РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
24 липня 2023 року м. Рівне№460/10631/23
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівне-Транс-Груп» до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень.
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівне-Транс-Груп» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 09.02.2023: №100917000703, яким зменшено суму бюджетного відшкодування в розмірі 91456,00 грн, та застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 45728,00 грн; №101217000703, яким зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ 2520,00 грн; №101117000703, яким застосовано штраф в розмірі 3400,00 грн за порушення термінів реєстрації податкових накладних.
Заяви по суті справи.
Позовна заява: за результатами перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівне-Транс-Груп» контролюючим органом сформовані висновки про порушення платником податків пункту 189.1 статті 189, пункту 198.5 статті 198, пункту 200.1, пункту 200.4 статті 200 Розділу III ПК України занижено податкові зобов`язання на суму 91456,00 грн, що призвело до завищення залишку від`ємного значення за звітний період жовтень 2022 року на суму 2520,00 грн та суми бюджетного відшкодування на суму 88936,00 грн; пункту 201.10. статті 210 ПК України ТОВ «Рівне-Транс-Груп» не складено та не зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 91456,00 грн; пунктів 200.7, 200.9 статті 200, підпункту в) пункту 200.14 статті 200 ПК України, в результаті чого платнику відмовлено в наданні бюджетного відшкодування в розмірі 16942,00 грн за жовтень 2022 року. На підставі акта перевірки та за результатами адміністративного оскарження винесені податкові повідомлення-рішення від 09.02.2023 №100917000703, №101217000703, №101117000703. Такі рішення є протиправними та необґрунтованими, оскільки до перевірки та протягом процедури адміністративного оскарження рішень, контролюючому органу надані усі належні первинні та облікові документи щодо обліку ТМЦ; надані пояснення та документи щодо правомірності формування податкового кредиту за спірний період. Тому такі рішення контролюючого органу підлягають скасуванню.
Відзив на позовну заяву: контролюючим органом правомірно сформовані податкові повідомлення-рішення №100917000703, №101217000703, №101117000703, оскільки за результатами перевірки установлено факти порушення платником податків: занижено податкові зобов`язання на суму 91456,00 грн, що призвело до завищення залишку від`ємного значення за звітний період жовтень 2022 року на суму 2520,00 грн та суми бюджетного відшкодування на суму 88936,00 грн; ТОВ «Рівне-Транс-Груп» не складено та не зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 91456,00 грн; платнику відмовлено в наданні бюджетного відшкодування в розмірі 16942,00 грн за жовтень 2022 року. Такі рішення винесені у зв`язку з ненаданням платником податків до перевірки усіх належних документів. Тому податкові повідомлення-рішення не підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 02.05.2023 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 30.05.2023.
Ухвалою суду від 30.05.2023 заяву Головного управління ДПС у Рівненській області про поновлення процесуального строку задоволено; поновлено Головному управлінню ДПС у Рівненській області процесуальний строк для подання до суду відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 30.05.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 20.06.2023.
Ухвалою суду від 20.06.2023 постановлено провадити розгляд справи у порядку письмового провадження.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
В С Т А Н О В И В:
Контролюючим органом проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівне-Транс-Груп», за результатами якої складений Акт «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівне-Транс-Груп» (код ЄДРПОУ 37737531), щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, яке визначене з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах» від 06.01.2023 №128/Ж5/17-00-07-03/37737531 (далі Акт перевірки) (а.с. 14 том 1).
Актом перевірки установлені порушення: пункту 189.1 статті 189, пункту 198.5 статті 198, пункту 200.1, пункту 200.4 статті 200 Розділу III Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (із змінами та доповненнями) (далі ПК України) занижено податкові зобов`язання на суму 97264,00 грн, що призвело до завищення залишку від`ємного значення за звітний період жовтень 2022 року на суму 2520,00 грн та суми бюджетного відшкодування на суму 94744,00 грн; пункту 201.10. статті 210 ПК України ТОВ «Рівне-Транс-Груп» не складено та не зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 97264,00 грн; підпунктів 200.7, 200.9 статті 200, пп. в) пункту 200.14 статті 200 ПК України, в результаті чого платнику відмовлено в наданні бюджетного відшкодування в розмірі 16942,00 грн за жовтень 2022 року.
Платник податків подав письмові Заперечення на висновки, обставини та дані, викладені в Акті про результати документальної позапланової виїзної перевірки №128/Ж5/17-00-07-03/37737531 від 06.01.2023, у порядку пункту 86.7 статті 86 ПК України (а.с. 33 том 1).
Згідно Відповіді на заперечення №792/Ж12/17-00-07-03 від 06.02.2023, висновки Акта перевірки викладено в такій редакції порушення:
пункту 189.1 статті 189, пункту 198.5 статті 198, пункту 200.1, пункту 200.4 статті 200 Розділу III ПК України занижено податкові зобов`язання на суму 91456,00 грн, що призвело до завищення залишку від`ємного значення за звітний період жовтень 2022 року на суму 2520,00 грн та суми бюджетного відшкодування на суму 88936,00 грн;
пункту 201.10. статті 210 ПК України ТОВ «Рівне-Транс-Груп» не складено та не зареєстровано податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 91456,00 грн;
пунктів 200.7, 200.9 статті 200, пп. в) пункту 200.14 статті 200 ПК України, в результаті чого платнику відмовлено в наданні бюджетного відшкодування в розмірі 16942,00 грн за жовтень 2022 року (а.с. 41 том 1).
Контролюючим органом винесені податкові повідомлення-рішення (далі ППР): №100917000703 від 09.02.2023, яким зменшено суму бюджетного відшкодування в розмірі 91456,00 грн та застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 45728,00 грн (а.с. 15 том 1); №101017000703 від 09.02.2023, яким відмовлено у наданні бюджетного відшкодування в сумі 16942,00 грн; №101217000703 від 09.02.2023, яким зменшено розмір від`ємного значення суми ПДВ 2520,00 грн (а.с. 11 том 1); №101117000703 від 09.02.2023, яким застосовано штраф у розмірі 3400,00 грн за порушення термінів реєстрації податкових накладних (а.с. 8 том 1).
Позивач оскаржив ППР до ДПС України (а.с. 52 том 1).
Рішенням про результати розгляду скарги №9296/6/99-00-06-01-05-06 від 17.04.2023 скаргу платника податків задоволено частково: скасовано ППР від 09.02.2022 №101017000703, а ППР №100917000703, №101217000703, №101117000703 залишено без змін (а.с. 59 том 1).
Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб`єктом владних повноважень в основу оскаржуваних рішень ППР №100917000703, №101217000703, №101117000703, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає таке.
Так, перевіркою встановлене порушення: щодо наднормативних витрат дизельного палива в кількості 29779 л в порушення п. 189.1 ст. 189, пп. "г" п. 198.5 ст. 198 ПК України занижено податкові зобов`язання з податку на додану вартість (р. 9 декларації) у розмірі 91456,00 грн; вимог абзацу першого п. 201.1 та п. 201.10 ст. 201 ПК України внаслідок не складання та не реєстрації за цими операціями податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму 91456,00 грн.
Проте, як слідує з матеріалів справи, під час проведення перевірки та під час розгляду заперечень на Акт перевірки, платником податків було надано контролюючому органу всі документи на підтвердження фактичних витрат на здійснення господарської діяльності з перевезення вантажів у жовтні 2022 року, зокрема, шляхові листи, акти списання палива, змінні звіти з відомостями на відпуск палива, звіти по паливних картках, GPS трекери та накази на встановлені норми на списання палива на автомобілях.
Також до перевірки були надані накази на встановлення норм на списання палива в розмірі 34-35 л/100км., що спростовує твердження про відсутність цих внутрішніх документів.
Наказом Міністерства транспорту України «Про затвердження Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» від 10.02.1998 №43 затверджено Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті.
Наказом передбачено, що право встановлення конкретних величин норм витрат палива на виконання транспортної роботи у регламентованих межах надається керівникам підприємств. Визначений підприємством порядок встановлення та використання норм витрат палива на виконання транспортної роботи затверджується наказом (розпорядженням) по підприємству. Рекомендовано диференційоване використання норм витрат палива на виконання транспортної роботи залежно від умов здійснення перевезень і технологічного рівня (паливної економічності) рухомого складу та відповідно до фактичних потреб.
Нормативно-правовим актом, що визначає правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні, є Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від16.07.1999№996-XIV (далі Закон №996-XIV).
Частина перша статті 3 Закону №996-XIV:
«Метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан та результати діяльності підприємства».
Частина друга статті 3 Закону №996-XIV:
«Бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку».
Частина перша статті 9 Закону №996-XIV:
«Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи».
Частина друга статті 9 Закону №996-XIV:
«Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).
Первинні документи, створені автоматично в електронній формі програмним забезпеченням інформаційно-комунікаційної системи, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови наявності накладеного електронного підпису чи печатки з дотриманням вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо».
Наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88 затверджено Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 червня 1995 р. за № 168/704) (далі Положення №88).
Пункт 1.1 Положення №88:
«Положення встановлює порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, бухгалтерської та іншої звітності, що ґрунтується на даних бухгалтерського обліку, підприємствами, їх об`єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності (надалі - підприємства), установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету (надалі - установи)».
Пункт 1.2 Положення №88:
«У цьому Положенні терміни вживаються в таких значеннях:
первинні документи - це документи, створені у паперовій або в електронній формі, які містять відомості про господарські операції;
регістри бухгалтерського обліку (облікові регістри) - це носії інформації, складені у паперовій або в електронній формі, призначені для хронологічного, систематичного або комбінованого накопичення, групування та узагальнення інформації з первинних документів, що прийняті до обліку. Регістри бухгалтерського обліку (облікові регістри) можуть бути у вигляді відомостей, ордерів, книг, журналів тощо.
Інші терміни у цьому Положенні використовуються у значеннях, визначенихЗаконом України«Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку, національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі та міжнародними стандартами фінансової звітності».
Пункт 2.1 Положення №88:
«Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі первинні документи)».
Пункт 2.2 Положення №88:
«Первинні документи, створені в електронному вигляді, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг».
Пункт 2.3 Положення №88:
«Первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у грошовому та за можливості у натуральних вимірниках), посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Залежно від характеру операції та технології обробки даних до первинних документів можуть бути включені додаткові реквізити: печатка, ідентифікаційний код підприємства, установи з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, номер документа, підстава для здійснення операцій, дані про документ, що засвідчує особу-одержувача тощо.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо».
Пункт 2.14. Положення №88:
«Первинні документи підлягають обов`язковій перевірці (в межах компетенції) працівниками, які ведуть бухгалтерський облік, за формою і змістом, тобто перевіряється наявність у документі обов`язкових реквізитів та відповідність господарської операції чинному законодавству у сфері бухгалтерського обліку, логічна ув`язка окремих показників».
Пункт 2.15. Положення №88:
«У разі виявлення невідповідності первинного документа вимогам законодавства у сфері бухгалтерського обліку такі документи з письмовим обґрунтуванням передаються керівнику підприємства, установи. До окремого письмового рішення керівника такі документи не приймаються до виконання».
Пункт 2.16. Положення №88:
«Первинні документи, що пройшли обробку, повинні мати відмітку, яка виключає можливість їх повторного використання: при ручній обробці - дату запису в регістр бухгалтерського обліку, а при обробці електронними та іншими засобами - відтиск штампу оператора, відповідального за їх обробку, або відмітку, придатну для її оброблення електронними засобами».
Отже для надання юридичної сили і доказовості, первинні документи повинні бути складені відповідно до вимог чинного законодавства та не порушувати публічний порядок, встановлений Законом №996-ХІV.
Як зазначалося вище, на підтвердження витрат пального в господарській діяльності товариства до перевірки було надано шляхові листи, акти списання палива, змінні звіти з відомостями на відпуск палива, звіти по паливних картках, GPS трекери (в т.ч. і по транспортному засобу НОМЕР_1 за період по 21.10.2022, який зазначено як відсутній), накази на встановлені норми на списання палива на автомобілях, наказ про встановлення обгрунтування до лінійних норм списання дизельного палива та накази про використання ПММ в розрізі кожного транспортного засобу.
ТОВ «Рівне-Транс-Груп» надано документи, які заповнені у відповідності до чинного законодавства з обов`язковими реквізитами та підтверджують витрати палива. Автомобілі, на яких використовувалося пальне, перебувають на праві власності товариства, що підтверджує використання їх у господарській діяльності.
Щодо розрахунку понаднормативних витрат пального, про що зазначено в Акті перевірки, суд зазначає.
Згідно оборотної відомості по 203 рахунку (рух матеріальних активів) за жовтень 2022 року (рядок 9), по «Водії ПММ» залишок на початок періоду 11311,45 л на суму 519422,43 грн (ціна 45,92 грн/л). Заправлено на протязі місяця 33811,63 л на суму 1484214 грн (ціна приходу 43,90 грн/л). Списано згідно акту 29773 л на суму 1306519,25 грн (ціна списання 43,88 грн/л). Залишок на кінець періоду 15350,08 л на суму 697117,18 грн (ціна 45,44 грн/л).
В Акті перевірки, в обґрунтування відхилення на суму ПДВ 97264,00 грн наведено таблицю 3.1.4, в якій проведено розрахунок за ціною 46,66 грн/л.
При цьому, контролюючим органом жодним чином не обґрунтовано висновків Акта перевірки в частині визначення ціни пального. Натомість за ціною, яка вказана контролюючим органом в Акті перевірки, не було ані придбання пального, ані його списання.
Перевіряючими не взято до уваги первинні документи підприємства, а лише формально зазначено про наднормативні витрати палива в кількості 29779 л по автомобілях.
При цьому, наведений в Акті перевірки перелік транспортних засобів та кількість понаднормативних витрат пального не ґрунтується на аналізі жоднго первинного документа.
Крім того, стверджуючи про розбіжність у витратах пального лише по 1 шляховому листі, висновками Акта перевірки зменшено від`ємне значення та бюджетне відшкодування за жовтень 2022 року по всіх транспортних засобах, що є безпідставним і не обґрунтованим.
Щодо обґрунтування кількості втраченого пального по шляховому листу №100160 від 22.09.2022, суд зазначає.
Згідно Акта службового розслідування №1 від 05.10.2022, понаднормова витрата палива на автомобілі НОМЕР_2 сталася через витікання внаслідок пошкодження паливного баку при виконанні рейсу за маршрутом Рівне-Тернопіль-Італія під час руху на завантаження, тобто при виконанні виробничого завдання. Відповідно, прийнято рішення списати понаднормову витрату палива в кількості 400л. Вартість втрат від виробничої нестачі дизпалива включається до собівартості продажу наданих автопослуг, що використовується в оподатковуваних операціях, пов`язаних з отриманням доходів, тому таке використання здійснено в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності підприємства, у зв`язку із чим, податкові зобов`язання з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ під час здійснення операцій з їх списання не нараховуються. Нестачу палива встановлено методом вимірювання та заправкою до повного бака. Отримання пального з АЗС товариства підтверджується записом у відомості на відпуск нафтопродуктів з АЗС (запис №40).
Такі обставини були залишені без уваги під час проведення перевірки, розгляду заперечень на Акт перевірки та скарги на оскаржувані ППР.
Згідно Акта перевірки, перевіркою достовірності і правильності визначення суми ПДВ, заявленого до відшкодування з бюджету згідно декларацій за жовтень 2022 року, в порушення пункту 200.7, пункту 200.9 статті 200, підпункту в) пункту 200.14 статті 200 ПК України, встановлено порушення, в результаті чого платнику відмовлено в наданні бюджетного відшкодування в розмірі 16942 грн за жовтень 2022 року.
Як зазначено в Акті перевірки, до податкового кредиту жовтня 2022 року віднесено податковий кредит в сумі 16941,88 грн по постачальнику ТОВ «ПРЕМІУМ ТРАКС ЛУЦЬК ЛТД» (33980587) згідно податкової накладної №702 від 26.10.2022 (постачання запасних частин).
До перевірки надано акт виконаних робіт від 26.10.2022, згідно якого вказані послуги та запасні частини списані на автомобіль VOLVO ДН НОМЕР_1 .
Проте, контролюючий орган зазначив, що до перевірки позивачем не представлено шляхові листи, наказ про закріплення водіїв, також до перевірки платником не надано даних GPS трекерів по транспортному засобу для перевірки фактичного маршруту, також не надані акти дефектності або інші первинні документи, які підтверджують необхідність заміни вказаних запасних частин. Відповідно, перевіркою неможливо підтвердити встановлення запасних частин та надання надання послуг саме на вказаний автомобіль.
Щодо таких висновків контролюючого органу, суд зазначає таке.
До податкового кредиту в жовтні 2022 року віднесено суму 16941,88 грн (ТОВ «Преміум Тракс Луцьк») згідно податкової накладної №702 від 26.10.2022, зареєстрованої в ЄРПН 15.11.2022.
Автомобіль VOLVO ДН НОМЕР_1 придбано таким, що був вживаний та поставлено на облік згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 .
Даний транспортний засіб введено в експлуатацію згідно наказу №17 від 15.10.2022 та закріплено працівника згідно акту приймання-передачі основного засобу від 15.10.2022.
З метою належного використання транспортного засобу після його придбання проведено повне технічне обслуговування, в тому числі, заміна всіх технологічних олив та рідин в двигуні, диференціалі та АКПП, із заміною фільтрів паливних, повітряних та масляних.
В акті приймання-передачі основного засобу від 15.10.2022 вказано «при зверненні на спеціалізовану сервісну станцію за необхідністю провести повне сервісне обслуговування та діагностику».
Тому з 19.10.2022 по 21.10.2022 на СТО ТОВ «Преміум Тракс Луцьк» (яка є авторизованою сервісною станцією Renault/Volvo) в с. Озерце Волинська область, було проведено повне технічне обслуговування з діагностикою можливих несправностей.
Про виконані роботи свідчить акт виконаних робіт №8528 від 26.10.2022.
Щодо списання пального на такий транспортний засіб, то ТОВ «Рівне-Транс-Груп» оформлено договір-заявку №1540 від 17.10.2022 із Wielton SA на доставку напівпричепа з Польщі (м. Вієлюнь) до України (м. Копилів).
В результаті господарської операції виставлено рахунок на оплату №1540 від 17.10.2022 та зареєстровано податкову накладну №32 від 17.10.2022 з віднесенням ПДВ до податкових зобов`язань.
Таким чином, пальне по шляховому листі списано правомірно і в межах господарської діяльності ТОВ «Рівне-Транс-Груп».
При цьому, платник податків надав контролюючому органу усі належні документи, що стосувалися предмета перевірки:
Податкова декларація з ПДВ за жовтень 2022 року (з додатками); Копія сальдово-оборотних відомостей по руху матеріальних цінностей за жовтень 2022 року; Копія акту приймання-передачі товарів до Договору поставки партіями з використанням паливних карток №0404-ПГ3265/22 від 24.05.2022 за період з 01.10.2022 по 31.10.2022; Копія видаткової накладної №159775 від 31.10.2022 на поставку пального; Копія акту звірки взаєморозрахунків між ТОВ «Вест Кард» та ТОВ «Рівне-Транс-Груп» за жовтень 2022 року; Копія відомості з обороту по картам за період з 01.10.2022 року по 31.10.2022 року; Копія акту списання №10 від 31.10.2022; Копія змінного звіту АЗС за період з 01.10.2022 по 31.10.2022; Копія відомості на відпуск нафтопродуктів ТОВ «Рівне-Транс-Груп» за жовтень 2022 року; Копія наказу №5/1 від 24.03.2021 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №2 від 04.01.2021 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №16/1 від 18.01.2022 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №5 від 22.09.2020 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №8/1 від 26.08.2021 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №9/1 від 26.08.2021 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №7/1 від 07.07.2021 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №3 від 02.07.2020 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №4 від 02.07.2020 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №2 від 12.05.2020 про використання ПММ для автомобілів; Копія наказу №1 від 03.01.2022 про встановлення обгрунтування до лінійних норм списання дизельного палива (з додатком); Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СХВ 717795 та СХВ 717794; Копія наказу №10 від 04.01.2022 про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100168 від 29.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК6021НН/ВК1321ХF по шляховому листу №100168; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1520 від 06.10.2022; Копія рахунку №1520 від 06.10.2022; Копія СMR від 30.09.2022; Копія заявки на перевезення вантажу №2811 від 29.09.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1516 від 14.10.2022; Копія рахунку на оплату №1516 від 14.10.2022; Копія СMR від 09.10.2022; Копія заявки на перевезення вантажу №05-10 від 05.10.2022; Копія подорожнього листа №100179 від 14.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК6051НН/ВК1321ХF по шляховому листу №100179; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1559 від 21.10.2022; Копія рахунку №1559 від 21.10.2022; Копія заявки на перевезення вантажу №2867 від 13.10.2022; Копія СMR від 13.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1558 від 29.10.2022; Копія рахунку №1558 від 29.10.2022; Копія СMR від 24.10.2023; Копія СMR від 25.10.2023; Копія заявки на перевезення вантажу №11 від 21.10.2022; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СХА 527851 та СХС 875923; Копія наказу №6 від 04.01.2022 року про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100165 від 30.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК7149НІ/ВК0167ХF по шляховому листу №100165; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1525 від 05.10.2022; Копія рахунку №1525 від 05.10.2022; Копія СMR від 29.09.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №27/09/2022 від 27.09.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1527 від 11.10.2022; Копія рахунку №1527 від 11.10.2022; Копія СMR від 06.10.2022; Копія договору-заявки на транспортно-експедиційне обслуговування в міжнародному сполученні №ІВ2909-53 від 29.09.2022; Копія подорожнього листа №100176 від 12.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК7149НІ/ВК0167ХF по шляховому листу №100165; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1547 від 19.10.2022; Копія рахунку №1547 від 19.10.2022; Копія СMR від 12.10.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №12/10/2022 від 12.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1542 від 25.10.2022; Копія рахунку №1542 від 25.10.2022; Копія заявки від 17.10.2022; Копія СMR від 19.10.2022; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СХС 804673 та СХС 804673; Копія наказу №8 від 04.01.2022 року про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100162 від 23.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_4 / НОМЕР_5 по шляховому листу №100162; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1505 від 04.10.2022; Копія рахунку №1505 від 04.10.2022; Копія СMR від 30.09.2022; Копія заявки від 22.09.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1504 від 04.10.2022; Копія рахунку №1504 від 04.10.2022; Копія СMR від 03.10.2022; Копія заявки від 22.09.2022; Копія подорожнього листа №100169 від 06.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_4 / НОМЕР_5 по шляховому листу №100169; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1548 від 12.10.2022; Копія рахунку №1548 від 12.10.2022; Копія СMR від 05.10.2022; Копія заявки від 22.09.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №05/10/2022 від 05.10.2022; Копія рахунку №1545 від 21.10.2022; Копія заявки №23 від 06.10.2022; Копія СMR від 21.10.2022; Копія експортної декларації від 13.10.2022; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СХВ 317616 та СХМ 803580; Копія наказу №9 від 04.01.2022 про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100167 від 29.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК4518НС/ НОМЕР_6 по шляховому листу №100167; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1524 від 05.10.2022; Копія рахунку №1524 від 05.10.2022; Копія СMR від 29.09.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №29/09/2022 від 26.09.2022; Копія рахунку №1522 від 12.10.2022; Копія СMR від 05.10.2022; Копія заказу від 28.09.2022; Копія подорожнього листа №100178 від 14.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК4518НС/ НОМЕР_6 по шляховому листу №100167; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1546 від 20.10.2022; Копія рахунку №1546 від 20.10.2022; Копія СMR від 13.10.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №13/10/2022 від 13.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1541 від 26.10.2022; Копія рахунку №1541 від 26.10.2022; Копія заявки на міжнародне перевезення вантажу №10-10 від 20.10.2022; Копія СMR від 23.10.2022; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СХС 341480 та СТХ 183766; Копія наказу №3 від 04.01.2022 року про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100164 від 25.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК9154ЕХ/АА1217XF по шляховому листу №100164; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1523 від 03.10.2022; Копія СMR від 24.09.2022; Копія рахунку №1523 від 03.10.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №22/09/2022 від 22.09.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1526 від 07.10.2022; Копія рахунку №1526 від 07.10.2022; Копія договору-заявки на транспортно-експедиційне обслуговування в міжнародному сполученні №ІВ2909-52 від 29.09.2022; Копія СMR від 06.10.2022; Копія подорожнього листа №100173 від 08.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК9154ЕХ/АА1217XF по шляховому листу №100173; Копія рахунку №1515 від 14.10.2022; Копія СMR від 07.10.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №04-10 від 06.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1535 від 18.10.2022; Копія рахунку №1535 від 18.10.2022; Копія СMR від 17.10.2022; Копія замовлення на перевезення №9 від 11.10.2022; Копія рахунку №1537 від 25.10.2022; Копія СMR від 19.10.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №04-10 від 18.10.2022; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СХС 341499 та СХС 341477; Копія наказу №4 від 04.01.2022 року про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100161 від 23.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_7 / НОМЕР_8 по шляховому листу №100161; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1514 від 05.10.2022; Копія рахунку №1514 від 05.10.2022; Копія СMR від 30.09.2022; Копія замовлення на перевезення №5 від 27.09.2022; Копія подорожнього листа №100170 від 06.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_7 / НОМЕР_8 по шляховому листу №100161; Копія рахунку №1521 від 11.10.2022; Копія СMR від 05.10.2022; Копія заявки №17 від 05.10.2022 року на перевезення вантажів автомобільним транспортом в міжнародному сполученні; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1528 від 18.10.2022; Копія рахунку №1528 від 18.10.2022; Копія СMR від 14.10.2022; Копія заявки від 07.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1529 від 18.10.2022; Копія рахунку №1529 від 18.10.2022; Копія СMR від 14.10.2022; Копія заявки від 07.10.2022; Копія рахунку №1553 від 25.10.2022; Копія заявки на міжнародне перевезення вантажу №17/10/2022 від 17.10.2022; Копія CMR від 18.10.2022; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СТХ 582665 та СТХ 183769; Копія наказу №17 від 19.01.2022 року про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100159 від 22.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом ВК2931НМ/АА1218XF по шляховому листу №100159; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1512 від 04.10.2022; Копія рахунку №1512 від 04.10.2022; Копія СMR від 30.09.2022; Копія замовлення на перевезення №7 від 27.09.2022; Копія подорожнього листа №100171 від 06.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_9 /АА1218XF по шляховому листу №100159; Копія рахунку №1511 від 11.10.2022; Копія СMR від 05.10.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №04-10 від 04.10.2022 року; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1530 від 18.10.2022; Копія рахунку №1530 від 18.10.2022; Копія СMR від 12.10.2022; Копія заявки від 07.10.2022; Копія рахунку №1554 від 28.10.2022; Копія СMR від 19.10.2022; Копія заявки на міжнародне перевезення вантажу №18/10/2022 від 18.10.2022; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СТХ 088387 та СТХ 116558; Копія наказу №5 від 04.01.2022 року про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100166 від 30.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_10 / НОМЕР_11 по шляховому листу №100168; Копія рахунку №1503 від 06.10.2022; Копія СMR від 30.09.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №29-09 від 29.09.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1517 від 12.10.2022; Копія рахунку №1517 від 12.10.2022; Копія СMR від 07.10.2022; Копія заявки від 03.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1518 від 12.10.2022; Копія рахунку №1518 від 12.10.2022; Копія СMR від 07.10.2022; Копія заявки від 03.10.2022; Копія подорожнього листа №100177 від 13.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_10 / НОМЕР_11 по шляховому листу №100168; Копія рахунку №1519 від 18.10.2022; Копія СMR від 13.10.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №12-10 від 12.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1544 від 24.10.2022; Копія СMR від 19.10.2022; Копія рахунку №1544 від 24.10.2022; Копія замовлення на перевезення №10 від 18.10.2022; Копія рахунку №1543 від 24.10.2022; Копія замовлення на перевезення №1 від 19.10.2022; Копія СMR від 19.10.2022; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СХС 024523 та СТХ 116558; Копія наказу №2 від 04.01.2022 року про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100163 від 23.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_12 / НОМЕР_13 по шляховому листу №100163; Копія рахунку №1506 від 05.10.2022; Копія СMR від 03.10.2022; Копія подорожнього листа №100174 від 08.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_12 / НОМЕР_13 по шляховому листу №100174; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1538 від 13.10.2022; Копія рахунку №1538 від 13.10.2022; Копія СMR від 06.10.2022; Копія заявки на перевезення вантажу №2839 від 05.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1533 від 19.10.2022; Копія СMR від 17.10.2022; Копія рахунку №1533 від 20.10.2022; Копія заявки від 07.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1534 від 19.10.2022; Копія рахунку №1534 від 20.10.2022; Копія СMR від 17.10.2022; Копія заявки від 07.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1564 від 28.10.2022; Копія рахунку №1564 від 28.10.2022; Копія заявки на перевезення вантажу №2894 від 18.10.2022; Копія СMR від 19.10.2022; Копія свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів СТТ 697927; Копія подорожнього листа №100175 від 08.10.2022; Копії квитанцій про оплату пального; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_14 по шляховому листу №100175; Копія рахунку №1540 від 17.10.2022; Копія СMR від 12.10.2022; Копія заявки від 10.10.2022; Копія наказу №17 від 15.10.2022 року про введення в експлуатацію основного засобу; Копія акту приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів №17 від 15.10.2022; Копія наказу №17/1 від 15.10.2022; Копія подорожнього листа №100180 від 14.10.2022; Копія звіту за поїздками за період з 14.10.2022 року по 21.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_14 по шляховому листу №100180; Копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів СХА 527846 та СХС 412273; Копія наказу №7 від 04.01.2022 року про використання ПММ; Копія подорожнього листа №100172 від 06.10.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_2 / НОМЕР_15 по шляховому листу №100172; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1549 від 12.10.2022; Копія рахунку №1549 від 12.10.2022; Копія СMR від 06.10.2022; Копія договору-заявки на міжнародне перевезення вантажу №06/10/2022 від 06.10.2022; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1536 від 16.10.2022; Копія рахунку №1536 від 16.10.2022; Копія СMR від 12.10.2022; Копія замовлення на перевезення №8 від 11.10.2022; Копія рахунку №1552 від 24.10.2022; Копія СMR від 24.10.2022; Копія заявки №18 від 17.10.2022; Копія подорожнього листа №100160 від 22.09.2022; Аналіз використання ДП автопоїздом НОМЕР_2 / НОМЕР_15 по шляховому листу №100172; Копія наказу по основній діяльності №05-10 від 05.10.2022; Копія акту службового розслідування від 05.10.2022; Копія пояснюючої водія від 05.10.2022; Копія змінного звіту АЗС за вересень 2022 року; Копія відомості на відпуск нафтопродуктів за вересень 2022 року; Копія акту здачі приймання виконаних робіт №1513 від 05.10.2022; Копія рахунку №1513 від 05.10.2022; Копія СMR від 30.09.2022; Копія замовлення на перевезення №6 від 27.09.2022.
Надані контролюючому органу та до суду документи свідчать про правильність ведення платником податків бухгалтерського, податкового обліку та правомірності формування показників податкового кредиту.
Як зазначалося вище, контролюючим органом жодним чином не обґрунтовано висновків Акта перевірки в частині визначення ціни пального. Натомість за ціною, яка вказана контролюючим органом в Акті перевірки, не було ані придбання пального, ані його списання; в Акті перевірки містяться лише загальне формулювання щодо порушення позивачем норм податкового законодавства в частині віднесення до податкового кредиту жовтня 2022 року суми у розмірі 16941,88 грн по постачальнику ТОВ «ПРЕМІУМ ТРАКС ЛУЦЬК ЛТД» (33980587).
Дійшовши вказаного висновку податковим органом в Акті перевірки, окрім посилання на вимоги нормативно-правових актів та загальних формулювань, не наведені будь-які обґрунтування в частині не підтвердження первинними документами бухгалтерського та податкового обліку операцій, що були проведені.
Суд зазначає, що незважаючи на те, що Акт перевірки не є самостійним предметом судового оскарження, він є одним із доказів в адміністративній справі про визнання протиправним рішення контролюючого органу, прийнятого за наслідками проведеної перевірки.
Текст Акта перевірки повинен деталізовано відображати зміст та суть встановлених контролюючим органом порушень та відповідати встановленим висновкам про вчинене платником податків порушення.
Описова частина Акта перевірки повинна бути сформульована таким чином, щоб платник податків міг зрозуміти в чому, на думку податкового органу, полягає склад вчиненого правопорушення та, заперечуючи проти встановлених у висновках Акта перевірки порушень, на підставі яких прийнято податкове повідомлення-рішення, мав змогу подати заперечення проти Акта перевірки чи звернутися до суду з позовом про оскарження прийнятих за наслідками такої перевірки рішень контролюючого органу.
Правовий висновок щодо належного оформлення акта перевірки міститься у постанові Верховного Суду від 26.06.2023 (справа № 815/6819/14, адміністративне провадження №К/9901/19762/18).
Щодо правомірності формування від`ємного значення та бюджетного відшкодування з ПДВ в цілому, слід зазначити таке.
Порядок формування податкового кредиту, підстави його виникнення та порядок визначення сум податку на додану вартість, що підлягають відшкодуванню з Державного бюджету України, встановлено статтею 198 ПК України.
Пунктом 198.1 статті 198 ПК України встановлено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.
Відповідно до пункту 198.2 статті 198 ПК України, датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше; дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктами 200.1 та 200.2 статті 200 ПК України передбачено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.
Відповідно до пункту 200.4 статті 200 ПК України, якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від`ємне значення, то:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.7. статті 201, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов`язань.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Таким чином, право платника податку на податковий кредит пов`язано з виникненням визначеної законом події та наявністю належним чином оформленого документа, який засвідчує суму сплаченого (нарахованого) податку на додану вартість по дійсній операції, пов`язаній з господарською діяльністю платника податку.
У свою чергу, формування податкового кредиту дає право на відшкодування сплаченого до бюджету податку на додану вартість.
Правила податкового обліку визначаються відповідними нормативними документами, що регламентують порядок оподаткування в Україні.
Необхідність підтвердження господарських операцій первинними документами визначена підпунктом 1.2 пункту 1, підпунктом 2.1 пункту 2 Положення №88, відповідно до якого первинні документи це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.
Відповідно до статті 1 Закону №996-XIV, первинний документ це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Аналіз цієї норми дає підстави вважати, що первинний документ згідно з цим визначенням містить дві обов`язкові ознаки: він має містити відомості про господарську операцію і підтверджувати її реальне (фактичне) здійснення.
Господарська операція це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства (стаття 1 Закону №996-ХIV).
Тому визначальною ознакою господарської операції є те, що вона має спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
Здійснення господарської операції і, власне, її результат підлягають відображенню в бухгалтерському обліку.
Частиною 1 статті 9 Закону №996-ХIV визначено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції (частина 2 статті 9 Закону №996-ХIV).
Отже, первинні документи, надані до перевірки, до заперечень на акт перевірки та скарги на податкові повідомлення-рішення підтверджують витрати та правильність заповнення ТОВ «Рівне-Транс-Груп» показників податкової звітності, у зв`язку із чим, наявні усі правові підстави для скасування оскаржуваних ППР.
Як вбачається зі змісту ППР №100917000703, яким зменшено суму бюджетного відшкодування за жовтень 2022 року в розмірі 91456,00 грн, таким рішенням також визначено суму штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 45728,00 грн.
Штрафну санкцію визначено у порядку статті 123 ПК України.
За приписами пункту 123.2. статті 123 ПК України, діяння, передбачені пунктом 123.1 цієї статті, вчинені умисно, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 25 відсотків від суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Відповідно до пункту 123.3. статті 123 ПК України, діяння, передбачені пунктом 123.2 цієї статті, вчинені повторно протягом 1095 календарних днів, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 50 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Враховуючи те, що платник податків не завищував бюджетне відшкодування, а правомірно його визначив, тому ППР №100917000703 в частині визначення штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 45728,00 грн також підлягає скасуванню.
За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачем не доведено правомірності оскаржуваних ППР у порядку статті 77 КАС України, а тому права та інтереси позивача підлягають судовому захисту шляхом визнання протиправними і скасування таких рішень суб`єкта владних повноважень.
За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 2684,00 грн, сплачена відповідно до платіжної інструкції №536 від 26.04.2023.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівне-Транс-Груп» (вулиця Євгена Коновальця, 11, квартира 40, місто Рівне, 33016; код ЄДРПОУ 37737531) до Головного управління ДПС у Рівненській області (вулиця Відінська, 12, місто Рівне, 33023; код ЄДРПОУ ВП 44070166) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 09.02.2023 №100917000703, №101217000703, №101117000703.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Рівне-Транс-Груп» суму судового збору у розмірі 2684 грн 00 коп за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС у Рівненській області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 24 липня 2023 року
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2023 |
Оприлюднено | 26.07.2023 |
Номер документу | 112378413 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні