ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
23.06.2023Справа № 910/13635/22Господарський суд міста Києва у складі судді Васильченко Т.В., за участю секретаря судового засідання Крисько О.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу №910/13635/22
За позовом Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські електромережі"
до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1"
третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех"
третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1
про стягнення 256269,29 грн
Представники учасників справи:
від позивача: Іваненко І.П.;
від відповідача: Герасимова Т.І.;
від третьої особи-1: Драган Я.С.
від третьої особи-2: Жила А.А.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Приватне акціонерне товариство "ДТЕК Київські електромережі" (далі - позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва із позовною заявою до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" (далі - відповідач) про стягнення 256269,29 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем здійснено самовільне підключення електропроводки без наявності відповідних договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії до електромережі, про що складено акт про порушення №000043 від 09.11.2021, у зв`язку з чим позивач просить стягнути вартість спожитої не облікованої електроенергії у розмірі 256269,29 грн.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.12.2022 відкрито провадження у справі №910/13635/22 враховуючи, що ціна позову у даному спорі не перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, суд ухвалив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, у зв`язку з чим, зокрема, встановлено відповідачу строк протягом 5-ти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі, - для подання суду (у разі наявності) заяви з запереченням проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
26.12.2022 року через відділ діловодства суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти позовних вимог з підстав того, що останній не є належним відповідачем у справі, адже між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" 21.07.2017 року було укладено договір про надання послуг з управління багатоквартирного будинку №2280, за умовами якого останній зобов`язаний, зокрема, укладати договори про надання житлово-комунальних послуг мешканцям об`єкта в установленому законодавством порядку, здійснювати контроль за своєчасним наданням зазначених послуг відповідної якості, проводити перерахунок розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі.
03.01.2023 року через відділ діловодства суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач заперечує проти доводів, викладених відповідачем у відзиві, з підстав того, що згідно з протоколом №1 від 26.04.2016 року зборів співвласників багатоквартирного будинку, відповідачем на таких зборах не було прийнято рішення з приводу питання щодо вибору моделі організації договірних відносин з виконавцем комунальної послуги - надання послуг з розподілу (укладення індивідуального та/або колективного договору про надання послуги), умови укладення та виконання такого договору, надання повноважень голові правління або іншій уповноваженій особі ОСББ (управителя багатоквартирного будинку) на укладення договору споживача про надання послуги з розподілу, всупереч положень Закону України "Про особливості здійснення прав власності у багатоквартирному будинку", разом з тим, позивач зазначає, що відповідач до відзиву на позовну заяву не додав жодного доказу звернення ТОВ "Управляюча компанія "Політех" до позивача щодо укладення договору споживача на надання послуг з розподілу.
09.01.2023 року через відділ діловодства суду від відповідача надійшла заява про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех", оскільки дане товариство на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком №2280 від 21.07.2017 отримало право на управління багатоквартирним будинком, що розташований за адресою: м. Київ, проспект Повітрофлотський, 18/2 та акт про порушення від 09.11.2021 був складений працівниками позивача за участю директора ТОВ "Управляюча компанія "Політех", який погодився з встановленими фактами порушення та усунув їх в день виявлення, що підтверджує акт про усунення порушень №000043 від 09.11.2021 та акт про пломбування засобів комерційного обліку (ЗКО) електричної енергії №ПЗО 000078 від 09.11.2021.
Окрім того, 09.01.2023 року на адресу суду надійшло клопотання відповідача про розгляд справи №910/13635/22 у судовому засіданні з викликом сторін.
Ухвалою Господарського суду міста Києві від 17.01.2023 залучено до участі у справі Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача та призначено судове засідання у справі.
03.02.2023 року через відділ діловодства суду надійшла заява про залучення до участі у справі ОСОБА_1 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача. Подана заява обґрунтована тим, що вказана особа є засновником та членом ОСББ "Фучика 1", а тому, у разі задоволення позовних вимог в даній справі, у неї виникне обов`язок щодо сплати додаткових платежів.
06.02.2023 року через відділ діловодства суду від третьої особи надійшли письмові пояснення у справі, відповідно до яких управляюча компанія зазначає про те, що відповідачем не було скликано загальні збори, на яких мало бути прийнято співвласниками житлового будинку рішення щодо затвердження повноважень управляючої компанії на укладання договору про постачання електричної енергії та щодо визначення умов укладання та виконання такого договору, а також рішення про затвердження розмірів внесків співвласників будинку на виконання даного договору. Третя особа також вказує на те, що ТОВ "Управляюча компанія "Політех" не може бути належним відповідачем у даній справі, оскільки не може відповідати за зобов`язаннями, виконання яких на неї не покладено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 21.07.2017 чи законом.
У судовому засіданні 20.04.2023, суд у відповідності до приписів статті 216 Господарського процесуального кодексу України, оголосив перерву до 27.04.2023.
27.04.2023 року через відділ діловодства суду від відповідача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи договору оренди приміщення №06/04-А від 06.04.2017 року, який, за твердженням заявника, свідчить про неналежного відповідача у даній справі.
У судовому засіданні 27.04.2023 суд, у відповідності до частини 4, 5 статті 233 ГПК України, постановив ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання, про залишення без розгляду заяви відповідача про долучення доказів, залучення в якості третьої особи - 2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 у зв`язку з чим судове засідання відкладено на 16.05.2023.
Так, згідно приписів статті 80 Господарського процесуального кодексу України відповідач, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, повинні подати суду докази разом з поданням відзиву або письмових пояснень третьої особи. Якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу.
Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, яка їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї.
Позаяк, відповідач, подаючи додаткові докази, жодним чином не обґрунтував неможливість їх подання до суду разом з відзивом на позов, враховуючи, що договір укладений ще у 2017 році, без наведення обґрунтованих причин, що не залежали від нього про неможливість подання відповідної заяви в розумні строки.
При цьому, відповідно до статті 50 Господарського процесуального кодексу України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи. Якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.
Слід зазначити, що метою участі третіх осіб у справі є обстоювання ними власних прав і законних інтересів, на які може справити вплив рішення чи ухвала суду. Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, виступає в процесі на боці тієї сторони, з якою в неї існують певні правові відносини. Залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, до участі у справі вирішується господарським судом з урахуванням того, чи є у цієї особи юридичний інтерес до даної справи. Що ж до наявності юридичного інтересу у третьої особи, то у вирішенні відповідного питання суд має з`ясовувати, чи буде у зв`язку з прийняттям судового рішення з даної справи таку особу наділено новими правами чи покладено на неї нові обов`язки, або змінено її наявні права та/або обов`язки, або позбавлено певних прав та/або обов`язків у майбутньому.
Враховуючи предмет та підстави позову та зважаючи на те, що ОСОБА_1 є засновником та членом ОСББ "Фучика 1", суд дійшов висновку про залучення до участі у справі вищевказаної особи в якості третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, оскільки рішення у даній справі може вплинути на її права та обов`язки.
03.05.2023 року через відділ діловодства суду від третьої особи-2 надійшли пояснення щодо суті спору, в яких зауважено на тому, що рішенням зборів співвласників ОСББ "Фучика 1" було прийнято рішення про передачу функцій управління багатоквартирним будинком №18/2 на проспекті Повітрофлотському - Товариству з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" шляхом укладення відповідного договору, а тому відповідачем у даній справі має бути саме товариство, а не ОСББ. При цьому, вказує на те, що позивач під час фіксування порушень Правил роздрібного ринку електричної енергії викликав для фіксації представника ТОВ "Управляюча компанія "Політех", а не представника відповідача.
12.05.2023 року через відділ діловодства суду від позивача надійшли заперечення на пояснення третьої особи-2 в яких зауважено на тому, що на момент виявлення та складення акту про порушення рішення правління відповідача про надання повноважень управителю багатоквартирного будинку ТОВ "Управляюча компанія "Політех" на укладення договору споживача про надання послуги з розподілу з зазначенням обсягу таких повноважень та визначення моделі укладення не прийнято.
У судовому засіданні 16.05.2023, суд у відповідності до приписів статті 216 Господарського процесуального кодексу України, оголосив перерву до 25.05.2023.
Судове засідання, призначене на 25.05.2023, не відбулось у зв`язку з перебуванням судді Васильченко Т.В. на лікарняному, у зв`язку з чим ухвалою Господарського суду міста Києва від 31.05.2023 призначено судове засідання на 13.06.2023.
У судовому засіданні 13.06.2023, суд у відповідності до приписів статті 216 Господарського процесуального кодексу України, оголосив перерву до 23.06.2023.
У судовому засіданні 23.06.2023 представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити; представники відповідача та третіх осіб у задоволенні позовних вимог просили відмовити.
Частиною 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
На виконання вимог ст. 223 Господарського процесуального кодексу України складено протоколи судових засідань, які долучено до матеріалів справи.
Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
У судовому засіданні 23.06.2023 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників учасників справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору, Господарський суд міста Києва,
ВСТАНОВИВ:
Згідно преамбули Закону України "Про ринок електричної енергії" він визначає правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку електричної енергії, регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, купівлею-продажем, постачанням електричної енергії для забезпечення надійного та безпечного постачання електричної енергії споживачам з урахуванням інтересів споживачів, розвитку ринкових відносин, мінімізації витрат на постачання електричної енергії та мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище.
Згідно з пунктом 14 частини 1 статті 4 Закону України "Про ринок електричної енергії" учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладається, зокрема, договір про постачання електричної енергії споживачу.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 58 Закону України "Про ринок електричної енергії" споживач має право купувати електричну енергію для власного споживання за двосторонніми договорами та на організованих сегментах ринку, за умови укладення ним договору про врегулювання небалансів та договору про надання послуг з передачі електричної енергії з оператором системи передачі, а у разі приєднання до системи розподілу - договору про надання послуг з розподілу електричної енергії з оператором системи розподілу; або купувати електричну енергію на роздрібному ринку у електропостачальників або у виробників, що здійснюють виробництво електричної енергії на об`єктах розподіленої генерації, за правилами роздрібного ринку;
Положеннями частини 2 статті 275 Господарського кодексу України визначено, що відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.
Відповідно до пункту 2 Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії" (далі - ПРРЕЕ), визначено, що укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови.
Договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії за ініціативою споживача або оператора системи відповідно до визначених Правилами випадків, як правило, укладається шляхом приєднання споживача за заявою - приєднання до розробленого оператором системи розподілу договору на умовах складеного оператором системи розподілу паспорта точки розподілу/передачі (абзац третій пункту 2.1.5 глави 2.1 розділу II ПРРЕЕ).
Суд відзначає, що на головній сторінці сайта Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські електромережі" https://dtek-kem.com.ua розміщено редакцію договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії та роз`яснення щодо укладення та приєднання споживача до договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії.
Відповідно до пункту 1.2.1 ПРРЕЕ на роздрібному ринку електричної енергії споживання та використання електричної енергії для потреб електроустановки споживача здійснюється за умови забезпечення розподілу/передачі та продажу (постачання) електричної енергії на підставі договорів про розподіл/передачу, постачання електричної енергії, надання послуг комерційного обліку, які укладаються відповідно до цих Правил, Кодексу системи передачі, Кодексу систем розподілу та Кодексу комерційного обліку.
Згідно пункту 2.1.3 ПРРЕЕ ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки є споживач. Споживачі укладають договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії шляхом приєднання до публічного договору за наявності паспорта точки розподілу. У разі надання послуги з приєднання до електричних мереж ініціатором укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії є оператор системи.
Згідно з пунктом 2.1.7 ПРРЕЕ у разі незгоди споживача приєднуватися до умов договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії споживач не має права використовувати електричну енергію із системи розподілу/передачі та має подати оператору системи письмову заяву про припинення розподілу/передачі електричної енергії на його об`єкт.
Відповідно до пункту 2.1.8 ПРРЕЕ для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії заявник у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки має надати оператору системи такі документи:
1) заяву про укладення відповідного договору із зазначенням місцезнаходження об`єкта та реквізитів заявника та наявності паспорта точки розподілу/передачі;
2) для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, роздрукований із мережі Інтернет, або копію довідки, або копію виписки з ЄДР;
3) копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення), або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку або її частину (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта), право на розміщення електроустановок на території здійснення господарської діяльності з розподілу/передачі електричної енергії (у разі відсутності об`єкта споживача);
4) копію документа про підтвердження повноважень особи на укладення договору (витяг з установчого документа про повноваження керівника (для юридичних осіб), копію довіреності, виданої в установленому порядку тощо), за необхідності;
5) копію декларації (повідомлення) про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) та постачання електричної енергії на будівельні майданчики, у разі якщо наявність такого дозволу є обов`язковою або зазначені документи вимагаються законодавством у сфері містобудування) та/або у визначених законодавством випадках, копію декларації про готовність об`єкта до експлуатації або сертифіката (для новозбудованих та реконструйованих електроустановок);
6) довідку про обсяги очікуваного споживання електроенергії окремо за кожною площадкою вимірювання споживача (крім побутових споживачів).
Судом встановлено, що 01.02.2016 року між Публічним акціонерним товариством "Київенерго", правонаступником якого є Приватне акціонерне товариство "ДТЕК Київські електромережі" (постачальник), та Комунальним підприємством "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" (споживач) укладено договір про постачання електричної енергії №20122, за умовами пункту 1 якого постачальник продає електричну енергію споживачу для забезпечення потреб електроустановок споживача за об`єктами споживача згідно з умовами цього договору та додатків до договору, що є його невід`ємною частиною, а споживач оплачує постачальнику вартість використаної (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього договору та додатків до договору, що є його невід`ємною частиною.
Відповідно до пункту 1824 додатку №2 до договору № 20122 від 01.02.2016 одним із об`єктів споживання електричної енергії споживача за цим договором є житловий будинок за адресою: проспект Повітрофлотський, 18/2, м. Київ (освітлення сходових клітин).
З матеріалів справи вбачається, що даний житловий будинок, розташований за адресою: проспект Повітрофлотський, 18/2, м. Київ, до 01.06.2016 перебував на балансі та під управлінням Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" та на підставі Акта передачі-приймання будинку 18/2 на просп. Повітрофлотський від 01.06.2016 року вказаний житловий будинок був переданий на баланс та в управління ОСББ "Фучика 1".
У травні 2016 року Комунальне підприємство "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва" звернулося з листом від 24.05.2016 № 38-2627/03 до ПАТ "Київенерго" з проханням про виключення починаючи з 01.06.2016 житлового будинку №18/2 на проспекті Повітрофлотському з договору № 20122 від 01.02.2016, у зв`язку зі створенням у будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1", яке в подальшому буде самостійно укладати прямий договір на постачання електричної енергії з ПАТ "Київенерго".
При цьому, судом встановлено, що 26.04.2016 відбулись загальні збори співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: проспект Повітрофлотський, 18/2, м. Київ, оформлені протоколом №1, на яких було прийнято, серед інших, рішення про створення у будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1", а також рішення про обрання форми управління багатоквартирного будинку - шляхом передачі функцій управління будинком за адресою: м. Київ, проспект Повітрофлотський, 18/2 Товариству з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" (далі - ТОВ "УК "Політех") та підписання з товариством відповідного договору.
21.07.2017 року між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" (управитель) був підписаний договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком та Акт приймання-передачі об`єкта в управління з управління (з балансу), який є додатком №1 до цього договору, відповідно до якого житловий будинок за адресою: м. Київ, проспект Повітрофлотський, 18/2 передано в управління ТОВ "УК "Політех".
29.03.2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" звернулося до ПРАТ "ДТЕК Київські електромережі" з листом від 26.03.2021 вих №40, відповідно до якого у зв`язку з укладанням договору про надання послуг з управління житловим комплексом №18/2 по проспекту Повітрофлотський 18/2 та з метою забезпечення освітлення місць загального користування у вказаному будинку, просило внести зміни до діючого договору № 73845 про постачання електричної енергії від 28.07.2015 року, а саме викласти в новій редакції перелік об`єктів додаток 4А до даного договору, додавши нову адресу: проспект Повітрофлотський 18/2.
У відповідь на вказаний лист ПРАТ "ДТЕК Київські електромережі" листом №3/01/22/11760 від 14.04.2021 повідомило Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех" про можливість укладення договору на даний об`єкт лише після надання документів, перелік яких визначений відповідно до пункту 2.1.8 ПРРЕЕ.
Проте, як зазначає позивач у позовній заяві, станом на момент подання позову до суду, документи згідно визначеного пунктом 2.1.8 ПРРЕЕ переліку щодо укладання договору на розподіл електричної енергії по об`єкту за адресою проспект Повітрофлотський, 18/2 на потреби житлового будинку по освітленню сходових клітин та підвальних приміщень від Товариства з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Політех", а також від Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" на адресу ПРАТ "ДТЕК Київські електромережі" не надходили, а отже договір споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії за вказаним об`єктом не укладений, та з 01.06.2016 відбувається бездоговірне споживання електричної енергії за адресою проспект Повітрофлотський, 18/2.
Згідно з пунктом 8.2.5 глави 8.2 розділу VIII ПРРЕЕ у разі виявлення під час контрольного огляду або технічної перевірки уповноваженим представником оператора системи, від якого споживач одержує електричну енергію, порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення у присутності споживача (представника споживача) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи), оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 9 до цих Правил.
Акт про порушення складається представниками оператора системи, які мають таке право згідно з посадовою інструкцією, пройшли відповідне навчання та інструктаж, після пред`явлення ними службових посвідчень.
В акті про порушення мають бути зазначені зміст виявленого порушення з посиланням на відповідні пункти цих Правил та всі необхідні для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії параметри, що характеризують електроустановку споживача, схему підключення електроустановки споживача та її графічне зображення.
В акті зазначаються заходи, яких було вжито або яких необхідно вжити для усунення допущених порушень.
Акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких передається або надсилається споживачеві.
Акт про порушення підписується представником (представниками) оператора системи, який (які) брали участь у перевірці, та споживачем (представником споживача) або іншою особою, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки (за умови посвідчення цієї особи).
У разі відмови споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписати акт про порушення в ньому робиться запис про відмову. У цьому разі акт про порушення вважається дійсним, якщо його підписали більше одного уповноваженого представника оператора системи та незаінтересована особа (представник житлово-експлуатаційної організації, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа будинкового, вуличного, квартального чи іншого органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи або більше одного уповноваженого представника оператора системи, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об`єкт (територію) споживача для проведення перевірки) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою.
Як вбачається з матеріалів справи, 09.11.2021 при перевірці працівниками позивача стану обліку споживання відповідачем електричної енергії за адресою: м. Київ, проспект Повітрофлотський 18/2, було встановлено порушення ОСББ "Фучика 1" статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" та пункту 8.4.2 ПРРЕЕ - самовільне підключення електроустановок до електромережі ОСР, а саме освітлення сходових клітин будинку, підвальні приміщення під кафе (кальянна), павільйон овочі - фрукти, освітлення підвал, про що складено Акт про порушення № 000043 від 09.11.2021, копія якого наявна в матеріалах справи. До акту, як зазначено в ньому, додавались фото та відеофіксація.
Вказаний Акт про порушення № 000043 від 09.11.2021 складений в присутності директора управляючої компанії будинком ТОВ "Управляюча компанія "Політех" ОСОБА_4, підписаний уповноваженими представниками позивача, а саме майстром ОСОБА_3, інженером ОСОБА_5, інженером ОСОБА_6
При цьому уповноважена особа відповідача (споживача) - директор управляючої кампанії ОСОБА_4, який був присутній під час проведення перевірки, виявленні та фіксації порушення, від підпису вказаного Акту про порушення відмовився. Факт відмови від підпису Акту про порушення директора управляючої кампанії ОСОБА_4 зафіксована підписом незаінтересованої особи - мешканцем будинку по проспект ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_2, особу якого посвідчено паспортом НОМЕР_1 .
В акті про порушення № 000043 від 09.11.2021 відповідача було повідомлено, що комісія постачальника електроенергії з розгляду складеного акту про порушення буде проводити засідання 20.12.2021 року об 11-00 за адресою: м. Київ, вул. Новокостянтинівська 1-а, каб. 119 та запрошено на вказане засідання комісії.
Водночас, як зазначено у вказаному акті, 09.11.2021 представниками позивача було усунуто порушення шляхом виконання відключення безоблікових приєднань в ГРЩ житлового будинку та опломбування у відключеному стані безоблікового приєднання в ГРЩ житлового будинку 18/2 по просп. Повітрофлотський методом встановлення пломб фаворит № 3166810 та № 31667808 на дверях шафи ГРЩ, про що позивачем складено Акт про усунення порушення ПРРЕЕ від 09.11.2021 та Акт №ПЗО 000078 про опломбування засобів комерційного обліку (ЗКО) електричної енергії, копії яких наявні в матеріалах справи.
Згідно пунктів 8.2.6 глави 8.2 розділу VIII ПРРЕЕ на підставі акта про порушення уповноваженими представниками оператора системи під час засідань комісії з розгляду актів про порушення визначаються обсяг необлікованої електричної енергії та сума завданих споживачем збитків.
Комісія з розгляду актів про порушення створюється оператором системи і має складатися не менше ніж з 3 уповноважених представників оператора системи. Споживач має право бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення.
Рішення комісії оформлюється протоколом, копія якого видається споживачу.
У разі причетності споживача до порушення цих Правил у протоколі зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. В такому разі разом з протоколом споживачу надаються розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії з посиланням на відповідні пункти глави 8.4 цього розділу та розрахункові документи для оплати необлікованої електричної енергії та/або збитків.
Як встановлено судом за матеріалами справи, позивачем на адресу відповідача листом № 3/01/3/36709 від 12.11.2021 направлялось повідомлення про проведення 20.12.2021 засідання комісії з розгляду Акту про порушення № 000043 від 09.11.2021, разом з копією останнього.
Факт надсилання позивачем 12.11.2021 на юридичну адресу відповідача зазначеного повідомлення від 12.11.2021 підтверджується копією наявного в матеріалах справи списку №36 згрупованих поштових відправлень рекомендованих листів та копією фіскального чеку від 12.11.2021.
Отже, як вбачається з матеріалів справи, відповідач належним чином повідомлявся про засідання комісії з розгляду спірного акту про порушення.
У зв`язку з виявленими порушеннями позивачем було проведено засідання комісії з розгляду Акту про порушення ПРРЕЕ № 000043 від 09.11.2021, про що складено протокол №1772 від 20.12.2021. При цьому представник споживача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" на засідання комісії по розгляду Акту про порушення № 000043 від 09.11.2021 не з`явився.
Пунктом 8.4.2 ПРРЕЕ передбачено, що визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії здійснюється оператором системи на підставі акта про порушення, складеного у порядку, визначеному цими Правилами, у разі виявлення самовільного підключення електроустановок, струмоприймачів або електропроводки до електричної мережі оператора системи з порушенням схеми обліку.
Відповідно до пункту 8.2.6 ПРРЕЕ саме рішення комісії, оформлене протоколом, є документом, в якому зазначаються відомості щодо обсягу та вартості необлікованої електричної енергії і на підставі якого споживачу надається розрахунковий документ для оплати необлікованої електричної енергії.
За наслідками засідання 20.12.2021 комісією позивача вирішено провести нарахування на підставі п. 8.4.12 та за формулою № 8 ПРРЕЕ, визначеного главою 8.4 розділу VIII ПРРЕЕ, виходячи з наступних параметрів: потужність - 27,32 кВт (згідно ін. автоматичного вимикача - 63 А та допустимого тривалого струму для АПВ 2х16 мм кв. - 75 А); тривалість роботи струмоприймачів протягом доби 12 год., 7 днів, коефіцієнт 1 та визначено належну до плати суму за недовраховану електроенергію в розмірі 256269,29 грн. за період з 10.05.2021 по 09.11.2021 року (за 6 місяців).
У відповідності до пункту 8.4.12 ПРРЕЕ у разі виявлення у непобутового споживача порушень, зазначених у підпунктах 6-8 пункту 8.4.2 цієї глави, величина розрахункового добового обсягу споживання електричної енергії через проводи (кабелі), якими здійснене самовільне підключення (Wдоб.с.п., кВт·год), розраховується за формулою: W доб.с.п = Р с.п. . t вик.с.п., де Р с.п. - потужність самовільного підключення (кВт), що розраховується за формулами у разі підключення до однієї фази; t вик.с.п. - час використання самовільного підключення протягом доби (приймається рівним 12 год/добу).
Отже, при розрахунку за порушення, яке передбачено пунктом 8.4.2 ПРРЕЕ, вимірювання сили струму споживання проводу, яким було здійснено самовільне підключення, не вимагається.
Відповідно до пункту 8.2.7 ПРРЕЕ кошти за необліковану електричну енергію та суми збитків перераховуються споживачем на поточний рахунок оператора системи. Споживач має оплатити розрахункові документи за необліковану електричну енергію протягом 30 календарних днів від дня отримання рахунка (у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні упродовж 5 робочих днів з дня надходження рахунка до поштового відділення споживача рахунок вважається отриманим споживачем на 5 робочий день).
За матеріалами справи судом встановлено, що на адресу відповідача листом №3/01/3/42098 від 21.12.2021 позивачем було направлено копію протоколу комісії № 1772 від 20.12.2021, розрахунку вартості електроенергії, спожитої без обліку, та рахунок для оплати № 250160049690 від 20.12.2021 на суму 256269,29 грн., копії яких наявні в матеріалах справи.
На підтвердження факту надсилання зазначених документів на адресу відповідача позивачем надано копії фіскального чеку від 22.12.2021 та відповідного списку №89 згрупованих поштових відправлень від 22.12.2021 (ОСББ "Фучика 1", просп. Повітрофлотський 18/2, кв.34, поштове відправлення №0100100116515).
Проте, рекомендоване поштове відправлення №0100100116515 не було вручене під час доставки відповідачу у зв`язку з закінченням терміну зберігання, про що свідчить наявна в матеріалах справи копія поштової довідки (форма 20) від 27.01.2022 про причини повернення поштового відправлення.
За нормами статті 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
У відповідності до приписів частин 1, 2 статті 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення. Терміном є певний момент у часі, з настанням якого пов`язана дія чи подія, яка має юридичне значення.
При цьому, днем пред`явлення вимоги кредитором слід вважати день, у який боржник одержав надіслану йому вимогу, а в разі якщо вимогу надіслано засобами поштового зв`язку і підприємством зв`язку здійснено повідомлення про неможливість вручення поштового відправлення, то днем пред`явлення вимоги є дата оформлення названим підприємством цього повідомлення. Якщо боржник (відповідач) заперечує одержання ним такої вимоги, кредитор (позивач) зобов`язаний подати господарському суду докази її надіслання боржникові. Ухилення боржника від одержання на підприємстві зв`язку листа, що містив вимогу (відмова від його прийняття, нез`явлення на зазначене підприємство після одержання його повідомлення про надходження рекомендованого або цінного листа) не дає підстав вважати вимогу непред`явленою.
Проте, як зазначено позивачем в позовній заяві та встановлено судом, відповідач не здійснив оплату вартості необлікованої активної електричної енергії, в зв`язку з чим утворилась заборгованість в сумі 256269,29 грн.
Відповідно до пункту 8.2.7 ПРРЕЕ у разі незгоди споживача з фактом безоблікового споживання електричної енергії та відмови від сплати вартості необлікованої електричної енергії оператор системи звертається з позовом до суду для підтвердження факту безоблікового споживання електричної енергії та стягнення вартості необлікованої електричної енергії.
Таким чином, відповідачем як споживачем електричної енергії не було виконано обов`язку з оплати вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії у встановлений строк, всупереч вимогам законодавства, в результаті чого у Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" утворилась заборгованість перед позивачем у зазначеному вище розмірі.
Частина 2 статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" визначає відповідальність за порушення нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії. Зокрема, до правопорушень на ринку електричної енергії відносяться: недотримання вимог нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії; крадіжка електричної енергії, самовільне підключення до об`єктів електроенергетики, споживання електричної енергії без приладів обліку.
Частиною 1 статті 77 Закону України "Про ринок електричної енергії" передбачено, що учасники ринку, які порушили нормативно-правові акти, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, несуть відповідальність згідно із законом.
Відповідно до пункту 1.1.2 ПРРЕЕ під терміном "необлікована електрична енергія" слід розуміти обсяг електричної енергії, використаний споживачем або переданий транзитом в електромережі, що належать іншим власникам електричних мереж, але не врахований розрахунковими засобами комерційного обліку або врахований неправильно; "оператор системи" - оператор системи передачі, оператор системи розподілу або оператор малої системи розподілу.
Згідно з пунктом 5.5.5 ПРРЕЕ споживач електричної енергії зобов`язаний, зокрема: користуватися електричною енергією виключно на підставі договору (договорів); сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів; здійснювати оплату рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору; дотримуватися правил технічної експлуатації, правил безпеки під час експлуатації власних електроустановок, нормативно-правових актів, що регулюють функціонування ринку електричної енергії, та умов укладених договорів; забезпечувати належний технічний стан та безпечну експлуатацію своїх електроустановок та електроприладів згідно з вимогами нормативно-технічних документів та нормативно-правових актів України; забезпечувати збереження і цілісність установлених на його території та/або об`єкті (у його приміщенні) розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування; узгоджувати з оператором системи нові підключення та переобладнання внутрішньої електропроводки, здійснювані з метою збільшення споживання електричної потужності; забезпечувати доступ представникам оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до об`єкта споживача для проведення технічної перевірки засобу комерційного обліку (засобів вимірювальної техніки), електроустановок та електропроводки, вимірювання показників якості електричної енергії, контролю за рівнем споживання електричної енергії, а також для виконання відключення та обмеження споживання електричної енергії споживачу (субспоживачу) відповідно до встановленого цими Правилами порядку та виконувати їх обґрунтовані письмові вимоги щодо усунення виявлених порушень, якщо це обумовлено умовами договору; забезпечити безперешкодний доступ представникам постачальника послуг комерційного обліку, електропостачальника та/або оператора системи (після пред`явлення ними службових посвідчень) до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що встановлені на об`єктах споживача, для візуального або автоматизованого зняття показів розрахункових засобів комерційного обліку; не допускати безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача, а також відшкодовувати збитки, завдані оператору системи та/або споживачу (основному споживачу), у разі виявлення безоблікового користування електричною енергією від технологічних електричних мереж споживача.
За наведених вище обставин судом встановлено факт бездоговірного та безоблікового споживання відповідачем електричної енергії для потреб освітлення сходових клітин та підвальних приміщень у житловому будинку за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві, а також невиконання відповідачем обов`язку з оплати вартості самовільно спожитої електричної енергії у розмірі 256269,29 грн. згідно з протоколом № 1772 від 20.12.2021 засідання комісії по розгляду Акта про порушення від 09.11.2021 № 000043 та факт наявності заборгованості у наведеній сумі.
Матеріали справи не містять заперечень відповідача щодо розрахунків обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.
Суд зазначає, що частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України встановлено обов`язок суб`єктів господарювання та інших учасників господарських відносин виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що звичайно ставляться.
Дана норма кореспондується зі статтею 526 Цивільного кодексу України.
При цьому, суд зазначає, що оспорювання дій позивача щодо перевірки стану обліку електричної енергії, виявлених порушень та визначення суми обсягу та вартості належної до сплати вартості не облікованої електроенергії, а також змісту складених під час перевірки документів, зокрема, акту про порушення та протоколу засідання комісії по його розгляду має здійснюватись відповідно до зазначених вище норм законодавства в рамках іншого спору за участю відповідного суб`єкта оскарження, оскільки дослідження даних питань не входить до предмету доказування у даній справі.
Водночас, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідач у відзиві на позовну заяву посилається на те, що Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" не є належним відповідачем у даній справі, оскільки відповідно до укладеного між ОСББ "Фучика 1" та ТОВ "Управляюча компанія "Політех" договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 21.07.2017, саме ця управляюча кампанія, а не відповідач, була зобов`язана укласти з позивачем договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії.
Як встановлено судом за матеріалами справи та не заперечується сторонами у справі, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" створено відповідно до рішення загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві, яке оформлено протоколом №1 від 26.04.2016, державну реєстрацію якого в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведено 28.04.2016 (код ЄДРПОУ 40457877).
При цьому, судом встановлено, що постачання електричної енергії до житлового будинку, розташованого за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві, до 01.06.20216 року здійснювалось на підставі договору №20122 від 01.02.2016 року, укладеного між ПАТ "Київенерго" та Комунальним підприємством "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом`янського району м. Києва", та у зв`язку з передачею вказаного житлового будинку в управління ОСББ "Фучика 1", житловий будинок за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 починаючи з 01.06.2016 року був виключений з переліку об`єктів, за якими здійснюється споживання електроенергії за договором №20122 від 01.02.2016 року.
Отже, починаючи з 01.06.2016 року споживання електричної енергії у житловому будинку за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 для забезпечення функціонування спільного майна здійснювалось за відсутності укладеного договору з електропостачальною організацією.
Відповідно до пункту 1.3 Правил користування електричною енергією, затверджених Постановою НКРЕ від 31.07.1996 №28 (далі - ПКЕЕ) та які були чинні до 11.06.2018 року, постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, або договору про купівлю-продаж електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
Пунктом 5.1 ПКЕЕ передбачено, що договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов`язків сторін. Споживання електричної енергії без договору не допускається.
Відповідно до пункту 5.4 ПКЕЕ для укладення договору про постачання електричної енергії, договору про технічне забезпечення електропостачання споживача або договору про спільне використання технологічних електричних мереж заявник (споживач, власник технологічних електричних мереж (основний споживач) або субспоживач) має звернутися до відповідної організації та надати визначений даним пунктом Правил перелік документів.
Відповідно до пункту 1.2 ПКЕЕ визначено, що споживач електричної енергії - юридична або фізична особа, що використовує електричну енергію для забезпечення потреб власних електроустановок на підставі договору; власник електричних мереж - юридична або фізична особа, якій на праві власності або користування належать електроустановки, призначені для передачі та/або розподілу електричної енергії.
В свою чергу, відповідно до статті 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно пункту 6 частини 1 статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.
Таким чином, відповідач - ОСББ "Фучика 1" як споживач електричної енергії та власник електричних мереж у житловому будинку за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві після створення у квітні 2016 року ОСББ мав звернутися до постачальника електричної енергії з метою укладання договору про постачання електроенергії та надати відповідний пакет документів, передбачений пунктом 5.4 ПКЕЕ.
Проте, відповідачем в порушенням вимог ПКЕЕ відповідного договору про постачання електричної енергії з енергопостачальною організацією укладено не було, а споживання електричної енергії для потреб освітлення сходових клітин будинку та підвальних приміщень здійснювалось за відсутності договору.
Поряд з цим, відповідно до укладеного 21.07.2017 між ОСББ "Фучика 1" та ТОВ "Управляюча кампанія "Політех" договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, відповідачем було передано функції з управління будинком, розташованим за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві, управляючій компанії.
Так, за умовами вказаного договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 21.07.2017 управитель зобов`язується надавати замовникові послуги з управління багатоквартирним будинком 18/2 на проспекті Повітрофлотському у м. Києві та об`єктами благоустрою, що розташовані на прибудинковій території, для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових та нежитлових приміщень у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості.
Відповідно до пункту 3 договору від 21.07.2017 в управління ТОВ "Управляюча компанія "Політех" передано майно об`єкта (житлового об`єкта), що належить власникам (співвласникам) окремих приміщень на праві спільної власності.
Згідно з пунктом 10 Договору від 21.07.2017 управитель зобов`язаний, зокрема: планувати заходи щодо збереження та сталого функціонування об`єкта та організовувати надання мешканцям об`єкта (будинку) житлово-комунальних послуг відповідно до стандартів, нормативів, норм, порядків і правил; забезпечувати належну експлуатацію та утримання об`єкта відповідно до його цільового призначення і здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир та приміщень такого об`єкту; здійснювати управління майном безпосередньо, а також укладати договори із співвиконавцями на виконання окремих видів робіт; укладати договори про надання житлово-комунальних послуг мешканцям об`єкта в установленому законодавством порядку, здійснювати контроль за своєчасним наданням зазначених послуг відповідної якості, проводити перерахунок розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі.
Статтею 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено форми управління багатоквартирним будинком, відповідно до частини 1 якої за рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" до житлово-комунальних послуг належить, зокрема, послуга з управління багатоквартирним будинком, яка включає в себе: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.
Згідно з пунктом 43 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №712 від 05.09.2018 управитель зобов`язаний укласти з виконавцем послуги з постачання електричної енергії договір про постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку, забезпечувати виконання умов такого договору та контроль якості цих послуг.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.
Тобто, починаючи з 21.07.2017 саме ТОВ "Управляюча компанія "Політех" як управитель багатоквартирного будинку мало укласти з позивачем договір споживача про розподіл (передачу) електричної енергії з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.
У той же час, як зазначалось судом раніше, взаємовідносини, які виникають в процесі продажу і купівлі електричної енергії між виробниками або постачальниками електричної енергії та споживачами (на роздрібному ринку електричної енергії), регулюються Правилами користування електричною енергією, які були чинними на момент укладання договору від 21.07.2017.
Положеннями пункту 1.3 ПКЕЕ встановлено, що постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом.
При цьому, слід зазначити, що перелік документів, які замовник має надати енергопостачальнику (постачальнику електричної енергії за регульованим тарифом) для укладення договору про постачання електричної енергії, визначений пунктом 5.4 ПКЕЕ, а саме: 1) заяву щодо укладення відповідного договору із зазначенням роду виробничої діяльності, місцезнаходження та банківських реквізитів заявника; 2) акти про розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше); 3) однолінійну схему електропостачання об`єкта (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше); 4) відомості щодо розрахункових засобів обліку (тип, марка, технічні характеристики тощо) (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше); 5) заявку на очікуваний обсяг споживання електричної енергії та величини споживання електричної потужності у години контролю максимального навантаження енергосистеми (за необхідності), довідку про укладені державні контракти (за наявності), відомості про величину приєднаної потужності і категорії надійності електропостачання струмоприймачів; 6) акти екологічної, аварійної та технологічної броні споживача (за наявності); 7) копію свідоцтва про державну реєстрацію та виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців); 8) копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення) або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта); 9) копію належним чином оформленої довіреності на право укладати договори особі, яка уповноважена підписувати договори; 10) у визначених законодавством випадках - копію декларації про готовність об`єкта до експлуатації або сертифіката (для новозбудованих та реконструйованих електроустановок), копію декларації про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (для укладення договору про постачання електричної енергії на будівельні майданчики); 11) паспортні дані силових трансформаторів, кабельних та/або повітряних ліній передачі електричної енергії (для споживачів, у яких розрахункові засоби обліку встановлені не на межі балансової належності) (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше); 12) довідку про перелік субспоживачів (у разі їх наявності), дані (зазначені у підпункті 4 цього пункту) розрахункових засобів обліку субспоживачів (у разі укладення відповідного договору щодо об`єктів, які вводяться в експлуатацію вперше).
Відповідно до листа НКРЕКП від 29.11.2016 №12856/20.2/7-16 роз`яснено, що для укладення договору про постачання електричної енергії на технічні цілі багатоквартирного будинку, щодо якого раніше укладався договір про постачання електричної енергії з іншим споживачем, ОСББ має надати постачальнику електричної енергії за регульованим тарифом такі документи: 1) заяву щодо укладення договору про постачання електричної енергії із зазначенням місцезнаходження та банківських реквізитів ОСББ; 2) виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб; 3) рішення установчих зборів про створення ОСББ; 4) статут ОСББ; 5) рішення правління ОСББ про надання повноважень голові правління ОСББ або інший уповноваженій особі ОСББ на укладання договору про постачання електричної енергії з переліком адрес багатоквартирних будинків.
Поряд з цим, згідно пункту 2.1.8 Правил роздрібного ринку електричної енергії, які набрали чинності 14.03.2018, для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії заявник у разі зміни споживача, форми власності чи власника електроустановки має надати оператору системи такі документи: 1) заяву про укладення відповідного договору із зазначенням місцезнаходження об`єкта та реквізитів заявника та наявності паспорта точки розподілу/передачі; 2) для юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців: витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР), роздрукований із мережі Інтернет, або копію довідки, або копію виписки з ЄДР; 3) копію документа, яким визначено право власності чи користування на об`єкт (приміщення), або копію документа, що підтверджує право власності чи користування на земельну ділянку або її частину (у разі відсутності на відповідній земельній ділянці об`єкта), право на розміщення електроустановок на території здійснення господарської діяльності з розподілу/передачі електричної енергії (у разі відсутності об`єкта споживача); 4) копію документа про підтвердження повноважень особи на укладення договору (витяг з установчого документа про повноваження керівника (для юридичних осіб), копію довіреності, виданої в установленому порядку тощо), за необхідності; 5) копію декларації (повідомлення) про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (для укладення договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) та постачання електричної енергії на будівельні майданчики, у разі якщо наявність такого дозволу є обов`язковою або зазначені документи вимагаються законодавством у сфері містобудування) та/або у визначених законодавством випадках, копію декларації про готовність об`єкта до експлуатації або сертифіката (для новозбудованих та реконструйованих електроустановок); 6) довідку про обсяги очікуваного споживання електроенергії окремо за кожною площадкою вимірювання споживача (крім побутових споживачів).
При цьому, згідно роз`яснення НКРЕКП, наданого листом від 17.06.2021 №7314/20.2/7-21 документом, який підтверджує право власності/користування об`єктом є установчі документи ОСББ та/або рішення правління ОСББ про надання повноважень голові правління або іншій уповноваженій особі ОСББ (управителя багатоквартирного будинку) і договір ОСББ з цим управителем (за наявності).
Проте, відповідно до наданого відповідачем до матеріалів справи протоколу №1 від 26.04.2016 загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку рішення про надання повноважень голові правління або іншій уповноваженій особі ОСББ (управителю багатоквартирного будинку) на укладання договору про постачання електричної енергії загальними зборами не приймалось.
Доказів того, що ОСББ "Фучика 1" було надано повноваження управителю будинку ТОВ "Управляюча компанія "Політех" на укладання договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, відповідачем суду не надано.
Крім того, відповідачем також не надано суду доказів звернення ОСББ "Фучика 1" до позивача з заявою про укладання договору споживача про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії та отримання від позивача відмови.
За таких обставин, за висновком суду, саме пасивна поведінка відповідача в частині не прийняття передбачених нормами чинного законодавства рішень загальних зборів щодо надання повноважень управителю будинку на укладання договору про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії, а також не укладання самим ОСББ договору на постачання електричної енергії з моменту зміни 01.06.2016 власника призвело до бездоговірного та безоблікового споживання електричної енергії за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві протягом 7 років.
Водночас, суд відзначає, що відповідно до статті 319 Цивільного кодексу України - власність зобов`язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
Згідно з частиною другою статті 382 Цивільного кодексу України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Відповідно до частини 8 статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання відповідає за своїми зобов`язаннями коштами і майном об`єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов`язки, виступає позивачем та відповідачем у суді.
З системного аналізу наведених норм законодавства вбачається, що саме ОСББ як юридична особа, створена співвласниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для управління та використання спільного майна, самостійно несе відповідальність за порушення норм чинного законодавства при здійсненні управління таким майном, в тому числі відповідальність за порушення правил користування електричною енергією.
Таким чином, за висновком суду, невиконання або неналежне виконання ТОВ "Управляюча компанія "Політех" своїх обов`язків за договором про надання послуг з управління будинком від 21.07.2017 року у будь-якому випадку не звільняє відповідача від відповідальності за фактичне безоблікове споживання електроенергії, яке мало місце у житловому будинку за адресою проспект Повітрофлотський 18/2 у м. Києві, та обов`язку ОСББ "Фучика 1" здійснити відшкодування вартості фактично спожитої безоблікової електроенергії.
Отже, оскільки матеріалами справи підтверджується факт невиконання відповідачем обов`язку з оплати вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії у встановлений строк, розмір заборгованості відповідає фактичним обставинам та на момент прийняття рішення доказів погашення заборгованості відповідач суду не представив, як і доказів, що спростовують вищевикладені обставини, суд доходить висновку, що вимоги позивача підлягають задоволенню у повному обсязі.
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до статей 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
За приписами ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Відповідач під час розгляду справи не надав жодних належних доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги та свідчили про відсутність у нього обов`язку сплатити заявлену до стягнення заборгованість.
При цьому, аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006р. у справі «Проніна проти України», в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.
У рішенні Європейського суду з прав людини «Серявін та інші проти України» вказано, що усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29).
Аналогічна правова позиція викладена у постанові від 13.03.2018 Верховного Суду по справі №910/13407/17.
З огляду на вищевикладене та встановлені фактичні обставини справи, суд дає вичерпну відповідь на всі питання, що входять до предмета доказування у даній справі та виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах. При цьому суд наголошує, що усі інші доводи та міркування сторін, окрім зазначених у мотивувальній частині рішення, взяті судом до уваги, однак не спростовують висновків суду та не суперечать дійсним обставинам справи і положенням чинного законодавства.
Приймаючи до уваги вищевикладене в сукупності, оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на повному, всебічному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог.
Згідно з п. 2 ч. 1ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного, враховуючи положення ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 13, 73-80, 86, 129, 232, 236-242, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити повністю.
2. Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 1" (03049, м. Київ, просп. Повітрофлотський 18/2, кв. 34, ідентифікаційний код 40457877) на користь Приватного акціонерного товариства "ДТЕК Київські Електромережі" (04080, м. Київ, вул. Новокостянтинівська, буд. 20, ідентифікаційний код 41946011) 256269 (двісті п`ятдесят шість тисяч двісті шістдесят дев`ять) грн 29 коп. боргу за необліковану електроенергію та судовий збір у розмірі 3844 (три тисячі вісімсот сорок чотири) грн 04 коп.
3. Видати наказ позивачу після набрання рішенням суду законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення, відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України може бути оскаржено до апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 24.07.2023.
Суддя Т.В. Васильченко
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2023 |
Оприлюднено | 25.07.2023 |
Номер документу | 112368726 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Васильченко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні