КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 липня 2023 року № 320/2925/23
Київський окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Перепелиця А.М., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей та сім`ї Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області до відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся Перший заступник керівника Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей та сім`ї Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області з позовом до відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дій, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області щодо ненарахування та невиплати випускникам загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, які мали статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбаченої ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», а саме:
1. ОСОБА_1 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 клас Борівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області; ОСОБА_2 , дтині-сироті, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
2. ОСОБА_3 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
3. ОСОБА_4 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
4. ОСОБА_5 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
5. ОСОБА_6 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів Копилівського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
6. ОСОБА_7 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
7. ОСОБА_8 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
8. ОСОБА_9 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
9. ОСОБА_10 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
10. ОСОБА_11 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Наливайківської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
11. ОСОБА_12 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Ніжиловицької гімназії Макарівської селищної ради Бучанського, району Київської області;
12. ОСОБА_13 , дитині-сироті, який закінчив 9 класів Плахтянської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
13. ОСОБА_14 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів ОЗО «Червонослобідський ліцей» Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
14. ОСОБА_15 позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Фасівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
- зобов?язати відділ освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області нарахувати та виплатити випускникам загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, одноразову грошову допомогу у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбачену ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» та «Про Державний бюджет України на 2022 рік», а саме:
1. ОСОБА_1 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 клас Борівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області; ОСОБА_2 , дтині-сироті, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
2. ОСОБА_3 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
3. ОСОБА_4 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
4. ОСОБА_5 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
5. ОСОБА_6 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів Копилівського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
6. ОСОБА_7 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
7. ОСОБА_8 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
8. ОСОБА_9 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
9. ОСОБА_10 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
10. ОСОБА_11 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Наливайківської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
11. ОСОБА_12 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Ніжиловицької гімназії Макарівської селищної ради Бучанського, району Київської області;
12. ОСОБА_13 , дитині-сироті, який закінчив 9 класів Плахтянської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
13. ОСОБА_14 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів ОЗО «Червонослобідський ліцей» Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
14. ОСОБА_15 позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Фасівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що останньому стало відомо, що жодному випускнику загальноосвітніх навальних закладів, які є дітьми-сиротами та дітьми, позбавлені батьківського піклування, впродовж 2021-2022 років не виплачувалась одноразова грошова допомога в розмірі 6 прожиткових мінімумів, яка передбачена ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».
Вказані вище обставини стали підставою для звернення позивача до суду, в ході реалізації наданих Законом повноважень щодо захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.03.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що позивачем, як прокурором не доведено які саме інтереси держави в особі Служби у справах дітей та сім`ї Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області були порушені. Представник відповідача вважає не достатніми для прийняття адміністративного позову до розгляду лише посилання в позові на протиправну бездіяльність відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, оскільки у такому випадку прокурор повинен надати належні та допустимі докази відповідно до вимог чинного законодавства України.
Щодо суті обставин звернення позивача до суду, представник відповідача зазначив, що першим заступником керівника Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області в позовних вимогах не довів: факт підтвердження не виплати одноразової допомоги дітям-сиротам дітям, позбавлених батьківського піклування; документальне не підтвердження статусу дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; що виплата одноразової допомоги дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування покладено (затверджено) на Відділ освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради.
Отже, за твердженнями представника відповідача в діях відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради відсутня протиправна бездіяльність щодо ненарахування та невиплати випускникам загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, які мали статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклуваннядітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги урозмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідального віку, передбаченої ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», оскільки запит та лист були офіційно направлені всім керівникам закладів загальної середньої освіти Макарівської селищної ради для надання відповідної інформації та інформування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського для оформлення відповідної одноразової допомоги.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Києво-Святошинською окружною прокуратурою, у порядку передбаченим ст.23 Закону України «Про прокуратуру» вивчено стан додержання вимог чинного законодавства з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за результатами чого встановлено порушення в діяльності Відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області вимог ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» в частині ненарахування та невиплати одноразової грошової допомоги випускникам загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності на території Макарівської селищної територіальної громади, які мали статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Згідно інформації Відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області від
09.11.2022 №524 встановлено, що у 2021-2022 навчальних роках навчальні заклади середньої освіти комунальної форми власності, розташовані на території Макарівської селищної ради із числа дітей-сиріт, позбавлених батьківського піклування, закінчили:
1. ОСОБА_1 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 клас Борівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області; ОСОБА_2 , дтині-сироті, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
2. ОСОБА_3 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
3. ОСОБА_4 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
4. ОСОБА_5 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
5. ОСОБА_6 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів Копилівського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
6. ОСОБА_7 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
7. ОСОБА_8 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
8. ОСОБА_9 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
9. ОСОБА_10 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
10. ОСОБА_11 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Наливайківської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
11. ОСОБА_12 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Ніжиловицької гімназії Макарівської селищної ради Бучанського, району Київської області;
12. ОСОБА_13 , дитині-сироті, який закінчив 9 класів Плахтянської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
13. ОСОБА_14 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів ОЗО «Червонослобідський ліцей» Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
14. ОСОБА_15 позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Фасівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області.
Зі змісту інформації відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області вбачається, що жодному випускнику загальноосвітніх навчальних закладів, розташованих на території Макарівської селишної ради із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразова грошова допомога в розмірі 6 прожиткових мінімумів, яка передбачена ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», впродовж 2021-2022 років не виплачувалась.
Крім того, про невиплату випускникам вказаної пільгової категорії загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності, які підпорядковані у своїй діяльності Відділ освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, засвідчує той факт, що відповідно до змісту інформації наданої Києво-Святошинській окружній прокуратурі, виплати не здійснювались у зв`язку із відсутністю заяв про здійснення виплат від перелічених категорій осіб, їх законних представників, органів опіки та піклування, а також запитів на фінансування таких видатків від фінансово-автономних закладів освіти Макарівської ОТГ до Відділу освіти, як до головного розпорядника бюджетних коштів.
З огляду на викладене, заступник керівника Києво-Святошинської окружної прокуратури, реалізовуючи надані законом повноваження щодо захисту інтересів держави у сфері охорони дитинства, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.22 Конституції України права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Відповідно до ст..52 Конституції України утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу.
Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа визначаються Законом України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 13.01.2005 № 2342-IV (далі - Закон №2342-IV).
Статтями 3, 4 Закону України №2342-IV визначено, що основними засадами державної політики щодо соціального захисту осіб з числа дітей, позбавлених батьківського піклування є, зокрема захист їх майнових, житлових та інших прав та інтересів, належне матеріально-технічне забезпечення незалежно від форми влаштування та утримання такої категорії дітей на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку. Заходи соціального захисту осіб з числа дітей, позбавлених батьківського піклування, гарантуються, забезпечуються та охороняються державою. Державні соціальні стандарти і нормативи встановлюються, зокрема, до мінімального стандарту разової державної фінансової допомоги при закінченні такими дітьми виховного, навчального закладу.
Частиною 1 ст.8 Закону №2342-IV встановлено, що держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа.
Відповідно до ч.2 ст.9 Закону №2342-IV, витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком.
Статтею 1 Закону №2342-IV передбачено, що особи із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи віком від 18 до 23 років, у яких у віці до 18 років померли або загинули батьки, та особи, які були віднесені до дітей, позбавлених батьківського піклування; випускники закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи, які перебували на повному державному забезпеченні у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, і закінчили своє перебування у зазначеному закладі у зв`язку із закінченням навчання.
Частиною 7 ст.8 Закону №2342-IV визначено, що випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.
При цьому, ч.7 ст.8 Закону №2342-IV встановлює обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії - тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався та інші. Таким чином, усі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування незалежно від форми їх утримання та виховання гарантовано перебувають на повному державному утриманні. Крім того, сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів, встановленого законом.
Матеріальне забезпечення та зокрема, виплата грошової допомоги регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 №226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (далі - Постанова №226).
Разом з тим, відповідно до п.п.1 п.13 Постанови №226 дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків і перебували на повному державному утриманні в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, при вступі на навчання до закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти видається безоплатно за рахунок коштів тих закладів, які вони закінчили, комплект нового одягу і взуття на суму не менш як 12 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також грошова допомога в розмірі не менш як 2,5 неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Учні та студенти зазначеної категорії зараховуються на повне державне утримання в навчальних закладах, до яких вони вступили, і в період навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів забезпечуються безоплатно продуктами харчування, одягом, взуттям і м`яким інвентарем за нормами, встановленими для вихованців шкільного віку шкіл-інтернатів.
Проте, відповідно до ч.2 Прикінцевих положень Закону №2342-IV, закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону. Розмір одноразової грошової допомоги, який підлягає виплаті при випуску з навчального закладу, на забезпеченні якого перебували, зокрема, діти, позбавлені батьківського піклування, та визначений Законом, не узгоджується з розміром такої одноразової грошової допомоги встановленої Постановою №226.
Аналогічний правовий висновок висловлений Верховним Судом у постановах від 18.09.2018 у справі №493/407/16-а, від 03.10.2019 у справі №303/5849/16-а та від 26.05.2020 у справі №303/5848/16-а.
Виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, та оскільки норми Постанови №226 прийняті до набрання чинності Законом №2342 та не приведені у його відповідність, при вирішенні спірного питання підлягають застосуванню норми Закону №2342-IV, згідно якого одноразова грошова допомога підлягає виплаті позивачу у розмірі шести прожиткових мінімумів.
Суд також враховує, що відповідно до ст.1 Закону України «Про охорону дитинства» забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.
У Преамбулі Конвенції про права дитини від 20.11.1989 (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21.12.1995), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 №789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Крім того, відповідно до статті 28 Конвенції про права дитини держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема: сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.
Частиною 2 ст.6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Відповідно до пунктів 21, 24 рішення у справі «Федоренко проти України» (N 25921/02) Європейський Суд з прав людини, здійснюючи прецедентне тлумачення статті 1 Першого Протоколу до Конвенції сформулював правову позицію про те, що право власності може бути «існуючим майном» або «виправданими очікуваннями» щодо отримання можливості ефективного використання права власності чи «законними сподіваннями» отримання права власності. Аналогічна правова позиція сформульована Європейським судом з прав людини і у справі Стре проти Сполучного Королівства («Stretch v. the United Kingdom,» N 44277/98, п. 37).
Згідно із статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
У межах вироблених Європейським Судом з прав людини підходів до тлумачення поняття «майно», а саме в контексті статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, це поняття охоплює як «наявне майно», так і активи включаючи право вимоги, з посиланням на які заявник може стверджувати, що він має принаймні законні очікування стосовно ефективного здійснення свого «права власності». Суд робить висновок, що певні законні очікування заявників підлягають правовому захисту, та формує позицію для інтерпретації вимоги як такої, що вона може вважатися «активом»: вона повинна мати обґрунтовану законну підставу, якою, зокрема є чинна норма закону, тобто встановлена законом норма щодо виплат (пенсійних, заробітної плати, винагороди, допомоги) на момент дії цієї норми є «активом», на який може розраховувати громадянин як на свою власність («Maltzan (Freiherr Von) and others v. Germany», N 71916/01, N 71917/01 та N 10260/02, п. 74).
В контексті спірних правовідносин суд зауважує, що ч.7 ст.8 Закону №2342-IV встановлює обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії, зокрема на тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався та інші. Таким чином, усі діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування незалежно від форми їх утримання та виховання гарантовано перебувають на повному державному утриманні. Крім того, сам факт випуску з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги в розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів, встановлених законом.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 18.09.2018 у справі №493/407/16-а, від 26.05.2020 у справі №303/5848/16-а, від 05.06.2019 у справі №159/1684/16-а, від 03.10.2019 у справі №303/5849/16-а, від 26.05.2020 у справі №303/5848/16-а, від 04.11.2020 у справі №303/5842/16-а, від 28.01.2021 у справі №164/1907/16-а, від 28.01.2021 у справі №169/521/16-а.
Спростовуючи доводи відповідача про те, що останній не є розпорядником бюджетних коштів, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступне.
Згідно з п.1.1., 1.3., 1.4, 1.5. Положення про управління освіти Вишневої міської ради, затвердженого рішенням Макарівської селищної ради від 28.10.2021 No272-12-VIII, відділ освіти, молоді, фізичної культури та спорту є виконавчим органом Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, фінансується за рахунок коштів міського бюджету, у своїй діяльності є підзвітним та підконтрольним Макарівській селищній раді (Засновнику), підпорядковане виконавчому комітету Макарівському селищному голові, є юридичною особою, має самостійний баланс, печатку із зображенням Державного Герба України й своїм найменуванням та інші печатки, штампи, бланки із своїм найменуванням, відповідні рахунки в територіальному відділенні Державної казначейської служби України та уповноваженого банку.
Серед основних завдань, прав та обов`язків відділу є, зокрема, створення умов для здобуття громадянами дошкільної, повної загальної середньої та позашкільної освіти; розробка проектів розпорядчих актів міської ради, ї виконавчих органів і міського голови в межах своїх повноважень, утримання та фінансування закладів освіти територіальної громади, на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, ліцензійних умов провадження освітньої діяльності, затвердження кошторису та приймання фінансового звіту закладу освіти у випадках та порядку, визначених законодавством; сприяння фінансовому забезпеченню комунальних закладів освіти відповідно до їх запитів і об`єктивних потреб; оприлюднення офіційної звітності про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби закладів освіти та інші видатки у сфері освіти тощо (пункти 3.3., 3.19., 4.4., 4.9., 7.1., 7.4. Положення).
Таким чином, з огляду на вказане можна чітко встановити, що відділ освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області є розпорядником бюджетних коштів, передбачених на фінансування та утримання закладів загальної середньої освіти комунальної форми власності на території Макарівської ОТГ.
Отже, обов??язок щодо виплати випускникам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, гарантованої ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» одноразової грошової допомоги в розмірі не менше 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку за рахунок навчального закладу або відповідної установи, покладено на Відділ освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, як розпорядника бюджетних коштів.
Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
При цьому, суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.
При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; від 06.09.2005; п.89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; 18.07.2006; п.23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; від 10.02.2010; п.58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav.Spain) серія A. 303-A; 09.12.1994, п.29).
Згідно з ч.1 ст.9, ст.72, ч.1, 2, 5 ст.77 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
А тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, які містяться в матеріалах справи, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову у повному обсязі.
Інші доводи сторін не спростовують викладеного та не доводять протилежного.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Зважаючи на відсутність документально підтверджених судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, питання про їх розподіл судом не вирішується.
На підставі вище викладеного, керуючись ст.2, 6-10, 19, 72-77, 90, 139, 143, 241-246, 250, 252, 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Першого заступника керівника Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей та сім`ї Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області до відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність відділу освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області щодо ненарахування та невиплати випускникам загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, які мали статус дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбаченої ч.7 ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», а саме:
1. ОСОБА_1 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 клас Борівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області; ОСОБА_2 , дтині-сироті, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
2. ОСОБА_3 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
3. ОСОБА_4 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
4. ОСОБА_5 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
5. ОСОБА_6 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів Копилівського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
6. ОСОБА_7 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
7. ОСОБА_8 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
8. ОСОБА_9 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
9. ОСОБА_10 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
10. ОСОБА_11 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Наливайківської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
11. ОСОБА_12 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Ніжиловицької гімназії Макарівської селищної ради Бучанського, району Київської області;
12. ОСОБА_13 , дитині-сироті, який закінчив 9 класів Плахтянської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
13. ОСОБА_14 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів ОЗО «Червонослобідський ліцей» Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
14. ОСОБА_15 позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Фасівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
Зобов`язати відділ освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області (адреса: 08001, Київська область, Бучанський район, смт. Макарів, вулиця Освіти, будинок 15, код ЄДРПОУ 43917815) нарахувати та виплатити випускникам загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, одноразову грошову допомогу у розмірі 6 прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку, передбачену ч. 7 ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» та «Про Державний бюджет України на 2022 рік», а саме:
1. ОСОБА_1 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 клас Борівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області; ОСОБА_2 , дтині-сироті, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
2. ОСОБА_3 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 11 класів Колонщинського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
3. ОСОБА_4 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
4. ОСОБА_5 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Комаровського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
5. ОСОБА_6 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів Копилівського ліцею Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
6. ОСОБА_7 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
7. ОСОБА_8 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
8. ОСОБА_9 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
9. ОСОБА_10 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Маковищанської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
10. ОСОБА_11 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 9 класів Наливайківської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
11. ОСОБА_12 , позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Ніжиловицької гімназії Макарівської селищної ради Бучанського, району Київської області;
12. ОСОБА_13 , дитині-сироті, який закінчив 9 класів Плахтянської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
13. ОСОБА_14 , позбавленому батьківського піклування, який закінчив 11 класів ОЗО «Червонослобідський ліцей» Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області;
14. ОСОБА_15 позбавленій батьківського піклування, яка закінчила 9 класів Фасівської гімназії Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області.
Судові витрати в частині судового збору розподілу не підлягають.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Перепелиця А.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2023 |
Оприлюднено | 27.07.2023 |
Номер документу | 112408377 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Перепелиця А.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні