Герб України

Рішення від 24.07.2023 по справі 200/181/23

Донецький окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 липня 2023 року Справа№200/181/23

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Волгіної Н.П., розглянувши в письмовому порядку за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

доВійськової частини НОМЕР_1

провизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 через представника, адвоката Кириленка Андрія Володимировича, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін), в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не нарахування та не виплати позивачу збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у розмірі до 100000,00 грн у зв`язку із безпосередньою участю та у здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів за період з 10 березня 2022 року по 24 травня 2022 року та з 1 червня 2022 року по 31 липня 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;

- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу збільшену додаткову грошову винагороду, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у розмірі до 100000,00 грн у зв`язку із безпосередньою участю та у здійсненні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів за період з 10 березня 2022 року по 24 травня 2022 року та з 1 червня 2022 року по 31 липня 2022 року в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Позивач перебуває на військовій службі у відповідача.

Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 11 березня 2022 року № 55-ВВ про особовий склад (службові переміщення) на підставі бойового розпорядження від 10 березня 2022 року № 17ДСК, 10 березня 2022 року старшого сержанта ОСОБА_1 було відправлено у службове відрядження в складі зведеного загону № 2 в оперативне підпорядкування командира 1 ЗБС 28 ОМБР.

24 травня 2022 року старший сержант ОСОБА_1 прибув із вищевказаного службового відрядження відповідно до наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 24 травня 2022 року № 126-ВВ про особовий склад (службові переміщення) на підставі бойового розпорядження від 23 травня 2022 року № 279-ДСК.

В подальшому відповідно до наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 1 червня 2022 року № 134-ВВ про особовий склад (службові переміщення) на підставі бойового розпорядження від 31 травня 2022 року № 299 ДСК старшого сержанта ОСОБА_1 було відправлено у службове відрядження в складі зведеного загону № 4 до н.п. Южноукраїнськ з метою виконання бойового розпорядження.

31 липня 2022 року позивач прибув із вищевказаного службового відрядження відповідно до наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 1 серпня 2022 року № 192-ВВ про особовий склад (службові переміщення).

Отже, в періоди з 10 березня 2022 року по 24 травня 2022 року та з 1 червня 2022 року по 31 липня 2022 року позивач, перебуваючи у службових відрядженнях на підставі бойових розпоряджень, виконував бойові завдання, а тому мав право на отримання підвищеної додаткової грошової винагороди в розмірі до 100000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у зв`язку із безпосередньою участю у бойових діях або забезпечуванні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

В інтересах позивача до відповідача було направлено адвокатський запит із проханням надати: інформацію щодо підстав не нарахування та не виплати позивачу підвищеної додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28 лютого 2022 року, за березень та квітень 2022 року; довідку про нараховане та виплачене позивачу грошове забезпечення у період з 24 лютого 2022 року; довідку про безпосередню участь позивача в бойових діях або у забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії; витяги із наказу командира військової частини щодо проходження військової служби та місця перебування позивача в період з 24 лютого 2022 року по час подання запиту, а саме - про відрядження позивача в зону проведення бойових дій; витяги із журналів бойових дій (журнал ведення оперативної обстановки).

Листом від 8 січня 2023 року відповідач відповів, що збільшена додаткова винагорода позивачу не нараховувалась у зв`язку із відсутністю підстав здійснення такої виплати.

До листа додано витяги із наказів про проходження позивачем військової служби, довідку про нараховане та виплачене грошове забезпечення позивачу за період з лютого по грудень 2022 року та зазначено, що довідка про безпосередню участь позивача у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони не відпрацьовувалась у зв`язку із тим, що позивач не надав повний перелік документів, передбачений п. 4 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413.

Згідно довідки про грошове забезпечення за періоди з 10 березня 2022 року по 24 травня 2022 року та з 1 червня 2022 року по 31 липня 2022 року позивачу не виплачувалась або здійснювалась не в повному розмірі виплата підвищеної додаткової винагороди в сумі до 100000,00 грн відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168, а саме: за березень та квітень 2022 року така винагорода не нараховувалась та не виплачувалась; з травня по серпень була нарахована та виплачена не у повному розмірі.

Позивач вважає бездіяльність відповідача щодо не виплати йому у належному розмірі підвищеної додаткової винагороди в сумі до 100000,00 грн протягом спірних періодів такою, що порушує його права (а.с. 1-8).

У відзиві на позов та додаткових поясненнях Військова частина НОМЕР_1 заперечує проти задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , обґрунтовуючи свої заперечення наступним.

Постанова Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» (Постанова № 168) прийнята на виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію».

Пунктом 1 цієї Постанови передбачено на період дії воєнного стану військовослужбовцям, зокрема, Державної прикордонної служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби в межах територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000,00 грн пропорційно в розрахунку на місяць […], а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000,00 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях.

Згідно п. 2-1 Постанови № 168 порядок і умови виплати зазначеної додаткової винагороди визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.

Відповідно до п. 5 Постанови № 168 вона набирає чинності з дня опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.

Наказом Адміністрації Державної прикордонної служби України від 31 березня 2022 року № 164 «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168» (Наказ 164) був установлений порядок і умови виплати додаткової винагороди в розмірі до 30000,00 грн та збільшеної до 100000,00 грн додаткової винагороди.

Згідно із п. 2 Наказу 164 безпосередня участь військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії в період здійснення цих заходів це виконання військовослужбовцем певних завдань, пов`язаних із здійсненням бойових дій (визначений перелік таких завдань) та здійсненням заходів з виводу сил та засобів з-під удару противника.

Пунктом 3 наказу 164 передбачено виключний перелік документів, які підтверджують безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або заходів, а саме: бойовий наказ (бойове розпорядження); журнал бойових дій (вахтового журналу) або журнал ведення оперативної обстановки або бойового донесення (підсумкове, термінове, поза термінове) або постових відомостей (під час охорони об`єкту, на який було здійснено збройний напад, або артилерійський ракетний обстріл); рапорт (донесення) начальника (командира) підрозділу (тимчасово створеної групи військовослужбовців, зведеного загону, КрМО, КаМО, екіпажу літака, вертольоту тощо) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військових звань, прізвищ, імен та по-батькові, а також кількості днів участі військовослужбовців у таких діях та заходах.

Про підтвердження безпосередньої участі відряджених військовослужбовців у бойових діях або заходах, начальникам регіональних управлінь та органів Держприкордонслужби, які ведуть (вели) бойові дії та до яких відряджені військовослужбовці, надавати останнім довідку про участь у вказаних заходах із зазначенням періоду (кількості днів) такої участі.

Позивач брав безпосередню участь у бойових діях або забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії у періоди з 1 травня 2022 року по 23 травня 2022 року, з 2 червня 2022 року по 4 червня 2022 року, з 14 червня 2022 року по 15 червня 2022 року, 8 липня 2022 року, - перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

Відповідно до наказів НОМЕР_2 прикордонного загону від 7 червня 2022 року № 195-ос, від 8 липня 2022 року № 258-ос та від 5 серпня 2022 року № 309-ос позивачу в повному розмірі виплачена додаткова винагорода, яка була збільшена до 100000,00 грн в розрахунку на місяць пропорційної часу його участі у таких діях та заходах, що підтверджується позивачем у позовній заяві.

В інші дні службового відрядження позивач не брав безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії в період здійснення зазначених заходів та не виконував бойових (спеціальних) завдань та інших заходів передбачених даним пунктом.

Таким чином, НОМЕР_2 прикордонний загін діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України а тому позовні вимоги позивача є необґрунтованими (а.с. 40-44, 62-63, 88, 94-98).

Ухвалою суду від 23 січня 2023 року відкрито провадження у справі за даним позовом; призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); запропоновано відповідачу надати суду відзив на позов та всі письмові і електронні документи, що підтверджують заперечення проти позову (а.с. 29-30).

28 березня 2023 року судом отримано від відповідача відзив на позов та додані до відзиву на підтвердження зазначеного у ньому документи (а.с. 40-53).

Ухвалою суду від 5 травня 2023 року зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 надати суду додаткові пояснення та додаткові докази (а.с. 56-57).

13 червня 2023 року судом отримано від відповідача додаткові пояснення та докази (а.с. 62-85).

19 та 20 липня 2023 року судом отримані додаткові пояснення від відповідача (а.с. 87-101).

Дослідивши матеріали справи суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , є громадянином України, РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання згідно паспорту НОМЕР_4 , виданого 17 серпня 2013 року: АДРЕСА_1 ; є учасником бойових дій, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_5 від 12 червня 2018 року (а.с. 11-13, 15, 16).

Відповідач, Військова частина НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 прикордонний загін державної прикордонної служби), код ЄДРПОУ 14321386, зареєстроване місцезнаходження: АДРЕСА_2 , є державною організацією (установою, закладом) (а.с. 45, 55).

Як встановлено судом на підставі матеріалів справи, позивач перебуває на дійсній військовій службі у військовій частині НОМЕР_1 Державної прикордонної служби України м. Одеса у званні сержант (а.с. 17).

Згідно витягу з наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 4 березня 2022 року № 85-ОС, молодшого сержанта ОСОБА_1 , який прибув для подальшого проходження служби з НОМЕР_6 прикордонного загону Державної прикордонної служби України, 4 березня 2022 року на підставі наказу адміністрації Державної прикордонної служби України № 163-ОС від 26 лютого 2022 року зараховано в оперативне підпорядкування (а.с. 20, 92).

Відповідно до витягу з наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 19 травня 2022 року № 167-ОС, молодшого сержанта ОСОБА_1 , який прибув для подальшого проходження служби з НОМЕР_6 прикордонного загону Державної прикордонної служби України, 19 травня 2022 року зараховано до списків особового складу загону та на всі види забезпечення; призначено на посаду інспектора прикордонної служби 3 категорії (фахівця радіотехнічного поста) відділення технічних засобів охорони державного кордону « ІНФОРМАЦІЯ_1 » відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (тип Б); вважати таким, що приступив до виконання службових обов`язків за посадою з 19 травня 2022 року; підстава - припис командира військової частини НОМЕР_7 № 349 від 18 травня 2022 року наказу адміністрації Державної прикордонної служби України № 163-ОС від 26 лютого 2022 року рапорту молодшого сержанта ОСОБА_1 від 19 травня 2022 року (а.с. 21, 90).

Згідно пояснень відповідача, у період з 4 березня 2022 року по 18 травня 2022 року позивач знаходився на фінансовому забезпеченні НОМЕР_6 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (а.с. 88).

Відповідно до бойового розпорядження від 10 березня 2022 року № 17 ДСК, підписаного начальником НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України, полковником ОСОБА_2 , наказано до 18-00 год 10 березня 2022 року здійснити збір та висунення зведеного загону, до якого включити військовослужбовців: впс « ІНФОРМАЦІЯ_2 », який передати в оперативне підпорядкування командира 1 ЗСБ 28 ОМБр. Згідно додатку. (а.с. 64).

Як вбачається з додатку до Бойового розпорядження від 10 березня 2022 року № 17 ДСК, у зазначений список включений (№ з/п 21) молодший сержант ОСОБА_1 (а.с. 65).

Відповідно до витягу з наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 11 березня 2022 року № 55-ВВ молодшого сержанта ОСОБА_1 , інспектора прикордонної служби 3 категорії (фахівця радіотехнічного поста) відділення технічних засобів охорони державного кордону « ІНФОРМАЦІЯ_1 » відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (тип Б), відряджено у службове відрядження в складі зведеного загону № 2 в оперативне підпорядкування командира 1 ЗБС 28 ОМБР з 10 березня 2022 року на підставі бойового розпорядження від 10 березня 2022 року № 17 ДСК, посвідчення про відрядження № 66/21 від 10 березня 2022 року (а.с. 22).

Згідно витягу з наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 24 травня 2022 року № 126-ВВ, молодшого сержанта ОСОБА_1 , інспектора прикордонної служби 3 категорії (фахівця радіотехнічного поста) відділення технічних засобів охорони державного кордону «Сичавка» відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (тип Б), вважати таким, що прибув із службового відрядження в складі зведеного загону № 2 з оперативного підпорядкування командира 1 ЗБС 28 ОМБР, з 23 травня 2022 року на підставі бойового розпорядження від 23 травня 2022 року № 279-ДСК, посвідчення про відрядження № 66/21 від 10 березня 2022 року (а.с. 22).

Згідно із рапортом начальника НОМЕР_8 зведеного прикордонного загону полковника ОСОБА_3 на ім`я начальника НОМЕР_2 прикордонного загону ОСОБА_2 , відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», на виконання вимог наказу Південного регіонального управління № 164-АГ від 3 березня 2022 року «Про постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168» надано інформацію про участь персоналу 2 зведеного прикордонного загону від НОМЕР_2 прикордонного загону у бойових діях в період з 1 травня 2022 року по 23 травня 2022 року відповідно до інформації, зафіксовані в Журналі службово-бойових дій (інв. №6-ВСДСК від 28 березня 2022 року) у зв`язку із ракетними обстрілами ділянки відповідальності НОМЕР_8 зведеного прикордонного загону від НОМЕР_2 прикордонного загону, зокрема щодо молодшого сержанта ОСОБА_1 : період з 1 по 23 травня 2022 року, сума 51935,38 грн (а.с. 66-68).

Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону ДПС України від 7 червня 2022 року № 195-ОС, прийнятим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» та наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 31 березня 2022 року № 164-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168», ПдРУ (гриф)/ 22-206 від 28 лютого 2022 року, а також відповідно до бойових розпоряджень, зокрема від 10 березня 2022 року, з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану визначено: виплатити військовослужбовцям НОМЕР_2 прикордонного загону додаткову винагороду в розмірі згідно додатку 1 із розрахунку 30000,00 грн на місяць пропорційно часу проходження служби за період, що визначений у додатку 1; виплатити додаткову винагороду військовослужбовцям НОМЕР_2 прикордонного загону за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та оборони, від збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення воєнних (бойових) дій у період та в розмірі згідно додатку 2 із розрахунку 70000,00 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях або заходах (а.с. 69-70).

Як вбачається з додатку № 2 до вказаного наказу, відповідно до рапорту начальника НОМЕР_8 зведеного загону НОМЕР_2 прикордонного загону від 2 червня 2022 року 2022 року № 1/4697-22-Вп в період з 1 травня 2022 року по 24 травня 2022 року відповідно до інформації, зафіксованій в Журналі службово-бойових дій (інв. № 6 - ВСДСК, від 28 березня 2022 року), у зв`язку з ракетними обстрілами ділянки відповідальності персонал 2 зведеного прикордонного загону брав участь у бойових діях: […] (№ з/п 39) молодший сержант ОСОБА_1 у період з 1 травня 2022 року по 23 травня 2022 року, сума 51935,48 грн (а.с. 71).

Згідно бойового розпорядження від 31 травня 2022 року № 299 ДСК, підписаного начальником НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України, полковником ОСОБА_2 , першим заступником начальника загону начальником штабу, полковником ОСОБА_4 , наказано: начальнику впс « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та відділу озброєння та інженерно-технічного забезпечення направити персонал для заміни персоналу впс « ІНФОРМАЦІЯ_3 » в складі зведеного загону № 4 ( АДРЕСА_3 ) до 10-00 1 червня 2022 року (а.с. 72).

Як вбачається з додатку до Бойового розпорядження від 31 травня 2022 року № 299 ДСК, у зазначений список включений (№ з/п 14) молодший сержант ОСОБА_1 (а.с. 73).

Згідно витягу з наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 1 червня 2022 року № 134-ВВ, молодшого сержанта ОСОБА_1 , інспектора прикордонної служби 3 категорії (фахівця радіотехнічного поста) відділення технічних засобів охорони державного кордону « ІНФОРМАЦІЯ_1 » відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (тип Б), відряджено у службове відрядження в складі зведеного загону № 4 до н.п. Южноукраїнськ, з метою виконання бойового розпорядження, з 1 червня 2022 року на підставі бойового розпорядження від 31 травня 2022 року № 299 ДСК, посвідчення про відрядження № 1194 (а.с. 18).

Відповідно до витягу з наказу начальника НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 1 серпня 2022 року № 192-ВВ, солдата ОСОБА_5 , інспектора прикордонної служби 2 категорії інструктора кінологічного відділення відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (тип Б), вважати таким, що прибув із службового відрядження в складі зведеного загону № 4 з н.п. Южноукраїнськ, з 31 липня 2022 року на підставі посвідчення про відрядження № 1212 (а.с. 18).

Згідно рапорта начальника НОМЕР_9 зведеного прикордонного загону підполковника ОСОБА_6 , поданого на ім`я начальника НОМЕР_2 прикордонного загону ОСОБА_2 від 1 липня 2022 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», на виконання вимог наказу Південного регіонального управління № 164-АГ від 3 березня 2022 року «Про постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168», останній клопотав про виплату додаткової винагороди із розрахунку 70000,00 грн на місяць за період з 1 червня 2022 року по 30 червня 2022 року військовослужбовцям зведеного загону 4 за виконання бойових розпоряджень, щодо: […] (№ з/п 55) молодшого сержанта ОСОБА_1 : 2 червня 2022 року 2333,33 грн, 3 червня 2022 року - 2333,33 грн, 4 червня 2022 року - 2333,33 грн, 14 червня 2022 року - 2333,33 грн, 15 червня 2022 року - 2333,33 грн (а.с. 74-76).

Згідно із рапортом начальника НОМЕР_8 зведеного прикордонного загону полковника ОСОБА_3 на ім`я начальника НОМЕР_2 прикордонного загону В.Вітровчаку від 1 серпня 2022 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», на виконання вимог наказу Південного регіонального управління № 164-АГ від 3 березня 2022 року «Про постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168», останній клопотав про виплату додаткової винагороди із розрахунку 70000,00 грн на місяць за період з 1 липня 2022 року по 31 липня 2022 року військовослужбовцям зведеного загону 4 за виконання бойових розпоряджень, щодо: […] (№ з/п 40) молодшого сержанта ОСОБА_1 : 8 липня 2022 року - 2258,06 грн (а.с. 77-78).

Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону ДПС України, полковника ОСОБА_2 , від 8 липня 2022 року № 258-ОС, прийнятим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» та наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 31 березня 2022 року № 164-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168», ПдРУ (гриф)/ 22-206 від 28 лютого 2022 року, а також відповідно до бойових розпоряджень, з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану визначено: виплатити військовослужбовцям НОМЕР_2 прикордонного загону додаткову винагороду в розмірі згідно додатку 1 із розрахунку 30000,00 грн на місяць пропорційно часу проходження служби за період, що визначений у додатку 1; виплатити додаткову винагороду військовослужбовцям НОМЕР_2 прикордонного загону за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та оборони, від збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення воєнних (бойових) дій у період та в розмірі згідно додатку 2 із розрахунку 70000,00 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях або заходах (а.с. 79-80).

Як вбачається з додатку № 2 до вказаного наказу, відповідно до рапорту начальника 4 зведеного загону № 44/5418-22-Вн від 6 липня 2022 року персонал виконував бойове завдання в районі бойових дій згідно списку: […] (№ з/п 55) молодший сержант ОСОБА_1 у періоди: з 2 червня 2022 року по 4 червня 2022 року, з 14 червня 2022 року по 15 червня 2022 року; всього 11666,67 грн (а.с. 81).

Наказом начальника НОМЕР_2 прикордонного загону ДПС України, полковника ОСОБА_2 , від 5 серпня 2022 року № 309-ОС, прийнятим відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» та наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України від 31 березня 2022 року № 164-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168», ПдРУ (гриф)/ 22-206 від 28 лютого 2022 року, а також відповідно до бойових розпоряджень, з метою підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців на період дії воєнного стану визначено: виплатити додаткову винагороду військовослужбовцям НОМЕР_2 прикордонного загону за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та оборони, від збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення воєнних (бойових) дій у період та в розмірі згідно додатку 1 із розрахунку 70000,00 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях або заходах (а.с. 82).

Як вбачається з додатку № 2 до вказаного наказу, відповідно до рапорту начальника 4 зведеного загону № 228/5964-22-Вн від 1 серпня 2022 року персонал виконував бойове завдання в районі бойових дій згідно списку: […] (№ з/п 40) молодший сержант ОСОБА_1 : 8 липня 2022 року 2258,06 грн (а.с. 83).

Згідно пояснень відповідача, які підтверджуються довідкою про нараховане та виплачене ОСОБА_1 грошове забезпечення, за період з лютого 2022 року по грудень 2022 року додаткова винагорода, передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168:

- у період з лютого по травень 2022 року позивачу не сплачувалась;

- у червні 2022 року сплачена у розмірі: 12580,55 грн (виходячи з винагороди за місяць 30000,00 грн) та 51935,48 грн (виходячи з винагороди за місяць 70000,00 грн) за травень 2022 року; всього 64516,03 грн;

- у липні 2022 року сплачена у розмірі: 30 000,00 грн (виходячи з винагороди 30000,00 грн), 11666,67 грн (виходячи з винагороди 70000,00 грн) за червень 2022 року (а.с. 21).

- у серпні 2022 року сплачено у розмірі: 30 000,00 грн (виходячи з винагороди 30000,00 грн), 2258,06 грн (виходячи з винагороди 70000,00 грн) за липень 2022 року (а.с. 26, 88).

26 грудня 2022 року адвокат Задорожня В.О. в інтересах позивача звернулась із адвокатським запитом до відповідача, в якому просила надати: відомості щодо підстав не нарахування та не виплати позивачу за березень та квітень 2022 року підвищеної додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28 лютого 2022 року; у випадку, якщо не здійснення зазначеної виплати за вказані місяці мало місце у зв`язку із притягненням позивача до дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності надати копії документів, які стали підставою для таких висновків (матеріали службового розслідування), витяги з наказів про притягнення до відповідальності та про позбавлення додаткової грошової винагороди; також просила надати довідку про нараховане та виплачене позивачу грошове забезпечення у період з 24 лютого 2022 року по час звернення із запитом, довідку про безпосередню участь позивача в бойових діях або у забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, витяги із наказу командира військової частини щодо проходження позивачем військової служби та місця його перебування у період з 24 лютого 2022 року по час подання запиту, а саме - про відрядження позивача в зону проведення бойових дій; витяги із журналів бойових дій (журнал ведення оперативної обстановки) (а.с. 14-15).

Листом від 8 січня 2023 року (вих. № 42/110-23) відповідач повідомив адвокатові, що збільшена додаткова винагорода позивачу за березень-квітень 2022 року не нараховувалась у зв`язку із відсутністю підстав здійснення такої виплати. Також повідомлено, що довідка про безпосередню участь молодшому сержанту ОСОБА_1 у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку із військовою агресією рф проти України (за формою згідно з додатком 1 до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 413), не відпрацьовувалась у зв`язку із тим, що військовослужбовець не надав повний перелік документів, передбачених п. 4 цього Порядку (а.с. 27).

Вважаючи протиправним не нарахування та не виплати йому збільшеної додаткової грошової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у розмірі до 100000,00 грн за спірний період, позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-ХІІ) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, а також стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Частиною 2 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ установлено, що до складу грошового забезпечення військовослужбовців входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, а також надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Відповідно до ч. 3 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.

Згідно зі ст. 16 Закону України "Про Державну прикордонну службу України" від 3 квітня 2003 року № 661-IV умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.

Відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань кваліфікованим особовим складом, а також враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування, керівниками розвідувальних органів України.

Згідно із п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704) установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії), одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Пунктом 3 Постанови № 704 передбачено, що виплата грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснюється у порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25 червня 2018 року № 558 було затверджено окрему Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, яка містить загальні положення про правила та умови виплати грошового забезпечення, а також визначає структуру (складові) грошового забезпечення, яка є аналогічною структурі грошового забезпечення, визначеної у ч. 2 ст. 9 Закону № 2011-ХІІ та у п. 2 Постанови № 704.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку із військовою агресією російської федерації в Україні введено воєнний стан із 5 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указами Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022, від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», від 22 квітня 2022 року № 259/2022, від 17 травня 2022 року № 341/2022, від 12 серпня 2022 № 573/2022, від 7 листопада 2022 року № 757/2022, від 6 лютого 2023 року № 58/2023, від 1 травня 2023 року № 254/2023, затверджених Законами України «Про продовження дії воєнного стану в Україні» від 15 березня 2022 № 2119, від 21 квітня 2022 року № 2212, від 22 травня 2022 року № 2263, від 15 серпня 2022 року № 2500-IX, від 16 листопада 2022 року № 2738-IX, від 7 лютого 2023 року № 2915-IX (відповідно), строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 5 год 30 хв 26 березня 2022 року строком на 30 діб, з 5 год 30 хв 25 квітня 2022 року строком на 30 діб, з 5 год 30 хв 25 травня 2022 року строком на 90 діб, з 5 год 30 хв 23 серпня 2022 року строком на 90 діб, з 5 год 30 хв 21 листопада 2022 року строком на 90 діб, від 2 травня 2023 року № 3057-ІХ з 5 год 30 хв 20 травня 2023 року строком на 90 діб.

Пунктом 2 Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 визначено військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, […] разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

28 лютого 2022 року на виконання Указу Президента України № 64/2022, а також Указу Президента України № 69/2022 від 24 лютого 2022 року "Про загальну мобілізацію" Кабінетом Міністрів України була прийнята № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стан» (далі Постанова № 168).

Пунктом 1 зазначеної постанови (в редакції, яка була чинною станом на час існування спірних правовідносин) було установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, […] виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 грн, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів [...], - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Постановою Кабінету Міністрів України № 793 від 7 липня 2022 року внесено зміни до Постанови № 168, якими, зокрема, доповнено постанову пунктом 2-1, згідно якого порядок та умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів. Вказано, що даний пункт застосовується з 24 лютого 2022 року.

31 березня 2022 року Адміністрацією Державної прикордонної служби України прийнято наказ № 164-АГ "Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168" (далі Наказ № 164-АГ), яким було встановлено порядок і умови виплати додаткової винагороди в розмірі 30 000 грн на місяць та збільшеної додаткової винагороди до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах (а.с. 46-50).

У п. 1 цього Наказу 164 зазначено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям, які проходять військову службу в […] органах охорони державного кордону (прикордонних загонах, окремих контрольно-пропускних пунктах, авіаційних частинах), підрозділах спеціального призначення та органах забезпечення Державної прикордонної служби України виплачувати додаткову винагороду (пропорційно із розрахунку на місяць) у розмірі 30 000 грн (з дня призову (прийняття) на військову службу до дня виключення із списків особового складу військової частини у зв`язку зі звільненням з військової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, розмір цієї винагороди збільшується до 100 000 грн включно в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях або заходах.

Пунктом 2 Наказу 164-АГ визначено, що під терміном «безпосередня участь військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії в період здійснення зазначених заходів» слід розуміти виконання військовослужбовцем:

бойових завдань у складі військової частини (підрозділу), яка веде воєнні (бойові) дії у складі створених (діючих) угруповань військ (сил) Сил оборони держави (визначених Головнокомандувачем Збройних Сил України або начальником Генерального штабу Збройних Сил України) в районі ведення воєнних (бойових) дій;

бойових (спеціальних) завдань із всебічного забезпечення створених (діючих) угруповань військ (сил) Сил оборони держави безпосередньо в районі ведення бойових дій згідно з бойовими розпорядженнями;

бойових завдань з ведення руху опору на територіях України, тимчасово окупованих (захоплених) противником;

завдань з ведення оперативної (військової, спеціальної) розвідки в районі ведення бойових дій або на територіях України, тимчасово окупованих (захоплених) противником;

бойових завдань з відбиття збройного нападу (вогневого ураження) на об`єкти, що охороняються, звільнення таких об`єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою (у т.ч. поза межами районів ведення бойових дій);

бойових завдань з пошуку, виявлення та знешкодження диверсійно-розвідувальних груп, незаконних збройних формувань (озброєних осіб) (у т.ч. поза межами районів ведення бойових дій);

виконання бойових завдань з вогневого ураження повітряних цілей (у т.ч. поза межами районів ведення бойових дій);

здійснення заходів з виводу сил та засобів з-під удару противника (у т.ч. поза межами районів ведення бойових дій);

виконання польотів, пов`язаних з евакуацією військовослужбовців, цивільного населення, озброєння та інших матеріальних засобів з районів бойових дій;

виконання бойових завдань кораблями, катерами, морськими суднами в морській, річковій акваторії (у т.ч. поза межами районів ведення бойових дій).

Пунктом 3 Наказу 164 передбачений перелік документів, які підтверджують безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або заходів, згідно якого такими документами є:

- бойовий наказ (бойове розпорядження);

- журнал бойових дій (вахтовий журнал) або журнал ведення оперативної обстановки або бойового донесення (підсумкове, термінове, позатермінове) або постові відомості (під час охорони об`єкту, на який було здійснено збройний напад, або артилерійський ракетний обстріл);

- рапорт (донесення) начальника (командира) підрозділу (тимчасово створеної групи військовослужбовців, зведеного загону, КрМО, КаМО, екіпажу літака, вертольоту тощо) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військових звань, прізвищ, імен та по-батькові, а також кількості днів участі військовослужбовців у таких діях та заходах.

Також у цьому пункті вказано, що про підтвердження безпосередньої участі відряджених військовослужбовців у бойових діях або заходах, начальникам регіональних управлінь та органів Держприкордонслужби, які ведуть (вели) бойові дії та до яких відряджені військовослужбовці, надавати останнім довідку про участь у вказаних заходах із зазначенням періоду (кількості днів) такої участі.

Згідно із п. 4 наказу № 164-АГ наказано начальникам регіональних управлінь та органів Держприкордонслужби, з інших щомісячно до 5 числа поточного місяця повідомляти органи, в яких ці військовослужбовці проходять службу про їх безпосередню участь у бойових діях або заходах за попередній місяць.

Відповідно до п. 5 Наказу № 164-АГ визначено, що виплату військовослужбовцям зазначеної у п. 1 винагороди здійснювати на підставі наказу начальника (командира) органу Держприкордонслужби […].

Пунктом 6 цього ж наказу наказано начальникам (командирам) органів Держприкордонслужби накази про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям в розмірі 100000 грн або 30 000 грн за попередній місяць видавати до 8 числа поточного місяця на підставі рапортів начальників (командирів) підрозділів (кораблів, катерів, екіпажів).

За поясненням відповідача приписи Наказу № 164-АГ були обов`язковими для виконання/врахуванням всіма підрозділами Державної прикордонної служби України .

Разом із цим суд зазначає, що відповідно до п. 1 Положення про Адміністрацію Державної прикордонної служби України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 533, Адміністрація Державної прикордонної служби України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері захисту державного кордону та охорони суверенних прав України в її виключній (морській) економічній зоні.

Пунктом 9 Положення № 533 визначено, що Адміністрація Державної прикордонної служби України в межах повноважень, передбачених законом, на основі та на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України та наказів МВС видає директиви, накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Виходячи з наведених приписів, суд висновує, що діяльність Адміністрації Державної прикордонної служби України щодо питань, які стосуються виплати грошового забезпечення військовослужбовцям, спрямовується та координується Міністром внутрішніх справ, що відповідає ст. 9 Закону № 2011-ХІІ, п. 3 Постанови № 704 та Інструкції № 558.

Разом із цим Наказ № 164-АГ не містить відомостей про його погодження з Міністром внутрішніх справ.

Крім цього суд зазначає, що згідно із ч. 3 ст. 117 Конституції України нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягають реєстрації в порядку, установленому законом.

Пунктом 1 Указу Президента України "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади" від 3 жовтня 1992 року № 493/92 визначено, що з 1 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації.

Відповідно до п.п. 2, 3 Указу Президента України від 3 жовтня 1992 року № 493/92 державна реєстрація провадиться в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України. Нормативно-правові акти, зазначені в ст. 1 цього Указу, набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації, якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.

Згідно із п. 2 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 (далі - Положення № 731) державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, які містять одну або більше норм, що зачіпають права, свободи, законні інтереси та стосуються обов`язків громадян та юридичних осіб, встановлюють новий або змінюють, доповнюють, скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації, або мають міжвідомчий характер, тобто є обов`язковими для інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб, що не належать до сфери управління суб`єкта нормотворення.

Пунктом 15 Положення № 731 передбачено, що міністерства, інші центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення цих вимог нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності і не можуть бути застосовані.

Суд зазначає, що Наказ № 164-АГ містить норми, які зачіпають права громадян (військовослужбовців) на отримання додаткової винагороди і встановлюють організаційно-правовий механізм реалізації таких прав, отже він підлягав обов`язковій державній реєстрації в Міністерстві юстиції України.

Враховуючи наведене, суд погоджується із доводами позивача про те, що даний наказ не підлягає застосуванню судом до спірних правовідносинах.

При цьому суд відхиляє доводи позивача щодо не дотримання при прийнятті наказу № 164-АГ процедур, які передбачені нормами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11 вересня 2003 року № 1160-IV, - так як вказаний наказ не є регуляторним актом у розумінні Закону № 1160-IV.

Відповідно до ч.ч. 2, 6 ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) суд застосовує правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. У разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права). Аналогія закону та аналогія права не застосовується для визначення підстав, меж повноважень та способу дій органів державної влади та місцевого самоврядування.

Враховуючи наведене вище, Наказ № 164-АГ не застосовується судом при вирішенні спору, що є предметом розгляду даної справи.

Суд вважає за необхідне зазначити, що 26 січня 2023 року Міністерством внутрішніх справ України був прийнятий наказ № 36 (зареєстрований в Мінюсті 31 січня 2023 року за № 196/39252), яким затверджено Порядок та умови виплати на період дії воєнного стану додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби України.

Згідно п. 3 цього Порядку до безпосередньої участі в бойових діях або заходах належать виконання військовослужбовцем у районах ведення воєнних (бойових) дій:

1) бойових (спеціальних) завдань на лінії бойового зіткнення з противником на глибину виконання бойових (спеціальних) завдань органом (підрозділом, у тому числі зведеним) Державної прикордонної служби України першого ешелону оборони або наступу (контрнаступу, контратаки) до батальйону включно;

2) бойових (спеціальних) завдань з усебічного забезпечення органів (підрозділів) Держприкордонслужби, угруповань військ, інших складових сил оборони згідно з бойовим розпорядженням в умовах вогневого ураження або безпосереднього зіткнення з противником;

3) бойових завдань з охорони об`єктів під час нанесення по них вогневого ураження противником, відбиття збройного нападу (вогневого ураження противника) на об`єкти, що охороняються, звільнення їх у разі захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою за умови безпосереднього вогневого контакту з противником;

4) бойових (спеціальних) завдань з пошуку, виявлення та знешкодження диверсійно-розвідувальних груп, незаконних збройних формувань (озброєних осіб) в умовах безпосереднього зіткнення або взаємного вогневого контакту з противником;

5) бойових (спеціальних) завдань з виявлення та вогневого ураження повітряних цілей;

6) польотів, ведення повітряного бою, а також заходів з виводу повітряних суден з-під удару противника з виконанням зльоту згідно з бойовими розпорядженнями;

7) бойових (спеціальних) завдань у складі екіпажу корабля, катера, судна забезпечення Держприкордонслужби в морській та річковій акваторіях, поєднаних з вогневим ураженням або безпосереднім зіткненням з противником, а також виконання бойових завдань з пошуку (тралення) та знешкодження (знищення) мін, вибухонебезпечних предметів;

8) бойових (спеціальних) завдань у складі відділів прикордонної служби, прикордонної застави, прикордонної комендатури, прикордонної комендатури швидкого реагування в умовах вогневого ураження або безпосереднього зіткнення з противником.

Відповідно до п. 4 цього наказу документами, що підтверджують безпосередню участь військовослужбовців у воєнних (бойових) діях або заходах, є:

бойовий наказ (бойове розпорядження);

журнал бойових дій (службово-бойових дій, вахтовий, навігаційно-вахтовий, навігаційний журнал, журнал ведення оперативної обстановки) або бойове донесення, або постова відомість під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад, чи копії або витяги з них;

рапорт (донесення) начальника (командира) підрозділу (групи, загону, екіпажу) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях або заходах, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військового звання, прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), а також кількості днів участі військовослужбовців у бойових діях або заходах.

Згідно п. 5 наказу облік військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у бойових діях або заходах та виконують бойові (спеціальні) завдання, визначеніпідпунктами 1,2пункту 2 цих Порядку та умов, підготовка проєктів наказів про виплату додаткової винагороди в органі Держприкордонслужби здійснюється штабами військових частин. Начальники (командири) органів Держприкордонслужби, до яких відряджені (прикомандировані) військовослужбовці, щомісяця до 5 числа інформують органи Держприкордонслужби за місцем проходження служби військовослужбовців про їх безпосередню участь у бойових діях за минулий місяць.

Пунктом 6 наказу передбачено, що виплата військовослужбовцям додаткової винагороди здійснюється щомісяця за минулий місяць на підставі наказів Голови Державної прикордонної служби України, начальників (командирів) регіональних управлінь, органів охорони державного кордону, Морської охорони, навчальних закладів, науково-дослідних установ, органів забезпечення, підрозділів спеціального призначення Держприкордонслужби за місцем проходження військової служби, а їх начальникам (командирам) - на підставі наказів начальників (командирів) вищого рівня, які видаються до 8 числа поточного місяця.

Разом із цим згідно п. 3 даного наказу він набрав чинності з 1 лютого 2023 року.

Жодних вказівок про те, що його приписи мають застосовуватись також і щодо правовідносин, що виникли раніше, вказаний наказ не містить.

Таким чином, приписи Наказу № 36 також не можуть застосовуватись судом до спірних правовідносин.

Інших наказів, які би встановлювали порядок та умови виплати додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, Міністерством внутрішніх справ України у період з лютого 2022 року по січень 2023 року не видавалось.

Беручи до уваги, що протягом спірних правовідносин був відсутній належний підзаконний нормативно-правовий акт щодо встановлення порядку та умов виплати додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, який був би затверджений уповноваженим на це керівником відповідного міністерства (в даному випадку керівником МВС України) та зареєстрований в Мінюсті, суд висновує, що єдиним чинним у спірний період підзаконним нормативно-правовим актом, яким визначались підстави, порядок та умови виплати відповідачем додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168, була лише ця Постанова.

Як вже зазначалось, згідно із п. 1 Постанови № 168 обов`язковою умовою для виплати додаткової винагороди (збільшеної до 100 000 грн) є встановлення факту безпосередньої участі військовослужбовця у бойових діях чи забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії під час перебування безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

Згідно наявних матеріалів судом встановлено, що позивач брав участь у таких діях та заходах у періоди: з 1 по 23 травня 2022 року, з 2 по 4 та з 14 по 15 червня 2022 року, 8 липня 2022 року.

Відповідно до довідки про грошове забезпечення позивача за період з лютого по грудень 2022 року та враховуючи встановлені судом обставини, сплата додаткової винагороди, передбаченої Постановою № 168 у щомісячному розмірі до 100000,00 грн (пропорційно до днів участі у таких діях та заходах), відповідачем здійснена позивачеві у належному розмірі.

Під час розгляду справи позивачем не доведено його участь у визначених діях та заходах протягом інших днів спірних періодів.

Відповідно до приписів ч. 2 ст. ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача; разом із цим частиною 1 цієї ж статті передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених у статті 78 цього Кодексу.

Отже, позивач повинен довести існування обставин, на які він посилається у позові на підтвердження своїх позовних вимог (обставин його участі у бойових діях чи безпосередньої та особистої участі у заходах з оборони, відсічі і стримування збройної агресії), а відповідач, як суб`єкт владних повноважень, повинен довести правомірність своєї поведінки у спірних правовідносинах у випадку встановлення таких обставин.

Даний висновок суду узгоджується із правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 25 червня 2020 року по справі № 520/2261/19, де Суд вказав, що визначений ст. 77 КАС України обов`язок відповідача, суб`єкта владних повноважень, довести правомірність рішення, дій чи бездіяльності не виключає визначеного ч. 1 цієї ж статті обов`язку позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Щодо посилань позивача на те, що наявність бойових наказів (розпоряджень) та прийнятих на їх виконання наказів про відрядження позивача до підрозділів військових частин для виконання бойових завдань, є достатнім свідченням того, що військовослужбовець забезпечував протягом всього періоду таких відряджень здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, - суд зазначає, що нормативно-правові документи, якими врегульовано порядок проходження військовослужбовцями військової служби в органах та підрозділах Державної прикордонної служби України, не містять визначення терміну «бойовий наказ (розпорядження».

Разом із цим таке визначення міститься у Наказі Центрального управління Служби безпеки України від 9 березня 2016 року № 115 "Про затвердження Порядку виплати винагороди за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду", який зареєстрований

у Міністерстві юстиції України 22 березня 2016 року за № 419/28549, де вказано, що Бойовий наказ (розпорядження) це рішення начальника підрозділу (групи тощо) про виконання підрозділом (групою тощо) бойових завдань (заходів, у тому числі оперативно-бойових), яке доводиться усно (в тому числі технічними засобами зв`язку) з подальшим занесенням у відповідні документи, письмово або графічно на карті, з можливістю уточнення під час їх виконання.

Враховуючи наведене, суд висновує, що Бойовий наказ (Розпорядження), як і прийнятий на його виконання наказ про відрядження до іншого військового формування, фактично є правовими підставами для участі військовослужбовця у бойових діях або у забезпеченні здійснення відповідних заходів і не доводять факту такої участі, тобто, не є достатнім свідченням того, що військовослужбовець протягом всього періоду відрядження на підставі бойового наказу брав безпосередню участь у бойових діях або забезпечував здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.

Як наслідок, факт безпосередньої участі у таких діях та заходах має бути підтверджена додатковими (крім бойового наказу (розпорядження)) доказами (наприклад, витягом з журналу бойових дій, витягом з журналу ведення оперативної обстановки, копією бойового донесення, копією рапорту начальника (командира) підрозділу (групи, загону, екіпажу), де проходив службу в певні періоди часу військовослужбовець, про його участь у бойових діях або заходах, у виконанні бойових (спеціальних) завдань - із зазначенням кількості днів такої участі, довідкою про участь у бойових діях чи визначених заходах із зазначенням кількості днів такої участі).

Додаткові докази на підтвердження участі позивача у бойових діях або у забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів суду у періоди з 10 березня 2022 року по 8 квітня 2022 року, з 24 травня 2022 року по 1 червня 2022 року, з 5 по 13 червня 2022 року, з 16 червня 2022 року по 7 липня 2022 року, з 9 по 31 липня 2022 року суду не надані.

Враховуючи наведене, суд при ходить до висновку про недоведеність матеріалами справи участі позивача у бойових діях або у забезпеченні здійснення відповідних заходів у зазначені вище періоди часу.

Решта доводів та заперечень сторін не спростовують висновків суду.

На підставі вищевикладеного суд висновує, що позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.

Беручи до уваги, що позивач є звільненим від сплати судового збору за подання даного позову, а доказів на підтвердження понесення сторонами інших судових витрат матеріали справи не містять, в силу вимог ст. 139 КАС України питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішується.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 72-77, 90, 139, 242-246, 255, 262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Військової частини НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_10 , зареєстроване місцезнаходження: АДРЕСА_2 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.П. Волгіна

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2023
Оприлюднено26.07.2023
Номер документу112374517
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —200/181/23

Ухвала від 27.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 14.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 14.02.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 24.07.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 05.05.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні