіслано її до контролюючого органу для реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції № 1 до податкової накладної від 04.10.2022 року № 54, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено та зазначено, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.39.11 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=3.2245%, «Р»=0.

24.10.2022 року ТОВ «Південний перевалочний комплекс» подано до контролюючого органу повідомлення № 1 про надання пояснень та копії документів щодо податкової накладної від 04.10.2022 року № 54, реєстрацію якої зупинено.

Позивачем разом з поясненнями контролюючому органу надані: договір оренди від 07.07.2020 року № 16, укладений між позивачем та ТОВ «МВС ТРАНС» щодо оренди у позивача вагонів-зерновозів моделі 19-752; акти прийому-передачі від 22.07.2020 року № 1, № 2, від 24.07.2020 року № 3, від 25.07.2020 року № 4, відповідно до яких позивачем передано ТОВ «МВК ТРАНС» вагони згідно з вказаним договором, всього у кількості 29 вагонів; додаткові угоди від 23.12.2021 року № 10, від 24.12.2021 року № 11, від 30.09.2022 року № 12, якими визначено вартість оренди однієї одиниці РС за одну добу оренди, зокрема, з 01 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року - 6000 грн. з ПДВ; акт наданих послуг від 31.10.2022 року № 344 з додатком № 1, згідно якого ТОВ «МВК ТРАНС» отримані послуги з оренди у ТОВ «Південний перевалочний комплекс» вагонів за жовтень 2022 року, кількість вагонів 29, кількість днів 31, вартість за одну добу 6000 грн. за кожний вагон, загальна вартість 5394000 грн., у тому числі ПДВ - 899000 грн., при цьому, у додатку відображено номера вагонів, період нарахування орендної плати, вартість оренди за 1 добу з врахуванням ПДВ, кількість діб оренди, вартість оренди з ПДВ; рахунок на оплату від 30.09.2022 року № 256 на суму 5394000 грн., у тому числі ПДВ - 899000 грн.; платіжне доручення від 04.10.2022 року № 751 про сплату ТОВ «МВК ТРАНС» позивачу 5394000 грн. за оренду вагонів.

Рішенням від 27.10.2022 року № 759717/41128218 комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено у реєстрації податкової накладної від 04.10.2022 року № 54 в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфікації, накладних.

Вважаючи дане рішення контролюючого органу протиправним, позивач звернувся з позовною заявою до суду про його скасування.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на викладене.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, далі ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок № 1165, чинний та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно пп. 5, 7 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

В свою чергу, додатком 3 до Порядку № 1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п. 1: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

При цьому, колегія суддів зазначає, що порядок подання до ДПС таблиці даних платника податку визначений п.п. 12-24 Порядку № 1165, згідно яких платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

Таблиця даних платника податку враховується ДПС в автоматичному режимі у разі, коли: така таблиця подається платниками податку - сільськогосподарськими товаровиробниками, включеними до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України», та/або сільськогосподарськими товаровиробниками, які на 31 грудня 2016 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (у редакції, що діяла на 31 грудня 2016 р.) та мають у власності (право власності/користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить не менш як 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року), та у поданій таблиці даних платника податку зазначаються відомості про постачання (виготовлення) таких груп товарів за кодами згідно з УКТЗЕД, як живі тварини (код згідно з УКТЗЕД 01); риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні (код згідно з УКТЗЕД 03); молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені (код згідно з УКТЗЕД 04); овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби (код згідно з УКТЗЕД 07); їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь (код згідно з УКТЗЕД 08); зернові культури (код згідно з УКТЗЕД 10); насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж (код згідно з УКТЗЕД 12); зазначена таблиця подається платниками податку, в яких значення показників D та P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 цього Порядку, мають такі розміри: D >0,02, P

Комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо: стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1; до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.

Якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

ДПС постійно розміщує на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв`язку, якими може подаватися таблиця даних платника податку.

У направленій позивачу квитанції підставою зупинення реєстрації ПН вказано, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.39.11 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Разом з цим, у наведеній квитанції не визначено, коли позивачем була подана відповідна таблиця даних платника податку на додану вартість, коли вона була врахована податковим органом та взагалі не вказано щодо якої таблиці даних податковим органом здійснювалось співставлення даних з даними поданої на реєстрацію податкової накладної.

В ході розгляду справи відповідач-1 вказав на те, що 24.10.2022 року за № 9218801494 ТОВ «Південний перевалочний комплекс» подана таблиця даних платника податку на додану вартість, яка згідно рішення від 27.10.2022 року № 7517325/41128218 не була врахована, що і стало підставою для зупинення реєстрації спірної ПН.

Водночас, враховуючи, що відповідно до рішення від 27.10.2022 року № 7517325/41128218 вказана таблиця даних не була врахована податковим органом, відповідно посилання відповідача-1 на цю таблицю даних є безпідставним.

Також, колегія суддів звертає увагу на те, що відповідач-1 не заперечує, що до видів діяльності ТОВ «Південний перевалочний комплекс» згідно кодів КВЕД відноситься, зокрема, 77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів.

В свою чергу, відповідачем-1 не наведений обґрунтований розрахунок за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку № 1165.

Крім того, встановлена у квитанції обставина - підстава зупинення реєстрації податкової накладної «обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання» об`єктивно не відповідає (не узгоджується) з описом (номенклатурою) товарів/послуг продавця: оренда вагонів.

Колегія суддів також зазначає, що за правилами пп. 4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, далі - Порядок № 520, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно пп. 3, 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи та визнається відповідачем-1, після зупинення реєстрації спірної податкової накладної, для прийняття рішення про реєстрацію ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем були подані до Комісії пояснення, а також контролюючому органу надано, зокрема: договір оренди від 07.07.2020 року № 16, укладений між позивачем та ТОВ «МВС ТРАНС» щодо оренди у позивача вагонів-зерновозів моделі 19-752; акти прийому-передачі від 22.07.2020 року № 1, № 2, від 24.07.2020 року № 3, від 25.07.2020 року № 4, відповідно до яких позивачем передано ТОВ «МВК ТРАНС» вагони згідно з вказаним договором, всього у кількості 29 вагонів; додаткові угоди від 23.12.2021 року № 10, від 24.12.2021 року № 11, від 30.09.2022 року № 12, якими визначено вартість оренди однієї одиниці РС за одну добу оренди, зокрема, з 01 жовтня 2022 року по 31 жовтня 2022 року - 6000 грн. з ПДВ; акт наданих послуг від 31.10.2022 року № 344 з додатком № 1, згідно якого ТОВ «МВК ТРАНС» отримані послуги з оренди у ТОВ «Південний перевалочний комплекс» вагонів за жовтень 2022 року, кількість вагонів 29, кількість днів 31, вартість за одну добу 6000 грн. за кожний вагон, загальна вартість 5394000 грн., у тому числі ПДВ - 899000 грн., при цьому, у додатку відображено номера вагонів, період нарахування орендної плати, вартість оренди за 1 добу з врахуванням ПДВ, кількість діб оренди, вартість оренди з ПДВ; рахунок на оплату від 30.09.2022 року № 256 на суму 5394000 грн., у тому числі ПДВ - 899000 грн.; платіжне доручення від 04.10.2022 року № 751 про сплату ТОВ «МВК ТРАНС» позивачу 5394000 грн. за оренду вагонів.

Однак, в оскаржуваному рішенні про відмову в реєстрації ПН фактично було лише процитовано положення пунктів 5, 11 Порядку № 520, тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку податкового органу, не вистачає для здійснення реєстрації ПН, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.

Що стосується посилань відповідача-1 у відзиві на позовну заяву та апеляційній скарзі на те, що позивачем до контролюючого органу не були надані залізничні накладні, інформацію щодо прибуття рухомого складу на станцію призначення, технічні паспорти, паспорти з автоматизованого банку даних парку вагонів, акти огляду технічного стану вантажних вагонів, докази сплати грошових коштів за придбання вагонів, які в подальшому були передані в оренду, докази зберігання вагонів, колегія суддів вважає, що вказані доводи відповідача-1 жодним чином не обґрунтовують правомірність відмови у реєстрації податкової накладної, з огляду на викладене.

Так, колегія суддів наголошує, що підставою для відмови у реєстрації спірної податкової накладної не були обставини щодо відсутності вказаного відповідачем-1 у відзиві на позовну заяву та апеляційній скарзі переліку документів.

Колегія суддів повторно звертає увагу на те, що оскаржуване рішення прийнято з підстав ненадання позивачем усіх первинних документів без підкреслення, яких саме документів не надано (хоча форма рішення надає таку можливість).

Водночас, як вже також зазначалось колегією суддів, після зупинення реєстрації спірної ПН позивачем були надані контролюючу органу пояснення та первинні документи щодо передачі в оренду залізничних вагонів, зокрема, договір з контрагентом, акт надання послуг та платіжне доручення про оплату оренди залізничних вагонів на суму ПН.

В оскаржуваному рішенні не визначено підстав для не прийняття до уваги наведених первинних документів позивача, а також відсутні посилання на невідповідність цих первинних документів вимогам чинного законодавства.

Таким чином, відповідач-1 не може посилатись на обставини, які не були підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

Колегія суддів також звертає увагу на те, що у квитанції про зупинення ПН не визначено, які саме документи має надати особа, що подала на реєстрацію податкову накладну.

Окрім викладеного, колегія суддів наголошує, що здійснення моніторингу податкових накладних не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та у відповідності до вимог Порядків №№ 1165, 520), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення податкового органу про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, що вірно встановлено судом першої інстанції.

Що стосується доводів апеляційної скарги відповідача-1 щодо відсутності підстав для задоволення позову в частині зобов`язання ДПС зареєструвати ПН датою подання, колегія суддів зазначає наступне. Так, згідно п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п. 20 Порядку № 1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку № 1246, що повністю спростовує доводи апеляційної скарги відповідача-1.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2023 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.

Судове рішення складено у повному обсязі 20.07.2023 р.

Суддя-доповідач: Л.П. Шеметенко

Суддя: С.Д. Домусчі

Суддя: І.О. Турецька

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.07.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112324668
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/17755/22

Ухвала від 23.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 20.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 17.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 13.02.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 05.01.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні