Справа № 686/9687/23
Провадження № 2/686/3471/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2023 року Хмельницький міськрайонний суд в складі:
головуючого - судді Карплюка О.І.
при секретарі судового засідання Лазоренко К.Ю.
з участю представника позивача Венгера Д.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Хмельницькому справу за позовом приватного підприємства «Стожари» до ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій областіпро скасування державної реєстрації земельних ділянок з одночасним припиненням усіх речових прав на них,
встановив:
ПП «Стожари» звернулось до суду з позовом до ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , третьої особи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про скасування в Державному земельному кадастрі державних реєстрацій земельних ділянок з одночасним припиненням усіх речових прав на них: з кадастровим номером 6825089600:03:004:2511, яка знаходиться у власності ОСОБА_2 , з кадастровим номером 6825089600:03:004:2512 та з кадастровим номером 6825089600:03:004:2513, які знаходяться у власності ОСОБА_3 , посилаючись, на те, що рішенням Хмельницького міськрайонного суду від 16 грудня 2021 року визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13 травня 2016 року №22-11758-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у приватну власність ОСОБА_4 земельну ділянку площею 0,6227 га з кадастровим номером 6825089600:03:004:2487 для ведення особистого селянського господарства; визнано недійсним договір купівлі-продажу вказаної земельної ділянки, укладеного ОСОБА_4 з ОСОБА_2 та ОСОБА_3 7 вересня 2017 року, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк А.А.; визнано недійсним договір поділу земельної ділянки, що знаходиться у спільній частковій власності ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , посвідченого цим же приватним нотаріусом 11 грудня 2017 року.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав.
Відповідачі та представник третьої особи в судове засідання не з`явились без поважних причин, повідомлені про дату, час і місце судового засідання належним чином, не повідомивши про причини неявки.
Заслухавши учасника процесу, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.
Так, відповідно до вимог ст. 2 ч. 1 п. 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
Відповідно до вимог ст. 26 ч. 3 цього Закону відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними. Державна реєстрація прав у випадках, передбачених цією частиною, проводиться у порядку, визначеному цим Законом, крім випадку скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію на підставі рішення Міністерства юстиції України, що виконується посадовою особою Міністерства юстиції України відповідно до статті 37 цього Закону.
Відповідно до вимог ст. 79 ч. 1 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до вимог ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у ч. ч. 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Справжність підпису на такій згоді засвідчується нотаріально. Земельні ділянки можуть бути об`єднані, якщо вони мають однакове цільове призначення. У разі поділу земельної ділянки, об`єднання земельних ділянок сформовані земельні ділянки зберігають своє цільове призначення. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру. Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Наявність обмежень у використанні земель, у тому числі червоних ліній, в межах земельної ділянки, що формується для обслуговування існуючого об`єкта нерухомості (будівлі, споруди), не перешкоджає її формуванню та визначенню її цільового призначення для потреб, пов`язаних із функціонуванням зазначеного об`єкта з дотриманням встановлених обмежень щодо використання земельної ділянки.
Відповідно до вимог ст. 24 ч. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Відповідно до вимог ст. 24 ч. 6 цього Закону України «Про Державний земельний кадастр» підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Зміна найменування акціонерного товариства у зв`язку із зміною типу акціонерного товариства або перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки. Відмова в державній реєстрації земельної ділянки з підстав, не передбачених цією частиною, заборонена. Державний кадастровий реєстратор зазначає вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації земельної ділянки. У разі повторного подання заяви про державну реєстрацію земельної ділянки не допускається відмова у здійсненні державної реєстрації з підстав, не зазначених у раніше наданій відмові (крім неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови, або якщо підстави для відмови у державній реєстрації виникли після попередньої відмови).
Відповідно до вимог ст. 24 ч. 10 цього Закону державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Відповідно до вимог ст. 25 ч. 4 цього Закону поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до вимог ст. 27 ч. 1 цього Закону у разі поділу або об`єднання земельних ділянок запис про державну реєстрацію земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки скасовуються, а Поземельна книга на таку земельну ділянку закривається.
Так, рішенням Хмельницького міськрайонного суду від 16 грудня 2021 року визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13 травня 2016 року №22-11758-СГ, яким затверджено проект землеустрою та надано у приватну власність ОСОБА_4 земельну ділянку площею 0,6227 га з кадастровим номером 6825089600:03:004:2487 для ведення особистого селянського господарства; визнано недійсним договір купівлі-продажу вказаної земельної ділянки, укладеного ОСОБА_4 з ОСОБА_2 та ОСОБА_3 7 вересня 2017 року, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк А.А.; визнано недійсним договір поділу земельної ділянки, що знаходиться у спільній частковій власності ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , посвідченого цим же приватним нотаріусом 11 грудня 2017 року.
За змістом вказаного судового рішення вбачається поділ земельної ділянки площею 0,6227 га з кадастровим номером 6825089600:03:004:2487 на три земельних ділянки: земельна ділянка площею 0,2076 га з кадастровим номером 6825089600:03:004:2511 перейшла у власність ОСОБА_2 , а земельна ділянка площею 0,2076 га з кадастровим номером 6825089600:03:004:2512 та земельна ділянка площею 0,2075 га з кадастровим номером 6825089600:03:004:2513 - у власність ОСОБА_3 . Відповідно до висновку судового експерта Власюка В.В. №707/019 казані земельні ділянки накладаються на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні ПП "Стожари" (Державний Акт на право постійного користування землею серії ХМ №00022).
Таким чином, державний реєстратор, здійснюючи державну реєстрацію земельних ділянок відповідачів, в межах своїх повноважень не вчинив належних дій щодо перевірки та встановлення таких даних, а тому їх державна реєстрація в Державному земельному кадастрі підлягає скасуванню з одночасним припиненням усіх речових прав на них.
Керуючись ст. ст. 12, 13 263-265 ЦПК України, ст. ст. 79 ч. 1, 79-1 ЗК України, ст. ст. 2 ч. 1 п. 1, 26 ч. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", ст. ст. 24 ч. ч. 1, 6 та 10, 25 ч. 4 та 27 ч. 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр», суд
вирішив:
Позов задовольнити.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державні реєстрації земельних ділянок з одночасним припиненням усіх речових прав на них: з кадастровим номером 6825089600:03:004:2511, яка знаходиться у власності ОСОБА_2 , з кадастровим номером 6825089600:03:004:2512 та з кадастровим номером 6825089600:03:004:2513, які знаходяться у власності ОСОБА_3 .
Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) та ОСОБА_3 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) на користь приватного підприємства «Стожари» (31312, Хмельницький районн, с. Олешин, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 22987857) судовий збір в сумі по 1342 грн. з кожного.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Хмельницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя:
24.07.2023
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2023 |
Оприлюднено | 26.07.2023 |
Номер документу | 112388402 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Карплюк О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні