Рішення
від 21.07.2023 по справі 140/2562/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2023 року ЛуцькСправа № 140/2562/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Валюха В.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство «Санаторій матері і дитини «Пролісок» (далі - КП «Пролісок») звернулося із позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення (далі - ППР).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 27.10.2022 на адресу позивача надійшов акт ГУ ДПС у Волинській області від 19.10.2022 № 6624/03/20-04-08/20140252, яким встановлено порушення пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних (далі - ПН) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та визначено штрафну санкцію на суму 27218, 63 грн.

Не погодившись із висновками акту, КП «Пролісок» подано заперечення, яке залишене без задоволення, та 02.12.2022 на адресу підприємства надійшло ППР форми «Н» від 25.11.2022 № 0060850408 з розрахунком штрафних санкцій. Вказане ППР було оскаржене в адміністративному порядку, проте рішенням Державної податкової служби України (далі - ДПС України) ППР форми «Н» від 25.11.2022 № 0060850408 залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Позивач не погоджується із зазначеним ППР з тих підстав, що направлені вперше для реєстрації ПН не були прийняті з незрозумілих для підприємства технічних причин, що підтверджується відповідними протоколами АС «ЄВПЕД», на адресу платника податків протягом операційного дня не надійшло ні повідомлення про прийняття ПН, ні про відмову у її прийнятті. Позивачем було вжито вичерпних заходів із вчасної реєстрації ПН в ЄРПН, а тому підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій у контролюючого органу відсутні.

Позивач просить визнати протиправним та скасувати ППР від 25.11.2022 № 0060850408 в частині нарахування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 26619,56 грн.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 27.02.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а. с. 84).

В поданому до суду відзиві на позовну заяву (а. с. 87-90) представник відповідача Кучер Д.А. позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні з підстав правомірності оскаржуваного ППР. Вказує, що з протоколів програмного забезпечення «M.E.Doc» вбачається, що по кожній операції «відправка №1», які відбувались 15.08.2022 у графі «спосіб доставки» зазначено «з використанням електронної пошти, потребує контролю про доставку одержувачу», а операції «відправка №2» здійснювались вже із використанням прямого з`єднання, однак доказів здійснення позивачем контролю про доставку поданих ПН не надано.

В поданій до суду відповіді на відзив 16.03.2023 (а. с. 120-124) позивач з доводами відзиву не погодився з підстав, викладених у позовній заяві.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ГУ ДПС у Волинській області проведено камеральну перевірку КП «Пролісок» щодо недотримання граничних строків реєстрації ПН в ЄРПН за червень 2022 року, липень 2022 року, за результатами якої складено акт від 19.10.2022 № 6624/03-20-04-07/20140252 (а. с. 12-15), у якому встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПК України в частині несвоєчасної реєстрації ПН в ЄРПН.

Не погодившись із висновками акту, КП «Пролісок» подано заперечення (а. с. 45-52), та листом ГУ ДПС у Волинській області від 21.11.2022 № 12901/6/03-03-20-04-04-02-06 позивача повідомлено про залишення в силі висновків акту перевірки (а. с. 53-55).

На підставі акту перевірки від 19.10.2022 № 6624/03-20-04-07/20140252, ГУ ДПС у Волинській області винесено ППР форми «Н» № 0060850408 від 25.11.2022, яким до позивача, за порушення граничних термінів реєстрації ПН, застосовано штраф у сумі 27218,63 грн (а. с. 56-58).

Вказане ППР було оскаржене до ДПС України (а. с. 60-69), та рішенням ДПС України від 30.01.2023 ППР № 0060850408 від 25.11.2022 залишено без змін, а скаргу - без задоволення (а. с. 70-74).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема, для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів, 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів, 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів, 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів.

Отже, належним та допустимим доказом реєстрації ПН є квитанція, в якій фіксується дата та час надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Пунктами 2, 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), встановлено, що операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Відповідно до пунктів 11 - 15 Порядку № 1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

За визначенням підпункту 14.1.133 пункту 14.1 статті 14 ПК України операційний (банківський) день - частина робочого дня, протягом якої приймаються документи на переказ та на їх відкликання і, за наявності технічної можливості, здійснюється їх обробка, передача та виконання.

З наведених положень законодавства вбачається, що у разі отримання контролюючим органом податкової накладної від платника податку, за результатами проведення їх перевірки, платнику податку має бути надіслана квитанція про прийняття, неприйняття або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування протягом операційного дня.

За приписами пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Тобто, якщо до 20 години операційного дня, в який платником податків було направлено податкові накладні для їх реєстрації, йому не було надіслано квитанцію, відповідні накладні вважаються зареєстрованими у цей день (вказана позиція відображена, зокрема, у постанові Верховного Суду від 24.11.2021 у справі № 200/12604/19-а).

Як встановлено судом, позивач направляв ПН №180 від 27.07.2022, №181 від 27.07.2022, №184 від 27.07.2022, №193 від 28.07.2022, №194 від 28.07.2022, №195 від 28.07.2022, №196 від 28.07.2022, №202 від 29.07.2022, №203 від 29.07.2022, №204 від 29.07.2022, №210 від 31.07.2022, №211 від 31.07.2022, №214 від 16.07.2022 на реєстрацію в ЄРПН - 15.08.2022 в часовому проміжку з 10:38 до 12:22 (а. с. 17-44). Згідно з квитанціями зазначені ПН доставлені до центрального рівня ДПС України - 19.08.2022.

Таким чином, позивачем своєчасно направлено для реєстрації зазначені ПН в ЄРПН за допомогою програмного забезпечення М.Е.Doc., з використанням електронної пошти, підтвердженням чого є протокол руху документа.

Разом з тим, відповідачем не надано доказів направлення позивачу квитанцій про прийняття або неприйняття спірних ПН протягом операційного дня, в якому були направлені ПН.

Законодавством передбачена можливість застосування до платника наслідків несвоєчасної реєстрації податкової накладної, передбачених статтею 120.1 ПК України, лише за наявності його вини. Суд звертає увагу, що платник податків, виконавши свій обов`язок щодо складання, підписання та направлення протягом встановлених ПК України строків податкових накладних не може нести відповідальності у вигляді накладення на нього штрафу за те, що такі податкові накладні були зареєстровані податковим органом в Єдиному реєстрі податкових накладних після спливу граничних строків (подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 27.02.2020 у справі № 804/3559/17, від 04.06.2020 у справі № 560/1570/19, від 08.12.2021 у справі № 520/7734/20).

Отже, з огляду на те, що позивачем здійснено всі залежні від нього дії щодо надіслання ПН в ЄРПН у строк, встановлений статтею 201 ПК України, проте квитанції про прийняття або неприйняття таких накладних ним не отримано, вказані ПН вважаються такими, що зареєстровані в ЄРПН, а тому підстави для застосування до позивача штрафних санкцій відсутні.

Водночас, на підставі розрахунку штрафу (а. с. 58) судом встановлено порушення граничних строків реєстрації 5 податкових накладних: від 12.06.2022 №36 (реєстрація ПН 01.07.2022, при граничному терміні 30.06.2022), застосовано штрафну санкцію у сумі 108,78 грн; від 20.06.2022 №75 (реєстрація ПН 18.07.2022 при граничному терміні 15.07.2022), застосовано штрафну санкцію у сумі 100,25 грн; від 17.06.2022 №62 (реєстрація ПН 18.07.2022 при граничному терміні 15.07.2022), застосовано штрафну санкцію у сумі 87,53 грн; від 18.06.2022 № 67 (реєстрація ПН 18.07.2022 при граничному терміні 15.07.2022), застосовано штрафну санкцію у сумі 268,22 грн; від 20.06.2022 №72 (реєстрація ПН 18.07.2022, при граничному терміні 15.07.2022) застосовано штрафну санкцію у сумі 34,29 грн; загальна сума штрафу - 599,07 грн. Вказані порушення позивач не заперечує та ППР від 25.11.2022 № 0060850408 в частині застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію вказаних 5 ПН не оскаржує.

Отже, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про безпідставність застосування до позивача штрафу в загальній сумі 26619,56 за несвоєчасну реєстрацію ПН, складених у липні 2022 року, у зв`язку із чим позовні вимоги підлягають до задоволення у спосіб прийняття судом рішення про визнання протиправним та скасування ППР форми «Н» від 25.11.2022 № 0060850408 в частині застосування штрафу в сумі 26619,56 грн (а в частині застосування штрафних санкцій на суму 559,07 грн, за несвоєчасну реєстрацію ПН від 12.06.2022 № 36, від 20.06.2022 № 75, від 17.06.2022 № 62, від 18.06.2022 № 67, від 20.06.2022 №72, ППР від 25.11.2022 № 0060850408 скасуванню не підлягає з огляду на те, що у вказаній частині позивач зазначене ППР не оскаржив та допущені порушення не спростував).

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 2684,00 грн, що сплачений відповідно до платіжної інструкції від 16.02.2023 № 1713 (а. с. 11, 83).

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області форми «Н» від 25 листопада 2022 року № 0060850408 в частині застосування штрафу в сумі 26619 гривень 56 копійок.

Стягнути з Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Комунального підприємства «Санаторій матері і дитини «Пролісок» (45235, Волинська область, Луцький район, с. Грем`яче, вул. Грушевського, 100, ідентифікаційний код 20140252) судовий збір в розмірі 2684 гривень 00 копійок (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні нуль копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку у спосіб подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.М. Валюх

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2023
Оприлюднено24.07.2023
Номер документу112346838
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/2562/23

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 18.03.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 21.07.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Валюх Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні